صفحه 1:
اامادسیج یعنی دهکده علم و دانشایران
مادسیج؛ شبکه آموزشی پژوهشی دانشجویان ایران
۱۷۱2۵ 0150۰۵
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
و میلر(1992) به 8 اصل با پیش فرض مشاورة راه حل مجور اشاره کرده
اند که آزبورن (1996) به اين 8 اصل 5 مورد دیگر اضافه کرده است
این 13 اصل عبارتند از ؛
. بهره بردن از منابع و توانمندی های مراجع
٠ ماه همچون کارشناسی ای este sete
صفحه 6:
۵ . حتمی بودن تغییرات و دگرگونی
۴ جهت گیری حال و آینده
oles
۸
5
اصول کلی کار
رله حل سازی نه حل مشکل
۰. توجه به موارد استثناء برای دستیابی به راه حل ها
۱ جهت گیری هدفمند
۲ #پافکار ساختار گرایانه
8 و کوتاه مدت بودن
صفحه 7:
کاتی در باره ی مشاوره ی راه حل 0
یر
7 پابرجا ماندن مشکلات
٩ ده ی تتای متا aes.
7”
v
e
دی
تمرکز بر دانش آموزان
صفحه 8:
.يه
مقايسه ى روش هاى
وراه حل محور در مشاوره
در ديدكاه سنتى بيشتر بر ضعفها و كمبود هاى ذلنش آموز تمركز مى
شود در حللى كه در راه حل محور بر توانمندى ها و نقاط قوت دانش
اموز تاكيد مى شود.
در ديدكاه سنتى بيشتر ذلنش آموزرا به صورت مقمله تشخيصى در
بيمارى هاى رولنى مشخص مى كنند مثل (00041|0© . اختلال سلوک
و... اما در راه حل مدار دانش آموز به عنوان فردی است دارای مشکل
صفحه 9:
در دیدگاه سنتی بیشتر برخصلت های پایدار و
مراجع تمرکز می شود اما مشاور راه حل محور برای پی بردن به راه حل
نقشی جستجو گرانه ایفا می کند
در دیدگاه سنتی مشاور کارشناس است اما در راه حل محور مراجع
کارشناس است
در دیدگاه سنتی درباره طول مدت مشاوره » دیدگاهی آزاد و نامحدود
حاکم است اما در راه حل محور زمان محدود و کوتاه است.
صفحه 10:
— ۰
ربرد مشاوره ی راه حل مور به مخ رو
گروهی ly دانش آموزان ۰
آاراهکار های اختصاصی راه حل محور
* کنجکاوی واقعی
* صحبت کردن به زبان مراجع
رت تن دای مارا سنا
* ستايش كردن
" #إنظر داشتن تغييرات
صفحه 11:
* پرسش های معجزه آسا
استفاده از واژه ی مهم «به جای»
تعیین اهداف دقیق, ملموس و قابل اندازه گیری
تدوین و تنظیم دقیق تر هدف
بازی دومینو
سوال های درجه بندی شده
سوال های ارتباطی
e
صفحه 12:
لذ 4 <
كاربرد مشاوره ى راه حل محور به شكل كروهى
همه جيز در اسم نهفته است
* زبان متداول
کمک همدستان
" واضح و روشن صحبت کردن
صفحه 13:
**سه نوع رابطه ى مخ
مشاوره ی راه حل محور
0 رابطه از نوع مشتری
© رابطه از نوع مدعی یا شاکی
۵ رابطه از نوع میهمان
صفحه 14:
برای عضویت در شبکه دانشجویان ایران عدد ۱ را به شماره زیر پ
[0۹ he even re hi a
للح را
!!مادسیج یعنی دهکده علم و دانش ایران
مادسیج ،شبکه آموزشی پژوهشی دانشجویان ایران
Madsg.com
مشاوره ی مدرسه
با رویکرد راه حل محور
مقدمه
مشاوره ی راه حل محور در اواخر دهه ی 1970به وسیله ی
استیو د شازر و گروهی از همکارانش در مرکز مشاوره ی کوتاه
مدت خانواده در میلوواکی ،وسکانسین مطرح شد و گسترش
،یافت
مشاوره ی راه حل مدار به جای تمرکز بر مشکالت ،بر راه حل ها
تمرکز دارد
این نوع مشاوره مبتنی بر نقاط قوت و توانایی های مراجع است
مشاوره ی راه حل مدار نوعی مشاوره ی کوتاه مدت است
اصول مشاوره ی راه حل محور
برگ و میلر( )1992به 8اصل یا پیش فرض مشاورۀ راه حل محور اشاره کرده
اند که آزبورن ( )1996به این 8اصل 5مورد دیگر اضافه کرده است
این 13اصل عبارتند از :
.1در فرآیند مشاوره بر بهداشت روانی تاکید می شود
.2بهره بردن از منابع و توانمندی های مراجع
.3مراج ع همچون کارشناس ی اس ت ک ه وضعی ت و راه ح ل های عملی خود را
مطرح می کند
.4
.5
.6
.7
.8
.9
.10
.11
.12
.13
سادگی و اختصار
حتمی بودن تغییرات و دگرگونی
جهت گیری حال و آینده
همکاری
اصول کلی کار
راه حل سازی نه حل مشکل
توجه به موارد استثناء برای دستیابی به راه حل ها
جهت گیری هدفمند
افکار ساختار گرایانه
خالصه و کوتاه مدت بودن
نکاتی در باره ی مشاوره ی راه حل محور
تغییر ذهنیت
پابرجا ماندن مشکالت
عوامل فزاینده ی نتایج مشاوره
مثبت اندیشی
تمرکز بر دانش آموزان
مقایسه ی روش های سنتی
و راه حل محور در مشاوره ی مدرسه
•
•
در دیدگاه سOنتی بیشتOر بر ضعفهOا و کمبود های دانOش آموز تمرکOز می
شود در حالOی کOه در راه حOل محور بر توانمندی هOا و نقاط قوت دانش
اموز تاکید می شود.
در دیدگاه سOنتی بیشتOر دانOش آموزرا بOه صOورت مقولOه تشخیصی در
بیماری های روانOی مشخOص مOی کننOد مثOل ، ADHDاختالل سلوک
و ...اما در راه حل مدار دانش آموز به عنوان فردی است دارای مشکل
در دیدگاه سOنتی بیشتOر برخصOلت های پایدار و علOل اصلی مشکالت
مراجOع تمرکOز مOی شود امOا مشاور راه حOل محور برای پOی بردن بOه راه حل
نقشی جستجو گرانه ایفا می کند
در دیدگاه سOنتی مشاور کارشناس اسOت امOا در راه حOل محور مراجع
کارشناس است
در دیدگاه سOنتی درباره طول مدت مشاوره ،دیدگاهی آزاد و نامحدود
حاکم است اما در راه حل محور زمان محدود و کوتاه است.
کاربرد مشاوره ی راه حل محور به صورت فردی و
گروهی برای دانش آموزان
راهکار های اختصاصی راه حل محور
کنجکاوی واقعی
صحبت کردن به زبان مراجع
برجسته کردن توانایی ها و استعدادها
ستایش کردن
درنظر داشتن تغییرات
برجسته کردن موارد استثنایی
پرسش های معجزه آسا
استفاده از واژه ی مهم « به جای»
تعیین اهداف دقیق ،ملموس و قابل اندازه گیری
تدوین و تنظیم دقیق تر هدف
بازی دومینو
سوال های درجه بندی شده
سوال های ارتباطی
کاربرد مشاوره ی راه حل محور به شکل گروهی
همه چیز در اسم نهفته است
زبان متداول
کمک همدستان
واضح و روشن صحبت کردن
سه نوع رابطه ی مختلف در
مشاوره ی راه حل محور
oرابطه از نوع مشتری
oرابطه از نوع مدعی یا شاکی
oرابطه از نوع میهمان
customer
complainant
visitor
Title
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit
egestas.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit
egestas.