علوم مهندسی معماری و عمران

معماری پست مدرن

معماری پست مدرن

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری پست مدرن”

معماری پست مدرن

اسلاید 1: معماری پست مدرندانشجویان :مجید دماوندی – علی خدابخشی – مریم عبدلی – صبا کوهی – میناطاهری – مهشبد مرادیفراستاد موبوطه :مهندس نجفی

اسلاید 2: سبک پست مدرن سبکی است که دریچه ای از بی نهایتها را در مقابل چشمان ما میگشاید و به ما فرصت آن را می دهد تا خلاقیت خود را بر پایه تعداد محدود اصولی که خود از زیر پا نهادن و بی بنیان کردن اصول رایج سرچشمه می گیرند به کار گیریم.میتوان گفت این سبک ارزش زیادی برای انسان, قدرت تفکر, استدلال و خلاقیت او قایل میباشد و همواره از نوآوری استقبال میکند.اکنون ما در جهانی پیچیده زندگی می کنیم که در آن نه میتوان گذشته و زیبایی مرسوم را انکار کرد و نه حال و واقعیت اجتماعی و فنی امروز را. سبک پست مدرن برخلاف سبکهای رایج دیگر به ما این فرصت را میدهد تا تضادها و تناقضات را در طرح خود جای دهیم و از میان این تضادها به تعادل دست یابیم.تضادهایی مابین گذشته وحال, کهنه و نو, سنت و مدرنیته... این سبک به ما محدودیت یا قانونی نمیدهد. سخاوتمندانه ما را دعوت میکند تا فقط یک اصل را رعایت کنیم و آن فکر کردن است.تا واقعا درک کنیم: چه میسازیم؟ برای که میسازیم؟ چه موقع میسازیم؟ کجا میسازیم؟مقدمه :

اسلاید 3: بعد از انقلاب رنسانس تفکر حاکم بر جامعه دچار تغییر و دگرگونی بسیار شد و موضوعاتی مانند دموکراسی, حقوق بشر و... مطرح گردید. در این دوره متفکرانی چون دکارت با جمله معروف من می اندیشم پس هسستم, کل سنت و ارزشهای سنتی را زیر سوال بردند و محور ارزشها از خدا به انسان منتقل گردید. این تفکرات وارد عرصه معماری نیز شد و ملتها ترجیح دادند به جای استفاده از معماری که مختص خواص بود ساخت و ساز را به گونه ای یکدست و بدون شکوه وعظمت ادامه دهند و کل جامعه از معماری مشابهی بهره برداری کنند.

اسلاید 4: چارچوب‌ کلی‌ اندیشه‌ پست‌ مدرن‌همه‌ متفکران‌ معاصر فرانسوی‌ منتقد مدرنیته‌ در این‌ باره‌ با یکدیگر هم‌ نظرند که‌ آرمان‌تحقق‌ عقل‌ و سازماندهی‌ عقلی‌ جامعه‌ باقیمانده‌ سنت‌ روشنگری‌ است‌ و در دوران‌ ما یعنی‌دوران‌ پست‌ مدرن‌ از اعتبار افتاده‌ است‌. عقل‌ به‌ گمان‌ آنها ذاتاً مدعی‌ جهانگستری‌ و فراگیری‌است‌ و در نتیجه‌ گرایش‌ به‌ مطلق‌باوری‌ را در دل‌ خود می‌پروراند. اعتقاد به‌ احکام‌ فراگیر وجهانگستر، قبول‌ قوانین‌ ضروری‌ در روند تاریخ‌ و اصول‌ کلی‌ تعمیم‌پذیر به‌ تمامی‌ جامعه‌های‌بشری‌ و وضعیت‌های‌ گوناگون‌ زندگی‌ و به‌ طور خلاثه‌ اندیشیدن‌ به‌ جامعه‌ همچون‌ کلیتی‌ یگانه‌ وندیده‌ گرفتن‌ بسیارگونگی‌ فرهنگی‌ درون‌ یک‌ جامعه‌ ی‌ میان‌ جوامع‌ مختلف‌ را می‌توان‌ ازویژگیهای‌ مدرنیسم‌ کلاسیک‌ خواند.به‌ طور کلی‌، یکی‌ از نگرانیهای‌ اصلی‌ متفکران‌ پست‌ مدرن‌ پرسشی‌ درباره‌ جهانگستری‌اصول‌ و ارزشهاست‌ و در نتیجه‌ یکی‌ از انتقادهای‌ اصلی‌ آنها متوجه‌ ادعاهای‌ جهانگستر است‌. به‌گمان‌ آنها، جهانگستری‌ یعنی‌ از میان‌ بردن‌ تفاوتها و جلوه‌های‌ گوناگون‌ فرهنگ‌ها و یک‌ کاسه‌کردن‌ و در نتیجه‌ از میان‌ بردن‌ رنگارنگی‌ و تنوع‌ هستی‌ و زندگی‌.

اسلاید 5: در اندیشه‌ متفکران‌ پست‌ مدرن‌ (برعکس‌ متفکران‌ مدرن‌) شناخت‌ کلیت‌ ساختار اجتماعی ‌نه‌ ممکن‌ و نه‌ ضروری‌ است‌. این‌ متفکران‌ بر محلی‌ بودن‌ و نسبی‌ بودن‌ و غیرضروری‌ بودن‌حقیقت‌ احکام‌ و تنوع‌ و بسیارگونگی‌ شکل‌های‌ زندگی‌ تأکید می‌کنند به‌ گمان‌ آنها تنها راه‌دگرگونی‌ وضع‌ موجود دگرگونی‌ نهادهای‌ مشخص‌ اجتماعی‌ در شرایط‌ مشخص‌ است‌.در چشم‌ متفکران‌ پست‌ مدرن‌ دگرگونیهای‌ مهم‌ عصر ما مانند فروریختن‌ سوسیالیسم‌بوروکراتیک‌ در شوروی‌ و کشورهای‌ اروپای‌ شرقی‌، بحران‌ اندیشه‌ لیبرال‌ در کشورهای‌سرمایه‌داری‌ پیشرفته‌ فاصله‌ فزاینده‌ میان‌ جهان‌ پیشرفته‌ و جهان‌ عقب‌مانده‌ و خطر جدی‌ به‌هم‌ خوردن‌ تعادل‌ و تخریب‌ محیط‌ زیست‌ همگی‌ بیانگر بن‌بست‌ مدرنیسم‌ و توهمی‌ بودن‌آرمانهای‌ آن‌ است‌. آنچه‌ به‌ اعتقاد این‌ متفکران‌ به‌ راستی‌ از اعتبار افتاده‌ است‌ نه‌ ادعای‌ رهایی‌بشریت‌ از جانب‌ این‌ یا آن‌ نظام‌ اقتصادی‌ - اجتماعی‌ یا فلسفی‌ ویژه‌ بلکه‌ خود مفهوم‌ رهایی‌است‌. عصر ما عصر پایان‌ آرمانشهرها و پایان‌ هر گونه‌ توهم‌ درباره‌ رهایی‌ بشر است‌. دنیای‌ مادنیای‌ خالی‌ شدن‌ و بی‌معنا شدن‌ هر چه‌ بیشتر واژه‌هایی‌ مانند رهایی‌ و آزادی‌ است‌ و این‌ همان‌نکته‌ای‌ است‌ که‌ در نوشته‌های‌ ژان‌ فرانسوا لیوتار به‌ توضیح‌ آن‌ پرداختیم‌ و ریشه‌های‌ آن‌ را درآثار نیچه‌ تشخیص‌ دادیم‌.

اسلاید 6: از دهه ی شصت میلادی، موضوع پست مدرن در معماری به صورت یک سبک مهم مطرح شد و انتقادات زیر بنایی به اندیشه ی منطق گرا و تکنومدار معماری مدرن وارد گردید. آغازگر این جنبش کسی نبود مگر یکی از شاگردان لوی کان به نام رابرت ونچوری.ونچوری سبک بین الملل را کاملاً مردود می داند و به جای آن معتقد به زمینه گرایی است. یعنی هر بنایی باید براساس زمینه های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و کالبدی و شرایط خاص آن سایت و ساختمان طراحی و اجرا گردد. می توان آن را سبک محلی و یا سبک بومی نام نهاد. مدرنیست ها معماری را یک مسئله تکنولوژیک می دانستند.

اسلاید 7: از نظر پست مدرنها شرایط زیر فرم ساختمان را تعیین می کنند: 1-  خصوصیات فرهنگی ، اجتماعی ، تاریخی و اقتصادی افراد که از آن ساختمان استفاده می کنند. ۲-  خصوصیات شهری ، خیابان ، میدان ، کوچه ، مغازه . ۳-  شرایط اقلیمی ، رطوبت ، سرما ، گرما ، جنگل ، صحرا . ۴-  نحوه زندگی روزمره اهالی ساختمان ، نیازهای آنها ، پیش زمینه های ذهنی

اسلاید 8: ونچوری معمار آمریکائی از شاگردان سارنین Saarinen و لوئی کان Khan  بود و در دفتر آنها کار می کرد .در سال ۱۹۶۶ کتابی به نام پیچیدگی و تضاد در معماری را به رشته تحریر در آورد . در این کتاب رابرت ونچوری اصول اندیشه ها و جهان بینی معماری مدرن را زیر سوال برد . او در این کتاب خواستار توجه به خصوصیات انسانی و توجه به معماری انسانی مدار شد . عمده نقد ونچوری در این کتاب متوجه میس وندروهه بود . در مقابل Less Is Bore ” ,” Less Is More “، به معنی کم خسته کننده است ، را مطرح می کند . اوعقیده داشت مسائل بسیار پیچیده Complex و تضاد Contradiction در ساختمان وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت ، یا حذف کرد . ونچوری عقیده داشت که یک ساختمان نمی تواند یک فرم خاص داشته باشد ، برای او فرمهایی از قبیل خانه های دامنه کوههای ایتالیا که بر اساس نیازهای مردم و شرایط اقلیمی بنا شده ملاک است . ونچوری هیچ اعتقادی به سبک بین المللی ندارد و به جای آن معتقد به زمینه گرایی است ، یعنی هر بنایی باید بر اساس زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ،تاریخی و کالبدی و شرایط آن سایت و ساختمان طراحی و اجرا شود .

اسلاید 9: طرح موزه لندن 1980نمای رو به خیابان

اسلاید 10: نمای سنتی پشتی ساختمان

اسلاید 11: نمای داخل کوچه

اسلاید 12: رابرت ونچوری به همراه همسرش این مرکز را طراحی کردند . ساختمان ۳ نما دارد . طراحی نمای ساختمان با خصوصیات محله است : ۱-  یک نمای سنتی که سمت یک موزه تاریخی قرار دارد. ۲-  یک نمای مدرن که سمت خیابان و ساختمانهای مدرن قرار دارد . ۳-  نمای داخل کوچه که همگون با بافت محلی است .

اسلاید 13: رابرت ونچوری در سال ۱۹۷۲ کتاب دیگری به نام ” یادگیری ازلاس وگاس ” نوشت Learning From Los Vegas. در این کتاب ، توجه معماران رابه فرهنگ و خصوصیات روزمره زندگی جلب کرد . وی در این کتاب یادآور شده که ، سمبل ها آنهایی نیستند که روشنفکران به مردم دیکته کردند بلکه ، این سمبل ها را خود مردم طرح کرده و قابل فهم برای آنهاست . اشکال سردرها ، مغازه ها و احجام عامه پسند چیزی است که در شهر لاس وگاس جذابیت خاصی داده است .در اکثر کارهای معماران پست مدرن مشاهده می شود که آنها سعی دارند تا از نشانه ها و نمادهایی استفاده کنند که در هر منطقه مشخص کننده نوع کاربری آن ساختمان است اگر کوربوزیه در کتاب خود ، به سوی معماری نوین نگاه معماران را به اتومبیل ، کشتی و به طور خلاصه به تکنولوژی معطوف داشت ونچوری و دیگر معماران پست مدرن می خواهند نگاه معماران را به سمت فرهنگ ، تاریخ ، سنت و در یک کلام آن چیزی که هویت انسان و محیط کالبدی پیرامون آن را شکل می دهد بر گردانند.

اسلاید 14: خانه مادر ونچوریخانه مادر ونچوری ، اولین ساختمان ساخته شده به سبک پست مدرن و نماد این معماری است. این خانه را رابرت ونچوری برای مادرش در سال (64-1962) در نزدیکی شهر فیلادلفیا در آمریکا ساخت، ونچوری در طرح خود از نمادهایی همچون بام شیبدار، پنجره ، قوس سر در ورودی و لوله دودکش استفاده کرد که در غرب از جمله در آمریکا، نمادها و نشانه های یک خانه شمرده می شود. هر کس در غرب، در نگاه اول، این ساختمان را به عنوان یک خانه ی مسکونی تشخیص می دهد.گر چه نمای این ساختمان به صورت متقارن طراحی شده، ولی به دلیل پیچیدگی ها و ملزومات خاص در چیدمان اتاق ها، در نمای ساختمان پنجره ها به صورت نامتقارن طراحی شده اند. در سمت راست فضاهای نیمه خصوصی، همچون آشپزخانه ، پذیرایی و ناهار خوری قرار دارد. در سمت چپ فضاهای خصوصی، همچون اتاق های خواب و حمام طراحی شده است. این عدم تقارن و دوگانگی در چیدمان پلان، در نما توسط بام شیبدار ، دیوار زیر دودکش و قوس تزئینی در بالای سر در ورودی به یگانگی و وحدت تبدیل شده است، لذا وحدت و یکپارچگی از طریق حذف آلمانهای مختلف ساختمان به دست نیامده، بلکه همه تناقضات و پیچیدگی های خانه در این طرح وجود دارد و وحدت در عین کثرت با شامل نمودن کلیه موارد موجود در بنا پدید آمده است.

اسلاید 15: پلان های خانه مادر ونچوری :

اسلاید 16: نمایی ازخانه :

اسلاید 17: معماری پست مدرن جریانی است که از نیمه قرن بیستم دربرابر مدرنیسم بین المللی شکل گرفته است؛این سبک دوباره نگاهی به تزئینات وعناصر سبک‌های معماری تاریخی و باستانی انداخت وبا چشم‌پوشی ازجزئیات خاص این عناصراقدام به بکارگیری دوباره ازاین عناصر کرد.  ریختمان عمومی این معماری شامل: ستون ها، اهرام، طاقها، ستون های هرمی شکل، اشکال غیرمعمول و جذاب، سنتوری‌هاواستفاده ترکیبی ازشیشه وسنگ درنما است.جریان پست مدرن درمعماری راهی را ازتقلید سنتی ازمعماری کلاسیک تاعناصر تزئینی گوتیک وطرح‌های زیرکانه طنزآلودطی می نماید.بارونق یافتن سبک پست مدرن ساختمان هایی که دارای فرم مدرن بودند، با داخل کردن عناصر پست مدرن درطرح‌هایشان باویژگیهای پست مدرن وفق یافتند.  یکی ازپیشگامان دنیای پست مدرن شرکت michael graves & associates است که معروفند به بکارگیری رنگ‌های مختلف وطرحهای جذاب وگیرادرمعماری ومحصولات دیگر.  Johnson/burgee -2شرکت دیگری است که ساختمان‌هایی با فرم‌های بی‌اندازه بدیع وجذاب که دراین سبک شناخته شده‌اند را طراحی کرده‌اند.  Kohn Pedersen fox associates-3 نیز یکی از شرکت‌هایی است که دربکارگیری عناصر و تزئینات تاریخی موفق عمل کرده است واین راباسهیم بودن درطراحی ساختمان‌های پست مدرن ساخته شده دردنیابه اثبات رسانده‌اند 

اسلاید 18: معماری پست مدرن که نوعی معماری پلورالیستی است – شدیدا التقاطی – که از تفاوت ، تمایز و غیریت تجلیل می کند.از سبک ها و زبان های متفاوت اقتباس می کند 0 این التقاط گرایی به نوعی زیبایی متنافر،نوعی هماهنگی و هارمونی ناموزون،نوعی کاربرد موارد ضد و نقیص و نوعی پارادوکس منجر می شود، که دومین ویژگی معماری پست مدرن محسوب می شوند.البته در کل نوعی تفاوت بین یک ساختمان و یک ساعت وجود دارد0لیکن این تنافر، هزل آمیزو شوخ طبعانه است، زیرا بسیاری از ساختمان ها نشان دهنده ی ساعت ها هستند0 ساختمان های پست مدرن دارای شخصیت انسانی یا انسان شکلی، ( Anthropomorphic ) هستند، تزئینات و اشکالی آنها غالبا بیانگر شکل انسانی است0یکی دیگر از ویژگی های معماری پست مدرن اشتیاق به محتوا و به معنی است.  ساختمان های پست مدرن چند بنیانی یا جند وجهی هستن، یعنی میتوانند همزمان به معنای چیزهای زیادی باشند.بر خلاف تک بنیانی یا تک وجهی بودن ساختمان های مدرنیست که تنها بیانگر یک چیز هستند.من یک مکعب هستم، معماری پست مدرن چند بنیانی، غیر انحصاری،طفره رونده، طنین دار و سمبلیک است  معماری پست مدرن به تفسیر مجدد سنت می پردازد.این نوع معماری صرفا به کپی برداری از گذشته نمی پردازد، بلکه به باز تفسیر آن می پردازد.  گرایشات پست مدرن در معماری  پست مدرن در معماری را می توان با مفاهیمی همچون تاریخ گرایی ، سنت گرایی ، منطقه گرایی همراه با خرد گرایی دید که به نوعی در ادامه سبکهای گذشته و تبدیل آن به امروز باشند و تلفیقی از آنچه بوده تا به امروز هست . در این مسیر دو محور معماری سپید و معماری پست مدرن نام برد  معماری سپید را بعضی همچون چالز جنکس لیت مدرن می دانند که در واقع چنین نیست هر چند که معماری سپید را می توان در ادامه و تعالی تفکرات معماری مدرن بین المل دانست و لی هرگز مدرن نبوده است چرا معماری سپید در تعمل یا اجتماع است و نوعی پیوند ر با جامعه بر قرار می کند که فضا های عمومی و خوصوصی را در پیوند و مجزا از هم معرفی می کند . این معماری را به علت اینکه معماری به رنگ سپید را ارائه می کند و به نوعی به مخالفت با ونتوری پرداخته و با تعالی افکار لوکوربوزیه می پردازد و در فرم به پیچیدگی و گوناگونی پناه می برد را می توان و از این لحاظ که ماهیت دوگانه ای را نیز داراست به پست مدرن نسبت داددر واقع معماری سپید را می توان آوانگار پست مدرن نامید که به نوعی مدرن بین المل را یک قدم به جلو برد اما آن را در پرده ابهام و چند گانگی رها نمود که این مشخصات را میتوان در سردمداراین کار ریچارد میر دید هر چند افراط در بعضی از تفکرات این گرایش به دست همچون آیزنمن پدیده معماری واسازی را متولد نمود. 

اسلاید 19: اما معماری را که امروزه بیشتر تحت عنوان پست مدرن می دانیم که پیشگام و نظریه پرداز آن را ونتوری می دانند ، که طی مقاله ای که در سال 1966 در نیویورک ارائه کرد در آن به صراحت با چهار اصل به تعریف معماری مورد نیاز روز پرداخت که این چهار اصل را از ویژگیهای معماری پست مدرن بعدها نیز عنوان گردیدکه عبارتند:  1- معماری غیر سر راست باید باشد  2- پیچیدگی و تضاد در معماری باید در مقابل ساد ساری با ژرف گرایی وارد معماری گردد .  3- سطوح متضاد که در واقع مسئله هم آن و هم این را در معماری وارد نمود.  4- تطبیق و محدودیت نظم را که تحت عناصر متعارف و التزام کل غامض را معرفی می کند .  او طی این چهار اصول ونتوری به مبارزه با معماری مدرن پرداخته است .اما معماری پست مدرن درادامه معماری سپید نیز می تواند باشد که به نوعی در ادامه راه آن و حذف مسئله تفکرات پیشگامان مدرنیسم است و چالز جنکس نیز معماری پست مدرن را دارای این ویژگیها تعریف می کند:  - مردم پسند و همراه با عقاید عده کثیری از مردم  - جز گرا است که در جزئیات به سنتها پرداخته البته به اختیار  - دارای طنز ومزاج است که همراه با نوعی نماد سازی است.  - معماری است دارای تمثیل و استعاره که به نوعی برداشتی از تاریخ نیز هست .  - این معماری به تصویر سازی می پردازد که به نوعی فریب نمایی نیز هست که به ارائه عدم واقعیت می پردازد.  - در این معماری به نوعی به تبعیین و تجلی پیوند می پردازد.  - معماری پست مدرن به فرمهای معمول و انتزایی می پردازد .  - دراین معماری سعی شده است که به نوعی خوشه چین است و از هر مکتبی چیزی را دارد .  - معماری همرا با تزئینات و تضاد است .

اسلاید 20: به معماری پست مدرن «معماری پاپ» یا «معماری مردمی» هم می گویند.چرا که در این معماری از احجام، تزئینات و رنگ هایی عامه پسند و جالب توجه برای عموم استفاده می شود. بر خلاف معماری مدرن که تنها قشر خاص روشنفکر می تواند متوجه معانی و مفاهیم انتزاعی آن باشد.

اسلاید 21: ساختمان موزه آبگینه (1977-طراح هانز هولاین)

اسلاید 22: این ساختمان که در باغی به وسعت بالغ بر 7 هزار مترمربع قرار دارد تا سال 1332 مورد استفاده قوام السلطنه بود، پس از آن به سفارت مصر فروخته شد و حدود 7 سال در اختیار آن سفارت قرار گرفت. سپس با تیره شدن روابط ایران و مصر و تعطیل شدن سفارت مصر در ایران، بانک بازرگانی ساختمان را خریداری کرد. بعدها با تغییراتی در داخل ساختمان کاربری موزه پیدا کرد.

اسلاید 23: طراحی داخلی ساختمان و ویترین‌های این موزه توسط هانس هولاین معمار اتریشی در سال 1977 صورت گرفت.این ساختمان به خودی خود برای علاقه‌مندان بسیار دیدنی است و در دو طبقه و 5 تالار ساخته شده است‌. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی قرار دارد.موزه آبگینه یکی از موزه‌های شهر تهران است.بنایی كه امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می‌شود، حدود 80 سال پیش به دستور احمد قوام (قوام السلطنه) وزير احمد شاه قاجار و به منظور استفاده شخصی او ساخته شد.

اسلاید 24: در تالار شماره دو (بلور) قديمي‌ترين شيشه‌ها و لوله‌هاي شيشه‌اي و سفال‌ها قرار داده شده است‌. تزيينات بنا شامل منبت كاري چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر كاري نما كه در 50 نوع ‌است‌.موزه شامل بخش‌هاي اداري، دبيرخانه، رياست، كتاب‌خانه كه شامل 4000 جلد كتاب فارسي و انگليسي در زمينه‌هاي باستان شناسي‌، تاريخ و هنر است‌.سفالینه‌های عرضه شده در موزه را ظروف كتیبه‌دار متعلق به سده‌های چهارم تا هفتم هجری تشكیل می‌دهد كه در انواع زرین فام، مینایی، فیروزه‌ای و لعاب‌دار با پوشش گل سفید عرضه شده و روی این سفالینه‌ها عموماً ضرب المثل‌ها، دعاهای خیر، اشعار نظامی و فردوسی و اشعار عربی به چشم می‌خورد.

اسلاید 25: یکی دیگر از بناهای معماری مدرن ستون های انسان پیکر معبد آرختیوم در آکسروپولیس آتن , مایکل در طرح ساختمان تیم دیزنی (91-1985) 7کوتوله را به عنوان ستون های ساختمان در نظر گرفته است .

اسلاید 26: معبددر این بالکن, مجسمه‌های مونثی قرارداردکه از سنگ تراشیده شده و بار تحمل وزن سقف , بر روی سر آنها قراردارد. این درحالیست که سنگ تراش با خم کردن یکی از زانوهای این مجسمه ها طوری به بیننده القا میکند که سقف خیلی سبکه و این زنها اصلا تحت فشار سقف نبوده و به راحتی ایستاده اند. همچنین سنگتراش , بسیارماهرانه با قلم خود لباسهای چیندار و چسبیده به تن آنهارا تراشیده است

اسلاید 27:

اسلاید 28: محله آنتیگون، مونپلیه فرانسه ریکاردو بوفیل در بارسلون متولد شد و در دانشکده معماری ژنو، سوئیس تحصیل کرد. وی در سال 1963 گروهی متشکل از معماران، مهندسان، جامعه شناسان و فیلسوفان را گرد هم آورد و بدین ترتیب پایه و اساس آنچه را امروز به نامTaller de Arquitectura’ (کارگاه معماری ) مشهور است بنیاد نهاد .                                                                                                                                   کارگاه معماری بوفیل، که دفتر مرکزی آن در بارسلون است، سیستمی پیچیده و جامع را به منظورطراحی پروژه ها، و ایجاد همکاریهای فنی در همه کشورهایی که پروژه ها در آنها انجام می شوند، تحقق می بخشد. این سیستم، فعالیتی است متشکل از یک ساختارکه برای بالاترین کیفیت و مرتبط ساختن و اجرای پروژه ها در هرکجای جهان، تلاش می کند. با این هدف، کارگاه معماری بوفیل از همه ابزار موجود: تکنیک های مدرن، منابع انسانی،  تخصص های حرفه ای هر فرد و نظام کارآمد ساختارش، استفاده می نماید.                                   این تیم بین المللی چند بعدی، پروژه های برنامه ریزی شهری، سیستم حمل و نقل،  فضاهای تفریحی، ساخت ساختمان های دولتی و خانه ها را بر عهده می گیرد. در تصور آنها این پروژه ها،  مولفه هایی از طراحی همچون مبلمان، مجسمه ها و طراحی داخلی را شامل می شوند. طراحی شهری در شهرهای اروپایی چون بوردو، لوکزامبورگ، رم، پراگ، ورشو، کوبه و مادرید و همچنین بوستون، ایالات متحده امریکا، اعمال شده است. در چین پروژه مشهور دهکده بازیهای المپیک چینگدائو (Qingdao Olympic Games village)، طرحی برای منطقه ای جدید در پکن، ساختمانهای سمبلیک Landmark Buildings))،  مجتمع های ساختمانی بلند،  هتل شانگری-لا{Shangri-la Hotel}، مجتمع مسکونی (Sunshine Upper East and The Reflection})، همه در حال ساخت هستند. محله  آنتیگون (Antigone) در مونپلیه  مثال آشکاری از یک پروژه در مقیاس وسیع می باشد، بخشی ازشهرکه بوسیله این تیم در طول مدت 20 سال طراحی و ساخته شده است.                                                               

اسلاید 29:

اسلاید 30: جنکز تاریخ دقیق مرگ معماری مدرن را 15 ژوئیه 1972 اعلام کرد، زمانی که مجموعه آپارتمان های مسکونی پروت ایگو در شهر سنت لوییس آمریکا توسط دینامیت منهدم شدجنکز بیان می کند که این مجموعه آپارتمان ها نماد معماری مکعب شکل و بدون تزئینات مدرن بود و بسیاری از اصول طراحی آن، منطبق با اصول مطرح شده در کنگره های سیام (CLAM) بود. اما به دلیل آن که زبان انتزاعی مورد استفاده در طرح این مجموعه مدرن با آنچه ساکنان سیاه پوست و نسبتاً فقیر این مجموعه به عنوان خانه قلمداد می کردند بیگانه بود، لذا انهدام و نیستی تنها راه چاره برای پایان دادن به رنج ساکنان این ساختمان و خود ساختمان بود.

اسلاید 31:

اسلاید 32: چارلز جنکز در کتاب زبان معماری پست مدرن ده ویژگی اساسی برای معماری پست مدرن قائل شده است که عبارتند از:معماری پست مدرن، جریان یا سبکی پلورالیستی و بیش از حد التقاطی است.التقاط گرایی وجه اصلی معماری پست مدرن است که به نوعی زیبایی ناهمساز و متنافر می انجامد.معماری پست مدرن بیلنگر شهر نشینی و فرهنگ شهری است.ساختمان های پست مدرن انسان وارانه یا شبیه انسان هستند.ساختمانهای پست مدرن بیانگر یا نشان دهنده رابطه میان گذشته و حال است.در معماری پست مدرن نوعی اشتیاق وافر و تمایل درونی بیش از حد بابت مضمون، محتوا و معنا به چشم می خورد.در معماری پست مدرن نوعی رمزگذاری مضاعف یا زبان دوگانه وجود دارد.ساختمانهای پست مدرن چند ارزشی هستند. آنها همزمان می توانند معانی متعددی داشته باشند یا بیانگر معانی بسیاری باشند.معماری پست مدرن به تفسیر مجدد سنت می پردازد.بسیاری از ساختمان های پست مدرن در اشتیاق بازگشت به مرکز غایب، به فضای اجتماعی مرکزی هستند.

اسلاید 33: جکنز کتاب دیگری بنام کلاسیسم پست مدرن منتشر کرد.به معماری پست مدرن معماری پاپ یا معماری مردمی هم می گویند.به پست مدرن ،معماری التقاطی نیز می گویند زیرا این معماری التقاطی و تلفیقی از سبک ها و دوره های مختلف تاریخی است که بامصالح متفاوت و متنوع اجرا می شود.جکنز : ساختمان پست مدرن دارای دوگانگی در قواعد و مفاهیم است یکی برای قشر روشنفکر و دیگری برای عامه مردم.جنکز پست مدرن را به مثابه دو عنوانگی ، یعنی نخبه و عامه پسند و جفت شدن این متضادها : سازگار و شورشی و نیز نو و کهنه ، دانسته است . به قول او هنر پست مدرن متاثر از شبکه جهانی است و حساسیت همراه با آن ، کنایه ای و جهانی و علنی شدن است .بر طبق نظر جنکز معمار نباید خود به تنهایی ساختمان را طراحی کند[آنچه در معماری مدرن مرسوم بود.]بلکه همکار و مشاور استفاه کنندگان باشد الگو شکل ساختمان نباید تنها در ذهن معمار باشد، بلکه باید آن چیزی باشد که ساکنان آینده ساختمان با آن انس و آشنایی دارند و می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

اسلاید 34: یکی از طرح های پست مدرن ،میدان ایتالیا در نیو ارلئان در آمریکا توسط چارلز مور است(سنتوری تزئینی غیر عملکردی در بالای برج)که منبعالهام او دراین طرح میدان های ایتالیا و بالاخص فواره تروی 1732 درشهر رم بود.در میدان جدید،همانند میدان قدیم،ساختمان،مجسمه،محوطه وخصوصا آب و فواره بصورت یک مجموعه به هم تنیده به نمایش گذاشته شده است.طراحی سایت پلان این میدان نیز حائز توجه است.مور نقشه شبهجزیره ایتالیا را بر روی پلان این میدان پیاده کرد.جزیره ی سیسیل دروسط این میدان قرار داده شده و مرکز پرگار در وسط جزیره ی سیسیل قرار گرفت.

اسلاید 35:

اسلاید 36:

اسلاید 37: طراحی سایت پلان این میدان نیز حائز توجه است. مورد نقشه شبیه جزیره ایتالیا را بر روی پلان این میدان پیاده کرد. از آن جا که اکثر ایتالیایی تباران شهر نئوارلئان از جزیره سیسیل هستند. لذا جزیره سیسیل در وسط این میدان قرار داده شده و مرکز پرگار در وسط جزیره سیسیل قرار گرفت.بنابراین در این میدان، مرکز توجه و یا به عبارت بهتر، مرکز پرگار ، منطبق بر هویت و ریشه های قومی و فرهنگی استفاده کنندگان از این میدادر شمال کشور ایتالیا کوه های آلپ قرار دارد که سر چشمه ی اکثر رودخانه های این کشور همچون پو، تیبر و آنرو است. در این میدان نیز شمال نقشه ی ایتالیا مرتفع است و آب فواره ها از آنجا به پایین جریان پیدا می کند.ن است و طرح کالبدی بر مدار هویت می گردد.نمایش تاریخ و گذشته به صورتی جدید و امروزی شده در این میدان صورت گرفته است. ستون های سنگی توسکان، دوریک، ایونیک و کورنتین در میدان ایتالیا با مصالحی همچون بتن و ورق گالوانیزه اجرا شده است. در شب ، نور نئون و چراغ های مختلف به زیبایی این میدان می افزاید. مور حتی دو تصویر حجاری شده از صورت خود را همچون هنرمندان و صنعتگران دوره ی رسانس، بر روی یکی از دیوارهای این میدان قرار داد. آب از درون دهان این تندیس ها به بیرون می جهد.

اسلاید 38: کتاب دیگری با نام شکست معماری مدرن در دهه ی 70 چاپ شد.برنت برولین مولف این کتاب به روش معماری و شهرسازی  مدرن و خصوصاآنچه که کوربوزیه در طرح شهر چندیگار هند انجام داد،انتقاد تند و گزنده ای کرد.نکته قابل توجه اینکه یکی از بازماندگان بزرگ معماری مدرن ،فیلیپ جانسون،در طراحی آسمانخراش AT&T در نیویورک به جمع معماران پست مدرن پیوست.

اسلاید 39: فیلیپ جانسون به عنوان تنها بازمانده لز بزرگان معماری مدرن در اواخر دهه 70تغییر موضع داد و باقرار دادن سنتوری تزیینی غیر عملکردی بربالای برج شرکت تلفن و تلگراف آمریکا (ََ( AT&T(84-1978)در نیویورک ,به جمع معماران پست مدرن پیوست . - این ساختمان نشان دهنده ی رابطه ی بین گذشته و حال است: ساعت پاندولی بزرگ که پایه های آن روی زمین است و آسمانخراش مدرن. این کنار هم قرار گرفتن سبک های مختلف می تواند گذشته را رویاروی حال قرار دهد و به معمار این امکان را می دهد که نتنها سبک های گذشته را دوباره جمع کند بلکه به تقلید سبکی آنها پرداخته و موجب برانگیختن نوستالوژی گذشته و در تقلید مهوع افراط نماید .

اسلاید 40: - ساختمان AT&T به عنوان نمونه ای از ساختمان های پست مدرن بیانگر ویژگی معماری پست مدرن بشمار رفته و نشان دهنده ی نوعی شهر گرایی و شهر نشینی است.این ساختمان به تنهایی توی چشم نمی آید.همانند دیگر آسمانخراش های مدرنیستی، بسیار زیبا بنظر می رسد، لیکن این ساختمان آمیزه ای است از آینه ها، تقلید ها و تمسخرها، و موجب بسط سایر ساختمان ها در محیط پیرامون خود می گردد. - ساختمان های پست مدرن دارای شخصیت انسانی یا انسان شکلی،(Anthropomorphic) هستند، تزئینات و اشکالی آنها غالبا بیانگر شکل انسانی است. ساختمان AT&T اگر چه مستقیما چنین وضعیتی ندارد، ولی از طریق تقلید از یکی از ساخته های انسان یعنی ساعت، بطور غیر مستقیم بیانگر این وضعیت است.

اسلاید 41: در ایران سبک پست مدرن پس از انقلاب مطرح شد ولی آنچه در ایران ساخته شد تقلید صرف از معماری غرب بود و خصوصیات بومی و محلی خاص هر نقطه در ایران مورد توجه واقع نشد.شیخ زین الدین،کلانتری و صفامنش که معماری دوره قاجار را عمدتاالگو قرار داده اند بیشتر به اصول و مبانی پست مدرن نزدیک هستند.در سال 1972 کتابی بنام 5 معمار در نیویورک به چاپ رسید در این کتاب 5 معمار جوان به نام های پیتر آیزنمن،مایکل گریوز،چارلز گواتمی،جان هیداک و ریچارد میر  مطالبی جامع درباره ی  ساختمان های دهه ی 60 و 70 خود چاپ کرده بودند.همان دوره هایی که شدیدا مورد انتقاد ونچوری و جکنز قرار داشت،منبع الهام این 5 معمار بود.

اسلاید 42: ساختمان مرکزی شرکت صفحات شیشه ای (PPG),طراح فیلیپ جانسون . برج های شرکت های معظم در عصرمدرن و فرامدرن جایگزین کاتدرال های قرون وسطا به عنوان مرتفع ترین و شاخص ترین ساختمان ها در شهر های غرب شده اند . این موضوع ایده اصلی جانسون در طرح این ساختمان پست مدرن بوده است .

اسلاید 43: در طرح کلی یک مکعب مستطیل یا یک پله الحاقی کشیده شده . این خانه ساختمانی 3طبقه است که به جنبه های کارکردی آن توجه شده و از لحاظ شناخت علائم و معانی شباهت خاصی به سبک لوکوربوزیه دارد . خانه درلان , مرکب از یک مربع اصلی است که رای کشیده با پله ای در انتهای آن هم ورودی این خانه را بوجود می آورد و هم آن را به مربع های کوچکتر دیگر متصل می کند . این طرح شباهت خاصی به طرح موندریان دارد و یادآور هندسه انتزاعی و ترکیب بندی کارهای موندریان است این خانه نقطه آغازی برای کارهای مایکل گریوز بود ولی دیری نپایید که در آثار او ویژگی هایی که در این دو خانه مشاهده می شود پشت سر گذاشته شد وآثار او خصوصیات تازه ای یافتند . خانه هنسل من

اسلاید 44: پلان خانه

اسلاید 45:

اسلاید 46: پست مدرن سفیدریچارد میر متولد 1934 نیو جرسی در دانشگاه کرنل در رشته معماری تحصیل کرد. ریچارد میر ملقب به شوالیه سفید پست مدرنیسم پیش از تاسیس دفتر کار خود در نیویورک در سال 1963 ، با سام و مارسل بروئر همکاری می کرد.وی ابتدا در زمینه ساختنمان سازی برای طبقه مرفه فعالیت کرد همچنین مطالعات وسیعی در زمینه ساختمان های عمومی انجام داد و در سال 1969 ، به عضویت گروه پنج نیویورک در آمد.سفیدهای گروه پنج ( ریچارد مایر، پیتر آیزنمن ، مایکل گریوز ، جان هیداک ، چارلز گواتمی) برای مخالفت با ونچوری و گریز دوره سفید ، قهرمانان ، رایت ، گروپیوس ، تراگنی و به خصوص لوکوربوزیه را احیا کردند ، اما مسائلی از زیبایی شناسی را در خود به کار بردند که خالی از هر گونه تعهد و تعصب اجتماعی بود.

اسلاید 47: سفید رنگ مورد علاقه ریچارد میر است و این چیزی بیش از یک تمایل شخصی است و سخنان زیادی را در مورد دیدگاه اصلی میر به معماری بیان می کند،او می خواهد ساختمان هایش در تضاد نور و رنگ با پیرامونشان و در کل با طبیعت باشند،تا اینکه با طبیعت ادغام شده و یا رشد خود را از دل طبیعت آغاز کنند،او می خواهد جهت های دید را به حداقل ممکن برساند تا اینکه بیننده بتواند بر روی چیزی که لوکوربوزیه بازی ماهرانه ،درست و باشکوه فرم ها در نور می نامند،تمرکز کند و نیز او مادیت ساختمان را (لذت استفاده از کیفیت های خاص مصالح ساختمانی مختلف)چنان با اهمیت نمی پندارد،اینکه مصالح از چوب،فلز یا بتن باشند تا زمانی که به رنگ سفید درآمده باشند فرقی با یکدیگر ندارند.ساختمان های میر تمایل به ایستادن در محیطشان و شناساندن خود به اطراف تا فرم ها،رنگ ها و بافت های آن را واضح و مشهود سازند

اسلاید 48: ساختمان آتنیوم (مرکز اطلاعات جهانگردی ) در شهر نیوهارمونی , آمریکا (1979-1975) توسط ریچارد میر طراحی شده است . نمونه ای پست مدرن سفید

اسلاید 49: خانه ی داگلاس نمونه ی کاملی برای روشن ساختن این مطالب است،این خانه با غرور میان درختان همیشه سبز و بر روی زمینی پرشیب و رو به مغرب در ساحل دریاچه ی میشیگان قزاز گرفته است و حضور آن ساحل را تغییر شکل داده و به آن مقیاس و شکوه می بخشد.خانه باعث می شود که محیطی طبیعی اطراف به عنوان موضوعی انسانی مطرح شود.در نگاه اول،خانه موضوعی تا حدی پیچیده به نظر می رسد،نمای رو به دریاچه با خطوط متقاطعی شبیه نقاشی های موندریان پوشیده شده است،فقط با این تفا,ت که سیاه نبوده و سفید می باشد و نیز رنگ خالصی در این میان به چشم نمی خورد.یک جفت دودکش فلزی که به طور هنرمندانه ای،غیر هم محور قرار گرفته اند،نقطه ی کانونی ترکیب بندی هستند و مانند میله ی راس کلیسا یا برج ساعت یک عمارت شهری به نظر می رسند.تراس های بازی در انتهای جنوبی خانه و بر روی سقف وجود دارند و اکثر فضاهایی که باز نیستند با شیشه محصور شده اند،هر چیزی دیگری از مصالح سفید مسطحی پوشیده شده است که در بررسی نزدیک تری،پوشش های چوبی می باشند که عمودی قرار گرفته،رنگ شده،جلا داده شده و اتصالاتشان از دید پنهان شده است.  دیاگرام اصلی خانه به اندازه ی کافی ساده است، یک مکعب سه طبقه که در روی سکویی تو پر قرار گرفته و در مقطع به دو قسمت.یکی خصوصی،شامل محدوده ی اتاق خواب ها که رو به شیب هستند و دیگری عمومی که در برگیرنده ی زون نشیمن است و رو به دریاچه دارد،تقسیم شده است.این دیوار تقسیم کننده ی فضا صفحه ای ساده است که از پایین تا بالا کشیده شده و دارای نورگیر سقفی بزرگی در بالا و پنجره های افقی می باشد که برای دید از کریدور اتاق خواب ها به نشیمن آن را سوراخ کرده اند.  در قسمت عمومی خانه،قسمت هایی از کف برای ایجاد فضاهایی به ارتفاع دو یا سه طبقه حذف شده اند و ارتباط میان اتاق های محصور و تراس های باز،با تغییر مکان دیوارهای بیرونی غیرباربر در هر تراز تغییر داده شده است.گاهی اوقات این برش ها و جا به جایی ها از فرم هایی منحنی تبعیت می کنند که یادآور فرم های خاص در ویلاهای لوکوربوزیه هستند.به یاد می آوریم که میر عضوی از گروه پنج معمار نیویورک می باشد که در دهه ی 1960 با شاهکار هایی از مدرنیست ابتدایی،مجددا مورد توجه قرار گرفت و میر فرم های آن ها و نه مصالح و سیاست های آرمان شهری شان را منبع الهام خود قرار داده بود. 

اسلاید 50: ورودی به خانه از طریق پل

اسلاید 51: پلان طبقه همکفپلان طبقه اولنمای غربی

اسلاید 52: تراس مشرف به ناهارخورینمای رو به دریا

اسلاید 53:

اسلاید 54: نتیجه گیری :از این تحقیق نتایج زیر بدست آمده است. 1- نقد معماری در دوره ی پست مدرن، بسیار فراتر و پیچیده تر از داوری كردن و یا سنجش نیك و بد یك اثر معماری تعریف می شود. می توان گفت نقد معماری در این دوره به معنای خوانش مجدد اثر و كشف معانی و رمزهای نهفته درآن می باشد. 2- نقد خواندنی ژرف است، نقد در اثر گونه ای قابل فهم بودن كشف می كند و در آن به تاویلی دست می یابد. 3- پس از مطالعه ی اندیشه های وین اتو و تجزیه و تحلیل انواع نقد ذكر شده، به این نتیجه می رسیم كه نمی توان در دوره ی پست مدرن، اثر معماری را با یكی از انواع نقد معماری، بطور كامل مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. بلكه باید به روش تركیبی از آنها استفاده كرد. 4- پس از مطالعه ی نقد رابرت ونتوری به معماری مدرن و تجزیه وتحلیل داده های آن نقد متوجه می شویم كه نقد معماری در دوره ی پست مدرن تحت تاثیر عوامل متعددی مانند ویژگی های شخصیتی منتقد، ویژگی های فرهنگی و اجتماعی جامعه، زمان و مكان مورد بحث، روش نقادی انتخاب شده توسط منتقد قرارداد و در مجموع فرایند پیچیده تری نسبت به دوره های گذشته پیدا كرده است. 5- نمی توان در این دوران بصورت تک بعدی به نقد اثر پرداخت و بعنوان نمونه اثر را تنها با معیار عملکرد سنجید.بلکه به نظر می رسد که دیدگاه پلورالیستی بر تجزیه و تحلیل و نقد پدیده ها حاکم شده است و باید اثر را با رویکردی فرا معیاری نقد کرد.رویکردی که اثر را با معیار هایی مانند: فرم،فضا،عملکرد،تکنولوژی،رابطه با محیط مورد نقد قرار می دهد.

اسلاید 55: های تکتکنولوژی برتر: محصول فکری مدارس معماری و انجمن های انگلستانادامه منطقی راه معمارانی نظیر گروپیوس و بهرنس در جنبش ورک بوندریچارد راجرز، باک مینیستر فولر، نورمن فاستر، رنزو پیانو، نیکولاس گریمشاو، مایکل هاپکینزنسلی از معماران سازه گرای انگلیسیساختمان های سبکخوشبینی به علم و تکنولوژینمایش تکنولوژی به عنوان دستاورد عصر جدیدنمایش پروسه ساختشفاف نمودن و لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختماننمایش ساختار و اجزای درون در نمای ساختماناستفاده از رنگ روشن و نمای سادهسازه ساختار به عنوان تزئیناتاجزا کششی سبکبام نمای پنجم گنبد های ژئودزیکباک مینیستر فولر

اسلاید 56: این بنای 47 طبقه توسط معمار مشهور های تک، نورمن فاستر طراحی شده است. در این ساختمان، سیستم منحصر به فرد و جدیدی برای شکل دهی به فضاها بکار رفته است که می‌توان آن را از این زاویه‌ها مورد بررسی قرار داد: - معمار این ساختمان برخلاف ساختارهای مرسوم برای ساختمان های بلند که همواره از هسته های مرکزی برای شکل دهی به کل فضاها استفاده می شد،توانسته است با بکارگیری دکلهای مرکبی ساختارهای باربر داخلی را حذف و فضاهایی یکپارچه با پلانهایی باز بوجود آورد. - کف طبقات از بتن درجا و سبک ساخته شده و به سبک پل های معلق و از طریق ساختارهای فولادی ثانویه به دکل های اصلی اتصال پیدا کرده و بار خود را به آنها منتقل می کنند. همه شبکه های ارتباطی، ترمینال های کامپیوتری و تهویه مطبوع برای دسترسی آسان در زیر این طبقات قرار گرفته اند.(HSBC Bank Headquarter , Hong Kong)

اسلاید 57: معماری اکوتک¨      پاسخی معمارانه به بحران ها زیست محیطی و جنبش های سبز جهان¨      از اهداف آن: تامین نیاز های اساسی، بهبود. ارتقاء کیفیت زندگی همگانی، حفظ و اداره بهتر اکوسیستم ها، آینده امن تر و سعادتمند¨      حفظ محیط زیست از ضایعات صنعتی، هماهنگی مصنوعات ساخته شده با طبیعت و حفظ تعادل اکولوژیکی¨      تکنولوژی و اهداف انسانی در کنار هم¨      ساختمان های سبز : اشاره به پایداری در زندگی¨      کن یینگ: طراحی پایدار در طول چرخه حیات خویش با سیستم های اکولوژیکی زمین هماهنگی کامل داشته باشد.¨      توجه به عناصر سازماندهی عناصر شکل گیری در نظام بوم شناختی¨      همزیستی ساختمان ها با فضاهای سبز طراحی شده و به طور کلی با محیط زیست است.¨      با شناخت منطقه و عوامل طبیعی آن از جمله آب و هوا،زمین و... می توان ساختمان زیست محیطی بنا نمود که رفاه فیزیولولوژیکی بیشتری برای ساکنان آن فراهم نماید.¨      یینگ،طراحی آسمانخراش های سبز: ایده حیاط های آسمانی¨      معماری اکوتک  با هدف حفظ محیط زیست بر موارد زیر تأکید دارد :¨      - کاهش اتلاف و پخش انرژی در محیط¨      - کاهش تولید تأثیر گذارنده ها بر سلامت انسان¨      - استفاده از مواد قابل بازگشت به چرخه طبیعت¨      - رفع سموم مواد

اسلاید 58: معماری نئو کلاسیک¨      موازی جنبش های پست مدرنیسم در انگلستان در دهه 80¨      واپسگرایی در معماری¨      از خانه های شخصی در انگلستان آغاز شد¨      حامیان این سبک به دنبال غنی تر و انسانی تر کردن معماری بودند¨      پرنس چارلز از طرفداران این جنبش: جنبش مدرن ستیز¨      کوینلن تری: مغز متفکر این گرایش¨      اگر عناصر معماری کلاسیک را در هر سرزمینی به کار گیریم همان طراوتی را دارد که درسرمنشا خود دارد¨      باور به تقدس نظم های کلاسیک¨      اصول این معماری همانند سبک کلاسیک بر اساس هندسه و ریاضیات است : نظم، تناسب، هماهنگی، کمال.....معبد پارتنان در آتن¨      از معماران دیگر این سبک: لئون و راب کریر و دیمیتری پاپاداکیس، آلن گرینبرگ¨      ساختمان های مسکونی ریچموند.... کوئین لن تری¨      ساختمان اخبار در آمریکا..... آلن گرینبرگ¨      ساختمان اداری شهر واشنگتن....فیلیپ جانسون و جان بورگی¨      پست مدرن:در پی هویت انسان با توجه به قومیت و سنت و تاریخ همان ملت. استفاده از تاریخ فرهنگی و کالبدی قومی نه به صورت تقلید بلکه به روز رسانی آنها و استفاده از آنها متناسب با شرایط مکانی و زمانی¨      نئوکلاسیک:نظم های کلاسیک آسمانی و مقدس هستند پس تغییر دادن آنها صحیح نیست و باعث ایجاد نقص در آنها می شود. ساختمان پوسته ای کلاسیک بر روی امکانات مدرن است 

اسلاید 59:

اسلاید 60: 1 – عضدانلو،حمید،تفکرانتقادىچیست؟اطلاعاتسیاسى – اقتصادى،شماره ۷۴-۷۳،ص ۵۱٫2 – بشیریه،حسین،هابرماس: نگرشانتقادىونظریهتکاملى،اطلاعاتسیاسى – اقتصادى،شماره ۷۴-۷۳،ص ۸ –3 گیدنز،آنتونى،مدرنیتهوهویتفردى،ترجمهامیرقاسمى،مشرق،دورهاول،شمارهاول،دى ۱۳۷۳،ص ۵۴٫4 – گنون،رنه،بحراىدنیاىمتجدد،کلمهدانشجو،شماره ۸ و۹،ص ۸۶٫ – 5نامهفرهنگىشریف،مدرنیسموتوسعه،نامهدوموسوم،تابستانوزمستان ۷۳،ص ۶٫6 – احمد،اکبر،دیوشرور: رسانههادرمقامآموزگارعصرما،ترجمهسیماذوالغقارى،نامهفرهنگ،شماره ۱۸،ص ۱۱۱7 – تسون،فرناندو،اعادهحیثیتازدمکراسى: چالشعصرمابعدمدرن،ترجمهعلیرضاحسینپور،دانشسیاسى،پیششمارهسوم،بهمنواسفند ۱۳۷۲٫8 – روجر،ریشههاىشورشپستمدرندرچیاپاس،مجلهآدینه،شماره ۱۰۴،ص ۵۴٫9 – حدادعادل،غلامعلى،سکولاریسم،ویژگىمکاتبغربى،ویژهنامه ۲۷ آذر،ص ۲۴٫10 – نظرى،حمیدرضا،نظرىبرسکولاریسم،مجله ۱۵ خرداد،شماره ۱۰11 – نکاتىپیرامونسکولاریسم،مجلهکیان،شماره ۲۶،ص ۱۶٫12 – مدخلالىمابعدالحداثه،احمدحسان،نامهفرهنگ،شماره ۱۸،ص ۲۰۲13 – ریکور،پل،رسالتهرمنوتیک،ترجمهمرادفرهادپور،یوسفاباذرى،فرهنگکتابچهاموپنجم،بهاروپاییز ۱۳۶۸،ص ۲۶۳ تاص ۳۰۰٫14- سایت علمی دانشجو آفتاب15-خویی، حمیدرضا- صور نقد معماری در كتاب معماری و اندیشه ی انتقادی- ص.142 منابع :

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید