موقعیت یابی استراتژیک بنگاه های اقتصادی
اسلاید 1: هستة پژوهشی موقعیت یابی استراتژیک بنگاه های اقتصادیاعضای هسته: محمدرضا حميدي زادهمحمداسماعيل فدائي نژادعباسعلي حاج كريمياكبر عالم تبريزاصغر عارفيمهر 1389
اسلاید 2: تبیین زمینه ها و مدل های تحقیقاتی موقعیت یابیبیان دیدگاه ها والگوهای عرصه های تحقیقات و عنوان گزینیمقایسه و تلفیق دو ديدگاهتبیین مدل دستیابی به عوامل موفقیت در موقعیت یابیتدوین مباحث علمی مرتبطتعريف ويژگي هاشاخص هاو معيار هاي موقعیت یابی رويكرد شناسايي عوامل موفقيت در موقعیت یابیالگوي تحليل رويكرد تجربي - مورد پژوهيمصاديقرهيافت هاي استراتژيك موفقيت در موقعیتاستراتژيهاي بنگاه هاشكل 1- استراتژی دستيابي به موقعیت یابی بنگاه های پويا
اسلاید 3: . اهداف كلي و جزئي:هدف كلي: هدف اصلي اين تحقيق، مطالعه و تجزيه و تحليل موقعیت یابی استراتژي بنگاه ها از منظر اقتصاد و بازار یابی است. از اين رو، هدف مذكور با تبيين انواع مدل های استراتژي كسب و كار تعقیب می شود.
اسلاید 4: ديگر اهداف تحقيق كه جنبة فرعی دارند به شرح زيراند:1. مطالعه، بررسی و تدوین مبانی و چارچوب علمی موقعیت یابی فیزیکی، ادراکی و شناختی؛2. بررسی و تحلیل مدل ها، فرایند و ابزارهای تحلیلی ویژه تصمیم های موقعیت یابی كسب وكار بنگاه های اقتصادی؛3. تبیین چگونگي بهره گیری از اصول و استدلال هاي اقتصاد بازرگانی و بازاریابی براي ارزیابی بنگاه های تولیدی، صنعتی، و خدماتی کشور؛4. تدوین ابزارهای گردآوری داده ها و اجرای عملیات میدانی برای نمونه طبقه بندی شده بنگاه هاي اقتصادي؛
اسلاید 5: 5. تلخیص، طبقه بندی و تحلیل داده های شناخت شناسی و اختصاصی مولفه ها و مدل های موقعیت یابی؛6. ارزیابی وضعیت خلق ارزش و فرصت های کسب وکار، مزیت رقابتی، توزیع مجدد ارزش، و نقش اقتصاد صنعت؛
اسلاید 6: 7. بررسی وضعیت راهبردهای رقابتی صنعت بر پایه مزیت هزینه ای، مزیت منفعتی و مزیت تمرکز؛8. تبیین نقشه راهبردهای ارتقای قابلیت های استراتژیک بنگاه های اقتصادی و بازرگانی منتخب بر پایه ارزیابی های موقعیت یابی اقتصادی و بازاریابی؛
اسلاید 7: 2. روش هاي اجراي برنامه براي تحقق هدفهاي آن:نظر به اين كه استراتژي با مقولات و مباحث بزرگي و افق های بلند ، سروكار دارد كه بنگاه با آنها مواجه است ، لازم است با چهار گروه وسيع از مقولات، روش تحقيق را تنظيم كرد:ـ ارزیابی قلمرو و مرزهاي بنگاه ها: بنگاه ها چه كاري انجام می دهند و باید انجام دهند؛ ـ وسعت اين کارها چقدر هست و بنگاه بايد وارد كدام رشته از كسب و كارها شود؟ ـ تجزيه و تحليل بازار و ساختار رقابت: ماهيت بازارهايي كه بنگاه ها در آنها به رقابت مي پردازند و نيز ماهيت تعاملات رقابتي ميان بنگاه ها در اين بازارها چيست؟
اسلاید 8: ـ موقعيت و پويايي: ـ موقعيت بنگاه براي رقابت چگونه بايد باشد؟ـ مباني مزيت رقابتي بنگاه چيست و در طول زمان چگونه بايد تعديل شود؟ـ سازماندهي داخلي: ـ بنگاه ها چگونه بايد ساختار و سيستم هاي داخلي شان را سازماندهي مي كنند؟در اين تحقيق تلاش مي شود مباحث براساس روش تحقيق توصيفي ـ مدلسازي و تحليلي تبيين گردند. از اين رو، پس از تبيين استراتژي بر پایه علم اقتصاد و بازار یابی به بررسي و تحقيق دربارة چهار مقوله مورد اشاره پرداخته مي شود. مباحث تحليلي و مدلسازي هر يك چهار مقوله مي توانند بشرح زير پيش بيني شوند:
اسلاید 9: ـ مرزهاي بنگاه ها: تكامل بنگاه ها؛ مرزهاي هم تراز بنگاه ها؛ مرزهاي عمومي بنگاه ها؛ مرزهاي عمودي سازمان ها مشتمل بر ادغام عمودي و روشهاي آن؛ تنوع؛ـ تجزيه و تحليل بازار و وضعیت رقابت: رقبا و رقابت؛ تعهد استراتژيك؛ پويايي رقابت قيمتي؛ ورود به بازار و خروج از بازار؛ تحليل صنعت؛ـ موقعيت استراتژيك و پويايي: موقعيت يابي استراتژيك براي مزيت رقابتي؛ مزيت رقابتي پايدار؛ منشاء و مباني مزيت رقابتي مشتمل بر نوآوري، تكامل و محيط؛ كارگزاري و اندازه گيري عملكرد؛ انگيزه ها در بنگاه ها؛ـ سازماندهي داخلي: استراتژي و ساختار؛ محيط، قدرت و فرهنگ؛ استراتژي و كارآفريني؛ فرایندهای مديريت.
اسلاید 10: شركتهاي موقعیت یابتعصب به عملتماس نزديك با مشترياستقلال و تهورتوجه به ارزش هاپایبندی به کار اصلیساختارهای سادهتمرکز و عدم تمرکزبهره وری از ناحیه کارکنانشکل 1- ویژگی بنگاه های های موقعیت یاب استراتژیک
اسلاید 11: شکل 2- معیارهای رشد و سلامت اقتصادی بنگاه های موقعیت یابشاخص های رشد و معیارهای سلامت اقتصادیرشد سهامرشد سرمایهنسبت ایجاد ثروتمتوسط سود سرمایهمتوسط بازدهی ناشی از فروشمتوسط سود سهام
اسلاید 12: 4. جدول زمان بندي اجراي برنامه ها:جدول زمانبندي اجراي برنامة اين دورة مطالعاتي هسته پژوهشي، سه سال پيش بيني مي شود.سال اول : مرحلة اول : در این مرحله چارچوب ها و مباحث علم موقعیت یابی تبیین، نظریه پردازی، مدل سازی، می شوند ؛ سال دوم: در حالي كه مرحلة دوم نيز كه رسالت گردآوری داده ها از طریق اجرای عملیات میدانی ، تلخیص و طبقه بندی داده ها را بر عهده دارد به تجزيه و تحليل بازار ، وضعیت رقابت و عملکرد بنگاه های منتخب می پردازد نيز همين مدت زمان یعنی یک سال را در بر خواهد گرفت. به هر حال يكسال باقي مانده از مطالعات هستة علمي اختصاص به نوشتن گزارش تحقیقات هسته بر پایه تحلیل دادها و یافته ها دارد. مدل های عملیاتی و رهیافت ها برای پيشبرد موقعيت استراتژيك و پويا سازی بنگاه ه ارائه می شود.ميزان بودجه سي ميليون تومان پيش بيني مي شود. اعتبار پژوهشي براي هر سال ده ميليون تومان مي باشد.
اسلاید 13: 5. عناوین و محورهای مطالعات و تحقیقات تحقق یافته موقعیت یابی استراتژیک بنگاه ها
اسلاید 14: 1- تحول الكترونيكي برای چابك سازی بنگاه ها2- نقشه اجرايي دستيابي چابكي بنگاه ها 3- چابك سازی بنگاه ها
اسلاید 15: 4- الگو سازی بهره گیری از مدیریت طرح 5- الگوي عوامل رضايتمندي از نمايندگي هاي فروش
اسلاید 16: 6 - تندآموزسازی بنگاه ها 7- سرمایه فکری برای ارتقای عملکرد بنگاه ها
اسلاید 17: 10- موانع پیاده سازی موثر استراتژی ها 9- استراتژیهای کسب وکار10- استراتژی شناخت عوامل موفقیت 11- تفكرات استراتژيك عوامل كليدي موفقيت 12- معماری استراتژی
اسلاید 18: 13- بخشبندي بازارهاي صنعتي14- الگوهای كارآمد بخشبندی بازار 15- وفاداري مشتری16- وفاداری مشتریان در تجارت الکترونیکی
اسلاید 19: 17- هوش اقتصادی18- کارایی بنگاه ها19- مدل پاسخگویی سریع بنگاه ها
اسلاید 20: 20- استراتژی تولید بنگاههای اقتصادی20- ستراتژی تولید بنگاههای اقتصادی
اسلاید 21: با تشكرe-mail: M-Hamidizadeh@sbu.ac.ir
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.