نظام بهسازی و آراستگی در کار و محیط کار ۵S
اسلاید 1: 1نظام بهسازي و آراستگي در كار و محيط كار 5s
اسلاید 2: 2تاریخچه 5Sدهه های اخیر در سازمان ها و شرکت های شرق آسیابر گرفته از دیدگاه و تفکرات مدیریت اپنیتائید اثر بخشی آن توسط صاحبنظران
اسلاید 3: 3هدف اصلی 5sبهسازی فرآیند های سازمان و حذف اتلاف
اسلاید 4: 4اهدف تفصیلی 5sبرقراری ایمنیرسیدن به کارائیارتقا کیفیتحذف ضایعاتکاهش خرابی تجهیزاتافزایش بهره وریارتقا روحیه کارکنانجلب نظر مشتری
اسلاید 5: 5. 5S جايگاه .
اسلاید 6: 6خانه داري محيط كار (5S)گام اول : Seiri( ساماندهي ) شناسايي موارد ضروري از غير ضروري (جداسازي)ابزارهايي كه زياد از آن استفاده مي كنم!ابزارهايي كه يكروزي از آن استفاده خواهم كردكم رزش؛آشغال
اسلاید 7: 7گام دوم : Seiton ( نظم و ترتيب ): ترتيب ويا منطقي كردن محل ذخيره اشياء.(براي هرچيز جائی و هرچيز در جاي خود)ارهچكشدريل
اسلاید 8: 8گام سوم : Seiso ( پاكيزگي ) :پاكيزه نگهداشتن گمبا برق انداختن ويا تميز كردن
اسلاید 9: 9گام چهارم : Seiketsu ( استاندارد سازي ):آغاز فرايند پاكيزگي توسط هر يك از افراد تداوم بخشيدن از طريق استاندارد كردناهداف 5Sبرنامه اجراي 5Sزمان
اسلاید 10: 10گام پنجم : Shitsuke( انضباط ) : نهادينه كردن مقررات 5Sتثبيت مقررات5S و تبديل آن به انضباط و عادتآيا اينجا بهشت است؟نه خير،آن يك كارخانه داري نظم و ترتيب است.
اسلاید 11: 115Sتکرار چرخه
اسلاید 12: 12تعريف S1 (تفكيك و تعمير)نگهداری اقلام ضروری سالمجدا كردن اقلام، اوراق و اطلاعات لازم و كاربردي از غير آن و دور نمودن غير لازم ها و غير كاربردي ها از محيط كار و همچنين تعمير، تعويض يا تصحيح معايب و نواقص مي باشد.
اسلاید 13: 13ابعاد S1تفكيك.تعمير .
اسلاید 14: 14تفكيكتهيه برگه هاي مخصوص تعيين وضعيت اشياء و اسنادشناسايي اقلام مورد نياز، زايد و تعميرياستفاده از برگه هاي مخصوص براي تعيين وضعيت اقلامدور نمودن اشياء زايد از كارگاهتفكيك اشياء زايدتعيين تكليف اشياء زايدكنترل اوراق و اشياء زايدپيشگيري از پديد آمدن اشياء و اموال زايد
اسلاید 15: 15تعميرتعمير ساختمان، معبر، پل و ... تعمير يا تعويض سيستمهاي روشنايي، تهويه و تاسيساتتعمير يا تعويض ماشين آلات، تجهيزات و ...تعويض يا بازسازي اشياء مستهلك يا غير قابل استفادهتعمير اشياء و ابزار خراباصلاح و بازسازي برنامه هاي نرم افزارينگهداري اموال، اشياء، تاسيسات و ...برنامه ريزي و نظارت بر تعمير و نگهداري
اسلاید 16: 16تعريف S2 (ترتيب و تنظيم) نظم و جايابی مناسبمرتب كردن اقلام، اوراق و اطلاعات و تعيين جاي مناسب براي آنان، به نحوي كه با سرعت و سهولت قابل دسترس باشند
اسلاید 17: 17ابعاد S2ايجاد نظم عمومي:نظم در ثبت، استفاده و بايگاني نامه ها و مداركنظم در محيط اداري و براي وسايل ادارينظم براي اشياء و وسايل توليدينظم در محيط توليدي
اسلاید 18: 18نظم در محيط اداري و براي وسايل ادارينحوه استقرار (layout) واحدهاي يك سازمان .چگونگي استقرار (layout) بخشهاي (اتاقهاي) يك واحدنحوه چيدن ميز، كمد، فايل و ... در اتاقشكل ميزها و طرز قرار گرفتن آنهانحوه چيدن لوازم اداري روي ميزنحوه چيدن لوازم التحرير يا لوازم شخصي در داخل كشونحوه چيدن پرونده ها در فايل، قفسه يا كمدنحوه چيدن فرمها و برگه هاي اداري در قفسه يا ...نحوه چيدن كتابها، مجلات و جزوات و ...
اسلاید 19: 19نظم براي اشياء و وسايل توليديمرتب نمودن لوازم و وسايلمرتب نمودن اشياء مورد مصرف آيندهمرتب نمودن ابزار دقيقمرتب نمودن مواد اوليه و در جريان ساختمرتب نمودن وسايل ذخيره سازي و حملمرتب نمودن روان كننده هامرتب نمودن لوله ها و شيلنگهامرتب نمودن سيم و كابل و وسايل برقيمرتب نمودن اشياء ظريف
اسلاید 20: 20نظم در محيط توليديراهنماي بخشها و فعاليتهانحوه مرتب سازي ماشين آلاتنحوه مرتب سازي ابزارهانحوه مرتب سازي مواد و قطعاتنحوه مرتب سازي حمل مواد و محصولاتنظم در انبار و نگهداري محصولات توليدينظم در استفاده از كامپيوتر (چه منفرد و چه در حالت شبكه)نظم در استفاده از اتوماسيون اداري- صنعتينحوه خط كشي و مرتب سازي ترددنحوه مشخص سازي محل قرارگيري اشياء و تجهيزاتمرتب نمودن وسايل و اشياء عمومي
اسلاید 21: 21تعريف S3 (تميزي)حذف آلودگيها و آلاينده هاپيشگيري از كثيفي، و پاكيزه نگاهداشتن محيط، اموال و افراد و حذف يا كنترل آلاينده ها مي باشد.
اسلاید 22: 22ابعاد S3پاكسازي محيط سازمانپاكسازي تجهيزات و وسايلپاكيزگي كاركنان
اسلاید 23: 23پاكسازي محيط سازمانانجام هماهنگيها و اطلاع رساني لازمتفكيك محيط كار و تقسيم كارتعيين دامنه، مصاديق و راههاي رفع آلودگي محيطيتعيين دامنه، مصاديق و راههاي رفع آلودگي صوتيتعيين دامنه، مصاديق و راههاي رفع آلودگي تصويريتعيين دامنه، مصاديق و راههاي رفع آلودگي شيميايي و اشعهتعيين دامنه، مصاديق و راههاي رفع آلودگي هواتعيين دامنه، مصاديق و راههاي رفع آلودگي آبتعيين دامنه، مصاديق و راههاي رفع آلودگي خاص هر صنعت
اسلاید 24: 24پاكسازي تجهيزات و وسايلتعيين تجهيزات و وسايل موجود تعيين شرايط محيطي و نگهداري تجهيزات و وسايلتعيين مصاديق آلودگي براي تجهيزات و وسايلتعيين آلاينده هاتعيين شيوه هاي پيشگيري از آلودگيتعيين شيوه هاي رفع آلودگيتعيين ابزارهاي رفع آلودگيزمانبندي اجراي پاكسازي
اسلاید 25: 25تعريف S4 (تداوم، استانداردسازي و ايمني)استانداردسازی و تداوم 5S با تاکيد بر ايمنیتداوم، استانداردسازي و حفظ وضع مطلوب ناشي از اجراي تفكيك، ترتيب و تميزي، و رعايت ايمني در كار مي باشد.
اسلاید 26: 26ابعاد S4استانداردسازيتداوم 5S برقراري سلامت و ايمني در محيط كار
اسلاید 27: 27استانداردسازيتعيين استاندارد مناسب براي اقلام اداريمشخص سازي اقلام اداريتعيين استاندارد مناسب براي دستگاهها و تجهيزاتتعيين استاندارد مناسب براي ابزار و وسايلتعيين استاندارد مناسب براي مواد و قطعاتتعيين استاندارد مناسب براي كاركنانتعيين استاندارد مناسب براي علامات و برچسبهاي مشخص سازي
اسلاید 28: 28برقراري سلامت و ايمني در محيط كارتدوين يا بكارگيري استانداردهاي ايمنيتعيين هزينه هاي مادي و غير مادي حوادثتعيين منابع و مواقع رويداد حادثهرعايت ايمني هنگام طراحي محصولرعايت ايمني هنگام طراحي فرايند توليد و راه اندازيرعايت ايمني هنگام تجزيه و تحليل كاررعايت ايمني هنگام طراحي استقرار (layout) داخلي
اسلاید 29: 29تعريف S5 (تعليم و انضباط)عادت به انجام كارهاي صحيح، به كمك آموزش و فرهنگ سازيآموزش كاربردي مفاهيم 5Sبه تمامي كاركنان، جلب مشاركت عمومي و تدوين، ابلاغ و اجراي مقررات سازمان است.
اسلاید 30: 30ابعاد S5اجراي آموزش (تعليم)برقراري انضباطآراسته سازي كاركنانتوسعه فرهنگ مشاركت
اسلاید 31: 31برقراري انضباطتدوين ضوابط اساسي شركتتدوين و شفاف سازي ضوابط جذب و استخدام كاركنانتدوين يا شفاف سازي نحوه آشناسازي و تطبيق كاركنانتدوين يا شفاف سازي ضوابط نحوه كار كاركنانتدوين ضوابط ترددتدوين يا شفاف سازي ضوابط اداريتدوين يا شفاف سازي وضعيت خدمتي كاركنانانضباط در فعاليتهاي جنبي كاراطلاع رساني و نهادينه سازي رعايت ضوابطتمرين انضباط
اسلاید 32: 32آراسته سازي كاركنانتعيين مصاديق آراستگي كاركنان تدوين ضوابط نحوه تردد كاركنان از در شركتتدوين ضوابط ظاهر كاركنانتدوين ضوابط رفتار فردي كاركنانتدوين ضوابط رفتار جمعي كاركنانتدوين رفتار با ارباب رجوع و افراد برون سازمانيتدوين ضوابط زمانيتدوين ضوابط كارت سينهتدوين ضوابط كارت روميزيتدوين ضوابط لباس فرم
اسلاید 33: 33برنامه اجرائی نظام آراستگی
اسلاید 34: 34مزاياي(دستاوردهاي) اجراي نظام آراستگي:1- مزاياي مربوط به كاركنان2- مزاياي مربوط به كار3- مزاياي مربوط به سازمان4- مزاياي مربوط به مشتريان5- مزاياي مربوط به سهامداران و پيمانكاران
اسلاید 35: 351- مزاياي مربوط به كاركناندريافت احترامی واقعی و مستمرفراهم شدن امکان بروز توانمنديهادلپذير شدن كار و محيط كارامکان مشاركت واقعی در تحول سازمانسالم و ايمن شدن محيط كارامکان تحقق خواسته های ضروری
اسلاید 36: 362- مزاياي مربوط به كار کاهش ابهام در کار (شفافيت)آسان و كم زحمت شدن انجام كار (سهولت)كاهش اشتباهات و دوباره كاريها (افزايش دقت)كاهش زمان انجام كارها (سرعت)افزايش امکان تداوم عملکرد مناسب (کارايی)افزايش جذابيت کار (لذت)
اسلاید 37: 373- مزاياي مربوط به سازمانبسترسازی برای اجرای موفق ساير سيستمهاايجاد يك نظم فراگيرافزايش تعلق سازمانيارتقاء فرهنگ سازمانیبهبود كيفيت و بهره وريجلب مشارکت و رشد خلاقيت کارکنان
اسلاید 38: 384- مزاياي مربوط به مشترياندريافت سرويس مناسب ترارتباط با كاركنان و سازماني متشخص تراطمينان از دريافت محصولي با كيفيت تراحتمال دريافت محصولي ارزان تراطمينان از تداوم كيفيت و خدمات محصولدريافت احترامي بيشتر و واقعي تر
اسلاید 39: 395- مزاياي مربوط به سهامداران و پيمانكارانتسهيل در ارتباطات.اطمينان بيشتر در معاملاتاحتمال سودآوري بيشترامكان نظارت راحتتر و موثرترشفافيت فرايندها و اقداماتتعاملي دلپذيرتر با سازماني دلپذير
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.