مشارکت های مرکزی در یادگیری حرکتی
اسلاید 1: مشارکت های مرکزی در یادگیری حرکتی
اسلاید 2: فرایندهای حلقه بازفرضیه های زنجیرهآوران زدایی مکانیزم های کنترل مرکزی مولدهای الگوی مرکزی نقش بازتابها و پدیده معکوس سازی رفلکسینخاع شوکی هوشمندکنترل مرکزی حرکات سریعمسائل و مشکلات مرتبط با استفاده از بازخورداز قبل برنامه ریزی کردن حرکات سریعموضوع برنامه حرکتیاطلاعات حسی و برنامه حرکتیانواع خطاهای برنامه حرکتیواکنش های راه اندازی مشکلاتی درمورد برنامه حرکتیبرنامه حرکتی تعمیم یافته فرضیه تکانه-زمانبندی وجوه جوهری و تغییرپذیر برنامه حرکتی تعمیم یافته
اسلاید 3: ایده اصلی این فرضیه بر این استوار است که حرکت توسط محرک درونی یا بیرونی ایجاد می شود. در ادامه انقباضات عضلانی باعث ایجاد اطلاعات حسی (بازخورد پاسخ از نظر جیمز) می شود. جیمز آنها را اطلاعات تحریک کننده نامید که باعث انقباض بعدی می شوند. پس از انقباض دوم انقباضات بعدی به همین ترتیب تا پایان یک توالی معین ادامه می یابد.انقباض اولانقباض دومانقباض سومّFB1ّFB2ّETCفرضیه زنجیره پاسخفرایندهای حلقه باز
اسلاید 4: فرضیه زنجیره پاسخ مدلی از حلقه باز است؛ با این تفاوت که بازخورد در آن نقش دارد.همچنین این فرضیه شباهت ها دو تفاوت هایی نیز با تئوری حلقه بسته دارد.فرضیه زنجیره پاسخ ...
اسلاید 5: شرینگتون(1906): میمون ها بعد از آوران زدایی از آن دست استاده نمی کردند که این آزمایشات شواهدی را در تایید فرضیه زنجیره پاسخ فراهم نمود.ویلسون(1961): ملخ های آوران زدایی شده کمتر بال زدند و ارتفاع پایین تری داشتند ولی تغییری در الگوی بال زدن وجود نداشت. تاب و همکارانش نیز شواهدی فراهم نمودند که بر خلاف فرضیه زنجیره پاسخ بود. میمون های آوران زدایی شده در آزمایش آنها فقط در اجرای ظریف حرکات مشکل داشتند.شواهد ارائه شده نشان دهنده مکانیسم های کنترلی کامل تر از فرضیه زنجیره پاسخ بود.آوران زدایی
اسلاید 6: در گربه هایی که نخاع آنها از قسمت زیر مغز قطع شده بود و اطلاعات آورانی نیز نداشتند، نخاع آنها حتی بدون دریافت درونداد مراکز بالای مغز و بازخورد نیز می توانست حرکات ریتمیک والگوهای گام برداری را انجام دهد.مکانیسم های کنترل مرکزیالگو های مولد مرکزیشلیک دروندادتاکنندهبازکننده3421
اسلاید 7: مهار دو سویه وحفظ الگوی اصلی حرکت یکی از کارکردهای رفلکس ها است.دستیابی به هدف کاربرد دیگر بازتابها می باشد که توسط پدیده ای به نام معکوس سازی رفلکسی تحقق می یابد.پاسخ های رفلکسی به مرحلهٔ اجرای حرکت بستگی دارد، از این رو این اثر به نام پدیده معکو سازی رفلکسی شناخته می شود.با ادامه تحقیقات پیچیدگی و هوشمندی بیشتر نخاع مشخص شده است.نقش بازتاب ها در حرکات جابجایی و پدیده معکوس سازی رفلکسی
اسلاید 8: قورباغه نخاعی در پاسخ به محرک آسیب زا پاسخ پاک کردن را از خود نشان می دهد. این پاسخ بسته به محل آرنجش متفاوت است.گربه نخاعی در پاسخ به تکه پارچه ای که به دور پنجه اش پیچیده شده است، الگوی تکان دادن را در حین راه رفتن روی تردمیل نشان می دهد.این آزمایشات نشان دهنده یکپارچگی حسی و حرگتی در سطح نخاع وهوشمندی آن است.نخاع شوکی هوشمند
اسلاید 9: سیستم حرکتی در یک توالی حرکتی قطع فعالیت یکسری از عضلات و شروع فعالیت عضلات دیگر را چگونه انجام می دهد؟احتمالا بازخورد حاصل از انداممشکلات این پاسخ محققین را بر از قبل برنامه ریزی کردن حرکات متقاعد ساخته است.کنترل مرکزی حرکات سریع
اسلاید 10: کنترل بازخوردی با وجود درجات آزادی بالا غیر ممکن می نماید.1- مسئله درجات آزادیکنترل مرکزی حرکات سریعالگوهای فعالیت ثبت شده از عضلات در هنگام سد مکانیکی تا حدود 110 هزارم ثانیه تفاوتی نداشته و تا پایان حرکت تفاوت اندکی ایجاد شده است.2- ثبت EMG عضلات موافق و مخالف هنگام سد مکانیکی
اسلاید 11: لشلی در آزمایش خود دریافت تمرین با پیانویی که یک کلید آن شکسته بود، موجب قطع حرکت نشد. از این رو نتیجه گرفت که بازخورد در اجرای حرکت نقش حیاطی ند ارد.3- شواهد قصه مانندبازداری یا مهار اعمال توسط بازخورد انجام نمی گیرد.4- بازداری اعمال مجرد سریع به زمان نیاز دارد.هنری در تحقیقات خود نشان داده است که اجرای حرکات سریع مانند کشیدن ماشه تفنگ (نقطه بدون بازگشت) رخ میدهد.
اسلاید 12: آزمایش اسلاتر – همل (1960) نشان داد در شروع اجرای اعمال پیش بینی نقطه ای وجود دارد که ما تسلیم برنامه حرکتی سازمان دهی شده می شویم.5- بازداری اعمال پیش بینی کننده به زمان نیاز دارد.موارد ذکر شده و سایر عوامل بررسی شده از جمله پیچیدگی حرکت (هنری و راجرز 1960) ما را به سمت این فرضیه هدایت می کنند که حرکات از قبل برنامه ریزی می شوند و کنترل بازخوردی کندتر از آن است که جزئیات کامل این حرکات را هدایت کند و فقط نقش تنظیمی بر عهده دارد.
اسلاید 13: با پذیرش برنامه ریزی قبلی حرکات و نقش تنظیمی بازخورد می توانیم بگوییم حداقل دو سطح اجرای حرکتی وجود دارد:سطح تصمیم گیرنده سطح اجرا کنندهاطلاعات حسی در سه مرحله متفاوت قبل از اجرای برنامه، بعد از اجرا و پس از اجرای برنامه حرکتی نقش دارند.برنامه حرکتی
اسلاید 14: منطقی است که با وجود دو سطح اجرای حرکتی دو نوع خطای برنامه حرکتی نیز وجود داشته باشد:خطای سطح تصمیم گیرنده خطای سطح اجرا کنندهخطای انتخاب برنامه در مقابل خطای اجرای برنامه
اسلاید 15: واکنش های راه اندازی جایی بین خطای انتخاب و اجرای برنامه قرار داشته و وجوه مشترکی با هردوی آنها دارد.این طبقه بندی می تواند اینگونه باشد که:آشفتگی کوچک ← اصلاح اجرا و تصحیح مسیرآشفتگی بزرگتر ← انتخاب مسیر حرکتی جدید باواکنش های راه اندازیآشفتگی خیلی بزرگتر ← اصلاح تصمصم گیری انتخاب حرکت جدیدیکی از روش های بررسی ارتباط بین عملکردهای حلقه باز و بسته گنترل سلسله مراتبی است.واکنش های راه اندازی:خطای انتخاب برنامه یا خطای اجرای برنامه؟
اسلاید 16: مشکلات برنامه حرکتی1- مسئله انباشتگی2- مسئله حرکات بدیعبرنامه حرکتی تعمیم یافتهبرنامه ای که دسته خاصی از اعمال را کنترل می کند و برونده آن بر اساس انتخاب پارامترها تغییر می کند.
اسلاید 17: ایده اصلی فرضیه در حال رشد زمانبندی تکانه این است که برنامه حرکتی نورون های حرکتی را برای تحریک عضلات به حرکت در می آورد که این تکانه ها باعث ایجاد الگوهای انقباض عضلانی می شود.تکانه حاصل نیرو در زمان است و در اینجا نقش اصلی برنامه حرکتی کنترل تکانه هاست.فرضیه تکانه - زمانبندی
اسلاید 18: توالی رویدادهازمانبندی نسبینیروی نسبیپارامترهای برنامه حرکتیوجوه جوهری برنامه حرکتیزمان کلی نیروی کلیانتخاب عضلات
اسلاید 19: پایانخدا بی نهایت است،به قدر نیاز تو فرود می آید،به قدر آرزوی تو گسترده می شودو به اندازه ایمان تو کارگشاست.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.