مهارت های شیوه ارائه برای مدیران عملیاتی
اسلاید 1: مهارتهاي شيوه ارائه براي مديران عملياتي
اسلاید 2: مديريت هنر انجام دادن كارها است يك ارائه سريعترين و موثرترين روش به منظور انجام كارهاي توسط ديگران است براي مديريت هر پروژه ارائهها به عنوان يك شيوه رسمي به منظور جمعآوري افراد براي برنامهريزي كنترل و مرور پيشرفت مورد استفاده قرار ميگيرند.
اسلاید 3: نقطه شروع برنامهريزي در تمام سخنرانيهاي قاعدهمند،تعيين هدفي درست است.اين هدف به ما كمك ميكند تا براي نحوه يك ارائه صحيح، فرمي كوتاه و ساده را برگزينيم. براي مثال: در جهت ارزيابي طرح اوليه و عامل محرك آن، ساختار اصلي طرح اولية شما در سخنرانيتان، عامل تعيينكنندهاي است.
اسلاید 4: سئوالي كه در اينجا مطرح ميشود، اين است كه: (با انتخاب راهكاري مناسب) به چه ميزان به اهداف (از پيش تعيينشده) ميتوان دست يافت؟ جوابي كه هر مخاطب در ظرف 30 دقيقه ميتواند به آن پاسخ بگويد، اين است كه: به اهداف محدودي ميتوان دست يافت، و اما سرانجام از يك هدف، راهكارها و محصولات (برآيندهاي) بسياري حاصل ميشود.
اسلاید 5: از بهترين نگرشها و رويكردهاي موجود براي دستيابي به نتيجهاي دلخواه و مطلوب:الف) روش جداسازي(منفكسازي) ب) ليست و طبقهبندي اهداف مهم و اصلي است.
اسلاید 6: مهمترين مسئله، تمركز و توجه شما بر موضوعي است كه براي شنوندگان توضيح ميدهيد؛ چراكه عدم تمركز پيامدي جز بيتوجهي مخاطبان را دربر نخواهد داشت.ارزيابي شنوندگان:هدف بعدي، مورد توجه قرار دادن شنوندگان، علايق و ساختار ذهني ايشان در راستاي ايجاد هماهنگي ميان موضوع مورد ارائه و همسويي آن با خواستههاي ايشان است. نكتة اصلي، دستيابي به هدفي مشخص در جهت تأمين خواستهاي مخاطبان، در مدت زمان ارائة شماست. موفقيت شما در انتقال پيام و گيرايي مخاطبان و در نتيجه حصول اهداف اصلي يك سخنراني، ممكن نخواهد بود مگر آنكه شما به عنوان سخنران در نحوة ايجاد ارتباط با مخاطبانتان، توانايي لازم و كافي را داشته باشيد.
اسلاید 7: نكتة اصلي ديگر كه در ايجاد اتحاد ميان مخاطبان نقش اساسي دارد، هنر انتقال ايدهها است. القاي عقايد، يكي از مؤثرترين روشها در به دست آوردن حداكثر توجه مخاطبان به موضوع در سرآغاز سخنراني ميباشد. اگر شما در ارائة عقايد خود، مخاطبان را به طور ضمني متوجة اين امر كنيد كه براي نيازها و مسائل ذهني ايشان راهحلهايي ارائه خواهيد داد، تمام توجة ايشان را به خود جذب کرده اید و عقايد خويش را به ايشان فروختهايد.
اسلاید 8: سبك و ساختارتمام سخنرانيها درقالب و ساختاري منسجم طراحي ميشوند، چراكه يك سخنراني بدون انسجام ساختاري، بيفايده است. سبك و آرايش مطالب شما در يك ساختار نظاممند و سازمانيافته؛ همراهي و يا عدم همراهي مخاطبان را در پي دارد. هرچه مطالب سازمانيافتهتر و منسجمتر باشند، همراهي و توجه بيشتر مخاطبان را امكانپذيرتر مينمايد و در غير اين صورت عدم همراهي و همدلي مخاطبان را به همراه خواهد داشت.
اسلاید 9: باید توجه داشت که ساختار نميبايست در مسير اصلي انتقال پيام، قرار گيرد؛ اما بهكارگيري آن در مسير صحيح و استفادة به جا از آن از به وجود آمد عامل سردرگمي و اغتشاش ذهني مخاطبان جلوگيري ميكند.. پیشنهاد: اگر بخشي از سخنرانيتان، امري قابل اغماض مينمايد و گام مؤثري در جهت روشنگري اهداف بنيادي شما برنميدارد، حذف آن مبحث به سادگي امكانپذير است و باید انرا حذف کرد.
اسلاید 10: استدلالات (مجادلات) مداوم يكي از سادهترين ساختارها، استدلالات (مجادلات) مداوم ميباشد. اين روش شامل بيان عقايد و نظريههاي متعدد در انتهاي مباحث مطرح شده است كه منجر به نتيجهگيري و جمعبندي نهايي مطالب ميگردد.روش ديگر كه در مبحث استدلالات (مجادلات) مداوم قابل طبقهبندي است، يادآوري نكات كليدي سخنراني است كه علاوه بر اتصال مباحث پيشين به مباحث جديد، به ارائة توضيح روشن و مقدمهسازي موضوع قابل بحث بعدي ميپردازد
اسلاید 11: پرسشهاي هدفمند هدف عمدة تعداد بسياري از سخنرانيهايي كه توسط مديران صورت ميگيرد، چيزي جز توضيح تصميمات پيشين سازمانها و يا دريافت آراي موافق براي اجراي برنامههاي آتي آن سازمان نيست. ساختار در چنين مواردي ميتواند از نوع پرسشهاي هدفمند باشد؛ اين ساختار به بيان مشكلات و زمينههاي وابسته به اهداف مورد نظر و به ارائة راهحلهاي مناسب در جهت ساماندهي موانع و اولويتها ميپردازد.
اسلاید 12: يكي از راهكارهاي زيركانة دستيابي به نتايج مطلوب، پايهگذاري ضوابط و معيارهاي مشخص در مدت زمان ارائة سخنراني است؛ چرا كه هر سخنراني مورد قضاوت و داوري افراد و طبقات مختلفي قرار ميگيرد. توجه به اين مطلب، به تحقق خواستهاي شما (به عنوان سخنران) جامة عمل ميپوشاند.
اسلاید 13: هرم در يك روزنامه تماميت داستان در يك پارگراف جذاب معرفي ميشود. در پاراگراف بعدي اطلاعات مشابه و يكساني با بيان جزئياتي بيشتر در مورد هر هدف يا قسمت تكرار ميشود، آنها همچنان تكرار ميشوند تا داستان به پايان می رسد. اين روش براي ارائهها داراي دو مزيت ميباشد که عبارتنداز: اولين مزيت آن است كه شنوندگان پذيرا را در مورد ايدههاي اصلي افزايش ميدهد زیرا آنها در هر مرحله از هرم با ايدهها آشنا هستند و ميدانند كه در مرحله بعدي چه انتظاري بايد داشته باشند.دومين مزیت آن است كه در حين صحبت كردن به آساني ميتوان به وسيله قطع كردن صحبت،انرا تغییر داد.
اسلاید 14: ساندويچپيچ سادهترين و مستقيمترين شيوه، ساندويچپيچ است. اين يك شيوه به سبك شروع، ميانه، پايان است كه هستهي اصلي متن در ميانه واقع ميشود و مقدمه قبل از آن و نتيجهگيري و جمعبندي بعد از آن قرار ميگيرد.
اسلاید 15: برای داشتن یک شروع موفق باید به نکات زیر توجه داشت
اسلاید 16: توجهشان را جلب نماييد اغلب در سخنرانيها، دقايق اوليهي ارائه از دست ميروند در حالي كه مردم در حال درست كردن لباسهايشان هستند، قهوهي خود را تمام ميكند و با بغلدستي خود مكالمهها رو به پايان ميبرند. شما فقط زمان محدودي داريد و هر دقيقه ارایه شما ارزشمند است. بنابراين از ابتدا اطمينان حاصل كنيد كه آنها به شما توجه ميكنند.
اسلاید 17: ارایه ی یک ساختار اگر شما توضيح خلاصهاي را در ابتداي بحث خود دربارهي اينكه چگونه پيش خواهيد رفت بيان كنيد، مخاطبين ميدانند كه بايد چه انتظاري داشته باشند. اين خود ميتواند به ايجاد موضوع و همچنين بهينهي چيزهايي كه باعث جلب توجه ميشود كمك كند. در انتها با ايجاد يك احساس امنيت سخنراني خود را به پايان برسانيد
اسلاید 18: ایجاد یک طرحاگر شما بتوانيد بر مخاطبين در لحظهي اول مسلط شويد ميتوانيد آنها را تا به انتها اداره كنيد. شما بايد يك طرح كلي در خصوص اين كه چگونه ميخواهيد در مقابل آنان ظاهر شويد داشته باشيد و آنان را از ابتدا براي ايجاد ارتباط با آنان استفاده كنيد. شما ممكن است به عنوان دوست آنان، به عنوان يك قاضي و هر نقش ديگري كه شما آن را انتخاب ميكنيد به آنان نشان دهيد ولي بايد آن را از ابتدا در نظر بگيريد.
اسلاید 19: سخن پايان آخرين تأثيري كه شما بر روي حضار ميگذاريد همان است كه آنها به خاطر خواهند سپرد. بنابراين ارزشمند است كه آخرين جملات خود را با دقت برنامهريزي كنيد ، همانند مقدمه، ضروري است كه توجه آنها را جلب نماييد. باید توجه داشت که در برخي از شيوهها، سخن پايان خلاصهاي از نكات اصل بحث است. يكي از بزرگترين اشتباهات اين است كه به حضار بگوييد كه اين يك خلاصه است به خاطر اينكه در آن لحظه آنها ديگر گوش فرا نخواهند دارد.
اسلاید 20: در واقع بهتر است كه سخن پايان به صورت ناگهاني به همراه يك عبارت اساسي كه از قبل به صورت نيمه بيان شده گفته شده است و در حافظهي آنها باقي مانده است مطرح شود.
اسلاید 21: کمک های بصری اكثر مردم از ابزارهاي بصري به عنوان وسايل و ابزاري براي انتقال پيامهاي شفاهي انتظار دارند. اگر درك كنيم كه مخاطب به چه چيزي عادت كرده است سودمند خواهد بود، به دو دليل: اول: شما ميتوانيد انتظاراتشان با استفاده از پروژكتورهاي موجود در بالاي سقف، اسلايد، يا حتي يك ارائهي ويديوئي برآورده كنيد.دوم: اگر شما از چارچوب يك تصوير مربعي كه در مقابل چشمانتان فلش ميزند عبور كنيد و سپس شيوهي ديگري را انتخاب كنيد، پس از آن اين تازگي بسيار جالب خواهد بود.
اسلاید 22: ارسال شده هر آنچه كه شما ميگوييد و نشان ميدهيد شما و تنها شما هستيد كه مركز توجه مخاطب خود ميمانيد. اگر شما تنها قدم بزنيد و روي صحنه وقت خود را تلف كنيد و سپس خارج شويد هيچ كس آنچه را كه شما بيان كرديد را به ياد نميآورد. ارائهدهنده اين قدرت را دارد كه از پتانسيل ارائه براي اطمينان حاصل كردن از اينكه مخاطب به اندازهي كافي به هيجان برانگيخته و با انگيزه شده است تا اينكه بيهدف باشد.
اسلاید 23: ابزارهای ایجاد انگیزه برای مخاطبینچشمها:اصلحهاي اساسي و بنيادين به منظور قانع كردن مخاطب نسبت به درستي، اطمينان و صداقت شما در اهداف ارائهتان ميباشد.در مكالمات معمولي، احساسات دوستي و نزديكي را ميتواند با شدت و ميزان تماس چشمي ارزشگذاري كرد. در حين ارائه، شما بايد از آن به منظور گسترش رابطهي خود با مخاطب به وسيلهي برقراري تماس چشمي با مخاطبين در حدي كه امكان دارد استفاده كنيد
اسلاید 24: از آنجايي كه هر چه ارائه دهند از مخاطب دورتر باشد دشوار ميتوان دريافت كه او در حال نگاه كردن به كجاست بنابراين با نگاه كردن به گروهي در انتهاي يك تالار سخنراني ممكن است هر يك از آنان را كه هدف ارائهي ما هستند را قانع كنيد. در حين ارائه سعي كنيد كه ديد خود را در مسيرهاي مشخص و معين به مدت 5 الي 6 ثانيه متمركز كنيد. مدت كوتاهي پس از تغيير در ارائه يك لبخند كوتاه ميتواند فرد را متقاعد كند تا در آن برنامه آنان را نيز مورد توجه قرار دادهايد.
اسلاید 25: صدا نكتهي ساده اين است كه هنگام ارائه آرام باشيد و وقت را بسنجيد. به خاطر داشته باشيد كه مخاطب تحتتأثير رفتار خوب قرار ميگيرد و كلام شما را قطع نميكند بنابراين نيازي به سخن گفتن مداوم نيست. يك روش و شيوهي مطمئن اين است كه كمي با صداي بلندتر و كمي شمردهتر سخن بگوييم .يك بيان يكنواخت هم خستهكننده و هم خوابآور بنابراين مهم است كه تلاش كنيد تا سرعت و درجه و ميزان سخن گفتنتان را تنظيم كنيد. حداقل هر زيرمجموعه بايد با يك توقف و يك تغيير در صدا به منظور تأكيد بر تعبير مشخص شود.
اسلاید 26: احساس مخاطب صورت شما را ميبيند اگر بياحساس به آنها نگاه كنيد يا ذهنتان پراكنده و آشفته باشد آنها نيز به همين صورت خواهند بود. در صحبت كردن معمولي و طبيعي معنا و مفهوم شما توسط حالات صورت مهمتر بيان ميشود. بنابراين در يك گفتگو شما بايد استرس و فاصلهي بين شما و مخاطب را رفع كنيد.اطمينان حاصل كنيد كه حالت چهرهي شما طبيعي است.
اسلاید 27: ظاهر راهكارهاي بسياري براي شيوههاي مديريت و ارائه وجود دارد كه تمامي آنها تأكيد بسياري بر شيوهي پوشش شما دارد.وقتي شما در حال ارائه هستيد بايد براي مخاطب لباس بپوشيد نه براي خودتان. اگر آنان فكر كنند كه شما خارج از عرف لباس پوشيدهايد، واقعيت همين است.
اسلاید 28: شيوهي ايستادن هنگامی که شما روي صحنه هستید شخصيت شما اطلاعاتي را منتقل ميكند. شما حداقل بايد اطمينان حاصل كنيد كه شيوه ي ايستادن شما خستگي را به مخاطب انتقال نمي دهد.
اسلاید 29: تكنيكهاي سخنگويي هر سخنراني داراي تعدادي حقه ميباشد كه براي او محبوباند در ادامه به برخي از آنها ميپردازيم.
اسلاید 30: تأثيرگذار باشيد مخاطب به صورت معمول بسيار پر مشغله است . اگرچه ممكن است انان سخت تلاش كنند تا روي سخنانتان متمرکز شوند ولي اذهان آنها به صورت ناخودآگاه منحرف ميشود وظيفهي شما انجام دادن عمل يا كاري است كه توجه آنها را جلب نمايد و يك حس جاويدان و پايدار در آنها ايجاد كند.
اسلاید 31: تصوير بكشيد مغز انسان با تصاوير بهتر ياد ميگيرد و از اين توانايي براي اينكه پيام را ماندگارتر كنيم ميتوان استفاده كرد اين بدين معنا است كه از استعارات براي پيام خوداستفادهكنيد.
اسلاید 32: شوخي شوخيها ميتوانند بسيار كارآمد باشند اما گاهي فاجعهآميزند. شما بايد از شوخيهايي استفاده كنيد كه مناسب باشد و هيچ يك از اعضا را آزردهخاطر نكند اين پيشنهاد ميتواند به معني حذف تمامي جُكهاي قوميگرايانه و يا به طور كل گستاخانه باشد.
اسلاید 33: كوتاه و شيرين همه افراد داستان را دوست دارند و داستانها هم ميتوانند آموزنده باشند و هم ميتوانند يك پيام را القاء كنند. اگر شما بتوانيد پيام خود را در يك داستان يا يك رخداد شخصي بگنجانيد اين توانايي را خواهيد داشت كه از مخاطبين انتظار داشته باشيد كه تمامي صحبتهايتان را بشنوند.
اسلاید 34: تمرين هيچ جايگزيني براي تمرين نيست. شما ميتوانيد در مقابل يك آيينه يا يك تالار خالي تئاتر آن را انجام دهيد. در هر دو حالت شما بايد حالات و صحبتهاي خود را به گونهاي كه به صدا و شكل و شمايلتان عادت كنيد، ارائه دهيد. تحت تأثير آينه قرار نگيرد و به خاطر داشته باشيد كه شما كمتر از آن چيزي ميبينيد كه ديگران از شما ميبينند.
اسلاید 35: آرامش اگر شما دقيقاً قبل از نمايش عصبي شويد يا بر روي كنترل نفس خود متمركز نشويد خوشبختانه ميتوان گفت مخاطبين هرگز بيشتر از آنچه خودتان فكر ميكنيد احساس عصبي بودنتان را درك نميكنند.
اسلاید 36: نکات مهم در حین سخنرانیاگر شما در ميانه ی سخنرانی مانديد لبخند بزنيد، به دست نوشتههايتان نگاه كنيد و مواظب وقت خود باشيد. سكوت بيشتر از آن چيزي كه براي مخاطبين به نظر ميرسد براي شما به نظر ميرسد.
اسلاید 37: با سپاس و قدردانی از تمامی کسانی که ما را در اين راه ياری رساندند
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.