نظام شایستگی در شرکت ملی گاز ایران
اسلاید 1: نظام شايستگي درشركت ملي گاز ايراناولين همايش توسعه شايسته سالاري29 تير ماه 1387با تأكيد بر جذب شايستگان و پرورش كارآمدانسيد محمود حسينيآموزش و تجهيز نيروي انساني
اسلاید 2: مفهوم لغوي شايستگي در ادبيات فارسي:حالت و كيفيت شايسته صلاحيت، قابليت، لياقت پيمبر بدان داد مر علم حق را كه شايسته ديدش مرين مهتري راناصر خسروبه نزديك او شرم و آهستگي است خردمندي و رأي و شايستگي استفردوسيادب و شرم ترا خسرو مهروبان كرد آفرين بر تو كه شايسته صد چندينيحافظ
اسلاید 3: شايستگي و شايسته سالاري در لغت انگليسي:شايستگي: شايسته سالاري: Competency: The ability to do some thing well Meritocracy: System based on ability
اسلاید 4: شايستگي در فرهنگ قرآني و ديني: فرهنگ ديني: «فضيلت» براي فرد و جامعه، معادل شايستگي به كار مي رود.فضيلت به معني؛ زيادت، برتري و ضدنقص مي باشد. فرهنگ قرآني: دو نوع فضيلت داريمفضيلت تفصلي (خدايي): استعداد و عطاء و رحمت خداونديفضيلت كسبي (اكتسابي): در اثر تلاش و ممارست به دست مي آيد.همچنين در قرآن، «قوّي» و «امين» بودن فرد او را شايسته واگذاري مسئوليت مي سازد. إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ (آيه 26 سوره قصص) يستدل علي ادبار الدول باربع: تضيع الاصول و التمسك بالفروع و تقديمالاراذل و تاخير الافاضل(غررالحكم – علي عليه السلام) چهار چيز به سقوط دولتها مي انجامد: (1)ضايع كردن دستورات اصلي، (2) پرداختن به مسائل فرعي و جزئي، (3) مقدم داشتن فرومايگان و اراذل، (4) عقب راندن شايستگان
اسلاید 5: فارابي:آنچه موجب سعادت دنيا و آخرت ملتها مي شود در چهار چيز خلاصه مي گردد:فضائل نظريفضائل فكريفضائل خلقيصناعات عملي
اسلاید 6: تعاريف:هر چند رويكرد شايستگي در جوامع و در مديريتها جديد نيست اما رويكردهاي مبتني بر شايستگي از 1970 به بعد و با پيوند آن با روانشناسي جديد توسعه گسترده اي پيدا كرده است.ديويد مك كلند روانشناس برجسته دانشگاه هاروارد، با رد موفق بودن آزمونهاي سنتي هوش و مدرك تحصيلي براي پيشگويي عملكرد شغلي، رويكرد مبتني بر شايستگي را به عنوان ابزار مهم در ارزيابي عملكرد كاركنان، برنامه ريزي نيروي انساني، طرح جانشيني، طرح پرورش مديران و ديگر كاركردهاي سازمانها مطرح كرد. ترکیبی از انگیزه ها، عادات، تصور از خود، نگرش ها یا ارزشها یا طرز تلقی ها، دانش یا مهارت رفتاری شناختی و هر نوع ویژگی شخصی است، که بصورت قابل اعتمادی اندازه گیری شده و می تواند تفاوت موجود بین افراد با عملکردبالا و متوسط را نشان دهد. تعريف شايستگي (مك كلند و اسپنسر) تعريف ديگر شايستگي(سازمان ملل) تركيبي از مهارتها ، ويژگيهاي شخصي و شخصيتي و رفتارهايي كه مستقيما با عملكرد موفق در يك شغل خاص مرتبط هستند.
اسلاید 7: طراحي برنامه آموزشيتعيين مدل شايستگيتشخيص نيازهاي آموزشيشناسايي و اجراي برنامه هاي آموزش و توسعه مديريتاصلاح در انتخاب (جذب) وآموزش كاركنان جديدالورود* اگر شایسته سالاری را به 4 مولفه شایسته شناسی ، شایسته پروری ، شایسته گماری و شایسته داری تقسیم نماییم هر چند شایسته شناسی در حوزه وظایف طرح و برنامه ریزی نیروی انسانی و شایسته پروری در حوزه آموزش و تجهییز نیروی انسانی میباشد شایسته گماری و شایسته داری مستقیما بر عهده مدیریت ارشد شرکت و در ظل سیاست های کلان شرکت میباشد سعی شده است برنامه های آموزشی طبق نظام توسعه مديريت مبتني بر شايستگي (كه منجر به توسعه شايسته سالاري* مي شود) طراحی گردد. مراحل آن عبارتند از:
اسلاید 8: شايستگيمهارتداناييويژگيهاي شخصي و شخصيتيشايستگيهاي محوري در شركت ملي گازمهارت: كاربرد دانش در عرصه عمل ـ توانايي اجراء و انجامدانايي: اطلاعات، دانش مرتبط، زمينه هاي ادراكي و شناختي، خرد و هوشمنديويژگيهاي شخصي و شخصيتي: جنبه هاي شخصيتي، رفتاري، كيفي و نگرش، قابليت ارتباطات، اخلاق حرفه اي، تقدم منافع جمع به فرد، نوع نگرش به (انسان ـ طبيعت ـ جامعه)
اسلاید 9: توسعه تحول شايستگي هاستتوسعه بيشتر يك تحول فكري و شخصيتي همراه با عادات رفتاري ويژه و توانايي هاي علمي و فني خاص است.
اسلاید 10: ديگر كشورهاي ثروتمند و فقير وجود ندارد بلكهكشورهاي دانشگر و جاهل وجود دارد.پيتر دراكر
اسلاید 11: امروز بهترين سوالي كه براي تعيين ثروت يك فردي ميتوان پرسيد اين است كه ”اهل كدام كشوري؟“ اما 10 سال بعد بهترين سوال اين است كه ”چقدر آموزش ديدهاي؟“ !!!بيل گيتس
اسلاید 12: تشخيص نيازهاي آموزشي در 3 سطح:تمركز قابليتهاي راهبردي (رهبري ـ قضاوت)تمركز بر دانش مديريتي (برنامه ريزي ـ ارتباطات ـ كنترل) تمركز بر فني و پردازش
اسلاید 13: مدل رابرت كاتز (1974) مهارتهاي ادراكي: جامعنگري، خلاقيت، آينده پژوهي، تفكر تحليلي، تفكر انتزاعيمهارتهاي انساني: برقراري ارتباطات مؤثر و نافذ و برانگيختن ديگران، اعتماد آفريني و همدليمهارتهاي فني: مربوط به حوزه عمل تخصصي مدير ذيربط و با دانش فني، مهارتهاي تكنيكي و استفاده از فناوري مرتبط است.مهارت فنيمهارت ادراكي
اسلاید 14: مدل شايستگيكه براساس آن طرح آموزش مديران ارشد اجرا مي شودراهبرديعملياتيمديريتيقضاوتنگرش و ويژگيهاي شخصيتيرهبريفني و تخصصيپردازشبرنامه ريزي و كنترلارتباطات بين فرديارتباطات كتبي و شفاهيشايستگي
اسلاید 15:
اسلاید 16: سياستهاي منابع انساني (آمـوزش)آموزش پيوسته براي كاركنان در تمام سطوح با تأكيد بر آموزش مديران و كاركنان جديدالاستخدام ترغيب و تشويق متخصصان جوان براي رشد و آمادگي براي آينده خطير در زمينه هاي:تدريستحصيل (آموزش)پژوهشتشكيل تيمهاي كاريبرگزاري همايشهايي از علاقمندان جواناعمال شيوه صحيح جذب (استانداردسازي و علمي كردن آزمونها و مصاحبههامرحله اول (آزمون كتبي)مرحله دوم (مصاحبه)
اسلاید 17: شناسايي نيازهاي آموزشي جديد مؤثر در آينده شركت و اجراي آن:در حوزه فناوريهاي جديددر حوزه تقاضاهاي جديد مثل امور مالي، سرمايه گذاري، قوانيندر توسعه قابليتهاي ادراكيدر حوزه اجتماعي و فرهنگيدر حوزه مديريت و رهبري؛ مثل مديريت استراتژيك، مديريت دانشدر حوزه محيط زيست، اطلاق و توسعه پايدارپرورش مديران آيندهاستقرار نظامهاي كيفيت در آموزش (مثل ISO 10015)مطالعه تطبيقي شركتهاي مشابه (Bench Marking)تأسيس مراكز آموزش تخصصي (پالايش ـ انتقال ـ گازرساني ـ مديريت ستاد)همكاري در پيشبرد منطقه ويژه فناوريهاي نوين صنعت گازسياستهاي منابع انساني (آمـوزش)
اسلاید 18: استفاده از شيوه ها و تكنيك هاي متعدد آموزشي:آموزشهاي از راه دورآموزشهاي الكترونيكيسمينارهاي خارج از محل كارآموزش در حين كاربرنامه هاي مطالعاتيگردشهاي علمي و سياحتيراه اندازي كانون تفكرتشكيل نهادي از متخصصان و علاقمندان به آموزش با توجه به اصل 44 و ارتباط با مؤسسات آموزشي داخل و خارج، مثلاً (انجمن آموزش كاركنان گاز)سياستهاي منابع انساني (آمـوزش)
اسلاید 19: عناصر آموزشی منتخب بر پایه بررسی ماهیت نیازمندیهای آموزشی مشاغل مدیریتی مدیریت / رهبریدانايي/ نگرشاقتصادی / مالیفنون / فن آوری
اسلاید 20: عناوين دوره هاي آموزشي ویژه مدیران ارشد
اسلاید 21: طرح آموزش مديران شرکت ملي گاز از پايه 16 تا B اين طرح بر مبناي درجه بندي شايستگي که براي تقويت و ارتقاء به سطوح بالاتر سازماني تدوين شده است.در چهار فرایند:(مهندسی – برنامه ریزی – بهره برداری و تعمیرات - پشتیبانی)
اسلاید 22: توان مديريتيمهارتهای ادراکیتفکر تحلیلیتفکر استراتژیکتصمیم گیری و مدیریت عملکردتفکر خلاقحل مسئلهبرنامه ریزی و سازماندهینتیجه گرایی
اسلاید 23: ويژگيهاي شخصيتيارزش اخلاقی حرفه ايصداقت و درستیکمال جویی حرفه ایشخصیتخود مدیریتیمسئولیت پذیری
اسلاید 24: قابليت تعاملمدیریت افرادتوسعه افرادمدیریت رفتار سازماني و رهبريمهارتهای ارتباطیتیم سازی و کار تیمیمهارتهای ارتباطی تيمي
اسلاید 25: دانش و مهارتهاي تخصصيپایه آشنایی با دانش و مهارتهای عمومی حرفه ايتخصصی بهره گیری دانش و مهارتهای تخصصی حرفه خاص
اسلاید 26:
اسلاید 27: هدف از انجام طرح بهسازی منابع انسانی از طریق انجام اقدامات هدفمند و نتیجه مدار در حوزه فعالیتهای ارزیابی بازار نیروی کار، استخدام، آموزش حفظ و نگهداری و ارتقاءایجاد و استقرار چتر حمایتی/ نظارتی آموزش در سطح صنعتطراحی و توسعه برنامه های کلان رشد و ارتقاء مدیریتتدوین و تنظیم سیاستهای کنترلی به منظور استقرار نظام مدیریت عملکرد در حوزه مسئولیتهای مدیریت منابع انسانیایجاد نظام ارتباطات و پردازش اطلاعات به منظور پیوند ارکان مدیریتی سازمان صنعت با یکدیگر و مراکز و موسسات علمی/ آموزشی داخل و خارج از کشوربهسازی فرهنگ سازمانی بمدد مکانیزم مدیریت قدرتمند و به پشتوانه پی ریزی نظام جامع پرورش کادر رئیسه صنعت نفت با رویکرد تبدیل امور اداری به مدیریت منابع انسانی.
اسلاید 28: حوزه های اساسی اثبات شايستگی در نظام اداری صنايع نفت ، گاز پالايش و پخش و پتروشيمیتقویت توان و تمایل مدیران اداری در حساسترین حوزه انتظارات و اقدامات سازمان یعنی عرصه ارتباطات انسانی محور برنامه آموزشی مورد نظر است . انتظار می رود با کنکاش در مولفه های اساسی موفقیت و شایستگی بستر لازم در پی ریزی نظام مدیریت منابع انسانی و حصول به شاخصهای اساسی موفقیت که ذیلاً مطرح می گردد فراهم آید .
اسلاید 29:
اسلاید 30: اهداف بسیاری برای امر مترتب است که اهم آن عبارتند از :بهره مندی از ذخایر مستعد تخصصی / تجربی جهت تصدی مشاغل مدیریتیایجاد شرایط لازم جهت آموزش و پرورش منابع واجد شرایطارزیابی و ارزشیابی احتیاجات و برنامه ریزی تامین و تجهیز کادر مدیریت انتخاب و آموزش مدیران جوان جهت تصدی مشاغل مدیریتی آیندهحفظ و استمرار عملیات ، علیرغم انتقالات ضمن خدمت پیش بینی نشده
اسلاید 31: دوره هاي مورد نياز طرح مرحله اول:
اسلاید 32: دوره هاي مورد نياز طرح مرحله دوم:
اسلاید 33: استانداردسازي آزمون استخدامي و طرح آموزش بدواستخدام با توجه به مجوز شماره 33277-2/1/28 مورخ 14/12/86 وزیر محترم نفت در خصوص بكارگيري و استخدام 1060 نفر به صورت كارآموز كه در راستاي تامين نيروي انساني شركتهاي پالايش گاز و شركت انتقال گاز(مناطق عمليات انتقال گاز) مي باشد، اين امور طرح استاندارد سازي آزمون استخدامي را مطابق بند 7-01-2 فصل دوم مقررات اداري و استخدامي كارمندان تهيه و جهت تصويب خواهي لازم ارايه مي نمايد.
اسلاید 34: استانداردسازي آزمون استخدامي و طرح آموزش بدواستخداممرحله اول (آزمون كتبي)آزمون علمي دروس عمومي دروس تخصصي آزمون استعداد و روانشناختي آزمون هاي شناختي (هوش عمومي-استعدادهاي شناختي) آزمون هاي شخصيت آزمون هاي رغبت و ارزشها آزمون مصاحبه موقعيتيتأمين نيروي انساني جهت اعمال امتيازات ويژهنيروهاي ممتازمرحله دوم (مصاحبه)الف) تخصصيارزيابي فعاليتها و تجارب كاري مرتبط با شغل و رشته تحصيليبررسي توانمنديها و قابليتهاي فرد مرتبط با دانش فني ـ تخصصي و ديگر مهارتهاب) روانشناختيارزيابي از بعد سازگاري و روانشناختيچگونگي تعاملات و مهارتهاي اجتماعي و مهارتهاي مقابله اينتيجه آزمون استعداد و روانشناختي (در اختيار روانشناس گروه مصاحبه)تركيب گروه مصاحبه كننده: سه نفر از كارشناسان يا مديران مطلع يك نفر نماينده از گزينش يك نفر كارشناس خبره روانشناس
اسلاید 35: استانداردسازي آزمون استخدامي و طرح آموزش بدواستخدامكنترل و نظارت بر چگونگي انجام كار در چهار موضوع فوق به عهده آموزش است.
اسلاید 36: مدل آموزشي در يك نگاهدوره هاي عموميمدت دوره ها: 129ساعتدوره هاي زبان انگليسيمدت دوره: 200ساعتدوره هاي HSEمدت دوره: 65ساعتدوره هاي زبان تخصصي مدت دوره: 216 ساعتدوره هاي تخصصيمدت دوره: 150محل دوره: در يكي از مراكز آموزشي تخصصي صنعت نفت OJTآشنايي با واحدها مدت دوره: 44ساعتOSTمدت دوره: 64 ساعت محل دوره : يكي از شركتهاي گاز استانيدوره هاي عمومي فني و OST به صورت تركيبي از مباحث تئوري وعملي اجرا مي گرددنفرات در اين دوره ها متناسب با سمت گروه بندي شده و دوره ها به صورت تئوري و كارگاهي اجرا مي گرددمدت زمان متغيير مي باشد .دوره هاي كامپيوتر مدت دوره:111 ساعتدوره هاي عمومي فنيمدت دوره: 76 ساعت
اسلاید 37: دوره هاي عمومي1-کنفرانس اطلاعی 25 ساعت 2-اصول نامه نگاري و گزارش نویسی 25 ساعت 3-پرورش کارمندان 25 ساعت4-سیستم یکپارچه مدیریت IMS 24 ساعت5-اخلاق و خود شناسي(انسان خود شكوفا) 8 ساعت6-روشهاي توسعه خلاقييت در سازمان 8 ساعت7- مهارتهاي زندگي 8 ساعت 8-كار گرو هي ( (TEAM WORKING16 ساعتمدت دوره : 129ساعت
اسلاید 38: دوره اشنايي با واحدها (rotation)به مدت 44 ساعت هدف: اشنايي كاراموزان با فرايند گازرساني و فعاليتها1- آشنايي با سيستم پالايشگاه گاز 4 ساعت 2- آشنايي با خطوط لوله و انتقال گاز 4 ساعت3- اداره ايمني و اتش نشاني 4 ساعت4- ايستگاه تقويت فشار 4 ساعت5- ايستگاه CGS 4 ساعت6- ايستگاه TBS 4 ساعت7- كارگاه ابزار دقيق و برق گازرساني 2 ساعت8- كارگاه حفاظت كاتديك 2 ساعت9- كارگاه مكانيك گازرساني 2 ساعت10-اداره مهندسي و خدمات فني 2 ساعت11-اداره بهره برداري و پست امداد شبكه 2 ساعت12-امور اداري 2 ساعت13-اداره امور مشتركين 2 ساعت14-اداره امور مالي 2 ساعت15-اداره اموركالا 2 ساعت16-اداره امورحقوقي و قراردادها 2 ساعت
اسلاید 39: سرانه آموزش كاركنان در سال 86 و مقايسه آن با دو سال گذشته
اسلاید 40: نمودار مقايسه اي سرانه آموزشي در 3 سال گذشته
اسلاید 41: نمودار مقايسه اي سرانه آموزشي مديران (رتبه هاي A و بالاتر )سرانه آموزشي شامل دوره هاي مديريتي، زبان، رايانه، HSE و سمينار مي باشد.
اسلاید 42: نمودار مقايسه اي نفر ساعت آموزشي كاركنان جديدالاستخدام
اسلاید 43: از توجه شما متشكريميك سبد پر نان تو را بر فرق سرتو همي خواهي لب نان در به در تــا به زانـويي ميـان آب جــوغـافل از خود زين و آن آب جــو (مولوي)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.