سایر تحقیق و پژوهش

مسئولیت های مددکار اجتماعی

madd-kar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مسئولیت های مددکار اجتماعی”

مسئولیت های مددکار اجتماعی

اسلاید 1: مسئولیت های مددکار اجتماعیارائه:

اسلاید 2: مقدمهمدد و یاری رساندن انسانها به یکدیگر قدمتی به طول تاریخ زندگی اجتماعی بشر دارد. از هنگامی که زندگی اجتماعی انسانها آغاز شد  انواع روابط بین آنها نضج گرفت، که یک شکل بارز آن روابط مبتنی بر منازعه و خصومت، جنگ و .. بوده است. اما ضمناً در همان زمان نوع دیگری از روابط انسانی نیز بوجود آمد. که هر چند از استمرار و شاید گستردگی بیشتری برخوردار بوده، اما کمتر جلوه کرده است و آن روابط مبتنی بر همکاری و همیاری، دلسوزی و ... بوده است. از همان هنگام مذاهب و ادیان رایج در جوامع آن روز و نیز مصلحان اجتماعی آن دوره روابط و رفتارهای اخیر را تأکید و تشویق می کرده اند و اخلاق اجتماعی جامعه نیز پشتیبان آنها بوده است. مذاهب بزرگ یهودیت، مسیحیت و بویژه اسلام این گونه روابط انسانی را در سطح وسیعی تشویق کرده اند و دستورات مؤکدی در این مورد صادر نموده و آنها را جزء فرایض دینی قرار داده اند و پیروان خویش را به انجام آن فرا خوانده اند و برای آنها اجر اخروی قائل شده اند.

اسلاید 3: در دو قرن اخیر با پیچیدگی زندگی، روابط و تحولات اجتماعی بویژه با صنعتی شدن و گسترش شهر نشینی و عوارض ناشی از آن، دولتها ناچار شدند وظایف و مسوؤلیت هایی در زمینه رفاه اجتماعی به عهده گیرند. به تدریج بر دامنه این وظایف و مسوؤلیت ها از لحاظ کمی و کیفی افزوده شد. امروزه بسیاری از فعالیت های رفاهی و خدمات اجتماعی که در گذشته توسط افراد، خانواده، قبیله و جوامع محلی انجام می شد، توسط دولت به عنوان نماینده کل جامعه انجام می گیرد. گرچه در کنار آن افراد و جوامع نیز هنوز تا حدودی به فعالیت غیر دولتی خود در این مورد ادامه می دهند . در نتیجه اکنون، رفاه اجتماعی یکی از وظایف و کارکردهای اصلی و مهم دولت ها در هر کشوری و با هر نوع سیستم حکومتی و سیاسی است و توجه به آن یکی از ضرورتهای مهم جوامع پیشرفته است. این تحولات اجتماعی باعث شد، که مددکاری نیز در جریان تحول و دگرگونی قرار گیرد و از شکل سنتی خود خارج شده، شکل جدیدی بیابد. با وجود اینکه مددکاری در سنت ها و فرهنگ و انگیزه های خیرخواهانه و باورهای مذهبی و اخلاق هر جامعه ریشه داشته است، ناگزیر شد در راستای علمی و حرفه ای شدن گام بر دارد. بدین ترتیب مددکاری اجتماعی نوین سر بر آورد.در واقع مددكاري با رويكرد جديد هنگامي به وجود آمد كه بعضي از افراد هوشمند دريافتند روش هاي قديمي در جهت رفع نيازهاي بشري، از سودمندي لازم برخوردار نيستند. تنها پرداخت مبلغي وجه مشخص، نمي تواند راه حل مشكل نيازمندان باشد. از سوي ديگر در اثر كثرت جمعيت و توسعه ارتباطات افراد با يكديگر، مسائل و مشكلات مختلف چنان متراكم شده كه اصولاً اقداماتي سازمان نيافته و صرفا تسلي بخش نمي توانست جوابگوي دردهاي گرفتاران و نيازمندان باشد. 

اسلاید 4: تاریخ مددکاری اجتماعی مددكاري سازمان نيافته حرفه اي ، تاريخي به قدمت تاريخ بشر دارد واز زماني كه بشرخلق شد، با توجه به نيازهاي اجتماعيش به ناچار به زندگي در جمع بوده است. اين جمعي زيستن اورا در جهت همكاري اجتماعي و مددكاري بي برنامه سوق مي داد و براي تأمين نيازهاي خود وهمچنين به منظور دفاع و حراست از خود مجبور به همكاري با ديگران بوده است. به طور کلی قسمت اعظم تاریخ مددکاری اجتماعی را باید در رابطه با تاریخ مذهب، تاریخ مسائل اقتصادی و تجارت جهانی و تاریخ سیاسی کشور ها جستجو کرد: در قرون گذشته بر اثر احتیاجات و نیازمندی های مختلف بشری، رسوم و عقایـد ویژه ای بوجود آمده بود کـه به منظور کمک به انسـان هـای دچـار مشکل استفـاده می شده است.دربررسی های تاریخ تمدن باستان نظریات بودا، کنفسیوس ،تنرو، ماسیوس،زرتشت قوانینی وجود دارد که مهربانی، همکاری، حمایت و... را توصیه کرده اند. خوی مهربان زرتشت در کمک به سالخوردگان، گرسنگان و... مشهوراست. در مذاهب یهود و مسیح نیز تعالیمی در باب نیکوکاری ، انصاف ، احترام متقابل و ... اندیشیده اند. دردین مبین اسلام ، ضمن توصیه به یاری و مساعدت، قوانین و مقرراتی دربطن قرآن ، احادیث و فقه اسلامی وجود داردکه مهم ترین آنها زکـات، ارث، وقف، بیت المال و ...ازعناصری اساسی است که هم اینک رفاه اجتماعی برآن پایه ها مستحکم شده است.

اسلاید 5: به طور سنتی تاریخ مدد کاری اجتماعی با دادن صدقه و خیرات بر طبق اصول اخلاقی مذاهب یهودیت و مسیحیت شروع می شود. هر دو مذهب که در افکار غربیان نقش مهمی داشته اند، بر امور خیریه از طریق صدقه دادن اصرار می ورزند یعنی به آنهایی که کمتر خوشبخت هستند، سهمی داده می شود. یهودیت به هزاران سال قبل تر از مسیحیت بر می گردد و مسیحیت نیز در عین حال دو هزار سال سابقه دارد.اگر تأثیر مذهب در امور خیریه قاطع و تعیین کننده بود، این انتظار می رفت که در دوره اوج گیری مسیحیت، کلیسا سیستم عظمی از خیریه را بوجود می آورده است. اما این اتفاق روی نداد. در حالی که مسیحیت در حال گسترش بود کلیسا به طور محرمانه با اعضای مقتدر و مرفه هر جامعه پیوند برقرار کرده بود. اگرچه کار اصلی راهبان و روحانیون مسیحی گرفتن و دادن صدقات بود اما این کوشش ها کامل و گسترده نبودند.بنابراین به غیر از مذهب، سیستم های دیگری بر مددکاری اجتماعی تاثیر داشته اند که سیستم اقتصادی از آن جمله است که جای تأمل بیشتری دارد. مردمی که در رفاه بیشتری هستند، باید بیشتر از  کسانی که در مضیقه قرار دارند در امور خیریه مشارکت داشته باشند. در طول تاریخ جهان غالباً اکثریت عظیم مردم در هر جامعه ای در مضیقه و تنگدستی بوده اند.

اسلاید 6: مددکاری اجتماعی در ایران در ايران كشور ما يكي از كهن‌ترين سرزمين‌هايي است كه انديشه‌ها و باورهاي انسان دوستي و نيكوكاري و دستگيري از مردم نيازمند در آن بر پايه اعتقادات ديني و ارزش‌هاي فرهنگي بنا شده است. از گذشته هاي دور مردم با تأسي از پيشوايان ديني رسيدگي به وضع نيازمندان، ايتام و در راه ماندگان را سرلوحه كار خود قرار داده. اولين و كامل ترين الگوي مردم كشورمان در مسير مددكاري اجتماعي حضرت علي (ع) هستند. بزرگمردي كه وصف نوازش هاي پدرانه اش ورد زبان همه بزرگمردان تاريخ از ازل تا ابد خواهد بود. همچنین در ادبیات گرانبهای فارسی ، بنیاد و فلسفه مددکاری اجتماعی تحت عناوین علم الخلاق ، تدبیرخود، تدبیر منزل وتدبیر شهر از ابن سینا ، خواجه نصیرالدین طوسی ، قطب الدین شیرازی،امام محمد غزالی، سعدی، عنصرالمعالی و.... موردبحث وبررسی قرار گرفته است که ساختار مهم حرفه مددکاری تلقی می گردد با اين پيشينه تاريخي و فرهنگي خدمات حمايتي و بهزيستي در كشور ايران اغلب توسط افراد خير و موسسات خيريه با زمينه مذهبي ارايه مي‌شد. در واقع مددکاری اجتماعی درایران درسال1337با افتتاح «آموزشگاه خدمات اجتماعی» راه اندازی شد. شایان ذکراست، رشته ای که در آنجا تدریس و آموزش داده می شد خدمات اجتماعی بود، اما فارغ التحصیلان آن به نام «مددکاراجتماعی» شناخته می شدند. از اواسط سال 1340 به بعد سازمان‌ها و موسساتي نظير سازمان شاهنشاهي خدمات اجتماعي، جمعيت خيريه فرح پهلوي، جمعيت شير و خورشيد سرخ ايران، انجمن ملي حمايت از كودكان و انجمن‌ها و موسسات ديگر مسؤليت ارايه خدمات حمايتي، توانبخشي به افراد نيازمند و معلولين را بر عهده داشتند. در سال‌هاي قبل از انقلاب در سال 1347 براي اولين بار خدمات اجتماعي به صورت سازمان‌يافته در مجموعه وظايف دولت در برنامه عمراني چهارم مطرح گرديده است. در نهايت در سال 1353 وزارت رفاه اجتماعي در يك قالب منطقي به وجود آمد كه در سال 1355 به وزارت بهداري و بهزيستي تغيير نام داد و فعاليت آن در قالب دو معاونت بهزيستي و دو دفتر امور خدمات توانبخشي و امور خدمات رفاهي ادامه يافت.

6,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید