علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

مهندسی نرم افزار: بحران نرم افزار

mohandesiye_narmafzar_1 (12)

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهندسی نرم افزار: بحران نرم افزار”

مهندسی نرم افزار: بحران نرم افزار

اسلاید 1: بحران نرم‌افزار1988Internet swamped with a worm1990a logic error in AT&T’s call-handling software shut down the system for 9 hours at Hinsdale switching office1991Windows 3.0 unrecoverable application error1992Windows 3.1 , general protection error1993$80 million satellite named Clementine was lost in space when a software error caused its rockets to fire continually1994Denver airport opening delayed by computerized baggage handling system1994Pentium bug was caused by an error in the lookup table used to perform floating point division1994Lion King CD-ROM disappointed children on Christmas morning when third party testing caused installation failures

اسلاید 2: لغتنامه مهندسی 1- اين بستگي دارد به . . . يعني: جواب سئوال شما را نمي‌دانم!2- اين موضوع پس از روزها تحقيق و بررسي فهميده شد. يعني: اين موضوع را به طور تصادفي فهميدم!3- نحوه عمل دستگاه بسيار جالب است. يعني: دستگاه كار مي‌كند و اين براي ما تعجب‌برانگيز است!4- ما تصحيحاتي روي سيستم انجام داديم تا آن را ارتقاء دهيم. يعني: تمام طراحي ما اشتباه بوده و ما از اول شروع كرده‌ايم!5- ما پيشگويي مي‌كنيم . . . يعني: 90 درصد احتمال خطا مي‌رود!6- كل كوشش ما براي اين است كه مشتري راضي شود. يعني: آنقدر از زمانبندي عقبيم كه هر چه به مشتري بدهيم راضي مي‌شود!7- به علت اهميت تئوري و عملي اين موضوع . . . يعني: به علت علاقه من به اين موضوع.8- بقيه نتايج در گزارش بعدي ارائه مي‌شود. يعني: بقيه نتايج را تا فشار نياوريد نخواهيم داد!9- ثابت شده كه . . . يعني: من فكر مي‌كنم كه . . .!10- اين صحبت شما تا اندازه‌اي صحيح است. يعني: از نظر من صحبت شما مطلقاً غلط است!11- در اين مورد طبق استاندارد عمل خواهيم كرد. يعني: از جزئيات كار اصلاً اطلاع نداريد!

اسلاید 3: جوان بودن علم كامپيوتر - مقايسه‌ي وضعيت قديم با امروزكاربرد‌هاي اوليه:كاربرد‌هاي فعلي:- برنامه‌هاي كوچك- برنامه‌هاي خيلي بزرگ- انجام سريع كل كار توسط يك نفر- انجام كار توسط تيم در زمان طولاني- كاربرد برنامه توسط ايجاد كننده (متخصص)- كاربر غير از ايجادكننده (هردوغير متخصص)- برنامه‌ها براي حل مسائل تكنيكي- كاربرد‌هاي متنوع در زندگي روزمره- ورودي‌ها و خروجي‌ها كلاً عددي- تنوع داده‌هاي ورودي و خروجي- ورودي روي كارت، خروجي روي كاغذ- تنوع وسايل ورودي و خروجي- اجراي off-line برنامه‌ها- اجراي محاوره‌اي - استفاده از دامپ و كنسول براي خطايابي- روش‌هاي اتوماتيك خطايابي

اسلاید 4: مشخص شدن وسعت كار ساخت نرم‌افزارهاي امروزي - چند نمونه- دو ميليون خط اسمبلي سيستم KLM- 3/7 ميليون خط كد سيستم عامل UNIX- 400 ميليون خط كد مقصد شاتل، 1/30 ساترن- 5000 مرد-سال براي توليد OS360توجه . . . پيشرفت همچنان ادامه دارد!- عدم آشنايي برنامه نويس با زمينه‌ي كار (استفاده از روش آزمايش و خطا)- افزودن بي‌رويه‌ي نيروي برنامه‌نويس براي پيشبرد پروژه (MILLION-MONKEY)نتيجه:- عدم تحويل به‌موقع نرم‌افزار- عدم برآورده‌كردن خواسته‌هاي كاربر- عدم امكان اصلاح و تطبيق برنامه‌ها با شرايط- خطا‌هاي زياد بلافاصله پس از تحويل

اسلاید 5: حاصل كار: اعلام اصطلاح ‹بحران نرم‌افزار› براي اين وضعيتدو كنفرانس ناتو در 1968 و 1969 تحت همين عنوانتولد ‹مهندسي نرم‌افزار› با دورنماي زيرساختن نرم‌افزار طبق اصول مهندسي مانند ساير رشته‌ها:مطالعات تئوريك، تحليل ، طراحي بر مبناي اصول علمي، پياده سازيمقايسه با ساختن يك پل يا ساختمان، ساختن يك قطعه‌ي مكانيكيساخت نرم‌افزار بدون رعايت اصول مهندسي معادل:شروع پروژه‌ي ساختمان با كندن زمين، تراش قطعه بدون طرح دقيق

اسلاید 6: دلايل سرمايه گذاري در ساخت نرم افزار- استفاده‌ي اجتناب ناپدير (عابربانك)- جايگزيني تكنولوژي جديد (حروف چيني، ساخت تراشه)- افزايش كيفيت سرويس (كتابخانه)- تقليل هزينه‌ها (كنترل انبار)بهره‌دهي اقتصادي، مهم‌ترين هدف در غالب مواردآمار مبين درجه‌ي اهميت صنعت توليد نرم‌افزار- 1980: 40 ميليون دلار سرمايه‌گذاري در آمريكا معادل 2% توليد ناخالص ملي- 1985: 70 ميليون دلار سرمايه‌گذاري در آمريكا، 140 ميليون دلار در دنيا - مقايسه‌ي هزينه‌هاي نرم‌افزار و سخت‌افزار، تقليل شديد مورد اخير- 12% افزايش سالانه‌ي تقاضا - 4% رشد سالانه‌ي نيروي متخصص نرم‌افزار- ازدياد روزافزون فاصله بين عرضه و تقاضا (مثال: . . . )

اسلاید 7: اهميت توليد نرم‌افزار كيفي، خطرناك بودن خطا‌ها در نرم افزار- اخطار اشتباهي حمله‌ي شوروي در 6 و 9 ژوئن 1980 در DoD- ضرر 50 ميليون دلاري شركت هواپيمايي، اعلام اشتباهي پر شدن صندلي‌هاي ارزان- اعلام اشتباهي بيماري لاعلاج يك زن توسط شركت بيمه، برائت او در قتل دخترشافزايش روز به روز درصد ريسك در استفاده از كامپيوتر در هر زمينهاهميت فوق‌العاده‌ي مهندسي نرم‌افزار براي تقليل ريسكنياز به روش‌ها و تكنيك‌هاي پيشرفته‌تر در ساخت نرم‌افزار براي:- صرفه‌جويي‌هاي اقتصادي - افزايش كارآيي روش‌ها - برآورده كردن دقيق‌تر خواسته‌هاي كاربران- افزايش درجه‌ي اعتماد كاربران به نرم‌افزار و محيط حاوي آن كيفيت و سودمندي (Q & P) دو عامل مهم در مهندسي نرم‌افزار

اسلاید 8: ناتو: تبيين و استفاده از اصول مناسب مهندسي براي توليد نرم‌افزار‌هاي مقرون به صرفه، قابل اعتماد و داراي كارآيي بالا هنگام استفاده روي ماشين‌هاي واقعيIEEE: برخورد سيستماتيك با روند توليد، عملكرد، نگهداري و كنارگذاشتن نرم‌افزارفازي بودن تعاريف . . .خصوصيات اصلي مهندسي نرم‌افزار:1- ارتباط با ايجاد برنامه‌هاي خيلي بزرگ Programming-In-The- Small در مقابل Programming-In-the- Large- برنامه‌ي مثلاً 100 خطي - برنامه‌ي مثلاً 50000 خطي- يك نفر برنامه‌نويس، مدت كوتاه - گروه برنامه نويس، مدت طولاني (6 ماه)- تكنيك‌ها و ابزار‌هاي معمولي - عدم امكان تطبيق با تكنيكها و ابزار‌ها‌يPITS- مطرح بودن فقط برنامه - يك سيستم متشكل از برنامه‌هاي وابسته به‌هم

اسلاید 9: 2- تسلط يافتن بر پيچيدگي به عنوان تم اصلي- نياز به تجزيه‌ي مسئله‌ي پيچيده براي ايجاد امكان مديريت مسائل محدودتر- پيچيدگي نه در ذات مسئله بلكه در اثر تعدد فاكتور‌هايي كه بايد درنظر گرفته شود 3- همكاري منظم بين افراد - بخش عمده از PITL - نياز به ترتيبات لازم براي توزيع كار، روش‌هاي ارتباط، مسئوليت‌ها، . . . - نياز به ابزار‌ها و استاندارد‌هاي مناسب براي كنترل عملكرد افراد- نظم و انضباط به عنوان كليد موفقيت پروژه‌هاي نرم‌افزاري 4- ساخت نرم‌افزار به‌صورت تكامل تدريجي - مدلي از واقعيت، نياز به تكامل منطبق با جهان واقع براي ادامه‌ي حيات (مثال . . . )- درنظر گرفتن تكامل و هزينه‌هاي آن در دوران بعد از تحويل- نياز به درنظر گرفتن تكامل‌هاي آتي در طول ساخت (مثال . . . )

اسلاید 10: 5- اهميت حياتي كارآيي مراحل ساخت نرم‌افزار- بالا بودن هزينه و زمان براي ساخت و نگهداري- تفوق نياز به نرم‌افزار‌هاي جديد بر منابع انساني موجود، فاصله‌ي عرضه با تقاضا (مثال ...)- نياز به ابزار‌ها و روش‌هاي بهتر براي ساخت نرم‌افزار منطبق با اصول مهندسي 6- نياز به پشتيباني موثر از كاربران - نياز به تطبيق عملكرد نرم‌افزار با نحوه‌ي كار كاربر (پيشگيري از اعلام سريع خواسته‌هاي جديد يا مقابله با آن)- نه فقط ساخت درست سيستم بلكه ساخت سيستم درست- اهميت دريافت درست خواسته‌هاي عملياتي- درنظر گرفتن قابليت استفاده و اعتماد، پاسخ‌دهي و كاربرپسندي (فاكتور‌هاي كيفيت)- عدم احتساب فقط برنامه‌ها به‌عنوان نرم‌افزار، بلكه احتساب مستندات كاربر، آموزش و نگهداري، ايجاد شرايط محيط حاوي نرم‌افزار، آثار جانبي نرم‌افزار

اسلاید 11: وجود جنبه‌هاي مختلف در مهندسي نرم‌افزار- برنامه‌نويسي بخش مهمي از آن ولي نه كل آن- جنبه‌هاي رياضي براي اثباط صحت نرم‌افزار- جنبه‌هاي مهندسي براي توليد محصول درست و مفيد- جنبه‌هاي روانشناسي براي ارتباط درست انسان و ماشين- جنبه‌هاي مديريتي براي كنترل پروژه با توجه به حجم كارمقايسه‌ي ساخت نرم‌افزار با ساخت پل (فهم بهتر مهندسي نرم‌افزار) - مجموعه خواسته‌هاي عملياتي- كاربرد خلاق روش‌هاي علمي و مهندسي - انجام كار طي فاز‌هاي مختلف- نياز به برنامه‌ريزي دقيق انجام فاز‌ها - رسيدگي ممتد به روند انجام كار‌- پياده سازي بر مبناي طرح دقيق و حساب شدهامكان فروريختن پل (استثنا)، ضعف دانش و تخمين دوراز واقعيت قاعده شدن تخمين‌هاي مشابه (به جاي استثنا) در ساخت نرم‌افزار

اسلاید 12: دلايل وجود ديد متفاوت بين ساخت نرم‌افزار با ساخت محصول فيزيكي- وجود هزينه در مراحل ساخت (development) و نه در مراحل توليد (production) - غير ملموس (غيرفيزيكي)بودن نرم‌افزار - امكان تكثير نرم‌افزار تقريباً بدون هزينه- استهلاك ملموس محصول فيزيكي- هزينه‌هاي نرم‌افزار دراثر تغيير خواسته‌ها- حصول قابليت اعتماد بر مبناي خطا‌هاي يافت شده و نه شكستگي و پارگيدو خصيصه‌ي مهم منتح به پيچيده شدن زياد مديريت نرم‌افزار - قابل رويت نبودن: وجود امكان ديدن روند بالا رفتن ساختمان ولي نه ساخت نرم‌افزار - بيماري 90% تكميل در ساخت نرم‌افزار - پيوسته نبودن: تعييرات جزئي در خواسته‌هاي يك پروژه‌ي فيزيكي منجر يه تغييرات جزئي در محصول فيزيكي ولي نه در محصول نرم‌افزاري- تاثير وحشتناك خطا‌هاي جزيي در نتيجه‌ي كار (گم شدن مارينر در زهره)مهندسي نرم‌افزار و علم كامپيوتر، ساير مهندسي‌ها و علوم پايه

اسلاید 13: مقايسه با مراحل ساخت يك خانه- وجود مراحل مشابه در ساخت نرم‌افزار شامل: تعريف مسئله، تبيين و تحليل دقيق خواسته‌ها، طراحي بر مبناي خواسته‌ها، پياده‌سازي (برنامه‌نويسي)، آزمون، نگهداري، . . . - نمايش مراحل به‌صورت process model كلي در ش 1-2 ص 10- وجود مراحل جزئي‌تر تشكيل دهنده‌ي هر مرحله‌ي كلي- ترتيبي نبودن مراحل، وجود هم‌پوشاني و برگشت به عقب- عدم وجود مرز دقيق بين مراحلجزئيات مرحله‌ي تبيين و تحليل خواسته‌ها (مهندسي خواسته‌ها) - عملكرد مورد نياز نرم‌افزار- توسعه هاي آتي - نوع و حجم مستندات مورد نياز- رمان پاسخ مورد درخواست - امكان سنجي: بررسي وجود راه حل مقرون به صرفه و قابل پياده‌سازي از نظر فني- حاصل اين مرحله: مشخصه‌ي خواسته‌ها (RS)- شرح اين مرحله در ترم قبل، اهميت درستي آن براي درستي مراحل بعدي

اسلاید 14: تعریف مهندسی نرم افزار عبارت است از وضع اصول مهندسی به جا و مناسب و استفاده از آنها برای بدست آوردن محصول مقرون به صرفه که قابل قبول بوده و روی ماشین‌های واقعی به طرز کار آمدی عمل کند.

اسلاید 15: بر اساس بودجه تعيين شدهبر اساس جدول زمان‌بندي تعيين شدهبا كيفيت لازممتناسب با نيازهاي كاربرهدف مهندسی نرم افزار توليد محصول :

اسلاید 16: How Programs Are Usually Written …

اسلاید 17: How Programs Are Usually Written … The requirements specification was defined like this The developers understood it in that wayThis is how the problem was solved before. This is how the problem is solved nowThat is the program after debuggingThis is how the program is described by marketing departmentThis, in fact, is what the customer wanted … ;-)

اسلاید 18:

اسلاید 19:

اسلاید 20:

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23: Preliminary Investigation - Information problems or needs are identified. Systems Analysis - Present system is studied in depth and new requirements are specified. Systems Design - A new or alternative information system is designed. Systems Development - New hardware and software are acquired, developed, and tested. Systems Implementation - The new information is installed and tested, people are trained. Systems Maintenance - The system is periodically evaluated and updated as needed.

اسلاید 24: يك نظام ساختاري با رشته‌اي از روابط منظم و عقلايي داراي وظايف و حدود اختيارات مشخص. سازمان، يك سيستم فراگير سلسله مراتبي است و با عوامل زير مشخص مي‌شود:چارت سازمانيوظايف و اختياراتآئين‌نامه‌هاارتباطات سازمان(Organization)

اسلاید 25: ويژگى‏هاى عمومى يك سيستم در نظريه عمومى سيستمها 1- به هم پيوستگى و وابستگى اجزاء، ويژگيها، رخدادها 2- كل گرائى 3- هدف جوئى 4- وروديها و خروجيها. 5- تبديل 6- مقابله با بى‏نظمى و كهولت (آنتروپى). 7- سلسله مراتب. 8- جداسازى. 9- هم‏پايانى. نظريه عمومى سيستمها را مى‏توان در اين نكته خلاصه كرد كه كل يا سازمان چيزى بيش از مجموع عناصر آن است.

اسلاید 26: بازخور، اطلاعاتي در مورد عملكرد واقعي و خروجي سيستم است و كنترل فرآيند سنجش و مقايسه عملكرد واقعي سيستم با عملكرد از پيش تعيين شده(استاندارد) است. فرآيند كنترل و بازخور شامل مراحل ذيل است :تعريف خروجي‌هاي مقبول و مورد پسندمقايسه خروجي‌هاي سيستم با خروجي‌هاي مقبول و موردپسندتغيير ورودي‌ها يا فرآيندها براي رسيدن به خروجي مطلوبكنترل وبازخور

اسلاید 27: كنترل و بازخورمثبت: ادامه فعاليتهاي سيستم به همان صورت (ابقاء يا تقويت)منفي:تلاش براي نگهداشت عمليات سيستم در محدودة مشخص و پذيرفته شدة عملكرد

اسلاید 28: سيستمهاي خودكار حفظ كننده هدف: اينگونه سيستمها هيچ انتخاب ديگري جز اصلاح انحراف ندارند و حفظ سيستم در يك حالت متعادل و مطلوب مد نظر است.سيستمهاي خودكار تغيير دهنده هدف: اينگونه سيستمها مي‌توانند هدفهاي خود را متناسب با تغيير رفتار سيستم تغيير دهند يعني هدف به منزله بخشي از فرآيند اين سيستمها، بازخور تلقي مي‌شود(داراي حافظه هستند).سيستمهاي هوشمند تغييردهنده هدف: اينگونه مي‌توانند نسبت به تصميم‌گيري گذشته خود واكنش نشان دهند يعني مي‌توانند علاوه بر جمع‌آوري و ذخيره‌سازي اطلاعات در حافظه، از حافظه خود كمك بگيرند و اقدامهاي جديدي را برنامه‌ريزي كنند.انواع سيستمهاي كنترل و بازخور

اسلاید 29: آنتروپی(ضریب میرائی سیستم ) مثبت : بیانگر افزایش بی نظمی و افول در سیستم است. صفر : تثبیت و ضعیت سیستم. منفی : سیستم رو به کمال می‌رود و متعادل‌تر می‌شود.(مثل بهینه‌کردن رفتارهای درون سیستمی)

اسلاید 30: عناصر يك سيستم اطلاعاتيسخت‌افزارنرم‌افزارانسانروشها و فرآيندهاداده‌ها

اسلاید 31: داده(Data)عموماٌ داده(Data) بیانگر اطلاعاتی از دنیای واقعی همچون نام‌ها، حساب‌های بانکی و ... می‌باشد. به تعاریف زیر برای داده توجه کنید:داده‌ها(Data)، حقایق نمایش داده شده به کمک مقادیر می‌باشند(مثل اعداد، رشته‌های الفبا عددی، نمادها و . . . )داده به هر گونه اطلاعی گفته می‌شود که در مورد یک چیز ارائه یا بیان می‌شود.داده هر گونه اطلاع خام یا اولیه‌ای است که باید به سیستم مورد نظر، از طریق ورودی وارد شود و سپس عملیات پردازشی خاصی(بررسی، محاسبه، مقایسه و . . . ) بر روی آن انجام شود تا اطلاعات مورد نیاز یا مفید حاصل و از طریق خروجی اعلام شود(و یا ذخیره شود).یک داده، یک مقدار است و زمانی معنا پیدا می‌کند که به یک خصیصه(Attribute) نسبت داده شود.

اسلاید 32: اطلاعاتبه داده‌های پردازش شده به منظور رسیدن به یک هدف خاص اطلاعات(Information) گویند. بعبارت ديگر ورودي سيستمهاي اطلاعاتي را داده و خروجي آن را اطلاعات گويند. عملیاتی که روی اطلاعات انجام می‌شود عبارت است از:جمع‌آوری اطلاعاتطبقه‌بندی اطلاعاتتنظیم و تدوین محاسبه، مقایسه و بررسیتجزیه و تحلیل ذخیره و بایگانی(برای استفاده مجدد)

اسلاید 33: تهيه، جمع‌آوري وتغذيه اطلاعاتپردازش‌هايموردنظرنتايج و خروجي‌هاي عمل پردازش‌برقراري ارتباط وتوزيع اطلاعاتذخيره و بازيابي اطلاعاتچرخه پردازش اطلاعات

اسلاید 34: جمع‌آوري اطلاعات فروش كالاثبت در رايانهتهيه گزارشات فروشارسال به قسمتهاي مرتبط با فروشبايگاني اطلاعاتچرخه پردازش اطلاعات

اسلاید 35: كلي گرايي

اسلاید 36: برخورد سیستیماتیک تعریف صورت مسئلهتعیین داده های مسئلهتشخیص خواسته‌های مسئلهتجزیه و تحلیل عمیق خواسته‌هاتعیین مراحل‌های مختلف برای حل مسئلهمقایسه راه حل‌ها و انتخاب بهترین راه حل در شرایط موجوداجراء راه حل انتخاب شدهارزیابی اجرای کاررفع نارسائی‌ها و ناسازگاری‌ها در اجرای بعدی

اسلاید 37: شالوده علم تجزيه و تحليل سيستمدر واقع علم مهندسى سيستم و تجزيه و تحليل و طراحى سيستمها، به واقع تلفيقى است: مديريت (چگونگى هدايت و اداره يك سيستم)سيستمها (نظريه عمومى سيستمها)كامپيوتر (چگونگى دريافت و پردازش و مديريت اطلاعات)طراحى (چگونگى سازماندهى عناصر در كنار هم براى رسيدن به هدف مطلوب)روانشناسى (شناسائى و چگونگى برخورد با عوامل انسانى و افراد)جامعه شناسى (شناسائى و چگونگى برخورد با عوامل اجتماعى)ساير علوم مرتبط با زمينه سيستم مورد نظر.

اسلاید 38: ديدگاهها از علم تجزيه و تحليل سيستمها نكته بسيار مهم!علم تجزيه و تحليل سيستم، جزئى از علم مديريت نيست.مديريت علم هدايت و اجرا است تجزيه و تحليل و طراحى سيستم يك علم مهندسى است مديريت، فن راندن و هدايت اتومبيل است تجزيه و تحليل سيستم، فن طراحى و تعمير اتومبيل.

اسلاید 39: رابطه علم مهندسى نرم‏افزار و علم تجزيه و تحليل سيستمها علم مهندسى نرم‏افزار: يك نظام مهندسى براى طراحى و توسعه سيستمهاى نرم‏افزارى بزرگمهمترين موارد كاربرد اين علم در ايجاد سيستمهاى كامپيوترى در سازمانها و ادارات و موسسات تجارى است تحليل سيستم خواسته‏ها و نيازهاى اوليه سيستم نرم‏افزارى را در اختيار مهندس نرم‏افزار قرار مى‏دهد اين دو با هم به طرح نيازها و خواسته‏هاى دقيق سيستم پرداخته و سپس مهندس نرم‏افزار به طراحى و ايجاد سيستم نرم‏افزارى مبادرت مى‏كند فعاليت تحليلگر سيستم به محدوده سيستم كامپيوترى محدود نمى‏شود و كل سيستم سازمان و بخشهاى دستى سيستم را نيز شامل مى‏شود انجام وظيفه تحليلگر سيستم توسط مهندس نرم‏افزار آشنايي با دانش تجزيه و تحليل و طراحى سيستم

اسلاید 40: اهداف عمومى تجزيه و تحليل سيستمدستيابى مناسب به اطلاعات بهبود كيفيت تصميم‏گيرى. افزايش ظرفيت پردازش سازمان. كاهش زمان انجام فعاليتها. انجام كارهائى كه قبلاً غير ممكن بوده است. كاهش هزينه‏ها. بهبود كيفيت فعاليتها. كاهش هزينه‏هاى اجتماع و بهبود وضع اجتماعى. در يك جمع بندى، هدف تجزيه و تحليل سيستم، ايجاد يك سيستم خوب است

اسلاید 41: سيستم خوبعوامل و شرايط و عناصر آن به نحو مطلوب عمل مى‏كنندهمه چيز در جاى خودش باشد.يك سيستم خوب منجر به ايجاد چرخه بازخورد مثبت مى‏شود. در مقابل يك سيستم خوب، سيستم بد وجود دارد. سيستم بد سيستمى است كه معيوب است. شما را دچار مشكل مى‏كند. كار با آن سخت است. گرفتارى ايجاد مى‏كند.يك اتومبيل كهنه و معيوب هدف تجزيه و تحليل سيستم آن است كه يك سيستم بد را به يك سيستم خوب تبديل كند. اما معيارهاى يك سيستم خوب چيست؟

اسلاید 42: برخى از معيارهاى يك سيستم خوب داراى نظم مستند سازى شده عدم اتكاء و وابستگى به فرد اتكاء به تخصص امكان ارزيابى سيستم كارائى و بهره‏ورى مبتنى بر استاندارد

اسلاید 43: چرخه حیات یک نرم افزاراعلام نیازطراحی اولیهقراردادشروع سفارشطراحی و تستپیاده سازیعملیاتی کردنپشتیبانی کردن

اسلاید 44: سیستمهای اطلاعاتیعبارت است از يك سيستم كامل طراحي شده براي توليد، جمع‌آوري، سازماندهي، ذخيره، بازيابي و اشاعه اطلاعات در يك مؤسسه، سازمان يا هر حوزه تعريف شده ديگر از جامعه.

اسلاید 45: سيستم‌هاي پردازش مبادلات(Transaction Processing Systems )سيستم‌هاي اطلاعات مديريت(Management Information Systems )سيستم‌هاي اطلاعات اجرايي(Executive Information Systems )سيستم‌هاي پشتيبان تصميم‌گيري(Decision Support Systems )سيستم‌هاي پشتيبان اجرايي(Executive Support Systems )سيستم‌هاي خبره(Expert Systems )سيستم‌هاي اتوماسيون اداري(Office Automation Systems )سيستم‌هاي دانش‌ورزي(Knowledge Work Systems )

اسلاید 46: تعريف فنّاوري اطلاعاتشاخه‌اي ازفنّاوري است كه با استفاده از سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبكه‌افزار‍ و فكرافزار، مطالعه وكاربرد داده وپردازش آن را درزمينه‌هاي: ذخيره‌سازي، دستكاري، انتقال، مديريت، جابه‌جايي، مبادله، كنترل، سوييچينگ وداده‌آمايي خودكار امكانپذير مي‌سازد.

اسلاید 47: Important System ConceptsDecompositionThe process of breaking down a system into smaller componentsAllows the systems analyst to:Break a system into small, manageable subsystemsFocus on one area at a timeConcentrate on component pertinent to one group of usersBuild different components at independent timesModularityProcess of dividing a system into modules of a relatively uniform sizeModules simplify system designCouplingSubsystems that are dependent upon each other are coupledCohesionExtent to which a subsystem performs a single function

اسلاید 48: The waterfall modelRequirements definitionSystem and Software DesignImplementation and Unit TestingIntegration and System TestingOperation and MaintenanceSystem’s services, constraints and goalsSystem architecture, software system functionsSet of programs or program unitsUnits and programs are integrated and tested

اسلاید 49: Waterfall Model ProblemsInflexible partitioning of the project into distinct stages makes it difficult to respond to changing customer requirements.Therefore, this model is only appropriate when the requirements are well-understood and changes will be fairly limited during the design process. Few business systems have stable requirements.The waterfall model is mostly used for large systems engineering projects where a system is developed at several sites.

اسلاید 50: The V modelRequirementsSystem AnalysisSystem DesignImplementationUnit and Integration TestingSystem TestingAcceptance Testing

اسلاید 51: Incremental deliveryRather than deliver the system as a single delivery, the development and delivery is broken down into increments with each increment delivering part of the required functionality.User requirements are prioritised and the highest priority requirements are included in early increments.Once the development of an increment is started, the requirements are frozen though requirements for later increments can continue to evolve.

اسلاید 52: Incremental development

اسلاید 53: Incremental development advantagesCustomer value can be delivered with each increment so system functionality is available earlier.Early increments act as a prototype to help elicit requirements for later increments.Lower risk of overall project failure.The highest priority system services tend to receive the most testing.

اسلاید 54: Unified Software Development ProcessA modern process model derived from the work on the UML and associated process.Inception is concerned with determining the scope and purpose of the projectestablishes the business case for the systemElaboration focuses requirements capture and determining the structure/architecture of the systemdevelops an understanding of the problem domainConstruction: System design, programming and testingTransition: product installation and rollout

اسلاید 55: Size of square relative to time spent on workflowInceptionElaborationConstructionTransitionProject Phases12345678910Iterations within each phaseRequirementsAnalysisDesignImplementationTestWorkflows

اسلاید 56: NeedIdentificationConceptual DesignTechnicalSpecificationsEmbodiment & DetailDesignBuildTestBuild & TestPlanOn the Elmo

اسلاید 57: فاز اولبررسی اولیه(Preliminary Investigation )

اسلاید 58: در این مرحله سیستم آنالیست 3 کار انجام می دهد:1- تعریف و تشریح مسئله(Define the problem )2- پیشنهاد راه حل ها(Suggest alternatives )3- نوشتن گزارش بررسی اولیه(Write preliminary investigation report )بررسی اولیه(Preliminary Investigation )

اسلاید 59: Starting point is a systems request Improved service Better performance More information Stronger controls Reduced cost Information Systems Projects

اسلاید 60: Sources of systems projects User requests Top-management directives Existing systems Information systems department External factorsInformation Systems Projects

اسلاید 61:   There are many reasons why an organization may need to change its information systems:Organizational growth Merger or acquisition New marketing opportunities Revisions in governmental regulations Availability of new technology Other changes.

اسلاید 62: Request form and procedure Streamlines the process Ensures consistency Must be easy to understand and use Must include clear instructions Information Systems Projects

اسلاید 63: A group of key managers and users Systems review committee Steering committee Computer resources committee Computer policy committeeA single individual Typical in smaller companies Must consult with users & managersResponsibility for evaluating systems requests

اسلاید 64: Evaluation of Systems Requests Evaluation of projects Systems review committee tasks: Evaluate requests Set priorities Assess feasibility Overview of feasibility Feasibility study uses three main yardsticks: Operational feasibility Technical feasibility Economic feasibility

اسلاید 65: امکان سنجی آیا اجرای پروژه، امکان پذیر است؟ آیا انجام پروژه، صلاح است؟ آیا پروژه پس از اجرا، منافع قابل توجهی برای کارفرما خواهد داشت؟ آیا انجام پروژه، منافع لازم و کافی را برای مجری دارد؟ اگر باید فرآیند یک سیستم را تغییر بدهیم، آیا انجام این تغییرات امکان پذیر و معقولند؟بررسی مقدماتی و ارزیابی بمنظور تعیین امکان پذیری سیستم

اسلاید 66: امکان سنجیارزیابی امکان پذیری سیستم حول 8 محور باید انجام گیرد: اقتصادی(Economic) عملیاتی(Operational) تکنیکی(Technical) زمانبندی(Schedule) قانونی و قراردادی(Legal and contractual) سیاسی(Political)منابع(Resources)ضریب اطمینان(Risks)

اسلاید 67: تحلیل هزینه ها و منافع تعیین منافع و هزینه ها محسوس و مرئی نامحسوس و نامرئیامکان سنجی اقتصادی

اسلاید 68: براحتی قابل اندازه گیری هستند مثل: کاهش و جلوگیری هزینه های جاریکاهش و جلوگیری هزینه های سرمایه ای کاهش خطاها افزایش سرعت انجام کار افزایش انعطاف پذیری افزایش برنامه ریزی مدیریت و کنترلامکان سنجی اقتصادی منافع محسوس و مرئی

اسلاید 69: براحتی قابل اندازه گیری نیستند مثل: افزایش دلگرمی و روحیه کارکنان میزان تشویق به رقابت و کار رقابتی افزایش درجه وابستگی اطلاعات به زمان میزان گسترش یادگیری سازمانی و . . . امکان سنجی اقتصادی منافع نامحسوس و نامرئی

اسلاید 70: براحتی قابل اندازه گیری هستند مثل هزینه سخت افزارامکان سنجی اقتصادی هزینه های محسوس و مرئی

اسلاید 71: براحتی قابل اندازه گیری نیستند.امکان سنجی اقتصادی هزینه های نامحسوس و نامرئی

اسلاید 72: Examples:Loss of customer goodwillLoss of employee moraleOne-Time CostsAssociated with project startup, initiation and developmentIncludesSystem DevelopmentNew hardware and software purchasesUser trainingSite preparationData or system conversionRecurring CostsAssociated with on-going use of the systemIncludes:Application software maintenanceIncremental data storage expenseNew software and hardware releasesConsumable supplies

اسلاید 73: Time value of money (TVM)The process of comparing present cash outlays to future expected returns.

اسلاید 74:

اسلاید 75:

اسلاید 76:

اسلاید 77: Weighted Factor Method of EvaluationEstablish Factors for Hardware/Software EvaluationEstablish Weights for Each FactorScore the Candidate OptionsMultiply the Weights times the Scores

اسلاید 78: Cost-Benefit Analysis: The BenefitsTangible BenefitsFewer Processing ErrorsIncreased ThroughputDecreased Response TimeReduced ExpensesReduced Credit LossesIntangible BenefitsImproved Customer GoodwillImproved Employee MoraleImproved Job SatisfactionBetter Decision-making

اسلاید 79: Cost-Benefit Analysis: The CostsDevelopment CostsInterviewing and Data CollectionCoding, Testing, and DebuggingTraining and ConversionEquipment CostsNew Equipment Packaged SoftwareMaterials and SuppliesOperating CostsPersonnel CostsOverhead (Power, Insurance, Space)Standby FacilitiesSoftware Maintenance

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید