نقش آموزش خانواده در ارتقای سلامت کودک دارای ناتوانی
اسلاید 1: نقش آموزش خانواده در ارتقای سلامت کودک دارای ناتوانیThe role of family education to promote child with disability health
اسلاید 2: دکتر محمد کمالیدانشیار دانشکده علوم توانبخشیدانشگاه علوم پزشکی ايرانMohammad Kamali, PhD, PTAssociate Professor Health Education www.mkamali.comkamali@mkamali.com
اسلاید 3: حقايق ...حضور بیش از 600 میلون فرد دارای ناتوانی در دنیااز هر 4 نفر سه نفر در کشورهای در حال توسعه زندگی میکنندیک نفر از هر 5 نفر فقیرترین افراد دنیا را تشکیل می دهندتنها یک تا دو درصد از کودکان دارای ناتوانی به آموزش دسترسی دارند
اسلاید 4: حقايق ...در کشورهای در حال توسعه تنها 2% از افراد دارای ناتوانی خدمات توانبخشی دریافت می کنندکودکان و زنان دارای ناتوانی 2 تا 3 برابر بیشتر از کودکان و زنان عادی قربانی برخوردهای خشونت آمیز و ناروای جنسی می شوند
اسلاید 5: فرد دارای ناتوانی يا معلوليتكسي است كه در جامعه اش بواسطه تفاوتي كه در ظاهر و يا رفتارش دارد با محدوديتي عملكردي يا فعاليتي، مورد توجه قرار ميگيرد و يا رسما چنين تشخيص داده شده است.
اسلاید 6: ميزان شيوع ناتواني در کودکان ايرانی سرشماری 1385گروه سني جمعيت سال ميزان شيوع ناتواني شديد ومتوسطتعداد افراد داراي ناتواني4-054639781/3710319-555090952/513772614-1067085942/718113219-1587267611/9148354جمع26408784/9538342
اسلاید 7: حضور کودک دارای ناتوانی در خانوادهاولين مواجهه با معلوليت در محيط خانوادهانتظار والدین برای داشتن كودكي طبیعی، زيبا و سالم روبرو شدن با كودكي دچار ناتواني و معلوليت بروز واكنش هاي متفاوت والدين و اعضاي خانواده تأثيرات عاطفي، روانی، اجتماعي و اقتصادي حضور كودك معلول بر خانواده
اسلاید 8: برخورد با کودک دارای ناتوانیکشمکش درونی والدینمشکلات با پزشکانبرخورد دفاعیجستجو برای علتجستجو برای درمان، توانبخشی و آموزشپذیرش یا عدم پذیرش
اسلاید 9: تجزبه کنارآمدن با ناتوانی کودک در والدین ایرانی
اسلاید 10: گفتگوی درونی...این اتفاق چون دردناکه به آدم اجازه فکر کردن نمیده. وقتی تو حالت طبیعی هستی، آدم فکر می کنه. وقتی میری تو طبیعت، در حالت نشاط هستی، فکر می کنی. اما وقتی شما درد دارید، مثلا تو بیمارستان هستید، دیگه نمی تونید فکر کنید...پدر و مادر خود بخود شروع میکنه به مقایسه کردن بچه خودش با بچه های دیگه... حتی تو بعضی شرایط با حیوانات هم ممکنه مقایسه کنه...مثلا بگه خدایا چرا به این مرغ چشم دادی ، به این کبوتر چشم دادی.. ولی بچه من نداره.... این اولین چیزیست که تو ناخودآگاه آدم شکل می گیره. و این خود بخود صورت می گیره...”(پدر)
اسلاید 11: گفتگوی درونی...خوب من فكر مي كنم، حالا از كوتاهي دكترها كه بگذريم اگه خدا نمي خواست ما اين بچه رو داشته باشيم بهمون نمي داد. من تا يادم مي آد وضعم خوب بوده هميشه ماشين داشتم . من از زمان مجرديم هم ماشين داشتم و اهل هيچ خلافي هم نبودم و نيستم و يك ريال هم پول حرام توخونه ام نياوردم واسه همين ميگم شايد خدا مي خواسته ما اينو داشته باشيم اگه نداشته باشيم آدم سركشي بشيم ...”(پدر)
اسلاید 12: جستجوی اطلاعات و پذیرش...مثلاً مي گه سي پيه(cp) خوب من دكتر نيستم كه بدونم سي پي چي هست؟ما مثلاً هر سه ماه به سه ماه مي آييم اينجا شما يه چكشي به پاي اين مي زني دور سرش رو مي گيري مي نويسي .... خوب به ما بگو داري چه كار مي كني . داروهاشو مي نويسه بعداً ميگه به سلامت هر چي هم بپرسم يه نگاه مي كنه ميگه به سلامت بعد بردم پيش دكتر ... كه اونم گفت اين سي پيه دوباره بردم پيش دكتر .... كه اونم گفت اين چيزيش نيست سي پيه”(پدر)
اسلاید 13: جستجوی اطلاعات و پذیرشخوب وضعیت(...) بهتر میتونستم اداره کنم. مثلا می دونستم کی باید بهش فروگلوبین بدم، یا کی ویتامین بدم، یا چه غذایی بهش بدم... فقط می گفت سی پی. نه کتابی در اینباره معرفی می کرد که بدونم سی پی چیه، نه مطالعه خاصی داشتم بدونم دقیقا چیه...(مادر)اولین کسی که بهم گفت این اوتیسمه باور کنید تا یکسال هر جا می رفتم می پرسیدم سی پی سخت تره یا اوتیسم...بهر حال فشار هم که می اومد، دیگه پذیرفته بودم که (...) همچین مشکلی داره و من باید باهاش به هر نحوی کنار بیام...(مادر)
اسلاید 14: مسوولیت پذیری و متعهد شدن ...هیچ کس به ما نگفت چکار کنیم. ما خودمون با بچه مون بزرگ شدیم. از اول متولد شدیم، باهاش بزرگ هم شدیم. حالا حالا ها هم کار داریم. در واقع الان اگر کسی با این مشکل مواجه بشه، پدرو مادرای دیگه، می تونم راهنماییشون کنم. ولی از این به بعدش رو نمی دونم... مثلا مسائل دوران بلوغش رو نمی دونم.”( مادر)
اسلاید 15: مسوولیت پذیری و متعهد شدن ...من به هر حال همه زورخودمو مي زنم كه بعداً پشيمون نشم كه نكنه پيش اون يكي دكتر برده بوديم نتيجه بهتري داشت.ما به هر حال زحمتمون رو كشيديم هر كاري مي شد براش كرديم يكسره هم برديمش كاردرماني باهاش كار كرديم ...”(پدر).....شاید بیشتر دنبال این بودم که آیا (...) خوب میشه یا نه. هر پدر و مادری دنبال این هست. واقعیتش این اطلاعاتی رو که بدست آوردم تلاش می کنم بیشتر باهاش کار کنم.(پدر)
اسلاید 16: متوسل شدن به هر چیزی... خودم می گم من که همه راههارو رفتم . همه کاردرمانی هارو تجربه کردم، فیزیوتراپی بوده رفتم،دکتر بوده رفتم، این راه هم برم شاید از این راه یه روزنه ای باز بشه یه نتیجه ای بگیرم...(مادر)... اولش دنبال شفا بودیم... ما به هر چیزی سعی می کردیم چنگ بندازیم...”(پدر)...بردمش شهرستان یه دعا نویس بود، گفتم ببرم ببینه این چشه، چرا اینجوری میشه، هی تشنج میکنه، هی مریض میشه، که گفت این چشم خورده...(مادر)
اسلاید 17: تجزبه کنارآمدن با ناتوانی کودک در والدین ایرانی
اسلاید 18: دسترسی به اطلاعات توسط پزشک....من باید بگم که بیشترین گروهی که به خانواده معلول ضربه می زنند بدون تردید جامعه پزشکان هستند...”(پدر)...چرا اتفاقاً دكتر كه مي برديم دكترش متخصص خوبي هم هست هميشه مي گفت عاليه خيلي خوبه وقتي بهش مي گفتم دكتر اين چرا اينجوريه چرا حركت نداره مي گفت: هيچيش نيست سالمه فقط چاقه خوب مي شه”(پدر)هر سري كه مي رفتيم دكتر من خودم احساس مي كردم كه چيزي مي دونه ولي به ما نمي خواد حالا بگه، مي خواد ببينه جبران مي شه يا نمي شه... من احساس مي كردم چيزي مي خواد بگه ولي حالا داره صبر مي كنه. كه 9 ماهش شد اين رو به ما گفت”(مادر)
اسلاید 19: دسترسی به اطلاعات توسط پزشکمثلاً وقتی پنج ماهه بود هنوز درست و حسابی گردن نمیگرفت. اون حرکتهایی که آدم از یه بچه پنج ماهه انتظار داره رو نداشت. وقتی هم که میبردمش پیش دکترش، شکایت میکردم، میگفت هیچیش نیست، مشکلی نداره. میگفت مثل یه ماشین میمونه که تصادف کرده باشه برده باشی صاف کاری درست کرده باشی فقط یه آدم خبره میتونه بفهمد که ایراد داره... فوق تخصص نوزادان بود. من هیچوقت ازش نمیگذرم چون تا یکسالگی به ما نگفت که (...)مشکل داره. شاید اگر تو همون ماههای اول براش کاری میکردیم الان وضعیتش بهتر بود. (مادر)
اسلاید 20: خدمات مشاوره ای...نقش مشاور خیلی مهمه. مشاور مهمترین چیزیست که ما نیاز داریم. ما نیاز به مشاوری داریم که نه از روی ترحم نه احساسات، بلکه مشاوری که بچه رو دوست داشته باشه، عاشق بچه باشه...”(پدر)مثلاً مدير مدرسه شون. وقتي باهاش حرف مي زنم خيلي آرومم مي كنه. اولاً پيشرفت هاشو، خوبي هاشو خيلي بهم ميگه بعد خيلي مثال مي زنه يا ميگه عيب هاشو نبين حسن هاشو ببين، همينكه الان با بچه هاس، خنده شو نگاه كن، واسه همين خيلي ازش انرژي مي گيرم. یا كاردرمانش خيلي آرومم مي كنه...“ (مادر)
اسلاید 21: خدمات توانبخشی...تازه از اونجا شروع شد كه ما تازه فهميديم با اين بچه چه كار بايد بكنيم كه ديگه اونجا كاردرمانش گفت: من بهت اميد نمي دم كه اين خوب بشه ولي سعي خودمو نو مي كنيم .... بعد ديگه يواش يواش بهتر شد گردن گرفتنو، چهار دست و پا راه رفتنو... خوب پيشرفت كرده انرژي گرفتيم تا يه حدي. و احساس مي كنيم خيلي بهتر از اين خواهد شد.”(مادر)...از وقتی اومدیم اینجا (گفتاردرمانی) خیلی تغییر کرده. یعنی هرچی بهش می گیم بگو قشنگ میگه...خسته شدیم ولی از اینکه می بینیم پیشرفت کرده خیلی خوشحالیم...”(مادر)
اسلاید 22: خدمات توانبخشی...یعنی باور نمی کنید بیشترین هدفم که الان میارمش بهزیستی فقط برای اینه که بیام بچه های اونجارو ببینم...خودم یه ذره آروم تر می شم پیش خودم میگم باز (...) از اونا بهتره...(مادر) ... وقتي آدم توانبخشي ميره يه آرامش ديگه پيدا مي كنه . يعني من روحيه ام رو تو توانبخشي بدست آوردم . خصوصاً اينكه آدم يه بچه هاي بدتر از خودش رو مي بينه مثلاً كار درماني كه مي بردم دخترم بهتر از بقيه بود و همين خدا ييش براي من روحيه خيلي خوبي بود و همين كه مادراي ديگه بهم مي گفتن خوش به حالت .... حالا درسته خوش به حالتي كه پدرمون در آمده تا به اينجا رسيده شايد اگه ولش مي كرديم هيچ تكوني نمي خورد...(مادر)
اسلاید 23: خدمات آموزشی...فقط آموزش و پرورش این بچه هارو قبول کنند، مهد هایی که می بریم برخورد بد نکنن...”(مادر)...وقتی یه معلم واقعا بچه آدم رو دوست داشته باشه نمی دونید چه حس خوبی، چه موج خوبی در خانواده ها ایجاد می کنه. یعنی ما بچه مون رو به یه معلمی بسپریم که اون معلم بچه مون رو دوست داشته باشه...”(پدر): من بیشتر نگران مدرسهاش هستم... فکر میکنم یعنی میتونه مدرسه عادی بره؟نکنه مدرسه استثنائی بره ... اگر اینطور بشه من دیگه واقعاً نمیتونم تحمل کنم(مادر)...الان نگرانی من بیشتر برای مدرسه شه یعنی هرچی به زمان مدرسه اش نزدیک می شیم نگرانی من بیشتر میشه...”(مادر)
اسلاید 24: What parents of late ID’d kids want you to know!“We wish our child had been screened at birth!”“We wish our child had been identified at birth, we could have started appropriate treatment - we grieve the wasted time that went by before we knew”“Our child is delayed in language – if she had been screened (identified), this might not be the case.”
اسلاید 25: What parents of late ID’d kids want you to know!“I always wonder what life would be like for Brian if we had known at birth….I know it would have made a difference.”“I look at families today who have children who are doing so well, and wonder if all the struggles we have had could have been avoided.”
اسلاید 26: What parents of early ID’d kids want you to know!“Thank you for having the newborn hearing test. My son’s result led to re-testing and enrolling in EI. Your process is working great.”“I am grateful for the screening program. My son only has hearing loss in one ear so if he was never screened we would not know he has a hearing loss and would have missed out on EI.”“Parent support was the best help!!”
اسلاید 27: A Parent’s Wishlist - ScreeningThe “in a perfect world” screenerMore Information - not lessPut it in writing!Consistency in the “system” Families emotions - Finding the balance between “panic” and “apathy”
اسلاید 28: More Information, not less. Put it in Writing!Start with consumer friendly brochure.Statistics and research informationUnderstanding Risk FactorsInfo. On types of Hearing LossGive a list of questions to parents which they may want to ask the diagnosing Audiologist. (CDC has one available)Info. From Parents to Parents
اسلاید 29: Where are Parents on the Map?Make Sure the whole process is explained (screen, re-screen, diagnostics) – Know the statisticsGives Parents the power of ‘follow-up’Parent ‘Roadmap’CO Guidelines, “Parent Checklist”Other states….
اسلاید 30: FAQ’s of parents going through the screening process?If my child fails this screening, what are the chances of hearing loss?How reliable is this test?Will it hurt my baby?How much is this going to cost?Do all babies in this country get screened?What’s the point of screening now?
اسلاید 31: Family NeedsCommunication NeedsInformation NeedsGuide on life TasksConsultation NeedsEconomic and Financial Needs
اسلاید 32: Each Family is UniqueThe experience of having a child with special needs affects different families in different ways. The level of stress experienced by the family of a child with disabilities can be influenced by the nature of the childs disability and the family’s existing support system.
اسلاید 33: The American Academy of Pediatrics Policy Statement on family-centered care and MCHB AAP Bright Futures Guidelines for Health Supervision of Infants, Children and Adolescents (in press) recommends that:
اسلاید 34: Pediatricians facilitate family to family support as part of a comprehensive care plan for children with special health needs.[1] American Academy of Pediatrics, Committee on Hospital Care, Institute for Family-Centered Care Policy Statement (2003) Family-Centered Care and the Pediatrician’s Role. Pediatrics, Vol. 112 No. 3 .American Academy of Pediatrics, Care and the Pediatrician’s Role. Pediatrics, Vol. 112 No. 3 .
اسلاید 35: Parent to Parent “Parent to Parent support….is an intentional connection with another parent who has already learned the language and found the resources…..someone who has “been there.”
اسلاید 36: Teacher/Parent ConferenceMake an agenda you can use with parentsSelect some of the students workObtain and review the student’s gradesDon’t treat the parent as the childDon’t treat parents as though they need counselingDon’t blame the parent for the child’s conditionDon’t show disrespect towards the child/familyDon’t treat the parents as the enemyDon’t put a label on the parents cont.
اسلاید 37: 38Parents as Leaders
اسلاید 38: The Family Perspective FriendsSupport Group MembersPamphletsMedical and Rehabilitation TeamLibraryMassCasual Acquaintances (e.g. waiting room)Co-WorkersInternetReferralsBooksAttitudesCulture
اسلاید 39: The Internet1969 The Beginning1971 Soon After… More Recently…
اسلاید 40: People online (in millions)
اسلاید 41: Appropriate technology can revolutionize…The delivery system of products and servicesThe way we communicateThe way we use and view televisionThe way we individualize and personalize educationThe way we internalize, understand, and use massive amounts of data
اسلاید 42: Medical Doctors and other Health Professionals as Consultants of Health Educators
اسلاید 43: Medical Doctors as Health Educators„I´ll give you NOT a MEDICATION, but an EDUCATION!“
اسلاید 44: The Last Word “I never teach my pupils. I only attempt to provide the conditions in which they can learn.”Albert Einstei
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.