الهیات، دین و معنویت

معارف اسلامی ۲، فصل سوم، مرجعیت و ولایت عالمان دین، امینی و جوادی

maaref_eslami2.3

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معارف اسلامی ۲، فصل سوم، مرجعیت و ولایت عالمان دین، امینی و جوادی”

معارف اسلامی ۲، فصل سوم، مرجعیت و ولایت عالمان دین، امینی و جوادی

اسلاید 1: معارف اسلامی 2 پیامبرشناسی و امام شناسی

اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 3: منبع درسیمعارف اسلامی 2علیرضا امینی،محسن جوادیویراست2نشر معارفچاپ 74قم1392تلفن 37740004

اسلاید 4: فصل سوممرجعیت و ولایت عالمان دین

اسلاید 5: گفتار اولمرجعیت عالمان دینی در عصر غیبت

اسلاید 6: غیبت و مسئله مرجعیت دینیاز ﻧﮕﺎه ﺷﻴﻌﻪ اﻣﺎﻣﺎن از رﻫﮕﺬر ﻧﻮﻋﻲ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻨﺒﻊ ﺧﻄﺎﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻣﻌﺮﻓﺖ، ﻣﺤﺘﻮاي دﻳﻦ و ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻧﻪ ﻗﺮآن را در اﺧﺘﻴﺎر ﻫﻤﮕﺎن ﻗﺮار ﻣﻲ دادﻧﺪ .ﻃﺒﻴﻌﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در دوران ﻏﻴﺒﺖ، ارﺗﺒﺎط ﻣﺎ ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻌﺮﻓﺘﻲ ﻗﻄﻊ اﺳﺖ .از اﻳﻦ رو ﻧﻘﺶ ﻋﺎﻟﻤﺎن دﻳﻨﻲ و ﺳﻨﺖ اﺟﺘﻬﺎد در اﻳﻦ دوران ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد.

اسلاید 7: کلینی و صدوقاوﻟﻴﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ رواﻳﻲ در اﺑﺘﺪاي دوره ﻏﻴﺒﺖ ﻛﺘﺎب ارزشمند اﺻﻮل و ﻓﺮوع ﻛﺎﻓﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺸﻤﻨﺪ ﺑﺰرگ ﺷﻴﻌﻲ، ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻳﻌﻘﻮب ﻛﻠﻴﻨﻲ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮔﺮدﻳﺪ. ﺑﻌﺪ از وي ﺷﻴﺦ ﺻﺪوق ﺑﺎ ﺗﻼش ﭘﻴﮕﻴﺮ و ﻣﻼﻗﺎت ﺑﺎ داﻧﺸﻤﻨﺪان ﺑﺴﻴﺎر، ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ تدوین کتاب ارزشمند « ﻣﻦ ﻻﻳﺤﻀﺮه اﻟﻔﻘﻴﻪ » گردید.

اسلاید 8: شیخ مفید و سید مرتضیﺷﻴﺦ ﻣﻔﻴﺪ از ﻋﻠﻤﺎي ﻋﺼﺮ ﻏﻴﺒﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﺒﺤﺮي ﻛﻪ در مذاﻫﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﻘﻬﻲ و ﻛﻼﻣﻲ ﻳﺎﻓﺖ، ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎر واﻻﻳﻲ را در ﺣﻮزه ﺗﻔﻜﺮ اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ دﺳﺖ آورد. ﺳﻴﺪ ﻣﺮﺗﻀﻲ ﻛﻪ از ﺷﺎﮔﺮدان ﺷﻴﺦ ﻣﻔﻴﺪ اﺳﺖ و ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎﻻﻳﻲ در ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮي ﻋﻠﻮم اﺳﻼﻣﻲ در دوران ﻏﻴﺒﺖ دارد وي اﻓﺰون ﺑﺮ ﺗﻼش ﻋﺎﻟﻤﺎﻧﻪ اش در ﺣﻮزه ﻓﻘﻪ ﺷﻴﻌﻪ، ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﺗﻔﻜﺮ ﻋﻘﻼﻧﻲ در ﻋﻠﻢ ﻛﻼم ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻳﺎﻓﺖ

اسلاید 9: شیخ طوسیﺑﺎ ﻇﻬﻮر ﺷﻴﺦ ﻃﻮﺳﻲ اﺟﺘﻬﺎد ﺷﻴﻌﻲ وارد ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺟﺪﻳﺪي ﺷﺪ .وي ﻛﻪ ﺑﻌﺪ از اﺳﺘﺎد ﺧﻮد، ﺳﻴﺪ ﻣﺮﺗﻀﻲ، ﻣﺘﻮﻟﻲ زﻋﺎﻣﺖ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺷﺪ، ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﺷﺎﮔﺮدان ﺑﺴﻴﺎري را در ﺣﻮزه درس ﺧﻮد ﮔﺮد آورد .دو ﻛﺘﺎب ارزﺷﻤﻨﺪ وي، ﻳﻌﻨﻲ «ﺗﻬﺬﻳﺐ» و «اﺳﺘﺒﺼﺎر» در ﻛﻨﺎر ﻛﺎﻓﻲ و ﻣﻦ ﻻﻳﺤﻀﺮه الفقیه، ﻛﺘﺐ ارﺑﻌﻪ ﺷﻴﻌﻴﺎن را ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ دﻫﺪ ﺷﻴﺦ ﻃﻮﺳﻲ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﭘﻮﻳﺎﻳﻲ ﺳﻨﺖ اﺟﺘﻬﺎد را ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي دﻗﻴﻖ ﻛﻠﻤﻪ، در ﺣﻮزه ﺗﻔﻜﺮ ﺷﻴﻌﻲ راه ﺑﻴﻨﺪازد.

اسلاید 10: ﺗﺄﻣﻞ و ﺗﺪﺑﺮ و ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ در ﻣﻨﺎﺑﻊ رواﻳﻲ ﻛﻪ از دوران ﺷﻴﺦ ﻣﻔﻴﺪ آﻏﺎز ﮔﺮدﻳﺪه ﺑﻮد، در زﻣﺎن ﺷﻴﺦ ﻃﻮﺳﻲ،ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻄﻠﻮﺑﻲ یافت. ﻋﻠﻢ ﻛﻼم ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺗﻼش ﻫﺎي ﺷﻴﺦ ﻃﻮﺳﻲ از ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﮔﺮدﻳﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﺖ واﻻي ﻋﺎﻟﻤﺎن ﺑﺰرﮔﻲ ﭼﻮن ﺧﻮاﺟﻪ ﻧﺼﻴﺮ اﻟﺪﻳﻦ ﻃﻮﺳﻲو ﻋﻼﻣﻪ ﺣﻠﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻤﺘﺎزي ﭘﻴﺪا ﻛﺮد

اسلاید 11: وﺟﻮد ﺗﻔﻜﺮ ﻋﻘﻼﻧﻲ در ﻛﻨﺎر ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ رواﻳﻲ، ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﻳﺪ ﻛﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ و ﺗﻔﻜﺮ ﻋﻘﻼﻧﻲ در ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻫﺴﺘﻲ، در ﻣﻴﺎن ﻣﺘﻔﻜﺮان ﺷﻴﻌﻲ، ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﻴﺎﺑﺪ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﻠﻤﺎي ﺷﻴﻌﻲ را در رﺷﺪ و ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﻲ ﻓﻠﺴﻔﻪ اﺳﻼﻣﻲ و ﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻲ آن را در ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻣﻼﺻﺪرا، ﻧﻤﻲ ﺗﻮان ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺖ.

اسلاید 12: مسلک اخباریدر ﻗﺮن ﻳﺎزدﻫﻢ داﻧﺸﻤﻨﺪاﻧﻲ ﻇﻬﻮر ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺗﻔﻜﺮ ﻋﻘﻼﻧﻲ ﺑﻮدﻧﺪ و ﺑﺮ ﻣﺠﺘﻬﺪاﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻗﻮاﻋﺪ ﻋﻘﻠﻲ اﺟﺎزه دﺧﺎﻟﺖ در اﺳﺘﻨﺒﺎط اﺣﻜﺎم ﻣﻲ دادﻧﺪ، ﺧﺮده ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ .اﻫﺘﻤﺎم و ﺗﻮﺟﻪ اﻳﻦ ﮔﺮوه ﺑﻪ اخبار و روایات،به ﺗﺄﻟﻴﻒ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎي ﺑﺰرگ رواﻳﻲ اﻧﺠﺎﻣﻴﺪ، ﻛﺘﺎب ﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ وﺳﺎﺋﻞ اﻟﺸﻴﻌﻪ، ﺑﺤﺎراﻻﻧﻮار و واﻓﻲ از اﻳﻦ دﺳﺖ اﺳﺖ.

اسلاید 13: سنت اجتهاددر ﻏﻴﺎب اﻣﺎﻣﺎن، ﻋﺎﻟﻤﺎن دﻳﻨﻲ ﻣﻌﺎرف اﺳﻼﻣﻲ را ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي اﺟﺘﻬﺎد از ﻣﻨﺎﺑﻊ دﻳﻦ اﺳﺘﻨﺒﺎط ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﻣﺠﺘﻬﺪ ﻛﺴﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ اﺳﺘﻨﺒﺎط اﺣﻜﺎم را دارا اﺳﺖ.

اسلاید 14: مراجع دینیدر ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻴﻌﻪ، ﻣﺮاﺟﻊ دﻳﻨﻲ ﻋﺎﻟﻤﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ دﻳﻨﻲ از ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺑﺎﻻي اﺧﻼﻗﻲ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ ﺗﻘﻠﻴﺪ و ﺗﺒﻌﻴﺖ از آراي ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ واﺟﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺻﻼﺣﻴﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ

اسلاید 15: وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎي ﺳﻨﺖ اﺟﺘﻬﺎد1-ﻏﻴﺮ اﻧﺤﺼﺎري ﺑﻮدن اﺟﺘﻬﺎد :ﻳﻌﻨﻲ اﺟﺘﻬﺎد وﻳﮋه ﺻﻨﻒ ﻳﺎ ﮔﺮوﻫﻲ ﺧﺎص ﻧﻴﺴﺖ 2- ﺑﺎز ﺑﻮدن ﺑﺎب اﺟﺘﻬﺎد :در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻨﺎﺑﻊ دﻳﻨﻲ و ﺿﻮاﺑﻂ و ﻗﻮاﻋﺪ اﺳﺘﻨﺒﺎط، ﻫﻤﻮاره ﻫﺮ ﻓﺮد ﺻﺎﺣﺐ ﺻﻼﺣﻴﺘﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ دﺳﺖ ﺑﻪ اﺟﺘﻬﺎد ﺑﺰﻧﺪ و ﻓﺮدي ﻛﻪ ﺧﻮد ﺗﻮاﻧﺎ ﺑﺮ اﺟﺘﻬﺎد و اﺳﺘﻨﺒﺎط اﺳﺖ، ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﺪ از دﻳﮕﺮان ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻛﻨﺪ، ﺑﺮ ﺧﻼف دﻳﺪﮔﺎه اﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻛﻪ در اﺣﻜﺎم ﺷﺮﻋﻲ ﺗﻨﻬﺎ در ﭼﻬﺎرﭼﻮب دﻳﺪﮔﺎﻫﻬﺎي اﺟﺘﻬﺎدي ﺗﻨﻲ ﭼﻨﺪ از ﻣﺠﺘﻬﺪان ﺧﻮد ﺣﻖ دارﻧﺪ اﻇﻬﺎر ﻧﻈﺮ ﻛﻨﻨﺪ.

اسلاید 16: 3 ﺿﺎﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪي اﺟﺘﻬﺎد :ﻓﺮاﻳﻨﺪ رﺳﻴﺪن بهﻓﻬﻢ دﻳﻦ، ﺗﻨﻬﺎ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از ﻣﻨﻄﻖ ﺧﺎص ﺧﻮد ﺑﺎﺷﺪ، اﺟﺘﻬﺎد ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد .از اﻳﻦ روي ﻓﻬﻤﻲ ﻛﻪ ﺑﺮآﻣﺪه از اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻖ و ﺿﺎﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺑﻪ رای اﺳﺖ و ﻓﺎﻗﺪ اﻋﺘﺒﺎر.

اسلاید 17: ﻓﻬﻢ ﺿﺎﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ، ﻫﻤﻮاره ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ و ﺣﻜﻢ ﻗﻄﻌﻲ ﻧﻤﻲ اﻧﺠﺎﻣﺪ .از اﻳﻦ رو ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻣﺠﺘﻬﺪ، ﺑﺮ ﺧﻼف فهم اﻣﺎم ﻣﻌﺼﻮم ﻟﺰوﻣﺎ درک ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻧﻪ اي از دﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ در ﻧﻬﺎﻳﺖ، ﻓﻬﻤﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﺧﻮد او و ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ از او ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺣﺠﺖ و اﻟﺰام آور اﺳﺖ .ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﺮز ﻣﻴﺎن اﺟﺘﻬﺎد و ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺑﻪ رأي، ﻫﻤﺎن ﺿﺎﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪي اﺳﺖ.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید