مهارت ابراز وجود
اسلاید 1: مهارت ابراز وجود
اسلاید 2: روش آموزشی مطالب علمی کاربردی همراه با كار عملي ایجاد شادی نتیجه :يادگيري توام با لذت و احساس خوشحالي همراه با محبت ، احترام ،آرامش ، مشارکت و ایفای نقش شنيده ايدكه : مستمع صاحب سخن را بر سرذوق آورد پس.....
اسلاید 3: ضرورت آموزش ابراز وجود شيوه اي كه در برقراری ارتباط با دیگران ؛ در خانه ، مدرسه ، محل كار يا مجامع عمومی اتخاذ مي كنيم عامل مهمی در ايجاد سلامتي يا فشاررواني است . عامل اصلی ارتباطات بين فردی مهارت ابراز وجود است فلسفه آموزش ابراز وجود :ما همه برابر هستيم ، هيچ كس نسبت به شخص ديگر مهمتريا كم اهميت تر نيست . بخاطر اين برابري ما از حقوق اساسي انساني برخورداريم
اسلاید 4: هدف ابراز وجود :حمایت از حقوق شخصی بدون تجاوز به حقوق دیگران است
اسلاید 5: تعريف ابراز وجود گرفتن حق خودوابراز عقاید ،احساسات و افکار خويش به شیوه مناسب و بطور مستقیم ، صادقانه به نحوی كه حقوق دیگران را زيرپانگذاريم ( جاكوبوسكي – 19ا76 )ابرازاحساسات مثبت و منفي . مطالبه حق خود بدون تعرض به حقوق ديگران در همه تعاریف ابراز وجود بر احترام به حقوق دیگران و ایجاد تعادل بين حقوق خود و دیگران تاكيد شده است.
اسلاید 6: مؤلفه های ابراز وجودابراز عقیده خود تقاضای تغيير رفتارهای نامطلوب دیگران رد درخواستهای غير منطقی دیگران ابراز احساسات مثبت و منفي خود آغاز و ادامه تعاملات اجتماعي پذیرش كاستي های خود ابراز جملات متعارف در هنگام رويارويي يا جداشدن از ديگران
اسلاید 7: انواع رفتار هاي ابراز وجود رد جراتمندانه بيان جراتمندانه درخواست جراتمندانه
اسلاید 8: جرات مندي يك انتخاب است . هميشه مي توانيد از خودتان بپرسيد آيا رفتار جراتمندانه مناسب است و شما را به نتيجه دلخواه مي رساند يا خير ، ولي هيچ تضميني وجود ندارد . عواملي كه بر تصميم شما براي اينكه به شيوه جراتمندانه رفتار كنيد يا خير ، تاثير مي گذارد ، عبارتند از : موقعيت مكان زمان رابطه
اسلاید 9: اصول زيربنايي ومنطق رفتار جراتمندانه برابری انسانها برخورداری از حقوق يكسان شناخت حقوق خود
اسلاید 10: پيمان نامه حقوق حقوق كودك جراتمندي مبتني بر اين اصل است كه همه انسانها از جمله كودكان داراي حقوق اساسي هستند پيمان نامه حقوق كودكان حقوقي براي كودكان در نظر گرفته است كه در 4 مقوله قرار مي گيرند : حق بقاء : به حقوق كودكان براي زندگي كردن و تامين نيازهاي اساسي زندگي اشاره دارد . مانند مسكن ، پوشاك ، تغذيه و بهداشت .حق رشد : شامل تمامي چيزهايي است كه كودكان براي رشد و تحقق بخشيدن به توانمندهاي خود بدان نياز دارند. مانند آموزش ، بازي ، تفريح ، فعاليتهاي فرهنگي ، دسترسي به اطلاعات ، آزادي انديشه ، وجدان و مذهب حق مراقبت: شامل مراقبت از كودكان در برابر هر نوع سوء استفاده ، غفلت،بهره كشي است . حق مشاركت : به كودكان اجازه مي دهد تا فعالانه در جامعه خود مشاركت داشته باشند . اين امر شامل آزادي در بيان عقيده و نظرات شخصي ، شركت در انجمن ها و.. است .رشد جرات مندي به عنوان يك مهارت احتمال برخورد موثر با موقعيت هاي خاص بدون از دست دادن احترام به نفس و حرمت را افزايش مي دهد .
اسلاید 11: بحث گروهي :حقوق اوليه هر انسان کدام يک از حقوق زير را براي خود قايل هستيد؟حق داريد رفتار ، افكار و احساسات خاص خود را داشته باشيد و مسئوليت نتايج آن را بپذيريد.حق داريد براي توجيه رفتارتان دليل نياوريد حق داريد مسئوليت حل مشكلات ديگران را نپذيريدحق داريد نظرخودتان را تغيير دهيد حق داريد اشتباه بكنيد ومسئوليت آن را بپذيريد حق داريد بگوييد “ نمي دانم “ “ نمي خواهم “ “ نمي فهمم “ “ اهميت نمي دهم “ حق داريد در تصميم گيري خود غير منطقي باشيد .حق داريد بدون احساس گناه به بعضي از درخواستهاي ديگران جواب منفي بدهيد . حق داريد بي نياز از خشنودي ديگران باشيد .
اسلاید 12: فعالیت -1چند مورد از موقعيت هايي كه ” نه گفتن ” براي شما دشوار است را بنویسید و دركلاس اجرا شود
اسلاید 13:
اسلاید 14: رفتار پرخاشگرانهمحترم شمردن حقوق و احساسات خود بي توجهي به حقوق و احساسات ديگرانرفتار منفعلانهبي توجهي به حقوق و احساسات خودمحترم شمردن حقوق و احساسات ديگرانرفتارهاي غير جرات مندانه رفتار جرات مندانهمحترم شمردن حقوق و احساسات خود محترم شمردن حقوق و احساسات ديگران
اسلاید 15:
اسلاید 16: سه سبك ارتباطي منفعلانه ، پرخاشگرانه و ابراز وجود روانشناسان سبك هاي ارتباطي انسانها را به سه دسته كلي تقسيم كرده اند.سبك ارتباطي منفعلانه سبك ارتباطي پرخاشگرانهسبك ارتباطي جراتمندانه
اسلاید 17: رفتار منفعلانه ويژگي هاي اساسي بي توجهي به حقوق فر دي خود ابراز احساسات و افكار خود به شيوه توام با پوزش طلبي و امحاء خود اجازه دادن به ديگران براي تجاوز به حريم خصوصي فرد به ديگران اجازه مي دهند براحتي حقوق و احساسات او را ناديده گرفته و زير پا بگذارند .به ظاهر افرادي متواضع ، صبور ، از خود گذشته و مهربان قلمداد مي شوند اما در باطن از اينكه توسط ديگران مورد سوء استفاده قرار مي گيرند ، و حقوقشان پايمال مي شود ، ناراحت هستند . اضطراب اولويت دادن نيازها و خواسته هاي ديگران به خواسته هاي خود
اسلاید 18: پيام ارتباطي :“ من خوب نيستم ، شما خوب هستيد “هدف : راضي نگه داشتن ديگران و اجتناب از تعارض و كشمكش به هر قيمت ممكن .افكار نيمه خودآگاه: اگر ابراز وجود كنم ، ممكن است مرا دوست نداشته باشند .
اسلاید 19: خصوصيات كلامي و غير كلامي : فقدان تماس چشميسرگرداني از اين شاخه به آن شاخه پريدن صداي آرام و لرزان من و من كردن نگاه سرگردان صريح نبودن بالا انداختن شانهوضعيت بدني نا مناسب وقتي ديگران درخواستي از آنان مطرح مي كنند ، با اين نوع جملات پاسخ مي دهند : “ هر طور صلاح مي داني “ “برايم فرقي نمي كنه “ “ هر چي شما بگوييد “ “برايم مهم نيست””هر كاري كه دوست داري بكن”
اسلاید 20: نتايج رفتار منفعلانه: فرد منفعل به خاطر از خود گذشتگي هايش مورد تعريف و تمجيد قرار مي گيرد و در صورت شكست چون تصميم گيرنده نبوده خود را مقصر نخواهد دانست .رفتار سلطه پذيرانه راهي است براي اجتناب ، به تعويق انداختن ، يا پنهان نگه داشتن تعارضات.بسياري از مردم از طريق سلطه پذيري ديگران را كنترل مي كنند.
اسلاید 21: عوارض :بهاي خوب بودن : افراد منفعل در نهايت بهاي گزافي براي خوب بودن مي پردازند.داشتن يك زندگي مرده روابط بين فردي ناخوشايند و نا رضايت بخشايجاد احساس گناه و رنجش در ديگرانناتواني در مهار هيجان هاي خود ، سركوب هيجان هاي منفي كه در نهايت باعث پژمردگي روابط مي شود.عدم اعتماد به نفس ، خود كم بيني ، تن دادن به روابط نارضايت بخش، اضطراب ، افسردگي ، بازداري شديد بيماري هاي روان تني (سردرد هاي ميگرني ، فشار خون بالا، بيماري هاي قلبي و..)
اسلاید 22: فعالیت - 2به نظر شما اگرما ديگران را مجبور كنيم تا خواسته هاي مارا بر آورده كنند چه اتفاقاتي پيش مي آيد ؟
اسلاید 23: رفتار پرخاشگرانه رفتار پرخاشگرانه عبارت است از ايستادگي سرسختانه براي مطالبه حقوق شخصي و ابراز عقايد و احساسات خود به شيوه اي كه معمولا نا مناسب بوده و هميشه حقوق ديگران را مورد تجاوز قرار مي دهد .پيام ارتباطي : “ من خوب هستم ، تو خوب نيستي “ هدف : “ تسلط ، برنده شدن ، فشار آوردن به شخص ديگر براي تسليم شدن ، و تنبيه ديگران اين چيزي است كه من مي خواهم ، چيزي كه تو مي خواهي اهميتي ندارد”
اسلاید 24: افكار نيمه خود آگاه : “ من شما را اذيت مي كنم ، قبل از اينكه شما فرصت اذيت كردن مرا بدست آوريد”
اسلاید 25: خصوصيات كلامي و غير كلامي :صحبت كردن با صداي بلند و ناهنجار بددهني طعنه يا نيش زبان زدن به ديگران نا اميد كردن ديگران تهديد ديگران استفاده فراوان از عبارات ارزشگذارانه (بايد ، حتما ، بايستي و...)برچسب زدن به ديگران تحقير ديگران
اسلاید 26: فوايد پرخاشگري:پرخاشگري سه پيامد اساسي دارد:دست يابي به خواسته هاي مادي و اهداف مورد نظرتوانايي در دفاع از خود و حريم خويشكنترل زندگي خود و ديگرانعوارض پرخاشگري : پرخاشگري پيامدها منفي بالقوه و متعددي دارد:ترس به دليل احسلس ضعفتحريك پرخاشگري متقابلاز دست دادن كنترل احساس گناه ناشي از سوء استفاده از قدرتدور شدن از صفات انسانياحساس بيگانگي و دوري از ديگران كاهش سلامتي دشمن تراشي ، اختلال در روابط بين فردي ،
اسلاید 27: سبك پرخاشگری- انفعاليگاهي تركيبي از انفعال و پرخاشگري در كنار هم ديده مي شود كه تشكيل سبك ارتباطي پرخاشگري انفعالي را مي دهد. اين افراد كساني هستند كه عواطف ناخوشايندي از قبيل خشم و خصومت تجربه مي كنند ولي چون قدرت بيان اين عواطف را ندارند ، با توسل به شيوه هاي غير مستقيم و انحرافي خشم خود را خالي مي كنند . اين الگو بدترين سبك ارتباطي است چون كسي كه آماج خشم اين افراد قرار مي گيرد ، نمي داند بخاطر چه تقصيري و توسط چه كسي آماج خشم و پرخاشگري قرار گرفته است.
اسلاید 28: رفتار جرات مندي جرات مندي يعني پافشاري بر حقوق خود وبيان مستقيم ، صريح و صادقانه احساسات و افكار خود با احترام به حقوق ديگران در سبك ارتباطي جرات مندانه شخص ضمن احترام به حقوق ديگران و به رسميت شناختن افكار و احساسات ديگران ، به افكار و احساسات خود نيز ارزش و احترام قائل است . رفتار عمومي اين افراد بيانگر اعتماد و اطمينان است
اسلاید 29: پيام ارتباطي : “ من خوبم ، تو هم خوب هستي ، من آماده مذاكره براي رسيدن به تفاهم هستم “ افكار نيمه آگاه: “ من به شما اجازه نمي دهم از من سوء استفاده كنيد و به شخصيت شما هم احترام قائلم “
اسلاید 30: خصوصيات كلامي و غير كلامي رفتار ابراز وجودشنونده و پذيرا هستند تن صداي محكم و استوار دارند تماس چشمي مستقيم بيان جملات خود با استفاده از ضمير “ من “ استفاده از عبارات حاكي از همكاري در كلام خود عدم استفاده از كلمات مطلق وضعيت بدني راست ، متعادل و آزاد حتي وقتي موافق چيزي نيستند نهايت احترام طرف مقابل را حفظ كرده و حقوق انساني او را رعايت مي كنند .
اسلاید 31: نتايج رفتار جراتمندانه: روابط بين فردي خوب ،ترويج روابط صميمانه آسيب پذيري كمتر ، اضطراب و ترس كم احساس رضايت شخصي افزايش احتمال رسيدن به خواست خود احساس بهتر درباره خود و افزايش عزت نفس احساس كنترل بر زندگي خود
اسلاید 32: ادامه نتايج جرات مندي ...احساس صداقت بيشتر كاهش احساس اضطراب در نتيجه كاهش كشكمش با ديگران دفاع بهتر از حق خود و تحمل ضرر كمتر جلب تائيد و احترام ديگران كاهش استرس سبك زندگي متعادل برقراري ارتباط موثر
اسلاید 33: عوارض رفتار جرات مندانهدر صورت عدم آمادگي ديگران مي تواند به روابط بين فردي آسيب بزند .
اسلاید 34: فعالیت - 3 خودتان را در موقعيت هاي زير تجسم كنيد و درخواست خود را به بهترين شيوه اي كه مي دانيد مطرح كنيد : درخواست تغيير كانال تلويزيون بخاطر ديدن برنامه دلخواه از يكي از اعضا خانواده .درخواست ما شين از يكي از دوستان به مدت يك هفته شيوه دلخواه احترام گذاشتن زن و شوهر به يكديگر در حضور ديگران
اسلاید 35: مهارتهاي كلامي و غير كلامي جرات مندي
اسلاید 36: مهارتهاي غير كلامي جرات مندي
اسلاید 37: مهارتهاي غير كلامي جراتمندي تماس چشمي مستقيم با فرد برقرار كنيد ولي به فرد مقابل خيره نشويد.خيلي آرام و استوار حرف بزنيد با صداي محكم و نسبتا بلند و بدون فرياد كشيدن و پريشان شدن صحبت كنيد.براي تاكيد روي نكات خاص از ژست هاي مناسب (حركات دست ، حالات چهره ، وضعيت هاي بدن ) استفاده كنيد. حالت چهره تان بايد به صورتي باشد كه بيانگر جدي و راسخ بودن شما و داشتن اعتماد به نفس باشدبدون بي قراري راحت بايستيد يا بنشينيد.فاصله فيزيكي مناسب را رعايت كنيد نه زياد دور از فرد بنشينيد و نه زياد به فرد نزديك شويد.با كلمات شمرده و واضح و با سرعتي كه بيانگر اعتماد به نفس باشد ، حرف بزنيدروبروي كسي كه با او حرف مي زنيد قرار بگيريد .
اسلاید 38: مهارت نه گفتن ( رد درخواست غير منطقي ديگران)گام ا: تصميم خود را بگيريد . پاسخ تان را به درخواست مورد نظر بيان كنيد مثلا «نه نمي توانم كتابم را به تو قرض دهم »گام 2: دليل خود را بيان كنيد . به طرف مقابل علت تصميم خود يا خواسته و احساستان را بگوييد مثلا«خودم آن را لازم دارم » « قبلا قول آن را به كسي ديگر داده ام »گام 3: به طرف مقابل نشان دهيد كه نظر ، خواسته يا احساس او را درك مي كنيد . مثلا «البته مي دانم كه تو واقعا به آن نياز داري »
اسلاید 39: روش هاي مختلف “ نه گفتن “
اسلاید 40: تكنيك هاي جراتمندانه در مواقعي كه طرف مقابل بر درخواست خود پافشاري مي كند بيان دوباره پاسخ جرات مندانه به طور روشن و محكم و با استفاده از زبان بدن مناسب تكرار تقاضاي خود به شيوه آرام ، ارايه يك دليل روشن و پافشاري بر آن نشنيده گرفتن ، پرداختن به موضوع ديگر ، ترك موقعيت تعريف كردن ، نه متشكرم ، بهتر است اصرار نكنيد .فشار وارونه بيان خطرات مصرف مواد به شخص شوخي كردن ، تو بايد بچه باشي ، اين با مزه ترين چيزي است كه تا به حال شنيده ام.ايجاد اين احساس در فرد مقابل كه موضوع را بهتر مي داند” من ترا با هوشتر از اين مي دانم كه سراغ مواد بروي “” تو كه اهل رفت و آمد با غريبه ها نبودي “
اسلاید 41: مدل جرات مندي(STOP)
اسلاید 42: نتيجه بحث :دفاع از حقوق خود با احترام و رعايت حقوق ديگران وتخيله هیجانات و احساسات مثبت و منفی ؛ رهايي انرژي.پيشگيري از کناره گيري ، بي تفاوتی و افسردگي پيشگيري از تعارض هاي درونی افزايش احساس لياقت ؛ ارزشمندی و اعتماد به نفس از بين بردن خشم هاي فروخورده رشد تواناييها و استعدادهای نهفته ازبين بردن ترس ها و نگرانيهاي بي مورد رشد خلاقیت ،شخصیت و ثبات عاطفی و آرامش درونی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.