کسب و کار مدیریت و رهبری

مقدمه ای بر مدیریت تکنولوژی

Moghadamee_bar_modiriyate_teknology

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مقدمه ای بر مدیریت تکنولوژی”

مقدمه ای بر مدیریت تکنولوژی

اسلاید 1: مقدمه اي بر مديريت تكنولوژي1جلسه دوم: مقدمه اي برمديريت تكنولوژي

اسلاید 2: فهرست مطالب تاريخ و تكنولوژيتعريف تكنولوژي،‌ اجزاي تكنولوژيرابطه علم، تكنولوژي و دانشطبقه بندي تكنولوژيمديريت تكنولوژي

اسلاید 3: 2 ميليون سال طول كشيد تا انسان چادرنشين در شرق آفريقاي مركزي به كشاورز ساكن با قدرت استفاده از ابزار و حيوانات تبديل شود.چندين هزار سال طول كشيد تا ابزارهاي چون چرخ و ارابه،‌چرخ آبي و دستگاه هاي مكانيكي ابداع شود.در كمتر از 2قرن ابداع موتور بخار و سيستم كارخانه اي و انقلاب صنعتي به وقوع پيوست.انسان در هيچ زماني از تاريخ زندگي بر كره زمين تا اين حد تحت تاثير تكنولوژي نبوده است.تاريخ و تكنولوژي

اسلاید 4: عصر برنزعصر سنگعصر بيوتكنولوژيعصر آهنعصر بخارعصر اطلاعاتعصر الكتريسيتهعصر هسته ايعصر الكترونيكعصر فضااعصار تكامل انساني و حاكميت تكنولوژي

اسلاید 5: چرخه موج بلند تكنولوژياقتصاددان روسي كندراتيف(Kondratieff) نوساناتي در بين سال هاي 1900 تا 1930 در اقتصاد كشورهاي غربي رخ داده كه معلول اثر موج بلند تكنولوژيكي است.منشMensch،‌ گرهمGraham و سنگهSenge نيز تكنولوژي جديد پايه و خلاقيت و نوآوري را موجب بروز چرخه هاي بلند مدت توسعه اقتصادي مي‌دانستند.بتس فرايند پشت موج بلند را حاصل تعامل بين تكنولوژي جديد،‌ فرصت هاي تجاري مخلوق تكنولوژي جديد و افزايش مازاد بر نياز سرمايه مي‌دانست.

اسلاید 6: چرخه موج بلند تكنولوژيرويدادهاي چرخه بلند تكنولوژي:اكتشافات علمي نوآوري تكنولوژيكينوآوري تكنولوژيكي خلق محصولات جديدمحصولات جديد بازارها و صنايع جديدبازارها و صنايع جديد نوآوري در محصولات و فرايندها و گسترش بازاربلوغ تكنولوژي افزايش رقابترقابت توليد مازادتوليد مازاد ركود اقتصاديركود اقتصادي اكتشافات علمي(جايگزيني تكنولوژيكي)

اسلاید 7: در عصر حاضر تغييرات تكنولوژيك بسيار سريع تر از گذشته در حال رخ دادن است و سرعت بروز اكتشافات علمي و دانش بيش از پيش گرديده است. تمامي شواهد حاكي از آن است كه تكنولوژي در آينده تاثيرات بيشتري بر اقتصاد خواهد داشت.

اسلاید 8: جامعه كشاورزيانقلاب صنعتيتوسعه تكنولوژي توليد مديريت علميتقسيم كارتوليد انبوه اتحاديه هاي كارگريمفاهيم سازمانيكارسنجيقطعه كاريكنترل توليدپرداخت هاي انگيزشيبرنامه ريزي مديريتيبهره ورياقتصاد مهندسيعوامل انسانيآرايش و استقرار ماشينكامپيوتري كردنتحقيق در عملياتتحليل آماريشبكه هاي ارتباطياتوماسيونسيستم هاي اطلاعاتيشبيه سازيتئوري طراحيپردازش از راه دوركامپيوترهاي شخصيسايبرنتيكسيستم هاي اجتماعيانقلاب تكنولوژيكمديريت تكنولوژي188018801900192019401950196019701980

اسلاید 9: تمام دانش،‌ محصولات، فرايندها،‌ ابزارها،‌روش ها و سيستم هايي كه در جهت خلق و ساخت كالاها و ارائه خدمات بكارگرفته مي‌شود. روش انجام كار توسط ماابزاري است كه بوسيله آن مي توانيم به اهداف خود دست يابيم.اجراي عملي دانش و ابزاري كه به كمك تلاش و سعي آدمي مي‌آيد.دانشي است براي ساخت كالاها،‌ ارائه خدمات و بهبود نحوه استفاده از منابع محدود و با ارزشتعريف تكنولوژي

اسلاید 10: سخت افزار: ساختار فيزيكي و آرايش منطقي تجهيزات يا ماشين آلاتي كه قرار است براي انجام وظايف لازم مورد استفاده قرار گيرد.نرم افزار: دانش نحوه استفاده از سخت افزار براي انجام وظايف لازم.مغزافزار: توجيه فني و يا دلايل استفاده از تكنولوژي به شيوه اي خاص.دانش فني: دانش يا مهارت فني بكارگرفته شده درباره انجام درست كارها.اين جزء مستقل از سطوح ديگر بوده و تمامي آن ها را در بر مي‌گيرد.نرم افزارها و مغزافزارها جزء دارايي هاي ناملموس شركت ها محسوب مي‌گردند.اجزاي تكنولوژي

اسلاید 11: Interplay of Technology ElementsTECHNOLOGYHARDWAREHUMAN RESOURCESTECHNICAL INFORMATIONORGANISATIONAL FRAMEWORKSTRATEGY:SUPPORT THESE DISTINCT ELEMENTS TO IMPROVE TECHNOLOGY CAPABILITY OF SMALL INDUSTRIES

اسلاید 12: مؤلفه‌هاي اصلي فنّاوري ابزار لازم براي توليد (Production - Tools and Facilities) به مؤلفه‌اي از فنّاوري اطلاق مي‌گردد كه به صورت شيئي نمايان مي‌گردد و شامل كليه ابزارها و تجهيزات فيزيكي مي‌باشد كه عمليات تبديل داده‌ها به ستانده‌ ها را در فرآيند توليد عهده‌دار است. مهارت و تجربيات لازم براي توليد( production – skills and experience) به مؤلفه‌اي اطلاق مي‌گردد كه به صورت انسان نمايان مي‌گردد و شامل كليه مهارت‌ها، توانائيهاي لازم براي تبديل داده‌ها به ستانده‌ها در خط توليد مي‌باشد.اين تجربيات به شكل تخصص، خلاقيت و نوآوريهاي انساني ظهور مي‌كند.

اسلاید 13: مؤلفه‌هاي اصلي فناوري (ادامه) اطلاعات لازم براي توليد (Production -Facts and Information) به مؤلفه اي از فنّاوري اطلاق مي‌گردد كه در شكل اسناد و مدارك نمايان مي‌گردد و شامل كليه اشكال از واقعيت‌ها (facts) مي‌شود كه عمليات تبديل داده‌ها به ستانده‌ها را عهده‌دار است. اين اطلاعات به شكل، طراحي، اعداد، مشخصات مشاهده‌ها، روابط، معادلات و منحني‌ها خود را نشان مي‌دهند. مديريت لازم براي توليد (linkage Production- Arrangement and) به مؤلفه‌اي از فنّاوري اطلاق مي‌گردد كه به شكل ساختار و سازمان نمايان مي‌شود و شامل چارچوب‌هاي مورد نياز براي تبديل داده‌ها به ستانده‌ها مي‌‌باشد.اين ساختارها به شكل سيستم‌ها، گروه‌بندي‌ها، سازماندهي‌ها، شبكه‌ها و فعاليتهاي مديريتي ظاهر مي‌گردد.

اسلاید 14: فنّاوری عنصر مؤثر در تبديل منابع فرهنگ سياسي و اجتماعي ملي و فرهنگ علوم و فنّاوري ملي روابط بين الملل و محدوديتهاروابط بين الملل و محدوديتهافنّاوريفعاليت تبديل هر نوع منابع ستانده هاداده ها

اسلاید 15: دانش اطلاعات نيست اما تمامي آن چيزي است كه ذهن آدمي توانسته است از ميان حجم انبوهي از اطلاعات درك كند.رابطه علم،‌ دانش و تكنولوژي توسعه علمتوسعه دانشتوسعه تكنولوژياطلاعاتدانشتكنولوژيIT نقش برجسته اي در جمع‌آوري اطلاعات و بنابراين توسعه دانش و فن‌آوري دارد.ميزان اطلاعات در هر 5 سال دو برابر مي‌شود.

اسلاید 16: تكنولوژي را مي‌توان از رويكردهاي مختلفي طبقه بندي نمود:طبقه بندي تكنولوژي تكنولوژي جديد(New Tech): هرنوع تكنولوژي جديد توليد شده كه اثر بازري بر روش توليد كالاها و ارائه خدمات توسط يك شركت دارد. الزامي بر جديد بودن آن در كل جهان نيست بلكه كافي است براي شركت جديد باشد. ممكن است اين تكنولوژي سال ها پيش طراحي شده باشد اما در موقعيتي جديد معرفي شده و بكارگرفته شود.تكنولوژي نوظهور(Emerging Tech): هرنوع تكنولوژي كه هنوز به طور كامل تجاري نشده و به بازار عرضه نشده است. ممكن است در حال حاضر كاربرد آن محدود باشد اما در آينده تكامل يابد. نظير نانو، مهندسي ژنتيك،‌ ابررسانايي و كاربرد اينترنت به جاي كامپيوتر. تاثير اين نوع تكنولوژي بر جامعه بيش از انواع ديگر است.

اسلاید 17: طبقه بندي تكنولوژي تكنولوژي پيشرفته(High Tech): براي بهره مندي از اين نوع تكنولوژي لازم است ويژگي هايي در سازمان برقرار باشد:1) درصد بالايي از كاركنان را افراد متخصص و دانشمند تشكيل دهند.تكنولوژي گسترده(Low Tech): در بخش وسيعي از جامعه انساني گسترده شده و صنايعي با ويژگي هاي ذيل از اين نوع تكنولوژي بهره مي‌گيرند:كاركنان مهارت هاي پاييني دارند. از عمليات نيمه خودكار يا دستي استفاده مي‌شود.مخارج تحقيقاتي پايين است.پايه تكنولوژيك صنعت ثابت است.صنعت نيازهاي اساسي انسان نظير غذا،‌ مسكن و پوشاك را برآورده مي‌سازد. 2) سرعت تغيير تكنولوژي نسبت به ديگر صنايع بيشتر است.3) رقابت در صنعت به واسطه نوآوري تكنولوژيكي شكل مي‌گيرد.4) سهم بودجه R&D اين گونه شركت ها بالاست.

اسلاید 18: طبقه بندي تكنولوژي تكنولوژي متوسط(Medium Tech): از جهت ويژگي هاي توسعه اي بينابين دو دسته قبلي قرار مي‌گيرد.تكنولوژي مرتبط با كالاهاي مصرفي در اين دسته قرار مي‌گيرد.اين نوع تكنولوژي بالغ بوده و بيشتر و راحت تر تحت تاثير انتقال تكنولوژي قرار مي‌گيرد.تكنولوژي مناسب(Appropriate Tech): در مورد هرسه سطح قبلي مي‌توان اين صفت را به تكنولوژي نسبت داد.تناسب به معناي هماهنگي بين سطح تكنولوژي و منابع لازم جهت بهره برداري از آن هاست.

اسلاید 19: طبقه بندي تكنولوژي تكنولوژي كدگذاري شده(Codified Tech): فرم استاندارد شده اي از تكنولوژي براي انتقال به تمامي كاربران است. اين نوع تكنولوژي را مي‌توان در قالب رمزهايي كدگذاري نمود و در زمينه هاي مختلف بكارگرفته و توسعه داد. مانند نقشه مهندسي از محصولتكنولوژي خاموش(Tacit Tech): دانشي است نامدون و نانوشته كه به روشي يكسان براي كاربران بيان نشده و بر اساس تجارب و مهارت هاي غير قابل كدگذاري تبيين شده و انتقال مي‌يابد. انتقال آن از طريق تعامل منبع و ميزبان ممكن بوده و شبيه سازي مي‌گردد. مانند چرايي طرح يك نقشه مهندسي از محصولتكنولوژي كدگذاري شده به كاربران مي‌گويد كه يك ابزار چگونه كار مي‌كند اما هميشه نمي گويد كه چرا اين گونه عمل مي‌كند. مغز افزار مي‌تواند بخشي از دانش پنهان باشد كه در اذهان طراحان جاي گرفته و بر اساس تجربيات آن ها تعريف مي گردد.

اسلاید 20: مديريت فنّاوري تأكيد بر “ فنّاوري” بعنوان عامل اصلي ً توليد ثروت ً دارد. مفهوم “توليد ثروت “بيش از ًپولً است. بلكه فاكتورهايي از قبيل ارتقاء دانش، سرمايه‌هاي فكري، كاربرد مؤثر منابع، حفظ و نگهداري محيط طبيعي و ساير فاكتورهايي كه در افزايش استاندارد زندگي بشر مؤثرند را شامل مي‌گردد. تكنولوژي و خلق ثروت

اسلاید 21: مديريت تكنولوژي

اسلاید 22: مديريت نوآوری و مديريت فناوری انتشارنوآوريمديريت نوآورياختراعمديريت فناوريخلق ثروت در گرو مديريت نوآوري و فناوري است

اسلاید 23: مديريت نوآوري در رابطه با خلق و توسعه ايده‌هاي جديد است .در حالي كه مديريت فناوري بر تحصيل و بكارگيري نوآوري‌هاي موجود متمركز است.

اسلاید 24: سطوح مديريت تكنولوژي

اسلاید 25: مديريت تكنولوژي مشترياستانداردهاي زندگي،‌مسائل اجتماعي و زيست محيطيمحصول

اسلاید 26: دانش‌هاي اصلي مورد نياز مديريت فنّاوری رشته‌هاي مبتني بر دانش* رشته‌هاي علوم* فنّاوری مواد* فنّاوری محصول* فنّاوری توليد / فرايند* فنّاوری اطلاعات* فنّاوری علوم محيطيرشته‌هاي مبتني بر دانش* حسابداري* مالي* مديريت* بازاريابي* اقتصاد* قوانين تجارت* فنّاوری مرتبط با امور بلند مدت / راهبردي* سياست علم و فنّاوری* فرايند نوآوريهاي تکنولوژيکی* مديريت تحقيق و توسعه* زيرساخت R&D و مديريت تغيير* كارآفريني تکنولوژيکی* دوره زندگي محصول / فرايند* برنامه‌ريزي و پيش‌بيني فنّاوری* انتقال فنّاوری* آناليز فنّاوری و اقتصاد* مديريت پروژه‌هاي فني* تصميم‌گيري مالي و تکنولوژيکی* موضوعات بهره‌وري و كيفيت* موضوعات آموزش و پرورش* موضوعات فنّاوری و فرهنگ اجتماعي - انساني* آناليز ريسك فنّاوري* مديريت فنّاوری در خدمات* مديريت فنّاوری در صنعترشته‌هاي مديريتكسب و كارمديريت فنّاوری MOTعلم و مهندسی

اسلاید 27: رشته هاي علوم و مهندسيدانش بين رشته اي است كه رابط بين رشته هايي كه خالق تكنولوژي هستند و رشته هايي كه آن را تبديل به ثروت مي‌نمايند، مي‌باشد.مديريت تكنولوژي در سطح سازمان رشته هاي مديريت بازرگانيمديريت تكنولوژيمباحثي چون:مطالعه نحوه خلق تكنولوژيمطالعه نحوه بهره برداري از تكنولوژي در راستاي خلق فرصتمطالعه نحوه يكپارچه سازي استراتژي تكنولوژي و استراتژي تجاريمطالعه نحوه استفاده از تكنولوژي براي كسب مزيت رقابتيمطالعه نحوه افزايش انعطاف پذيري سيستم هاي توليدي، خدماتي از طريق تكنولوژي

اسلاید 28: مديريت تكنولوژي فعاليت هاي مختلف سازمان را در بر مي‌گيرد:تحقيق و توسعهطراحي توليد بازاريابيمالي كاركناناطلاعاتمديريت تكنولوژي منافع ملي و استراتژيك سازمان ها را در بر مي‌گيرد. واقعيت آن است كه مديريت سازمان ها بيش از توجه به جوانب استراتژيك به بعد عملياتي و دستيابي به اهداف كوتاه مدت توجه دارند..مديريت تكنولوژي راهكاري جهت تلفيق كارا و اثربخش علم و تجارت و عرضه به بازار در قالب محصوات و خدمات جديد است كه به خلق ثروت ختم مي‌گردد.

اسلاید 29: اشكال مختلف توانمندي فناوري در سطح بنگاه توانمندي سرمايه‌گذاري Investment Capability) ) عنايت به كليه مهارتهاي مورد نياز براي اجراي يك پروژه صنعتي دارد. اين توانمنديها شامل : مشخص كردن موضوع، آماده‌سازي، طراحي، استقرار ماشين‌آلات و شروع عمليات مي‌باشد. توانمندي توليد ( Production Capability) شامل كليه توانمنديها و مهارتهاي لازم براي بهره‌برداري از يك پروژه به صورت مؤثر و كارآ مي‌باشد. توانمندي نوآوري (Innovation Capability ) شامل كليه توانمنديها از ً اختراع ً (ايجاد يك ايده، محصول و فرآيند) تا “نوآوري“ (اولين كاربرد تجاري اختراع) و اصلاح آن مي‌شود. توانمندي ارتباط (Linkage Capability) شامل مهارتهاي مورد نياز براي تبادل اطلاعات اعم از تبادل اطلاعات و دانش بين مصرف‌كنندگان و ايجاد‌كنندگان فناوري .

اسلاید 30: FACTORS WHICH AFFECT FTCINTERNAL FACTORSEXTERNAL FACTORSINTERNATIONAL FACTORS

اسلاید 31: مديريت فنّاوری در سطح ملی تعريف MOT در سطح ملي عبارت است از: حوزه اي از دانش كه با اعمال سياست‌هاي مناسب، توسعه فنّاوری را بحث و بررسي و آن را بكار مي‌گيرد و بر روي جامعه سازمان و طبيعت تأثير مي‌گذارد. هدف اين حوزه از دانش ايجاد انگيزه نوآوري، ايجاد رشد اقتصادي و تقويت كاربردهاي فنّاوری در جهت بهره‌مندي انسان در سطح ملي است. مديريت فنّاوري تأكيد بر نقش آن دسته از سياست‌هاي عمومي دارد كه در پيشرفت علوم و فنّاوري مؤثرند.

اسلاید 32: GNPGovermentpolicySize ofindustrialsectorinstitutionVentureCapitalR&DSubsidiesExchangeRateChangePriceNTC

اسلاید 33: به طور كلي توسعه فنّاوري ناظر بر تمامي تلاشها و فعاليت‍‍هايي است كه براي ارتقاء سطح فنّاوري صورت مي گيرند. اين تلاشها ممكن است به خلق يك فنّاوري جديد منجر شده و يا فنّاوري موجود را بهبود بخشد. توسعه فنّاوري در نهايت به توسعه منابع انساني، توسعه و بهبود فرآيندها و نهايتا به افزايش بهره وري در انجام امور توليدي و يا خدماتي مي انجامد.مفهوم توسعه فنّاوري

اسلاید 34: توسعه فنّاوري داراي ماهيت مستقلي نيست و صرفا حاصل توسعه اقتصادي است لذا برنامه ريزي توسعه فنّاوري بي مفهوم است و فنّاوري فقط براساس عملكرد فاكتورهاي بازار اتفاق افتاده ورشد و ارتقاء مي يابد.دو ديدگاه در برنامه ريزي فنّاوريديدگاه اول:

اسلاید 35: هيچ برنامه ريزي در سطح كلان اقتصادي كارساز نخواهد بود مگر آن كه برنامه ريزي علوم و فنّاوري را در خود ادغام كرده باشد. در اين ديدگاه فنّاوري را علت توسعه ولحاظ كردن برنامه ريزي توسعه فنّاوري را لازمه توسعه مي داند.به طور خلاصه توسعه فنّاوري رابطه متقابل با توسعه و جزئي تفكيك ناپذير از آن است و در حقيقت مي توان آن را يك سيستم فرعي از توسعــــه اقتصادي-اجتماعي در نظر گرفت.ديدگاه دوم:

اسلاید 36: راهبرد هاي توسعه فنّاوري1- انتقال مجموعه كاملي از فنّاوري هاي موجود از خارج.2- توليد همه فنّاوري ها در داخل.3- انتقال برخي وتوليد برخي ديگر.

اسلاید 37: معايب : وابستگي دائم به كشورهاي خارجي. عدم توسعه فنّاوري در دراز مدت.راهبرد انتقال مجموعه كامل از خارجمحاسن : بيدرنگ به نتيجه مي رسد. وقت وانرژي جامعه مصروف اختراع دوباره نمي شود. لازم نيست منتظربمانيم جامعه دانش كافي جهت ايجاد فنّاوري جديد بدست آورد.

اسلاید 38: معايب : فرايند توسعه فنّاوري بسيار كند اتفاق مي افتد. هزينه گزاف براي كشور.راهبرد توليد تمامي فنّاوري در داخلمحاسن : اتكاي به نفس. به كارگيري توان ومنابع داخلي. تقويت بخش هاي مختلف داخلي.

اسلاید 39: محاسن : توسعه ورشد فنّاوري سريع. هزينه كم. كاهش شكاف فنّاوري با كشورهاي پيشرفته. توسعه ورشد اقتصادي سريع.راهبرد انتقال برخي وتوليد برخي ديگر

اسلاید 40: ممكن است هرگز به محصولي قابل عرضه به بازار تيديل نشودپذيرش اختراعارزش تجاري فوري نداردخريد يا ناديده گرفتن نوآوري

اسلاید 41: نوآوري و تكنولوژيانواع نوآوري نوآوري در محصول نوآوري در خدمات نوآوري در فرايند نوآوري در سيستميك نوآوري بايد موجب خلق ارزش شود و ارزش از سوي مشتري تعريف مي‌گردد.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید