مراحل بررسی طغیان
اسلاید 1: مراحل بررسی طغیانگلشن اصغری
اسلاید 2: هدف کلیكاهش ابتلا و مرگ و میر به منظور کاهش هزینه های مربوطه اهداف اختصاصی1- کاهش مرگ و میر 2- کاهش ابتلاء به بیماریها3- کاهش هزینه های کنترل بیماریها4- افزایش توانایی و ظرفیت آزمایشگاههای تشخیصی در شبکه های بهداشتی و درمانی5- افزایش هماهنگی و مشارکت بین بخشی 6- بهبود کشف، ثبت و گزارش دهی طغیان بیماریها
اسلاید 3: 7- ارتقا آموزشهای کارکنان ( عموم )8- افزایش هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی در جهت کنترل طغیان بیماریهااهداف اختصاصی
اسلاید 4: تعیین علت، عوامل زمینه ساز و منبع عفونتبکارگیری مداخلات و اقدامات اصلاحی برای پیشگیری از ابتلا سایر افراد به عفونتارزیابی استراتژی ها و توصیه های موجود برای پیشگیری از طغیان های مشابهکسب اطلاعات بیشتر در مورد پاتوژن های عامل بیماریدلایل بررسی اپیدمیولوژیک یک طغیان
اسلاید 5: What Is an Outbreak? Uncovering Outbreaks Why Investigate an Outbreak?Investigating an Outbreak— a Challenge for the Disease Detective
اسلاید 6: اپیدمی یا طغیان : در صورتی که تعداد موارد بیماری بیش از حد انتظار باشد.بیش از حدانتظار یعنی تعداد موارد بیماری : بین گروههای خاصی از جمعیت در یک مقطع زمانی در منطقه خاص از حد انتظار بیشتر باشد.What is an Outbreak?
اسلاید 7: cluster(تجمع موارد بیماری)درصورت تشدید یا تجمع موارد بیماری در یک منطقه خاص در یک دوره زمانی خاص بدون توجه به اینکه تعداد موارد بیماری از حد انتظار بیشتر است . What is an Outbreak?
اسلاید 8: تماس پزشکان یا سایر ارائه کنندگان خدمات سلامت تماس افراد منتطقه که با چند مورد بیماری برخورد داشته اند.آنالیز داده های نظام مراقبت روتین بیماریها Uncovering Outbreaks
اسلاید 9: Control and preventionSeverity and risk to othersResearch opportunitiesTraining opportunitiesProgram considerationsPublic, political, or legal concernsWhy Investigate Outbreaks?
اسلاید 10: سرعت در بررسی اپیدمی اساسی است. رسیدن به جواب درست نیز اساسی می باشد سرعت بهمرا ه دقت در انجام کار What is important in Outbreak Investigation
اسلاید 11: مراحل دهگانه بررسی طغیان یک بیماری
اسلاید 12: 1- تایید وقوع یک طغیان آیا طغیان اتفاق افتاده است؟ جمع آوری گزارشات اولیه درباره وقوع طغیان از نظام جاری مراقبت تعریف طغیان: دو نفریا بیشتر از افرادی که علائم و نشانه های بیماری مشترک دارند .
اسلاید 13: 1- بررسی بیماری و جمع آوری امکانات و تجهیزاتی که نیاز خواهیم داشت.2-هماهنگی های لازم اداری و پرسنلی3-مشاوره با سایر همکاران در سازمانهای مختلف و هماهنگی با آنها قبل از حضور در صحنه باید ::
اسلاید 14: Establish the Existence of an Outbreak How do you determine what is expected? تعداد موارد بیماری درصورتی که بیش از حد انتظار باشد اپیدمی یا طغیان بیماری وجود دارد 1- مقایسه تعداد موارد کنونی بیماری با دوره های های مشابه در هفته های قبل یا ماههای قبل2- مقایسه تعداد موارد کنونی بیماری با دوره های مشابه در سالهای گذشته
اسلاید 15: Establish the Existence of an Outbreak1- داده های نظام مراقبت 2- منابع محلی مثل: ترخیص های بیمارستانی ثبت موارد مرگ 3-بررسی survey) (تلفنی با پزشکان 5-بررسی( survey) تلفنی در سطح جامعه The sources of these data vary:
اسلاید 16: Establish the Existence of an Outbreakنکته : ممکن است تعداد موارد بیماری زیاد باشد ولی بعلت وقوع اپیدمی یا طغیان نباشد.
اسلاید 17: Establish the Existence of an Outbreak1- تغییر در روش های گزارشدهی 2- تغییر در تعریف مورد بیماری 3- تمایل افراد برای گزارش بدلیل آگاهی ملی یا منطقه ای افزایش یافته باشد.4- ارتقای روشهای تشخیصی5- تغییر در اندازه جمعیت How can it be possible ?
اسلاید 18: Verify the Diagnosis اولا :مشکل به درستی درک شده باشد ثانیا: مطمئن شویم که افزایش تعداد موارد بیماری ناشی از خطای آزمایشگاهی نباشد.
اسلاید 19: 2- گزارش به موقع و هماهنگی با مسئولین چه کسانی باید در جریان وقوع طغیان قرار گیرند؟
اسلاید 20: 3- تهیه نمونه برای تشخیص آزمایشگاهی کدام ارگانیسم عامل بیماری است؟ تهیه نمونه از 10-5% مبتلایان تهیه چند نمونه از غذاهای مشکوک به آلودگی( بهترین نمونه باقی مانده غذایی است که بیمار استفاده کرده است)3
اسلاید 21: 4- بکارگیری اقدامات کنترل و پیشگیری چه اقداماتی جهت جلوگیری از گسترش طغیان و مبتلا شدن سایر افراد باید انجام داد؟ ( مثال :جمع آوری و نگهداری غذای مشکوک به آلودگی و تعطیلی موقت، اقدامات بهداشت محیطی و آموزشی) نباید منتظر جواب آزمایشگاه بود.
اسلاید 22: 5- ساماندهی اطلاعات مربوط به طغیان لیست خطی بیماران Line Listing تعریف مورد Case Definition منحنی اپیدمی Epidemic Curves نقشه طغیان Spot Maps
اسلاید 23: Define and Identify Cases1- مورد بیماری را تعریف کنیم : تعریف مورد بیماری باید شامل:اطلاعات بالینی بیماری مشخصات افراد مبتلااطلاعاتی در مورد مکان ومنطقه ای که افراد مبتلا در آن زندگی می کنند.مشخصات مقطع زمانی که افراد مبتلا شده اند.2-شناسایی و شمارش موارد بیماری
اسلاید 24: Define and Identify CasesEstablish a case definitionتعریف caseباید:ساده باشد.براساس معیارهای objective دامنه آن وسیع باشد که اکثر موارد بیماری را شامل شود.
اسلاید 25: Define and Identify CasesEstablish a case definitionمحققین اغلب موارد بیماری به صورت زیر طبقه بندی می کنند:موارد مشکوک موارد محتمل موارد قطعی
اسلاید 26: Confirmed case :جداکردن Ecoli از کشت مدفوع یا همولیتیک اورمیک سندرم در کودک در سن مدرسه که چند روز قبل مبتلا به گاستروانتریت بوده است در محدوده زمانی A و در منطقه Bساکن بوده است.Probable case: اسهال خونی درفردی با همان مشخصات فردی مکانی و زمانی Possible case: هر فرد با درد شکم و اسهال در محدوده زمانی A که در سن مدرسه بوده و در منطقه B ساکن باشد .An example :
اسلاید 27: لیست خطی :انواع اطلاعاتی که باید درباره هر یک از موارد بیماری گردآوری شود شامل:مشخصات : نام ، آدرس ، تلفن تماس و...اطلاعات دموگرافیک:سن ، جنس ،نژاد و شغلاطلاعات بالینی: تاریخ شروع بیماری، آیا بیماری منجر به بستری یا فوت شده ، طیف بیماری اطلاعات درباره ریسک فاکتورها Define and Identify Cases
اسلاید 28:
اسلاید 29:
اسلاید 30:
اسلاید 31:
اسلاید 32: سن نژاد جنس وضعیت بالینی ازنظر مواجهه:فعالیتهای تفریحیوضعیت بیماریهای قبلی سیگاردارو Characterizing by person
اسلاید 33: رسم منحنی : محورxها زمان یا روزهای وقوع طغیان و در محور yها تعداد بیماران قرار داده میشودمنحنی همه گیری نموداری است که دوره های زمانی شروع علایم بیماری را در بین بیماران یک طغیان نشان میدهد و این که آیا طغیان مداوم هست یا نه، کمک خواهد کردبا رسم منحنی اطلاعاتی راجع به دوره کمون، میزان گسترش اپیدمی، منبع آلودگی، راه های انتقال، تعداد مواجهه ها و کانون عفونت بدست می آید.منحنی اپیدمی
اسلاید 34: در کجای اپیدمی هستیم مرحله بعدی بیماری را پیش بینی می کند.زمان مواجهه را تخمین می زند.به تشخیص الگوی اپیدمی کمک می کند .برای مثال طغیان بیماری در نتیجه :منبع مشترکگسترش فرد به فردهردو
اسلاید 35: Common sourse Curvesمنحنی طغیان منبع مشترک با صعود سریع تعداد و نزول تدریجی آن در یک دوره کمون
اسلاید 36: Propagated Curvesمنحنی طغیان منتشر یا شخص به شخص که یک دوره کمون در کنار دیگری قرار دارد
