علوم مهندسی مهندسی شهرسازی

منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی

farhange_mojtama_haye_zisty

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی”

منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی

اسلاید 1: منشاء فرهنگی مجتمع های زیستیآمس راپاپورتنام درس : مبانی برنامه ریزی کالبدی شهراستاد : دکتر مطلبی دانشجویان : مهدی عزیزیامید شمسعادل کبیری

اسلاید 2: مقدمه با بررسی و شناخت رفتار انسانی (به عنوان عاملی مهم و تاثیرگذار بر تاریخ شهروشهرسازی)بر اساس بینشی فرهنگی و مردم شناسانه می توان به زیربنای تمدن شهری پی برد.

اسلاید 3: مبدا شهرها حجم زیاد اطلاعاتساختهای ذهنی + ارزش اطلاعاتاعتبار هر نظریه به وسعت نمونه ها بستگی دارد.اکثر نظریه های مربوط به معماری و شهرسازی بر سنت روشنفکرانه ی غرب طراحی و پایه ریزی شده است. یک نظریه

اسلاید 4: مبدا شهرهااشکالات نظریه های موجود 1.نظریه های موجود همگی بر اساس شیوه های طراحی غربی است (عدم توجه به شیوه های دیگر نقاط چون آفریقا آسیا ...) 2.تاکید بر دوره ی اخیر و ارزش قائل نبودن برای بعد تاریخی موضوع و گذشته بسیار دور و فرهنگ غیر مدون غیر غربی. یافتن شیوه ها و نظریات قابل تعمیمفرم های به ظاهر نامربوط در واقع یکی بوده و به نتیجه ای مشابه رسیده و حاصل سیر تفکری مشابه است.درک مسئله ثبات و تحولبر اساس روندهای ثابتی است.

اسلاید 5: تعاریف شهر تعریفی کلاسیک : شهر اسکان دائمی نسبتا بزرگ و متراکمی است متشکل از افرادی که به لحاط اجتماعی با هم متفاوت هسنند.گوردون چایلد : آغاز شهرنشینی را به عنوان انقلاب شهری یاد کرده و معیارهای آن را چنین بیان می کند :1.وجود تمرکز جمع کثیری از مردم در یک مکان 2.عضویت در گروه بر اساس محل سکونت و نه تبار و نژاد

اسلاید 6: هاردوی 10 معیار در تعریف شهر:1..وسعت و جمعیت زیاد با توجه به زمان و مکان خود2.ثبات3.داشتن حداقل تراکمی خاص در رابطه با زمان و مکان خاص خود4.ساخت و بافت مشخص و خوانا به وسیله ی خیابان ها و فضاهای شهری5.محلی برای کار و زندگی مردم6.وجود حداقلی از عملکردهای خاص شهری چون بازار،مراکز اداری و یا سیاسی،مراکز نظامی،مراکز مذهبی،7.وجود سلسله مراتب اجتماعی ناهمگن و متفاوت8.وجود یک مرکز اقتصادی شهری در زمان و مکان خاص خود که یک حوزه نفوذ کشاورزی را به هم پیوند داده9.مرکز خدماتی برای مناطق همجوار10.مرکز اشاعه ی فرهنگ که از یک شیوه ی زندگی شهری با توجه به زمان و مکان خاص خود برخوردار باشد تعاریف شهر

اسلاید 7: شهرهای آمریکایی بازبودن و بی پایانیشهرهای اروپایی بسته و محصور بودن شهرهای اسلامی ساختی مشخص محدودیت حرکت برای کنترل رفتار اختلاف در ماهیت نظم و سلسله مراتب (میزان اهمیت مکان ها) و بافت این شهر هاست. شهرهای اروپایی شهرهای آمریکایی شهرهای اسلامی تعاریف شهر

اسلاید 8: تعاریف شهریک مجتمع زیستی نه بر اساس ویژگیهای خاص بافت آن و یا حتی مجموعه ای از این عناصر بلکه. شهربر اساس عملکردی خاص که همان بخشیدن نظم به یک منطقه و ایجاد فضای مفید می باشد میتوان واژه شهر اطلاق نمود. شهر مجتمع زیستی است که به طریقی سرزمین و یا منطقه وسیعتری را به نظم درآورد.

