صفحه 1:
Piaget's Theory of Cognitive

صفحه 2:
نظریه رشدی - شناختی پیاژه

صفحه 3:
53 v v 3 ۷ ۷ v v v v در دنیای روانشناسی مشکل بتوان به اهمیت ژان يبازه يافت. او جامع ترين و مجاب كننده ترين نظريه رشد ذهنى را ارائه داذه است. ييازه در نوشاتل (شيهر :د سوئبس) يه با یر وی استد ریخ قرون وسطی بود و زاو بهعنوانمتفکری دقیق و نظام مند ياد كرد در ۱۰ بای ماه ای موز رده لی که به نحونابهنجاریفاقدرنگبود نوشت. ‎٠ ۵‏ ۱ مه و ‎ele lsh lng‏ است و او اه بحران عقلی دچار کرد ‏در ۲۱ سالگی مدرک دکتری خواش را در علوم طب ذیبت آورد. ‏در ۲۳ سالگی تصمیم ‎ASAE ltl Soyo BSUS‏ زوهش علمی پپردازد و رشد ذهن را مود مطاعهقاردهد. (معرفت شناسی ‎(Sesh‏ ‏وى در سال ‎151١‏ در أزمايشكاه بينه در اريس تصميم أكرقتكودكان را مورد مطالعه قرار دهد. ‏ببازه معنقد بود خردسالان الزامأ كم هوشتر از كودكان بزركتر و بزركسالان نيستند, بلكه نوع تفكر أن ها كاملا متفاوت ‎ ‎ ‏أو وقت زيادى را به مشاهده فعاليت هاى خود به خود كودكان “كذراند. ‎ ‏وى در تحقيقات بيشين خود مواردى نظير روياها اخلاقیات و ناي 'موضوعات مورد علاقه كودكان مورد بررسى قيلر داده بود اما در تحقيقا جديد خويش بر درك كودكان از مفاهيم رياضى و علمى تاكيد دا ‎

صفحه 4:
‎ln BEE sb MIS BEd yh Bly, ols‏ از مراحل رشد عبور مى كتند كه اين مراحل در تسلسلى ثابت و غير قابل تغيير می ‎“adh‏ ‎ ‏دیدگاه کلی پیاژه در مورد طبیعت 2 ‎ ‏تم او رتییدارای اهمیت است. ‏أو در زمینه مراحل رشد اختلاف نظرهایی با رسش گیلیا داشت: رسش گرایان بر این باور بودند که تسلسل مرلجل در نها نهفته است. ولی پاژه تقد بو مراحل رسش به سادگی بانگر روش های تفکر هستند که به نحو فزاینده تری همه جانبه تر می شوند,

صفحه 5:
پیاژه مشاهده کرد که نوزادان خیلی از بزتاب ها را به ارت میبرنده این بازتاب ها در اولین ماه زندگی مهم هستند ملی پس از آن تاتیر کمتری: در رشد درد از ان این فعلیت ها وکا از نظرگریش زیستی توصیف میکرد. ها آشامل ‎tye‏ آیبت: ۱ ۱) درون سازی یا جذب هبچون عمل خوردن بالهضم._غذا به مایت است. ۲ برون سازی یا انطباق ‎Ll Sy‏ یه طورکامل با ساختارهای موجود ۳) سازمان دادن | / يعنى توانابى اتجام دو عمل را در يك زما #لبيق نميكتند ما بايد آن ها را انطباق دهيم يا ساختار خود را عوض كنيم. ‎hole‏ داشت رشد از طریق رسش درونی با آموزش بيرؤتئ ادارم تنود بلكه نوعى قرايند سازتدكى قعال است كه درآن کودک از طریق ‏فعاليت هاى خويش ساختارهاى ذهنى كسترده اى بنا ميكند

صفحه 6:
1( هوش حسی<جزکتی (تولد.تا ۲ سالگن) : وزدان طرحوره هلى اعمال جسمانى نظير مکیدن, چنگ زدن و ضربهزدن را بای ورد دنبای نلک خود در خویش شازقان میدهند. ۲ تفکر پیش عملیلتی (۲نتا ۷ سالگی): کوذکان اندیشیدن یعنی استفاده از نمادها و تصورهای درونی را یاد میگیرند هلی تفکر آنها و كلل مرطه تشک وتان با تفکر بزرگسالان بسیار متفاوت است. ۳ عملیات عینی (۷ تا ۱۱ سالگی) : کودکان قابلیت:تفگر منظم را در خود گسترش میدهند. ولی این تونایی تنها هنگام برخورد با اشیا و فعالیت عای ملموس و عینی, امکان پذیر |. ‎(E‏ عملیات صوری (۱۱ سالگی تا بزرگسالی): جونن ابیت در نادار در حبیکاملامجرد و توریک در خو ‎

صفحه 7:
(۳ ‏تولد تا‎ 5 i» هوش‌حسی- حرکنی( ‎Al)‏ 1 مرحله ۱) بکار بردن بازتاب ها (تولد تا ۱ ماهگی) طرحواره ها اساسا شامل بازتاب های مادرزادی است. (برجسته ترین بازتاب ها مكيدن است) اله هرالكوى على دري ماو رز وی اگر چه در لین مرحله درون سازی چشمگیر مشناهدة كنيمي مرحله ؟) اولين واكنش دوری(۱ تا > ماهكى) هنكامى كه نوزاد به زور تصادفى تجربه جديدى بدست مى آورد وتلاش میکند آن را تكرار كند. واكنش دورى و ا آکثر واکنش هاى دورئ اوليف آز قزيل مافيدن فنست أقنامل ساؤماتدهن كو طرجواره حرق يا جسماتن كه قبلا از يكديكر مجزا بودند. مکی جک تمس امه زا کنیا رد با محیط فعالیت محسوب یشود ولی ميتوانيم آغاز يرن سازى را نيز

صفحه 8:
مرحله ۳)دومین واکنش دوری( تا ۱۰ ماهگی) مرحله دوم رشد حسى-حركتى .به لين دليل اولين واكنش های دوری نامه شده است که مشتمل بر هماهنگی بخش هليى از جسم خود نوزاد است. واكنش هاى دورى ثانويه هنكامى اتفاق ميافتد كه نو: رويداد جالبى را در خارج از خود. كشف و بازسازى كند. پیاژه دومین واکنش دوری را «بانداری مناظر حالب؟ نامیده است. ‎alli‏ در این مرحله از یروی خودیمنیتوایی ایجاد دوبره یک رویداد احساس شادی و لذت میکنند. مرحله ۶) هماهنگی طرحواره های ثانویه ‎V+)‏ تا ۱۲ ماهگی) ‏درامرخله ۴ نوبرق دشتیبی یه چیز: عنلی نام میداد ما در مزخله ۴ توا اد مگیرد ‎AS‏ هو طرحواره مجزا را با یکدیگر هماهنگ سازد تا نتیجه لازم بدست أورد. یک‌طرجزاره یمن رآ بر رین یله اي بای یایند هدف: ‏مرحله ۵) سومین واکنش دورانی (۱۳ تا ۱۸ ماهگی) ‏توزادان در اين مرحله اعمال متفاوتى را براى دستيابى به نتايج متفاوت» تجربه ميكنند. ‏بدون هيجكونه آموزشى از سوى بزركسالان به يادكيرى مشغول هستند آنها طرحواره هاى خويش را متحصرً بر اساس کنجکاوی غریزی شان از جهان» كسترش ميدادند. ‏کودک: در ین مرحله هرید هی تقلید رفترجدندهآزون و خطا دنتفای ‏لازم به ذکر است نوزادان ‎ ‎

صفحه 9:
مرحله 1) آغاز تفکر (۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی) در مرحله ۵ کودکان, داتشمندان کوچکی هستند که اعمالشان را تغییر میدهند و تتیجآنها را مشاهده میکنند ولی کشفیات آنان از طریق اعمال جسمی مستقیم افاق ميافتد. در مرحله ع به نظر ميرسدكه كودكان موقعيت را قبل از اینکه عملی انجام دهد. به گونه ای درونی تره مورد ارزیابی و تفکر قرار میدهد. کودک در این مرحله قادر به تقلید تاخیری است. ل هينى تقليد مدل هاى غايب روند رشد پایداری شی هیچ مفهومی از وجود اشیای خارج از خود ندارند. آن دید آنها خارج شوند. به جای که اشیا تغییر مکان دادند نگاه میکنند. مرحله ۴)کودکان حال ميتوانند اشيا مخفى شده را بيدا كنند مرحله ۳) اككر اشيا از ميدا جر 1 121 010 1 1 10 1 ذا مخفى كاه 8) را دنبال کنند. مرحله 5) نوزادان ميتوانند .تا هتكامى كه مرا را در حال جابجا كردن ميبينند. مجموعه اى از جابجليى ها را دنبال کنند مرحله ۶) نود میتواند جابجایی های مخفی را دنبال کند.

صفحه 10:
کودک در مرحله ۶ به اصل شرکت يذيرى دست ميابد. فرد میتواند از طریق مسیرهای متفاوت به هم پیوسته» به نقطه ای خاص برسد.

صفحه 11:
مطالب خارج از کتاب ساخت های شناختی ساخت عبارت است از ساختمان ذهن یا اندیشه فرد. واکنش های ارثی نوزاد از طریق تجارب او تفيبر مى يابد و به مكانيسم های تازه ای تبدیل می شود که ساخت های شناختی نام دار به ساخت های شناختی دوران كودكى غالباً طرحواره يا روان بنه كفته مى شود. ولی ساخت های شناختی دوره های بالاتر معمولاً عملیات ذهنی تاديد من شود سيق ۱۳۸۲)

صفحه 12:
طرحواره طرحواره شیوه سازمان یافته معنی دادن به تجربه است که با افزایش سن تغییر می کند. کودک با تعدادی بازتاب کاملاً سازمان یافته مانند مکیدن, نگاه کردن. دست داراز کردن و به چنگ گرفتن متولد می شود. توائلیی عملکرد به طریقی معین طرحواره نامیده شده است. برای نمونه طرحواره به چنگ گرفتن به توانلیی کلی فرد در به چنگ گرفتن اشیاء اشاره می کند. طرحواره چیزی بیشتر از یک تظاهر واحد بازتاب به چنگ گرفتن یا هر بازتاب دیگر است طرحوره به چنگ گزفتن را می وان آن ساخت ذهنی دانست که تمامی اعمال به چنگ گرفتن را ‎Kina‏ من سارد وقتى كه يك مورد ويزه از بازتاب به جنك كرفتن مورد مشاهده يا توصيف قرار مى كيرد بايد آن را برحسب یک باسخ 'خاضببه'يك مخرك خاض 'توضنيف كرد

صفحه 13:
این جنبه از هر یک از تظاهرات ویژه طرحواره هاء محتوا نام دارد. تکرار می کنیم طرحواره به یک توانایی کلی ها اشاره می کند ولی محتوا شرایط آشکار شدن هر یک از موارد خاص َن را وصف می کند. طرحواره یکی از اصطلاحات بسیار مهم نظریه پیاژه است. طرحواره را می نوان یک عنصر ساخت شناختی ارگانیسم تصور کرد. طرحواره تعیین می کند که ارگانیسمم چگونه به محیط فیزیکی پاسخ خواهد داد طرحواره هم در رفتار آشکار ظاهر می شوند؛ مانند مورد بازتاب به چنگ گرفتن و هم به صورت نهان تظاهر می کند تظاهرات نهان طرحواره را می توان تا حدی با تفکر یکسان دانست و هم در رفتار آشکار و هم در تفکر اصطلاح محتوا به ويزكى هاى يك تظاهر خاص ‎Sy‏ طرخوارة ا ه می کند(هرکنهان)

صفحه 14:
درون سازی و برون سازی (جذب و انطباق) درون سازی یا وارد کردن داده های برونی در روان بنه ها (منصورء ۱۳۸۱) مستلزم پاسخی است که از کسب شده و وقتی صورت می گیرد که کودک چیزی را از محیط بگیرد و آن را جزئی از خود ساز. مثلً کودگی که تاه حال هو ممکن آنت‌با دیدن هوییما آن رب یک ادراک آشنای قبلی درون سازی با جذب کند؛ ون را پندهسفیدبزرگ بنام.خرون سازیاولین فربند برای ایجاد تال است كد اكر موفقيت اول هرعمل شنامایی درون سازی است. أميز نباشد برون سازی ورد عمل می شود

صفحه 15:
‎alas.‏ طرحواره هایی که در هر زمان معین در دسترس ارگانیسم قراردارند. ساخت شناختی او را تشکیل می دهد ساخت شناختی موجود در ارگانیسم تعبین می کند که چگونه با محیطش تعامل برقرار نمید. در واقع طرحواره های مختلف ارگانیسم تعیین می کنند که چه مقدار از محیط را ‎ ‏درک کندیا حتی به آن پاسخ دهد یه سخن یگر ساخت شناختی تعیین می ‎AS‏ که چه جنبه هایی از محیط فیزیکی حتی می تولند برای ارگائیسم وجود ‏داشته باشد. ‏رویدادهایی که ارگانیسم برای آن ها طرحواره در اختیار دارده به راحتی جذب می شون اما رویدادهایی که ‏انطباق را موجب مى شوند (هركنهان). ‏ارگانیسم برای آن ها طرحواره ای در اختيار ‎ ‎

صفحه 16:
wilh ‏تعادل‎ پیاژه چنین فرض می کند که همه ارگانیسم ها یک تملیل ذلتی دارند تا یک رابطه هماهنگ بین خود و محیط شان برقرار نمایند به سخن دیگره همه جنبه های ارگانیسم در جهت سازگاری بهینه عمل می کنند: تعادل یابی به تملیل مى شود. به طور كلى» تعادل يابى را مى توان به عنوان كششش مدام به سوى تعلال يا موازنه تعريف كرد نی ارگانیسم برای سازمان دادن تجارب خود جهت کسب حداکتر سازگاری گفته

صفحه 17:
عملیات زمانی که ساخت های شناختی تحول مى يابند در فرآیند سازگاری نقش فزاینده ای را ایفا می کننده برای مثال» ساخت های شتاختی پیشرفته تر حل مسائل يبجيده تر را امکان يذير مى سازند. با درونى شدن تجارب بيشتره سازگاری با محيط در مى ايد در اوليل دوران تحول پاسخ سازگارانه کودک مستفیم و ساده و بدون تفکر هستند. پاسخ های سازگارانهاولیه کودک, عمدتاً آشکار هستند؛ اما با ادامه فرایند درونی تفکر به صورت ابزاری ‎sly‏ سازی پاسخ های سازگرانه کودک بیشتر جنبه نا آشکار یا نهان به خود می گیرند؛ در لين مرحله آن ها بیشتر شامل اعمال درونی هستند تا اعمال بیرونی.

صفحه 18:
جارچوب نظر یه نظریه ياه تحول رولنی و رشدشناختی صورت می گیرد (هوش یعنی سا عدم تعادل شناختی می شود و بر اثر سازگاری» محرک را شناسایی کرده و مجدداٌ به تعاد تعامل فرد و محیط دارای دو جنیه درونی (سازمان دهی) و بیرونی (سازگاری) است. یب کنش متقلیل یا تعامل بین جاندار و محیط در این تعامل کودک در اثر برخورد با محرک دچار

صفحه 19:
سازمان دهی سازمان جنبه درینی تعامل فرد و محیط است وبه این مطلب اشاره دا نامرتبط نيستند, بلکه باهم هماهنگی کامل دارند و یک نظم منطقی بر دستگاه برای مثال نوزاد در ابتدا دو ساخت رفتاری مجزا از هم زدن به اشیاء و كرفتن أن ها. نخست این دو ساخت را با هم به کار نمی دو ساخت مجزا از هم سازمان می یابند ویک ساخت سطح بالاتر را درست می کنند که کودک را قادر می سازد تا هنگام مشاهده اشیاء به آن ها چنگ بزند (سیفه ۱۳۸۲).

صفحه 20:
ساز گاری سازگاری جنبه برونی تعامل فرد و محیط است. وقتی کودک می آموزد به طور موثربا محیط خود مقابله کند. گویند وی با محیط به سازگاری می پردازد (سیفه ۱۳۸۲) سازگاری به وسیله مکالیسم جذب (درون سازی) و انطباق یرون سازی) انجام می شود.

صفحه 21:
هوس هوش از نظر پیاژه فعالیتی زیستی است که ایجاد و گسترش ساخت های ذهنی و در نتیجه تعامل ثمر بخش فرد و محیط را امکان پذیر می کند و از طریق سازگاری و سازمان عمل می كلد اصطلاح هوش توسط پیاّه لین گونه به كار مى رود نا تمام توانليى هاى مربوط .يه سازكارى را توصيف کند؛ بنابرلين» رفتار به چنگ گرفتن جنجعه توسط کودک به انداژه رفتار حل کردن یک : ان سنین بالاتر هوشمندانه است. تفاوت آن دو در ساخت های شناختی كوذكان است. طبق نظريه بياثهء يك عمل هوشمنذانه همواره بين اركانيسم و محيطش ذر د. كشش هميشكى براى لين حللت موازنه. تعادل يابى نام

صفحه 22:
سپاس بیکران مهدی ماندگار کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

39,000 تومان