اسلاید 37: Continual Source Curvesمنحنی طغیان با منبع مداوم با صعود تدریجی تعداد موارد و بعد کفه ای شدن منحنی
اسلاید 38:
اسلاید 39:
اسلاید 40: Develop Hypotheses شناخت بیماری مصاحبه با افراد مبتلا ویزیت منزل و مصاحبه با افراد با استفاده ازاطلاعات توصیف اپیدمی
اسلاید 41: 6- ساختن یک فرضیهبا ساماندهی اطلاعات مربوط به طغیان و جمع بندی اطلاعات بالینی ، مصاحبه ها، بررسی های اولیه و یافته های آزمایشگاهی یک پیش فرض مطرح میشود علل- راه انتشار- منبع و عوامل مؤثرخارجی و داخلی طغیان
اسلاید 42: Evaluate Hypotheses 1-فرضیه را با حقایق موجود مقایسه می کنیم:وقتی آنقدر شواهد قوی هست که نیازی به آزمون فرضیه نمی باشد 2-اپیدمیولوژی تحلیلی : آزمون فرضیه مطالعات کوهورت مطالعات موردی، شاهدی
اسلاید 43: الف- مطالعات کوهورت Cohort Study در این مطالعه خطر ابتلا به بیماری در دو گروه مطالعه (گروه مواجهه داشته و گروه غیر مواجهه داشته) مقایسه میشوداین مطالعه زمانی مناسب است که جمعیت در معرض خطر مشخص باشند وهمه آن ها بدون توجه به این که بیمار شده اند یا نه در دسترس باشند( یک گروه معین از افراد به بیماری مبتلا شده اند و در معرض یک مواجهه مشترک بوده و بیماری ممکن است اتفاق بیافتد و یا نیافتد)« تعداد120نفر در یک مهمانی جشن تولد شرکت کرده و از یک غذای خاص استفاده کرده اند و در روزهای بعد چند نفر اسهال و استفراغ گرفته اند»7- طراح و اجرای یک مطالعه اپیدمیولوژیک برای آزمون فرضیه
اسلاید 44: 7- طراح و اجرای یک مطالعه اپیدمیولوژیک برای آزمون فرضیهب- مطالعات مورد- شاهدی Case Control study این نوع مطالعه فراوانی مواجهه با عامل بیماری را در گروه افراد بیمار(مورد)، با گروه افراد سالم(کنترل یا شاهد) مقایسه می کنداین مطالعه زمانی مناسب است که مواردی از بیماری شناسایی شده باشند، اما کل افراد در معرض خطر یا در معرض مواجهه احتمالی در دسترس نباشند( اطلاعات بیماری در دست است اما افراد مبتلا در گروه معینی قرارندارند و از چگونگی مواجهه اطلاع درستی نداریم)«تعداد هشت نفر بعد از غذا خوردن در رستورانی مبتلا به سالمونلا تیفی موریوم شده اند»
اسلاید 45: =Attack rate in exposed group =Attack rate in unexposed group = Relative RiskCohort studiesIllWellExposed ABA+BUnexposedCDC+DA+CB+DTotal
اسلاید 46: CasesControlsExposedABA+BUnexposedCDC+DA+CB+DTotalCase-Control Studies=Odds in Cases = Odds in controls = Odds Ratio
اسلاید 47: Odds in cases groups = 3Odds in Controls group = 0.6Odds Ratio = 5CasesControlsExposed3015A+BUnexposed1025C+DA+CB+DTotalCase-Control Studies
اسلاید 48: Attack rate ( number of cases /population at risk) *100 In a given period of timeCase –fatality rate (CFR) ( number of deaths / number of cases ) *100 in a given period of time.
اسلاید 49: 8- تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده نرم افزارهای EPI6، SPSS ، STATA محاسبه میزان حمله، میزان خطر نسبی و نسبت شانس ها
اسلاید 50: 9- تفسیر یافته ها ونتیجه گیری از اطلاعات جمع آوری شده چه نتایجی حاصل شده است؟ در جریان طغیان چه اتفاقی افتاد؟ چه اقدام فوری باید به کارگرفته شود؟ چه اقداماتی باید انجام بدهیم تا در طغیان های مشابه میزان آسیب کمتر شود .
اسلاید 51: 10- ارائه گزارش یافته های حاصل از بررسی طغیان درس های آموخته شده از طغیان از لحاظ بهداشت عمومی گزارش باید شامل مقدمه- تاریخچه- مواد و روش ها- نتایج- بحث و توصیه های لازم باشد
اسلاید 52: با تشکر از توجه تان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.