مسجد گوهرشاد مشهد مقدس
اسلاید 1: مسجد گوهرشاد (مشهد مقدس )1
اسلاید 2: مسجد گوهرشاد، در جنوب حرم علی بن موسی (رضا) در شهر مشهد ساخته شدهاست و به رواقهای دارالسیاده و دار الحفاظ متصل است. . این مسجد در سال ۸۲۱ ه. ق به دستور بانو گوهرشادآغا دختر امیر غیاث الدین ترخان از امرای جغتایی ،همسر شاهرخ از پادشاهان تیموری بنا شدهاست.2
اسلاید 3: 3
اسلاید 4: 4بیتردید مهمترین اثر باقیمانده از دورة تیموری در ایران، مسجد گوهرشاد در مشهد است که در جوار آرامگاه امام رضا (ع) واقع گردیده و ساختمان آن بر اساس متن کتیبه ثلث اصلی ایوان جنوبی در سال ۸۲۱ هجری قمری توسط معمار معروف ایرانی، قوام الدین شیرازی ساخته شد.
اسلاید 5: به دلیل ظرافت و زیبایی کاشیکاری و خط و اسلوب معماری مسجد گوهرشاد، این مسجد از نفیسترین شاهکارهای معماری ایرانی در دوره تیموری به شمار میرود.5
اسلاید 6: 6اسم گوهرشاد در دو محل با کاشی معرق نگاشته شدهاست: یکی در قسمت بالای در نقرهای که به دارالسیاده میرود و دیگری بر کتیبه ایوان مقصوره که به خط زیبای شاهزاده بایسنقر میباشد. در قسمت وسط نیز کتیبهای به نام محمد رضا امامی وجود دارد. شیوه معماری این مسجد به سبک معماری مساجد چهار ایوانی ایران است و در طی سالها گنبد آن چهار بار مورد مرمت قرار گرفتهاست.سبک معماری این بنا به شیوه آذری و نام معمار آن استاد قوامالدین شیرازی ذکر گردیدهاست.
اسلاید 7: 7
اسلاید 8: این مسجد در طیّ قرون مختلف، متحمّل خرابیهای زیادی شده که از جملة آنها بمباران ارتش روس به سال ۱۳۳۰ هجری قمری است. با این حال، هیأت اصلی بخش عمدة ساختمانی آن نسبتاً محفوظ ماندهاست. بنای مسجد گوهرشاد -که به خاطر نام بانی آن به این نام خوانده میشود- تقریباً ۱۲ سال بهطول انجامیده و معمار اصلی بنا به احتمال قوی استاد قوامالدّین شیرازی یکی از پرکارترین و چیره دست ترین معماران دورة تیموری بودهاست 8
اسلاید 9: 9پلان و تزیینات مسجد مسجد به شکل چهار ایوانی ساخته شده و در طرفین ایوان اصلی آن دو مناره کاشیکاری جای گرفتهاست که از لحاظ زیبایی و دقّت در کاشیکاری دارای اهمیّت خاصّی است. منارههای ضخیم و برج مانند ایوان که نقش کنترل فشار تاق را بر عهده دارند توپر و به ضخامت ۶ متر هستند و ارتفاع کلّی آنها به ۴۳ متر میرسد. این منارهها (گلدستهها) از روی زمین شروع میشوند و چسبیده به ایوان مقصوره بالا میروند. اهمیّت فوقالعادة این مسجد، که به این جهت نیز آن را یکی از زیباترین آثار معماری دنیا محسوب داشتهاند، بهخاطر کاشیکاری و کتیبههای آن است.
اسلاید 10: 10قسمتی از کتیبهها به خطّ بایسنقرمیرزا شاهزادة تیموری و قسمت دیگر که در دورة صفوی نوشته شده به خطّ محمّدرضا امامی هنرمند معروف آن زمان است. آن چه بر شکوه این مسجد میافزاید و بیننده را مسحور میکند، گنبد پیازی شکل و سبزرنگ آن است که با نقوشی زرد رنگ مزیّن گردیدهاست. کتیبة تاریخی مسجد که از کاشی است، با حروف درشت سفید بر زمینهای آبی، جلوة دیگری است که بر زیبایی این مسجد افزوده و از نظر تاریخی حایز اهمیّت بسیار میباشد
اسلاید 11: این بنای باستانی، نمونه كامل و برجسته هنر ایرانی به شمار میرود كه تمام خصوصیات و ویژگیهای معماری سنتی در آن بهكار رفته است. بهویژه ایوان جنوبی مسجد به نام ایوان مقصوره، با حدود 500 متر مربع مساحت، 37 متر طول و 5/25 متر ارتفاع، از باشكوهترین ایوانهای مسجد است. 11
اسلاید 12: محراب، یك پارچه از سنگ مرمر با تزیینات و كندهكاری و كتیبهای در میان مقرنسكاریهای آن، نمایانگر هنر آن دوران است. منبر صاحب الزمان (عج) واقع در كنار محراب ایوان مقصوره، از لحاظ قدمت حائز اهمیت است. این منبر نفیس، از چوب گردو و گلابی با شیوه منبتكاری بدون به كار رفتن میخ در آن، به دست پر توان استاد محمد نجار خراسانی، منبت كار معروف عصر فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. منبر صاحب الزمان (عج) در سال 1325 شمسی توسط مرحوم استاد حیدر نیكنام گلپایگانی مرمت شد. 12
اسلاید 13: ضلعهای مسجد، همه با كاشیهای معرق نفیس آراسته شده و در تمام دیوارها و غرفههای آن اسماء الله و آیات قرآن و احادیثی كه بعضی مربوط به مسجد است، وجود دارد. گنبد رفیع مسجد بر فراز ایوان مقصوره، بر عظمت این بنا افزوده است. ارتفاع گنبد حدود 41 متر و فضای خالی بین دو پوشش گنبد، 10 متر است. سطح خارجی آن با آجر لعابدار و یك كتیبه با خط كوفی تزیین شده است. 13
اسلاید 14: در دو طرف این ایوان، دو مناره هر كدام به ارتفاع 43 متر از كف مسجد ساخته شده و دارای كتیبههایی چند است. مسجد گوهرشاد صحنی به وسعت 2800 متر مربع دارد و زیربنای آن 9400 متر مربع است. 14
اسلاید 15: 15بنای مسجد شامل 8 ایوان بزرگ و هفت شبستان است. گنبد خانه پشت ایوان مقصوره، با شبستانهای یك طبقه، بخشهای مختلف مسجد را به هم ربط میدهد. ایوان جنوبی، ایوان مقصوره نام دارد و ایوان شمالی، معروف به ایوان دار السیاده است. ایوان شرقی، ایوان اعتكاف نامیده میشود و ایوان غربی، ایوان شیخ بهاء الدین نامگذاری شده است.
اسلاید 16: نام بانو گوهرشاد، بانی مسجد، در ایوان شمالی مسجد (ایوان دارالسیاده) بر كاشی معرق به رنگ زرد و خط ثلث نوشته شده است. این ایوان با معرقكاری زیبایی تزیین شده و بر سر در ورودی آن به رواق دارالسیاده، پنجرهای نقره از آثار عهد قاجاریه نصب شده است. 16
اسلاید 17: دو ایوان شرقی و غربی مسجد گوهرشاد، با معرقكاری ممتاز و كتیبههایی به خط ثلث، مسجد را به رواق امام خمینی (قدس سره) و بست شیخ بهاء الدین مرتبط میكند. این مسجد در طول زمان بر اثر عوامل طیبعی و انسانی صدمات زیادی دیده است؛ از جمله در زمین لرزه سال 1084، ایوان مقصوره صدماتی دید كه مورد بازسازی قرار گرفت.17
اسلاید 18: مرمتهای دیگر مسجد پس از گلوله باران روسها در سال 1330 هـ.ق بود كه به صدمه دیدن گنبد و ایوانهای مسجد انجامید. گنبد و ایوان مقصوره و ایوانهای شرقی و غربی مسجد در سال 1339 قمری مورد بازسازی اساسی قرار گرفت. 18
اسلاید 19: سردرها برای شكل دادن به مجموعه بارگاه منور امام (علیه السلام) طراحی شدهاند. در سه ورودی از خیابانهای شیرازی، نواب صفوی و طبرسی، سردرهایی با زیربنای بیش از 70 هزار متر مربع احداث شده است. 19
اسلاید 20: سردر شیرازی، در مسیر ورود زائران از خیابان شیرازی واقع شده و با 24625 متر مربع مساحت و 25492 متر مربع زیربنا، در غرب اماكن متبركه ساخته شده است. این سردر، در مسیر ورود زائران از خیابان نواب صفوی واقع شده است. 16164 متر مربع مساحت، 16850 متر مربع زیربنا دارد و در شرق اماكن متبركه واقع شده است. سردر طبرسی، در مسیر ورود زائران از خیابان طبرسی و در شمال اماكن متبركه و روضه منوره واقع شده است و 26923 متر مربع مساحت و 27715 متر مربع زیربنا دارد. 20
اسلاید 21: بخشهای مختلف مسجد گوهرشاد مشهد به ضرورت، بارها مورد مرمت قرار گرفته است. در عهد صفویه که مسجد از حمله ازبکان سخت آسیب دیده بود، در دوران شاه عباس صفوی تعمیر شد و در 1083ق که در پی زلزله خراسان بر بخشهایی از بنای مسجد شکستهایی وارد آمده بود نیز اقدامات مرمتی صورت گرفت و خرابیهای ناشی از تهاجم افغانها و شورش ملک محمود سیستانی نیز در عهد افشاریه و قاجاریه برطرف گردید21
اسلاید 22: گنبد ایوان مقصوره که به واسطه وسعت دهانه در زلزله های شدید و با گذشت زمان آسیب دیده و چندین بار مرمت شده بود، در سال 1339ش به منظور مرمت اساسی تخریب گردید و ساخت آن مجددا توسط معماران ایرانی وزیر نظر مهندس عباس آفرنده و با رعایت همان ویژگیهای گذشته و حفظ مشخصات اصلی آغاز شده، در سال 1341ش خاتمه یافت و هم زمان سنگهای ازاره داخل ایوان مقصوره تعویض شد و کف ایوان با سنگهای مرمر مفروش گردید و در سال 1345ش دور ساقه گنبد با کاشی معرق کتیبه ای مزین گردید22
اسلاید 23: این مسجد از حیث بنا و کاشیکاری ممتاز است و تمام در و دیوارهای آن مزین به اسماء جلاله، آیات قرآنی، احادیث شریفه، اشعار و مدح و ثنای ائمه اطهار علیهم السلام می باشد که با خطهای ثلث، نسخ، نستعلیق، کوفی و بنایی خطاطان بزرگ همچون بایسنقر و امامی اصفهانی ترقیم یافته است. 23
اسلاید 24: نمای دیوارهای داخلی صحن مسجد به ارتفاع 20/1 متر با سنگهای تیره اصفهان مزین است و از روی ازاره، تا لبه بام و سردرها و پیکره تمام پایه ها و غرفه های تحتانی و فوقانی و گلدسته ها و گنبد و سطح ظاهری نمای مسجد با کاشیهای معرق و غیر معرق عالی و ممتاز زینت یافته است(26) که یکی از زیباترین نمونه های باقی مانده از هنر کمال یافته عصر تیموریان می باشد(27). 24کاربرد امواج مایکروویو
اسلاید 25: کف صحن مسجد با سنگ خلجشش گوشه مفروش شده و در وسط صحن مسجد، حوضی هندی شکل و هشت گوش در سالهای اخیر ساخته شده که دارای هلالهای وترگونه می باشد و با چهار آبخوری سنگی که با حفاظ مشبّک سنگی و چراغهای سبز به شیوه معماری سنتی زینت یافته که به انضمام حوض مرتفع کوچک در میان آب نما و فواره ها و شیرهای آب، شکوه و زیبایی و طراوت خاصی به فضای مسجد بخشیده است25
اسلاید 26: در گوشه شمالی شرقی حوض (نزدیک به حوض سابق و محلی که در گذشته به مسجد پیرزن(30) معروف بوده) ستون سنگی به ارتفاع بیش از 2 متر قرار دارد که مثلث شاخص نصف النهار و ظهر و شب بر آن نصب شده و یکی از موضوعهای مورد توجّه زائران است26کاربرد امواج مایکروویو
اسلاید 27: شبستانهای مسجد گوهرشاد به طور قرینه در اطراف ایوانها با پایه های قطور و سقف ضربی و به سبک معماری سنتی مساجد ایران کلاف شده اند و بارها مورد مرمت قرار گرفته اند، امّا اکنون همان سبک و سیاق قدیمی را در خود محفوظ دارند. این شبستانهای هفت گانه در دورانهای مختلف با نامهای گوناگون نامیده شده اند که برای اختصار به مهم ترین آنها اشاره می شود: 1 شبستان گرم، واقع در ضلع شرقی مسجد بین ایوان شرقی و ضلع شمالی مسجد که حاشیه شمالی این شبستان مسیر ارتباطی میان مسجد و رواق متصل به صحن آزادی است. این شبستان محل عبادت آقایان است.27
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.