صفحه 1:
صفحه 2:
ب
۳
صفحه 3:
20
ا ا ا ل 0000
ارذشيابى معادل به كار مى روند, أما به واقع هم معنا نيستند. سنجش» اندازه كيرى عملكرداست و
eed) oon) ا ا ال 0
الا اا ا ا لال ام اا 00
جمع آوری اطلاعات و داوری درباره وضمیت یادگیری و پیشرفت دانش آموز است.
ارزشيابى توصيفى : الكوى جديدى است كه تلاش مى كدد زمينه اى را فراهم سازد تا دانش آموزان
en Terre ie) |
صفحه 4:
تعریف ارزشیابی
- ارزشیاپی + فرایدی است که از طریق آن درباره ارزش » مطلوبیت ؛ موثر بردن و یا کفایت چیزی طبق ملاک ها و
مقاصد سعین ۰ قضاوت و داوری می شرد
- ارزشیابی + وسیله ای است جپت تعیین میزان موفقیت برنامه در رسیدن هدف های آموزشی مطلوب
- ارزشیابی یمنی جع آوری و استفاده از اطلاعات جت تصمیم گیری در مورد یک برنامه آموزشی
- ارزشیایی عبارت است از دادن ارزش به آنچه سنجیده شده بر مبنای ملاک و سعیار خارجی
- ارزشيابى يعنى عملى كه به وسيله آن درباره يك رويداد » يك فرد يا يك شىء بی اساس یک یا چند معیار تضاوت
می شود .
- ارزشیایی؛ فرایند جمع آوری وتنسیر نظام دار شراهدی است که در نبایت به قضاوت ارزشی باچشم داشت به
lady Ce geil
- ارزهیابی فرایندی است که در آن سطوح یادگیری تعيين مى شود. اطلاعات مناسب اتتغابء تحلیل و گزارش می
شود تا بر اساس آنبا مدیریت یتواند تصمیم های مناسب را اتغاذ کند.
ای می تن تمریف زیر را به عنوان يك تعريف جابع معرفى ثمود:
یه ا نیما a ele les asi tae مایت تبیغ گیزعا و
با نگامی د:
به تعاريف و مقاهيم ار
ارزشيابى » فرايند جمع آورى اطلاعات ,
اوت است.
صفحه 5:
منظور از ارزشیابی توصیفی _کیفی رویکردی است كه به
وسیله ی آن معلم تغییرات ایجاد شده در دانش آموز را با
استفاده از ابزارهای مختلف ارزشیابی مانند جك ليست »
مشاهده ؛ پوشه کار ؛ مصاحبه ,آزمون های عملکردی و..-بررسی
کرده و به صورت مشروح بر اساس شاخص های پیشرفت و با
اهداف از پیش تعیین شده به اطلاع دانش آموز و والدین آن ها
می رساند.
صفحه 6:
1 ل Ene recs
وا رد
فراعم تنودن eel حدق هنف بيست كرا .
تأكيد ب اهداف آموزش و برورش ٠ از طريق توجه به فرايند يادكيرى به جاى تأكيد بر
ن سرنوشت
eevee (ie Smear] eeu
ts اس یردان
صفحه 7:
۱
1 oe eset PCD) er Pd Ns Fn PSS
(1111111 1 [ [ [ [ [ 0007
0000-7
يادكيرى تمام دانش آموزان بر اساس توانائيباى آنان است ودانش آموزان «كم . بيش قادر به يادكيرى در زمينه
هاى متعددى هستئد . رشد كانى »أنكيزه «تمرين , ارتباط مطالب با یکدیگر .احساس مرف
ene tee ee ere ا Trey
۱ oe ee ene eee ene ene etree base
داده است.
Be tore ee en ere en ee ne tere Sct ated
Bae Pes WR POC Pe كذ oa
تکالیف ارائه شده در این طرح به امداف گوناگون درحیطه های غیر شناختی نیز توجه می کند . در اين طرح.
مدریبه می تواند اجتمامی شدن کردک را تسریع کرده و سیب گسترش روابط از با دیگران خواهد شد.
۳
صفحه 8:
م نمودن زمينه مناسب براى حذف فرهنك بيست كرايى
كود كان دبستانى از اينكه مبادا بدليل نمره كم مورد توجه و محبت والدين و
معلمان و همبازيباى خود قرار نكيرد ؛ بيوسته مضطرب و نكران مى شوند
ا ا eS ee
بيست شوند. اين مورد در رفتار والدين اين دانش آموزان نيز مشبود است.
SPC 9) ا ا ا ل ك2
كاهش دهد و به وسيله مفاهيم بالاتر از حد انتظار و در حد انتظار
1 dices) cee St sT)
وموالسین-درباره.ی-وضنعیت:تحصیلی بو تزبیتی دانقن آموزان: اراقه
صفحه 9:
ne) ل ل
در آرزشیابی توصیفی یکتواخت نیست و بسیار متنرع است میزان خستگی دانش آموز از کار
کمتر است و یادگیری با سرعت پیشتری به وقوع مى بيوندد ودر اين روش درمقابل چریان یادگیری
در هر مرحله «معلم توصیه های مکتوب و شفامی ( کیفی) را به دانش آموز ارائه می دهد ودر این مورد
قاست لازم برای رلع هر گنه کاستی ین برای او فراهم گردد. با ترجه به موارد یاد \
شده دانش آموز در حالی که هیچ ناراحتی وتنشی را ندیده است متوجه افتبامات خود گردیده و با
ا ل 0
00 ae eee ean ا IT Cy
متنوعی هستند که به سنجش توصیفی جریان یادگیری می پردازند . این مورد خود از محاسن اين روش
محسوب می شوا
ب سس
SSN nas
= RRO VIIET E PeEOR Pn mr iee ican nee wee Cente te)
صفحه 10:
اف حاکمیت مساق امتحانات پایانی درت
تحصیلی دانش آموز
با
آن آنچه وا دانش آموزان در طول یک دوره آموزشی اندازه گیری می شود
داش آموزان و خانواده ها با ارذشيابى بايائى بدين صورت معمولا با اضطراب فراوانی روبه رو می
شوند.
ا ا ل I eRe
See re Ye ل ا ne ae
Bocmeveeeesy eae ees acne Pee cee ae RSS ROS ee es ee
داده شده است . از محاسن اين روش در اين مورد می توان به گسترش اختیارات معلم و شورای مدرسه
= 1 MEINE Ue PNT ESET)
مردودی در بین دانش آموزان در این دوره نیز خواهیم بو ——
صفحه 11:
1۱ ا eel er caer alo
ل کرار راون رژشیای هایمتترع این کار امری عادی و حتی دوست داشتتی رای داتش آموز محسوب می شود
یل حذف ترا
۱
eye eee ee
Senne ree teres SEC TRE
Ns plas ia gga al 3p Go aslazad ol
آموز تی خدشه دار می شد در سورتیکه در دنش آموزان شامد. کاهش این نبرات بودیم ازتباط ماطفی بین او ومعلم نیز روز به
9۹
آموزی حاکم است دانش آموز معلم زا دوست و همراه خود می داند و همین سورد سیب افزایش علاقه دانش آموز به معلم و درس و
Pomeroy
در شرایط یادگیری گذفته رفایت های ناسالمی بین دانش آموزان حاکم برد و حتی دخالت و تلش های خائرادگی را نیز در
pee error et 0(
opr Were FE) 110111111011111
در مدارس با شاهف پدیده ای یه نام تقلب در بین دا 1
Perea Ee Es eee ie ee ne Te
١ل لوز تلاش بي كند بيشتن يعافناد واثين: سن ممكارى :و تمان اوافو اججزاى:
0
صفحه 12:
Bere ا Pra ))
ای متتوع برای ارزشیابی دانش آموزان استفاده می شود. این ابزارهاعبارنند از
0»
5000000
یک مجمرعه مدندار و منظم از کار و قعالیت فراگیر که نشان دهنده ی تلاش و كوشش
آوردها و موفقیت های او می باشد.
217111 1 [ [1 [ [ 0000 7
همکلاسی های فرد می باشد.از ویژگی های پوشه کار می تران:
مشارکت فراگیر با دیگران
Eero يا مربى و حتى كاهى ساير
پیشرفت و غیره نام
مجموعه ی منظم. جریانی بودن. طی زمان و به تدرب
صفحه 13:
یم پوشه کار این است که فراگیران را قادر سازد نتیجه ی ثلاش و پیشرفت خود را به
رند ولذا به فراگیرانی فعال و پریا تبدیل شرند که در برابر یادگیری و پیشرفت خود سوال باشند و به
Peer ee eer nT OM eee re
Rar ا ULE Tore Pear]
POC ا emee PSP ar EY Poe ee Sear Pecan Ose)
| 01 ذل ابرداود . يوه كار ميتوائد هم به صورت فزدى وهم كروهى باشد. (زنتكار: 91 انض 9
rT CR ys, 1G. ی با
Ron CPSC Rye ye Tee | 11101110
ee eee reer en reer
My ا 22
صفحه 14:
۰ ۱
١ © اناه ذركازبرد آموخته ها تواناست . دانش آموزان يادكيرى را در متن دنياى واقنى
تجربه کنند یا چیزی را تولید نمایند و نسبت به آن چه می آموزد . احساس تیاز کند و رغبت بیشتری
نشان دهند و به سطح بالای سبارت های مورد نیاز زندگی توجه نمایند و آزمون های عملکردی انواع \
CO 2,5 0a ks ل SY ne aU Cree eer PRES TT ITS
08۵6۲ 600 0۵6۳| 0۵6۲۴۵۳۳۵۲6 65۱ الف ) آزمون عملکردی کتبی
[Ver اا ا mp Pm PCIE PS
داستان كوتاهى را بتويسيد.
2
=
صفحه 15:
0005206 ل ته ae
را که لامپ آن روشن نمی شود پید| کند. وسایل و مراحل انجام یک آزمایش را مشخص تماید . روش ۵
دوست حل یک مساله ی ریاضی را تشخیص دمد, تلفظ درست یک کلمه ی انگلیسی و غیره
آموژ می خراهید اشکال
و
تا و۲۳۳۳
1 gem emer Cante rhc nES
أغيى واق 1قإفانفن كلق خراسنة نى طووع! \
2010111110 ne En)
ا 0
00 pnp Cory Ci
[0 aeremne vemen | 7°) g@i-t-1 20) ©) (Caer
.واقعى است؛ فراكير در محيط طبيعى سنجيده مى شود. براى مثال آزمون رائندكى
جع
ee ere =
بن روش سنجش په عملکرد
در شرایط واقمی
صفحه 16:
عبارتند از فپرست کردن مفاهیم . سبارت ها. فرایند ها و نگرش های مورد انتظار معلم. چک
رس ۱
پیشتر برای سبارت های اجتماعی ؛ عاطقی و جسانی به کار می رود. اگر چک لیست ها نسبتاً مکرر در طول
دوره تحصیلی اجرا شود دورنمایی از وضعیت دانش آموز به دست می دهند . همچنین نپرست رفتار به مسلم
کمک میکند از امداف بسيان مون 258 5 pil gins asl بعوشد:
ثبت مشاهدات (واقعه نگاری)
ا ل eo Pep Caer er COs nO Ove Pe FEO
عرصه ی کلاس و مدرسه مشاهده می نماید. برای تصمیم گیری و داوری های بعدی منبع مقیدی هستند و از
طریق فرم های مختلف» کمک موثر در مدایت یادگیری محسبوب می شود.
صفحه 17:
ال Crem ey ا ل ا
> >
0 ا ا ا 0 ل meen cor
00 ا ا ل ال 6 ل
موّثرتر باشد, یادگیری پایدارتر و کاربردی تر خواهد بود.
۳
اد
=
صفحه 18:
seer
«<<
|
ناه از ارات
2112211117
502
صفحه 19:
گزارش پیشرفت تحمیلی
0 ان ائعکاس نتایج تلاش دانش آموز در فرایند آموزش و سال تحصیلی به اولیاء و در قالب کارنامه گزارش
تحصيلى است. در نظام فعلى آموزش وبرورش ما كيفيت آموزش,تلاش دانش آموز و معلم . سبارشباى اكتسابى
121111 [ [ [ از ز
sees
Re oe SSeS a cies ا ا eee eenee CCRC EEE erat
BOR rape terres Va seren PhP e TOTS PPM ECW MPC Per.
BRERA canes eter ie er)
0
ee ee ee ا ا
1 =a PEO aera
>
=
اریه گزارش پیشرفت تحصیلی در سیستم های آموزشی کشورهای مختلف یکنواخت نیست. (سبحالی ۰ حسنی:۱۳۸۲!
صفحه 20:
RS eer Ee Pence soles Tea este ENTE ey
آموزشی و میزان تحقق آنبا و بر اساس طیفی از مقیاس ها مشخص می شوند . لذا شناخت و
نمرات کمی(صفر تا ۲۶ )اخودداری شده و بر اساس نشانه ها وشواهد جمع آوری شده وضعیت تحقق یافته
تقسیر می شوند. نکته سبم و قابل توجه اين است که داوری معلم با توجه به انتظارات و شواهد تحقق آنبا که بر
اس قیاسبای فاصله ای تحقق يافته در حد انتظار نسبتا تحتق یافته نزدیک به حد اتتظار و نیازمند تلاش
پیشتر سنجیده می شود.
POON EI PE) اصلاحى خود را برا ارتقاء سطع بيشرقت دائشى آنوق بن ساس
تحلیل اطلاعات به دست آمده در حین فرایند یاددهی و يادكيرى و شناختى كه از وى بيدا كرده است به والدين
caer | 052
صفحه 21:
Pee cae eer ge toe Peete” eRe ie ene Cer oer Oe Nee
For Mes eames PUN EE WPF) Cae و EC np Es 6 |)
۱07 ا
NS Ceres eee سس
0-١ ااال Fre
|0 ليآ كاستيباى دانش آموز به صورث دقيق با جملات ثبت بيان و.وضميت دائش آموق به
eye ee eine eT ECE re eee AERC sees] Sap ese}
es Fore) |) از فراگیر انتظار می رود با زعایت
وضفیت یدتی دزمنت دز موقعیت های مختلف (نهستن :
راه رفتن ۰ دویدن » استفاده از وسایل شخصی » رعایت ببداشت فردی » تغذیه مناسب وسیدگی به مو و ناخن
= ١
=
Serene ECEYess MPIC a= Ser One Ua Car)
صفحه 22:
1
ا
8
3
6
7
یادگیری در دانش آموزان افزایش یافته است.
ROMER Ber FER MS ernest
ee ree ene reece eee Ice
- .
201010197
BI ا 031 oo
501112
صفحه 23:
ی را ار
دودی کاهش يافته است.
Sno ne ee OSCR Se Comey CC Ss
pov با
علاقه دانش آموز به مدرسه » معلم و انجام تکالیف افزایش یافته است.
Fone re me MMT PE با
Ee eT EP ie vee ech,
صفحه 24:
ايش حجم كارى معلمان در مدرسه و خانه به دليل تنوع ابزارها
ene ln comecricone 0
0
552 be pe ra en
Pees Carel BE MEE eee) —
- وقتگیر بودن
سا 00
SO ا Mere eM conti Se Se \tn is
See ated eae Rel cael ie eel det a eae neo
جند يايه بودن بيشتر مدارس روستايى
صفحه 25:
ت در دانشآموزان
۳
20 دياف ۱
ايجاد تكرش منفى دائشآموزان به درس و مدرسيب
2221300 rom tro
ابزار تبدید و ارعاب دانشآموزان
را ۱
Wee «۰ ۰ِ
صفحه 26:
Gen 5
0 eye Perera) yi S55)
استفاده از آزمون های گوناگون جپت بیبود فرایند یاددهی _ یادگیری
توجه به یادگیری مشارکتی , به جای توجه صرف به بازده یاد گیری
۳ nce eee ل ل
(een neers rer eer re Sis eens) )
eer eres ene ا ال
بازخورد مستمر » پویا و رشد دهنده ی معلم به دانش آموز
me Reset tote) ا ا ا ا ا كل
SSN
= ۱ es ECs
صفحه 27:
۴ کر تعات قابل تامل
YMC eerie en rn ل لتكت
eae
ده ای اعتقاد دارند که مقیاس ها باید بیشتر شوند . که در نتیجه همان رقاب
res owen eae rene Cre) |
ee
رل لا ۱
درخشش ظاهری مدرسه » طرح ارزشیابی توصیفی را در بعضی از پایه غذف کرده
اند
هرکسی بنا به سلیقه خود عمل می کند
بعشی از معلمانمعتقد هستند که ستجش بعضنی آن؛دزوش نانند زیاضی باین
= 3 3
صفحه 28:
وا را
: پیشنپادات راهبردی
از آموزی پرای معلمان. معاونین و مسئولین متامطق
۱۳ را eS
). با دليل و برهان اذ آن دفاع كتند
مساپقات علمی ۰ ایتده سازان و کتکررهای کوچک در مدرسه مگر در صورت برگزاری اين آزمون ها به شیوه
ارزشیابی توصینی
حذف سیستم نمره ای در مدارس 1 منظرر ترم افزار موجود در رایاته مدارس »- تا پعضی ازندارس خاص په سلیقه
۰» خود سیتم توصیفی را ه نمره تبدیل نکنند
ا 000
ا مناسب طرح
>
اسمتوع شدن ورود کتب کمک آموزشی غیر سمتبر به ندارس ابتدایی
5222
در نظر گرفتن سختی کار برای معلمان مجری طرح توسیفی a
صفحه 29: