نیازسنجی
اسلاید 1: ابراهیم آزاد1نيازسنجیNeed Assessment1- تعريفنيازسنجی عبارت است ازفرايندجمع آوری وتحليلاطلاعات که براساس آن نيازهای افراد، گروهها وجوامع مورد شناسايي واقع می شود.
اسلاید 2: ابراهیم آزاد22- سطوح نيازسنجینيازسنجی درسطوح مختلف نظام آموزشی اجرامی شود وبنابرماهيت هريک ازاين سطوح روشها ورويکردهاینيازسنجی متفاوت است اين سطوحعبارتند از:
اسلاید 3: ابراهیم آزاد31- کلان فراترازموضوع درسی2- کلان متمرکزبرموضوع درسی3- منطقه ای4- مدرسه ای
اسلاید 4: ابراهیم آزاد43- رويکردهای نيازسنجیدرنيازسنجی متناسب باهريک ازسطوح يکی ازرويکردهای نيازسنجی ويا ترکيبی ازآن مورد استفاده قرارمی گيرداين رويکردها عبارتنداز:
اسلاید 5: ابراهیم آزاد51- ترجيح (خواست)2- فاصله بين وضع موجود ومطلوب3- عيب ونقصان
اسلاید 6: ابراهیم آزاد64- الگوهای نيازسنجیبنابرماهيت سطوح و رويکردهای نيازسنجی يکی ازالگوهاويا ترکيبی ازآنها مورد استفاده قرارمی گيرداين الگوها عبارتنداز:
اسلاید 7: ابراهیم آزاد71- هدف محور2- توافق محور3- مسأله محور
اسلاید 8: ابراهیم آزاد85- تکنيک های نيازسنجینيازسنجی دارای تکنيک های مختلف است.استفاده ازاين تکنيک هامتناسب باالگوهاینيازسنجی وسطوح متفاوت براساس جدولزيرپيشنهادمی گردد:
اسلاید 9: ابراهیم آزاد9تکنيک های نيازسنجیالگوهاسطوح نيازسنجیدلفی ، فيش بول ، تل استار ، سه بعدی کافمنتوافق محورکلان متمرکزبر موضوع درسیدلفی ، فيش بول ، تل استار ، سه بعدی کافمنتوافق محورمسأله محورکلان فراتراز موضوع درسیدرخت خطا، رويداد مهم (بحرانی)،آزمون وظايف کليدی، تجزيه وتحليل شغل، کلاسيک کافمن ، استقرايی کافمن ، قياسی کافمن ، کلاين ، مدرسه محورهدف محورمسأله محورمنطقه ای ومدرسه ای
اسلاید 10: ابراهیم آزاد106- متغيرهای نيازسنجیبرای نيازسنجی متغيرهای متفاوتی شناسايی شده اند اين متغيرها عبارتنداز:
اسلاید 11: ابراهیم آزاد111- پوشش جغرافيايی2- حيطه يا قلمرو(حوزه عمل)3- نوع نيازسنجی4- محصول نيازسنجی5- ميزان ثبات6- جهت گيری زمانی7- منابع اطلاعاتی8- داده های غالب9- مسئوليت اجرايی10- رويه های اجرايی
اسلاید 12: ابراهیم آزاد127- اصول حاکم برنيازسنجی1- اصل تداوم2- اصل مشارکت3- اصل جامعيت4- اصل عينيت
اسلاید 13: ابراهیم آزاد138- جدول پيشنهادی برای نيازسنجیهدفتوليد برنامه درسی جديداصلاح وافزايش طول عمربرنامه درسی موجودداده های مورد نيازنظرات ، نگرش ها ومسائل جاریداده های عينی درمورداهداف عقيم مانده وياجنبه های اثربخشی برنامه درسیمنابع اطلاعاتی( شرکت کنندگان درنيازسنجی ) متخصصان رشته های علمی کارشناسان وبرنامه ريزان درسی محققان اجتماعی نمايندگان مردم گروههای اجتماعی والدين دانش آموزان ارزشيابی برنامه درسی معلمان ومديران ناظران آموزشیاسناد ومدارک مرتبطروش ها وفنون نيازسنجیمسأله محورتوافق محورهدف محورنحوه الويت بندی نيازهانظرات شرکت کنندگان درمورد نيازهای مهمفراوانی يادگيرندگانی که به هدف ها نرسيده اندنحوه استفاده ازنتايج تدوين چازچوب برنامه درسی(نظام آموزشی غير متمرکز) تدوين برنامه درسی کامل(نظام آموزشی متمرکز) تغيير دربرنامه درسی موجود تغييراثربخشیبرنامه درسی تجديدساختاربنيادی برنامه درسیمتغيرهای نيازسنجیشرايطبرنامه درسی جديدبرنامه درسی موجود
اسلاید 14: ابراهیم آزاد149- روش های جمع آوری اطلاعات1- دانش سازمانی واسناد2- مشاهده3- مصاحبهساخت يافتهساخت نيافتهتلفنی4- پرسشنامهپرسشنامه عمومیبرنامه جامع تجزيه وتحليل شغلیدلفی
اسلاید 15: ابراهیم آزاد155- فرايند گروهیDACUMتجزيه وتحليل ميدان نيروکنفرانس پژوهشیگروه اسمیبارش مغزی
اسلاید 16: ابراهیم آزاد1610- مبانی تعيين روشهای نيازسنجیبرای تعيين روشهای مناسب نيازسنجی گروه،نيازسنجی بايد به هشت سوال محوری دريک به هشت سوال محوری دريک فرايندتعاملی گروهی پاسخ دهدوسپس به کمک جدول پيوست، روش ويا روشهای مناسب راشناسايی واجرانمايند.
اسلاید 17: ابراهیم آزاد17سوالهای محوری عبارتنداز:ميزان دقتوسعت عملعمق مطالعهاندازه جمعيتسرعت تغييراتچارچوب زمانی مطالعهحساسيت مطالعههزينه مطالعه
اسلاید 18: ابراهیم آزاد18
اسلاید 19: ابراهیم آزاد1911- فرايند نيازسنجی1- تعيين رشته يا موضوع درسی2- تعيين روش نيازسنجی ياتوجه به متغيرهای مربوطه3- ساخت ابزارنيازسنجی4- اعتباربخشی ابزارنيازسنجی5- اصلاح ابزارنيازسنجی6- اجرای نيازسنجی7- جمع آوری داده ها8- طبقه بندی داده ها9- تعيين جدول نيازها10- شروع برنامه ريزی درسی
اسلاید 20: ابراهیم آزاد20نيازسنجی برای يک برنامه درسیاهداف :1- تعيين گروه کاری نيازسنجی2- بحث وتبادل نظردرموردرشته و باموضوع درس3- تعيين روش نيازسنجی مناسب4- ساخت ابزارنيازسنجیبرگه کار گروهی
اسلاید 21: ابراهیم آزاد215- اجرای نيازسنجی6- جمع آوری اطلاعات7- طبقه بندی داده ها8- تعيين جدول نيازهابرای رشته ياموضوع درسنيازسنجی برای يک برنامه درسیاهداف :
اسلاید 22: ابراهیم آزاد22فرايندعمل :برای انجام عمل نيازسنجی لازم است ، گروههایکاری قبل از انجام نيازسنجی درمدت حداقل10دقيقهدرمورد سوالهای محوری نيازسنجی بحث وتبادل نظرنمايند وبعدازپاسخ دهی مناسب به سوالات مذکور،روش نيازسنجی مناسب راانتخاب کنند وبه ترتيبمراحل نيازسنجی راانجام دهند.
اسلاید 23: ابراهیم آزاد23انتظارات :1- تهيه گزارش کارگروهی که نشان دهنده فرايند عمل باشد2- ارائه گزارش درجمع کارشناسان شرکت کننده3- پاسخگويی مناسب وروشن به سوالات شرکت کنندگان درموضوع مورد بحث4- تهيه جدول نيازهای برنامه درسی بعد ازتعامل باشرکت کنندگان وارائه مجدد به صورت مکتوب
اسلاید 24: ابراهیم آزاد24چهارچوب گزارش :1- معرفی اعضای گروه2- نحوه انتخاب رشته يا موضوع درس3- نحوه پاسخگويی به سوالات محوری نيازسنجی 4- نحوه انتخاب روش نيازسنجی
اسلاید 25: ابراهیم آزاد25چهارچوب گزارش :5- ابزار نيازسنجی ونحوه ساختن آن 6- اعتباربخشی واجرای نيازسنجی 7- داده ها و طبقه بندی آنها8- ارائه جدول کامل نياز برای رشته ياموضوع درسی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.