کسب و کارمدیریت و رهبری

نگاهی کوتاه بر مفاهیمی جدید در سازمان ها

صفحه 1:
00 |نگاهی کوتاه بر مفاهيمى جديد | در سازمانها . 0020| كردآورىترجمه: زيياخواجهنورى |

صفحه 2:
نگاهی کوتاه بر مفاهیمی جدید در اس

صفحه 3:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی ی * موثر بر وضعیت رقابتی و ساختار سازمان ۰ جهت استفاده بهینه از انبوه اطلاعات * جهت کسب مزیت رقابتی و افزایش بهره وری ۰ موثر در کاهش پیچیدگی اطلاعات و ایجاد چابکی در سازمان ۰ «هت کمک به استفاده منطقی از داده های ایجادشده از سیستمهای مدیریت مشتری و کسب و کار الکترونیکی * دارای نگرش بر زنجیره ارزش کل شبکه های مرتبط با سازمان * چارچوب هوشمندی کسب و کار : زیرساختی ۰ کارکردی ۰ سازمانی » کسب و کاری » هوشمندی کسب و کار بر سطح کسب و کار تاثیر می گزارد پس بر رقابت بطور مستقیم تاثیرگزار است

صفحه 4:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی هدف * راهنمایی کاربران جهت خودسرویسی بادرنظرگرفتن کارهای تکراری مرتبط با هرشمندی کسب و کار ( مانند گزارشات مديريت و كارهاى تحليلى ساده ) ۰ انجام تحلیل های موقتی گاها دشوار توسط خود افراد ( تا زمانی انجام می شوند که فعالیتها بشکل تکراری درآیند ) + حصول اطمینان از دوباره اختراع نکردن چرخ ( ازطریق بازبینی مجدد فعالیتهای مرتبط با هوشمندی کسب و کار در جهت جلوگیری از دوباره کاری )

صفحه 5:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی ان ۰ * وجود تخصص و مهارتهای تحلیلی هوشمندی کسب و کار در کارکنان * بررسی دقیق هزینه های پروژه هوشمندی کسب و کاروسرمایه گزاریهای انجام شده سرمایه * به اشتراک گذاری و استفاده های مجدد از روشها » مفاهیم » اطلاعات » و بینش ها * تمرکز مهارتهای کاری در مرکز هوشمندی کسب و کار و جلوگیری از پراکندگی آن وی افراد در تلفيق فعایتهای کسب و کار و فناوری اطلاعات بصورت تحلیلی

صفحه 6:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی الل موث * وجودمهارتهای : کسب و کار » فناوری اطلاعات » تحلیلی * ترسیم و ارزیابی پروفایل افراد ( نمودار اسلاید بعد ) © تطبیق مرکز ارتقای هوشمندی کسب و کار با طرح سازمان * ایجاد زیرساختهای متناسب برای هوشمندی کسب و کار و در راستا بودن آن با اهداف راهبردی و رقابتی سازمان * همگرا کردن تمامی فعالیتها و اهداف سازمانی با آن جهت حداکثر نمودن هم افزایی * نظارت مداوم بر مرکز هوشمندی کسب و کار

صفحه 7:
هوشمندی کسب و کار — صصمصيناعه/ عویبی) تهای لاز ت ارتقا کسب = مهارتهای كسب و کار ‎ge‏ ‏وا بر برنامه هاو 4 الى ‎eS‏ ارتباط با استراتزئ/ هوشمندی م ۱ ‎las ais‏ ۱۲۱ كسب و كار | - فرايندهاى دكركون سازى__ _ [ 0 ۱ مديريت تغيير ۱ ذخیره سازی | نگهداری ۱ شناسايى دآده تطيل \ ‎i‏ يكيارجه سازى داده ها // استخراج داده كاوش و تشريح ‎N‏ ‏7 . 1 مهارتهای 2 يس ‎Dt ae‏

صفحه 8:
هوشمندی کسب و کار - یاه یی ‎oi‏ * افزایش نرخ بازگشت سرمایه * افزایش ارزش افزوده * افزایش درآمد * بهینه سازی فرایندها و استفاده از فرصتهای بازار © کمک به جلب و حفظ مشتری و موثر در مدیریت مشتریان * انسجام در سیستمهای کاربردی و قابلیت پیام دهی آنها به یکدیگر * سازماندهی فعالیتهای پیچیده حول محور هوشمندی کسب و کار و هم افزایی تزایدی نتایج کی داصله

صفحه 9:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی یکپارچه سازی اطلاعاتی حوزه های مختلف کسب و کار or ع6 ۳ سم مب ممم كن © ۲۳ ‎a‏ ابرنامه های کاربردی 690 : راهبردی » ‎Gable‏ « تحلیلی » استاندارد » سس سس ۳ بستر 01 » داده کاوی » مبتنی بر فناوری اطلاعات و مشئری گرایی. فناوری اطلاعات کارکردی زیرساختی

صفحه 10:
هوشمندی کسب و کار - یفاص حصبی) تاثیرات هوشمندی کسب و کار در چهارسطح ‎a‏ روندهای اصلی : جهانی سازی ۰ مجازی سازی و شفافیت ۰ | | کب وگل | عملکرد ۰ اطلاعات درونی و بیرونی » فرهنگ انواع 0 کاربران » متدولوزى 00 ‎٠‏ مهارتها و قسمت 60 0 ‎Epos oc 6071 « Meee: otc}‏ ‎aa‏ | وكاربركرا 2 |راهبردىء عملياتىء ت ۳ بستر 91 داده کاوی ‏ ابزار های 1 ۰ مبتنی بر فناوری اطلاعات و مشتری گرایی TE ‏سرور پویا انبار داده‎ 00-9 ayy | LE an a Och ” ‏فينج‎ فناوری استخراح نت۳۳2 ۱ با واسطهای یکپارچگی ‎ae las‏ : زمان واقعى در زمان مناسب = مم م م ‎As | a:‏ Senge ‏ا[‎

صفحه 11:
هوشمندی رقابتی - حجس‌یلاصه ‎Cowpetiive‏ * مفهومی جدید در مباحث اقتصادی و مدیریتی * انگیزه ای برای تغییر تفکر و ساختار سازمانی * دپارتمان هوشمندی رقابتی برای بالا بردن هوش سازمان * بوجودآمده از تحولات محیط كسب وكاردراثرانقلابهاى سه كانه : اینترنت » دیجیتالی » کارآفرینی ۰ شکاف دیجیتالی بعنوان عاملی مهم در آفرینش هوشمندی رقابتی : نتایج مهم استقرار هوشمندی رقابتی تخور درتنطیم برنامه ریزی لستر #زیک ۰ صلیات ۰ اتغاد سیاستهای کواه مدت مدلهای تصمیم گیری » تشکیل جلسات و بسیاری حوزه های دیگر

صفحه 12:
هوشمندی رقابتی - عسبی‌لاصه) :0 * عوامل موثر : * قدرت پردازش و ذخیره اطلاعات حجیم * تغییرات اساسی در قانون عرضه و تقاضا و اصل کمیابی بدلیل قابلیت تولیدانبوه و تکثیر مجدد کالاهای اقتصادی با کمترین هزینه ممکن * کاهش هزینه های تولیدی دراثر افزایش بهره وری وقدرت رقابت * کاهش موانع ورود به بازار و هزینه های مبادلات * تغییر ساختار سازمانها بسوی ساختار شبکه ای * کاهش وزن اقتصاد در کشورهای توسعه یافته و حرکت بسوی اقتصاد بی دزد ( در برابر وزن دانش )

صفحه 13:
هوشمندی رقابتی - س‌یلاعها ‎Cowpetive‏ : ‏عوامل موثر‎ ٠» * اصل نوآوری بعنوان محور رقابت * جانشینی عدم تعادل و توازن در اقتصاد بجای اصل تعادل و توازن * تغییر سریع مدلها و باورهای ذهنی »* سرعت در گرفتن علایم بازار و درک تغییرات بازار * پویایی . یادگیری مستمر در سازمان * کنترل مستمر محیط سیاسی و اقتصادی سازمان * مدیریت دانایی بعنوان رکن اصلی 6

صفحه 14:
هوشمندی رقابتی - یاعدا ‎Cowpetive‏ : ‏عوامل موثر‎ ٠» * بکارگیری تکنولوژی های نوین * نیروهای زیده و متخصص * سرعت عمل بالا ۰ جایگزینی مدیریت کارآفرین بجای مدیریت متعارف * درک درستی از رقبا * بروز بودن سیستم های اطلاعاتی و اطلاعات » و سرعت در چرخش اطلاعات ap

صفحه 15:
08 - سیستم مدیریت‌محتو| ۰ جهت مدیریت نظارت. و ارائه اطلاعات شامل : - جمع آوری - نشر محتوا * ذخیره محتوا به صورت جزئی یا کلی با حفظ ارتباطات بین اجزاء کمک به کنترل بازبینی محتوا

صفحه 16:
سیستم مدیریت محتوا - 006 6 چیست؟ 8 تر کییی‌لستاز : ۰ پایگاه داده حجیم © سیستم مدیریت اطلاعات و اسناد ۰ و ساير امکانات و بخش‌های نرم افزاری که برای این موارد استفاده می شود: ۰ ذخیره و بازیابی ۰ مقادیر عظیم اطلاعات زنده سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر وب شما را قادر می سازد که: ۶ یک شمای واحد و یکنواخت در کل شبکه ایجاد کنید ۰ امکان نشر و به روزرسانی محتوا را با استفاده از ابزار ساده و در عين حال قدرتمند مبتنی بر مرورگر به تولید کنندگان محتوا می دهد ۰ در کنار سایر برنامه های کاربردی امکان ارائه اطلاعات از طریق وب را می دهد ‎aa‏

صفحه 17:
سیستم مدیریت محتوا - ‎OG‏ ‏چه کسانی به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارند ؟ * وبلاگ‌نویسان و صاحبان نشریات الکترونیکی برای به‌روز رسانی مداوم» و ارائه اطلاعات زیاد و همچنین به منظور ارتباط دو طرفه با بازدیدکنندگان و خوانندگان مطالب * سایت‌های تجاری» آموزشی و اطلاع‌رسانی با هدف ارائه اطلاعات خدمات و سرویس‌های خاصی, نظیر فروشگاه الکترونیک» انواع فرم‌های دریافت اطلاعات» و... * سازمانهایی با حجم انبوه اطلاعات a

صفحه 18:
وص 0( وب() - معرفی * بعنوان بستری جهت انجام تحلیل های پیچیده * برای پاسخ به سوالاتی نظیر ۴-!() » شبیه سازیهای مهم نظیر * معرفی محصولی جدید به بازار » تعين سودآورترین محصولات ۱۲ درى براى انجام عمليات بيجيده جهت دست يابى به نتايج مهم در كوا هر 077 * مورداستفاده بعنوان بستر براى ‎Gxpert Gpstew » DGG‏ * بعنوان بسترى براى باسخكويى به سوالات ايجادشده درنتيجه پاسخگویی به هرسوال » و جستجوهای پیچیده در نتیجه عملیات مسهبسبب برروى آن * کمک به ایجاد درک » دانش و نگرش مفهومی در مدیران »کمک به حل مسایل نیمه ساختاريافته *کمک به تست فرضیات در مدیران میانی و سطح بالا *کمک به ساخت و ایجاد مدل و تست بر روی آن «بعنوان بستری برای کنترل فرآیند تصمیم گیری مدیریتی

صفحه 19:
ص واه (1) ‎wi — Outs‏ 5 دارای معماری انعطاف پذیر * بستری برای داده کاوی (000)) و استفاده از نتایج برای شبکه های عصبی و هوش مصنوعی Outa Oaeknsr ‏برای‎ 01 * ذسبت معکوس با حجم عصماصسه() ۰ه() بدلیل حجم زیاد یکپارچه سازی منابع داده ها * بالاترین برای کاربردهای پشتیبانی و مهندسی عملیات بالاترین * حداکثر برای سازمانهای تولیدی بعنوان اولین استفاده کنندگان 000) * نسبت مستقیم با میزان هوشمندی پرس و جو ( سص9 ) 06

صفحه 20:
‎Data Oarehouse‏ — عولمل‌موفقیت * توجیه منطقی و محکم درسطح سازمان ‏* آموزش مناسب کارکنان ‏* قانع نمودن مدیران ‏+ اطمینان از کیفیت و یکپارچگی اطلاعات و منابع اطلاعاتی ۰ حفظ امنیت برای داده ها ‏* تعریف چشم انداز کوچکتر برای شروع کار ‏* درگیر نمودن کاربر نهایی در اين امر ‏* برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت درست ‏* ایجاد مدل مناسب برای داده ها و تست استرس ‏* انتخاب درست ابزار و تکنولوژی

صفحه 21:
‎Oot Ours‏ — عولمل‌ریسک ‏* نیاز به عملیات مهندسی مجدد ‏* لزوم حمایت کافی مدیریت ارشد ‏* لزوم همکاری پرسنل سازمان ‏© کمبود متخصص ‎AD‏ ‏* لزوم بررسی و تجدید زیرساخت و ساختار 4 ‏* لزوم ایجاد هماهنگی تکنولوژیکی 00 با زیرساخت 27۳ * احتمال وابستگی به فروشنده محصول ‏* لزوم ایجاد ظرفیت کافی و امکانات سخت افزاری مناسب برای ذخیره سازیهای عظیم داده ها ‏* ناهماهنگی های بین منابع داده » نظير دادهاى ودحوصحد21 ازنظر ساختار » واحدهای اندازه گیری » نام گذاری و .... ‎eq

صفحه 22:
" مديريت دانش - وجووصب هه <1) عب لجاسه-)

صفحه 23:
* مدیریت دانش - معرفی * عوامل نامعلومی که باعث رشد و افزایش ارزش کالا و خدمات می شوند مبتنی بردانش میباشند. * دانش برخلاف محصولات جدید و کارایی » می تواند موجب مزیت پایدار باشد . .+ های مادی . ارزش سرمایه ای دانش با استفاده ای که از آن می شود افزایش می یابد ۰ فناوری اطلاعات وسیله ای برای کسب و تبادل دانش است ۰ بزودی دیگر شرکتها نمی توانند انتظار داشته باشند که تولیدات و خدمات که قبلا باعث موفقیت آنها شده بود در آینده نیز زمینه ساز ادامه حیات آنها گردد .

صفحه 24:
* مدیریت دانش - معرفی * شرکتها بطور روزافزون برپایه دانسته های خود از یکدیگر فاصله می كيرند ۰ جستجوكرى دانش بخش مهم فعاليت مديران را تشكيل ميدهد و حدود 00)© درصد كار مديران صرف جستجو براى كسب دانش و باسخ به درخواست آن مى شود . ۰ مدیران 0/0 دانش خود را از طریق تلفن و گفتگوی رودررو بدست آورده و تتها 9/0 را با مراجعه به اسناد و مدارک بدست می آورند . » مدیران به بصیرت بیش از اطلاعات نیاز دارند

صفحه 25:
* مدیریت دانش * دلایل طرح مدیریت دانش : - رقابت جهانی کت کیفیت خواهی - ناکارآیی مفاهیم مدیریتی عرضه شده برای جلب مشتری - نیت کوچک سازی سازمانها - ناتوانی اطلاعات در ایجاد رفتار»عقاید » هم افزایی های خلاق و فرآیندهای نوين - نیاز به مدیریت ارزش افزوده اطلاعات و دانش در شرکتها - تاثیر دانش آفرینی در توان پایایی سازمانها - تاثیر مستقیم در تصمیم گیریهای سازمانی كت

صفحه 26:
* مدیریت دانش * خواص دانش : - ایجاد قابلیت قضاوت - عملی تر بودن در مقایسه با اطلاعات و داده - ایجاد سرعت عمل بدلیل ایجاد دسترسی سریع به تخصص موردنیاز - سازماندهی شده براساس باورها و ارزشها - ایجاد مزیت رقابتی پایدار - ایجاد همگرایی در تولید ؛ خدمات و افکار - بعنوان دارایی سازمان » با روند افزایشی بدلیل استفاده شدن از آن - تاثیر در اقتصاد متغیر سازمانی - نهفته در آذهان وغیرقابل بیان بطور جزیی یا کلی - شامل مفاهیم قالبمند و آشکار

صفحه 27:
* مدیریت دانش * راهبردهای انتقال دانش : - انتقال خلق الساعه دانش : عامل کسب موفقیت برای سازمان » علاوه بر انتقال ساختمند شامل راهیردهای التقال خاق الساعه نیز می باشد - تاکید برروی نقش مسیولان و ماموران ویژه در تحقیقات و آموزش ‏ و ایجاد انگیزه در آنان - استفاده از 2 - انتقال افراد صاحب دانش از مرکزی به مرکز دیگر - ایجاد امکان جذب دانش به اين افراد و شرکت در خلق دانشی نو - ایجاد فرصت کافی به این افراد برای انتقال دانش از راههای ممکن - ایجاد اعتماد چند جانبه » وجوه و زبان و فرهنگ مشترک - شناسایی ارزشهای ارتباطات الکترونیکی و رودررو - سازگاری روش انتقال با فرهنگ سازمان

صفحه 28:
مدیریت دانش راهبردهای انتقال دانش : نمایشگاههای دانش و عرصه های آزاد مبادلات - تسهیل دسترسی های تصادفی دانش مشهود با مکتوب نمودن و پایگاههای اطلاعاتی » و دانش نامشهود با روابط انسانی ( از ارشد ) - نیاز به تحلیل گری ایجاد مجموعه ای از وظایف و مهارتها در زمینه دریافت » توزیع و استفاده از دانش ایجاد شان و احترام برای افراد صاحب دانش شناسایی افراد تیزهوش و کنجکاو و دانش طلب بدلیل دارا بودن توانایی خلق » تسهیم و استفاده از دانش ۱

صفحه 29:
* مدیریت دانش * کاربردهای فناوری اطلاعاتی : - افزایش قابلیت دسترسی به دانش و تسریع در انتقال - تسهیل درایجاد امکان استخراج دانش از ذهن افراد - تسهیل درامکان مبادله اطلاعات و تجارب در داخل و خارج سازمان - تسهیل کاربردهای دانش مبتنی بر شبکه های جهانی - ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر مباحثه به لوتوس نوتز( اینترانت ) - ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر متن به وب و اینترنت ( ارتباط با بیرون سازمان و دست یابی به مطالب و اطلاعات گوناگون ) - تسهیل در ارتباط سامانه های مدیریت پایگاههای اطلاعاتی » ابزار سندیاب و شبکه های ارتباطی بطور یکپارچه : ‏ابزار. فناوری اطلاعات در مدیریت دانش‎ ٠ ‏شبکه » رم افزار و سخت افزار : سرویسهای تحت وب مانند ویدیو کنفراس‎ -

صفحه 30:
مدیریت دانش ابزار فناوری دانش در مدیریت دانش : انباره و مخازن » مانند اینترنت » لوتوس نوتز و وب ‎Orce‏ سبی3) ابزاری برای عرضه دانش هدفمند برطبق سفارش کاربر ‏سامانه های ببسرلبت) مانند هوور ‏پایگاههای اطلاعاتی ویژه ‏هوش مصنوعی ( برای مدیریت حوزه های محدود دانش » مسایل خاص ۰ مسایل تجاری ) شامل : ‏سامانه های هوشمند » استدلال مبتنی بر موارد 0963‏ شبکه های عصبی سامانه های کاردان ۰ سازمان يافته براساس مجموعه ای از قوانین و نیازمند به استدلالهای پیچیده ‏محیطهای دانش متمرکز

صفحه 31:
* مدیریت دانش * عوامل موثر در توفیق طرح دانش : - فرهنگ دانش محور - زیربنای سازمانی و فی - حمایت مدیریت ارشد - پیوند ارزشمند صنعت و اقتصاد - فرایندگرایی - وضوح نگرش و بیان - ابزارهای انگیزشی مهم - سطوحی از ساختار دانش - راههای چندگانه انتقال دانش - ترکیب فوق العاده مهارتهای فنی » اقتصادی و انسانی

صفحه 32:
* مدیریت دانش * محورهای برنامه دانش : - فناورى - كيفيت » مهندسى مجدد » بهترين روشها - يادكيرى سازمانى - تصمیم گیری - حسابداری

صفحه 33:
کتاب مدیریت دانش ‎wuw.beressbevs.cow 0‏ ‎wuw.ehe.cow «OD‏ 6. مدص ص وس سس

نگاهی کوتاه بر مفاهیمی جدید در سازمانها گردآوری و ترجمه :زیبا خواجه نوری آذر 1384 1 نگاهی کوتاه بر مفاهیمی جدید در سازمانها هوشمندی کسب و کارBI - هوشمندی رقابتی – CI مدیریت محتوا – CMS ‏Data Warehouse مدیریت دانش – Knowledge Management 2 هوشمندی کسب و کار – Business Intelligence معرفی • موثر بر وضعیت رقابتی و ساختار سازمان • جهت استفاده بهینه از انبوه اطالعات • جهت کسب مزیت رقابتی و افزایش بهره وری • موثر در کاهش پیچیدگی اطالعات و ایجاد چابکی در سازمان • جهت کمک به استفاده منطقی از داده های ایجادشده از سیستمهای مدیریت مشتری و کسب و کار الکترونیکی • دارای نگرش بر زنجیره ارزش کل شبکه های مرتبط با سازمان • چارچوب هوشمندی کسب و کار :زیرساختی ،کارکردی ،سازمانی ،کسب و کاری 3 ،هوشمندی کسب و کار بر سطح کسب و کار تاثیر می گزارد پس بر رقابت بطور مستقیم تاثیرگزار است هوشمندی کسب و کار – Business Intelligence هدف • راهنمایی کاربران جهت خودسرویسی بادرنظرگرفتن کارهای تکراری مرتبط با هوشمندی کسب و کار ( مانند گزارشات مدیریت و کارهای تحلیلی ساده ) • انجام تحلیل های موقتی گاها دشوار توسط خود افراد ( تا زمانی انجام می شوند که فعالیتها بشکل تکراری درآیند ) • حصول اطمینان از دوباره اختراع نکردن چرخ ( ازطریق بازبینی مجدد فعالیتهای مرتبط با هوشمندی کسب و کار در جهت جلوگیری از دوباره کاری ) 4 هوشمندی کسب و کار – Business Intelligence عوامل موثر • وجود تخصص و مهارتهای تحلیلی هوشمندی کسب و کار در کارکنان • بررسی دقیق هزینه های پروژه هوشمندی کسب و کاروسرمایه گزاریهای انجام شده • استفاده بهینه و ابزاری از امکانات زیرساختی و کارکردی جهت تحقق نرخ بازگشت سرمایه • به اشتراک گذاری و استفاده های مجدد از روشها ،مفاهیم ،اطالعات ،و بینش ها • تمرکز مهارتهای کاری در مرکز هوشمندی کسب و کار و جلوگیری از پراکندگی آن • توانایی افراد در تلفیق فعالیتهای کسب و کار و فناوری اطالعات بصورت تحلیلی 5 هوشمندی کسب و کار – Business Intelligence عوامل موثر • وجودمهارتهای : کسب و کار ،فناوری اطالعات ،تحلیلی • ترسیم و ارزیابی پروفایل افراد ( نمودار اسالید بعد ) • تطبیق مرکز ارتقای هوشمندی کسب و کار با طرح سازمان • ایجاد زیرساختهای متناسب برای هوشمندی کسب و کار و در راستا بودن آن با اهداف راهبردی و رقابتی سازمان • همگرا کردن تمامی فعالیتها و اهداف سازمانی با آن جهت حداکثر نمودن هم افزایی • نظارت مداوم بر مرکز هوشمندی کسب و کار 6 هوشمندی کسب و کار – Business Intelligence مهارتهای الزم جهت ارتقای هوشمندی کسب و کار نظارت بر برنامه های هوشمندی کسب و کار مدیریت تغییر مهارتهای کسب و کار الویت بندی ارتباط با استراتژی انتظارات سازمانی فرایندهای دگرگون سازی تشخیص نیازها نتایج حاصل از نظارت ذخیره سازی نگهداری یکپارچه سازی داده ها 7 مهارتهای ‏IT مرکز ارتقای هوشمندی کسب و کار شناسایی داده استخراج داده توسعه گزینه های مختلف تصمیم گیری خالصه سازی تحلیل کاوش و تشریح مهارتهای تحلیلی هوشمندی کسب و کار – Business Intelligence نتایج • افزایش نرخ بازگشت سرمایه • افزایش ارزش افزوده • افزایش درآمد • بهینه سازی فرایندها و استفاده از فرصتهای بازار • کمک به جلب و حفظ مشتری و موثر در مدیریت مشتریان • انسجام در سیستمهای کاربردی و قابلیت پیام دهی آنها به یکدیگر • سازماندهی فعالیتهای پیچیده حول محور هوشمندی کسب و کار و هم افزایی تزایدی نتایج تحلیلی حاصله 8 هوشمندی کسب و کار – Business Intelligence عملیات و تولید مالی فروش و بازاریابی منابع انسانی یکپارچه سازی اطالعاتی حوزه های مختلف کسب و کار کارکردی برنامه های کاربردی : BIراهبردی ،عملیاتی ،تحلیلی ،استاندارد ، معمول ،تک منظوره بستر ، BIداده کاوی ،مبتنی بر فناوری اطالعات و مشتری گرایی 9 فناوری اطالعات زیرساختی هوشمندی کسب و کار – Business Intelligence تاثیرات هوشمندی کسب و کار در چهارسطح رقابت روندهای اصلی :جهانی سازی ،مجازی سازی و شفافیت اهرمی سازی ارزیابی عملکرد ،اطالعات درونی و بیرونی ،فرهنگ انواع کاربران ،متدولوژی ، BIمهارتها و قسمت BI اثربخشی کارآمدی استاندارد ،تک منظوره BI ،برنامه کاربردی راهبردی ،عملیاتی ،تحلیلی و کاربرگرا بستر ، BIداده کاوی ،ابزارهای ، BIمبتنی بر فناوری اطالعات و مشتری گرایی Onlineسرور پویای انبار داده واسطهای یکپارچگی فناوری استخراج ،انتقال و تبدیل داده زمان واقعی 10 سیستمهای موجود ‏SCM کسب و کار سازمان کارکردی زیرساختی در زمان مناسب ‏CRM ‏ERP تراکنشی هوشمندی رقابتی – Competitive Intelligence • مفهومی جدید در مباحث اقتصادی و مدیریتی • انگیزه ای برای تغییر تفکر و ساختار سازمانی • دپارتمان هوشمندی رقابتی برای باال بردن هوش سازمان • بوجودآمده از تحوالت محیط کسب وکاردراثرانقالبهای سه گانه : اینترنت ،دیجیتالی ،کارآفرینی • شکاف دیجیتالی بعنوان عاملی مهم در آفرینش هوشمندی رقابتی هوشمندیرقابتی استقرارهوشمندی مهماستقرار نتایجمهم ::نتایج رقابتی کوتاهمدت سیاستهایکوتاه اتخاذسیاستهای عملیات،،اتخاذ استراتژیک ،،عملیات ریزیاستراتژیک برنامهریزی تغییردرتنظیمبرنامه ،،تغییردرتنظیم مدت هایدیگر حوزههای بسیاریحوزه جلساتووبسیاری تشکیلجلسات گیری،،تشکیل تصمیمگیری مدلهایتصمیم مدلهای دیگر 11 هوشمندی رقابتی – Competitive Intelligence • عوامل موثر : • قدرت پردازش و ذخیره اطالعات حجیم • تغییرات اساسی در قانون عرضه و تقاضا و اصل کمیابی بدلیل قابلیت تولیدانبوه و تکثیر مجدد کاالهای اقتصادی با کمترین هزینه ممکن • کاهش هزینه های تولیدی دراثر افزایش بهره وری وقدرت رقابت • کاهش موانع ورود به بازار و هزینه های مبادالت • تغییر ساختار سازمانها بسوی ساختار شبکه ای • کاهش وزن اقتصاد در کشورهای توسعه یافته و حرکت بسوی اقتصاد بی وزن ( در برابر وزن دانش ) 12 هوشمندی رقابتی – Competitive Intelligence • عوامل موثر : • اصل نوآوری بعنوان محور رقابت • جانشینی عدم تعادل و توازن در اقتصاد بجای اصل تعادل و توازن • تغییر سریع مدلها و باورهای ذهنی • سرعت در گرفتن عالیم بازار و درک تغییرات بازار • پویایی ،یادگیری مستمر در سازمان • کنترل مستمر محیط سیاسی و اقتصادی سازمان • مدیریت دانایی بعنوان رکن اصلی 13 هوشمندی رقابتی – Competitive Intelligence • عوامل موثر : • بکارگیری تکنولوژی های نوین • نیروهای زبده و متخصص • سرعت عمل باال • جایگزینی مدیریت کارآفرین بجای مدیریت متعارف • درک درستی از رقبا • بروز بودن سیستم های اطالعاتی و اطالعات ،و سرعت در چرخش اطالعات 14 - CMSسیستم مدیریت محتوا • جهت مدیریت ،نظارت ،و ارائه اطالعات شامل : – جمع آوری – نشر محتوا • ذخیره محتوا به صورت جزئی یا کلی با حفظ ارتباطات بین اجزاء کمک به کنترل بازبینی محتوا 15 سیستم مدیریت محتوا CMS - CMSچیست؟ CMSتر کیبی است از: • پایگاه داده حجیم • سیستم مدیریت اطالعات و اسناد • و سایر امکانات و بخش‌های نرم افزاری که برای این موارد استفاده می شود: • ذخیره و بازیابی • مقادیر عظیم اطالعات زنده سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر وب شما را قادر می سازد که: • یک شمای واحد و یکنواخت در کل شبکه ایجاد کنید • امکان نشر و به روزرسانی محتوا را با استفاده از ابزار ساده و در عین حال قدرتمند مبتنی بر مرورگر به تولید کنندگان محتوا می دهد • در کنار سایر برنامه های کاربردی امکان ارائه اطالعات از طریق وب را می دهد 16 سیستم مدیریت محتوا CMS - چه کسانی به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارند ؟ • وبالگ‌نویسان و صاحبان نشریات الکترونیکی برای به‌روز رسانی مداوم ،و ارائه اطالعات زیاد ،و همچنین به منظور ارتباط دو طرفه با بازدیدکنندگان و خوانندگان مطالب • سایت‌های تجاری ،آموزشی و اطالع‌رسانی با هدف ارائه اطالعات خدمات و سرویس‌های خاصی ،نظیر فروشگاه الکترونیک ،انواع فرم‌های دریافت اطالعات ،و... • سازمانهایی با حجم انبوه اطالعات 17 – Data Warehouseمعرفی • بعنوان بستری جهت انجام تحلیل های پیچیده • برای پاسخ به سواالتی نظیر ، What-Ifشبیه سازیهای مهم نظیر • معرفی محصولی جدید به بازار ،تعین سودآورترین محصوالت • ایجاد بستری برای انجام عملیات پیچیده جهت دست یابی به نتایج مهم در کوتاهترین زمان • مورداستفاده بعنوان بستر برای DSSو Expert System • بعنوان بستری برای پاسخگویی به سواالت ایجادشده درنتیجه پاسخگویی به هرسوال ،و جستجوهای پیچیده در نتیجه عملیات Aggregationبرروی آن • کمک به ایجاد درک ،دانش و نگرش مفهومی در مدیران •کمک به حل مسایل نیمه ساختاریافته •کمک به تست فرضیات در مدیران میانی و سطح باال •کمک به ساخت و ایجاد مدل و تست بر روی آن •بعنوان بستری برای کنترل فرآیند تصمیم گیری مدیریتی 18 – Data Warehouseمعرفی • دارای معماری انعطاف پذیر • بستری برای داده کاوی ( )DMو استفاده از نتایج برای شبکه های عصبی و هوش مصنوعی ROIبرای Data Warehouse • نسبت معکوس با حجم Data Warehouseبدلیل حجم زیاد یکپارچه سازی منابع داده ها • باالترین برای کاربردهای پشتیبانی و مهندسی عملیات باالترین • حداکثر برای سازمانهای تولیدی بعنوان اولین استفاده کنندگان DW • نسبت مستقیم با میزان هوشمندی پرس و جو ( ) Query 19 – Data Warehouseعوامل موفقیت • توجیه منطقی و محکم درسطح سازمان • آموزش مناسب کارکنان • قانع نمودن مدیران • اطمینان از کیفیت و یکپارچگی اطالعات و منابع اطالعاتی • حفظ امنیت برای داده ها • تعریف چشم انداز کوچکتر برای شروع کار • درگیر نمودن کاربر نهایی در این امر • برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت درست • ایجاد مدل مناسب برای داده ها و تست استرس • انتخاب درست ابزار و تکنولوژی 20 – Data Warehouseعوامل ریسک • نیاز به عملیات مهندسی مجدد • لزوم حمایت کافی مدیریت ارشد • لزوم همکاری پرسنل سازمان • کمبود متخصص IT • لزوم بررسی و تجدید زیرساخت و ساختار IT • لزوم ایجاد هماهنگی تکنولوژیکی DWبا زیرساخت IT • احتمال وابستگی به فروشنده محصول • لزوم ایجاد ظرفیت کافی و امکانات سخت افزاری مناسب برای ذخیره سازیهای عظیم داده ها • ناهماهنگی های بین منابع داده ،نظیر دادهای Transactionalازنظر ساختار ، واحدهای اندازه گیری ،نام گذاری و .... 21 مدیریت دانش – Knowledge Management ارزش خرد دانش اطالعات داده ها 22 مدیریت دانش -معرفی • عوامل نامعلومی که باعث رشد و افزایش ارزش کاال و خدمات می شوند مبتنی بردانش میباشند. • دانش برخالف محصوالت جدید و کارایی ،می تواند موجب مزیت پایدار باشد . • بر خالف سرمایه های مادی ،ارزش سرمایه ای دانش با استفاده ای که از آن می شود افزایش می یابد • فناوری اطالعات وسیله ای برای کسب و تبادل دانش است • بزودی دیگر شرکتها نمی توانند انتظار داشته باشند که تولیدات و خدمات که قبال باعث موفقیت آنها شده بود در آینده نیز زمینه ساز ادامه حیات آنها گردد . 23 مدیریت دانش -معرفی • شرکتها بطور روزافزون برپایه دانسته های خود از یکدیگر فاصله می گیرند • جستجوگری دانش بخش مهم فعالیت مدیران را تشکیل میدهد و حدود 20 درصد کار مدیران صرف جستجو برای کسب دانش و پاسخ به درخواست آن می شود . • مدیران 3/2دانش خود را از طریق تلفن و گفتگوی رودررو بدست آورده و تنها 3/1را با مراجعه به اسناد و مدارک بدست می آورند . • مدیران به بصیرت بیش از اطالعات نیاز دارند 24 مدیریت دانش دالیل طرح مدیریت دانش : رقابت جهانی نهضت کیفیت خواهی – ناکارآیی مفاهیم مدیریتی عرضه شده برای جلبمشتری نهضت کوچک سازی سازمانها ناتوانی اطالعات در ایجاد رفتار،عقاید ،هم افزایی های خالق و فرآیندهاینوین نیاز به مدیریت ارزش افزوده اطالعات و دانش در شرکتها تاثیر دانش آفرینی در توان پایایی سازمانها تاثیر مستقیم در تصمیم گیریهای سازمانی25 مدیریت دانش خواص دانش : ایجاد قابلیت قضاوت عملی تر بودن در مقایسه با اطالعات و داده ایجاد سرعت عمل بدلیل ایجاد دسترسی سریع به تخصص موردنیاز سازماندهی شده براساس باورها و ارزشها ایجاد مزیت رقابتی پایدار ایجاد همگرایی در تولید ،خدمات و افکار بعنوان دارایی سازمان ،با روند افزایشی بدلیل استفاده شدن از آن تاثیر در اقتصاد متغیر سازمانی نهفته در اذهان وغیرقابل بیان بطور جزیی یا کلی شامل مفاهیم قالبمند و آشکار26 مدیریت دانش راهبردهای انتقال دانش : - انتقال خلق الساعه دانش :عامل کسب موفقیت برای سازمان ،عالوه بر انتقال ساختمند شامل راهبردهای انتقال خلق الساعه نیز می باشد تاکید برروی نقش مسیوالن و ماموران ویژه در تحقیقات و آموزش ،و ایجاد انگیزه در آنان استفاده از IT انتقال افراد صاحب دانش از مرکزی به مرکز دیگر ایجاد امکان جذب دانش به این افراد و شرکت در خلق دانشی نو ایجاد فرصت کافی به این افراد برای انتقال دانش از راههای ممکن ایجاد اعتماد چند جانبه ،وجوه و زبان و فرهنگ مشترک شناسایی ارزشهای ارتباطات الکترونیکی و رودررو 27 سازگاری روش انتقال با فرهنگ سازمان مدیریت دانش راهبردهای انتقال دانش : - نمایشگاههای دانش و عرصه های آزاد مبادالت تسهیل دسترسی های تصادفیدانش مشهود با مکتوب نمودن و پایگاههای اطالعاتی ،و دانش نامشهود با روابط انسانی ( از ارشد ) نیاز به تحلیل گریایجاد مجموعه ای از وظایف و مهارتها در زمینه دریافت ،توزیع و استفاده از دانش ایجاد شان و احترام برای افراد صاحب دانش شناسایی افراد تیزهوش و کنجکاو و دانش طلب بدلیل دارا بودن توانایی خلق ،تسهیم و استفاده از دانش ساختار مسطح سازمانی 28 مدیریت دانش کاربردهای فناوری اطالعاتی : ‏ افزایش قابلیت دسترسی به دانش و تسریع در انتقال تسهیل درایجاد امکان استخراج دانش از ذهن افراد تسهیل درامکان مبادله اطالعات و تجارب در داخل و خارج سازمان تسهیل کاربردهای دانش مبتنی بر شبکه های جهانی ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر مباحثه به لوتوس نوتز( اینترانت ) ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر متن به وب و اینترنت ( ارتباط با بیرون سازمان و دستیابی به مطالب و اطالعات گوناگون ) تسهیل در ارتباط سامانه های مدیریت پایگاههای اطالعاتی ،ابزار سندیاب و شبکه هایارتباطی بطور یکپارچه • ابزار فناوری اطالعات در مدیریت دانش : شبکه ،نرم افزار و سخت افزار ،سرویسهای تحت وب مانند ویدیو کنفرانس29 مدیریت دانش ابزار فناوری دانش در مدیریت دانش : - - انباره و مخازن ،مانند اینترنت ،لوتوس نوتز و وب Grape Vineابزاری برای عرضه دانش هدفمند برطبق سفارش کاربر سامانه های Sandpointمانند هوور پایگاههای اطالعاتی ویژه هوش مصنوعی ( برای مدیریت حوزه های محدود دانش ،مسایل خاص ،مسایل تجاری ) شامل : سامانه های هوشمند ،استدالل مبتنی بر موارد ، CBRشبکه های عصبی سامانه های کاردان ،سازمان یافته براساس مجموعه ای از قوانین و نیازمند به استداللهای پیچیده محیطهای دانش متمرکز 30 مدیریت دانش عوامل موثر در توفیق طرح دانش : فرهنگ دانش محور زیربنای سازمانی و فی حمایت مدیریت ارشد پیوند ارزشمند صنعت و اقتصاد فرایندگرایی وضوح نگرش و بیان ابزارهای انگیزشی مهم سطوحی از ساختار دانش راههای چندگانه انتقال دانش -ترکیب فوق العاده مهارتهای فنی ،اقتصادی و انسانی 31 مدیریت دانش محورهای برنامه دانش : فناوری کیفیت ،مهندسی مجدد ،بهترین روشها یادگیری سازمانی تصمیم گیری -حسابداری 32 منابع کتاب مدیریت دانش.1 www.businessobjects.com .2 www.elite.com .3 www.wipro.co.in .4 www.rsearch.ibm.com .5 www.developer.com . 6 www.informationweek.com .7 www.business-intelligence.co.uk .8 www.datacommand.com .9 www.informationbuilders.com .10 www.datawarehouse.com .11 www.ITtoolbox.com .12 www.techguide.com .13 33

51,000 تومان