صفحه 1:
نظام شایستگی درشر کت ملی کاز
RE RSE ET eke ela
اولین همایش توسعه شایسته سالاری
۹ تبر ماه ۱۳۸۷
سید مجمود ۳۶
آموزش و تجهیز نیروی انسانی
صفحه 2:
a
مفهوم لغوی شایستگی در ادبیات فارسی:
حالت و کیفیت شایسته
پیمبر بدان داد مر علم حق را که شایسته دیدش مرین مهتری را
ناصر خسرو
به نزدیک او شرم و آهستگی است خردمندی و رأی و شایستگی است
فردوسی
ادب و شرم ترا خسرو مهروبان كرد آفرین بر تو که شایسته صد چندینی
حاقظ
صفحه 3:
SS با
انگلیسی: cad شایستکی و شایسته سالاری در
Cowpeteay: The obiliy to do soe thoy well
شایسته سالاری:
QOertoorey: Cyst مس لس wily
صفحه 4:
با SS
مه a oe و 2.2
شایستگی در فرهنگ ق رآنی و دینی:
فرهنگ دینی: «فضیلت» برای فرد و جامعه. معادل شایستگی به کار می رود.
فضیلش: یه تمغیی اازیادتن Ath aga ABS gs Fy
فرهنگ قرآنی: دو نوع فضیلت داریم
فضیلت تفصلی (خدایی): استعداد و عطاء و رحمت خداوندی
فضیلت کسبی (اکتسابی): در اثر تلاش و ممارست به دست می آید.
همچنین در قرآن. «قوّی» و «امین» بودن فرد او را شایسته واگذاری مسئولیت می سازد.
ys 5:5 S| اسْتأجرّت الْقَویٌ این (آیه 26 سوره
۳ (
یستدل علی ادبار الدول باربع: تضیع الاصول و التمسک بالفروع و تقدیم
الاراذل و تاخیر الافاضل(غررالحکم - علی علیه السلام)
چهار چیز به سقوط دولتها می انجامد: (۱)ضایع کردن دستورات اصلی:
(۲) پرداختن به مسائل فرعی و جزئی (۳) مقدم داشتن فرومایگان و اراذل»
we. 64 A. Sk EN
صفحه 5:
a
فارابی:
آنچه موجب سعادت دنیا و آخرت ملتها می شود در چهار چیز خلاصه می گردد:
۴ فضائل نظری
۴ فضائل فکری
۴ فضائل خلقی
* صناعات عملی
صفحه 6:
a
تعار یف
هر چند رویکرد شایستگی در جوامع و در مدیریتها جدید نیست اما رویکردهای مبتنی بر شایستگی از ۱۹۷۰ به
بعد و با پیوند آن با روانشناسی جدید توسعه گسترده ای پیدا کرده است.
دیوید مک کلند روانشناس برجسته دانشگاه هاروارده با رد موفق بودن آزمونهای سنتی هوش و مدرک تحصیلی
بیلی پیشگویی عملکرد شفلی, رویکرد مبتنی بر شایستگی را به عنوان ابزار مهم در ارزیبی عملکرد کارکنان,
برنامه ريزى نيروى انسانی, طرح جانشینی؛ طرح پرورش مدیران و دیگر کارکردهای سازمنها مطرح کرد.
تعریف شایستگی (مک کلند و اسپنسر)
تركيبى از انگیزه Silla sl تصور از خوده تكرش ظا يا ارزشها ها طرز ظقى هل خلنشي يا
مهارت رقتارئ شناختى .وهر نوع ويذكى شخصى است. كه بصورث قابل اعتمادى الفازة
گیری شده و ی تواند تفاوت موجود بین افراد با عملکردبالا و متونظ را بان دهد
تعریف دیگر شایستگی(سازمان ملل)
ترکیبی از مهارتها » ویژگیهای شخصی و شخصیتی و رفتارهایی که مستقیما با
عملکرد موفق در یک شغل خاص مرتبط هستند.
صفحه 7:
a
طراحی برنامه آموزشی
سعی شده است برنامه های آموزشی طبق نظام توسعه مدیریت مبتنی بر شایستگی AS)
منجر به توسعه شایسته سالاری# می شود) طراحی گردد.
مراحل آن عبارتند
Gels avg 8
خیص نیازهای آموزشی
شناسایی و اجرای برنامه های آموزش و توسعه مدیریت
اصلاح در انتخاب (جذب) وآموزش کارکنان جدیدالورود
# اگر شایسته سالاری, را به ۴ امولفه شایسته شنانسی.. شایسته پرورتق.: شایسته گفاری و شاستة ذاری
تقننیم تباییم هرا چیه شاینته شتاسی ,دز حوزه وطایف طرخ و پرنامه ریزقن نیزوی اننانی و
شایسته پروری در حوزه آموزش و تجهییز نیروی انسانی میباشد شایسته گماری و شایسته داری
مستقییما بر عهده مدیریت ارشد شرکت و در ظل سیاست های کلان شرکت میباشد
صفحه 8:
ای ۲
شایستگیهای محوری در شرکت ملی گاز
دانایی
مهارت: کاربرد دانش در عرصه عمل - توانایی اجراء و انجام
تانانی: اطلاغاته دانش مرقیظ. زمیتهاهای افراکن و شناختن: خره و اخوشمتداق
ویژگیهای شخصی و شخصیتی: جنبه های شخصیتی. رفتاری. کیفی و نگرش, قابلیت
فرده نوع نگزش به (انسان - طبیعت - جامعه)
صفحه 9:
SS ها
توسعه تحول شایستگی هاست
توسعه بیشتر یک تحول فکری و شخصیتی همراه
با عادات رفتاری ویژه و توانایی های
علمی و فنی خاص است.
صفحه 10:
a
Bae دی
oe)
oe
ee
ون
نار
صفحه 11:
امر ور «متز ةن سوالى كهاررائ بشين ترون وين فرك ف دران برس ابن اكه
ا ف
صفحه 12:
با SS
تشخیص نیازهای آموزشی در ۳ سطح:
تمرکز قابلیتهای راهبردی (رهبری - قضاوت)
تمرکز بر دانش مدیریتی
(برنامه ریزی - ارتباطات - کنترل)
تمرکز بر فنی و پردازش
صفحه 13:
—h = ست
مدل رابرت کاتز (۱۹۷۴)
مدیریت ارضد
1 مهازت اتانن b مدیریت میتی
مدیریت عملیاتی
مهارتهای ادراکی: جامعنگری. خلاقیت. آینده پژوهی, تفکر تحلیلی, تفكر انتزاعى
* مهارتهاى انسائى: برقررى ارتباطات مؤثر و نفذ و برانكيختن ديكران, اعتماد أفريتى و
ند
* مهارتهای فتی: مربوط به حوزه عمل تخصصی مدیر ذیربط و با دانش فنی» مهارتهای
تکتیکی و استفاده از فناوری مرثبط اسث.
صفحه 14:
2
مدل شایستگی
که براساس آن طرح آموزش مدیران ارشد اجرا می شود
we Crd,
رأهپردی >
صفحه 15:
دوره عالی مدبریت
تصریح بر جهت گیری نظام مدبربت صنعتی در ارتقاء سطح گیفی
دانش و مهارت هدیران ارشد
الزامات
برنامه ریزی ثر آیند رشد و ارتقاء کادر مدیربت
صفحه 16:
با SS
سیاستهای منابع انسانی (آمسوزش)
آموزش پیوسته برای کارکنان در تمام سطوح با تأکید بر آموزش مدیران و
کارکنان جدیدالاستخدام
. ان جوان برای رشد و آمادگی برای آینده خطیر در زمین
5 تدریس
1 تحصيل (آموزش»
ee =
1 تشکیل تیمهای کاری
7" _ برگزاری همایشهایی از علاقمندان جوان
۰
اعمال شیوه صحیح جذب (استانداردسازی و علمی کردن آزمونها و مصاحبهها
مرحله اول (آزمون کتبی)
مرحله دوم (مصاحبه)
صفحه 17:
SS با
سیاستهای منابع انسانی ( آمسوزش)
شناسایی نیازهای آموزشی جدید موّثر در آینده شرکت و اجرای آن:
5 در حوزه فناوریهای جدید
٠ در حوزه تقاضاهاى جديد مثل امور مالی, سرمایه گذاری» قوانین
17 در توسعه قابلیتهای ادراکی
7" _ در حوزه اجتماعی و فرهنگی
1-7 در حوزه مدیریت و رهبری؛ مثل مدیریت استراتژیک, مدیریت دانش
05 در حوزه محیط زیست. اطلاق و توسعه پایدار
17 پرورش مدیران آینده
استقرار نظامهای کیفیت در آموزش AGO 000006 Jas)
مطالعه تطبیقی شرکتهای مشابه (:۵۷() 9
تأسیس مراکز آموزش تخصصی (پالایش - انتقال - گازرسانی - مدیریت ستاد)
همکاری در پیشبرد منطقه ویژه فناوریهای نوین صنعت گاز
صفحه 18:
با SS
oe * 2 ۰ ”
سیاستهای منابع انسانی (آمسوزش)
۴ استفاده از شيوه ها و تكنيك هاى متعدد آموزشى:
آموزشهای از راه دور
آموزشهای الکترونیکی
سمینارهای خارج از محل کار
آموزش در حین کار
برنامه های مطالعاتی
گردشهای علمی و سیاحتی
راه اندازی کانون تفکر
* تشکیل نهادی از متخصصان و علاقمندان به آموزش با توجه به اصل ۴۴ و ارتباط
با مؤسسات آموزشى داخل و خارج: مثلاً (انجمن آموزش کارکنان گاز»
صفحه 19:
ها SS
عناصر آموزشی منتخب بر پایه بررسی ماهیت نیازمندیهای
آموزشی مشاغل مدیریتی
مدیریت | رهبری
دانلیی | نگرش
اقتصادی / مالی
فنون /فن آوری
صفحه 20:
شركت كتتدكان
عفوان
حسایداری برای ملیران
قوانین کسپ و کار
بونامه ريزى اسك راكزيك
سا ماندصی و آشناییی با سازمانپای ش رکتهای بزرگ نفت دنو
کنترل مدیریقی
صدبیر یت منابی انسانی_
اققصاد کلان
سیستمها ی اطلاعات ملیریک
فنون سذاکرد
ارزشها ی احلاقی و توسعه سازمانی
روشهاص تسميم كيرى در مدييريك
سيسكم بودجه بندى در شركت دولثى بآ نكاه بر صنعت نفت
اقتصاد ايران
ERP
جمع
رود
oot
sat
Jet
دعت
Jat
ود
بوذ
رود
soot
رود
یفن
Jest
a
Jat
ریز 7
عناوین دوره های آموزشی ویژه مدیران ارشد
مان
ساعت
“اساعت
sels 6
۲۶ ساعت
۶ ساعت
ete ۶
ele TE
۶ ساعت
err
ele
۶ ساعت
صفحه 21:
SS ها
طرح آموزش مدیران شرکت ملی گاز از پایه ۱۶ تا ۵
در چهار فرابند:
(مهندسی - برنامه ربزی - بهره برداری و تعمیرات - پشتیبانی)
این طرح بر مبنای درجه بندی شایستگی که برای تقویت و ارتقاء به
سطوح بالاتر سازمانی تدوین شده است.
صفحه 22:
۰ 5
توان مدیریتی
مهار تهای ادراکی
۴ تفکر تحلیلی
* تفکر استراتزیک
تصمیم گیری و مدیریت عملکرد
* تفکر خلاق
# حل مستله
* برنامه ریزی و سازماندهی
* نتیجه گرایی
صفحه 23:
a
ویژکیهای شخصیتی
ارزش اخلاقی حرفه ای
"صداقت و درستی
*کمال جویی حرفه ای
#خود مدیریتی
#مسئولیت پذیری
صفحه 24:
ها SS
قابلیت تعامل
مسیریت افراد
*توسعه افراد
#مدیریت رفتار سازمانی و رهبری
مهارتهای ارتباطی
"اتيم سازى و كار تيمى
#مهارتهای ارتباطى تيمى
صفحه 25:
a
دانش 3 مهارتهای تخصصی
3
3
* آشنایی با دانش و مهارتهای عمومی حرفه ای
* بهره گیری دانش و مهارتهای تخصصی حرفه خاص
صفحه 26:
برنامه آموزش » رشد و ارتقای
مدیران اداری صنعت نفت
صفحه 27:
a
هدف از انجام طرح
a بهسازی منابع انسانی از طریق انجام اقدامات هدفمند و نتیجه مدار در
2 نی ارزیابی بازار نیروی کار. استخدام. آموزش حفظ و نگهداری
* ایجاد و استقرار چتر حمایتی/ نظارتی آموزش در سطح صنعت
* طراحی و توسعه برنامه های کلان رشد و ارتقاء مدیریت
a تدوین و تنظیم سیاستهای کنترلی به منظور استقرار نظام مدیریت عملکرد
در حوزه مسئولیتهای مدیریت منابع انسانی
9 ایجاد نظام ارتباطات و پردازش اطلاعات به منظور پیوند ارکان مدیریتی
سازمان صنعت با یکدیگر و مراکز و موسسات علمی/ آموزشی داخل و <
از کشور
* بهسازی فرهنگ سازمانی بمدد مکانیزم مدیریت قدرتمند و به پشتوانه
پی ریزی نظام جامع پرورش کادر رئیسه صنعت نفت با رویکرد تبدیل امور
آداری به هدنر بت مایم اننالن,
صفحه 28:
حوزه های اساسی اثبات شایستگی در نظام اداری
صنایع نفت » گاز بالایش و پخش و پتروشیمی
تفویت توان و تمایل مدیران اداری در حساسترین حوزه
انتظارات :و لقدامات سازمان بعنی عرضه ارثباطات
انسانی محور برنامه آموزشی مورد نظر است ,
انتظار می رود با کنکاش در مولفه های اساسی
موفقیت و شایستگی بستر لازم در پی ریزی نظام
مدیریت منابع انسانی و حصول به شاخصهای اساسی
موفقيت كه ذيلاً مطرح می گردد فراهم آید .
صفحه 29:
Sy
nad
تغییر در لگرش jf منظ رامو راداری به اقق مدیریت مناب عالسانی
انتقال دانش قنی و تخصصهای مدیریتی مورد نیا در عرصه های اداری/ملی /بازرگانی/ صنعی /اقتصادی
افزایش دالش و مهارت مديران د رتضميين تحقق أهداف استرائزيك صنايع نفت
ترغیب خلافیت و نوآوری عنابع السالی د رارتقاء سطح کیفی مسئولیتها و مامورتهای محوله
خطر پذیری منطقی د رآیجاد و مدیریت تعییر و تحولِ
پاسخگویی در قبل عملکرد و پاسخکویی
.تسهيل وتسري ع ارنباطات وتوسعه حضور مقتد رانه در بازا ر تجارت انرق
ازشناسی نهادی و راهبردی ماموریت و جهت گیری مدیریت منایع انسانی در رقابت با سازمثهای مشلبه
بين
توانمند سازی سازمان د رتبدیل تقاط ضعف به قوت و نهد یدها وقرعتها
صفحه 30:
SS با
اهداف بسیاری برای امر مترتب است که اهم آن عبارتند از ؛
بهره مندی از ذخایر مستعد تخصصی | تجربی جهت تصدی مشاغل
مديريتى
ایجاد شرایط لازم جهت آموزش و پرورش منابع واجد شرایط
ارزیابی و ارزشیابی احتیاجات و برنامه ریزی تامین و تجهیز کادر
انتخاب و آموزش مدیران جوان جهت تصدی مشاغل مدیریتی آینده
حفظ و استمرار عملیات . علیرغم انتقالات ضمن خدمت oy
نشده
صفحه 31:
—
دوره های مورد نیاز طرح
مرحله اول:
عنوان دوف | ساعت
بروسى سير تغييرات و تحولات نظام ادارى دی صنعت نفت "روف | ۸ساعت
تحلیلی برآهداف ستراتژیک و ماموربت تام داری صنعت تفت "رول | 1۶ساعت
تام داری در شرکتهای تفتی المللى !رون | ۸ساعت
مبانی طراحی ساختارهای سازمانی as? | #ساعت
آشتایی با برنامه تحول در تام اداری کشسور !رون | ۸ساعت
آشتایی با تقامهای برنامه ریزی, تشکیانت مسیریت , عطات ومالی در صنعت تفت | ۲ روز | 12 ساعت
مديريت مالى برای مدیران غیر مالی "روف | 7۶ ساعت
قراردادها و مقررات پیمانکاری !رون | ۸ساعت
حفاظت اسناد و امنيت اطلاعات ag? | #ساعت
زبان تقصصي “دوف | ۲۲ساعت
pagel G gala? “رول | ۳۲ساعت
جهان زندکیاد کدام جهان زندکی می کتیم؟] !رون | #ساعت
شبوه ها ی آیجاد انکیزشی کار Seu | iat
کف "" رو | ۲۸۲ ساعت
صفحه 32:
دوره های مورد نیاز طرح
مرحله دوم:
عنوان ديد ساعت
سناریونویسی با رویگرد ترسیم چشم انداز, تدوین مأموریت و تنظیم برنامه ها | ارول | /ساصت
مديريث عطكرد !روز | #ساعت
روش نقد اندیشه zea [ind
مديريت لر يك نكاءإمرررى بر هرخه کامل مدیریت ] inh | 1۲ساعت
"تصسيم کیری و حل مشتاات ملیر تفت [ ۱۷اف
عدیریت ریسک در مراودات بازرکانی [بعد | ۸ساعت
مديريث تفيير int | سامت
مسائل حقوقى قراردادها لو | wake
كاربر د آمار لر منيريث انعد | #سامة
igual و فون مذاكرده ١ بعد | ۸ساعت
مدیریت بنگامداری انعد | ele
جاذبه هاى رفتارى / اطلاعائى مديران مرفق weld | iad
oo 4 دوت | 117 ساعت
صفحه 33:
با SS
استانداردسازی آزمون استخدامی و طرح آموزش بدواستخدام
با توجه به مجوز شماره ۲/۱/۲۸-۳۳۲۷۷ مورخ ۱۴/۱۲/۸۶ وزیر محترم
نفت در خصوص بکارگیری و استخدام ۱۰۶۰ نفر به صورت کارآموز که
در راستای تامین نیروی انسانی شرکتهای پالایش گاز و شرکت انتقال
گاز(مناطق عملیات انتقال گاز) می gal WSL امور طرح استاندارد سازی
آزمون استخدامی را مطابق بند ۲-۰۱-۷ فصل دوم مقررات اداری و
استخدامی کارمندان تهیه و جهت تصویب خواهی لازم ارایه می نماید.
صفحه 34:
استانداردسازی آزمون استخدامی و طرح آموزش بدواستخدام
مرحله اول
(آزمون کنبی)
=
۵ نیروی
لس انسانی جهت اعمال م]
مرحله دوم
(مصاحبه)
الف) تخصصی
آرزیابی فعالیتها و تجارب کاری
مرتبط با شغل و رشته تحصیلی
بررسى توانمند بها و قابلبتهاى فرد مر تبط ب داش
فنی - تخصصی و دیگر مهارتها
ب) روانشناختی
ارزیابی از بعد سازگاری و
دونشناختی
"چگونگی تعاملات و مهارتههای اجتماعی و مهار تهای
مقبله ای
صفحه 35:
a
استانداردسازی آزمون استخدامی و طرح آموزش بدواستخدام
اقدامات (مرحله دوم):
رشته تحصیلی
< انتخاب مشاور جهت معرفی روانشناس و
AN: aula Las aS
مشاور همان موسسه واجد صلاحیت
طراح سعوالات روانشيباختى تاشد)
- تشكيل كاركروه أموزشى براى كروه
مصاحبه تخصصى و روانشناس و كزينش | -
(حداقل ۱۶ ساعت)
- متخي اج يو د
عرش 9G Ses he ota
aes 7 بيرع دق بوعيه [ميزفيياية اط
طرح و برنامه ریری تیروی انسانی
اب کرو نامه ی پزای ما |
اقدامات (مرحله اول):
انتخاب موسسات علمی دارای صلاخیت
جهت طراحی سوالات آزمون علمی
* " انتخاني,موسسانت غلمی افارای, Bigs Dae
ته طرا
ead,
- اباك شر کبهاین illo سللاحيت جهوت
تهیه و تصحیح پاسخنامه های آزمون
والات استعداد و
lee موی نات آموزشنی. دارای
صلاحیت جهت اجرای آزمون در هفت
حوزه
صفحه 36:
نفرات در اين دوزه ها متناسب با سمت 1
گروهبندی شده و دوره ها به صورت تثورى دوره هاى عمومى فنى و 009/17 به صورت
و كاركاهى اجرا مى كرددصدت زمان متفييو ترکیبی از مباحث تئوری وعملی اجرا می گردد
ate
صفحه 37:
eee
دوره هاي عمومي
مدت دوره ؛ 129ساعت
۱-کنفرانس اطلاعی ۵ ساعت *
۲-اصول نامه نگاری و گزارش نویسی ۲۵ ساعت *
۳-پرورش کارمندان ۵ ساعت *
۴سیستم یکپارچه مدیریت 60/1008 ساعت
* ۵-خلاق و خود شناسی(انسان خود شکوفا) ۸ ساعت
* ۶سروشهای توسعه خلاقییت در سازمان ۸ساعت
۰ ۷- مهارتهای زندگی ۸ ساعت
* ۸کار گرو هی ( (00080610609) ۳696060" ساعت
صفحه 38:
دوره اشنايي با واحدها (وصتدامم)به مدت 6202 ساعت
هدف: اشنايي کاراموزان با فرایند گازرساني و فعالیتها
۱- آشنایی با سیستم پالایشگاه كاز ۴ ساعت
۴ ساعت
۳- اداره ایمنی و اتش نشانی ۴ ساعت
۴- ایستگاه نقویت فشار ۴ساعت
۵- ایستگاه ۴ 0 ساعت
۶-ایستگاه 6 8 ساعت
۷- کارگاه ابزار دقیق و برق گازرسانی ۲ساعت
۸- کارگاه حفاظت کاتدیک ۲ ساعت
۹- کارگاه مکانیک گازرسانی ۲ ساعت
۰-اداره مهندسی و خدمات فنی ۲ساعت
۱۱-اداره بهره برداری و پست امداد شبکه ۰ ۲ ساعت
۲-مور اداری ۲ساعت
۳-داره امور مشترکین ۲ ساعت
۴-اداره امور مالی ۲ساعت
۱۵-داره آمورکالا ۲ ساعت
۶-اداره امورحقوقی و قراردادها ۲ ساعت
صفحه 39:
ها ۲۲۲۲۲۲۲۲ !
سرانه آموزش کار کنان در سال ۸۶ و مقایسه آن با دو سال گذ؛
آموش بد؛ 1
اموس بدد. Beat ار
جمع استخدام اموزش کارمندان | آموزش مدیران
yy roy ow 1۳۹۰ تعداد دور ه
OMe 21۳۱۳۵ ۳۹۳۹ 93۷۰ تعداد شرکت کننده
تن ۱۳۹۸۸ ۷۰۹ yr نفر ساعت
ساعت و۳۰ ۳ماعت و۵ | ۲۲ ساعت و۳۲
col ۳ 0 سرانه
دقيقه دقيقه دقيقه
صفحه 40:
سيلنه آمويش كل رح
بدوان كايآمويان
سیلنه آمونش کل با و
GL! کایآمویان
صفحه 41:
! ۳۲۲۲۲۲۲
نمودار مقایسه ای سرانه آموزشی مدیران (رتبه های ۸ و بالاتر)
۳۳-۲
۳ r
a
aia:
۳ Woy ee
۱۳۸۶ ال ۱۳۸۲ ماسر
سرانه آموزشی شامل دوره های مدیریتی, زبان. رایانه. 16200" و سمینار می باشد.
صفحه 42:
ee
نمودار مقایسه ای نفر ساعت آموزشی کار کنان جدیدالاستخدام
صفحه 43:
ای ۲
و
میتی تو همی خواهی لب نان در به در
تابه زان ميان آب جو و
ا غافل از خود زين و آن آب جو
(مولوى)
از توجه شما متشكريم