مقایسه نظام آموزشی سوئد و ایران
اسلاید 1: موضوع : مقایسه نظام آموزشی سوئد و ایران دانشجو: دانشگاه پیام نور 1
اسلاید 2: مقدمه:در هر کشوری نظام آموزش و پرورش یکی از نظام های مهم اجتماعی است. رسالت این نظام علاوه بر انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید، ایجاد تغییرات مطلوب در شناخت ها، نگرش ها و در نهایت رفتار کودکان، نوجوانان و جوانان است. برای نیل به این اهداف در هر کشوری سرمایه های فراوانی برای آموزش و پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان هزینه میشود.تجزیه و تحلیل و شناخت نظام های آموزشی از دو نظر اهمیت دارد:1.سبب پیشرفت دانش در زمینه ی شکل گیر ی و تحول نهاد ها و پدیده های آموزشی و کمک به «پیش بینی» رفتارهای آتی می شود.2.سبب می شود نقاط قوت و ضعف و راه حل های مشابه و متفاوت آن ها شناخته و تجارب آموزشی موفقیت آمیز و ناموفق مشخص شود.2
اسلاید 3: نظام آموزشي در سوئد ساختار آموزش و پرورش در سوئد: آموزش و پرورش سوئد از قرن نوزدهم تی تاثیر نظام آموزش و پرورش در آلمان بوده است. از سال ۱۹۴۲آموزش ابتدایی در سوئد به صورت برنامه ای اجباری اجرا شد. از ابتدای قرن بیستم، فشارهای اجتماعی باعث شد که سطح تحصیلات اجباری در این کشور از ابتدایی به متوسطه افزایش یابد بعد از جنگ جهانی دوم، پیشرفتهای سریعی در آموزش و پرورش سوئد صورت گرفت در حال حاضر آموزش و پرورش اجباری در سوئد به مدت نه سوال، از سن هفت سالگی تا شانزده سالگی اجرا می شود.نخستین مرحله نظام آموزشی کشور سوئد مقطع آموزشی پیش دبستانی ویژه نظام آموزش کودکان ردههای سنی زیر 6 سال میباشد. ساختار کلی نظام آموزشی سوئد، مدارس عمومی کودکان و نوجوانان ، مدارس پیش دبستانی ،مدارس پایه، مدارس استثنایی و مدارس ویژه فرهنگ سامی را شامل میگردد. دورههای آموزش آزاد بزرگ سالان نیز توسط مدارس عالی مردمی و همچنین نهادهای آموزش بزرگ سالان برگزار میگردد.از اول اوت 1998 در برنامههای آموزشی کشور تغییرات جزئی اعمال گردیدکه از آن جمله میتوان به الحاق مقطع آموزش پیش دبستانی و مراکز تفریحی ویژه کودکان به آموزش در اول اوت پایه کشور اشاره نمود.طی سال1998 نخستین برنامه آموزشی ملی ویژه مراکز آموزش پیش دبستانی طراحی گردید. بین سالهای 1992 تا 1995 تغییراتی در ساختار مقطع آموزش تکمیلی متوسطه صورت گرفته و کلیه برنامههای آموزشی در قالب 17 برنامه آموزش ملی سازماندهی گردید. 3
اسلاید 4: علاوه بر این کلیه برنامههای آموزشی حول هشت هسته موضوعی اعم از آموزش زبان سوئدی به عنوان زبان دوم، زبان انگلیسی، مطالعات اجتماعی، مطالعات مذهبی، ریاضیات، علوم ، ورزش، بهداشت و فعالیتهای هنری ارائه گردید. در نظام جدید آموزش عالی که در سال 94-1993 طراحی گردید، کلیه دورههای آموزشهای عالی بصورت ترمی به دانشجویان ارائه میگردد. ترمهای تحصیلی به طور جداگانه اخذ شده یا بطریقی انتخاب میگردند. که به اخذ یکی از سه مدرک ( درجه) عمومی آموزش دانشگاهی منتهی میگردد. از جمله مدارک مذکور میتوان به گواهی نامه کارشناسی با حداقل آموزش 3 ساله و مدرک کارشناسی ارشد که خود بر دو نوع مدرک کارشناسی ارشد آموزشی ( حداقل160 واحد درسی با حداقل آموزش ( 4 ساله) و مدرک کارشناسی ارشد حرفهای( یک ترم الحاقی با حداقل40 واحد درسی با حداقل آموزش 1 ساله ) اشاره نمود.تعداد مدارک علمی سوئد بر 55 مدرک حرفهای بالغ میگردد که از این تعداد 13 مدرک علمی در دانشگاه علوم کشاورزی سوئد ارائه میگردد. شرحی درباره مدارک مختلف علمی و اهداف ارائه چنین مدارکی را میتوان در آئین نامه آموزش عالی و در آئین نامه دانشگاه علوم کشاورزی سوئد جستجو نمود. تعدادی از گواهی نامههای حرفهای نیز برای حرفههای در نظر گرفته شده که به ثبت و تایید رسمی نیاز دارند که از آن جمله میتوان به گواهی نامههای علوم حرفهای اشاره نمود.دورههای آموزشی آزاد بزرگ سالان، از طریق دبیرستانهای مردمی و نهادهای آموزش بزرگسالان و هم چنین برخی از مدارس تکمیلی آموزش بزرگ سالان برگزار میگردد. بخش عمدهای از آموزش عالی کشور سوئد در جهت آموزش عالی بزرگ سالان هدایت شده است. 4
اسلاید 5: نمره دادن ممنوع در دبستان هاي سوئد نمره دادن ممنوع است. مطالعات روانشناسي نشان مي دهد درجه بندي کودکان از طريق نمره دادن، به شخصيت آنها آسيب مي رساند. معلم از راه تماس نزديکي که با شاگردان خود دارد، نقاط قوت و ضعف آنها را مي شناسد. دانش آموزي که در مدرسه نمي تواند مانند ساير شاگردان به راحتي درس بخواند، بي ترديد دچار مشکلاتي است که معلم بايد به بررسي آنها بپردازد. بنابراين به جاي نمره دادن و تشويق کردن بعضي از دانش آموزان و تحقير کردن برخي ديگر، مدرسه بايد به دانش آموزان ضعيف کمک کند. گاهي رابطه ساير دانش آموزان باعث گوشه نشيني و عقب افتادگي يک دانش آموز مي شود. در اين صورت وظيفه مدرسه است که اين مشکل را از راه گفت وگو با دانش آموزان حل کند. گاهي عوارض بازدارنده دانش آموز ناشي از رفتاري است که با او در خانواده صورت مي گيرد. سختگيري والدين در خانه مي تواند باعث افسردگي يا ناآرامي دانش آموز شود. در چنين مواردي مدرسه، اداره اجتماعي را در جريان مي گذارد. وظيفه اداره اجتماعي است که موقعيت خانواده دانش آموز و روابط افراد خانواده را مورد بررسي قرار داده و راه حل هاي مناسب را به کار گيرد. 5
اسلاید 6: اهداف آموزشی مقطع ابتدایی سوئداز جمله مهمترین اهداف آموزشی مقطع ابتدایی می توان به موارد زیر اشاره کرد :۱- گسترش معیارها و ارزش های اخلاقی معمول در میان کودکان۲- تلاش در جهت رشد ذهنی و یادگیری هرچه بیشتر کودکان سوئدیدر مدارس چه مي گذرددر همه مراحل آموزشي از مهد کودک تا تحصيلات دانشگاهي دختران و پسران در کنار هم هستند و به طور مختلط در کلاس هاي درس و محيط آموزشي حضور دارند.بچه ها از مهد کودک و دبستان عادت مي کنند ديگران را با نام کوچک آنها صدا کنند. حتي معلم با اسم کوچک و ضمير «تو» مورد خطاب قرار مي گيرد.در دبستان ها براي تميز نگه داشتن محيط کلاس هاي درس، دانش آموزان قبل از ورود به کلاس کفش هاي خود را درمي آورند. با تميز بودن زمين دانش آموزان و معلم مي توانند در گردهمايي هايي که دارند، دايره وار روي زمين بنشينند. در اين حالت جاي همه شرکت کنندگان در گردهمايي موقعيت مشابهي دارد.روزهاي دوشنبه که آغاز هفته است شاگردان و معلم گرد هم مي نشينند و بچه ها درباره آنچه در روزهاي تعطيل انجام داده اند، براي همکلاسي ها و معلم خود صحبت مي کنند.6
اسلاید 7: صحبت در برابر جمع به طور نوبتي بوده و همه بايد در آن شرکت داشته باشند. به اين ترتيب همه شاگردان مي آموزند در برابر ديگران صحبت کنند. در محيط دبستان کوشش مي شود از بروز اطلاعاتي که نشان دهنده تمايز خانواده ها از يکديگر باشد، جلوگيري شود. به عنوان مثال معلم حق ندارد درباره شغل والدين کودک يا مذهب آنها سخني به ميان آورد. برملا شدن اطلاعات شخصي و خانوادگي در محيط آموزشي مي تواند دانش آموزان را نسبت به يکديگر متمايز کرده و بين آنها فاصله اندازد. هدف اين است که عدم تبعيضات شغلي يا مذهبي از همان دوران کودکي در بچه ها نهادينه شود. تبليغات و تلقينات مذهبي در سيستم آموزشي سوئد کاملاً ممنوع است. از سال سوم دبستان هرساله ضمن درس تاريخ و علوم اجتماعي، تاريخ مذاهب تدريس مي شود. اما معلم حق ندارد نسبت به يک مذهب يا سياست موضع گيري کند يا اينکه اعتقادات شخصي خود را براي شاگردان کلاس بيان کند. همه مدارس داراي سالن ناهارخوري اند که دانش آموزان ناهار را در آنجا صرف مي کنند. در مناطقي که خانواده هاي کارگري زندگي مي کنند، صبحانه نيز در مدارس آماده مي شود تا بچه هايي که مايل باشند، قبل از شروع کلاس ها از آن استفاده کنند.در همه مدارس کتابخانه وجود دارد که به تعداد مورد نياز کتاب، نوار و سي دي در اختيار دارد. اين کتابخانه ها به کتابخانه مرکزي شهر وصل هستند و از طريق آن تغذيه مي شوند. در مدارس، بچه ها به خواندن کتاب به طور فردي يا گروهي تشويق مي شوند.7
اسلاید 8: 8
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.