موسیقی درمعماری
اسلاید 1: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IRمراحل آفرينش يك اثر هنري :بررسي و كند و كاو در حالات و كيفيات روحي هنرمند و شناخت نياز هاي عاطفي و رواني او كه در آفرينش آثارهنري نقش ويژه اي دارند معقوله ايست گسترده كه در اين مختصر تنها به اشاره اي بسنده خواهيم كرد. در تجزيه و تحليل مراحل مختلف آفرينش و شكل گيري هراثر هنري ساختار ذهنيت هنرمند كه رابطه مستقيم با نوع فرهنگ او دارد از اهميت زيادي برخوردار است. ذهنيت هر هنرمند دست آورد زمان ساختار اجتماعي روان شناسي و ايديولوژي و ساير عناصر فرهنگي معيني است كه در كل شكل و نوع جهان بيني او را آشكار ميسازد . بدين لحاظ هنرمند راستين بنا به ذهنيت ها و جهان بيني هاي متفاوت خود شيوه هاي افرينش متفاوت بر ميگزيند و از اين راست كه حتي بسياري از هنرمنداني كه ديدگاه ايديولوژيك و فلسفي مشابهي دارند و در اهداف هنري و مسايل شناسانه مشتركند در شيوه هاي آفرينش هنري اختلافچشم گير دارند هر دو هنرمند نميتوان يافت كه جهان را كاملا يكسان دريافت و احساس كنند و از اين رو است كه عنصر اصالت در آفرينش هنري مطرح ميشود . انديشه و پندار هنرمند از طريق تصاوير ذهني او متبلور مي شود و ماهيت تصويرهاي ذهني او با چگونگي ادراك و دريافت جهان عيني پيرامون او پيوندي ناگريز دارد. بنا بر اين ميتوان گفت كه نخستين مرحله در شكل گيري و آفرينش يك اثر هنري مرحله دريافت است كه در اين مرحله هنرمند نخستين انديشه و نمادي را كه در هيات اشكال مادي و محسوس ظاهر مي شود دريافت مي كند . دومين مرحله را مرحله تحليل مي ناميم كه در ذهن هنرمند از راه شهود و الهام در شكل عيني اين انديشه و نماد تغييراتي داده و صورت هاي خيالي به آن مي افزايد .سومين مرحله در روند آفرينش يك اثر هنري مرحله آفرينش است كه هنرمند سرانجام براي بيان مفاهيم صورت هاي ذهني خود به انتخاب مواد و مصالح و ابزار كار و شيوه مناسب مي پردازد و در اين راه از تمامي توانايي هاي تكنيكي و آگاهي هاي هنري خويش بهره ميگيرد .♪
اسلاید 2: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IRانواع هنر:1- موسیقی 2- هنرهای دستی مانند:مجسمه سازی و شیشه گری...3- هنرهای ترسیمی شامل: نقاشی و خطاطی و... 4- ادبیات شامل شعر و داستان، نمایشنامه ، فیلمنامه و نثر 5-معماری 6- رقص 7- هنرهای نمایشی: سینما و تئاتر و...مجموعه هنرهای زیبا به ۷ دسته تقسیم میشوند: (از نگاه ارسطو) ♪
اسلاید 3: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪لویی کان:معماری هنر چگونگی مصرف فضاست...آدولف لوس:زمانی که ما یک تپه و توده خاک به طول ۶ فوت و عرض ۳ فوت در جنگل رو به رو میشویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است به فکر فرو میرویم و چیزی در درون ما میگوید : «اینجا کسی دفن شده است» . آن توده خاک معماری است .
اسلاید 4: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IRابونصر فارابي در احصاء العلوم مي نويسد : موسيقي علم شناسايي الحان است و شامل دو علم است : علم موسيقي عملي و علم موسيقي نظري ، امروزه نيز موسيقي دو شاخه دارد ، موسيقي نظري که اصول علمي و رياضي موسيقي را شامل است و در حقيقت از شاخه هاي فيزيک صوت محسوب مي شود ؛ ديگر موسيقي عملي که فني يا هنري به شمار مي آيد .افلاطون در تعريف موسيقي مي گويد : موسيقي يک ناموس اخلاقي است که روح به جهانيان و بال به تفکر ، جهش به تصور و ربايش به غم و شادي و حيات به همه چيز مي بخشد . جوهر قطعي است که خود برقرار مي کند و تعالي آن به سوي هر چيزي است که نيک و درست و زيبا است و با اين که نامرئي است شکلي است خيره کننده ، هوس انگيز و جاودان . و خلاصه آن که هنر ، زبان روح بشر و موسيقي زبان دل و عالي ترين تجلي و قريحه انساني است .موزيك در فلسفه بمعناي تعليمات روحي در برابر ژيمناستيك؛ تعليمات جسمي وضع شده و معناي وسيعي داشت. شعر، رقص، علم بيان، دستور زبان و كليه هنرهاي زيبا را در يونان جزو موزيك مي دانستند . بعدها اين كلمه نزد روميها به انسانيت تعبير شد.♪
اسلاید 5: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IRتعریف معماری:شناخت معماری با شناخت عوامل تشکیل دهنده آن آغازمی شود. این برداشت در بر گیرنده کلیه عناصر کالبدی و ساختاری است و امور و مسائل جامعه شناختی فرهنگی - که از شاخه علوم انسانی نشأت گرفته -کلیتی را می سازد که بدان <معماری> اطلاق می شود .تعریف موسیقی:موسیقی تراوش احساسات و اندیشه های آدمی ومبین حالات درونی می باشد.♪
اسلاید 6: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IRو در کل...موسیقی در دوره پارینه سنگی در خدمت ترساندن حیوانات درنده – در دوره میانه سنگی در جهت رام کردن حیوانات و در دوره نوسنگی برای خشنود ساختن خدایان و دفع ارواح خبیثه مورد استفاده قرار گرفت .کشف کشاورزی و احساس نیاز به باد و باران سبب شد که اعتقاداتی در انسانها بوجود بیاید منجمله اعتقاد داشتن به قدرتهای جادویی و در نتیجه تولید صداهایی همراه با حرکات ریتمیک برای جلب توجه طبیعت جهت تولید رعد و برق - باران و باد .باور داشت که نمایش یک شی با کلمات ( آوازه خوانی ) موجب حصول آن می شود . هسته اصلی آوازهای دسته جمعی در این دوران پایه گذاری شد و موسیقی در خدمت دین قرار گرفت . همچنین از آواز و رقص در کشاورزی هم سود می جست و معتقد بود که گیاهان از آن تاثیر می گیرند و با موسیقی با طبیعت ارتباط برقرار می کرد. از این زبان ارتباطی بعدها آوازهای کلیسایی شکل گرفت.♪یک فضای معماری همانند یک قطعة موسیقی است، که به دست انسان و با عاملیت او آفریده شده و با حضور انسان در آن آماده به نواختن می شود.
اسلاید 7: از ساده ترین نوع این برخوردها میتوان به نسبت دادن خط آسمانِ کوه و بناهای مذهبی به اوج و حضیض به کار رفته در میزانهای موسیقی اشاره داشت.یکی از رویکردهای معاصر ترجمة صوت به فرم قابل رؤیت است.یکی از راه های این ترجمه استفاده از روشی است که توسط یک فیزیکدانِ آلمانی به نام « اِرنست چِلادنی»در سال 1787 اختراع شد.او ابتدا ماسه های ریزی را بروی یک سطح شیشه ای پخش کرد، سپس آن را توسطارتعاشات ویولن به نوسان درآورد. این نوسان ها باعث میشد ماسه ها نقش های متنوعی به خود بگیرند...معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪رابطة میان موسیقی و معماری از گذشته تا امروز وجود داشته است،برخورد شکلی و برخورد مفهومی:که برخورد شکلی خود شامل دو گونه بررسی لایه های بیرونی و درونی است.برخورد شکلی با بررسی لایه های بیرونی:
اسلاید 8: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪از دیگر پژوهش های معاصر مطرح شده در این زمینه نتایج یک پروژة طراحی دیجیتالی توسط « کریس تِنسن» است.او یک نرم افزار پارامتریکی شامل اعداد و نسبت ها را برای تولید 48 فرم مجازی بر اساس پیش در آمدهای کتاب اول «یوهان سباستیان باخ» طراحی کرد.و در نهایت جدیدترین پژوهش معاصر توسط « مارتین واتنبرگ» انجام شده است.او برای ترجمة مشهورترین آثار موسیقی جهان به نمودار، از دیاگرام های قوسی شکل استفاده کرده است.سونات سل ماژور باخفوراِلیز بتهوون
اسلاید 9: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪باور عموم بر آن است که آثار موسیقی هنگامی خوش آیند است از قواعد خاصی پیروی کرده باشد.، فواعدی که دانش فیزیک چگونگی فنی آنها را بر اساس حساسیتهای گوش و روان انسانی باز شناخته و در طول هزاران سال روی آلات موسیقی اندازه گیری کرده و سنجیده است.(فلامکی، 1387) در مورد معماری همین موضوع صادق است.« فیثاغورث» و « افلاطون» اولین کسانی بودند که برای اثبات رابطه درونی ریاضیات، هندسه، موسیقی، و در نهایت معماری فرضیه هایی را بنیاد نهاده و آنها را پرورش داده اند به گونه ای که نهایتا منتج به بیان نسبت های موزون و کیهانی شد.همانگونه که یونانی ها موسیقی را به صورت هندسه ای می پنداشتند که به صدا بر گرداننده شده، معماران رُنسانس هم معتقد بودند که معماری ، ریاضیاتی است که به واحدهای فضایی برگرداننده شده .آنتونیادس و اِیانیس زِناکیس، «شاگرد لوکوربوزیه» اشخاصی که مطالعاتی در مورد رابطه معماری و موسیقی انجام دادند. لذا اِیانیس زِناکیس در کتاب معماری و موسیقی خود بر نقش علم هندسه و انطباق و نزدیکسازی این دو هنر تاکید کرد. و نمونه هایی از موسیقی را که به معماری تبدیل شده بررسی کرده است.او در بخش پایانی کتاب خود به این نتیجه رسیده است،رابطه معماری و موسیقی یک رابطۀ مجازی است و نه یک رابطۀ واقعی.بنابراین به طور کلی اساس برخورد شکلی با بررسی لایه های درونی، بر پایۀ نسبتهایی است که با بهره گیری از علم هندسه به طور مشترک در موسیقی و معماری وجود دارد. برخورد شکلی با بررسی لایه های درونی:
اسلاید 10: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪فضا و فضا سازیتعریف فضا در معماریفضا در معماری معنای دقیق و واحدی ندارد.لویی کان می گوید: فضا همان عاملی است که باعث جمع شدن انسانها کنار هم و یا جدا شدن آنها از یکدیگر میشود.تعریف فضا در موسیقیفضای موسیقی از جنس فضاهای عینی نیست که صرفا بتوان آن را بوسیلۀ قوای بصری،فیزیکی،و هندسی درک کرد.فضای موسیقیایی از جنس فضای پدیداری است.فضایی که حرکت میکند بدون آنکه به سمت جایی برود و تغییرمیکند در حالی که در همان نقطه باقی مانده است.فضا در موسیقی به صورت تصادفی حاصل نمیشود بلکه به وسیله طراحی حساب شده توسط آهنگساز صورت میگیرد.
اسلاید 11: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪فضای معماری در دورۀ رنسانس:محوریت عناصر وابسته به انسان در فضا ... همچنین کشف «پرسپکتیو» در این دوره و متقارن بودن نماها و پلانها..در خلق فضای معماری رُنسانس،ذهن انسان،تناسب بدن انسان، و هر آنچه بهانسان مربوط میشود در اولویت قرار دارد.فضای موسیقی در دورۀ رنسانس:اهمیت موسیقی آوازی نسبت به موسیقی سازی.آهنگسازان رنسانس اغلب نقاشی کلام را به کار می برند.یعنی هدف آنها درک هر چه بیشتر فضای موسیقی توسط ذهن انسان بود.موسیقی رُنسانس پلی فونیک بود، پلی فونیک به موسیقی بعد میبخشد. و آن را با پرسپکتیو در نقاشی و معماری مقایسه کرده اند.ملودی های کرال «ژوسکن دپره» اشاره داشت.هنر جدید زمانی آغاز شد که بشر رو بسوی خلق کرد.رنسانس نقطۀ آغاز این انقلاب هنری بود.اثر بِرامانته
اسلاید 12: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪فضای معماری در دورۀ رکوکو:محوریت بر اساس بکارگیری افراطی تزئینات.و مبتنی بر هنر نمایشی و بکارگیری بیش از پیش عدم تقارن در تزئینات بود.استفاده مفرط از بازی نور و سایه و ترکیب آن با رنگفضای موسیقی در دورۀ رکوکو:فضای بسیاری از ملودی های رکوکو کیفیتی پرریزه کاری و تزئینی دارد.سرایش و یا به یاد سپردن آنها آسان نیست.به عنوان نمونه میتوان به آثار «هَندل» اشاره داشت...
اسلاید 13: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪فضای معماری در دوره رمانتیک:محوریت احساسات و هیجان خالق فضا مشهود است.برای هنرمندان رمانتیک “سرچشمه الهام” مهم تر از هر دوره دیگر بود،فضای موسیقی در دوره رمانتیک:تجسم بخش احساسات، شخصیت ها و ماجراهای یک داستان و یا صداها و حرکت های طبیعت هستند.به عنوان نمونه در قطعۀ رومئو و ژولیت اثر چایکوفسکی.ملودی تغزلی«عشق ورزی» میتواند نماد عشق دوران جوانی محسوب شود.
اسلاید 14: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪ رابطه فضای موسیقی و معماریفضای موسیقیفضای معماریدوره های تاریخیمحوریت انسان و درک او از فضابرتری موسیقی آوازی بر موسیقی سازی،ارتباط میان موسیقی و زبان،رواج اصطلاح«موسیقی کلامی»،افزایش شمار همسرایان کلیسا،بیان احساسات به شیوه ای متعادل و متوازن،افزودن بعد به موسیقی از طریق بافت پلی فونیککشف پرسپکتیو،توجه به نقش انسان در خلق فضا،خلق فضا توسط اجزایی مبتی بر هندسه،استفاده از احجام افلاطونی بدلیل سهولت درک آنها توسط ذهن انسان،استفاده از تناسبات بدن انسان در خلق فضا،تقدم فضای مرکزی بر فضای خطیدوران رنسانسمحوریت القای پویایی و حرکت در فضاالقا حسی از گسترش و پویایی ریتمیک در فضا،تاکید بر ضرب و جنبش بیشتر در خلق فضا،استفاده از تکنیک«پویایی ریتمیک»و حرکت جهت دار در آهنگسازی،استفاده از ریتم و اُفت و خیز گفتار،به کارگیری دیسونانس ها با آزادی بیشتر برای القای حس تعلیق،استفاده از تضاد در خلق فضاروحی از حرکت و جنبش در فضا،استفاده از تضاد در خلق فضا،استفاده ار دگر نمایی و افسون دنیای خیال،تقدم فضای خطی بر فضای مرکزی،استفاده از فرم بیضی بدلیل پویایی بیشتر آن،ایجاد احساس امتداد فضا تا بی نهایت،استفاده از شگردهای ژرف نمایی دید فریب،خلق فضای نا متوازن و نا متقارندوران باروکمحوریت به کارگیری تزئینات در فضاکیفیتی پرریزه کاری و تزیینی،به کارگیری خط های گوناگون ملودیک و لایهای صوتی متنوع،استفاده از نتهای چابک و زینت فراوان در آهنگسازی،ادغام کردن فضاهای نامتقارن و پرتزیین در خلق فضای موسیقیشیوۀ هنری پریوز و با ظرافت،خلق فضا مبتنی بر هنر نمایشی،به کارگیری افراطی عدم تقارن در تزئینات،بازی نور و سایه،استفاده افراطی از رنگهای ترکیبی،ایجاد تمرکز و مکث بیشتر در فضا از طریق افراط در خلق جزئیات فضادوران رکوکومحوریت استفاده از الگوهای کهن در فضااستفاده از خط های مشخص،ساختار واضح در خلق فضا،توجه به هارمونی ساده،مطرح شدن بافت هوموفونیک(بافت مورد استفاده در فضای موسیقی کلاسیک باستان) کیفیتی متوازن و متقارن،استفاده از رنگ صوتی سازهای منفرد ارکستر،استفاده از یک قالب مشخص مانند سونات د آهنگسازیاحیای شیوۀ کلاسیک باستان،مشتاق والامنشی و اعتدال آرامش بخش،اصالت فضا در پیروی محض از اصول و آرمان های هنر کلاسیک،سادگی،وضوح وارجاع به اصول فضایی کهن مانند: نظم،تناسب،تقارن،هماهنگی و کمال استفاده از اصول مشخص در خلق فضای معماریدوران کلاسیکمحوریت احساسات و منبع الهام هنرمندتاکیدی بی سابقه بر خودنگاری و سبک شخصی،خلق فضاهای احساسی بر آمده از وجود هنرمند،دوران عظمت موسیقی برنامه ای،بیان احساس و تداعی فضاهای خاص،گسترۀ دینامیکی پهناوربهره گیری از هیجان عاطفی در خلق فضا،اهمیت یافتن سرچشمۀ الهام هنرمند و برداشتهای ذهنی و فکری او،بر انگیختن احساس و هیجان،ایجاد ابهام،تداعی مناظر تماشایی و طبیعیدوران رمانتیک
اسلاید 15: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪ رابطه فضای موسیقی و معماریفضای موسیقیفضای معماریدوره های تاریخیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمرز مدرنعدم وجود یک محوریت مشخص و وجود مفاهیم متعددمطرح شدن گرایش ها و واژگان صوتی جدید در اثر انقلاب صنعتی، تغییر نحوۀ ارتباط موسیقی با مخاطب فضا، عدم نیاز به حضور فیزیکی در تجربۀ فضای موسیقی،مطرح شدن اصطلاح «بی مرزی و رهایی اصوات». عدم استفاده از نظامی ثابت در آهنگسازی، دگرگونی در عناصر تعریف کنندۀ فضاتغییر ماهیت مفهوم فضا در اثر انقلاب صنعتی و پیشرفت تکنولوژی، تنزل کیفیت فضای معماری،تفکیکطراحی عناصر مختلف فضا، تحول در عناصر تعریف کنندۀ فضا، تبدیل شدن فضا به حوزه، مطرح شدن اصطلاح «فضای شفاف و فضای روان». تبدیل شدن فضا از یک امر تحلیلی به شکلیدوران مدرنعدم وجود یک محوریت مشخص و وجود مفاهیم متعددعدم وجود محدوده ای مشخص برای فضای موسیقی، به کارگیری اصوات متنوع و غیرموسیقیایی در خلق فضای موسیقی، ورود تکنیکهایی نو در آهنگسازی، ورود سبکهای جدید، ورود موسیقی دیجیتال و الکترونیک، تنوع در سرچشمۀ الهام آهنگسازان،خلق فضاهای اتفاقی و مینی مالیستیتجربۀ خلق فضا بدون حضور جسم، گسترش فضاهای مجازی، مسلط شدن فضا بر ناظر، خلق فضاهایی با خصوصیات هندسی ویژه، از بین مرز درون و بیرون، بی مرزی در فضا،ورود فضاهای نرم افزاری،تعدد روش های طراحی فضا، طراحی فضاهای چند حسیدوران پست مدرن
اسلاید 16: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪
اسلاید 17: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪فضا و فضاسازی در اکثر هنرها منجمله موسیقی و معماری امری مهم است که به درک آن هنر کمک می کند . در اکثر کتب هنری ، هنرها را به سه دسته تقسیم کرده اند :1 - هنرهای دو بعدی : نقاشی ، خطاطی ، نگارگری و ... . این دسته از هنرها از نظر فیزیکی فقط دارای طول و عرض هستند و در یک سطح دو بعدی شکل می گیرند . 2 - هنرهای سه بعدی : معماری و مجسمه سازی . غیر از طول و عرض دارای ارتفاع نیز هستند و در فضا شکل می گیرندبه منظور قوی تر برقرار کردن رابطه بین معماری و موسیقی ، باید این دو هنر را در کنار هم قرار دهیم . به همین سبب عامل چهارم یعنی زمان را نیز به معماری نسبت می دهیم . می دانیم که زمان و حرکت به یکدیگر وابسته هستند . حرکت ، مستلزم صرف زمان است و درک موضوعات نیز مستلزم حرکت . بنابراین برای ادراک موضوعات و شناخت ابعاد آن ها نیاز به صرف زمان است . 3 - هنرهای چهار بعدی : ادبیات ، موسیقی ، سینما ، تأتر . دارای چهار بعد طول و عرض و ارتفاع و زمان هستند .
اسلاید 18: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪هر هنرمند اثر خود را از راه ترکیب عناصر و جزئیاتی که در دست دارد به مرصه ظهور می رساند . معمار با نقطه ، خط ، صفحه ، حجم ، رنگ و بافت و موسیقی دان با استفاده از خصوصیات صوت .راه های ترکیب اصوات با هم عبارتند از :1- ملودی 2- آکورد 3- ریتمترکیبملودی را بعنوان اصواتی که در خطی افقی حرکت می کنند تجسم کنید.آکورد به منزله ستونهای عمودی بنظر می آید. ملودی و آکورد تنها به یاری زمان است که توانایی تجسم می یابند.که این محدوده زمانی را ریتم می گویند. در معماری ترکیب از دو عامل شکل و فرم نتیجه می شود.شکل ها مانند مثلث ، مربع ، دایره و ... دو بعدی اند و فرم ها چون دارای ارتفاع هستند ، سه بعدی اند .
اسلاید 19: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪شبستان مسجد شصت ستون تبریز
اسلاید 20: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪تاج محل ، هندوستان
اسلاید 21: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪تکرارتکرار نقش درخشانی را در تمام هنر ها بر عهده دارد . یونانی ها و رومی ها آن را به فراوانی در هنر معماری ، حتی وقتی که از نظر ساختمانی نیازی به آن نبود و فقط به خاطر جذبه بصری آن به کار می بردند . تکرار تا اندازه ای امنیت و رضایت را از راه حصول مناظر و اصوات آشنا ، فراهم می کند . ما تکرارهای چند باره ای را در یک بنای تاریخی می بینیم : سی و سه پل اصفهان ، پل خواجو ، نمونه های بارز تکرار در معماری هستند . تکرار در فن بیان ، شعر ، نقاشی و موسیقی نه تنها به دلیل جذبه احساسی آن بلکه به این سبب که عوامل مختلف کار هنری را در اطراف یک تم واحد جمع می کند .سی و سه پل در اصفهان
اسلاید 22: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪پل خواجو در اصفهانمسجد جامع عتیق شیراز
اسلاید 23: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪فضاهای مکث یا تنوعدر روند خلق آثار هنری معمولاً موقعیت هایی پیش می آید که خالق احساس می کند باید تنوعی در اثر خود بوجود آورد . این عمل یا به خاطر رفع یکنواختی و خستگی در مخاطب است و یا جلب نظر او به موضوعی خاص . این مفهوم در معماری و موسیقی کاربردی مشابه دارد .مسجد جامع تبریز
اسلاید 24: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪ارتفاعهمه ما با واژه های صدای کلفت و صدای نازک بسیار زیاد برخورد کرده ایم. ارتفاع در واقع همین خاصیت صداها میباشد که برای آن در موسیقی از اصطلاحات دیگری استفاذه میکنیم .(نواک . زیرایی . زیر و بمی . بالا و پایین . زیاد و کمهمینگونه که در عکس روبرو مشاهده میکنید موضوع ارتفاع(بالا و پایین) در معماری هم نیز قابل روئیت است.
اسلاید 25: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪بی شک ( ریتم ) نخستین عامل مشترک در هنر های یاد شده حضور خود را اشکارا می کند .رعایت ریتم و تکیه هجاهای کلمات ، خط ها و پستی و بلند هایی را به وجود می اورد که می تواند الگوی صحیحی برای خلق موسیقی اوازی باشد .اگر خصوصیات هر شعر را به صورت نموداری از خطوط دندانه ای در محدوده 3 خط حامل موسیقی ترسیم کنیم تا نحوه یافتن ملودیهای اوازی از طریق رعایت تکیه های کلمات بهتر تفهیم شود خواهیم داشت :مثال: گم شدم در خود چنان ، کز خویش نا پیدا شدمریتمبا توجه به ریتم شعر، محدوده ای از موسیقی اوازی ان به گونه ای روشن تر بر روی خط حامل موسیقی منعکس می گردداگر نمودار اوازی فوق را جدا ازخط حامل موسیقی ترسیم کنیم ،چنین شکلی به دست می اید :
اسلاید 26: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪همان پستی و بلندی که در نمودار زیرو بمی کلمات و در رابطه شعر و موسیقی به کار گرفته می شد ، اینک در ستیغ کوه ها جایی که بشر در افرینش انها دستی ندارد می توان یافت .واگر نمودار فوق را بر روی خطوط حامل موسیقی منتقل کنیم ،شکلی حاصل می شود که می توان بر اساس ان راهی برای یافتن خط موسیقا یی ان تصویر کرد .
اسلاید 27: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪و طبق همین قاعده خواهیم داشت:
اسلاید 28: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪
اسلاید 29: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪ارزش رنگ ، مقدار نوري است كه طبق قواعد سايه روشن به آن تابيده مي شود . شدت رنگ هم عبارت است از تندي و نرمي و يا قوت و ملايمت و يا كم رنگي يا پر رنگي.از نظر علمي ، رنگ عبارت است از امواج نور كه به كمك حس بينايي تشخيص داده مي شود . اگر نگاهي به رنگ هالي طيف نور بيفكنيم ، درجات اهميت رنگ هاي اصلي و رنگهاي فرعي را مي بينيم .رنگ
اسلاید 30: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪از دير باز معماران اهميت ويژه اي براي سردي و گرمي و يا جذاب بودن و يا خنثي بودن رنگ قائل مي شدند به طوريكه در قرار دادن رنگي در كنار رنگ ديگر حساسيت زيادي به خرج مي دادند .
اسلاید 31: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪در موسيقي ، تجسم رنگ به وسيله ي سازه هاي گوناگون عملي مي شود . مثلاً سازه هاي بادي مهمي ، مانند ترومپت ، ترمبون و مانند آنها رنگ قرمز را متبادر به ذهن مي سازند . ( به همين سبب وقتي موسيقي داني قصد تجسم صحنه جنگ را دارد از صداي اين سازه ها بهره مي گيرد.)
اسلاید 32: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪سازه هاي بادي چوبي مخصوصاً اوبوا يا سورناي ايراني رنگ سبز و فلوت يا ني رنگ آبي را به خاطر مي آورند.
اسلاید 33: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪معماريموسيقيفضا در معماريفضا در موسيقيمعماري بوميموسيقي عاميانهمعماري مذهبيموسيقي مذهبيمعماري منومونتالموسيقي يادماني و يادگاريمعماري سود بخشموسيقي تبليغاتي و سرگرم كنندهبهره گيري از نمادهاي مردميبهره گيري از نواهاي مليبهره گيري از پديده هاي طبيعتبهره گيري از پديده هاي طبيعتتقليدتقليدبهره گيري از رنگ در معماريرنگ آميزي در موسيقيسنگيني و ثقل در بناسنگيني و ثقل در موسيقيكشش در موتيف هاي بناكشش اصوات و گاه لحن هابلندي و ارتفاع در معمارياوج و خضيض در موسيقيگايساند و يا سهمي هاي هذلوليگليساندو در موسيقيجدول هم ساني و پيوندهاي معماري و موسيقي
اسلاید 34: معماری و موسیقیانسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪تضاد در موتيف ها تضاد در ملودي و آرموني تكرار موتيف ها در بنا تكرار موتيف ها در موسيقي قرينه سازي قرينه سازي برقراري ريتم در نماد و سطوح گوناگون در بناوزن يا ريتم در موسيقي احساس( به مدد سايه روشن و رنگ در صدا)احساس در موسيقي بويژه در اجرا هم آهنگي در معماري هم آهنگي يا آرموني در موسيقيتناسب و بهره برداري از نسبت طلايي تناسب در آرموني فرم در معماري فرد در موسيقي خط در معماري خط در موسيقي سايه روشن در معماري سايه روشن در موسيقي ( به مدد هماهنگي و شدت و ضعف صدا)رنگ در معماري رنگ در موسيقي نقش رياضي در معماري نقش رياضي در تئوري موسيقي نقش اكوستيك در بنا اكوستيك در موسيقي مسائل رواني و اهميت آن در معماري مسائل رواني و اهميت آن در موسيقي
اسلاید 35: انسان،طبیعت،معماریGPU.AC.IR♪منابع:- پویه شناسی صور معماری- هنر چیست؟ (لئون تولستوی)- مقاله: مقایسۀ رابطه بین موسیقی ومعماری(سارا سوهانگیر، ویدا نوروز برازجانی)- آرشیو شخصیgoogle-معماری و موسیقی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.