صفحه 1:
م خم غرز
نظريه هاى يادكيرى
دكتر السون و هركنهان
ادوين رى كاترى
استاد: دكتر منشئى
تهیه: الهام ایران نژاد
پاییز ۱۴۰۰
صفحه 2:
* مفاهيم نظرى
مجاورت - تنها قانون يادكيرى
آنجه مورد توجه قرار میگیرد. علامتی می شود براى آنجه انجام مى 7
ال ار ماي سحيظ به صورت إنتخابى مورد توجه قرار مى كيرد- غلبه عناصر
8
يادكيرى يك كوششى
یادگیری یک کوششی قانون بسامد را رد می کند -> نخستين همايندى بين محرك ها و ياسخ بيشترين نيرومندى تداعى را ايجاد/مى كند
اصل تاخير
ٌ 0 1 =
هر باسخى كه آخر ازهمه به محرك ها داده شده و به نتيجه منجاميده: يادكرفته مى شود. شنيدن صدلى زنك (محر گر
محرک های ناشی از حرکت -
توجيه فاصلة زماتى بين ياسخ و محرف
بيروني أسمته
بلند شدن از صندلى (ياسخ) (محرى)/ -]
باز كردن در (ياسخ)
f رفتن به سمت در (ياسخ) (محرك) -]
/
| 1
" گرفتن دستگیره در (پاسخ) (محرک)
صفحه 3:
اگر یادگیری یک کوششی است چرا تمرین عملکرد را بهبود می دهد؟
پاسخ در تمايز بين حركت ها و اعمال است.
5 ۳ 30
مهارت از شمار زیادی عمل تشکیل شده و تعرین بیشتری نیاز دارم
ماهیت تقویت جلوگیری از یادگیری زدلیی است. ثرندایک افزایش دهنده
ترتیبی مکانیکی که باعث تفییر شرایط تحریکی می شود
صفحه 4:
آزمايش كاترى و هورتون 2 pe ۱ :
0
ای ات بسانت
0 PONS موفق به را شد Oe at
7 3 دیگر که در جعبه قرار گرفت همان حرکت را تکرار
۱ | کرد.
گربه ای که از جعبه گريخته بود ماهی بیرون جعبه
را نادیده می گرفت.
فراموشی هم در یک کوشش و با تداخل یادگیری
تازه رخ می دهد.
نظریه گاتری با نظریه ولتسون بیشترین همانندی را ۱
دارند. 1 1
نظریه پرداز تقویت نبودند. . ,
تغاوت در نيذيرفسن قانون. و
به مجاورت اعتقاد داشتند. بسامد بود. 8 Inthe pul bait Cates
صفحه 5:
روش cle ترک عادت لله آستانه محرک با درجه. مقدار پا شدتی ارائه شود که منجر به پاسخ نشود و به
تدریج افزایش يابد. 5
دص نها شبیه حساسیت زدایی ولیی
قانون کلی ترک عادت محرک مشکل ساز با محرک دیگر تداعی شود
نشانه راه انداز را بیاب و در
شک انجا 538 5 السام رد 5 ۲
اران اری دیگر انجام خستگی انقدر کاری انجام شود تا به دلیل خستگی رها شود و در حضور محرک
انجام نشود.
عادت پاسخی است که با
شمار زیادی محرک تداعی
ایجاد کرده است. المطلوب همرك 1
7 ا اپ هی تسدب هر ری یا ياست
>" ارائه می شود.
مانع لصلی یافتن نشانه نومی جای گشت تداعى
مسكول استه پاسخ آرامش با محرک پاندا تداعی شود
پرهیز از عادت با تغيير موقعيت ممكن است كه به دليل وجود عوامل درونى و شباهت ها كريزى نسبى خواهد بود.
صفحه 6:
* کاری که در نتیجه تنبیه انجام می شود مهم است نه احساسی که ایجاد می کند.
برای موثر بو ار ناهمساز ایجاد کند.
عایت نشوند ناموثر و تشدید کننده است.
بايد در حضور محرک های فراخوان انجام شود. ج-
نمونه آزمايش تاييد كننده از فاولر و ميلر شوک به پاهای gle سرعت دادن به دویدن
شوک به پاهای عقب - کم کردن سرعت دویدن ---م پاسخ ناهمساز با دوب
سائق = Se های پایدار و آشفتگی زا فیزیولوژیک مانند گرسنگی که تا رسیدن به غذا باقی می ماند و پس از رسیدن به
حفظ 3
فى موت Cee.
9
محرک های بیرونی آشفتگی زا مانند چسبیدن کاغذی به بدن a
قصد - پاسخ هایی که به محرک های نگهدانده شرطی شده اند.
عمل از روی قصد - زنجیره رفتاری وایسته به محرک های نگهدارنده
صفحه 7:
نتقال آموزش
یادگیری باید در موقمیت های متفاوت در حضور محرک های گوناگون تکرار شود. از یک موقعیت به ديكرى انتقال نمى يابد.
هريس و گاتری با نظر سولومون درباره ترتیب تولد مخالف اند و باور دارند یادگیری محیط خانه به بیرون از آن تعمیم نمیابد
کودکان جدای از هم می آموزند در محیط اجتماعی چگونه ر
بولس: انگیزش و تقویت دو عاملی که برانگیزاننده پژوهش در دیگر نظزیه ها بود در اين نظریه نقشی نداشت.
چرا گاتری پژوهش های
زیادی درباره نظریه خود | کارسون: گاتری در دانشگاهی کار می کرد که دانشجوی تحصیلات تکمیلی نداشت.
انجام نداد؟ 7
ele Mine] eyes ee کردم که به سختی آزمون پذیربودند بیان شده بود.
۴ اصل موضوع: خلاصه اصول یادگیری
65 تجدید نظری | ۸ تعریذ
از نظریه گاتروداد.
برای روشن سازی مفهوم ها
۸ قضیه: استنتاج های آزمون پذیر از اصول موضوع و تعریف ها
صفحه 8:
اصل های موضوع نظریه واکس
* اصل !: تداعی آلگوی محرکی که با فاصله تیم ثانیه با کمتر با پاسخی همراه شود نشانه ای مستقیم با نیروی کامل
برای آن پاسخ می شود.
تنها اه نشانه شدن محرکی برای یک پاسخ در آب
* اصل wal gat محرکی که همراه یا پیش از چند پاسخ ناهمساز می آید تنها برای آخرین پاسخ شرطی می شود.
این تنها راهی است که محرک شرطى شده خاصيت خود را از دست مى دهد. 439
۶ اصل ۳: احتمال پاسخ احتمال رخداد باسخى در زمان مشخص به نسبت حضور محرك هاى نشانه آن ولبسته است.
*_ اصل ۴: موقعیت های . الگوی محرک یک موقعیت ثابت نیست و در نتیجه تغییراتی چون پاسخ آزمودتی, آثار خستگی,
پویا تغییرات احشایی و درونی ازمودنی, تغییرلت کنترل شده و نشده محرک ها تفییر می
صفحه 9:
گاتری و آموزش و پرورش
vo
هدف آموزش مورد توجه است: مشخص باشد چه پاسخی به چه محرکی داده می شود و محیط به گونه ای ترتیب یابد که
محرک ها به پاسخ متصل شوند.
انگیزش نقشی ندارد.
تمرین مهم است و باعث پیوند محرک های بیشتری با پاسخ می شود. بازآموزی
اصل عناصر همانند فرندلیک را پذیرفت: احتمال پاسخ در دو موقعيت به شباهت آن دو موقعیت وابسته است.
انضباط صوری را رد کرد.
ن رخدلدن پاسخ انجام شود و سیب بروز رفتر ناهمساز باشد.
صفحه 10:
ارزیابی نظریه
گاتری توانست یادگیری, خاموش و تعمیم را با یک تحلیل ساده بیان کند.
قانون تعمیم در قالب داستان بیان شده بود و جذاب بود.
نمونه ای بود از اینکه نظربه می تواند ساده باشد.
انتقاد ها
عمومیت
یادگیری و یادگیری گریزء خاموشی و فراموشی
روش ضعيف يروهش
بيان مبم
استوتارد: در آزمازمايش خود رفتار كليشه اى حيوان را ديدند.
صفحه 11: