کسب و کارمدیریت و رهبری

نظام پیشنهادها و خلاقیت سازمانی

صفحه 1:
نظام پيشنهادها و خلافیت سازماني سعید فتح الهی راد خرداد 90

صفحه 2:
‎a‏ توضيحاتي در زمینه نظام پيشنهادها 2 نگاهی به موضوع بررسي پيشنهادها ‏3 خلاقیت در خانواده ‎

صفحه 3:
‎)١‏ شناخت نظام پيشنهادها (فرایند,فلسفه.اهداف.ضرورت , تاریخچه و... ‎

صفحه 4:
نظام پيشنهادها نظامی است که طبق آن فرایندهایی برای دستیابی به مقاصد زیر در سا ۱ ازمان ایجاد می‌شود: ارائه و دريافت * بررسی: وراعلام تتیجه: اجرای پیشنهادهای مصوب پاداش‌دهی و انگیزش و دبیرخانه (ستادی) برای انجام فعالیت‌های زیر ایجاد می‌شود: * آموزشی ترویجی نظارتی و گزارش دهی(رزیابی عملکرد واحدها/ افراد) ضمنا سیستم اطلاعاتی برای مکانیزه کردن فرم‌های نظام پيشنهادها و تهیه گزارشات به روز استقرار مى يابد.

صفحه 5:
ماموریت اصلي نظام پيشنهادها ایجاد فضايي در سازمان است که کلیه کارکنان را ترغیب نماید تا در زمینه كاري خویش گامهاي کوچك مستمر رو به جلو بردارند.

صفحه 6:
مسير حركتي نظام بيشنهادها

صفحه 7:
لجواهایوردوو نادر طیهو قررک‌نشته( فولاد سازوکروبتلان ۱۸۶۷ - کدایمیانکلیس/۱۹۰ و بکار گیری موفق در صنایع ژاپن طی دهه های ۱۹۵۰ میلادی به بعد صدور به سازمانهای غربی از نیمه دوم دهه ۱۹۷۰ میلادی . فراگیر شدن در جهان از دهه ۱۹۸۰ میلادی :ايران . آغاز در ۴ سازمان ايرانى در سال 1124 در بخش صنعت طى بروزه ای وزارت صنايع و كسترش آن به ساير سازمانها .اعطاى ماموريت كسترش نظام بيشنهادها در سازمانهاى دولتى به سازمان مديريت دولتى .ايجاد الزام استقرار نظام بيشنهادها در سازمانهاى دولتى توسط هيات وزيران ( سال ۱۳۷۲) آغاز همایشهای سالیانه نظام پیشنهادها ( از ابتدای دهه ۱۳۸۰) .ایجاد رويكرد جديد (کایزنی /مدرن) نظام پيشنهادها در سازمانهای پیشرو و گسترش آن به سایر سازمنها . رواج بكار كيرى سیستم اطلاعاتی نظام پيشنهادها در سازمانها از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ ایجاد انجمن نظام پيشنهادها .الزام به استقرار نظام پيشنهادها طی ماده ۲۰ قانون خدمات کشوری .ایجاد جایزه ملی نظام پيشنهادها از سال ۱۳۸۷ در کشور

صفحه 8:
نظامي براي ایجاد فضاي مناسب و پویا برای-۲. نظامي براي بهره مندي بیشتر ازظرفيتهاي -1 ۱ گسترش يادگيري و خلاقبت در کارکنان و ... بهبود محصولات»خدمات»فراینده همچنین زمینه سازي براي استقبال و بكارگيري ِ آنها توسط مدیران در سازمان ‎easing‏ نظامي براي افزایش رضایتد۳ ‎eae‏ شغلي کارکنان از طریق فراهم ان در ساير بخشهاي سازمان بو اداره سازمان و بهره مندي از مزاياي مشاركت ‎(eens‏ ‏اقدامهاي بهبود صورت گرفه تم 2 ‎te‏ ‏: نظامي براي افزایش سطح همكاري -۴ ‎fs piel aa‏ و همدلي بین مدیران و کارکنان 000000 نظامي براي شتاب و استمرار-ه ‎eee ۱‏ بخشيدن به جرخه بهبود و مبارزه شناساییو حذذاتلاهاءدوبارم کاریها با سکون زدگي در سازمان سود؛ بهره وري و ...) از طریق اجراي پيشنهادها

صفحه 9:
فلسفه لت لاك موه َ ۳ زه كارى نظا حوزه کاری نظام تیمهای ‎ae oe‏ حل مسئله(حلقه های کیفی) | . . 7 تعداد بهبود ممکن : محدود سا ‎ce pee‏ 9 ‎CvopeP‏ ‏حوزه کاری هیات مدیره و با موه در حبطه کل سازمان ‎Porce‏ اسب های مدیریتی ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
بهبود فرهنگ سازمانی (۲ لوتقایروحیه عشلوک‌فرشوو - گروهی کا رکنان در بهبود سازمانی هص و نموشرهناف ع قرضى- ی اند خلاقیتو لستعدادهای‌کلرکنان ایجاد بانک(۳ اطلاعانی قابل دستیابی همکانی به گامها و فرصتهای بهبود

صفحه 11:
مزابای برای سهامداران و مدیران: -مزایای اقتصادی ناشی از رفع اتلاقها کاهش هزینه ها -جلب رضایت بیشتر مشتریان بابت رفع مسائل و سرعت بخشی به انجام کارها -بهبود شگرف در فرهنگ سازمانی و رضایتمندی شغلی کا رکنان مزایای برای کار -ایجاد فرصتی ارزشمند برای طرح نظرات و پيشنهادها -دریافت پاسخ مستدل .قدرشناسانه و سریع به پيشنهادها از مسئولین مربوطه -وجود امکان درخواست تجدید نظر در بررسی پيشنهاد -)مکان کسب رضایتمندی و غرور شغلی از مشاهده مزایای به اجرا رسیدن پيشنهادها -امکان کسب در آمد بیشتر از منشا فکر و خلاقیت برای کار کنان بعنوان پاداش پیشنهادهای پذ برفته و اجرا شده -افزایش شادابی,جذابیت و مفرح بودن محیط کاری -نهادینه شدن روحیه عارضه بینی ؛تحلیل گری , مشار کت جویی و مسئله ستیزی در کار کنان ای روحیه خمود کی و مستله گریزی با زآفرینی روحیه دانش اندوزی و افزايش دانش و آگاهیهای شغلی کار کنان به واسطه جستجوی همیشگی کار کنان برای یافتن زمینه های بهبود در کار خود و ارانه پيشنهاد

صفحه 12:

صفحه 13:
ere ‏نفربيشتهاد در سال‎ -١ ۲- درصد پیشنهادهای تصویب شده ۳- درصد ادهای اجراشده ۶ درصد مشار کت کار کنان 0- درصد پیشنهادهای کروهی ۷- درصد مشا ر کت کار کنان در عضویت گروهها ۷- متوسط زمان تصمیم گیری در رد یا قبول ۸- متوسط زمان اجرای پيشنهاد “teh «۳۳ آماراعلامي موسسه توسعه مشارکت در اردیبهشت ۸۵ 1۵۰ se ‏شرکت یرای‎ 14 ۸۳ ۵ Ml. 4 Wil. حداقل در +38 شركت ايرلقى ۳۰ 1 اشامن لوب در سال يعد ۰ روز ۰ روز

صفحه 14:
2) ESSE SY 9 ae ou ‏و سا‎ 0 || دا ها مرها یاک لوم د.ا هك 138607127 ا سعید فتحلهي راد شرع وضعيت فعلى و مشكلات آنا شخ شاد نر حال حاضر بزو 2:0 ‎Sh‏ فاقد سيستم ايموببلايزر مبباشد. | تنهايا تغيير در دو شهاره دسته سيم ويك مجموعه قفل ويك داشبرد و 2 فينوان اين خودرو را به ايمهببلايزر مجيز نهود. یاب ‎up cas‏ راح ‎bot also stati‏ ینور ۱ ۲فزایی قیمت در شر خودرو حین فروش حداقل به میز! موافقت ایرانخودرو ویا مدید بروژه ري استئیل با ارائه لیست حذف و ل سنا اضف باق إن مش سود عايد سيسام ايرالخودرو ميكرحد. ۲- افزایش ضريب حفاظتي خودرو ۲- استفاده از تكنولوژي روز تسد ‎oti ge‏ ۳ 1 Tre 11387 BE BO satus ea [05 | ‏اير‎ al ‏كمينه اموريروته شاف تكوين‎ OS FREE pain ‎(tite Nadine‏ رمد متشاركت ‎ ‏۲ | تجدیدضد | |= 794652 ما ‏با تشکو اویژه ۳ ‎Fist‏ 765426 له ] ‎Tio‏ ‏اطبدر 716[ 6 - ‎fio‏ ‎i ——| ‏ات ”تر ‏فرم برسی | فراع | برسي مجدد لدسی‌نشت فا اجرنشدة | أماروكزارشات ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
۹ 1 سعيد فتعالهي راد بررسي [77954 ‏دقندو_‎ ee eee lg la seid ‏عنوان‎ ‏ادعبه کمه | قلف‎ برسی ‎sta fanaa! lad (OSHS‏ تگمی ]1 لیر درضورت نكبارق بون ‎ese‏ 99559588 00 |[ سس ‎ ‎eres est‏ —_— ارتباط با مشكلات اعلام شده ‏و اراک شود دهد ‎Preis‏ میت اهمیت بیشنید ‎(acto die) Dl‏ = فيزن اقميت ييشتهاد قردي يكروفي < | إحداكترة) بل مسب توس كمينه علي ] ‎ ‎ ‎ ‏هیوست ]۳ 7 ويذه-ازنظر سير مريوطه ]+[ يحم اعتيارييشتهات ‎١“‏ | مبلاييش بيني صرفهجوى ‏نار بي ‎oe) 1387 [08 [20 iat pes‏ شح يشتهاد شح وشعيت فعلى ومشكلات آنا تنها با تغییز در نو شهازه دسته سیم ويك مجمعه ققل ویلا داشبرد و ۲11 میتیان " در حالا حاضر یژو 20۵ »99 فاقد سيستم ايمهبيلفيزر ميباشد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ین خودرو را به نیزر عجهز نود ‎

صفحه 16:
۱۳ lat |2|zlale 20 77 ال | فرم تبت احرا ‎te‏ ناخ 12[ 06] 1387] پیشنهاد دهنده ‎ ‏عنوان ييشنياد ‏تنهابا تغيير در دو شهاره دسنه سيمر ويك مجموعه قفل ويك داشبرد و 6 میاه این خودرو ره ایجولازد مجوزنجود ‎-١‏ در ابتدا دريروثه نجميع(86501/110) طى جلسه اه اعلام شد كه پروژه الک فاقدآیمویلایزر یباشد. درابن جلسه معاوتهاي ساحث و ی مهيدسي نیز عضو داشعه ند,وتممیم گرقنه شد تا لیست سثف و اخافدتفيه وبراف مات دكيا 8#قو تمه اسان ‎(sg‏ ‏؟- در مرحله دوم, ليست حذف نهيه شد شمانكينه كه در مدارك نيز أعدم اسث اذكل قمعات ارائه شده در ليست حذف واضافه فقط ا كلم مموط ‎771 [1319373575۲ 1 01 ‎pn 2 2 ‎ ‎WWE pias‏ ] اقیقد ان 0 ۳ سوم ‎BAECS RAR‏ 1 ‎ ‏يب بیشنهادات ویژه ‎[arias ‎ ‎Cas ‎EES ‎ ‎ ‎ ‎ ‏حیدرضضاهري قد ۰ انلقن 71609 ‎ ‎ ‏احری ‎bailed‏ اصلاح ليست حذف و اضاقه دد خودروف 200 :510 1 ‎ ‏در حال حاصريزة 200 )5 قالد سيستم ايمهيلايزر ‎zo‏ ‎ ‏درحال حاضر فروش هر دستاه خودروي مجهز به يمهيلايزر بيش اذ ‎١‏ ميليون ريال بالائر از خؤدروي معمولي به فروش ميرسد, با علي به ينكه مت هر دست ايميلايزر حدود ۲۵۳/۰۰ ال در هر خودرة فبياشد لذا شر خودرو ‎Ula Moo ga‏ سود آوری بيشتر خواهد ناثيت. اكد فيض كترم ذد سال اول توليد انبوه ‎2٠1٠٠»‏ دستثاه توليد و عرضه كردد سود حاصل اذ اين بروذة در ‏وضعيت فعلي ‏ تتحليل خرودي لها ‎601010 ‏مبلغ صرفه حوبي اظهاري راك لتقي ‎sida | 2 ۳ ‎۳ ‎۳ I ‏تفرييجم‎ ‏نف جيارم :191315 | عياف تجيدق باستي ‏تف ششم 1 ‎Lol‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
و سیب vite ale i 0 - مديريتى 00 ی ‎١‏ مدیریت نظام-۲ پیشنهادها م ا 9 کارکنان و فرهنگ-۴ سازمانی ا | — 6 وضعیت طراحی نظام-۳ پيشنهادها و آیین نامه

صفحه 18:
مرورییر مفاهیم و ( ری نی )

صفحه 19:

صفحه 20:
دلاجل عدم اراخه چیشنهاد خوسط جرخی از کار کنان

صفحه 21:
مدیریت انگیزه فردي مهارتهای مدیریت دانش و تخصص

صفحه 22:
انجام کار با تمام وجود عاشق کار خود شدن (انطباق شغل با شرق) نارضايتي از وضع موجود بهبرد طلبي هميشگي خود برانگيختگي راه حل گرايي به جايي مشکل گرايي اجتتاب از بي حوصلگي در فرآیند تفکر اجتتاب از شتابزدگي در فرآیند تفکر حفظ شادابي و مفرح بودن محیط و فرآیند کار گرایش به همدلي و بهبود روابط به جاي تشنج و تعارض بالا در محيط كاري كرايش يه ارزش آفريني در انجام كار به جاي رفع تكليف عمل گرايي ارتباط با انسانهاي بانگیزه و دوري از محيطهاي انگیزه کش

صفحه 23:
تنها راه لت بردن از كار انجام آن با تمام وجود است, از تعام دانش » تجربه » تمرکز» احساس و ارتباطات خود براي انجام کار بهره در انجام كارها کم فروشي نکنید. کار را براي تفس کار و نه فقط براي نتیجه آن انجام دهید. در يك زمان به يك كار ببردازيد

صفحه 24:
خلاقیت هدیه خداوند به انسانهايي است که عاشق کار خود هستند. در انتخاب رشته تحصيلي و شنل بايستي به انطباق شغل با شوق توجه داشت. عشق از جنس تلاش است . براي عاشق بودن باید آداب آن را دانست, اكد تلان ۱ .. نسپرده اید پروژه آشتي و به تدریج علاقمندي را تعریف کنید. ‎aa‏

صفحه 25:
۰ رضايتمندي از وضعیت موجود دشمن بزرگ بهبود است, * سازمانهاي موفق در عرصه رقابت تمرکزشان را بر ضعفهایشان قرار مي دهند. ۰ جمله اي از هون دیل رضایت مشتریان از محصولات ما نارضايتي ما از خودمان است ,

صفحه 26:
انسان شبیه به چشمه است و نه مرداب انسانهاي موثر همواره در زندگي خویش در حال خودارزيابي و تعیین و اجرا ‎ee‏ ی يان ‎ol :‏ سازمان بايستي همواره مطالبه بهبود از مدیران و واحدهاي سازمان داشته 7 أشند 3 ‎

صفحه 27:
موتور محرك انگیزش انسانهاي موثر در درونشان است, نمي توان انگیزه انسانهاي موثر را به سادكي دزديد. دانش مدیریت در سالهاي ي اخير از تاكيد تاكيد خود بر سيستمها و ف رآيندها كاسته و به افراد و روشهاي انتخاب افراد خودب رانگیخته پرداخته است. ضرورت يادگيري اصول مدیریت خودب رانگيختگي

صفحه 28:
۰ انسانهاي خلاق به جاي تمرکز بر مشکلات به راه حلها تمرکز مي کنند. + اي خلاقحتي در شرایط بحراني هم دلب نمی کنن و تقد که این یز بخلرد.

صفحه 29:
‎٠‏ بي حوصلگي دشمن اصلي خلاقیت در بسياري از افراد است. ‏صلگي هنگامي رو: و ميدهد كه ما :0 كران ی ن خود و اي روزمره خود مق وه از نها لذت نميبريم. بي حوه در واقع فقدان تنوع و انكيزش در زندكيست ‏۰ اصول مدیریت حوصله را فرا بكيريم ‎

صفحه 30:
+ شتابزدگي در تفکرء افتادن در دام راه حلهاي کليشه اي و غیر موثر را در پي دارد + شتايزدكي در يافئن راه حل آفت جريان خلاقيت در علت يابي و انتخاب راه حل بینه ‎yon‏

صفحه 31:
‎٠‏ امروزه اصل بر برگزاري مفرح هر اقدام سازماني( جلسه » آموزش و ...) است, ‏* شادابي محیط کار موجب سرزندگي و خلاقیت میگرید. ‎

صفحه 32:
۰ همدلي و روابط خوب موجب ارتقا سطح خلاقیت و شادابي افراد مي گردد. * _روابط نامناسب موجب ایجاد استرس و حتي کاهش طول عمر فرد مي گرند. * روابط خوب امکان طرح و تکمیل ایده ها در جمعهاي دوستانه را فراهم مي اورد.

صفحه 33:
* انسانهاي خلاق تما تاش خود را بکار مي كي رند که فراتر از انتظارات مشتري عمل تموده و کار ارجام ارزش بیفزایند. ۰ معمولا ارتقا افراد در محيطهاي كاري به اين ويك ي آنها برمي كردد.

صفحه 34:
* انسانهاي موثر اهل عمل وتجربه هستند, ‎٠‏ يكي از ويژگيهاي انسانهاي خلاق پرخروجي بودن آنهاست, ‎

صفحه 35:
‎٠‏ ارتباط با انسانهاي بانگیزه و دوري از محيطهاي انگیزه کش ‎٠‏ اگر می خواهید با عقابها پرواز نمایید نباید همنشین لک لکها باشید. ‎ ‎

صفحه 36:
7 بهینه كاوي مستمر 9بهره گيري از کنفرانسها سومان تخصصي 9.عضویت در انجمنهاي علمي مرتبط م .بهره گيري موثر از فرصتهاي آموزشي (,تخصص گرايي به جاي همه چیز داني 9استفاده از ظرفيتهاي پژرهشهاي اينترنتي 0 تمرکز مطالعات مرتبط با شغل و تخصص

صفحه 37:
حضور در لحظه مدیریت ذهن CAS ‏بهداشت‎ تصميمي گيري بر مبناي خرد و هوشياري به جاي تصمیم هاي واكنشي و عادتي تحمل ابهام و تناقض ها اجتناب از دیدگاه تک گزینه اي مبارزه با قالبي شدن ذهن بکارگیری تفکر منطقی و خلاقانه در زمانهای لازم تقویت حس کنجکاوی تقويت قوه تخيل آشنايى و بكاركيرى ظرفيتهاى ضمير ناخوداكاه و قانون جذب

صفحه 38:
ثبت ايده ها به هنكام ورود به ذهن اختصاص زمانهايي براي تفكر بهينه كاوي مستمر توجه به جزييات ارزش قائل شدن به ايده ها هر جند ايده هاي مربوط به بهبودهاي كوجك تعيين ضرب الاجل اجتناب از علافي و معطلى مهارتهاي ارتباطي در مجاب كردن ديكران به ايده خود تبديل ايده به بيشنهاد قائل بودن به استخراج آموزه از هر تجربه بويزه تجربه هاي ناموفق

صفحه 39:
9۵ آنالیز فرآیند بهینه کاوی ‎CGCODPER‏ ‎Onnted ssw‏ ‎alge‏ ‏تصویرسازی طوفان ذهنی استعاره دی گراهام والاس روت 8 توهم خلاق چک لیست ایده سنازی توینل ‎gael‏ واژه تصادفی SAS piel 86 تكنيى شكوفه نيلوفر تحليل مورفولوزيك

صفحه 40:
باك و1 )تكنيكة- © ۴ EL (MST Sn ‏سول خلا یده های‌بسی‌شسمار بسهبود-1)‎ (۳ OLY OWVERE OWED OWO LOO

صفحه 41:
تمامی اختراعات و تحولات از یک سوال ذهنی افراد آغاز شده اند سوال کردن هنرمندانه و متهورانه نه تنها فرد را به بن بست نمی برد بلکه بن بستها را می گشایده مدرسین.معلمین:والدین و رهبران می بایستی مشوق پرسشگری در زیردستان باشند و به سوالات گوش فرادهنده آیا تا بحال از خود پرسیده ید که چرا علامت سوال به شکل گوش(؟) می باشد چیست؟

صفحه 42:

صفحه 43:
GCOOPER 1 (۵0 چه چیزی را می توان جایگزین 2 کرد؟ مثالها: جایگزینی نفت جای زغالسنگ جایگزینی انرژی خورشیدی جای نفت جایگزینی شکر مصنوعی جای شکر طبیعی جایگزینی قطعه خودکفا شده جای قطعه جدید در مدلهای جدید خودروهای مشابه

صفحه 44:
Format Toole Tabb Window ها 5 > 812 5 © 5 6 كه - - - - | > © ذ ؛ | ها 3ه 2 دا ‎Teter FE‏ = و ‏رمم ريز ‏ليزي فنتكي رذن تك كار يدجن ‏نش ‎oe‏ موس ونه مط ناف شه ل لت مه هس شا ‏لد شولام سوكرف مروت لدو علدنت روف وله مس و برع ييف نه ةع ينا اس ‏مهن لاه ملا مصلل ...ا انسية يعدو مده دعم جر سي ةا ید یتح وی فين بسصل ويد دور ‎= ‏متدم ولااك جوا تور التدتميي لال ۳ ده دهد ‎ ‎ ‎[۳۳ Sect (Reason tnt cod [ere fim Par fw form | ‏وج دم مرا ره ث 8ع 5 8 8 || ‎Aw | ae. fon‏ | كا |اإضدع هذ ‎ ‎

صفحه 45:
GCOOPER 1 ٩2 را بسا چه چمیزیسی‌تسولن تسرکیبکسرد؟ مثالها: دستمال کاغذی معطر(تر کیب دستمال کاغذی و عطر) سیستمهای صوتی / تصویری کنونی(تر کیب تلویزیون, رادیوضبط صوت. 066 000 و ...) گسترشم مجموعه سازی بجای تامین تک تک قطعات در خودروسازی ارتباط سیستم پيشنهادها با سیستم مکانیزه پرسنلی ارتباط سیستم پيشنهادها با سیستم مکاتبات مکانیزه

صفحه 46:
GCODPER v 0۳ 5 * آیانمی توان کارا کمی تعدیل نمود؟ (جهت زيبايىءراحتى و ... بيشتر) مثالها: * أيده نوشيدن نوشابه با نی و خمیده کردن آن بصورت با * کوچک کردن دوربینهای فیلمبرداری * افزودن نمایشگر میزان بار در وانت توسط شر کت تویوتا * پیشنهادگیری تلفنی در برخی از سازمانها

صفحه 47:
Edt iow trsort Format Tools Tab Window Help 6۱ ۰-۱ - ص |» © < | 6۱| 9 ۶ | ۱2 = ace - 10-0 2 ‏د‎ باتوی ‎abn ne topo‏ یله ره ول + وی تم وه دورود شرس رن مور هرانس متروه هن ای اه رخا رهم ریت تقيب سکم توب شم ‎lah an Dat Pe and ae lah‏ ‎cab Se SENNID‏ موق شنم ‎foe GWA salle BEN‏ ‎hy‏ جدد مات هزات مصوف دنه ‎ple lth gle‏ عدد ادكه يه رم یم وا لماك ‎Fi dant gee a REY nan a ha‏ ‎ ‏اد موز ارف میت یاهاون شود کرد »هم 1 سل ‎aT tate, uals cag hl eee cap:‏ ‎eta]‏ ‏پم موه عم ‎tt seedy‏ هديوسه عو عض متكيود توافت لبو ورب مه امعی حه ال وووآوجیهه. ۳ ‎ ‎ ‎ ‎[۳21 2 (asm mi cal [recimo pa brim) | ‏عس 0753 59| ‎ 2(‏ يه ب< 5 ون كه قهز رك 6 ۴ 8 ۱۱۵ ‎(elmore | Z)wer| ee yee‏ | |عروع هد

صفحه 48:
5 آیا نمی توان ارا بزرگ نمود؟ مثالها: * طرح تبلیغاتی نوشابه بزرگ در سردر کارخانه ‎٠‏ کاریکاتور * مدارس شبانه روزی

صفحه 49:
۳0۰۲ ۰۲۵ 0۳۱,۶0 ) 08 GCOOPER i چه استفاده دیگری از ا نماییم؟ مثالها: اختراع موتور گازی از ماشین چمن زنی توسط هوندا استفاده از شاخصهای مشار کت افراد در نظام پيشنهادها در نظامهای ارزیابی عملکرد و ارتقا استفاده از فرم پيشنهادها در قسمت ارائه پیشنهادهای نظرسنجیهای سازمانی

صفحه 50:
‎LT‏ نمی توان ا را حذف کرد؟ ‏مثالها: ‏حذف سیم از میکروفن ‏حذف سیم از تلفن(موبایل) مقررات زدایی از سازمانها حذف کاغذ از نظام پيشنهادها

صفحه 51:
مج وی شهرام كين سرعم ‎matey sais ue‏ لد ‎So 9 ae os (as mba‏ seat bat in ‏ملق عملت مجناة نسب قطن‎ ay cas um Jaw eSBs fat the 7 ‏عنقت املع توص هاوه دیور‎ thn پیت یوروش همه موجاسیوقند بو مره سید ‎al i ena can cma‏ يدروك ‎a aoe cas‏ هک ‎Bs Al NTs ala‏ 28 ‎eee‏ ‎wc 0 6‏ قرب آمو وهی دعو جع کلتق‌سادر مره مق سکار ری مان ترا امک هلب ۱ اه و ریق مدق اه ‎eA uk Sk Sage J‏ حش قشنا زعجه نحصيم ق يمنا رجام اشامت » يكرحظو 1ق ‎ ‎[۳21 2 i (asm mt 007] 52 97 9 998 1 ‏سره و5335 2 + و زا 5 و و 8 5 6 8 ۱8 .7۷| عت | مق | هس |إضع فت ‎ ‎

صفحه 52:
> * اگر ‎Sey‏ کنیم چه می شود؟ مثالها: * جنس فروخته شده پس گرفته می شود+ * مافقط جارو برقی می سازیم» * مراجعه دکتر به پزشک * ارائه پاداش به پیشنهادهای پذیرفته نشده

صفحه 53:
حذف اضافات و آثار منفی ‏ ظریفتر کردن و شکل جدید تمند کردن ساده سازی افزایش جدابیت هیجانی کاربرد جدید. بزرگتر کردن اندازه کاهش هزینه ها کوچکتر کردن اندازه راحتی کاربرد سبك تر كردن افزایش محصول افزایش انعطاف و تنوع پذیری افزايش ظرفيت و كارأيى یکپارچه سازى كاركردها اقزایش سرعت کارکرد ايده آل سازى براى اهداف كوتاه مدت افزايش دوام افزايش دقت أهسته تر ۳ افزایش کارکردها ‎i‏ شيك تر كردن مقبول کردن سهولت نظافت پرتابل تر

صفحه 54:
ا اي بهبود در آموزش و ارتقا دائش كاركنان » بهبود در تامين»تدارك و مصرف مواد بهبود در بركزارى جلسات ملزومات و منابع(برقءآب وانرزى) بهبود در نرم افزارهاى مورد استفاده بهبود در استفاده و يا نگهداری ماشين آلات و تجهيزات ايجاد و يا بهبود در سايت و يا نشريه حذف كارهلى فاقد ارزش افزوده سیستمهای اضافه کردن کارهای جدید. بهبود در مديريتى(تصميم 8 (...گیری:کتترل»ارزیابی عملکرد و دارای ارزش افزوده بهبود در متابع جمع آوری اطلاعات بهبود در روشهای ارتباط و تعامل بهبود در روشهای جبران خدمات کارکنان(حقوق»وامبرفاهی و...) مكار يمل 210 ص ها مشتريائمان (داخلى و بيروتى) (... ساختما‌رنگو) بهبود در فرآيندهاى كارى ولید» خدمانتب از اریابی‌ما لوو) بهیرد در استائدارد مكانى ا ع انجلم كارها ويا قرار كرفتن اقلام بهود در روشهای انجمکارها بهبود در تعيين مسئوليت انجام ‎HOS‏ بهبود در ستاندردزمانیانجمکا ۱" استنداردسازی فعلیته

صفحه 55:
} 9

صفحه 56:
جلسات استخراج آموزه و ثبت آن خلاقیت در رابطه با همسر كتابخواني خانوادگي جلسات مرضوعي طوفان ذهني در خانواده مديريت هنر در خانواده مديريت ورزش در خانواده مديريت شادي در خانواده خلاقيت در استفاده از تلويزيون و سينما خلاقيت در آشبزي و سفره آرايي خلاقيت در جينش اسباب در خانه ساماندهي و باكسازي در خانه

صفحه 57:
تثاتر مسابقه داستان سرايي روزنامه ديواري فيلمسازي خانوادگي نگهداري حیوان بازيهاي فكري نگهداري گل و گیاه دمونتاژ لوازم خراب و یا بدردنخور حسابرسي خلاقیت از کودکان بازيهاي فكري مسابقه پژرهش

صفحه 58:

نظام پيشنهادها و خالقيت سازماني سعيد فتح الهي راد خرداد 90 فهرست .1 توضيحاتي در زمينه نظام پيشنهادها .2 نگاهی به موضوع بررسي پیشنهادها .3 خالقيت در خانواده )۱شناخت نظام پيشنهادها (فرايند،فلسفه،اهداف،ضرورت ،تاريخچه و)... نظام پيشنهادها چيست؟ نظام پيشنهادها نظامي است كه طبق آن فرايندهايي براي دستيابي به مقاصد زير در سازمان ايجاد مي‌شود: ارائه و دريافت بررسي و اعالم نتيجه اجراي پيشنهادهاي مصوب پاداش‌دهي و انگيزش و دبيرخانه (ستادي) براي انجام فعاليت‌هاي زير ايجاد مي‌شود: ‏ آموزشي ‏ ترويجي ‏ نظارتي و ‏ گزارش دهي(ارزيابي عملكرد واحدها /افراد) ضمنا سيستم اطالعاتي براي مكانيزه كردن فرم‌هاي نظام پيشنهادها و تهيه گزارشات به روز استقرار مي‌يابد. ماموريت اصلي نظام پيشنهادها ماموريت اصلي نظام پيشنهادها ايجاد فضايي در سازمان است كه كليه كاركنان را ترغيب نمايد تا در زمينه كاري خويش گامهاي كوچك مستمر رو به جلو بردارند. مسير حركتي نظام پيشنهادها در حيطه كار خود بهبودهاي كوچك تاريخچه نظام پيشنهادها :جهان مان -1867ك ا الزمو انگليس 1908و . )... اجراهايم ورد يو ن ادر ط يدو ق رنگ ذشته( ف والد س ازيك روپآ ل : .بكارگيري موفق در صنايع ژاپن طي دهه هاي 1950ميالدي به بعد .صدور به سازمانهاي غربي از نيمه دوم دهه 1970ميالدي .فراگير شدن در جهان از دهه 1980ميالدي :ايران .آغاز در 4سازمان ايراني در سال 1368در بخش صنعت طي پروژه اي وزارت صنايع و گسترش آن به ساير سازمانها .اعطاي ماموريت گسترش نظام پيشنهادها در سازمانهاي دولتي به سازمان مديريت دولتي .ايجاد الزام استقرار نظام پيشنهادها در سازمانهاي دولتي توسط هيات وزيران ( سال )1372 .آغاز همايشهاي ساليانه نظام پيشنهادها ( از ابتداي دهه )1380 .ايجاد رويكرد جديد (كايزني/مدرن) نظام پيشنهادها در سازمانهاي پيشرو و گسترش آن به ساير سازمانها .رواج بكارگيري سيستم اطالعاتي نظام پيشنهادها در سازمانها از نيمه دوم دهه 1380 .ايجاد انجمن نظام پيشنهادها .الزام به استقرار نظام پيشنهادها طي ماده 20قانون خدمات كشوري .ايجاد جايزه ملي نظام پيشنهادها از سال 1387در كشور نظام پيشنهادها چيست؟ نظامي براي بهره مندي بيشتر ازظرفيتهاي ۱- و توان فکري و خالقيت موجود کارکنان در ...بهبود محصوالت،خدمات،فرايندها ايجاد بانک اطالعاتي از۸- اقدامهاي بهبود و گسترش و تعميم ان در ساير بخشهاي سازمان نظامي براي بهبود اطالع رساني۷- اقدامهاي بهبود صورت گرفته توسط افراد و واحدها توسط ديگر واحدها نظامي براي ارتقا راندمان سازمان۶- ‏AذفAتالفهAا،دوباره AکAAاريهAا،اAفزاAيش( شAAناساييو ح ا سود ،بهره وري و )...از طريق اجراي پيشنهادها نظامي براي ايجاد فضاي مناسب و پويا براي۲- گسترش يادگيري و خالقيت در کارکنان و همچنين زمينه سازي براي استقبال و بکارگيري آنها توسط مديران در سازمان نظامي براي افزايش رضايت۳- شغلي کارکنان از طريق فراهم کردن زمينه مشارکت آنها در اداره سازمان و بهره مندي از مزاياي مشارکت نظامي براي افزايش سطح همکاري ۴- و همدلي بين مديران و کارکنان نظامي براي شتاب و استمرار۵- بخشيدن به چرخه بهبود و مبارزه با سکون زدگي در سازمان فلسفه وجودي نظام پيشنهادها: نظام پيشنهادها ابزار ايجاد چه نوع بهبودهاي سازماني است؟ اندازه بهبود اندازه بهبود بهبودهاي بزرگ بهبودهاي کوچک ‏Scope2 حوزه کاري نظام تيمهاي حل مسئله(حلقه هاي کيفي) تعداد بهبود ممکن :محدود ‏Scope1 حوزه کاري نظام پيشنهادها تعداد بهبود ممکن: نامحدود ‏Scope4 حوزه کاري هيات مديره و يا Task forceهاي مديريتي ‏Scope3 دامنه بهبود در حيطه کار پيشنهاددهنده و يا واحد کاريش در حيطه کل سازمان اهداف استقرار نظام پيشنهادها اهداف استقرار نظام پيشنهادها بهبود فرهنگ سازمانی )۲ شارکت رد یو - ف ارتقایروحیه م گروهی کارکنان در بهبود سازمانی همسو ن مودنم نافعف رد ی - کارکنانب ا م نافعس ازمانی افزایشدانشش غلیکارکنان- رای بلور - ناسب ت ب ایجاد ب ستر م خالقیتو استعداد هایکارکنان کسب مزاياي اقتصادي )۱ ریق ص رفه جوییاقتصاد یاز ط - حذفاتالفها ايجاد بانک)۳ اطالعاتي قابل دستيابي همگاني به گامها و فرصتهاي بهبود بهبود ف رآیندهایکاریدر- سازمانب ا اجرایپيشنهاد هاي م فید کارکنان مزایای مورد انتظار از استقرار نظام پيشنهادها در سازمان مزایای برای سهامداران و مدیران: مزایای اقتصادی ناشی از رفع اتالفها،کاهش هزینه ها-جلب رضایت بیشتر مشتریان بابت رفع مسائل و سرعت بخشی به انجام کارها -بهبود شگرف در فرهنگ سازمانی و رضایتمندی شغلی کارکنان مزایای برای کارکنان ایجاد فرصتی ارزشمند برای طرح نظرات و پیشنهادهادریافت پاسخ مستدل ،قدرشناسانه و سریع به پیشنهادها از مسئولین مربوطهوجود امکان درخواست تجدید نظر در بررسی پیشنهادامکان کسب رضایتمندی و غرور شغلی از مشاهده مزایای به اجرا رسیدن پیشنهادهاامکان کسب درآمد بیشتر از منشا فکر و خالقیت برای کارکنان بعنوان پاداش پیشنهادهایپذیرفته و اجرا شده افزایش شادابی،جذابیت و مفرح بودن محیط کارینهادینه شدن روحیه عارضه بینی ،تحلیل گری ،مشارکت جویی و مسئله ستیزی در کارکنانبجای روحیه خمودگی و مسئله گریزی بازآفرینی روحیه دانش اندوزی و افزایش دانش و آگاهیهای شغلی کارکنان به واسطهجستجوی همیشگی کارکنان برای یافتن زمینه های بهبود در کار خود و ارائه پیشنهاد نظام پيشنهادها درشرکتهاي ژاپني،غربي و ايراني متوسط ارائه پيشنهاد ساالنه شرکتهاي ايراني ۱/۵:پيشنهاد براي هر نفر دستيابي به سرانه يک پيشنهاد در ماه در ساپکو دريافت ۶ميليون پيشنهاد ظرف يک سال در ماتسوشيتا الکترونيک نگاه مقايسه اي به نظامهاي پيشنهادها سرانه ارائه پيشنهاد در شرکتهاي آمريکايي3/2: باالترين سرانه ارائه پيشنهاد ژاپن :توهوکي الکترونيک 831 دريافت ۲۰ميليون پيشنهاد ظرف ۴۰سال درشرکت تويوتا سرانه يک پيشنهاد در هفته در کشور ژاپن وضعيت نظام پيشنهادها درشرکتهاي ايراني متوسط در 150 شرکت ايراني حداکثر در 150 شرکت ايراني حداقل در 150 شرکت ايراني شاخص مطلوب در 5سال بعد -1نفرپيشنهاد در سال 5/1 14 03/0 5 -2درصد پيشنهادهاي تصويب شده 27% 82% 2% 50% -3درصد پيشنهادهاي اجراشده 57% 45% 10% 90% -4درصد مشاركت كاركنان 20/0 98% 4% 90% -5درصد پيشنهادهاي گروهي 40% 80% 10% 90% 98% 4% 90% نوع شاخص -6درصد مشارکت كاركنان در عضويت گروهها 22% -7متوسط زمان تصميم گيري در رد يا قبول پيشنهاد 30روز -8متوسط زمان اجراي پيشنهاد 50روز آماراعالمي موسسه توسعه مشارکت در ارديبهشت ۸۵ تصويري از سيستم اطالعاتي :فرم ارائه پيشنهاد ‏www.themegallery.com تصويري از فرم بررسي پيشنهاد ‏www.themegallery.com تصويري از فرم اجراي پيشنهاد ‏www.themegallery.com ارکان نظام پیشنهادها و آسيب شناسي مبتني بر آن رويکرد و حمايت۱- مديريتي مديريت نظام۲- پيشنهادها کارکنان و فرهنگ۴- سازماني وضعيت طراحي نظام۳- پيشنهادها و آيين نامه مروريبAAAر مفAاهيم Aو فAAAنونخالقيتوپيشنهAاديابي9- :ضرورت خالقیت دنیای امروز به قدری پیچیده ،پویا و نامطمئن است که ما مجبوریم برای رشد ،پیشرفت و ح ّتی بقا هر لحظه مشکل جدیدی را حل کنیم. دالیل عدم ارائه پیشنهاد توسط برخی از کارکنان فقدان مهارتهای پیشنهادیابی و خالقیت چرا برخی از کارکنان پیشنهاد نمی دهند؟ نارضایتی از نظام پیشنهادها ویا بی اعتقادی به آن نارضایتی از سازمان و مدیران بیکاری عدم وجود فرصت ارائه پیشنهاد بدلیل ترافیک کاری بی توجهی به موضوع بدلیل مشکالت عدیده کارکنان بی اطالعی از امکان و چکونگی پیشنهاددادن عوامل رفتاری مديريت انگيزه فردي خالقيت مهارتهای خالقیت(مدیریت ذهن،رفتار خالقانه و فنون خالقیت) مديريت دانش و تخصص بخش اول:مديريت انگيزه فردي • • • • • • • • • • • • • انجام كار با تمام وجود عاشق كار خود شدن (انطباق شغل با شوق) نارضايتي از وضع موجود بهبود طلبي هميشگي خود برانگيختگي راه حل گرايي به جايي مشكل گرايي اجتناب از بي حوصلگي در فرآيند تفكر اجتناب از شتابزدگي در فرآيند تفكر حفظ شادابي و مفرح بودن محيط و فرآيند كار گرايش به همدلي و بهبود روابط به جاي تشنج و تعارض باال در محيط كاري گرايش به ارزش آفريني در انجام كار به جاي رفع تكليف عمل گرايي ارتباط با انسانهاي باانگيزه و دوري از محيطهاي انگيزه كش بخش اول:مديريت انگيزه فردي :انجام كار با تمام وجود • تنها راه لذت بردن از كار انجام آن با تمام وجود است. • از تمام دانش ،تجربه ،تمركز ،احساس و ارتباطات خود براي انجام كار بهره بگيريد. • در انجام كارها كم فروشي نكنيد. • كار را براي نفس كار و نه فقط براي نتيجه آن انجام دهيد. • در يك زمان به يك كار بپردازيد بخش اول:مديريت انگيزه فردي عاشق كار خود شدن (انطباق شغل با شوق) • خالقيت هديه خداوند به انسانهايي است كه عاشق كار خود هستند. • در انتخاب رشته تحصيلي و شغل بايستي به انطباق شغل با شوق توجه داشت. • عشق از جنس تالش است .براي عاشق بودن بايد آداب آن را دانست. • اگر تاكنون دل به رشته تحصيلي ،زمينه شغلي و ...نسپرده ايد پروژه آشتي و به تدريج عالقمندي را تعريف كنيد. بخش اول:مديريت انگيزه فردي :نارAضايتي از وضع موجود • رضايتمندي از وضعيت موجود دشمن بزرگ بهبود است. • سازمانهاي موفق در عرصه رقابت تمركزشان را بر ضعفهايشان قرار مي دهند. • جمله اي از هوندا :دليل رضايت مشتريان از محصوالت ما نارضايتي ما از خودمان است. بخش اول -مديريت انگيزAه فرAدي :بهبود طلبي هميشگي • انسان شبيه به چشمه است و نه مرداب • انسانهاي موثر همواره در زندگي خويش در حال خودارزيابي و تعيين و اجراي اقدامها /پروژه هاي بهبود هستند • رهبران سازمان بايستي همواره مطالبه بهبود از مديران و واحدهاي سازمان داشته باشند. بخش اول -مديريت انگيزه فردي :خود برانگيختگي • موتور محرك انگيزش انسانهاي موثر در درونشان است. • نمي توان انگيزه انسانهاي موثر را به سادگي دزديد. • دانش مديريت در سالهاي اخير از تاكيد خود بر سيستمها و فرآيندها كاسته و به افراد و روشهاي انتخاب افراد خودبرانگيخته پرداخته است. • ضرورت يادگيري اصول مديريت خودبرانگيختگي بخش اول -مديريت انگيزه فرAدي : راه حل گرايي به جايي مشكل گرايي • انسانهاي خالق به جاي تمركز بر مشكالت به راه حلها تمركز مي كنند. • انسانهاي خالق حتي در شرايط بحراني هم دل بد نمي كنند و معتقدند كه اين نيز بگذرد. بخش اول -مديريت انگيزه فردي اجتناب از بي حوصلگي در فرآيند تفكر • بي حوصلگي دشمن اصلي خالقيت در بسياري از افراد است. • بي حوصلگي هنگامي روي ميدهد كه ما ديگر به اطرافيان ،اشياء پيرامون خود و فعاليتهاي روزمره خود عالقه مند نبوده و از آنها لذت نميبريم .بي حوصلگي در واقع فقدان تنوع و انگيزش در زندگيست. • اصول مديريت حوصله را فرا بگيريم بخش اول -مديريت انگيزه فردي اجتناب از شتابزAدگي در فرآيند تفكر • شتابزدگي در تفكر ،افتادن در دام راه حلهاي كليشه اي و غير موثر را در پي دارد • شتابزدگي در يافتن راه حل آفت جريان خالقيت در علت يابي و انتخاب راه حل بهينه است. بخش اول -مديريت انگيزه فردي حفظ شادابي و مفرح بودن محيط و فرآيند كار • امروزه اصل بر برگزاري مفرح هر اقدام سازماني( جلسه ،آموزش و )...است. • شادابي محيط كار موجب سرزندگي و خالقيت ميگردد. بخش اول -مديريت انگيزه فردي گرايش به همدلي و بهبود روابط به جاي تشنج و تعارض باال در محيط كاري • همدلي و روابط خوب موجب ارتقا سطح خالقيت و شادابي افراد مي گردد. • روابط نامناسب موجب ايجاد استرس و حتي كاهش طول عمر فرد مي گردد. • روابط خوب امكان طرح و تكميل ايده ها در جمعهاي دوستانه را فراهم مي اورد. بخش اول -مديريت انگيزه فردي گرايش به ارزش آفريني در انجام كار به جاي رفع تكليف • انسانهاي خالق تمام تالش خود را بكار مي گيرند كه فراتر از انتظارات مشتري عمل نموده و به كار ارجاعي ارزش بيفزايند. • معموال ارتقا افراد در محيطهاي كاري به اين ويژگي آنها برمي گردد. بخش اول -مديريت انگيزه فرAدي عمل گرAايي • انسانهاي موثر اهل عمل وتجربه هستند. • يكي از ويژگيهاي انسانهاي خالق پرخروجي بودن آنهاست. بخش اول -مديريت انگيزه فردي ارتباط با انسانهای با انگیزه • ارتباط با انسانهاي باانگيزه و دوري از محيطهاي انگيزه كش • اگر می خواهید با عقابها پرواز نمایید نباید همنشین لک لکها باشید. بخش دوم:مدیریت دانش و تخصص .1بهينه كاوي مستمر .2تمايل هميشگي به يادگيري .3انس همیشگی با کتاب .4اشتراك و مطالعه مستمر نشريات تخصصي .5بهره گيري از كنفرانسها و همايشهاي تخصصي .6عضويت در انجمنهاي علمي مرتبط .7بهره گيري موثر از فرصتهاي آموزشي .8تخصص گرايي به جاي همه چيز داني .9استفاده از ظرفيتهاي پژوهشهاي اينترنتي .10تمرکز مطالعات مرتبط با شغل و تخصص بخش سوم-مهارAتهای خالقیت مهارتهای مدیریت ذهن • • • • • • • • • • • حضور در لحظه مديريت ذهن بهداشت ذهن تصميمي گيري بر مبناي خرد و هوشياري به جاي تصميم هاي واكنشي و عادتي تحمل ابهام و تناقض ها اجتناب از ديدگاه تك گزينه اي مبارزه با قالبي شدن ذهن بکارگیری تفکر منطقی و خالقانه در زمانهای الزم تقویت حس کنجکاوی تقویت قوه تخیل آشنایی و بکارگیری ظرفیتهای ضمیر ناخودآگاه و قانون جذب بخش سوم-مهارAتهای خالقیت مهارتهای رفتاری خالقیت • • • • • • • • • • ثبت ايده ها به هنگام ورود به ذهن اختصاص زمانهايي براي تفكر بهينه كاوي مستمر توجه به جزييات ارزش قائل شدن به ايده ها هر چند ايده هاي مربوط به بهبودهاي كوچك تعيين ضرب االجل اجتناب از عالفي و معطلی مهارتهاي ارتباطي در مجاب كردن ديگران به ايده خود تبديل ايده به پيشنهاد قائل بودن به استخراج آموزه از هر تجربه بويژه تجربه هاي ناموفق بخش سوم-مهارتهای خالقیت: آشنایی با برAخی از فنون و تکنیکهای خالقیت آنالیز فرآیند بهینه کاوی 5H+1H ‏SCAMPER ‏Wanted system موداشناسی تصویرسازی طوفان ذهنی استعاره برخی از فنون خالقیت مورد کاربرد در نظام پیشنهادها درنگ خالق فهرست خصوصیات گراهام واالس توهم خالق چک لیست ایده سازی ویس خواب خالق piclتکنیک 39 واژه تصادفی تکنیک شکوفه نیلوفر تحلیل مورفولوژیک شش کاله تفکر Hو W 1ت كنيك5-5 هاي يش مار ب :س وا التخا لقأيده ب ‏WHAT ‏WHY ‏WHERE ‏WHEN ‏WHO ‏HOW هبود1- تكنيك سوال كردن:سرچشمه خالقيت و پيشنهاديابي ‏SCAMPE ‏R • • • • تمامي اختراعات و تحوالت از يك سوال ذهني افراد آغاز شده اند سوال كردن هنرمندانه و متهورانه نه تنها فرد را به بن بست نمي برد بلكه بن بستها را مي گشايد. مدرسين،معلمين،والدين و رهبران مي بايستي مشوق پرسشگري در زيردستان باشند و به سواالت گوش فرادهند. آيا تا بحال از خود پرسيده أيد كه چرا عالمت سوال به شكل گوش(؟) مي باشد چيست؟ تكنيك اسکمپر دكتر آزبورن براي خلق سوال و أيده هاي خالقانه ‏ADAPT تعديل كردن ‏REVERS معكوس سازي ‏COMBINE تركيب كردن ‏SCAMPER ‏ELIMINATI ‏ON حذف كردن ‏PUT TO OTHER USES استفاده در ساير موارد ‏SUBSITITUTI ‏ON جانشين سازي ‏MAGNIFY بزرگسازي SCAMPER ‏SUBSTITUTION • • • • • • چه چيزي را مي توان جايگزين Xكرد؟ مثالها: جايگزيني نفت جاي زغالسنگ جايگزيني انرژي خورشيدي جاي نفت جايگزيني شكر مصنوعي جاي شكر طبيعي جايگزيني قطعه خودكفا شده جاي قطعه جديد در مدلهاي جديد خودروهاي مشابه SCAMPER ‏COMBINE يب رد؟ • Xرا ب ا چ ه چ يزيم يت وانت رك ك مثالها: • دستمال كاغذي معطر(تركيب دستمال كاغذي و عطر) • سيستمهاي صوتي/تصويري كنوني(تركيب تلويزيون، راديو،ضبط صوت VCD ،MP3،و …) • گسترش مجموعه سازي بجاي تامين تك تك قطعات در خودروسازي • ارتباط سيستم پيشنهادها با سيستم مكانيزه پرسنلي • ارتباط سيستم پيشنهادها با سيستم مكاتبات مكانيزه SCAMPER ‏ADAPT • آيا نمي توان Xرا كمي تعديل نمود؟ (جهت زيبايي،راحتي و … بيشتر) مثالها: • أيده نوشيدن نوشابه با ني و خميده كردن آن بصورت L • كوچك كردن دوربينهاي فيلمبرداري • افزودن نمايشگر ميزان بار در وانت توسط شركت تويوتا • پيشنهادگيري تلفني در برخي از سازمانها 1 SCAMPRE ‏MAGNIFY • آيا نمي توان Xرا بزرگ نمود؟ مثالها: • طرح تبليغاتي نوشابه بزرگ در سردر كارخانه • كاريكاتور • مدارس شبانه روزي SCAMPER ‏PUT TO OTHER USES • چه استفاده ديگري از Xنماييم؟ مثالها: • اختراع موتورگازي از ماشين چمن زني توسط هوندا • استفاده از شاخصهاي مشاركت افراد در نظام پيشنهادها در نظامهاي ارزيابي عملكرد و ارتقا • استفاده از فرم پيشنهادها در قسمت ارائه پيشنهادهاي نظرسنجيهاي سازماني SCAMPER ‏ELIMINATION • آيا نمي توان Xرا حذف كرد؟ مثالها: • حذف سيم از ميكروفن • حذف سيم از تلفن(موبايل) • مقررات زدايي از سازمانها • حذف كاغذ از نظام پيشنهادها . SCAMPER ‏REVERS • اگر Xرا برعكس كنيم چه مي شود؟ مثالها: • جنس فروخته شده پس گرفته مي شود. • ما فقط جارو برقي مي سازيم. • مراجعه دكتر به پزشك • ارائه پاداش به پيشنهادهاي پذيرفته نشده تکنیک بهره گیری از چک لیست بهبود محصول رابرت هریس ‏ROBERT HARRIS حذف اضافات و آثار منفی ظریفتر کردن بهره گیری از سبک و شکل جدید جذابتر کردن ساده سازی قئرتمند کردن افزایش جدابیت هیجانی کاربرد جدید بزرگتر کردن اندازه کاهش هزینه ها کوچکتر کردن اندازه راحتی کاربرد چک لیست هریس در مورد محصول سبک تر کردن افزایش محصول افزایش انعطاف و تنوع پذیری افزایش ظرفیت و کارآیی افزایش سرعت کارکرد یکپارچه سازی کارکردها ایده آل سازی برای اهداف کوتاه مدت افزایش دوام افزایش دقت افزایش کارکردها مقبول کردن آهسته تر سهولت نظافت شیک تر کردن پرتابل تر ایجاد ویا بهبود در فرمها بهبودهای 5s ایجاد و یا بهبود بانک اطالعاتی و پارامترهای آن ایجاد و یا بهبود در گزارشات ،بهبود در تامین،تدارک و مصرف مواد ملزومات و منابع(برق،آب وانرژی) بهبود در برگزاری جلسات ایجاد و یا بهبود در سایت و یا نشریه بهبود در نرم افزارهای مورد استفاده بهبود در استفاده و یا نگهداری ماشین آالت و تجهیزات بهبود در سیستمهای مدیریتی(تصمیم )...گیری،کنترل،ارزیابی عملکرد و حذف کارهای فاقد ارزش افزوده زمینه های بهبود کار کارشناسی اضافه کردن کارهای جدید دارای ارزش افزوده بهبود در منابع جمع آوری اطالعات بهبود در روشهای جبران خدمات کارکنان(حقوق،وام،رفاهی و)... بهبود در روشهای ارتباط و تعامل با مشتریانمان (داخلی و بیرونی) بهبود در شرایط فیزیکی محیط کار ) ...سAAاختمان،رنگو( بهبود در فرآیندهای کاری )...تAAAولید،خAدمات،بAAAازاریابی،ماAAلیو( بهبود در استاندارد مکانی انجام کارها و یا قرار گرفتن اقالم بهبود در تعیین مسئولیت انجام کارها بهبود در آموزش و ارتقا دانش کارکنان بهبود در روشهای انجام کارها بهبود در استانداردزمانی انجام کارها استانداردسازی فعالیتها خالقيتدر خAانواده3- A خالقيت در خانواده • • • • • • • • • • • • • • نظام پيشنهادهاي خانواده ميهماني خالق سفر خالق جلسات استخراج آموزه و ثبت آن خالقيت در رابطه با همسر كتابخواني خانوادگي جلسات موضوعي طوفان ذهني در خانواده مديريت هنر در خانواده مديريت ورزش در خانواده مديريت شادي در خانواده خالقيت در استفاده از تلويزيون و سينما خالقيت در آشپزي و سفره آرايي خالقيت در چينش اسباب در خانه ساماندهي و پاكسازي در خانه خالقيت در رAابطه با فرزند • • • • • • • • • • • تئاتر مسابقه داستان سرايي روزنامه ديواري فيلمسازي خانوادگي نگهداري حيوان بازيهاي فكري نگهداري گل و گياه دمونتاژ لوازم خراب و يا بدردنخور حسابرسي خالقيت از كودكان بازيهاي فكري مسابقه پژوهش www.fathollahi.ir info@fathollahi.ir

51,000 تومان