صفحه 1:
6
صفحه 2:
صفحه 3:
دوران کودکی
روابط رناشوبى در > ale ely ody, - انزوا طلب - خيال بردازى و رويا (؟سالكى. GES le
Sees و برنگا و با دنبای بیرنی و ینیهماهنگ است.
a es ۱ ١ حطس
علایق علمى و تحصيل
اس( SE ls = el ae تاريخ - مسايل مذهبى و فلسفى - كيمياكرى - قوم شناسى
cy 00٠ كشفيات مهمى كردهاست)
پزشکی و روانبزشکی
وارث معنوی فروید
CES I “تعبير روباها" با فرويد أشنا ذال فرؤيد او رابفؤؤق ارشد و وارث معنوى خود مى دانست و يونك. فرويد را مظهر بده
شاخت (عقده دیب ومیل به ابودی پدر - تجور فر ۱۸ سالگ -اولین رئیس انجمن بین الملی رونكاوى - تعبير روياهاى
يكديكر و شروع تنش هاى أنها - سال 1117 رابطه آنها بايان ياقت.
شخصیت ۱و۲
صفحه 4:
بیماری خلاق یوفگ (سنری به اعماق روان ناهوشيار)
0 یی از فروید.
0 إران روياها و تصورات ذهنی خود رابه صورت نگارشی و نقاشی در شش کتاب سياه ثبت
روش با ناهوشيار شخصى ويا عميق خر شدن در لين روش با ناهوشيار
۳ این دوران صدای آنیما (جنبه زنانه) خود را واضح شتيد و يا كهن الكوى بير فرزانه و
OF او سایه خود (جنبه اهریمنی شخصیت) را کشف
@ .. و سرانجام در بایان این دوره به نوعی تجدید حیاط روانی به نام قفوث دست یافت.
صفحه 5:
لیبیدو (انرژی روانی)
تفاوت ,نظ بين يونك و فرويد: فروید معتقد بود لو عمدتً انرژی جنسی را شامل می شود اما بونگ لیبیدو را انرژی زندگی گسترده و
تافتمایز میدن
8 بونك اصطلاح لببييدواراببة دو صورت بكاربيزدة - نی زندگی (پراکنده و کلی)
يوان (اترى روانى محدودترى كه بكار شخصيت سوخت مى رسائد)
(اترژی روانی با ارزش روانی رابطه مستقیم دارد)
کر کرد انرژی روانی (سه اصل بنیادی)
- اضداد (003651*65) : وجود ادا با قطبیت ها هراتزژی طبیعی برانگیزنده اصلی رفتار و تولید کننده انرژی است.
- هم ارزی (6 121۷316106 663) : نروی که برای ایجاه [شتیتی مصرف می شود از بین نمیرود بلکه به قسمت دیگر شخصیت جابجا
مسي وج گرایش بد سمت تعادل و آرامش وجود درد
میشود
- آنتروپی (افت) : مساوی شدن اختلاف انرزى
صفحه 6:
هوشیار (خود - 90ع)
7
7
9
بخدى pe SRM رجاس كردن و يلذآورى ارتباظ هارد.
galling حاار دود
خود به صورت كزينشى عمل مئ كند و فقط لئاز محرك هابى را كه با آنها روبرو مى شويم. در أكاهى هشيار مى بذيرد.
7 خود كامل نيست؛ بلكه بايذ خلد (5©]1) جامع Teas مركز شخصيت و عمدتا ناهوشيار است. آن را کامل کند.
بست و مسئول لجان ذادن فعاليت هاى عادى در زمان بيدارى است.
نفاهشيار شخصى (005ا0أع060175انا 061/50031)
aa. ان :او تبات سركوب شده و آن هابى را که به صورت زیر آستانه ای درک می شوند.
v
بين و وناهشیار شخصی ارتباط دو نی وجو ذارد.می توان آن را به کمد بایگانی تشبیه کرد.
محتویات تاهوشیار شخصی عقله هستند. عقدم/ها می توانقذهوشیار با ناهوشیار باشند.
لور منت نت sl و املى لست كه بيرامون موضوع مشخركى سازمان يفت
با هدایت افکار و رفمَارابه شيوه .اق مختلف. تعيين مى كند فرد جكونه دنيا را درك كند.
صفحه 7:
(collective UNCONSCIOUS) ناهوشیار جمعی
قدرتمند و کنترل کننده
5 ربیات نیاکانی است.
* مان كونةكة هریک از ما تمام تجخربيات
فيز به صورت جمعى ببه عنوان يك كونه. تجربيات كونه انس
ار نافشیار شخصی انباشته و بایگلنی می کنیم. توع بشر
از انسان را در ناهشیار جمعی
ان و پیش از انسان را
اندوخته می کند.
محتویات ناهوشیار جمعی. کم و بیش در افراد همه فرهنگ ها یکسان است.
گذشته بدوی ماء شالوده روان انسان می شود و رفتار جاری را هدلیت می كند
برای مثال. ما ترس از ماررا به ارت نمی بریم. بلكه استعداد يا بتانسيل ترسيدن
مسئول بسیا
از قصه هاء افسانه ها و عقاید مذهبی افراد است و رویاهای بزر"
انسان ها مانند حیوانات دیگر
بدنیا می آیند. اما تجربیات جاری آنها باید این آمادگی های ارثی را تحت تاثیر قراردهد.
صفحه 8:
کون ee as aaa Be cl yas lays حاصل مي شوند و عمومیت درد
کین اآکو لاف دی دا تجربیات مکرر نان الی نان هه وجود مي آیند.
om Os دونك که یخی با تصور ابدایی تهفته مطابقت داشتبه باشد.
آکهن الگوها را همتای روانی غریزه (تکائه چتتتانی ناهوشیار به سمت عمل کردن) می دانست.
کهن اگوسابا ترا شدن أدر زندكى نسل هاقاجى .در بى. بر روان ما نقش بسته لند و در روياها و خيال پردزی های ما آشکار
مى شوند. قهرمن: مد کوک خداء مرگ قارت. وپبر فرزانه از جملهکهن الگوهایی هستند که بونگ مطرح کرد
3
۷
3
7
۷
به تقلبی آشاره دارد که هتربیشه بر ور می زند تا نقی نی یا ظواهر کوناگونی را بای تماشاچیان نملیثر
نا
در واقع نقلبی است
كه به جهره می زنیم تا خود را متفاوت با آنچه هستیم, نشان دهیم.
ا ly a a gee eee eee ممكن
تبدیل ۲۳3
غافل بودن ز إبرسونا دست كم كرفتن لهميت جام بت تن ”انا أكءتبدن ازفرديت عميق, آلت دست جامعه دن ست
ما به جای اینکه صرفا نقش بازی کنیم. به آن نقش
صفحه 9:
سایه ( کهن الگوی تیرگی و سرکوبی)
اريم آن ها را تابيد كنيم بلكه مى كوشيم آنها را از خودمان و دیگران
به شدت در برابر هوشیار شدن مقاوم
در برابر هوشيار شدن مقاوم است.
آشنا سدن با آنیماء دومین آزمون شهامت ماست.
آنیموس (جنبه مردانه زن)
در حالی که آنيما بيائكر خلق ها و احساسات غير منطقى ست آنيموس نماد تفكر و استدلال ست:
مسئول تفكر و عقايد
یا هه تصورات و خیال پردازی هابه صورت شخضیت یافته نمایان می شود.
صفحه 10:
خود (Self)
و ها جامع تر است. كبهن الكوى کهن الگوهاست.
بیانگر یکپارچگی انسجام و هماهنگی کل شخصیت است.
لين كهن الكو منسجم كردن و متعادل ساختن تمام اجزاى شخصيت را شامل مى شود ا در فرايند خود:
در کهن الگوی
از همه كيين
فریندهای هشیر و نایار همگون می شوند. طورى که خو 5 که کانن شخصیت است از خود
0 به نقطه تعادل بین نیروهای متضاد هشیر و ناهشیار جابجا می شود. در نتيجه مواد موجود در ناهشیا
اراز أن يس
لیر یشتری پر شخصیت خواهند داشته
تحقق کامل خود در ینده ضورت می گیرد این یک هدف است.
خود ]56 به عنوان نيروى برانكيزنذه به جلى اينكه از يشت به ما فشار وارد كند (تجربيات كذشته) از جلو ما را مى كشائد.
gape طار سان دوكر ريل رهد كردم gat SOM gh cantly تاد ايان كود لين در حديد بيانسان :رون دهد
الحتق يلق تود مسارم تن تقذ ها وجرقائة هلين :زا هلفاق تناس على خويش اتاد
جون برورش خود 5616 بدون خود أكاهى امكان يذير تيست: إين دشوارئرين فريتدى ست كه در زتدكى با أن روبرو هستیم
صفحه 11:
آنرژی روانی می تواند به بیرون, به سمت دنیای خارج یا به درون, به سمت خود هدایت شود.
برون كرايان. مائو او لحاظ !لماعي تجسور هستدد و به ديكران و به دنياى بيرون كرايش دارند.
درون ۱ و خی #9۶ رایش درد بر خویشتن, فکر و احساسانشان تمرکز داشتهباشند
13 07 44000 أا فيز شخضيت مسلط م شود
نگرش مسلط.رفتری و هشیاری فرد زا هدیت من گند.نگرش غیر مسلط بخشى از ناهشيار مى شود
امكان درد یک فره درون گرا در را خاصی, ویژگی تا برون كرايى را نشان دهد يا شيفته يك فرد برون كرا شود.
صفحه 12:
کارکردهای روان شناختی
بونگ چهار کر کرد رون را مرح کرد: حس کردن. شهود. تفکر و احساس
حس كردن و شهوفء به عنوان كاركردهاى غير عقلاتى با هم دسته بندى شده لنده آنها از فرايندهاى عقل استفاده
نمی کنند. تجربیات را می پذیرند اما آنها را ارزيابى نمى كنند. حس كردن تجربه را از طريق حواس باز أفريتى
می کند.به همان صورتی که عکس شینی را کبی می کند. شهود مستقيما از محرك بيرونى تاشى نمى
مالاکر اور داشته باشیم که فرد دیگری در الق تاریکی با ماست؛شاید تقد ما بهجای تجربة حسی وافدی
بر مبنای شهود یا شم ما باشد.
تفکر و احساس. کارکردهاو
هستند اما هر دوبه سازمان
اينکه آیا تجربه ای درست است یا غلظ شامل می شود. نوع ارزیلبی که کارک
دوست داشتن یا دوست تداشتن. خوشایندی.یا تا خوشایندی» تحریک با بی-حوصاگی ابراز مق شود,
عقاهی هستند که قضاوت کردن و ازیابیتجرباتمان را شامل می شون. نها اضناد
ان و طبقه بندى كردن تجربيات مربوط مى شوند. تفكر. قضاوت هشيار را در مورد
اخساس اتجام مى تهد. برحسب
ما از قابلیت هر چهار کارکرد برخوردار هستیم اما فقط یک کارکرد بر شخصیت ما تسلط دارد. کارکردهای دیگر در
ناهشیار شخصی پنهان هستند. فقط یک چفت کارکرد مسلط است و در هر جفت فقط یک کارکرد تسلط دارد.
صفحه 13:
تیپ های روان شناختی
تیپ های برون گرای متفکو. بر طبق مقررات جامعه
مى كنند. واقع بين و عقليد متعصبى دارند. آنها به صورت افراد خشک و
خوبى مى شوند زيرا بر قواعد منطقى تمركز
عن كس اعنانات و هیچانات را سركيب:
تیپ های برون گرای شهودی. توائليى در غتيمت شمردن فرصتهاء موفقيت را در كار و كاسبى و سياست
می Od مجذوب ندید های cot Jab cle a gd sar Ay lg LE A ah
تصميم سيكيرنه أما تسميمات آنها احتمالا دوست از آبت:دزهن ag)
صفحه 14:
تیپ های درون گرای متفکر. با دیگران خوب
احساسات بر افکا
wel gs در نتقل دادن عقاید مشکل دارند. جای
تمرکز اند و قضاوت عملی آنها شیف اننتد عنیقا خلوت گزین هستدد و ترجیج
مى دهند به امور انتزاعى و نظريه ها بير
osia و
زند. بر شناخت خودشان به جای دیگران تمرکز دارند.آن
تیپ های درون گرای احساسی. فکر منطقی
آن خودداری می کنند. آنها مرموز و دست نیافتنی .یه نظر می رسند و به ساکت بودن: متواضع بودن و
كوب مى کنند. هیجان عمیق دارند
بچگانه بودن گرایش دارند.آنهابه احساسات و افکار دیگران اهمیت کمی می دهند و
sy سرد و از خود
مطمئن به نظر می رسند.
تیپ های درون گرای حسی, منفعل, آرام و جد از دنیای روزمره. فعالیت های انسان را به دیده نیک
خواهی و سرگرمی می نگرند:آنها از لحاظ هنر شناختی حساس هستند و خود.
ابراز می کنند و به براز شهود خود گرایش دارند
تیپ های درون گرای شهودی, تماس کمی با واقعيت دارند. آنها تهان بين و خيالير
متا یه مبایل عفلی هد ودیگزان راعوب درک oy RA ae see GL SES Ga
در کنر آمدن با زندگیروزمره وراه ریزی بای آینده مشکل
صفحه 15:
ee به ملاو لجيه مودو اريم پشيم. شکل می کیرد ا cel ang aed yee
wa Colne HEU cles
کودکی تا جوانی
شود 6800 در اوایل کودکی شروعبه رشد می گنی, داز کودک هنوز هویت منحصر به فردى را شکیل نداده است. در این مرحله
خود فقط در صورتى به طور جشمكيرى شكل مى كيرد كه sl Saleen لال ed أذ
کودکان پواشد خود رأ از ديكرآن يا اشای موُوه 3 محیطشان متملیز کنند. شیاری زماتی شکل می كيرد كه كودك بتوائد
رون تا زمن لوغ کل و محتوای معتشی نمی گیرد. این دوره تولد روان ها تام درد که با مشکلات و نیز به Ga) بگوید
سازگار شدن متعخص می شود هنگامی که وجوان با رورت وافعیت روبرو می شود . خيالبردازى هاى كودكى بليد خاتمه يابد از
سالهای _نوجوشی ا جولتى به فعاليت هاي آماده سای نظیرکامل کردن تحصیلات می پردزي. تمرکز ما در لين سالها بيرونى
است هشیر با مسلط است و در مجموع نگزش هشیار ما پوق گرایی است. هدف زندگی رسیدن به هدفهايمان و ايجاد كردن
اگاهی امن و موفقیت آمز در این نا برای خودمان است,چویباید دوه هیجان انگیز و چالش انگیزی باشد. سرشار از افق های
و دستاوردها
صفحه 16:
میانسالی
تغییرات عمده در شخصیت. بین ۳۵:ا ۴۰ سالگی ره
می دهند. مشکلات سازگاری جوانی حل شده اند. در
شغل. زندگی زناشویی و جامعه. جا افتاده است. احساس پوچی می کنند. ماجراجویی. هیجان و اشتیاق نا پدید
نیذیر واهتتگانی امن
ضرروى و مقيد می شود. افراد آنرژی
می شود و زندگی معنی خود را از دست می دهد. این تفییرات اساسی
میانسالی زمان طبیمن انتقال است که در ان شعصیت دستخوش تغییر
ی آماده سازی نیمه اول زندگی کرده بودند. اما در ۴۰ سالگی این آماده سازی به اتمام
و آن چالش ها برآورده شده بودند. گرچه هنوز انرژی زیادی داشتند. اما اکنون این انرژٍی جا
رفتن نداشت» انرؤئ بليد به فعاليت ها و تمايلات متفاوتى هدليت مى شد. در نیمه اول زندگی باید
عینی واقعیت. یعنی تحصیلات. شفل و خانواده تمركز كنيمي در مقلبل نيمه دوم بليد صرف :دنيلى
كرفته شده است. تكرش شخصيت بايد از برون كرايى به درون گرایی جایجا شود
شود كه بيش از اين
تمركز بر هشيارى بليديا آكاهى از ناهشار تعديل شود. تمايلات بليد از مسايل مادى به مسايل معنوى. فلسفي و
شهودی تغیبربب. تعدل بین تمامی جنبه های شخصیت یلید جایگزین یک طرفه بودن قبلی شخصیت شود
( تمرکز پر هشیاری) در میان سالی تحقق بخشیدن يا پرورش دادن خود 561۴ را شروع می کنیم.اگر در
یکپازچه کردن ناهشیار با هشیارموفق نودهباشيم به سلاعتروانی خوبی دست می یبیج وضعیتی که بونگ آن
را تغرف sual
صفحه 17:
به زان سادهء تفرد عنی رد شدن, Git بخشیدن یه ستدا
تحصيلى يا مالى و ماهيت روابط والد- فرزتد مى توانند به أن كمك كرده يا
ش هابى كه تيمه اول زندكى را هدايت كرده اند كنار يكفارند و ب تاهشيار خود
كرليش به تقرد فطرى است ولى تيروهاى محيطى؛ ماد
أن جلوكيرى كنند. اراد براى رسيدن به تقرد باد رفتارها
شوند و أن را به أكاهى هشيار بياورند. أنها بايد به روياهاى.
ازيهاى خود را دنيال كنتد و از طريق تكارش. تقاشى: يا شكل هاى ديكر بيان: تخيل خلاق را تمرين كتند. أنها بليد يه
اخودشان اجازه دهتد كه مه تنها به وسيله تفكر منطفى كه قبلا أنها را سوق مى ذادء بلكه توسط جريان خود انكيخته ناهشيارء هدايت شوتد خود
واقمى فقط از اين راه أشكار مى شود
پذیرفتنتاهشیر در آکاهی هشیار به نی قرار گرفتن تحت سلطه نها ثبست. بلکه بیدا هم متعدل شوند. هیچ جنبهواحدی از شخصیت تباید
مسلط باشد. فرد ميان سالى كه سالم الست ديكر تحت سلطه هشیاری یا ناهشیاری, نگرش يا کارکردی خاص يا هيج كهن الكوبى قرار تدارد همه
لين جنبه هاى شخصيت بايد تعادل داشته ياشند. تغيير در ماهيت كهن الكوها اهميت زياد
اولين تغيبره عزل كردن برسوناست. كرجه هنوز بايد
نقش هاى اجتماعى كوناكون رايازى كنيب ولى بليد يننيم كه شخصيت علئن ما ممكن لست ماهيت واقمن عا را نشان ندهد. بليد نخود واقتى را كه
ونا بوشانذه است» قبول كنيم. بعنا از نيروهاى متخرب سايه أكاه مى شويم و جنبه تبره ماهيت خود را gh LIEN ALG Wala مانند خود خواهي
دشان را ميپذيريم. در نيمه ال زندگی از Bw پنهان less
استفاده مى كنيم. مى خواهيم افراد ويزكيهاى خوب ما را بيد اما ا لين بنهان كردن» أنها را از خودمان نيز ينهان مى كنيم. لين يليد به عنوان
بخشی از فرايند يادكيرى شناخت خودمان تغيير كند أكاهى فقط از جنبه خوب ماهيتمانء رشد شخصيت تك يعدى .به بار مى |
اب بتواند أنيماى خود ماتند عطوفت ابرار كند و زن بايد أنيموس خويش نظطير جسار
زهليى نهليى از aly خدمت مى
مرحله بعدى رشد را تعللى كويند : كرليش فطرى به سمت وحدت و يكبارجكى در شخصيت» يكى شدن تمام جنبه ها متضاذ
بان. عوامل محيطى» ماند زتدكى زناشوبى بد يا شفل ناكام كنندة مى تواند از فريند تعللى جلوكيرى كر
s,s Self
مى بذيريم. ما تسليم أنها نمى شويم صرفا
دو جنسيتى روان شناختى خود را يبذيريم. مره ان دهد. ین
تاييد ويزكيهاى جنس ديكر. مشكل ترين مرحله در فرايند تفرد است. خلاقيت را مى كشليد ويه عنوا
اكند بعد از تفرد
صفحه 18:
برداشت یونگ از ماهیت انسان با فروید متفاوت است. یونگ دیدگاه جبرگرایانه نداشت. اما موافق بود که شخصیت می تواند تا اندازه ا«
توسط تجرببات کوگی وکین اکوها تس نود
By cl اراده آزاد و ود انگیشتگی وجود.واز که دومى از کهن الگوی سایه سرچشمه می گیرد. در رابطه با موضوع طبیعت.
تزبیت. بونگ موضی آمیخت ای داشت.تلاش درهَتتفرد و تعللی فطری است ولی یادگیری و تجربه مى توانند به لمن كمك كرده يا
از أن مایت كنيد
ای
هدف تهلیی و عروری زندگی تحلقی بخشیدن به خو:؟561 است. تجربیات کودکی تاثیر گذار هستند اما شخصیت ما رابه طور کامل
ee: |e 00 القت الل زات خود در ميانسالى واميدها وانتظارات خويش براى آينده قرار داريم. هر
88 در نيليه اول زندكى بى نظير أسلته خر ميانسالى تع همكلنى شخصيت را برورش مى دهيم كه به موجب لن هيج جنبه واحدى بر
ا از تاه Tae ود تب 32 آمیدوار کننده قر بود. پیشرفت در طول زندگی ادامد می یابد. ما هميشه
وی ۱ شو ار او ات تا 2۱ اه که رآ به کون [لگوها که میراث ما را تشکیل می دهند. از دست بدهیم. امیدواری یونگ
او ماهیت انسان. با احتیاط توام بود
صفحه 19:
روشهاى يونك براى ارزيابي كاركرد روان به رويكرد عينى و عرفانى منجر شد.
روش های ایح و جاهی ات لات او با بيماران. غير عادى و حتى بى نظم بودتد.
يونكنال[إبيمار روى صندلیآهای زاحتی که روروی هم قررداشتند می نشستند. گاهی او بيماران ا با قايق خود به اطراف مى برد. وقتى
یمار صحبت کردن درباره موش را شروع می کرد..توضوعی که فروید آن را ترغيب مى كرد. يونك فورا أو را ساكت مى كرد و می
گقت (( وقت خود را تلف نکنید)),
بونگ معتقدبود كه خبالبردازيهاى ليجازانش يرلى نا وام بودند و او آنها را همانطور که بودند مى بذيرفت.
سه روشی که يوك برلى ارزيابى شخطيت إنتفاده مى اكزةة آزمون تداعى وازكان. تحليل نشانه و تحليل رويا بودند.
آزمون
Sige SU Sole eae eas ساخته شده بود.
صفحه 20:
تداعى ولؤكان: ازمونى با هر كلمه اى كه فورا به ذهنش مى رسد به واي محرك ياسخ مى دهد. لين روش با فهرستى از
تقد بو می تاد هیجان ها زا راخوئى كتند استفاذة ضى كند او يزلى تعيين كردن تاثيرات خيجاتى واه هلى متخرككه وا
= ترداز تداعى وازكان براى أشكار
اسخ, دادن پاسخ یکسان به sb ad
فيزيولويك را یز اه بن عقه ها متفه می شید و عاعلی یناخ ها فیک
تاخیر بان لکنت زبان, پاسخ دادن با بیش از یک کلمه. سرهم بندى كر
كلمات, يا اتواتى در پاسخ دادن
تحلیل نشانه ها
وجود ده
بر نشلنه هليى كه بيمار كزلرش مى دهد تمرك ه لین شاه ها استور اس لین شبیه روش تخلیه هیجائی
فرویدانت. ممولا ین تداعی های پمر به ان ها و بر نها توسطروان کاه ان ها تسین می بان
تحليل رويا
بونگ با فروید هم عقیه بود که رواها شاهراهی به تاهشیر هستن. امت بینگ فقط يه علت فى روياها توجه نناشت و ممتقد يود كه
.روياها بيش از اميال اهشیار هستند اول اينكه. روياها أينده كرا هستند يعن به ما كمك مى كنند برلى تجربيات و رويدادهليى كه انتظار
بن رشد بیش از اتدازه هر يك از ساختارهاى
نگ بای ینکه من رید هر ریا چاانه یر WS نور زماتى كزارش
می کرد. بونگ براق تحلیل رویا از كسترشن نیز ستفادامی وع هى كند و با كز
دادن خامرات و رویادهایمربوط, چیه ای از تداعی هر ازلن بوجود می آورد. نگ روی عنسر اصلى رويا تمركز مى كرد
عى خواست يه أن تداعى مكرر كن نا لينكه و به موضوعى بى ببرد. او سعى تكرد محتواى أشكار رويا ا از محتولى نتهفته أن متمايز كد
یک رشته از وباهیی که پیمر در یک
تداغى أزاد فرويد بيغار با يك عنضر روا