صفحه 1:
en
روش سازان صنعت ۶ مچتندسی دوبابد سازمانها
Re-Engineering
HulJaaulbuz-ay
صفحه 2:
دگرگونی فعالیتها کسب وکار و تغییر در همه موژه ها
پیشرفت روزافزون تکنولژی
تغییر نگرش به مشتری
تغییر در مدیریت : نگرش وظیفه ای و مدیریت پایدا و مطمئن
cu)
نگرش نویح بهانسانا .نیروی اتسانی
صفحه 3:
.توانمندى شركتهاى كووك , سازمانها را واداشت تا در ز بود بهره ورى ٠ افزایش
انعطاف پذیری کوتاه کردن چرفه آفرینش فراورده ها و افزايش كيفيت خدمات به مشترى حركتى جديد و تازه را در
کسب و کار , مدیریت را آغازکنند.
پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی تغییر در ماهیت کسب و کار و لزوم هرکت جهت جهانی شدن که پیامد آن تغیی
در خعالیتها . ساختار نیروی انسانی و مدیریت را به همراه داشت که باعث گردید تا سازمانها دگرگونی عظیم و
بزرك در تفکر و فعالیتهای فود ایجاد نمایند.
تعریف مهندسی دوباره :ء
باز اندیشی بنیادین و طراهی نو و ayy ای سازمانها بمنظور دستیابی به بهبود و
دگرگونی در تمامی موزه ها :
* کارکنان
* «وشهای انجام کار
* محیط : درونی / بیرونی
صفحه 4:
ابزار هع تفلا فركير 1-T.Q.M: Total Quality Management
-P مهندس مجدد ( درباره) Re-Engineering - 2
رابطه مهندسى مجدد و مديريت کیفیت فراكير
صفحه 5:
صفحه 6:
وظیفه های گوناگون با هدف یکی شدن
- وظيفه جزیی از کل است . فرايندها . تنيب
یک گروه . تیم . افراد است که فروجی آن فمن
داشتن ارزش افزوده برای سازمان مشتری پسند
است
نگرش فرایندی نتیجه کار که همان مشتری +
(فایت وی می باشد را هدف قرار می دهد
- سازمان فرايند كرا . مجموعه وظایف را کردمم آورده و
سازمان را به سمت هدف اصلی آن سوق می دهد
طراهى عالى.
رسالت : ارزش آفرینی مشتری پسند كارا رید gts متسب
فریند های شرکت + عامل ار آخرینی هستی .۰" کارالی فا ۲ 7
ممیط دلفواه
فرایلدهای کارا باعت hoy در كسب و كاز من شولد
صفحه 7:
* فرایندهای ارزش اف
- اتمه به فعالیتهای مولد ارزش افزوده * فرایندهای ارزش نیافزا
صفحه 8:
جلوکیریاز دادم سئوليتم لفتيار به پرستله جریفیند سانمانر! فشک لتعطافناپذیر.پرهزیته . هز دهنده منایعو آماده -
بروز لشكل لختلافمئنمايد
- نظامهاى سنتى كه كاركنان آنها را به كار كردن و مديران را به اداره كردن وا مى داشت .
موجب بيدايش رده هاى فراوان سريرستى و مديريت مى شد كه هيج عمليات ارزش افزاي را اتجام نمى دادند.
- در نظامهاى ستتی ٠ يرداختها ناشى از ارشديت . حضور در مهل كار ٠ بيروى از مقررات . محبوب رؤسا بودن و شايد انجام درست
وظيفه محوله است . در اين ميان aa كار كه شايسته ترين هدف است نقش جتدانى ندارد
- نبايد سازمان فرايند مهحور را بيرو راستين مكتب مساوات به حساب آورد . بازده و نتيجه كار همه افراد یکسان نیست . آنچه
در اين نظام مهم است . نتيجه كار و نه سمت ادارى اغراد . معيار قرار مى كيرد . در سازمان فرايند مهحور ممكن است كاركران
از مديران درآمد بیشتری داشته باشند.
-در نظام قرايتد مهور اطلاعات ميان همه كاركنان يفش مى شود . چون shy انجام فرایندها ضروری است تصمیم گیری نیز
بوده و در نزديكترين ممل انجام بعمل می آید .
مهمترين افراد در سازمان كسانى هستند كه ارزشهاى والاترى بوجود مى آورند و بدينكونه . نقس كارو نه سمت ادارى [٠١
اهميت ويزه اى برفوردار می کردد ۰ پیشرفت همواره عمودی تیست بلکه افقی نيز مى تواند باشد ( ييشرفت در حرفه ) . يول از
طرف مشترى يردافت مى كرد و زمانى مى يردازد كه انتظارات وى (ارزشها ) تامين شده باشد .
صفحه 9:
watts *
تبادل بيش از حد اطلاعات .تورم داده ها
فراوانی ذفیره مواد خام ۰ قطعات و داراییها
درصد بالاى بازرسی و پایش در مقایسه با ارزش افزوده
دوباره كارى و تكرار
وجود بيجيدكى . استثنا و موارد ويثه در كار
بیماری
تکه تکه کردن یک فرایند طبیعی
ناتوانى سازمان در رويارويى با وضعيتهاى غيرعادى
تكه تكه بودن كار
نبود بازفورد مناسب در نظام (سیستم)
دگرگون شدن روش ساده
صفحه 10:
مهمترین افراد در سیستم ( سازمان ).کسانی هستند که ارزشهای مورد نظر مشتریان را بوجود می آورند
( مدیریت ) یک یا چند واهد ( اداره ) را كه در کنر هم سازمان تامیده می شوند را
يه عهده درد
مدیریت ( مدیر ) وظیفه هدا:
00502227 1 5 7
۰ سريرست , مسئول وظيفه نظارت ٠ تمکم به افراد و امر و نهى كردن به آنان را دارد
صفحه 11:
aS hy aay cyl SG DU | بندى كارها . مسووليت تام در قبال نتايج و ديكته كردن كليم
كازها به عهده مديريت است
lag LE els Gut QUI gL LUC انجام كارو حماسن
وفع موجود به عهده مدیری
نگهداری و بهسازی سازمان
تغيير واه مديريت . سرپرستی و .... در نظام مهندسی مجدد
صفحه 12:
- آگاه و فرهیفته بو دانش و مهارت ممدود
انديشه با توان تملیل فرمانبردری از دستور
فرایندگر وظیفه گرا(تخصص فردی)
افتیاردار مهار (کنترل)
منفعل
علاقمند(لسسسها)
(طمل) شغل
. تكروى و حفظ امتياز براى فود
انسانی برفوردر از عزت و گرامت و خشنودی تن و روان
ایجاد محیطی شایسته و قابل اعتماد برای :
"یادگیری / یاددهی
- كار فلاق
- بهره مندى gibi jl
صفحه 13:
ارزش : ارزش چیزی است که مشکلی از مشتری را هل و بر طرف می کند و نیازی را بر آورده می سازد
* رسالت هر کسب کار (بنكاه اقتصادى ) ارزش آفرینی براى مشتريان است
دیدگاهها :
-ارزش آغرین برای سهامداان و سرمایه گذاران
- كار آفرينى و ايجاد فرصت شغلى برای کارکنان
- ارش آفرينى برای مشتریان
* فرايندماى شركت وسيله ارزش آفرینی هستند
فرایندهای کارامد است.
صفحه 14:
اطلاعات را تنا از یک منبع به دست آوریم
کسب و کار یا متمرکز است .با غیر متمرکز
"همه تصمیم گیریها با مدیران است
بای دریافت اطلاعات به دفتر كار نياز داريم.
بهترين راه ارتباما با مشترى . تماس حضورى است
بايد جاى جيزمايى را 5ه بدانها نياز داريم «بدائيم
در برنامه ها كهكاه مى توان تجديد نظر كرد
فرد در سلسه مراتب ترفيع مى يايد
كروه سريرستان و مديران حالت “مسب" بخشهاى
سازمان را درد .
صفحه 15:
در گذشته مدیریت سازمان یک کارفرما داشت كه سرمايه كذار بود . اينك دو كارفرما درد که دومی مشتری می باشد.
مشتری همواره به دنبال کار است و به سافتار مد برنامه های راهبردی و روشهای اداری و Le
ندارد
در نظامهای نوی سرنوشت کارکنان بدست مدیریت نیست . بلکه توسط مشتریان رقم می فورد
نظامهاى نوين از اجتماعی گرفته تا سیاسی . کسب وکار . برای همراهی با روند دگرگونیهای پرشتاب . باید باز .
اتعطاف پذیر و پویا باشند.
در سازمانهای فایند محو :
* مرزها اتعطاف پذیر
* قابل نفوذ
* پویا
*عملکرد فرا وظیفه ای
صفحه 16:
oe درونی
اعتماد مشتريان 0 ۰ بها دادن به اسانها
ابكار كرفتن انديشه
استفاده از نظرات
تامین کنندگا
یکی شدن ارزش مشتریان وس تن
و سهامدارا
برخوربارى همكائى از نتيجه كار
ایجادارتباط و بان بودن
و تصمیم گیری با كاركنان (مشاركت)
پایگاه داده يردازى . شبکه های ارتباطی ۰ فن آوری الکو سازی . تله کنفرانس. سیستم های هوشمث
مهندسي دوباره سازمانها
مهندســين مشـــاور روش ســـازان صنعت
مهندسي دوباره سازمانها
•
•
•
•
•
•
2
فلسفه پيدايش :
دگرگوني فعاليتها ،كسب وكار و تغيير در همه حوزه ها
پيشرفت روزافزون تكنولوژي
تغيير نگرش به مشتري
تغيير در مديريت :نگرش وظيفه اي و مديريت پايدار و مطمئن
رقابت
نگرش نوين به انسانها ،نيروي انساني
افزايش رقبا ،توانمندي شركتهاي كوچك ،سازمانها را واداشت تا در زمينه كاهش هزينه ها ،بهبود بهره وري ،افزايش
انعطاف پذيري كوتاه كردن چرخه آفرينش فراورده ها و افزايش كيفيت خدمات به مشتري حركتي جديد و تازه را در
كسب و كار ،مديريت را آغاز كنند.
پيشرفت روز افزون علم و تكنولوژي تغيير در ماهيت كسب و كار و لزوم حركت جهت جهاني شدن كه پيامد آن تغيير
در فعاليتها ،ساختار نيروي انساني و مديريت را به همراه داشت كه باعث گرديد تا سازمانها دگرگوني عظيم و انقالبي
بزرگ در تفكر و فعاليتهاي خود ايجاد نمايند.
تعريف مهندسي دوباره :
باز انديشي بنيادين و طراحي نو و ريشه اي سازمانها ،بمنظور دستيابي به بهبود و پيشرفتي شگفت انگيز كه تفكر
نسبت به مديريت ،انسانها و ماهيت كسب و كار را دگرگون مي كند
دگرگوني در تمامي حوزه ها :
• مديريت
• كاركنان
• روشهاي انجام كار
• محيط :دروني /بيروني
3
تحول :
فراگير
ابزارهايكيفيت
-1مديريت
-2مهندسي مجدد ( دوباره )
1 – T.Q.M: Total Quality Management
2 – Re-Engineering
رابطه مهندسي مجدد و مديريت كيفيت فراگير
كاركرد
Re-Eng
حركت رو به جلو و بهبود مداوم عملكرد ( فرايند ) سازمان
T.Q.M
زمان
4
زمينه هاي تحول
• كار
• مديريت
• بنگاه اقتصادي
• جامعه
مديريت
(كاركنان)
Re-Engineering
بنگاه اقتصاي
)س ازمان(
كسب و كار
5
كار
(فرايند)
جامعه
)اجتماعي(
پيامدها
Process Approach
فرايندگرايي
تركيب وظيفه هاي گوناگون با هدف يكي شدن نتيجه
وظيفه جزيي از كل است .فرايندها ،نتيجه كاريك گروه ،تيم ،افراد است كه خروجي آن ضمن
داشتن ارزش افزوده براي سازمان مشتري پسند
است
Out
put
Input
Process
نظام فرايند گرا
نگرش فرايندي نتيجه كار كه همان مشتري ورضايت وي مي باشد را هدف قرار مي دهد
سازمان فرايند گرا ،مجموعه وظايف را گردهم آورده وسازمان را به سمت هدف اصلي آن سوق مي دهد
رسالت :ارزش آفريني مشتري پسند
فرايند هاي شركت :عامل ارزش آفريني هستند
فرايندهاي كارا :باعث پيروزي در كسب و كار مي شوند
6
طراحي عالي
كارائي فرايند
كاركنان مناسب
محيط دلخواه
• فرايندهاي ارزش افزا
-توجه به فعاليتهاي مولد ارزش افزوده
• فرايندهاي ارزش نيافزا
• كارههاي بيهوده
سعي در كاهش يا حذف
• كوتاه شدن چرخه عمر محصول و خدمت
• كاستن پايش و نظامهاي مكرر
تغيير شگرف در تركيب و ماهيت ساختار سازماني -تغيير كلي ساختار سازماني و نيروي انساني
• نگرش حرفه اي
تغيير سيستم حقوق و دستمزد -مشاركت پرسنل در رسيدن به نتيجه و هدف
• كاهش رده ها و پستهاي سازماني
7
جـلوگـيرياز دادـنمـسئولـيتو اـخـتيار بـــه پــرسـنلمـجريفــراـيـند ســازـمانرا خـشك ،اـنـعطافنــاپذير ،پــرهزيـنه ،هرز دـهندهـ مـنابـع و آمادـهـ -
بـــروز اـشـكاـلو اـخـتالفمـينــمايد
نظامهاي سنتي كه كاركنان آنها را به كار كردن و مديران را به اداره كردن وا مي داشت ،موجب پيدايش رده هاي فراوان سرپرستي و مديريت مي شد كه هيچ عمليات ارزش افزايي را انجام نمي دادند.
در نظامهاي سنتي ،پرداختها ناشي از ارشديت ،حضور در محل كار ،پيروي از مقررات ،محبوب رؤسا بودن و شايد انجام درستوظيفه محوله است .در اين ميان نتيجه كار كه شايسته ترين هدف است نقش چنداني ندارد
نبايد سازمان فرايند محور را پيرو راستين مكتب مساوات به حساب آورد ،بازده و نتيجه كار همه افراد يكسان نيست .آنچهدر اين نظام مهم است ،نتيجه كار و نه سمت اداري افراد ،معيار قرار مي گيرد .در سازمان فرايند محور ممكن است كارگران
از مديران درآمد بيشتري داشته باشند .
در نظام فرايند محور اطالعات ميان همه كاركنان پخش مي شود ،چون براي انجام فرايندها ضروري است تصميم گيري نيزچنين بوده و در نزديكترين محل انجام بعمل مي آيد .
مهمترين افراد در سازمان كساني هستند كه ارزشهاي واالتري بوجود مي آورند و بدينگونه ،نفس كار و نه سمت اداري ،از
اهميت ويژه اي برخوردار مي گردد .پيشرفت همواره عمودي نيست بلكه افقي نيز مي تواند باشد ( پيشرفت در حرفه ) .پول از
طرف مشتري پرداخـت مي گردد و زماني مي پردازد كه انتظارات وي (ارزشها ) تامين شده باشد .
8
فرايند ناكارا
-
9
نشانه ها
تبادل بيش از حد اطالعات ،تورم داده ها
فراواني ذخيره مواد خام ،قطعات و داراييها
درصد باالي بازرسي و پايش در مقايسه با ارزش افزوده
دوباره كاري و تكرار
وجود پيچيدگي ،استثنا و موارد ويژه در كار
•
-
بيماري
تكه تكه كردن يك فرايند طبيعي
ناتواني سازمان در رويارويي با وضعيتهاي غيرعادي
تكه تكه بودن كار
نبود بازخورد مناسب در نظام (سيستم)
دگرگون شدن روشي ساده
پيامدها
Management
مديريت
مهمترين افراد در سيستم ( سازمان )،كساني هستند كه ارزشهاي مورد نظر مشتريان را بوجود مي آورند
مديريت ( مدير ) وظيفه هدايت ( مديريت ) يك يا چند واحد ( اداره ) را كه در كنار هم سازمان ناميده مي شوند را
به عهده دارد
:سازمان سنتي
پايش و كنترل هاي مكرر
خواسته مهندسي
:دوباره
:سازمان سنتي
خواسته مهندسي
:دوباره
10
رياست ،سرپرستي ،مسوول و
اليه هاي بسيار زياد مديريت
g
in
ثبت امتيازات فقط براي مدير و ارشديت
و تحكم بر كل سازمان
r
ee
n
i
ng
-E
e
R
رهبري
مدير ،سرپرست ،مسئول وظيفه نظارت ،تحكم به افراد و امر و نهي كردن به آنان را دارد
g
in
r
ee
n
i
ng
-E
e
R
كار با انسانها
كليه وظايف برنامه ريزي ،تقسيم بندي كارها ،مسووليت تام در قبال نتايج و ديكته كردن كليه
كارها به عهده مديريت است
:سازمان سنتي
خواسته مهندسي
:دوباره
:سازمان سنتي
هدايت و خط
g
in
er
e
in
ng
كاركنان
دهي
E
Re
وظيفه سازماندهي ،ساماندهي ،در اختيار داشتن كليه اطالعات و روشهاي انجام كار و هماهنگي
وضع موجود به عهده مديريت مي باشد
خواسته مهندسي
:دوباره
g
in
er
e
in
ng
E
مسووليت
Re
پشتيباني
تشويق و همياري ودادن
نگهداري و بهسازي سازمان
تغيير واژه مديريت ،سرپرستي و ....در نظام مهندسي مجدد
رهبر
11
صاحبكار
تيم مهندسي مجدد
مربي( هدايت كننده)
كاركنان
در كاركنان
دگرگوني در
دگرگوني
بجاي
دانش و مهارت محدود
آگاه و فرهيختهانديشه با توان تحليل
“
فرمانبرداري از دستور
فرايندگرا
“
وظيفه گرا(تخصص فردي)
اختياردار
“
مهار (كنترل)
مبتكر
“
منفعل
متعهد
“
عالقمند()Interested
كار حرفه اي
“
( )Jobشغل
همدلي و همكاري
“
تكروي و حفظ امتياز براي خود
انساني برخوردار از عزت و كرامت و خشنودي تن و روان
ايجاد محيطي شايسته و قابل اعتماد براي :
يادگيري /ياددهي كار خالق -بهره مندي از منابع
12
پيامدها
بنگاه اقتصادي
Economical Agency
ارزش :ارزش چيزي است كه مشكلي از مشتري را حل و بر طرف مي كند و نيازي را بر آورده مي سازد
• رسالت هر كسب كار (بنگاه اقتصادي ) ارزش آفريني براي مشتريان است
ديدگاهها :
ارزش آفريني براي سهامداران و سرمايه گذاران كار آفريني و ايجاد فرصت شغلي براي كاركنان ارزش آفريني براي مشتريان• فرايندهاي شركت وسيله ارزش آفريني هستند
• پيروزي كسب و كار نتيجه فرايندهاي كارامد است
• پيروزي فرايندهاي عالي در گروه طراحي بي نقص ،مجريان مجرب و محيط مناسب براي فعاليت آنان مي باشد .
13
فرضها
پيش فرضها
انگاشتها وو پيش
در انگاشتها
دگرگوني در
دگرگوني
قانونهاي كهن
اطالعات را تنها از يك منبع به دست آوريم
كسب و كار يا متمركز است ،يا غير متمركز
همه تصميم گيريها با مديران است
براي دريافت اطالعات به دفتر كار نياز داريم
بهترين راه ارتباط با مشتري ،تماس حضوري است
بايد جاي چيزهايي را كه بدانها نياز داريم ،بدانيم
در برنامه ها گهگاه مي توان تجديد نظر كرد
فرد در سلسه مراتب ترفيع مي يابد
گروه سرپرستان و مديران حالت “چسب” بخشهاي
سازمان را دارند .
14
واقعيتهاي نو
• اطالعات را همزمان در همه جا مي توان به دست آورد
• همزمان مي توان از مزاياي هر دو بهره برد
• تصميم گيري بخشي از كار همه كاركنان است
• كاركنان سيار مي توانند به در يافت و ارسال اطالعات
بپردازند
• بهترين راه ارتباط با مشتري ،تماس موثر است
• چيزها جاي خود را نشان مي دهند
• هر آن مي توان در برنامه ها (طراحي ،ساخت،
پردازش )...تجديد نظر نمود
• فرد از هر نظر رشد و گسترش مي يابد (نه ترفيع پلكان)
• گروه صاحبكاران و مربيان حالت “روغن” در دستگاهها را
دارند
در گذشته مديريت سازمان يك كارفرما داشت كه سرمايه گذار بود .اينك دو كارفرما دارد كه دومي مشتري مي باشد.
مشتري همواره به دنبال نتيجه كار است و به ساختار مديريتي ،برنامه هاي راهبردي و روشهاي اداري و مالي توجهي
ندارد
در نظامهاي نوين سرنوشت كاركنان بدست مديريت نيست .بلكه توسط مشتريان رقم مي خورد
نظامهاي نوين از اجتماعي گرفته تا سياسي ،كسب وكار ،براي همراهي با روند دگرگونيهاي پرشتاب ،بايد باز ،
انعطاف پذير و پويا باشند.
در سازمانهاي فرايند محور :
• مرزها انعطاف پذير
• قابل نفوذ
• پويا
•عملكرد فرا وظيفه اي
15
پيامدها
Society
جامعه
دروني
بيروني
مشتريان
اعتماد مشتريان
تامين كنندگان
استفاده از نظرات
تامين كنندگان
سهامداران
دولت
رقبا
يكي شدن ارزش مشتريان
و سهامداران
ايجاد ارتباط و باز بودن
جامعه نسبت به رقبا
رهبري
بها دادن به انسانها
بكار گرفتن انديشه
مربي گيري
كاركرد تيمي
آگاهي دهي همگاني
برخورداري همگاني از نتيجه كار
تصميم گيري با كاركنان (مشاركت)
بكارگيري گسترده فن آوري اطالعات
پايگاه داده پردازي ،شبكه هاي ارتباطي ،فن آوري الكو سازي ،تله كنفرانس ،سيستم هاي هوشمند
16