صفحه 1:
و سم
ژر «اوربره
Aes سرا
صفحه 2:
صفحه 3:
دای اتب
نز ۰ 7 ۰
ADb ri gS GE وی دمک دی مراد
AG
Ab, Sli Pt ای اقب شرف تب مس تک =
OE Pag Wb) we SII
oly
صفحه 4:
رو اس رش عن
ارات & ۵
صفحه 5:
#اورای خر sige spe سیم
من دز اطلزوات دسي ايده ریات wie cist
یبیل کل ینید مش
GC Sinz ملاعات مروط مزا ما ات یک
ely ۳ وه از J (si فا نار تا یک ری wal Bee
تب یی سای اس تک فاد ند د امام ا ملاعات ب وممك
sie Salis 8 ME OL donk ,
صفحه 6:
a
Je A
DP gil sigs FO cpr! LEA,
IP! 1 كيرب وان كبالى ١ سبت Lbs د مييق
PTE sii gore?
صفحه 7:
ch Ge Yu sleep
gi Fite F Seow gh. GOP iris
يك د الى دكار ری ؛ اردور لب على خا ارا oe
ور مینست رسای وی وی اماكاساز wl
صفحه 8:
5
8 ولي دان برطو اماه ارولو Pies
فى دج از SVP وان نها ری کل اسب gpl
من مت رانرای تور د انب ثال ستو رای و رل وان بر
رل شام وم رادار
op. موم خو کر ری OLA nee) مدای دیلک
را کار مک مت .کرو ی از kak ot Cine}
كانت اد یرک ری فط وسد ام bests وت و
صفحه 9:
ساد سي
راو از ور ی درا لون امار وى دروفي است, ولراك
1 ال ی .وی گر شا
ee
صفحه 10:
0 م( tA BIg بای ,حرف
ZB Bu ل عا سراي Leo ام رز to)
wig اساسا اس ارب بی. رای مشب و سار بای لش
اور اجان ut. ile,
Son or LBL, نويروغ كار لى بان
Ck
7 ات شروو وبال رات oe. Wis dg sos
اكنال رقا we tLe fer ار <<
صفحه 11:
رای تاش رسای مور و اسشاده راد و
فو درام يوز 97 سنا وان اسان 7 wi
Ch SET اي مر
hie
ابت ب كديري اتاو اق إرقارى رسب
وت فل نمسا تیال
دام كاد بده
صفحه 12:
Sos WGC g Theis امس وبسكا ممان
7 Nt JOSH Bi #دكادامى
این عال رن اور كي
اناوت مرول | per cites ان
Shoes وی« اراک ۶ کرام شری امه
صفحه 13:
aa
FO her ee SAN Ae
he
9 SUI PUL Ae» Aye
کي را اي ند اموهتاي طقس و ایکا
Wa leona gba eo?
ازدواج نوا نوو ست
صفحه 14:
a aS
age slide Fl Fsbo لم لجرك Yi S51 یرای لام
SO LI aie ofl en سار وان و کال و رش نفد است و اما
EMI زان یلها ای باه اس نا عالق متا و اتطراب ای
۱ عاد در ووا ان اصطراب و ری مت م فوالی لبیل رو وارنردا رم ی ۰ x
١ 3 ان ورد سودق ى تورث اين ریا نان ای >
7a eee 2
ale و کیک یسیع رای مین
صفحه 15:
LGC Engi Mechiedyod 7”
ee 0 وروذ ۲
20200 ب مر
eae sly د
eZ! Seen ech ae
صفحه 16:
2 .
#دكار امرى “حرصي
ارول
۳
السروان
1 كر ته
oe id
Sule
صفحه 17:
Sete اذآن Gor gone ی
ff ای وتات مان خر SOU
Lie (Ce Sig - اذ الات مالي نود وامسندنا یی
کار ار را Jy AM lL abe isle
Poe bb bap Sle, Boe وت ره
lid وی ای و ی رتاش اتعالات انال
ترا لوزن هقرت تایب یم او
گ
ن
گی
ی
نظرهی اهی انت
زش یاد ری
ا
رد
ظاری
مِ
بح
گی
رد ث یاد ری و آ وزش
:رگدآورنده
سم
ی
را ربومند
رفآینداهی
شناختی
باوراهی خود-
کارآدمی
از نظر بندورا
رفآینداهی
انگیزشی
رفآینداهی
عاطفی
رفآینداهی
انتخاب
نت
رفآینداهی ا خاب
ن ع
ح
ن
نت
گ
ل
م
ن
م
خل
شت
*ره وع ی هک روی ا خاب ا سان ارث دا ه باشد هب و ورثی رد زند ی وی دما ه
می کند.
نق نف جت ع ف لیت مح
ی
نت
نت
فق
ط
س
ب
* ش وذ ا ما ی رب عا ها و های ا خاب شده ،ط عد از ا خاب ا ت هک
نق مهم
انتخابها می توانند ش ی رد زندگی و
ارجا می شود.
رشد رفد ایفا کنند.
*رفآینداهی انتخاب جمزا از رفآینداهی شناختی،عاطفی و انگیزشی رد نظر رگفته می شوند.
مس
ی
گ
قدرت باوراهی خود-کارآدمی رد ارثگذاری روی ر زند ی رد
ش
ل
غ
چگ
س
زمینه انتخابهای ی ارفاد وهن ا ت؟
نس
ب
ی
خ
رههچ ردک ارفاد ت هب ود-کارآدم شان
ش
ل
غ
ام کاانت ی
ع
ل
م
ک
عالهق و رد
ش
ک
گی
گ
ن
خ
چگو ی ل ری باوراهی ود-کارآدمی
*باوراهی خود-کارآدمی حاصل رفآیند دیچیپه خود متقاعد سازی ا مسست هک رب
تج ب ملم غی تق
ی
م
اساس رپدازش اطالعات هب دست آدمه از ر یات وس ،ر م ،شاهده
جت ع فی ی ل یک ش
ک
گی
م
ای،ا ما ی و ز و وژ ی ل ی رد.
رپدازش شناختی اطالعات رمبوط هب کارآدمی از واکنشهای جمزایی نشات می گیرد:
شخ
ص
م
الف -استفاده از اطالعاتی هک ارفاد آنها را نشانگراهی کارآدمی ی ی دانند.
جم
س
ط
ب
ب -چگونگی رتکیبهایی است هک ارفاد رد ع ندی و ادغام ا العات هب د ت
خ
م
م
ب
ب
تل
آدمه از منابع ف کار ی ربند ات باوراهی خود را سازند.
م همی نظ نش خت ح م نیس
م
باور بندورا رد ورد ا ت رهی روا نا ی رد وزه کا های
خود-کارآدمی
او رب این باور است هک:
هم
خت
ی
ش
نظ
نظ
فق
ش
ا ت یک رهی روان نا ی ط ان ی از قدرت آن رهی رد
ی
پ
ع
بی
ی
ن
س
ن
ت
نظ
بل
ت
مل
ف
ک
توهج و ش ی ر تاراه ت .ه باید وان یا ی آن رهی رد
تقویت کنشهای انسانی را نیز رد نظر رگفت.é
خت
ع
جت
نظر بندورا رد مورد نظرهی شنا ی-ا ما ی
یس
ی
گ
ت
ت
هب باورتنوی ،نظرهی شناختی-اجتماعی رد مورد چگونگی تقویت شا ی ،واان ی
ت صی ع
خ ظیم
م
ص
ل
م
خ
ود -ی و باوراهی ود-کارآدمی ،ارفاد و ه اهی ی خا ی اراهئ ی
دهد هک می توانند رد جهت رضایتمندی روانی و شکوافیی آنها کارساز باشند.
انتقاد دسای هب نظرهی بندورا رد مورد خود-کارآدمی ارداک شده
*کنترل و کنترل داشتن رب باوراه و فعالیتها هچ از نظر ردون رفدی و هچ از نظر ربون
م
مک
س
رفدی و هچ از نظر بین رفدی و اجتماعی از نظر بندورا ارمی ن ا ت .اما دسای،
بیشت ی هم
ئ
کن
ت
نت
شت
ی
ی
خ
س
ر ن ا ت را ربای وردا ی رد ا خاب اق ل ا ت و ربای او رل دا ن رب
نتیج ع
م
ه ل مقام دوم را دارد.
مب
هب نظر دسای ،مفهوم خود-کارآدمی ارداک شده هب چیه عنوان تنی رب اپداش ردونی هک
مف
بی
ه
ن
س
یل
همراه با کارآدمی باشد ،نیست .کارآدمی از نظر بندورا یک وم رو ی و و ه
ای است.او می گوید کارآدمی فقط وسیله ای است ربای دستیابی هب تقویت و
اپداش.
گ
ن
ی
ش
نظر بندورا رد مورد خود ا ز ی
کس
منظور او از خود انگیزشی ،دارا بودن استاندارداهی ردونی است .ی هک دارای
ن س ع
ن م سن قت عملک من
ب
ل
م
ط
ک
خ
مب
استانداراهی ردو ی ا ت ،رداهی ود را رب نای آ ها ی جد .و ی رد ق با
استانéدارداه باشد ،رضایتمندی حاصل می شود.
دو بعد خ ود-کارآدمی ارداک شده:
ن
ک
ت
رل
شناختی
تواانیی مقابله
رفعتاری
ئ
مک éکارتی و نیوکومب بین تواانیی مقابله شناختی و تواانیی مقابله ملی یا رفتاری تفاوت اق ل
هستند.
جی
بع
قع
ض
ق
ی
شی
م
ت
م
م
رچا رد ی وا ع و و ها ارفاد رت ح ی دهند با وه ای
بع
ض
بی
ق
شی
ن
ن
م
مقابله و سازگاری جویی رو ی و ردو ی و رد ی وا ع هب وه
ف
آورند؟
روی
تاری
ر
مه
نت
ی
ب
ج
ه
ست
م
* هب نظر نیوکومب و مک کارتی ،یان یک هدف éم و ه آن هک مان د یا ی هب هدف
است،واسطه اهیی رقار دارند هک چالش ربانگیز بوده و سازگاریابی و مقابله با آنها رضوری است .ماهیت
اساسی این چالشها یا شناختی است یا رفمتاری .رفتاراهی مناسب و سازگار ربای ردگیر شدن با این
ش
ح
م
ک
چالشها می توانند یا هیجان-مéحور باشند و یا ل -ور!
(ارداک
•مقابله و سازگارجویی هیجان-محور شامل رفتاراهیی چون:
کارآدمی شناختی)
دوری جویی و احتراز -عقالنی سازی -حذف رکدن -منزوی éساختن -تفکرات سحرآمیز
م
ش
ح
م
م
ک
ی
ی
( ارداک تواان ی رفتاری
•مقابله ل -ور شا ل رفتاراه ی چ ون:
ب
متقا ل)
ع
ح
جست
م
• جورگی éاطالعات -ل شناختی مسئله -جلوگیری از ل ارداک رفد
م
گ
ی
خت
ی
ن
م
ت
س
رفآéینداهی شنا ی هچ زما ی ورد ا فاده رقار رند؟
ش خت بیش
قع
گی
ت
ی
م
ی
ت
م
م
ت
س
رفآینداهی نا ی ر رد و ها ی ورد ا فاده رقار ی رند
هک رفد خود را رد ربوز رفتار مطلوب نسبتا انتوان احساس می کند.
م
ی
ب
ش
ش
ح
قع
ک
ت
ی
ت
م
استراژتیهای متمرزک رب ل ل ر رد و های کاری
مورد استفاده رقار می گیرند.
همی نس
حس
ت
خ
ب
ست
گی
ب
ی
ف
ش
ا ت ی کار ری ا راژت های نا éی یا ر تاری رب ب
بیش
ح
جنس
ست
ت
نی
ی
م
ن
ک
م ت ز رفق ی ند.رمداه ر از ز ها ا راژتی ل
ش
ک
م
ب
ل را کار ی ربند.
نیوکومب و مک کارتی میان ارداک خود-کارآدمی شناختی و ارداک
ئ
خود-کارآدمی رفتاری تفاوت اق ل شده اند.
با این حال رباین باورند هک:
این تفاوت هب خارط مطالعه دقیق ارثات زمینه یا بافت موقعیت ،زمان
و خصیصه اهی رفدی رد ارداک خود-کارآدمی مفید می باشند.
خت
شی
ف
کارربد تمازی میان شیوه اهی شنا ی یا وه اهی ر تاری رد
غ
ت
ی
ی
م
طل
ایجاد رات وب رفتاری
هب باور نیوکومب و مک کارتی ،توهج هب تفاوت شیوه اهی شناختی و
رفتاری از یکدیگر رد مقابله با عنارص استرس زای محیط ،انعطاف
مث
قع
ب
ت
ی
م
ی
ت
طل
م
ش
م
بل
پذریی ی را رد رو های قا ه با و های ان وب و ا جاد
تغ
ی
مث
ه
ی
ب
ی
م
ن
م
ف
رات ت ر تاری رفا م ی آورد .ثال با و ی هک از
ازدواج خود انخشنود است.
ح
ب
ن
ی
نظ
ل
ف
رچا را ی رت ن سا ها از ر رگ تاری هب
ی
ب
س
سی
بی
گ
ل
اعتیاد،سالهای ن زده ات ت و جنپ سا ی با
مت
س
سط
ت؟
ا
ه
و
دوره
رد
آن
اوج
تص
م
ش
ط
ی
گی
ج
ل
غ
گ
مهارتهای الزم ربای زند ی از مله م ری،مهارتهای ارتبا ی و مهارتهای ی رد
میان نوجواانن هنوز انکامل و رشد نیافته است و آنها رب زلوم این مهارتها رد زندگی آگاهی
پیدا می کنند اما این آگاهی همراه با احساس نیاز حالتی متضاد و اضطراب انگیز را ایجاد می
نگ ن نس
ی
پ
ق
ب
م
ی
کند .این تضاد رد نوجواانن اضطراب و را ی ت هب رفدا ی هک ش رو دارند را ر م ی
زند.
تحمی توانند رب این اضطرابها افئق آیند.
نوجواانن رد دو صورت
ص
ی
م
ط
ی
م
ن
م
ت
ک
کن
کن
اول کسانی هک خوب ل ی ند و دوم سا ی هک سندرم کا ل رس ع را ی ی ند.
ت
حلی
ب
ح
ع
جت
ی
ن
ف
رد ل را ها و انسازگار های ر تاری و ا ما ی
چی
م
ی
غل
ش
ست
نوجوان،éا ب هب هچ زاه ی ا ناد ی ود؟
هم
خ
خت
م
ه
ن
ن
هی
ج
ن
عدم وا ی و زما ی میان آگا های یک و وان و رشد شنا ی او هک
نس
یع
ت
ب
س
ن
ت ،ورود او هب جامعه و پذریش
ت هب زما های گذشته رس ر شده ا
تح
صی
کس
مسئولیتهای اتخجتماعی هک بعلت طول دمت ل و زلوم ب
نس
ص
ص
خی
ب
م
ی
ع
ف
مهارتهای ی الزم هب ات ر ی ا تد هک ا ن ارم با ث شده هک ت
هم
خی بیش
خ
خت
ت
م
ه
ن
ن
هی
هب گذشته وا ی و زما ی میان آگا های او و رشد شنا ی اش ات ر ر
وجéود داشته باشد.
فس
گ
خود-کارآدمی و ا رد ی
خود-کارآدمی ضعی ف
فس
گ
ا رد ی
فس
گ
ا رد ی
خود-کارآدمی ضعیف
فس
گ
ا رد ی
ع
ل
م
ک
رد
خود-کارآدمی ضعیف
هی
ن
خ
آیا حاالت جا ی رب ود-کارآدمی ارثی دارند؟
ن ی تح
ک
ی
ق
م
س
ی
تا ج قات رد ا ن ورد حا ی از آن ا ت هک:
ش
ن
ج
طف
ج
ت
گ
ن
خ
دا ویا ی هک ایپدماهی +را رد تعامالت عا ی ود رد زند ی ،رهب رکده
بودند،رد مقایسه با کسانی هک تجرهب – از تعامالت عاطفی خود داشتندمیانگین
را نشان دادند.عالوه رب آن ،ارث حاالت
خود-کارآدمی
هیجانی فقط هب فعالیتهای رمب
وط هب تعامالت عاطفی معطوف نشده بلکه هب
هم
چ
ت یی عم
ن
ط
ی
ن
ی
ع
م
یت
جت
ن
م
ت
ت
ف
واان های و ی ا ما ی و ن عا ها ی هک ار با تعی با عا الت ا سا ی
ع ن ه م
مث
ه
ی
ب
نداشتند ل کا ش وزن و یا قدرت ضال ی م م یافته ودند.