علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

نظریه اجتماعی_شناختی آلبرت بندورا

۶۱ صفحه شامل توضیحات کامل نظریه اجتماعی_شناحتی بندورا مقدمه زندگی نامه جوایز و افتخارات کتابها یادگیری یاگیری فعال و مشاهده ای تقابل سه عاملی خودکارآمدی عاملیت جانشین کارایی جمعی خودتنظیمی رفتار کژکار افسردگی فوبی ها انتقادات وارد شده مقایسه نظریه بندورا و پیاژه پژوهش های مربوطه

ssm4030ssm

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
مبانی نظریه اجتماعی_شناختی ۷ یادگیری (انعطاف پذیری انسان) ۷ علیت متقابل سه کانه ۷ دیدگاه عاملیت(توانایی کنترل بر زندگی) ‎vs‏ تنظیم رفتار ۷ عاملیت اخلاقی

صفحه 4:
آلبرت_بندورا © آلبرت بندورا روانشناس آمریکا_کاناداییی. از چهره های برجسته ی تاثیر گذار بر حوزه های روانشناسی شخصیت. روانشناسی اجتماعی و البته ارتباط دهنده ی روانشناسی شناختی و رفتار گرایی است. * رئيس انجمن روانشناسى آمريكا در سال 19174 *. جهارمين روانشناس تاثير كذار تاريخ بس از فرويد, اسكينر و پیاژه در سال ۲۰۰۲

صفحه 5:
<< آلبرت بندورا متولد ۶ دسامبر ۱۹۲۵ در شهر کوچک ماندیر درابالت آلبر تا واقع در کانادا تنها پسر خانواده با ۵ خواهر بزرکتر > پدری لهستانی و مادر اوکراینی کار در بزرگراه بعد از فارغ التحصیلی < تجوبه کار با افراد مقروض و سابقه دار با درجات مختلف آسیب های رولنی باعث شد تا اوبه روانشناسی بالینی علاقه مند شود.

صفحه 6:
زندگی نامه > تحصیلات ابتدالیی خود را در تک مدرسه ی روستای خود طی کرد. سال های آخر دیپلم را خودخولنی کرد و در تابستان بعد از دیپلم در .059 5 عمرانی ساخت آزادراه متصل کننده ی آلاسکا به آمریکا مشغول به کار شد. < او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا و کارشناسی ارشد و دکتراش رابه ترتیب درسالهای ۱۹۵۱ و۱۹۵۲ از دانشگاه آیوا دریافت کرد. > در سال۱۹۵۳یک دوره فوق دکتری درمرکز راهنماییی ویجیتا گذرلند و بعد به هیئت علمی دانشگاه استانفورد پیوست وجه جز یک سال, درم رکز مطالعات پیشرفته درعلوم رفتاری مشغول فعالیت بود.

صفحه 7:
حوایز و افتخارات آلبرت بندورا جزء پر افتخارترین و پرارجاع ترین روانشناسان تاریخ است که جوایز زیر تنها گوشه ای از دستاوردهای اوست. )۱۹۷۲( ‏دریافت بورس تحصیلی گوکن هایم‎ F > جایزه 5 از بخش ۱۲ انجمن روانشناسی آمریکا (۱۹۷۲) << جایزه 05۵ از انجمن روانشناسی کالیفر نیا (۱۹۷۳) ۳ دویافت جایزه جیمز مک کین کتل (۱۹۲۷) << جایزه مشار کت علمی متمایز از انجمن روان‌شناسی آمریکا (1۸۰)

صفحه 8:
حوایز و افتخارات جایزه ثورندایک از انجمن روان‌شناسی آمریکا (۱۹99) جایزه جیمز مك کین کتل فلو آوارد از انجمن روانشناسی آمریکا (۲۰۰۳ ۲۰۰۶ جایزه ۱۷/1۵ در روانشناسی از بنیاد روانشناسی آمریکا (۲۰۰۲) دریافت جایزه گرایمر در روانشناسی (۲۰۰۸) مدال ملی کانادا (۲۰۱۶) مدال علمی از رییس جمهور باراک اوباما ‎)۲۰۱٩(‏

صفحه 9:
آثار 9 کتاب‌های بندور ‎١‏ آلبرت بندورا کتاب‌های ارزشمندی در زمينهة روان‌شناسی نگاشته است که برخی از آن‌ها عبار تند از: > برخاشكرى نوجوانان < اصول اصلاح رفتار * پرخاشگری: تجزیه و تحلیل یا کیری اجتماعی > نظرية يادكيرى اجتماعى ۶ بی‌قیدی اخلاقی ۱0۸۵( ۸۱۳۶0۲ ۰ ۰ او در ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۱ در خانه‌اش در شهر استنفورد دچار حمله )1925-2021( قلبی شد و د رگذشت. در اين هنگام وی ۹۵ ساله بود.

صفحه 10:
تفاوت نظریه بندورا و اسکینر * باد گیری در نظریه "اسکینر " فرآیندی تدریجی می باشد یعنی فرد باید عمل کند تا باد بگیرد. * یادگیری در نظریه "بندورا" سریع می باشد. یعنی فرد تنها و اغلب از طریق مشاهده رفتار دیگران باد میگیرد. *مثلا کوددکان آوازها و بازیها راءاز طریق مشاهده رفتار دیگران باد میگیرند و زنجیره های طولانی از رفتار جدید را بلافاصله باز تولید ۶ آمیکنند.

صفحه 11:
یادگیری [ایکی از قدیمی ترین و اساسی ترین فرض های نظریه اجتماعی_شناختی بندورا این است که انسان ها کاملا انعطاف پذبرند و می توانند انبوه نگرش هاءمهارت ها و رفتارها را باد بگیرند و مقداری از این بادگیری ها حاصل تجربیات_جانشینیی است. لا بندورا اظهار داشت که (اگر دانش فقط از طربق تاثبرات اعمال خود فرد | کتساب می شد فرایند رشد شناختی واجتماعی به مقدار زیاه عقب می افتاد)

صفحه 12:
انواع یادگیری باد گیری مشاهده ای " یادگیری فعال

صفحه 13:
یاد گیری مشاهده ای آآیاد گیری_مشاهده ای به افراد امکان می دهد تا بدون انجام دادن رفتار.یاد بگیرند. آایاد گیری مشاهده ای مستلزم: ۱_ توجه به الکو ۲ سازمان دهی و یادداری مشاهدات ۳ تولید رفتار ۶_ انگیزش برای انجام دادن رفتار الگوبرداری شده است.

صفحه 14:
فرایندهای اصلی باد گیری مشاهده ای

صفحه 15:
:توجه .1 لآاولين فرايند لازم براى وقوع ياد كيرى مشاهده اى است. لابراى باز توليد اعمال الكو بايد به حرفها و اعمال الكو توجه كرد. لااكر دستكاه بخش خرخر كند نميتوانيد بشنويد دوستتان جه ميكويند.

صفحه 16:
:ی ادگیرط ی اسپلیی) .2 لادومین فرایند ضروری برای وقوع باد گیری مشاهده ای است. باز تولید اعمال الکو باید اطلاعات را رمز گذاری کنید. آآدر حافظه نگه دارید تا قابل بازیابی شوند.

صفحه 17:
:بازتولید حرکتی_3 ‎Weill‏ به تقلید کردن اعمال الگو میگویند. ‏لا توجه و رمز گردانی انجام میشود ولی محدودیت های حر کتی جلو باز تولید عمل الكو سازى را میگیرد. ‏لاالكو كيرى وسيع تر از تقليد و محدودتر از همانند سازى است.

صفحه 18:
:تس تقویت4 اتقوبت يا مشوق . گاهی به اعمال و حرفها الگو توجه میکنیم .اطلاعات در حافظه نگه میداریم و ح رکت هم میکنیم ؛تقویت نا کافی بوده رفتار مورد نظر تکرار نمیشود تامثلا کودکی که شاهد تنبیه شدن الگو بابت رفتار پرخاشگریش بوده.فقط در ازای تشویق شدن؛ الگو پرخاشگری را باز تولید میکند.

صفحه 19:
عوامل موثر بر سرمشق گیری از الگو ۱ -ویژکی الگوها لاشاهت الگو و مشاهده گر:هنگامی که بین الگو و مشاهده گر شباهت کاهش بابد سرمشق گیری هم کاهش مبابد . کوذ کان از الگوی زنده بیشتر از الگوی ‎Slee‏ مثلا شخصیت کارتونی تقلید میکنند. لاسن و جنسیت:ما از رفتار کسی که هم جنس و تقریبا هم سن ما است بیشتر الگو میگیریم. لامقام و شهرت:مدلهای عالی رتبه عالی مقام و حتی خوش پوش مثلا قهرمانان ورزشی و يا ....«بیشتر افراد را برای الگو پذ ری تحت تاثیر قرارمیدهند.

صفحه 20:
عوامل موثر بر سرمشق گیری از الگو ۲-ویژگی مشاهده گرها:افرادی که اعتماد به نفس پایبنی دارند از افرادی که اعتماد به نفس یالایی دارند پیشتر الگو میگیرند. ۳-بیاهد پاداش مر تبط با رفتارها :حتی اگر از الگو والا مقامی تقلید کنیم اگر پاداش برایمان معنا دار نباشد آن رفتار را ادامه نخواهيم داد.

صفحه 21:
تقابل سه عاملی ‎(triadic reciprocality)‏ «96 50 آآفر آیندهای شناختی؛ لامتغیرهای محیطی سه عاملی هستند که بریکدیگر اثر میگذارند. واکنش به محر کها مطلبق با انتظارات آموخته شده ما خود انگيخته هستند. ما تاثیرات بالقوه اعمالمان را مشاهده و تعبیر نموده و مشخص میکنیم چه رفتارهابی برای موقعیت خاصی مناسب هستند.

صفحه 22:
7 رویارویی های تصادفی و رویداد های غیر منتظره بر شخصیت ا۵ بندورا تنها نظریه پرداز شخصیت است که اهمیت این رویارویی های تصادفی و رویدادهای غیر منتظره را بر شخصیت افراد در نظر می گیرد. رویایی تصادفی: ملاقات از پیش برنامه ریزی نشده افراد ناآشنا با یکدیکر. رويداد غير منتظره: تجربة محیطی غیر مترقبه و از پیش برنامه ریزی نشده است همانگونه که زویداد های تصادفی بر زندگی همه افراد تأثیر می گذارند. زند گی و شغل نظر یه پردازان مشهور شخصیت را نیز شکل داده اند: 93 نمونه از این موارد آبراهام مازلو و هانس آیزنک هستند.

صفحه 23:
عاملیت انسانی از نظر بندورا عاملیت انسانی طراحی آ گاهانه و اجرای عمدی اعمال از سوی فرد به منظور تاثیر گذاری بر رویدادهای آینده است. چهار ویژگی مهم عامل بودن انسان از نظر بندورا : قصدمندی ۱۳6۳10۳۵۱16۷ : انجام اعمال با برنامه ریزی (عمدی بودن) برای منظوری معین. دورانديشى 501761110101011 : بيش بینی پیامدها و گز ینش رفتاری که نتجه مطلوب دارد.

صفحه 24:
: چهار ویژگی مهم عامل بودن انسان از نظر بندورا * وا کنش پذیری نسبت به خود (خودوا کنش سازی) : زیر نظر کرفتن پیشرفت خود در تحقق انتخاب ها * ژرف اندیشی : بررسی و ارزیابی عملکرد » انگیزه و هدف ها و کفایت خود - مهم ترین مکانیسم ژرف اندیشی افراد کارایی شخصی با خود کار آمدی است. * ببوند بینانديشه و عمل است. افراد اعمللی را انجام می دهند که برایشان رضایت خاطر و احساس غروربه بار می آورد. توانلیی فراشناختی برای تفکر درباره جهت ‏ پیامد و معنای نقشه ها و اعمال . ژرف اندیشی با به خوداندیشی

صفحه 25:
خود کا رآمدی شخصی تصوری [آخود کار آمدی شخصی بالا به معنای احساس عزت نفس يا ارزش شخصی است. اافراد با خود کارآمدی شخصی پایین و اعتماد به نفس پایین و نومیدی در مواجهه با مسایل تلاشی برای پیروزی نشان نمی دهند و معتقدند اوضاع تغییری نخواهد کرد. [آبرداشت افراد از توانلئی هایشان برای سازماندهی و انجام سطوح اعمال مورد نیاز جهت فعالیتی خاص را خود کار آمدی شخصی کویند. [آافرادی که دارای خود کا رآمدی شخصی تصوری بالایی هستند کمتر میترسند. ‎af col sill‏ از خود کارآمدی کمی در انجام تکالیف برخوردارند ممکن است از انجام آن خودداری کنند. آنهایی که معتقدند مستعد هستند تمایل دارند دست به عمل بزنند.

صفحه 26:
چهار عامل ابجاد خود کا رآمدی در شخص: ۱ -عملکردهای موفقیت آمیز(عملکرد واقعی) ۲-تجربه های جانشینی یا نیابتی ۳-اقناع کلامی(ترغیب کلامی) ۶-کاهش برانگیختگی هیجانی(قضاوت براساس نشانه های فیزیولوژیکی)

صفحه 27:
چهار عامل ایجاد خود کا رآمدی در شخص: ۱. عملکردهای موفقیت آمیز: لاتجربه های موفق قبلی نشانه های مستقیمی را برای تسلط و شایستگی فراهم میکند. [اموفقیت های قبلی احساس کارایی شخصی ما را تقویت میکند. آآشکشت های قبلی مخصوصا شکست های کود کی احساس کارایی مارا کم میکند.

صفحه 28:
چهار عامل ایجاد خود کا رآمدی در شخص: ۲. تجربه های جانشینی یا نیابتی: آآمشاهده دیگرانی که موفقیت آمیز عمل میکنند. لاگفتن من میتوانم انجام دهم. آامشاهده افرادی که ازلحاظ توانایی شبیه ما هستند(افرادی که شبیه ماهستند و شکست میخورند کارایی ما را کم میکنند). لامتوجه راهبردها و روشهای مناسب موفقیت الگوها شدن

صفحه 29:
چهار عامل ایجاد خود کا رآمدی در شخص: ۳.افناع کلامی: لاتاثير تحسين ها و تشویق های دیگران بر انتظارات اشخاص (گفتن جمله و توانایی انجام هر کاری را داری به افراد ) لاقناع کلامی واقع بینانه توسط والدین .معلمان .همسران . دوستان و درمانگران

صفحه 30:
چهار عامل ایجاد خود کا رآمدی در شخص: 4 کاهش برانگیختگی هیجانی: لاوقتی افراد از انگیختگی آزارنده و اضطراب جه ستوه نیامده لند از زمان تنید کی و آشفتگی تمایل بیشتری به موفقیت دارند.

صفحه 31:
برخی شرایطی که کارایی شخصی را افزایش میدهند: ۱. مواجه کردن افرادبا تجربه های موفقیت آمیز با ترتیب دادن هدفهای دست بافتنی.موفقیت را زياد ميكند. ۲ مواجه کردن افراد با الگوهای مناسبی که موفقند, تجربه هاى جانشينى را بهتر ميكند. ۳. فراهم آوردن قانع سازی کلامی.افراد را ترغیب مینماید که باور کنند توانایی عمل موفقیت آمیز وا دارند. £ تقویت کردن انگیختگی فیزیولوژیکی از طریق رژيم غذایی مناسب. کاهش استرس و برنامع های ورزشی بنیه و توانایی كنار آمدن را افزايش ميدهد.

صفحه 32:
عاملیت جانشين جانشین عبارت است از کنترل غیرهستقیم برآن دسته از شرایط اجتماعی که زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می دهند. بندورا (۲۰۰۱) خاطر نشان کرد که هیچ کس وقت . انریٍی و امکانات کافی را برای تسلط یافتن برتمام زمینه های زندگی روزمره ندارد . عملکرد موفقیت آمیز الزماً مخلوطی از اتکا به عامل جانشین,را در برخی زمینه های عملکرد ایجاب می کند. با ین حال جانشین یک نقطه ضعف دارد. افرادبا اتکای خیلی زیاد به شایستگی و توانلیی دیگران ممکن است درک کارلیی شخصی و جمعی خود را ضعیف کنند.

صفحه 33:
کارایی جمعی سومین شیوه عامل بودن انسان کار آیی جمعی است. “* بندورا کارلیی جمعی را «اعتقاد مشترک افراد به نیروی جمعی شان برای به با آوردن نتیجه مطلوب» تعریف کرد به عبارت دیگر. کارلیی جمعی عبارت است از اطمینان افراد از لین که تلاش های مشترک آن ها تغییرات اجتماعی به بار خواهد آورد. کارلیی جمعی .به جای «ذهن» جمعی . از کارایی شخصی افرادی که باهم کار می کنند ناشی می شود. با,الین حال. کارایی جمعی یک گروه نه تنهابه آ گاهی و مهارت تک تک اعضای آن بستکی دارد بلکه اعتقاد آن هابه لین که می توانندبه صورت هماهنک و تعاملی با یکدیگر کار کنند نیز به لین نوع کاراییی وابسته است (بندورا . ۲۰۰۰). امکان دارد کارایی شخصی بالا اما کارایی جمعی پایین داشته باشند.

صفحه 34:
کارایی جمعی سومین شیوه عامل بودن انسان کار آیی جمعی است. ۶ بندورا کارایی جمعی را «اعتقاد مشت رک افرادبه نیروی جمعی شان برای به بارآوردن نتیجه مطلوب» تعریف کرد به عبارت دیگر کارایی جمعی عبارت است از اطمینان افراد از لین که تلاش های مشترک آن ها تغبیرات اجتماعی به بار خواهد آورد. کارلیی جمعی » به جای «ذهن» جمعی » از کارلیی شخصی افرادی که باهم کار می کنند ناشی می شود. با ین حال, كارايى جمعى ييكك كروه خه تنها به آكاهى و مهارت تك تك اعضاى كن ستكى دارد بلكه اعتقاد كن هابه اين كه مى توانند به صورت هماهنك و تعاملى با یکدیگر کار کنند نیز به لین نوع کارایی وابسته است (بندورا . ۲۰۰۰). امکان دارد کارایی شخصی بالا اما کارایی جمعی پایین داشته باشند.

صفحه 35:
خود تنظیمی در صورتی که افراد کارلیی شخصی بالایی داشته باشند از اتکای خودبه جانشین ها مطمئن باشند و از کارایی جمعی محکمی برخوردار باشند » توانایی زیادی ‎Sly‏ تنظیم کردن رفتار خودشان خواهند داشت.انسان ها با استفاده از تفکر تأمل آمیز می توانند محیط شان را دستکاری کنند و پیامدهای اعمال شان را به بارآورند . این پیامدها به الگوی جبرگرایی متقابل پس خورانده می شوند و افراد را قادر می سازند رفتار خودشان را کنند .

صفحه 36:
خود تنظيمى بندورا (۱۹۹۶) معتقد است. افراد برای خود تنظیمی از راهبردهای واکنشی و پیشتازانه استفاده می کنند. یعنی آن ها به صورت وا کنشی سعی می کنند اختلاف بین دستاوردها و هدف شان را کاهش دهند ؛ اما بعد از این که به این اختلاف ها خاتمه دادند . به صورت پیشتازانه هدف های تازه تر و عالی تر را برای خودشان تعیین می کنند. <«افراد از طریق کنترل پیشتازلنه با تعیین کردن هدف های با ارزشی که حالت عدم تعادل ایچاد می کنند. اعمال شان را با انگیزه و هدایت می کنند و بعد توانلیی ها و تلاش های خودشان را براساس برآورد. پیشاپیش از آن چه برای رسیدن به لین هداف ها ضرورت دارند, سيج می کنند».

صفحه 37:
عوامل بیرونی در خود تنظیمی <آن ها معيا ختيار افراد 3 بیاری را دراختیار افراد قرا نك تا رفتارث افراد قرار می دهند تا رفتارشان را ارزیایی کنند. > و عوامل بيرونى با تأمين وسيله ‎١‏ اى تقويت خود تنذ ی برای تقویت. به خود تنظيمى كمك مى كنند.

صفحه 38:
عوامل درونی در خود تنظیمی ۱- خودنگری ۲- فرایندهای داوری ۳-وا کنش به خود. ۱. خودنگری : افراد بلید بتوانند عملکرد خودشان را زیر نظر بگیرند. هرچند که توجه کردن آن ها نیازی ندارد کامل یا حتی دقیق باشد. افراد به برخی از جنبه های رفتارشان به صورت گزینشی توچه می کنند و جنبه های دیگر كلاً ادیده می گيرند.

صفحه 39:
عوامل درونی در خود تنظیمی ۲ فرایند داوری :به افراد کمک می کند از طریق فرایند میانجی گری شناختی . رفتارشان را تنظیم کنند. افراد نه تنها از توانایی ژرف اندبشی برخوردارند بلکه می توانند براساس هدف هایی که برای خودشان تعیین می کنند. درباره ارزش اعمال شان قضاوت کنند. فرایند داوری به طور اختصاصی به عوامل زير بستگی دارد: معیارهای شخصی. به افراد امکان می دهند عملکرد خود را بدون مقایسه کردن آن ها با رفتار دیگران ارزیلیی کنند.با لین حال افراذ درمورد اغلب فعالیت ها . عملکردشان رابا مقایسه کردن آن با معیار ارجاع ارزیابی میکنند.

صفحه 40:
عوامل درونی در خود تنظیمی فرابند داوری غیر از معیارهای شخصی و ارجاع.به ارزش کلی که افراد برای یکت فعالیت ‎SB‏ ‏هستند نیز بستگی دارد. خودتنظیمی نیز به این بستگی دارد که افراد چگهنه درباره علت های رفتارشان قضاوت میکنند یعنی «عملکرد خود راجه چیزی نسبت می دهند». اگر افراد باور داشته باشند که موفقیت آن هاجه علت تلاش خودشان است به موفقیت های خودشان افتخار می کنند 9 وسيدن به اهداف شان تلاش بيشترى به خرج مى دهند.

صفحه 41:
عوامل درونی در خود تنظیمی ۳ وا کنش جه خود: افراد بسته به لین که رفتارشان تا چه اندازه ای معیارهای شخصی تن ها را برآورده کرده است ؛به صورت مثبت یا منفی به رفتارهایشان وا کنش نشان می دهند. یعنی افراد از طریق تقویت كردن يا تنبيه كردن خود » برای اعمال شان مشوق هایی را به وجود می آورند. مفهوم میانجی گری خود در پیامدهاء تضاد آشکار با برداشت اسکینر است که معتقد بوذ پیامدهای رفتار به صورت محیطی تعیین می شوند . بندورا معتقد است افراد طبق معیارهای خودمحور برای‌به دست آوردن پاداش ها و اجتناب از تنبیه ها تلاش می کنند . حتیی زملنی که پاداش ها مادی هستند » آغلب با مشوق های غیرمادی میانجی گری خود. مانند احساس موفقیت همراه هستند .

صفحه 42:
: خودتنظیمی از طریق عاملیت اخلاقی " افراد اعمال شان را از طريق معيارهاى اخلاقى سلوك نيز تنظيم می کنند. " عامل اخلاقى دو جنبه دارد : - آسيب نرساندن به ديكران - يارى رساندن به ديكران. " افراد عامل كنترل كننده خودكار درونى كه با ارزش هاى اخلاقى هماهنك باشند: ندارند. بندورا تأكيد دارد كه عقايد اخلاقى فقط در صورتى رفتار اخلاقى را بيش بينى ميكند كه به عمل درآمدة باشند. به عبارت ديكر تأثيرات خود تنظيمى خود كار نيستندء بلكة فقط در صورتى عمل ميكنند كه فعال شده باشند كه بندورا به اين مفهوم فعال سازى كزينشى مى كويد.

صفحه 43:
: خودتنظیمی از طریق عاملیت اخلاقی ‎ss‏ افراد با توجیه کردن اصول اخلاقی اعمال شان می توانند خودشان را از پیامدهای رفتارشان جدا سازند که بندورا به اين منهوم جداسازی کنترل درونی می گوید. ‏* روش های جداسازی به افراد امکان می دهند. در عین حال که به معیارهای اخلاقی خود پایبند اند. رفتارهای غیرانسانی انجام ذهند. ‏* فعال سازی کزینشی و جداسازی کنترل درونی به افراد امکان می دهند برخلاف معیارهای ‎SUSI‏ خود رفتاو کنند درست به همان صورتی که به آن ها امکان میی ذهند در موقعیت های متفاوت . به صورت متفاوتی رفتار کنند.

صفحه 44:
بازنگری در رفتار افراد با بازنگری در رفتاه اعمال سزاوار سرزنش خود را از طریق تغییر دادن ساختار شناختی» توجیه میکنند تا به این وسیله مسئولیت خود را به حداقل برسانند یا از آن فرار کنند. آنها به سه روش میتوانند خودشان را از زیر مسئولیت رفتارشان آزاد کنند. * توجیه اخلاقی : توجیه کردن یک رفتار قابل سرزنش به صورت وسیله ای برای رسیدن به يکث هدف بالاتر (من غیبت می کنم چون اگه غیت نکنم مجبور ممی شم خشمم رو رو در رو ابراز کنم) * نادیده گرفتن با تحریف کردن پیامد های رفتار: گذاشتن عناوین پسندیده برای رفتار ناشایست و جلوه دادن رفتار به شکل دیگر (اين حرفایی که من می زنم غیبت نیست حقبقته)

صفحه 45:
بازنگری در رفتار * مقایسه ی سودمند : مقایسه ی اعمال زشت با اعمال برتر (اين کار من که خوبه . بعضیا رو ندیدی چیکار می کنن؟) * غیر انسائیت زدایی يا سرزنش کردن قربانیان : محاسبه ی دیگران به شکل موجودات پست (اینا یه مشت گوسفندن) مقصر دانستن دیکران ‎AF)‏ کله گنده ها دزدی نکنن؛ مردم دزدی نمی کنن) *چابه جایی یا پخش مسئولیت : فرار کردن از زیر بار مسئولیت (اونا من رو مجبور به انجام این كاز کردن) بخش مستولیت : انجام یک عمل زشت به طور گروهی ( که همه فلان کارو بکن منم هستم) بی اعتنایی به پيامدها : نتایج اعمالشان را نادیده می گیرند (کو تا بعدا؛ الان رو بچسب)

صفحه 46:
رفتار کژ کار * در مفهوم جب رگرایی بندورا فرض بر این است که رفتار در نتیجه تعامل شخص, رفتار و محیط آموخته می شود. رفتار ک کار هم از این امر مستثنا نیست و توسط تعامل بین سه عامل ذ کر شده به وجود می آید. "الع رادحنا ی و 3 9 ؟ محیط: که شامل روابط میان فردی و شرایط اجتماعی- اقتصادی است * رفتاری: مخصوصا تجربیات قبلی تقویت شده

صفحه 47:
3 رفتار کژ کار مفهوم رفتار کژ کار بندورا پیش از همه مناسب وا کنش های افسرد گی. فوبی ها و رفتار های پرخاشگرانه است. افسرد گی اگر افراد به معیارها و اهداف شخصی ای كه دوست ذارند برسندء به رضایت خاطر دست بيدا می کنند. ولی اگر معیارهای خیلی بلند پروازانه ای را برای خودشان در نظر بگیرند. احتمال آینکه شکست بخورند وجود خواهد داشت. و در این صورت به سمت افسرد گی پیش میروند. دستاوردهای خودشان را دست کم میی گیرند. احساس بی ارزشی می کنند و فکر می کنند که بی هدف هستند و با این افکار افسرد گی بیشتر می شود.

صفحه 48:
افسردگی به عقيده بندورا افسردكى كز كار مى تواند در هر يكك از سه کار کرد خود گردانی اتفاق بی افتد: ‎.١‏ خودكرى ۲. فرایندهای داوری ۳ واکنش به خود

صفحه 49:
افسردكى لا در خودتكرىء؛ افراد در مورد عملکرد خودشان می توانند بد قضاوت کنند يا دستاوردهای گذشته را تحریف کنند. در رابطه با اشتباهاتی که قبلا انجام دادند مبالغه کنند و دستاوردهای خودشان را کوچک می شمرند که تمام این عوامل باعث تداوم افسردکی می شود.

صفحه 50:
افسردگی لا در فرایند داوری» افراد افسرده قضاوت های غلط می کنند. معیارهای نامعقول بالایی را برای خودشان تعیین می کنند و اگر شکست بخورند دستاوردهایشان را قضاوت می کنند. حتی اگر در حضور دیگران به موفقیت هایی دست پیدا کنند. باز هم عملکرد خودشان را ملامت می کنند و خودباوری کمی نسبت به خودشان دارند. اگر معیارهایی را که برای خودشان تعیین می کنند از حد توان انجام آنها خارج باشد و نتوانند انجامش دهند. در این صورت افسردگی به احتمال بیشتری اتفاق می افتد.

صفحه 51:
افسردكى [ا در واکنش به خود هم می توانیم بگوييم که واکنش افراد افسرده و غیر افسرده نسبت به خودشان متفاوت است. افراد افسرده در مورد خودشان قضاوت های بی رحملنه ای می کنند و به خاطر نقطه ضعف هایی که دارند خودشان را زیر سوال می برند و برخورد بدی با خودشان دارند

صفحه 52:
رفتارهای پرخاشگرانه رفتارهای برخاشگرانه در صورتی که به افراط کشیده شوند می توانند کر کار باشند و از طریق |.مشاهده دبگران, ۲. تجرببات مستقیم در رابطه با تقوبت های مثبت و منفی ۳. آموزش >. عقاید عجیب و غریب فراگیری می شود.

صفحه 53:
رهای پر خاشکرانه لاوقتی که رفتار پرخاشگرانه تثبیت شده به پنج دلیل افراد پرخاشگری نشان می دهند: ۱ از صدمه زدن به قربانی لذت می برند(تقویت مثبت) ۲. آن ها از پيامدهای ناخوشایند پرخاشگری دیگران اجتناب با آنها را خنثی می کنند( تقویت منفی) ۳ به خاطر رفتار نکردن به صورت پرخاشگرانه صدمه می بینند(تنبیه) ۶ آنها با رفتار پرخاشگرانه ای که دارند. طبق معیارهای سل و کث زند گی می کنند( تقویت كردن خود) 0 آنها دیگران را مشاهده می ‎AUS‏ که برای اعمال پرخاشگرانه پاداش می, کیرند یا اینکه برای رفتارغیر پرخاشگرانه تنبیه می شوند.

صفحه 54:
فوبی ها فوییها در واقع ترسهای شدیدی هستند که تاثیرات شدیدی بر زندگی فرد می گذارند. مثلا شخصی که فوبی مار دارد به اشیای گونا گونی دست نمی زند و از فعالیت های تفریحی لذتی نمی برد. [] فوبیها به وسیله: تعاس سف ۲ تعمیم ‎CEG‏ ۳ مخصوصا تجربیات مشاهده ای آموخته می شوند.

صفحه 55:
فوبی ها * خاموشی فوببها سخت است چون شخص از مواجهه با شیء تهدید کننده اجتناب می کند. * به عقیده بندورا رسانه های خبری و تلویزیون باعث بسیاری از ترس های ما هستند. وقتی که تلویزیون قتل؛ سرقت مسلحانه با تجاوزات جنسی را مدام نشان می دهد افراد بدون اینکه خودشان شخصا این رویدادها را ‎a oa‏ اه اند ار او ‏* اعمال تبهکارانه خشونت بار که تصادفی و غیرقابل پیش بینی به نظر می رسند بیشتر از همه, واكنش های فوبیک را برانگیخته می کنند. ‏۴ بعد از تثبت فوییها؛ عواملی هستند که باعث تداوم آنها می شوند؛ فرد فوییک بعد از اجتناب از موقعیت ترس ‏برانگیز تقویت منفی دریافت می کند. مثلا فرد اگر فکر کند که با قدم زدن در بارك مورد جيب برى» قرار می ‏كيرش از وارد شدن به آن محیط اجتناب می کند و اینگونه ترس خود را کاهش می دهد.

صفحه 56:
درمان فوبی ها لامشاركت هدايت شده( 2161012 2111م 060 آباو) مشاهده کردن الکوها زنده لامثلا فهبى مارلا آزموهنى از طريق پنجره مشاهده که شخصی که همان الگو هست به مار دست میزندو... سرانجام آزمودنی دچار فوبی مار خودش به مار دست میزند. لاسرمشق كيرى ناآشكار ‎(covert modeling)‏ از آزموهنى ها فوبى دار.درخواست ميشود الكويى را تجسم كنندكه با موقعيت ترسناك مقابله لآاز سرمشق كيرى نا آشكار بيشتر در درمان فوبى "مار" و "بازداریهااجتماعی" و "كاستن اضطراب "(موقعيت يزشكى) استفاده ميشود.

صفحه 57:
Ces پژوهش های مربوط ۲ نظریه اجتماعی - شناختی بندور نسبت به نظریه های دیگر, پژوهش های زیادی را به بار آورده است. * کارایی شخصی در مورد زمینه های زیر منجر به پژوهش شده است: * رفتارهای مرتبط با سلامتی -عملکرد تحصیلی-بازدهی شغلی -اجتناب از افسر دگی -گریختن از درماند کی ۴ کارایی شخصی و دیابت کارایی شخصی و عملکرد تحصیلی

صفحه 58:
انتقادات واردشده به نظر یه ی بندورا لآتا کید بر رفتارآشکار به قیمت کنار گذاشتن نیروهای انگیزشی درونی.هیجان ها وتعارض هاء درمان_نشلنه هابه جای درمان هر گهنه علل درونی احتمللی و ناتوانی در بیان روشن تر چگونگی آثر متغیرهای_شناختی بر رفتار است.

صفحه 59:
مقایسه پیازه و بندورا است. آآدید گاه بندورا درمورد الگو برداری انتزاعی تاحدی آابندورا همانند پیاژه کودک را عامل فعال در نظر میگیرد و معتقد است کود کت قوانین را استخراج میکند. )مال لابندورا بيشتر بر محيط بيرونى و الكوها تاكيد دارد. لابيازه يادكيرى» را علاقه ذاتى و درونى ميداند. لابندورا علاقه درونى را ميبذيرد اما عنوان ميكند ما بعد از اينكه معيارهاى يبشرفت خود را تعيين ميكنيم و احساس خود كار آمدى در وجودمان رشد ميكند بوجود مى آيد. تابندورا استقالال )خلاقی پیاژه را زیر سوال برد لابندورا عنوان کرد آن چه که پیاژه آنها را مراحل رشد خواند میتواند بوسیله ارائه الکوهای بزر کسالانه تغییر کند. [اهمچنین الگو برداری میتواند مراحل استدلال اخلاقی چیاژه را تغییر دهد.

صفحه 60:
برداشت بندورا از ماهیت انسان آابندورا معتقد است رفتار انسان از طربق فرایندهای شناختی درونی و هم با محر کت های بیرونی کنترل می شود.وضعیتی که وی آن را جب رگرایی_متقابل می نامد. کثر رفتارها اکتسابی هستند و عوامل ژنتیکی نقش اند کی در رفتار ایفا میکنند. لا يادكيرى دوران كودكى ممکن است موثرتراز یاد گیری دوران بزر گسالی باشد؛اما بزر گسالان قربانی تجربیات _کود کی خود نيستند.

صفحه 61:
با تشکر از حسن توجه شما

10,000 تومان