معیارهای یک سخنرانی خوب
اسلاید 1: دکتر محمد کمالیاستاديار دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ايرانwww.mkamali.comkamali@mkamali.comhttp://healthedu.blogspot.com تهران - صندوق پستی 183-17445
اسلاید 2: اهداف بيان معیارهای یک سخنرانی خوب تشخیص انحرافات متداول از اين معیارها کاربرد مشاهده و بازخورد برای ارتقاء سخنرانی
اسلاید 3: انواع ارتباطات
اسلاید 4: ماچگونه ارتباط برقرار مي کنيمگفتاري ( صحبت کردن)نوشتاري ( نوشتن)گوش دادنزبان غير کلاميموسيقي ، هنر، صنايع دستي ساير موارد
اسلاید 5: انتخاب رسانهبسته به موقعيت ، يک شيوه از ارتباطات مي تواند بهتر از ديگري باشد فرد با فرد/ چهره به چهرهجلسات / گروههاي کوچکارائه ها (سخنراني ، گويندگي ، بازي و...) ، گروههاي بزرگنامهيادداشتEmail/ Voice mail
اسلاید 6: سخنراني راهي است براي نمايش اطلاعات تازه،با تمرکز بر آنچه شما به عنوان يک متخصص احساس مي کنيد ، مهم است. مهم اين است که شما با ملاحظه (کارائي)اثر بخشي خود در جذب مخاطب ، چگونه آن را ارائه مي کنيد.
اسلاید 7: اهداف سخنرانیانتقال اطلاعاتارتقاء تفکرتغييرات درنگرشاخلاقيات حرفه ای و درستی علمیعلاقمندی به موضوعتغييرات در شخصيت و تطابق اجتماعیمهارت های رفتاری
اسلاید 8: گفتن بيان كردن ارتباط برقرار كردن شريك شدن آشكار كردن اعلام كردن گزارش كردن در ارتباط بين فردي ، گفتن عملي است كه توسط مبلغ براي به زبان آوردن يك عقيده ، يك نظر ، احساس يا واقعيت صورت مي گيرد .
اسلاید 9: ما چه بگوئيم ؟ اطلاعات و واقعيات احساسات ، افكار ، عقايد ، نظرات انتخابها دلايل ، توضيحات نحوه عمل ( روشها )
اسلاید 10: چرا مي گوئيم ؟ براي ارائه اطلاعات براي تلاش در درك بيمار براي حمايت از گفته ها ، ادعاها اطمينان بخشي براي حل تناقضات / تصورات غلط براي رفع اشكالات در برقراري تفاهم براي ابراز صميميت براي قانع كردن بيمار
اسلاید 11: عوامل موثر بر انتقالوضوح موضوع مطرح شدهارتباط ، مناسبت و سازگاری
اسلاید 12: وضوح موضوع مطرح شدهسازماندهی سخنرانیوضوح هدفسرعت ( آهسته به ميزانی که بتوان يادداشت برداشت ، هرچه کوتاهتر بهتر، ايجاز ، روح شناخت است)وسایل کمکی دیداری و شنیداریخلاصه ها ی جامعکاربرد موثر(اثربخش ) زماندانش سخنران نسبت به موضوع و توجه در آماده سازی
اسلاید 13: ارتباط ، مناسبت و سازگاریسبک شخصی ------> انگيزهاعتبار= کارشناسی ، بيطرفی و مقاصداشتياق ، انرژی ، قدرت (سرزندگی)وضعيت ظاهری، اعتبار(آبرو) ، شجاعت کاربرد تکنیک ها ی پرسیدناختصاص زمان برای بحثدمیدن روح علاقمندی
اسلاید 14: عناصرسخنرانيبيان و لحن صدازبان بدن استفاده از نگاره ها(گرافيک)استفاده از پرسش ها
اسلاید 15: صداآهنگ، تلفظ ، لحن بيان ، زير و بميبلنديميزان ، نواخت ، سرعتتاکيد ، فشارمکث ها ، وقفه ها
اسلاید 16: نحوه تلفظلحن بيان ، دامنه و محدوده صداي شماستصداي يکنواخت ، همراه با ناز و ادا ، تحت تاثير واقع شده سخنراني با صداي هنجار و طبيعي با دامنه اي مناسب از انعطاف پذيري بهترين شیوه کار است
اسلاید 17: بلندي صدابسيار نرم و ملايم که مخاطب هم قادر به شنيدن نيست. بسيار بلند که کسی نمي خواهند بشنودنرمي و ملايمت همان يکنواختي نيستاز ميان اين دو، بلندي ارجح است، اما همه جا معتدل کاملا درست است.افراد دارای صدای ملايم بايد از ميکروفون استفاده کنند يا براي صعود (بلند کردن ) صداي خود تمرين کنند
اسلاید 18: سرعت سخنراني بسيار سريع به مخاطب فرصتي براي هضم و خلاصه کردن آنچه گفته شده است ، نمی دهد. خيلي آرام هم افراد را به خواب ميبرد.تحقيقات نشان داده اند که افراد ، سخنراني سريع را به هوش بالاي فرد نسبت مي دهند. اما نمي گويد ، آنها چه مقدار بیشتر يا کمتر ياد گرفته اند.سخنراني هايي که از روي متن خوانده مي شوند عموما سريعتر ارائه مي شوند
اسلاید 19: تاکيد ، تکيه ، فشارتاکيد و انعطاف مرتبط با لحن بيان هستند اما لزوما مشابه و يک چيزنيستند. فشار نشان مي دهد چگونه سخنران روي يک نکته يا موضوع مهم تاکيد مي کندفشار مي تواند بوسيله گفتار آهسته ، توقف ، هچي کردن يک لغت يا تکرار يک عبارت براي برجسته نمودن جزئيات مهم بکار برده شود.کاربرد بيش از اندازه تاکيد يا فشار هم سخنراني را خسته کننده مي سازد.
اسلاید 20: مکث ، وقفهمکث ها اهداف مختلفي را دنبال مي کننديک مکث مي تواند براي موارد زیر بکار برده شود :جلب توجهگذار به يک بحث جديددادن زمان به مخاطب براي دريافت ، بوسيله يک تصوير يا بادداشت برداري. براي مثال ، شما مکن است بگوئيد ” آنچه روي تخته است بنويسيد“ يا ” به دوتصويرداخل جزوه نگاه کنيد“ ، سپس مکث، بنابراين آنها توجه خود را روي آن متمرکز مي کنند
اسلاید 21: اشکال ارتباطات غير کلاميارتباط چشمي ( 30 ثانيه اول، بيان دردها و احساسات، علاقمندي ، شوق وقصدها و...) تن صدا (منعکس کننده عکس العمل دروني و حالت گوينده ، تقويت پيام هاي بينائي و...)لمس ( نحوه تماس ،دست دادن ،در آغوش گرفتن و...)ژست ها ( حالات ، اطوار ، ادا ها و ...)وضعيت بدن ( محل قرار گرفتن بازوها ، دستها ، پاها ، نحوه نشستن ، ايستادن و...)ظاهر فيزيکي ( روش لباس پوشيدن ، حمل وسايل خاص و...)گوش دادن ( نحوه توجه و تمرکز به هنگام برقراري ارتباط و درک پيام )
اسلاید 22: اشکال ارتباطات غير کلامي حريم و فاصله شخصي ( حفظ حريم و فضا به هنگام ارتباط با سايرين ، فضائي که فرد درآن احساس آرامش کند، دوري و نزديکي و...)بيان صورتي ( تغييرحالات چهره به اشکال مختلف براي ارسال پيامهاي گوناگون )زبان بدن ( فرمهاي رمز شده در مورد سيستم هاي حرکات به شکل مکتوب ،اشاره براي سوار شدن به ماشين ؛ علامت پيروزي و...)فرا زبان ( کاربرد گفتار بدون استفاده از لغات )بکارگيري وسايل ( نمايش اشياء مادي ، لباس ، ترتيب مبل و اثاثيه و...)
اسلاید 23: فرا زبانفرا زبان ( Paralanguage) يک زبان گفتاري است که مي تواند معنا داشته باشد ، اما همواره با استفاده از لغات نيست. آه کشيدن ، گلو صاف کردن ، خميازه کسيدن ، با زبات به کام ضربه زدن ، سکوت ، مکث و....
اسلاید 24: ژست هادامنه ای از بدون ژست تا مبالغه شدهدست های در جيب می تواند يک حواس پرتی ايجاد کند ( مخصوصا اگر صدای پول خرد يا کلید در آيد)دست های بهم آميخته در جلو مانعی بين شما و مخاطب ايجاد می کندژست ها يايد همراه با تغيير صدا برای تاکيد بر اهميت چيزی استفاده شوند ، يا به سادگی بر بخش مهم یک نمایش بصری دلالت کند( توجه را جلب کند).
اسلاید 25: حرکتاز حالت شق و رق در کرسی خطابه يا پشت تريبون تا حالت قدم زدن آرام در اتاقهر دو باعث پرت شدن حواس و مغشوش شدن فرآيند ارتباط می شوند. حرکت باید در شکل هنجار و طبیعی از پشت تريبون به سمت تخته و به سمت مخاطبین انجام شودموقعيت ، بلندی صدا را تحت تاثیر قرار می دهد، وقتي که با مخاطب صحبت می کنيد با او جهره به جهره و روبرو شويد
اسلاید 26: چگونه بايد گفت ؟ با استفاده از واژه هاي ساده ، واضح و غير تهديد كننده تلاش كنيد يك مصاحب سرزنده باشيد با استفاده از واژه هايي كه مراجعه كننده مايل به شنيدن آنهاست با احتراز از لغات طرد كننده با احتراز از كاربرد واژه هاي تخصصي با استفاده از نوشته ها و اسباب بصري كامل و دقيق بودن ملاحظه ديگران را كردن
اسلاید 27: نكات اساسي در مورد نحوه گفتن دقت ـ گفته شما بايد دقيق باشد در : گرامر ، هجي كردن ، ظاهر اشكال ، واقعيتها و اعداد جمله « مختصر و مفيد » باشد . وضوح ـ با استفاده از لغات آشنا و ساده ، بوضوح بيان مقصود كنيد تا بتوانيد افكار و احساس شنونده را بحركت آوريد . سادگي ـ تلاش كنيد بجاي لغات دو بخشي يا بيشتر از لغات يك بخشي استفاده كنيد .مثال : تلاش سعي بكارگيري استفاده
اسلاید 28: ( وسایل کمکی ديداری)حافظه کمکی دیداری در مورد جزئياتجلب توجهکمک به سازماندهی سخنرانی و بحث
اسلاید 29: تخته سیاه ,اورهد, پروژکتور و PowerPointمناسب برای توسعه افکار و ايده هادو سویه ، دو کرانه ایوقت بسيار زيادی برای نوشتن روی تحته صرف می شود در حالی که می تواند در يک جزوه فراهم شود.مواد دیداری را زمانی استفاده کنيید که بتواند برای فراگيران مفيد باشد.
اسلاید 30: پیچیدگی نگاره هابزرگترین مشکل در استفاده از نگاره های اسکن شده آن است که اغلب آنها برای خواندن خیلی کوچک هستند. مثل این مورد:
اسلاید 31: تاامنمنکممنسرهدف 1کمنتمنم منتکمن کمنکمنکم کمئتکم گکمگککگ اذدذ منتمن تذتمنتمنکک منکمکمکگکگکاممککک کمکمککک کمککک تکمککک کمکک اتالتاتانتت منمنمننم منتمنن منتکمکمک کمنتکمکم کک مککگد ختککمغفقغفقعغف رتتت ززبا تامکک گکگککت لعل ببممککتاتانتمنمنتمنمکک منهمکگگ منمنمم مممکم کمککیرربیذنمنکمامنمنمن ممنمنکم منمدم.ممممتانممنمم کمکمکک کمکمکمک کمذئئ.ومنمن منمنمبخش 2
اسلاید 32: پیچیدگی نگاره هانگاره ها را ساده ، و بزرگ انتخاب کنيد . مثل اين:
اسلاید 33: edg 6925Goal 1generate a course that infuses technology to improve learningApply the technology associated with the information processing model of Gagne to the design of a course, unit and lesson activitiesunit 1Developing good learning objectivesclassify a good example of each of the nine types of learningunit 2
اسلاید 34: نگاره هانگاره ها می توانند به عنوان يک سازمان دهنده برای سخنرانی بکار روند. در سراسر سخنرانی از آنها استفاده کنید و زمان کافی به مخاطب برای یادداشت برداری بدهید ، البته اگر جزوه ای ندارید.
اسلاید 35: روانياجتماعيزيستيانسان
اسلاید 36: روانياجتماعيزيستيانسان
اسلاید 37: مشاركتاقتصاديآمرانهداوطلبانهسياسياجتماعي
اسلاید 38: Energy Efficiency EvaluationBusiness Cost SavingsFacilityManagementWaterReclamationUtilityRateAnalysisEquipmentLeasingGasProcurement
اسلاید 39: کاربرد نگاره هانگاره طراحي شده را حتما“ در سخنرانی مطرح کنید. یک نگاره که در طول سخنرانی مورد ارجاع قرار نگيرد کمک زيادی به سخنرانی نخواهد کرد.نگاره ها یادآورنده بهتری نسبت به متن ها هستند و می توانند برای کمک به یادآوری اطلاعات کلامی يا پيشنهادات بکار روند. از آنها استفاده کنيد.
اسلاید 40: کاربرد پرسش هاپرسش های باز يا واگرا تمايل به ارتقاء بحث دارند، ايده ها و افکار يا عقايد را با آنها بيرون بکشيدپرسش های متمرکز يا همگرا ،تمایل به محدود کردن بحث دارند اما می توانند برای بررسی سوءتفاهم استفاده شوندپذیرای پاسخ کم بیش از پاسخ کامل باشیددر صورت امکان همه مخاطبین را شامل کنید
اسلاید 41: در خاتمه...سخنرانی / بحث اقدام پیچیده ای است که با تمرین و بازخورد می تواند بهبود یابدمهارت های سخنرانی شامل مهارت های سخن گفتن ، استفاده از فشار و تاکید ، وقفه و مکث ، و زبان بدن می باشد. نگاره ها یا وسایل کمکی دیداری را برا ی کمک به يادآوری بکار برید – مطمئن شوید که مخاطبین می توانند آنرا بخوانند - متون را در حداقل ممکن نگه داریدسخنرانی و ارائه کردن با تمرین ارثقاء می یابد
اسلاید 42: در خاتمه...سخنرانی خوب ، دیگر عناصر تکنیک های تدریس را برای رسیدن به اهداف تکمیل می کندسازماندهی، آموختن یک ايده منفرد، استفاده از جزوه ها و فنون بازخورد ، باعث فائق آمدن بر مشکلات می شودهميشه آنچه يک سخنرانی می تواند بدان دست یابد، تشخیص دهيد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.