نظام آموزش و بهسازی کارکنان دولت
اسلاید 1: سید جواد موسویکارشناس ارشد مدیریتسرپرست گروه آموزش کارکنان دانشگاهآموزش وبهسازیIn-service training sistemآشنائي با تحول در نظام اداري
اسلاید 2: گزارش برنامه تحول در نظام اداري كشور1منطقي نمودن اندازه دولت7 برنامه تحول در نظام اداري2اصلاح ساختارهاي تشكيلاتي دولت3اصلاح نظامهاي مديريتي4اصلاح نظامهاي استخدامي5آموزش و بهسازي نيروي انساني6اصلاح فرايندها ، روشهاي انجام كار و توسعه فن آوري اداري7ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري 5آموزش و بهسازي نيروي انسانيسازمان مديريت و برنامه ريزي كشورمعاونت امور مديريت و منابع انساني
اسلاید 3: اهداف دورهبخش اول:آشنائی با ضرورت و اهداف آموزش کارکنانبخش دوم:آشنائی با نظام آموزش کارکنان دولت
اسلاید 4: من از فقر بر امتم بيم ندارم ولكن از آنچه بيمناكم، سوء تدبير است.پيامبر اعظم (ص)برنامهريزي درست، مال اندك را افزايش ميدهد و برنامهريزي نادرست، مال فراوان را نابود ميكند.امام علي (ع)
اسلاید 5: توسعه پايدارافق دست يافتنيhdi
اسلاید 6: بهسازي سازماني. يعني فرآيند اصلاح و بهبود سازمان از طريق تغيير در نگرشها، اعتقادات، ارزشهاي افراد، ساختار و فعاليتهاي سازمان كه عمدتاً بر تغيير و اصلاح رفتار انسان در سازمان تأكيد دارد.
اسلاید 7: آموزش نيروي انسانييكي از مطمئنترين و اساسيترين راههاي بهسازي سازماني است. آموزش نيروي انساني علاوه بر آن كه استعدادهاي افراد را پرورش ميدهد، روشها و فنون انجام دادن كار را بهبود ميبخشد، موجب كسب دانش و افزايش مهارتهاي شغلي ميشود، از اتلاف منابع انساني و مالي نيز جلوگيري ميكند.
اسلاید 8: آموزش تجربه ای است مبتنی بر یادگیری به منظور ایجاد تغییرات نسبتا ماندگار درفردتغییرات: دانش مهارت نگرش رفتارکوتاه مدت زمان بلند مدتزیاددشواریکم
اسلاید 9: هاربيسون:كشوري كه قادر به توسعه مهارت و دانش مردم و بهره گيري از آن در رشد اقتصاد ملي نباشد، در حل مشكل توسعه نيافتگي نيز ناتوان خواهد بود.
اسلاید 10: اهداف آموزش کارکنانهماهنگ وهمسو نمودن کارکنان با سازمانافزایش رضایت شغلی وبهبود روحیه کارکنانکاهش حوادث وصایعات کاریبهنگام سازی دانش و توانش نیروی انسانیکمک به تغییر وتحولات سازمانی.............
اسلاید 11: Information half lifeFunction half lifeLoading information
اسلاید 12:
اسلاید 13: آسيب شناسي نظام آموزش كاركنان دولت
اسلاید 14: 1) آسيبهاي مربوط به بستر عدم اعتقاد مديران نبودن ساختار مناسب اداري نبودن انگيزه براي دوره هاي كوتاه مدت گرايش به شركت در دوره هاي بلندمدت
اسلاید 15: 2) آسيبهاي مربوط به قوانين و مقررات عدم بازنگري قوانين و مقررات مربوط به آموزش عدم توجه كافي به آموزش كاركنان در برنامه هاي توسعه عدم پيش بيني سازوكارهاي اجرايي براي تحقق اهداف آموزش نبودن ضمانت اجرايي و مقررات حمايتي
اسلاید 16: 3) آسيبهاي مربوط به ساخت نظام مشخص نبودن الگوي طراحي نظام عدم ارتباط نظام آموزش با ساير نظامهاي پرسنلي مترادف گرفتن نظام آموزش با ساختار دوره ها عدم جامعيت طبقه بندي دوره هاي آموزشي
اسلاید 17:
اسلاید 18: نياز سنجي طراحي و تدوين برنامه هاي آموزشي اجراي آموزش ارزشيابي ـ تحليل سازمان ـ تحليل شغل ـ تحليل فرد اهداف آموزش طراحي دوره هاي آموزشي انتخاب، طراحي و سازماندهي برنامه هاي درسي تدوين برنامه هاي اجرايي اجراي آموزش ارزشيابي تدوين معيارها و ملاك هاي ارزشيابي
اسلاید 19: دستگاههاي دولتي مكلفند ادامه يا اجراي برنامه هاي آموزشي يا كارآموزي مستخدمين خود را به تصويب سازمان امور اداري و استخدامي كشور)سازمان مديريت وبرنامه ريزي كشور) برسانند. 1- ماده 44از فصل (چهارم)
اسلاید 20: وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي مجاز نيستند به تشكيل مؤسسه آموزشي، كلاس، دوره تعليماتي و نظاير آن كه هرگونه تعهد استخدامي براي دولت ايجاد كند مبادرت ورزند مگر آنكه قبلاً موافقت سازمان ياد شده را كسب نمايند . 2- ماده 45 از فصل (چهارم)
اسلاید 21: استفاده از بورسهاي آموزشي خارج از كشور كه به مستخدمين وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي مشمول اين قانون تخصيص داده مي شود موكول به موافقت سازمان ياد شده است .3- ماده 46ازفصل (چهارم)
اسلاید 22: به دستگاههاي اجرايي اجازه داده مي شود حداكثر1درصد از اعتبارات جاري و عمراني خود را در جهت آموزش كاركنان خود هزينه نمايند.ماده 150 قانون برنامه سوم توسعه
اسلاید 23: نـظام جديد آمـوزش كـاركنان دولـت22554/105مورخ28/12/1380
اسلاید 24: اهداف نظامافزایش کارائی واثر بخشی در ارائه خدمات وبهبود میزان پاسخگوئی به مردمارتقاء سطح کیفی سرمایه های انسانی(ارتقاء سطح دانش و مهارت)توسعه آگاهی عمومی کارکنانتوانمند ساختن مدیرانآماده سازی کارکنان دولت برای ارتقاء به رده های شغلی بالاتررشد فضائل اخلاقی،فزهنگ سازمانی و بهبود روابط انسانی کارکنانایجاد ارتباط شفاف ومشخص بین نظام آموزش کارکنان با سایر نظام هاآموزش وبهسازی
اسلاید 25: اصول حاكم برنظام آموزش اصل حاكميت نگرش سيستمي:علاوه برتوجه به ارتباط دروني اجزا ئ نظام به ارتباط بيروني نظام با ساير نــظـامهاي پرسنـلي نيــز تـوجـه نـموده اســت.اصل توجه به شمول وفراگيري:دربرگير نده كليه كاركنان رسمي وپيماني است اصل جـامعـيـت:كليه نيازهاي آموزشي درجنبه هاي دانش ’ مهارت و نگرش مورد توجه استاصل نگرش مستمربرپيشرفتهاي علمي وفناوري:با پيـش بيني دوره هـاي نوآمـوزي استمرارآمـوزش برپيـشرفتـهاي علــمي وفناوري امكان پذير شده است.
اسلاید 26: ويــژگيهاى نـظــامبرقراري ارتباط بين نظام آموزش كاركنان با ساير نظامهاى پرسنلي نظير طبقه بندى مشاغل ’ حقوق ودستمزد وارزشيابىايجاد سازوكار انگيزشى براي ترغيب كاركنان به آموزشمحدود نمودن دوره هاي بلندمدت و پيش بيني سازكارهايى براي استفاده ازامتيازات مترتب بردوره هاي بلندمدت براي افرادي كه دربسترخدمت ’ تحت شرايطى ’ دوره هاى كوتاه مدت را طى كرده اند.توجه به جوانب مختلف نيازهاى آموزشى كاركنان اعم ازشغلى ’ فرهنگى ’ توانائيهاى عمومى ومديريتى
اسلاید 27: دوره های آموزشی نظام آموزش کارکنان دولت بازآموزی آماده سازی نوآموزی شغلی بهبود مديريت فرهنگ و توانائيهایعمومیتوجيهیشغلیبهبود مديريت شغلیفرهنگ و توانائيهایعمومیبهبود مديريت گواهينامه ی مهارتی گواهينامه تخصصی گواهينامه ی تخصصی ِپروهشیبهبود مديريت شغلی فرهنگ وتوانائیهایعمومیبهبود مديريت شغلیفرهنگتوانائيهای عمومی شغلی فرهنگ و توانائیهایعمومی
اسلاید 28: امر آموزش را ادامه بده و بگذار اتباع تو بتوانند بخوانند وبنويسند كه هر چه عقل و فهمشان بيشتر شود تو راحتتر ميتواني پادشاهي كني و يزدان پرست باش
اسلاید 29: انواع آموزش براساس ماهیت درنـظام:ارائه دانش، مهارت و توسعه بينش و نگرش كاركنان و مديران براي اولين بار در معرض اينگونه محتوا قرارمي گيرند .آموزشهاي بـازآمـوزيرفع كاستي هاي دانشي، مهارتي و نگرشي كاركنان اين آموزشها در امتداد آموزشهاي قبل استآموزشهاي آمـاده سازيبر مبناي نتايج ارزشيابي است آموزشهاي نوآمـوزي
اسلاید 30: دوره های آموزشی بر اساس محتویدوره توجیهی دوره تخصصي شغليدوره شغلی دوره مشترك اداريدوره عمومیدوره بهبود مدیریتآموزش وبهسازی
اسلاید 31: دوره توجیهی هدف: پایه گذاری ارتباط سالم کارمند با نظام اداریمحتوی:آگاهی عمومی درزمینه(نظام جمهوری اسلامی-قانون اساسی-تشکیلات دولت- نظام اداری قوانین استخدامی-اهداف سازمان –وظایف محوله- حقوق-ضوابط.........)مدت=60ساعتآموزش وبهسازی
اسلاید 32: عنوان آموزشي (دوره پودماني )عنوان آموزشي (دوره پودماني )ميزان ساعتبخش اول مباحث نظري و قانونيآشنايي با سازمان کار ومديريت دولت جمهوري اسلامي ايران14بخش اول مباحث نظري و قانونيآشنايي باقوانين ومقررات عمومي18بخش اول مباحث نظري و قانونياخلاق کار وارزش هاي سازماني8بخش دومشناخت کارکنان از دستگاه متبوع خود20جمعجمع60آموزش وبهسازی
اسلاید 33: (بخشنامه شماره 96358/1803مورخ 21/05/1382) دوره هاي آموزشي توانائيهاي عمومي :
اسلاید 34: ميزان ساعات دورهعنوان دوره56 ساعت1/الف) دورههاي آموزشي گزارش دهي 56ساعت 2/الف) دورههاي آموزشي شناسايي و دستيابي به منابع اطلاعاتي (داخلي و خارجي) 24 ساعت3/الف) دوره آموزشي شناسايي واستفاده ازظرفيتهاي ذهني 16 ساعت4/الف) دوره آموزشي برقراري ارتباط موثر بامحيط وديگران 28 ساعت5/الف) دورهآموزشيآشناييبامباحثمرتبط باتحولنظاماداري 180جمع
اسلاید 35: دوره هاي آموزشي فرهنگي و اجتماعي:
اسلاید 36: ميزان ساعات دورهعنوان دوره44 ساعت1/ب) دوره هاي آموزش قرآن مجيد 48 ساعت2/ب) دوره هاي آموزش فرهنگ و مفاهيم قرآني 24 ساعت3/ب) دوره هاي آموزشي احكام و مسائل فقهي مورد نياز 24 ساعت4/ب) دوره هاي آموزشي اخلاق اداري و مناسبات انساني 48 ساعت5/ب) دوره هاي آموزش انديشه هاي سياسي اسلام28ساعت6/ب) دوره هاي ترويج و توسعه فرهنگ نماز 48 ساعت7/ب) دورههايشناختنسبتعلمودين،توسعهوتمدن بافرهنگ264جمع
اسلاید 37: (بخشنامه شماره 203222/1903 مورخ 03/11/1382 ) ج ) دورههاي آموزش فنآوري اطلاعات:
اسلاید 38: آموزش فناوری اطلاعات کارکنان دولتَََردیفمهارت ساعت1234567مفاهیم پایه فناوری اطلاعاتاستفاده از کامپیوتر ومدیریت فایل هاواژه پردازهاصفحه گسترده هابانک های اطلاعاتیارائه مطالباطلاعات و ارتباطات1282626262012آموزش وبهسازی
اسلاید 39: آموزش فناوری اطلاعات کارکنان دولتَََ هدف:تحقق دولت الکترونیکعدم لزوم فراگیری مهارت ها برای رسته خدماتی.برای مقاطع کارشناسی وبالا تر 7مهارت اجباری است.در مقاطع پائینتر از کارشناسی مهارتهای 1-2-7حداکثر زمان فراگیری مهارت هفتگانه 4سال است.آموزش وبهسازی
اسلاید 40: میزان ساعات محاسبه شده دوره های عمومی (فن آوری اطلاعات وعمومی) جهت اخذ گواهی نوع دومگواهینامه مهارتی =400 ساعتگواهینامه تخصصی=250 ساعتگواهینامه تخصصی پژوهشی=200 ساعتآموزش وبهسازی
اسلاید 41:
اسلاید 42: گواهينامه هاى آموزشىگواهينامه هاى نوع اول:به گواهينامه هايي اطلاق مي شود كه پس ازاتمام هردوره يا پودمان آموزشي به شركت كنندگاني كه درآزمون آن دوره يا پودمان موفـق شده اند اعـطا مي گردد. اين گواهيـنامه تـوسط مـراكـز آموزشي كه دوره يا پودمان آموزشي را برگزار مي كند به فراگيران اعطا مي شود.گواهينامه هاى نوع دوم:به گواهينـا مه هايي اطـلاق مي گـردد كه فـرد پـس ازطي مـجموعه اي از دوره ها يا پـودمانهاي آموزشي مرتبط با درنظرگرفتن حدنصاب ساعت آموزشي مورد نياز پس ازتاييد سازمان مديريت وبرنامه ريزي به فراگيران اعطا مي گردد كه ازنظر استخدامي با يكي ازمقاطع تحصيلي همتراز مي گردد.
اسلاید 43: گواهينامه هاى نوع دوم:1-گواهينامه مهارتي:اين گواهينامه به آن دسته از آموزشهايي تعلق مي گيرد كه عمدتا معطوف به فعاليتهاي علمي-عملي بوده وبه منظور ارتقا سطح توانمنديهاي حرفه اي كاركنان برگزار مي شود.2-گواهينامه تخصصي:اين گواهينامه به آن دسته از آموزشها يي تعلق مي گيرد كه عمدتا معطوف به اصول و مباني نظري وتخصصي شغل بوده ونيازهاي تخصصي ونظري مشاغل را بر آورده مي سازد3-گواهينامه تخصصي- پژوهشي:اين گواهينامه به آن دسته از آموزشهايي تعلق مي گيرد كه علاوه بر توجه به اصول و مباني نظري و عملي مشاغل’ اصول و مباني پژوهشي در مشاغل را نيز به فراگيران آموزش مي دهد
اسلاید 44: شماره : تاريخ : بسمه تعالي گواهينامه مهارتي جاي عكس نظر به اينكه : دارنده شناسنامه شماره صادره از موفق به گذراندن 1200 ساعت آموزشهاي مورد نياز براي اخذ گواهينامه مهارتي براساس مقررات پيش بيني شده در نظام آموزش كاركنان دولت شده اند، اين گواهينامه كه ارزش آن از نظر استخدامي در شرايط احراز رشته شغلي كارداني است، به ايشان اعطاء مي گردد. خانمآقايسازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گواهينامه مهارتي
اسلاید 45: شماره : تاريخ : بسمه تعالي گواهينامه تخصصيجاي عكس نظر به اينكه : دارنده شناسنامه شماره صادره از موفق به گذراندن 1000 ساعت آموزششهاي مورد نياز براي اخذ گواهينامه تخصصي براساس مقررات پيش بيني شده در نظام آموزش كاركنان دولت شده اند، اين گواهينامه كه ارزش آن از نظر استخدامي در شرايط احراز رشته شغلي كارشناسي است، به ايشان اعطاء مي گردد. سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور خانمآقايگواهينامه تخصصي
اسلاید 46: نظر به اينكه : دارنده شناسنامه شماره صادره از موفق به گذراندن 800 ساعت آموزشهاي مورد نياز براي اخذ گواهينامه تخصصي ـ پژوهشي براساس مقررات پيش بيني شده در نظام آموزش كاركنان دولت شده اند، اين گواهينامه كه ارزش آن از نظر استخدامي در شرايط احراز رشته شغلي كارشناسي ارشد است، به ايشان اعطاء مي گردد. سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور خانمآقايشماره : تاريخ : بسمه تعالي گواهينامه تخصصي ـ پژوهشيجاي عكس گواهينامه تخصصي -پژوهشي
اسلاید 47: گواهی نامه مهارتیجهت دارندگان مدرک دیپلم:1200ساعت آموزش3/2آموزشها در زمینه شغلی باشد(دوره اختصاصی)=800ساعتحد اقل طی 10 سالحد اکثر 100 ساعت در یک سالبعد از برگذاری آزمون جامعتحقیقات و پیشنهادات وترجمه کتاب معادل 200ساعت
اسلاید 48: گوا هینامه تخصصیدارندگان مدرک فوق دیپلم:1000ساعت آموزش4/3 آموزش تخصصی یا مدیریت1000ساعت آموزش طی 8سالحداکثر آموزش درسال 100ساعتبعد از برگذاری آزمون جامعتحقیقات و پیشنهادات وترجمه کتاب معادل 200ساعت
اسلاید 49: گواهینامه تخصصی پژوهشیدارندگان مدرک لیسانس800 ساعت آموزش درطی حداقل 7سال4/3آموزش تخصصی یا مدیریت =600ساعتحداکثر آموزش درسال 100ساعت تحقیقات و پیشنهادات وترجمه کتاب معادل 200ساعت آموزش و کسر 18 ماه از طول مدتاجرا ی طرح تحقیقی در زمینه شغل معادل 100ساعت وکسر 6 ماه از مدت کلی آموزش
اسلاید 50: شرایط آزمون جامعسوالات آموزشی از مجموع محتوای دوره های شغلیبرای گواهی نامه مهارتی:3/1سوال عمومی و فناوری اطلاعات3/2 سوال تخصصی شغلیبرای گواهینامه تخصصی و تخصصی-پژوهشی:4/1 سوال عمومی و فناوری4/3 سوال تخصصی
اسلاید 51: ساز وکار انگیزشی نظامیک ماه حقوق و فوق العاده شغل به ازای 176ساعت آموزش مصوب در سالتعجیل در گروه به ازای 176ساعت آموزش مصوب در سالارتقاء مقطع تحصیلی(با ارزش استخدامي)
اسلاید 52: ساز وکار انگیزشی نظامامتیازات صرفا کارکرد تشویقی دارد و اعطا یا عدم اعطای آن از اختیارات دستگاه است و گذراندن دوره ها هیچ گونه حقی برای کارکنان ایجاد نخواهد کرد. (بخشنامه شماره 16926/1803 مورخه 6/2/1385سازمان مدیریت)
اسلاید 53:
اسلاید 54: موارد عدم شمول امتیازدوره توجیهی و دوره های آموزشی خارج از کشور برای اعطای امتیازات محاسبه نمی گردد.همایش ها و سمینارها و گردهمائیهای بین المللی-ملی استانی قابل محاسبه نیست.دوره های فناوری اطلاعات برای شاغلان مشاغل رسته فناوری اطلاعات قابل محاسبه نیست.بدیهی است اعزام کارکنان برای بهره مندی از مجامع علمی بلا مانع است.
اسلاید 55: موارد عدم شمول امتیازکارکنانی که در شرکت های تعاونی،شورا های اختلاف فدراسیون های ورزشی.............عضویت دارندودوره های خاصی راجهت انجام وظایف طی مینمایند مشمول امتیاز نیستند.کارکنانی که به دستگا ههای دیگر مامور میشوند تعجیل در گروه موقعی که رشته شغلی فرد در دستگاه مبدا ومقصد تغییر کرده باشد امکان پذیر نیست .
اسلاید 56: اطلاعات پرسنلي كاركنان ، عناوين دوره هاي آموزشي الزامي رشته هاي شغلي،عناوين دوره هاي آموزشي اختياري وعناوين پيشنهادات جديد، ابتكارات، تاليفات وترجمه ها و...شناسنامه آموزشى كاركنان شامل:
اسلاید 57: شناسنامه آموزشينام و نام خانوادگي : عنوان پست/شغل: واحد محل خدمت: شماره مستخدم:اطلاعات فردياطلاعات آموزشها1ـ2ـ آموزشهاي پيش بيني شده 1ـ2ـ آموزشهاي گذرانده شده عنوان مدت به ساعتالزامياختياريالزامياختياريعموميشغليبهبود مديريت عنوان شغليبهبود مديريت عموميالزامياختياريالزامياختياريمدت به ساعت تاريخ شروع دوره تاريخ پايان دوره مؤسسه مجري 3ـ اطلاعات مربوط به ابتكارات ، پيشنهادات، تأليفات، تحقيقات و ... 4ـ بررسي نهايي: رديف: عنوان ساعات معادل آموزشتاريخ تشخيص كميتهجمع ساعات آموزش هاي شغلي و بهبود مديريت نظر واحد آموزش جهت صدورگواهينامه: دارنده شناسنامه واجدشرايط لازم براي اخذ گواهينامه: مهارتي تخصصي تخصصي، پژوهشياست نام و نام خانوادگي مسئول امضاء واحد آموزش تاريخ جمع ساعات ساير آموزشهاجمع ساعات معادل سازي شده جمع كلتأييد واحد آموزش
اسلاید 58: موفق باشیدآموزش وبهسازی
اسلاید 59: ساختار سازمانی
اسلاید 60: نیازسنجی با رویکرد پودمانیتحلیل سازمانتحلیل شغلتحلیل فرد
اسلاید 61: مراحل نیازسنجی آموزشی با تاکید بر وظایف شغلتجزیه وتحلیل وظایف شغلتعیین وظایف اصلیتعیین وظایف فرعی (شرح فعالیتها)تعیین توانمندیهای مورد نیاز جهت انجام وظایف فرعی
اسلاید 62: تهیه وتدوین برنامه آموزشی تدوین هدفهای آموزشی(رفتارمورد نظر- محتوا-شرایط-استانداردها)تصمیم گیری در باره محتوی آموزشیتصمیم گیری روش اجرا دورهپیش بینی شرایط وامکانات اجرای دورهبازگشت
اسلاید 63: نتايج رتبه بندي شاخصهاي HDI نه كشور نخست مسلمان و ايران
اسلاید 64: نتايج رتبه بندي شاخصهاي HDI نه كشور نخست آسيايي و ايران
اسلاید 65: الف – توسعه منابع انساني و ارائه آموزشهاي هدفمند براي كليه كاركنان در زمانهاي مختلفب – اصلاح فرآيندهاي كار و توليد بصورت زمانمند و سازگار با تغييرات تكنولوژيك، اقتصادي و اجتماعيج – سرمايهگذاري لازم و بهاء قائل شدن براي كارآفرينان در فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعيتجارب سنگاپور براي توسعه
اسلاید 66: استراتژي مالزي براي توسعه SMILES STRATEGY : آيندهنگري و دورانديشيMEASURMENT : پايش و اندازهگيري تغييراتINOVATION : نوآوري و خلاقيتLEARNING : دانشاندوزي مستمر و هدفمندENVIRONMENT: نگهداري و دوستی با محيطزيستSALARY : ايجاد درآمد بيشتر براي زندگي بهتر
اسلاید 67: وقتي بهرهوري ارتقاء پيدا كند، سازمانها موفق خواهند شد. سازمانهاي موفق كشور را سعادتمند ميكنند و كشور سعادتمند مردم خوشبخت خواهد داشت كه دائما لبخند ميزنند. بازگشت
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.