اسلاید 9: عملکردهای انتظام بخشجنبه ی اکولوژیکی در رابطه با محیط مانند: تولید مثل غیر عادی جنبه ی جمعیتی در رابطه با جمعیت و اعداد جنبه ی تکنولوژیکی در رابطه با مکان انجام فعالیت منشاء عملکردهای انتظام بخش :ذهن انسان به جهان نظم می بخشد و مدلی آگاهانه برای جهان به وجود می آورد.مجتمع های زیستی و ساختمان ها و مناظر حاصل این فعالیت ذهن انسان است. بنابراین میتوان محیط مصنوع و مجتمع های زیستی را یکی از شیوه های نظم بخشی به جهان دانست.

اسلاید 10: طرح،نظام ومدلطرح :محیط های مصنوع 1.گزینش یک طراحی با فرهنگ مردم مطابقت دارد .2. بیان کننده ی مدل آرمانی می باشدمجتمع های زیستی تصمیمات انسان

اسلاید 11: طرح،نظام ومدلفرهنگ :به مجموعه ارزشها و عقاید مردمی که ایده آلها و آرمانهای آنها در یک جهان بینی شکل گرفته اطلاق می شود.به فرهنگ می توان از سه دیدگاه مختلف نگریست :1.شیوه ی زندگی خاص یک گروه 2.سیستمی از نمادها و مفاهیم و مدل های آگاهانه3.مجموعه راهبردهائی به منظور حفظ و بقاء که با اکولوژی و منابع تطابق دارد

اسلاید 12: طرح،نظام ومدلبنابراین مجتمع های زیستی نه تنها به منطقه ای وسیعتر سازمان داده و نظم می بخشند بلکه خود دارای نظم خاصی می باشند.همه مجتمع های زیستی نظم داشته و سازمان دارند اما از آنجا که شهرها به مناطق وسیعتر و پیچیده تری نظم می بخشند از سایر محیط های مصنوع جدا می باشند.

اسلاید 13: مفهوم :نظم فضایی و نظم مفاهیم را تنها می توان بصورت ذهنی از هم تفکیک کرد.هرچند نظم فضایی خود بیانگر مفاهیم بوده و دارای ویژگی های ارتباطی و نمادین است ولی در بسیاری موارد مفاهیم از طریق علائم و رنگها و فرم ها و... بیان می شود. برای مثال : چراغ های نئون و تابلوها و پیام های کلامی و مصور و... بیانگر یک سیستم مفاهیم خاص است. نظام محیط زیست

اسلاید 14: بنا به دیدگاهی نظم دهی به محیط زیست نظم دهی به چهارعامل زیراست:1-فضا2-مفهوم3-ارتباط4-زمانشهرها وسایرمجتمع های زیستی نمونه های خاص محیط زیست مصنوع هستند .نظام محیط زیست

اسلاید 15: از دید فضا :مسئله ارتباط مکانی (مرکز با حومه شهر) و ارزش و موقعیت اجتماعیاز دید مفهوم :یک فرم شهری می توانددارای سه مفهوم متفاوت باشد.نزدیکی به مرکز می تواند نشانگر موقعیت اجتماعی بالا با پایین بوده و یا می تواند فاقد اهمیتی خاص باشد.نظام محیط زیست

اسلاید 16: ارتباط :نظام محیط زیستمفاهیمی که به وسیله ی محیط زیست و زمینه آن القا می شود می تواند ارتباطات اجتماعی میان مردم را تقویت نماید و این در حالیست که ارتباط بین محیط زیست و مردم از طریق مفاهیم برقرار می شود. بنابراین محیط زیست ازز طریق روابط فضایی و مفهومی می تواند بر نظام ارتباطات تاثیر گذارد و آن را بیان نماید.مفاهیم ارتباطی و علائم محیطیدرک و توجه و عمل به آن توسط مردمرفتار مطلوب

اسلاید 17: نظام محیط زیستزمان :محیط زیست حاوی زمان بوده و به عنوان نظام زمان نیز می توان به آن نگریست. یعنی به عنوان عاملی که رفتار را در طی زمان نشان داده و بر آن تاثیر می گذارد که ممکن است به دو صورت انجام پذیرد :1.نظم دهی آگاهانه زمان در مقیاس وسیع2.سرعت ( تعداد وقایع در یک واحد زمان) و نظم (توزیع فعالیت ها در طول زمان)

اسلاید 18: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشكل انواع نظم ها بر اساس فرهنگ ها متفاوت مي باشد.سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيمحيط هاي مصنوعبعضي از مجتمع هاي زيستي به مناطق وسيعي نظم مي بخشند و به همين دليل به آنها ”شهر“ اطلاق مي شود.بيان كالبدي سيستم هاي نظم دهي

اسلاید 19: در مجتمع هاي زيستي سنتي، از آنجا كه مذهب و مراسم مذهبي از اهميت بسيار برخوردار است؛ شهر براساس مقدسات نظم يافته است. (شهرها به عنوان مراكز مخصوص مراسم شكل گرفته اند.)چرا مجتمع هاي زيستي براي اكثر مردم سنتي، بايد مقدس و تقديس شده باشد؟1.محيط هاي زيست بايستي بيانگر جهان بيني و آرمان ها باشند.2.مقدسات و مراسم مربوطه، مؤثرترين وسيله براي وادار كردن انسان ها به انجام كاري و توجيه آن ها مي باشد.سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيمجتمع هاي زيستي سنتيتجلی ایده مرکز جهان در فرم شهری هرگاه به شهرها به عنوان عنصري مقدس نگريسته شود، شهر بهتر و كاراتر عمل مي كند.

اسلاید 20: مراسم افسانه ای شیوه ای عمده برای توجیه و حفظ یک فرهنگسيستم هاي مقايسه اي نظم دهيهر فرهنگ سنتی مبین نوعی نظم مقدس می باشدکه از واحد مسکونی تا مجتمع زیستی و از آن به تمامي منظر و منطقه کشیده شده است.برای درک مجتمع های زیستی سنتی، می بایستی به عنوان بیان کالبدی فضاهای مقدس نگریست.مجتمع هاي زيستي سنتي

اسلاید 21: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهر روميبيانگر تصويري آسماني در زميندربرگرفتن محور جهانتقسيم شدن جهان در اين شهر به چهار بخشپايه گذاري شهر طي مراسمي مشخص و پيچيدهمهمترین مرحله کار: شخم زدن محدوده شهر (موسس شهر، اولین شیار را در زمین ایجاد می کرد.)مرتبط ساختن چهار بخش به هم از طریق اساطیر و طی مراسمی خاصبه وجود آمدن شهر با تطهیر و تقدیس زمینپس از پایان مراسم شخم زدن، مجتمع زیستی به وجود آمده و قابل سکونت می شد.

اسلاید 22: فضا همچون طرحی مقدس ایجاد شده وشکل دادن فیزیکی آن از اهمیت کمتری برخوردار بود(چنین مساله ای در مورد شهرهای اتروسک صادق است)تاسیس شهر، تکرار عمل الهی بوده و آن همان بنیانگذاری مرکزی برای جهان بوده است.سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهر رومي

اسلاید 23: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای چین باستاناین شهرها به عنوان نمادی از نظم کائنات توصیف شده اند.بافت، دروازه ها، حصارها، نظم خیابان ها، محل مرکز شهر و ماهیت آن، همگی جنبه هایی از استروبیولوژی (بررسی بیولوژیک موجودات ماوراءالطبیعه) بوده اند. در این بینش تنها مقدسات واقعی بوده و در نتیجه تنها مقدسات امن هستند.مجتمع های زیستی وساختمان ها شبیه نمونه های آسمانی خود هستند.شهرها، وسیله ای جهت به حداکثر رساندن ارتباط میان آسمان، زمین و عالم اموات و نیز وسیله ای برای رسیدن به آن می باشند. (با ایجاد این ارتباط، قبل از آنکه مکانی مسکونی گردد؛ تقدیس می شود.(

اسلاید 24: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای چین باستانویژگی های خاص این مدل ها:محورگرایی تأکید بر جهات اصلیمرکزگراییوجود حصاری که اهمیت آن به عنوان یک نماد مقدس بیش از اهمیت دفاعی آن است.هیچ شهری بدون حصار نمی توانسته وجود داشته باشددر درون شهر، نظام اجتماعی خاصی حکمفرما بود.در محلات گوناگون، گروه های مختلف مردم سکنی داشتند. درک و شناخت چنین مجتمع های زیستی به عنوان ”فضای هندسی“ میسر نبوده بلکه بایستی آن ها را به عنوان ”فضای مقدس“ نگریست.

اسلاید 25: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای چین باستاندر چین تفاوت هایی میان مناطق شمالی و جنوبی شهر وجود داشته است.شهرهای شمال چین:توجه خاص به فرم هندسی و جهات اصلیمحورگراییاهمیت سمبلیک مرکزوجود نوعی تطابق میان جهان کوچک و جهان بزرگ (جهان کوچک شهر، مبین خرد جهانی منظم و خاص بود که توسط حصاری از جهان بی نظم و دنیایی جدا شده بود.)بنیانگذاری شهر طی مراسمی خاص (حصارها، مقدس ترین بخش شهر)مدل ایده آل شهرهای شمال چینA بازارB قصرC معبد اجدادD محراب زمین

اسلاید 26: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهر سلطنتی چین دارای حصار، جهت صحیح، شکل مربع و 12 دروازه به نشانه 12 ماه سال بوده است. چهار بخش گنبد آسمان در هر چهار جهت اصلی تجلی یافته بود.هر ضلع مربع در رابطه با یکی از چهار فصل و موقعیت خورشید در آسمان بوده است.دو مکان مقدس: معبد سلطنتی و محراب زمین در دو سوی خیابان اصلی قرار داشته است.قصر و اقامتگاه سلطنتی و تالار بار عام در مرکز شهر واقع بودند.قصر، مرکز فعالیت های دنیوی (بازار) را از مرکز فعالیت های مذهبی (معبد اجدادی و محراب زمین) جدا می نمود.حاکم در تالار بارعام رو به جنوب و عملا پشت به بازار می ایستاده است.خیابان اصلی از دروازه جنوبی شهر تا دروازه جنوبی قصر کشیده شده و گویای اوج آسمان و ستاره قطبی بود.شهر، بیانگر اعتقادات کیهانی بوده است و مدلی از نظم و تمدن جهانی میباشد. شهر چینی، وسیله ای برای تسخیر نیروهای کیهانی و توزیع آن در سرتاسر زمین بوده است.A بازارB قصرC معبد اجدادD محراب زمین

اسلاید 27: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای هندیشهر های خمر کاموج چون آنغورتم نمایانگر افسانه های هند در رابطه با نظم کائنات است.شهر در منطقه ای با وسعت 6 مایل مربعمعبد کوه مقدس در مرکز شهرسیستم نظم دهی آن به صورتی است که سعی دارد مجتمع های زیستی کوچکتر و مراکز مخصوص مراسم ومعابد را به وسیله ی یک الگوی عظیم از نمادهای مقدس نظم بخشد.

اسلاید 28: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای هندیشهرهای هندی مبین نمادهای مقدسی هستند.این شهرها بعد اجتماعی تقدیس را از طریق رابطه طبقات اجتماعی و تمرکز مطرح کرده؛ به طوریکه براهمائیان در مرکز، طبقات پایین تر اجتماعی در فاصله بیشتر از مرکز و نجس ها در اطراف شهر سکنی داشتند.آنغورتم کاموج

اسلاید 29: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای هندیبه طور کلی شهرهای هندی مبین این نکته هستند که مقدسات در فضا، زمان و ماده تجلی یافته و بنابراین فضا و ماده آشکار، فضای غیر آشکار را قابل رؤیت می کند.هر محیطی به منظور بیان مدلی از نظم کائنات به وجود آمده است.در اینجا هم محدوده ها، تقارن و مرکزیت از اهمیت خاصی برخوردارند.

اسلاید 30: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای هندیحاکمیت نمادگرایی مذهبی بر طرح تمامی شهرها و روستاهای هندی و فضاهای آن ها وجود خیابان های عریض از شمال به جنوب و از شرق به غربتلاقی دو خیابان عریض در مرکز شهر و محلی که معبد قرار گرفته است

اسلاید 31: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای هندیفضای اجتماعی یعنی مکان استقرار کالبدی طبقات، تبارها و قبایل و حرف گوناگون مشخص شده و در رابطه با نظم مقدس قرار گرفته است.در اینجا مکانی که شهری در آن استقرار یافته، به اندازه ی یک معبد مقدس است.

اسلاید 32: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای هندیدر کانون و مرکز شهر، معبد قرار گرفته (از نوع معبد-کوه یا از نوع فضای خالی که حصار و دروازه هایی آن را دربرگرفته)از این فضای مربع یا مستطیل شکل، نظمی به همه فضا راه یافته و به تمامی مجتمع های زیستی براساس یک شبکه شطرنجی که توسط دو خیابان متقاطع که در جهات اصلی کشیده شده اند، نظم می بخشد.نظم محیط در هند، تجلی از ماده الهی است که در تمامی جهان نفوذ کرده است.نظم کائنات الگوی نظم بخشی به محیط زیست مصنوع می باشد.موفقیت یک فرم تنها در صورتی است که با نماد کیهانی، همگون و سازگار باشد.

اسلاید 33: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای یوروبا در افریقامدل آرمانی شهرهای شمال یوروبااین شهرها را می توان تجلی از مدل مقدس شناخت.جهان طبیعی مبین جهان ماوراءالطبیعه استقصر در مرکز قرار گرفته و تقاطع جاده و حصارها به عنوان تجلی از نظم کیهانی می باشد.

اسلاید 34: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای یوروبا در افریقاشهر تنوچتیتلاننکته قابل توجه: تداوم فرم ها در تنوچتیتلان در مقیاس بسیار وسیع و در دهکده امروزی تلایاکاپان

اسلاید 35: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای یوروبا در افریقاپیرامون معبد مقدس، قصر امپراتور و بازار تمرکز یافته و ویلاهای اشراف در اطراف این فضا هستند.دو خیابان اصلی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی که در مرکز شهر با هم تلاقی می کنند، واحدهای کوچکی به نام ”کلپولی“ را بوجود آورده اند.امپراتور در مرکز، اشراف پیرامون وی، سرداران نظامی در چهار گوشه میدان و نمایندگان منتخب در کلپولی ها مستقر بودند.نقشه شملتیک تنوچتیتلانتصویر اجتماع: هرمی چهارضلعی که سر آن بریده شده و در هفت طبقه این فرم تکرار می شود.سیستم کلپولی، فضا، زمان، مفهوم و ارتباط را به هم پیوند می داد و اساس آن اعتقادات و مراسم مذهبی بوده است.

اسلاید 36: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيالگوی مایادر مایا مرکز تجمع زیستی فاقد عنصر کالبدی خاصی بوده و تنها از طریق مراسم اساطیری خاص است که مجموعه مفهوم پیدا می کند.نظمی پیچیده در تمامی سطوح نظم حرکات همه این مراکز از پلازاها، مجموعه معابدی که بر روی اهرام قرار داشتند، کاخ ها و واحدهای مسکونی چندی تشکیل شده اند.افول هنر در کزومل به معنای زوال آن نبوده بلکه نشانگر تغییر ارزشها و اهمیت به تجارت بوده است.طرح های مطلوب مایا در امریکای مرکزیدر اینجا هنوز یک مدل نظم دهی وجود داشت، اما دیگر این طرحی منبعث از نظمی مقدس نبود.محدوده ها را تعیین و تقدیس می نماید.

اسلاید 37: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای رنسانسدر این دوره، ساختمان ها به جز آنها که بر اساس اصول زیبایی شناسانه طراحی شده اند، نمادهای کیهانی در رابطه با فلسفه نئوافلاطونی بوده اند و این شهرها نمادهای کیهانی را در برگرفته اند.طرح های فیلارته و کامپانلا صحت این فرضیه را نشان می دهند.شهر آفتاب کامپانلا که بر اساس مدل سیستم خورشیدی کپرنیک و کمدی الهی دانته طراحی شدهمدلی که طرح اسفورتسیندای فیلارته براساس آن به وجود آمدهنقشه شهر فیلارته برای شهر اسفورتسیندا

اسلاید 38: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيشهرهای رنسانسباغ چون نقشه زمین است، آب جاری چون سرخگها و سیاهرگ های بدن انسان و باغ، جهان و انسان را در ابعادی کوچک بیان می کند.طرح فیلارته براساس مربع نمودن دایره است.نمادهای دیگری مانند چهار عنصر (خاک، آتش ، آب و هوا) که پیرامون یک محراب در مرکز زمین که به مربع هایی تقسیم شده تمرکز یافته اند، وجود دارند.چهار گوشه دیگر مبین چهار کیفیت ارسطویی یعنی خشکی، رطوبت، سرما و گرما بوده است.بنابراین دو مربع متداخل مبین چهار عنصر و چهار کیفیت بوده و اسفورتسیندا شهری بوده که بدین صورت طراحی شده.این طرح، بیان کالبدی شهری انسانی می باشد.

اسلاید 39: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيپس از رنسانسایده جدیدی مبنی بر اینکه طبیعت تنها عنصر ارزشمند بوده و شهرها منفور میباشند، مطرح گشت.مدل شهر به عنوان فضای انسانی و طبیعت به عنوان فضای خطرناک کاملا معکوس گردید.

اسلاید 40: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيمجتمع های زیستی سنتیدر مجتمع های زیستی سنتی غالباً مذهبیتنها مکان های مقدس، بامعنا، قابل سکونت و انسانی هستند و تنها آنها مکان هستند.در خارج از این مکانها انسان در محدوده ای نامقدس، خطرناک و غیر انسانی قرار دارد.دهکده اماراکاما و جزایر تروبریاند

اسلاید 41: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيسیستم تضادهای دوگانهضمن بررسی محیط زیست، تضادهای دوگانه بسیاری را می توان مشاهده نمود:مقدس – نامقدسمرکز – حاشیهدرون – برونشهر – طبیعتجلو – عقبعمومی – خصوصیمرد – زنبزرگسال – بچهما – آنهااساس بسیاری از این تضادهای دوگانه تمایزی میان فرهنگ و طبیعت می باشد.

اسلاید 42: سيستم هاي مقايسه اي نظم دهيسیستم تضادهای دوگانهدهکده فانگ در افریقازاپوتک در مکزیکپیبلو در تئومکزیکو

اسلاید 43: مجتمع های زیستی نمونهانواع مدل هایی که در گذشته ساده تر نبوده بلکه تنها متفاوت بودهمجتمع های زیستی در طی زمان رشد کرده و وسعت سازمان آن ها افزایش یافته است. برای ظهور یک فرم می بایستی نوعی الگو وجود داشته باشد. این فرم ها معمولا مبین درجه ای از سازگاری میان سازمان فضایی کالبدی و سازمان فضایی اجتماعی می باشند.تمامی مجتمع های زیستی، همچون تمامی محیط زیست مصنوع اساسا در کار شکل دهی به مکان هستند.طرح کلی محدوده های مهم شناختی

اسلاید 44: مکان و قدمتمجتمع های زیستی نمونهمکانهر مکان بخشی از سطح زمین است که قبلا جزو فضای غیر متمایز بوده و این بخش در عین حال که دارای مفهومی خاص است از سایر بخشها متمایز است.آنچه یک مکان را به وجود می آورد اصول و قواعد نظم دهی مشتمل بر مدلی است که در میان فرهنگهای مختلف متفاوت است.هدف از مکان در همه موارد ایجاد فضایی مفید و قابل استفاده براساس معیارهای آن فرهنگ خاص می باشد.قدمتقدمت امری نسبی است و مطلق نمی باشد.در گذشته های بسیار دور، فضاهای عمومی منظم و به شدت متراکم و منطقی برای مراسم اساطیری وجود داشته است.

اسلاید 45: مجتمع های زیستی نمونهلپنسکی ویر یوگسلاوی:در اینجا مجتمع زیستی، بازار و واحدهای مسکونی از فرم ذوزنقه ای پیروی می کنند.گو اینکه این فرم، ”فرمول و جوهره جهان“ میباشد.مجتمع زیستی به صورت فضای داخلی خانه ای عظیم محسوب می گردد که در رابطه با رودخانه قرار گرفته است.این مجتمع توسط سیستم ریاضی نظم یافته است.

اسلاید 46: مجتمع های زیستی نمونهبیسکوپین لهستانمجتمع زیستی محصور در جزیره ای 5 آکریخاکریز و پرچین چوبی توسط دریاچه و خیابان های مفروش با چوب احاطه شده است.در محل دروازه ورودی شهر، بازار و محل اجتماعات قرار داشت.در مجموع 105 واحد مسکونی در 13 ردیف قرار داشتند.

اسلاید 47: مجتمع های زیستی نمونهریل آلتو در اکوادورروستاها فرمی مدور داشته اند و این فرم از چنان اهمیتی برخوردار بود که تا زمان حیات فرهنگ جامعه این روستاها فرم خود را حفظ کرده بودندمراکز مخصوص مراسم و تشریفات بزرگتر فرم مشخص مستطیلی داشتند.

اسلاید 48: مجتمع های زیستی نمونهلونتا ساحل جنوبی و راکروز در مکزیکاین مرکز منطقه وسیعی مشتمل برر کلبه ها، مزارع و روستاها را به نظم در آورده است.ناهل اورن بخش غربی کارمل رنج اسرائیلمجتمع زیستی مشتمل بر چهار سکو است و در مجموع دربرگیرنده 14 کلبه است.در تمامی کلبه ها رو به جنوب باز می شود و این وجود یک سیستم نظم دهی را نشان می دهد.

اسلاید 49: نتایجذهن انسان نیازمند نظم بخشیدن به جهان میباشد و نظم بخشیدن به محیط زیست یکی از جلوه های این نیاز میباشد.همه فرهنگ ها دارای سیستم نظم دهی به محیط زیست هستند، یعنی آن ها بوسیله نظمی خاص با محیط زیست خود به صورت نمادی ارتباط برقرار می سازند.دو سیستم عمده نظم دهی در فرهنگ های سنتی می یابیم: نخست نظمی است هندسی براساس روابط اجتماعی و دیگری نظمی مقدس است.در فرهنگ های سنتی نظم اصولا نظمی مقدس بوده است.شهر هنگامی به وجود می آید که مجتمع های زیستی مناطق وسیع تری را به شکلی خاص نظم بخشند.

اسلاید 50: پایان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید