علوم مهندسی معماری و عمران

مسجد جامع سمنان

masjad-semnan1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مسجد جامع سمنان”

مسجد جامع سمنان

اسلاید 1: مسجد جامع سمنان

اسلاید 2: چکیده ای از شهر سمنانسمنان يکی از شهرهای ايران، مرکز استان سمنان و شهرستان سمنان است. اين شهر در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کويردر راه تهران به خراسان قرار گرفته است. آب و هوای آن خشک و معتدل می‌باشد .  اين شهر در حد فاصل سه شهر دامغان، گرمسار و مهديشهر در طول جغرافيايی ۵۳ درجه و ۲۳ دقيقه و عرض جغرافيايی ۳۵ درجه و ۳۴ دقيقه واقع شده و ارتفاع متوسط آن از سطح دريا ۱۱۳۰ متر است. همچنين فاصله آن تا تهران ۲۱۶ کيلومتر است و به راه آهن سراسری تهران _ مشهد، متصل می‌باشد. جمعيت شهر سمنان بر اساس نتايج سرشماری سال 1395 خورشيدی، برابر بر 185129 نفر بوده‌است. نژاد مردم سمنان آريايی است و به زبان سمنانی سخن می‌گويند .

اسلاید 3: اقلیم آب و هوا  آب و هوای اين شهر در تابستان گرم و در زمستان نسبتاً سرد می‌باشد. بارندگی‌های اين شهر در فصول سرد سال صورت می‌گيرد و ميزان متوسط بارندگی سالانه آن ۱۴۰ ميليمتر می‌باشد. متوسط درجه حرارت سالانه ۷/۱۷ درجه سانتيگراد است و اين در حالی است که حداکثر مطلق حرارت ۵/۴۴ درجه سانتيگراد و حداقل مطلق ۴/۶- درجه سانتيگراد گزارش شده است. همچنين متوسط تعداد روزهای يخبندان در طول سال در حدود ۴۸ روز می‌باشد .  عوارض طبيعی  در جنوب سمنان مناطقی چون دشت کوير، ريگ جن، تپه های حصار از مهم ترين ويژگی های جغرافيايی به شمار می روند . رودخانه فصلی گل رودبار در شمال غرب اين شهر و با سرچشمه گرفتن از رشته کوه های البرز و گذر از شهرستان مهديشهر به دشت کوير می ريزد .فضای سبز  بوستان‌های شهری : شهر سمنان دارای سرانه فضای سبز مناسب و بوستان‌های شهری بزرگی مانند بوستان ۱۰۰ هکتاری شقايق در شهرک گلستان و شمال غرب شهر، بوستان ۸۰ هکتاری سيمرغ در غرب شهر، بوستان ۱۰ هکتاری ۱۷ شهريور در مرکز شهر است . بوستان‌های جنگلی : شهر سمنان دارای دو بوستان جنگلی سوکان و کومش در شرق و شمال شرق شهر می‌باشد. همچنين بوستان کوهستان در ضلع شمالی شهرک روزيه و شمالی ترين نقطه اين شهر است

اسلاید 4:  مسجد جامع سمنان بنایی بسیار کهن و باارزش در سمنان است. در طول زمان تغییرات و تحولات زیادی در این مسجد بوجود آمده است، اما هم اکنون در آن آثار دوران سلجوقی و تیموری دیده می‌شود. عقیده بر این است که این مسجد در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده است. مسجد جامع سمنان در طول تاریخ از لحاظ مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار بوده است. سبک معماری مسجد جامع سمنان، به شیوه معماری آذری می باشد. 

اسلاید 5: صنیع الدوله در کتاب مرآت البلدان در این باره می‌نویسد: در زمان خلافت علی بن ابیطالب، ایشان فرمودند که از کوفه تا بخارا ۱۰۰۱ مسجد بنا کنند، در حکومت عبدالله بن عمر، ثروتمندان سمنان مسجد کنونی این شهر را ساختند ولی این بنا دارای چندان شکوهی نبود. پس از آن بارها افراد زیادی بر بنای ابتدایی افزودند، مانند گنبد باختری و شبستان شمالی را با مار خواجه‌وند را خواجه ابوسعید سمنانی و خواجه نظام‌الدین در دوران سلطنت سنجر سلجوقی ساختند و شبستان جنوبی را شیخ رکن‌الدین علاءالدوله سمنانی در زمان وزارت ارغون‌خان بنا نمود و چون خرابی به وجود آمده بود، در زمان فتحعلی شاه، ذوالفقارخان به تجدید آن پرداخت. مسجد خاوری را خواجه کیقباد بن ملک شرف‌الدین سمنانی ساخته و ایوان متصل به گنبد را خواجه عزالدین محمد بالیچه سمنانی وزیر میرزا شاهرخ بنا کرده.

7,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید