مدیریت و رهبری

نُه گونه شخصیتی اناگرام Enneagram

Enneagram

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نُه گونه شخصیتی اناگرام Enneagram”

نُه گونه شخصیتی اناگرام Enneagram

اسلاید 1: نُه گونه شخصیتی اناگرامEnneagram

اسلاید 2: عنواننُه گونه شخصیتی اناگرامنوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعارتباطات و مهارت هاسطحفردی / سازمانیپیچیدگیکم

اسلاید 3: Enneagram نُه تیپ شخصیتی را برای انسان تعریف می‌کند که این گونه‌ها همگی در یک مدل هندسی نمایش داده می‌شوند. خود نه گونه به سه دستهٔ اصلی تفکر، غریزه و احساس تقسیم می‌شوند.تئوری انیاگرامیکی از تئوریهای جالب در زمینه شخصیت شناسی میباشد که هنوز در ایران و بین اساتید و روانشناسان متخصص چندان شناخته شده نمیباشد. این تئوری در ابتدا توسط جورجیوف دانشمند و عارف بزرگ روسی مطرح و بعدها توسط روانشناسان وارد حوزه روانشناسی شده است و پژوهشهای زیادی روی ابعاد گوناگون آن صورت گرفته است و در حال حاضر از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار است. این تئوری در واقع ترکیبی از عرفان شرقی و روانشناسی مدرن است. هدف جورجیوف از تحقیق در این زمینه شناخت ابعاد شخصیت انسان و ارائه راهکار برای رشد و خود آگاهی بیشتر انسان بوده است. جورجیوف بر این باور بود که اگر انسانها خود را به درستی نشناسند، قادر به کمک به خود و نیز به دیگران نخواهند بود. او انسانها را به ۹ تیپ شخصیتی تقسیم می کند که هر تیپ دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می باشد . در زیر این ۹ تیپ شخصیتی به تفکیک مشخص شده و نقاط قوت و ضعف و همچنین راهکار پیشنهادی برای روبرو شدن با این افراد آورده شده است.تیپ ۱ اصلاح طلب و کمال گرانقاط قوت: آرمانگرا ، عادل، مسئول و جدی، قابل اعتماد، مبادی اخلاق، صادق، پایدار و قوی، وقت شناس و منضبطنقاط ضعف: قضاوت گر، منتقد و عیب جو، موشکاف و ریز بین، عصبانی، متوقع و زورگو، نصیحت گر، زیاد از حد جدینحوه برخورد: در هنگام صحبت با این افراد احترام زیادی بگذارید، هیچگاه از آنها انتقاد و سرزنششان نکنید. با بیان نقاط قوت خود سعی کنید اطمینان آنها را جلب کنید. از نظم و دقتشان تمجید کنید. در ارتباط با این افراد هیچگاه بد قولی نکنید .

اسلاید 4: تیپ ۲ مهر طلب و کمک گرانقاط قوت: مهربان و دلسوز، پشتیبان، حساس، سازگار، سخاوتمند، پذیرا، فداکار و با گذشت، دگر اندیشنقاط ضعف: نیازمند، محتاج، احساس گناه دادن به دیگری، مداخله گر، حسود و کوته فکر، متوقع، فضول، سرپوش گذاشتننحوه برخورد: میبایست به این افراد توجه زیادی بکنید، صحبتهای خود را با چاشنی احساسات همراه کنید و از موضع کمکخواهی صحبت کنید. مهربان باشید و از نکات مثبتشان تعریف کنید. مواظب باشید در دام توقعاتشان نیفتید و همواره نکات قوت خود را به ایشان یادآوری کنید . تیپ ۳ موفقیت طلب وعمل گرانقاط قوت: هدف گرا، فعال، پر انرژی، مطلع، قاطع، پر شور و شوق، مدیر و بازاریاب، ابداع کننده، موثر و موفقنقاط ضعف: خود بزرگ بین، بی احساس و بی عاطفه، بیش از حد پر کار، با سیاست و حسابگر، متظاهر و بازیگرنحوه برخورد: از موفقیتها و کارهایشان و موقعیتشان تعریف کنید. در برخوردهایتان انرژی و شور داشته باشید. سعی کنید در صحبتتان از مسائل روز و پیشرفت های صورت گرفته استفاده کنید. به مدیریت کارها و صحبتهایتان اهمیت بیشتری دهید. توجه داشته باشید برای این دسته باید کارهای جانبی بیشتری انجام دهید. تیپ ۴ هنر دوست و فرد گرانقاط قوت: خلاق و آراسته، مبادی آداب ، میهن پرست، کنجکاو، اصیل ، پر بار و با محتوا، نوع گرا، مهربان، متشخصنقاط ضعف: خود شیفته، ماتم گرا و غم دوست، نمایشگر و خودنما، دوری گزینی و فرار، بی حوصله، اغراق کردننحوه برخورد: در برخوردهای حضوری حتما نظم و آراستگی داشته باشید. از ظاهرشان تعریف کنید، پر گویی نکنید و به صحبتهای مربوط به کار بسنده کنید. جلسات کاری یا صحبتهایتان باید کوتاه باشد. درصورت امکان از مزایای کار خود در جهت پیشرفت کشور ذکر کنید.

اسلاید 5: تیپ ۵ فکور و مشاهده گر نقاط قوت: فلسفه گرا، با فکر و معقول، تجزیه و تحلیل گر، حقیقت جو، آگاه، بذله گو، دلسوز، پذیرا و خونسرد.نقاط ضعف: منزوی و کم عاطفه، ناتوان در برقراری ارتباط، بیش از حد متفکر و دانش گرا، مرموز، طمع کارنحوه برخورد: در هنگام صحبت با این دسته میبایست متفکرانه صحبت کرده و کمی چاشنی طنز در صحبتها به کار برد. با توجه به عدم علاقه این گروه به برقراری هرگونه ارتباط میبایست به گونهای صحبت کنید که او بداند فقط جهت کمک به رفع نیاز او با او ارتباط برقرار نموده اید و قصد گرفتن وقتش را ندارید. سردی کلامش را تحمل کنید و سعی کنید با حرفهایتان به او انرژی دهید. تیپ ۶ محتاط و شک گرانقاط قوت: قابل اعتماد، معنوی، با ثبات، با احساس، پایدار، سنتی و با فرهنگ، محتاط، مدعی حق، با تدبیرنقاط ضعف: منفی باف و شکاک، ملاحظه کاری شدید، متعصب، سخت گیر و نکته بین، بی اراده و ترسو، مستبدنحوه برخورد: برقراری ارتباط با این گروه کمی مشکل است. اگر حرفی بزنند پای حرفشان میایستند اما حرفهای شما را سخت قبول میکنند. شما باید توانایی پاسخگویی به تمامی ایراداتی را که از شما یا کارتان میگیرند داشته باشید و صبرتان باید زیاد باشد. سعی کنید محکم و با اعتماد به نفس پیرامون کارتان صحبت کنید و در صحبتهای تان از کلمات سنگین و پرمعنی استفاده کنید تا بتوانید اعتمادشان را جلب کنید.تیپ ۷ خوشگذران و لذت گرانقاط قوت: برونگرا و اجتماعی، شاد، خوش مشرب، خوش بین، پر انرژی و شلوغ، هوشیار، فی البداههنقاط ضعف: ناسازگار، غیر مسئول و خوش گذران، کند و آهسته، پر حرف، فراموشکار، خود انگیزی بدون تفکرنحوه برخورد: بر خلاف دسته قبلی ارتباط با این دسته راحت است. کافیست ایشان را مطمئن سازید که میتوانید رفاه بیشتری برای ایشان ایجاد کنید. درصحبتهایتان شاد و پرانرژی باشید، شوخی کنید و بخندید. مراقب باشید نخواهید این افراد را فریب دهید یا بزرنگنمایی کنید زیرا هوشیاری بیش از حدشان دستتان را رو میکند. ضمنا روی حرفهایشان خیلی حساب باز نکنید، چون ممکن است فراموش کنند یا زیر حرفشان بزنند.

اسلاید 6: تیپ ۸ رئیس و کنترل گر نقاط قوت: رهبر و کاردان، شجاع و با شهامت، پر انرژی و پر کار، با قدرت، با اراده، منصف، محترم و با نفوذ، متکی به خودنقاط ضعف: کنترل کننده، سخت گیر و مستبد، پر تلاطم و افراطی، خود بزرگ بین، کم عاطفه، تهدید آمیز، مقابلهگرنحوه برخورد: با این گروه نیز میبایست صمیمی و در عین حال محکم صحبت کنید، این گروه به مدیران اعتماد بیشتری میکنند لذا اگر اختیاراتتان اجازه میدهد از جایگاه یک مدیر با ایشان ارتباط برقرار کنید. به ایشان احترام ویژهای بگذارید و نکات مثبت کارتان را مرتبا یادآوری کنید تا بتوانید سختگیریهایشان را به حداقل برسانید. برای این کار لازم است نیاز این گروه را با دقت بیشتری شناسایی کنید . تیپ ۹ صلح طلب و میانه گرانقاط قوت: متواضع و متین، صبور، صلح جو، سازگار، بی ریا، کم توقع، دلگرم کننده، خونسرد، واقع بیننقاط ضعف: دنباله رو، بی تفاوت، تنبل، غیر متعهد، فراموشکار، سر به هوا و بی حوصله، خود رای و لجوج، بیش از حد سازگارنحوه برخورد: در برقراری ارتباط اولیه با این گروه مشکلی وجود ندارد. شما صحبت میکنید و آنها قبول میکنند. اما رسیدن به نتیجه با این گروه مشکل میباشد. آنها اهمیتی برای صحبتهای انجام شده قائل نیستند و توافقات را فراموش میکنند. در برخورد با این گروه حتما سعی کنید توافقات و صحبتها را کتبی انجام دهید تا بعدا مدرکی برای حرفهایی که زده اند داشته باشید

اسلاید 7: دانستنی های ضروری درباره اناگرم:هر انسان با شكل گرفتن يكي از شخصيت هاي نه گانه از دوران كودكي به بلوغ مي رسد و در اين فرآيند، ويژگيهاي ژنتيكي و روابط دوران كودكي هر فرد با والدين و ساير نزديكان سهم به سزايي دارد. هنگامي كه كودك به سن ۴ يا ۵ سالگي مي رسد، خودآگاهي او به درجه اي از رشد رسيده است كه بتواند شناخت جداگانه اي از خود داشته باشد.هرچند شخصيت اين كودك هنوز كاملاً شكل نگرفته است ولي او مي تواند جايگاه خود را در اجتماع بيابد و به تنهايي راههايي را براي ورود به جامعه پيدا كند.درباره شخصيت اصلي نكاتي چند قابل ذكر است:اول، شخصيت اصلي افراد تغيير ناپذير است.دوم، خصوصيات هر يك از انواع شخصيت ارتباطي به جنسيت افراد ندارد و به طور يكسان در مورد زنان و مردان صادق است.سوم، تمام صفات مربوط به شخصيت اصلي شما در همه اوقات در مورد شما صادق نيست،زيرا خصوصيات هر فرد در حالات سه گانه سلامت روان، متوسط رواني و بيماري رواني در حال تغييرند.چهارم، در روش انيگرام براي متمايز نمودن انواع شخصيت از عدد كه فقط شماره اي را نشان مي دهد، استفاده مي شود يعني اين اعداد فقط حدود كامل طرز فكر و رفتار هر نوع شخصيت را بدون تفكيك جنبه هاي مثبت يا منفي آن نشان مي دهند.ارزش عددي هر يك از انواع نه گانه شخصيت نيز هيچگونه اهميت خاصي ندارد و اعداد بزرگتر بهتر از اعداد كوچكتر نيستند.پنجم، هيچ يك از شخصيت هاي نه گانه ذاتاً بهتر يا بدتر از شخصيت هاي ديگر نيستند و در حاليكه هر كدام از شخصيت هاي نه گانه داراي نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند، برخي از انواع شخصيت ممكن است از نقطه نظر يك فرهنگ يا گروه خاص مطلوب تر باشند.

اسلاید 8: ابزارهای مرتبطآزمون شخصیت مایرز_بریگز Myers Briggs Type Indicatorمزایاهدف آرماني آن است كه شما در شخصيت خودتان بهترين باشيد و نه آنكه به خصوصيات مثبت شخصيت هاي ديگر رشك ببريد. شناخت نوع شخصیت و تیپ خود نیز از دیگر مزیتهای مهم این ابزار است.کاربردهاابزار کار آمدی برای درک ابعاد شخصیتی ما است. شخصیت ما بیانگر شیوه عملکرد ما است.اناگرام را نیز می توان برای خودشناسی و شناخت دیگران؛ کمک به ارتقای توانایی های افراد در سازمان و یا آزمون های استخدامی بکار برد.معایب

اسلاید 9: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 10: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان