Niroohaye_mosalah_va_siasat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نیروهای مسلح و سیاست”

نیروهای مسلح و سیاست

اسلاید 1: نیروهای مسلح و سیاست

اسلاید 2:

اسلاید 3: السلام علیکم یا شهداء و الصالحین

اسلاید 4: قال علی(علیه السلام): لاَ يَحْمِلُ هذَا الْعَلَمَ إِلاَّ أَهْلُ الْبَصَرِ والصَّبْرِ وَالْعِلْمِ بِمَواضِعِ الحَقِ خطبه 173 امام علی(علیه السلام):اين پرچم ‏را جز افراد بينا، با استقامت و آگاه به موارد حق به دوش نمى‏كشند.

اسلاید 5: کارخواسته/ تحقیق/نیروی مسلح و سیاست1-کلیات: بیان مساله، اهمیت و ضرورت بررسی، مفهوم شناسی، پیشینه تحقیق، سوال پژوهش، هدف تحقیق2- بحث نظری: جایگاه آن در قانون اساسی، دیدگاهها واندیشه امام خمینی و امام خامنه ای، دیدگاههای نخبگان و نیروهای مسلح3- بحث تاریخی و الگوی عملی: نقش نیروی مسلح در تحولات سیاسی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی4-تحلیل وضعیت و ارزیابیجمع بندی و نتیجه گیری

اسلاید 6: هدف درس: آشنا ساختن دانشجویان با سازمان و تشکیلات نیروهای مسلح و رابطه آن با سیاست

اسلاید 7: اهميت بحث در نظام جمهوري اسلامي ايران، موضوع نيروهاي مسلح از نظر اعتقادي نيز مورد توجه قرار گرفته است، زيرا مبناي حكومت ايران اعتقادات اسلامي است و يكي از تفاوت‌هاي اساسي حكومت اسلامي با ساير نظام‌هاي سياسي، امور نظامي آن است. ديدگاه اسلام درخصوص دفاع و جهاد، زيربناي ساختار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي است. براساس عقايد اسلام، امور نظامي منحصر به ارگان و يا افراد خاصي نيست، بلكه عموم مردم وظيفه دارند براي حفظ و حراست از اسلام و مرزهاي حكومت اسلامي بكوشند. در حالي كه در غالب كشورها اين امر به عنوان شغل براي گروهي از مردم يا با ديدي آرماني‌تر، به عنوان يك امر ملي و با انگيزه ميهن‌پرستي و وطن‌دوستي قلمداد مي‌شود، در اسلام از منظري بالاتر و والاتر به عنوان وظيفه الهي محسوب مي‌گردد.

اسلاید 8: www.themegallery.comCompany Logoمقدمه : تعريف نيروهاي مسلح نيروهاي مسلح «به ستاد فرماندهي كل قوا، ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي انتظامي و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته، اطلاق مي‌شود».

اسلاید 9: www.themegallery.comCompany Logoمقدمه : تعريف سیاست الف) سیاست (Politic) : برخی مشتق از واژه یونانی Polics می داندد که دارای دو نوع معنی است :1- شهر ، شهرها و شهر دولت2- دژ ، دولت و جامعه سیاسیمعنی اصطلاحی : در هر دو صورت به معنی علم حکومت بر شهر یا علم اداره شهرها خواهد بود.ب) سیاست ( Policy): برخی معتقدند اقتباس از کلمه Policy به معنای خط مشی، تدبیر ، طرح ، نقشه ، رویه ، برنامه و مصلحت اندیشی است. به بیان دیگر Policy طرح کلی و رئوس مطالب برای اقدام یا برنامه و نظر و عمل سیاسی است. در زبان فارسی کلمه سیاست به معنی حکم راندن ، ریاست، اداره و تدبیر نمودن نیز است. بنابراین در فارسی هم به معنای حکومت و برنامه و یا تصدی و نیز تدبیر امور مردم و مملکت آمده است.در بعضی از تعاریف سیاست را هنر و در بعض دگر فن اداره کشور یا کشورداری تعریف کرده اند.

اسلاید 10: وظایف نيروهاي مسلح در قانون اساسي جمهوري اسلامي: 1- پاسداري از استقلال و تماميت ارضي كشور، كه برعهده ارتش است.2- پاسداري از انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران كه بر عهده سپاه پاسداران مي‌باشد.3- استقرار نظم و امنيت و تأمين آسايش عمومي و فردي و نگهباني و پاسداري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي، كه بر عهده ناجاست.ملاحظات:- ممنوعيت بيگانگان در ارتش و نيروي انتظامي. - ممنوعيت استقرار پايگاه نظامي خارجي.- استفاده از امكانات نيروهاي مسلح در زمان صلح.

اسلاید 11: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران مسئول حفظ حكومت و نظام اسلامي، دستاوردهاي انقلاب اسلامي، استقلال و تماميت ارضي، تأمين امنيت و مقابله با مهاجمان خارجي و نيز دفع خطرهاي داخلي و خارجي مي‌باشند. بنابراين، در نظام جمهوري اسلامي بالاصاله حفظ كشور، نظام و دستاوردهاي جمهوري اسلامي به عهده نيروهاي مسلح مي‌باشد، اگرچه پشتوانه مردمي و اسلامي بودن نظام ايران، بسيج توده‌هاي ميليوني را عامل مصونيت‌ساز آن در سه دهه گذشته نموده است.ده گذشته نموده است.

اسلاید 12: دولت مؤظف است به منظور تقويت بنيه دفاعي كشور و ارتقاي توان بازدارندگي نيروهاي مسلح و حفاظت از تماميت ارضي و امنيت كشور و آمادگي در برابر تهديدات و حفاظت از منافع ملي، انقلاب اسلامي ايران و منابع حياتي كشور و هوشمندسازي سيستم‌هاي دفاعي، اقدامات لازم را براي تحقق موارد مذكور به عمل آورد:1- تقويت مؤلفه‌هاي بنيه دفاعي.2- ارتقاء فناوري‌هاي نوين و هوشمند و سيستم‌هاي اطلاعاتي در به‌ كارگيري سامانه‌هاي دفاعي.3- بهينه‌سازي و بهبود ساختارهاي چابك و پاسخگو در دفاع ملي.4- ارتقاء حضور و سهم نيروهاي مردمي در استقرار امنيت و دفاع از كشور. وظایف دولت در حمایت از نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 13: 5- نوسازي و بازسازي و بهبود صنايع دفاعي.6- ارتقاء ابتكارعمل و توان مقابله مؤثر در برابر تهديدها و حفاظت از منافع ملي، منابع حياتي و انقلاب اسلامي ايران.7- ارتقاء سطح آموزش، تحقيقات، فناوري در بخش دفاع و گسترش همكاري‌ها با مراكز علمي دانشگاهي.8- حضور و استقرار متناسب با تهديدها در حوزه‌هاي آبي كشور.9- ارتقاء منزلت اجتماعي و معيشت كاركنان نيروهاي مسلح.10- رعايت اصول پدافند غيرعامل در طراحي و اجراي طرح‌هاي حساس و مهم. وظایف دولت در حمایت از نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 14: نیروهای مسلح و هویت ملینيروهاي مسلح مي‌توانند براي گسترش و تعميق روح و فرهنگ ايراني در تار و پود سازمان‌هاي نظامي اعم از ارتش، سپاه پاسداران، نيروي انتظامي و وزارت دفاع، اهداف زير را تحقق بخشند:الف) كمك به روند جامعه‌پذيري اعضا.ب) آشنايي بيشتر با هويت ديني ـ ملي.ج) برانگيختن حس احترام به تاريخ گذشته و تجليل آنها.د) اقناع حس كنجكاوي و توانايي براي فهم مباني و مؤلفه‌هاي زندگي جمعي.ه‍.) پرورش روحيه حفظ ميراث فرهنگي، هنري و تاريخ.و) توسعه هوشياري گروهي و افزايش اعتماد به نفس.ز) ايجاد حس افتخار و غرور ملي.ح) تقويت معرفت ديني، معنويت و بصيرت انقلابي.ط) ارتقاء آمادگي براي دفاع همه‌جانبه از انقلاب و نظام اسلامي. روح حاكم بر نيروهاي مسلح، نفي و طرد خودباختگي، حفظ عزت و استقلال‌خواهي، ايستادگي و پايداري، مقابله با ترفندهاي نوين دشمنان ايران اسلامي، آمادگي فداكاري براي نظام اسلامي و وفاداري به ملت و رهبري است. جلوه‌هاي اين نگاه هويتي را در مراسم صبحگاه، كلاس‌ها و همايش‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي، اردوها و رزمايشات و امثالهم می توان استنباط كرد.

اسلاید 15: جایگاه نیروهای مسلح و سیاست در علوم سازمان نیروهای مسلح به مثابه یک نهاد اجتماعی خاص، موضوع جامعه شناسی نظامی را تشکیل می دهد. همچنین بررسی منشأ اجتماعی و رفتار نیروهای مسلح و چگونگی روابط انسانی درونی آنها از موضوعات و مسائلی است که جامعه شناسی نظامی به آن توجه می کند. بررسی ابعاد سازمانی واجتماعی نیروهای مسلح بر اساس قانون و نیز نقش ها، ساختارها و عملکرد از دیگر حوزه های جامعه شناسی نظامی است. بنابراین ساختار سازمانی، ساختار اجتماعی نیروهای مسلح و نیز نقش و عملکرد نظامیان در پویش تصمیم گیری سیاسی از موارد مهم مطالعه رشته جامعه شناسی نظامی است. گذشته نموده است.

اسلاید 16: عوامل موثر بر رشد مطالعات جامعه شناسی نظامی در جمهوری اسلامی ایران 1- استقرار جمهوری اسلامی و طراحی توطئه های جنگ داخلی، کودتا، عملیات های تروریستی و حفظ امنیت داخلی 2- جنگ تحمیلی و حماسه 8 سال دفاع مقدس3- حضور آمریکا در منطقه و تجاوز به افغانستان و عراق4- جنگ نیابتی رژیم صهیونیستی در حمله به لبنان و غزه 5- جنگ نیابتی گروهک تروریستی تکفیری داعش در سوریه و عراق و...

اسلاید 17: وظایف نیروهای مسلح در آموزه های دینیامام علی(ع) درعهدنامه مالک اشتر فرمود: فالجنود باذن الله حصون الرعیه و زین الولاۀ و عزالدین، و سبل الامن و لیس تقوم الرعیه الا بهم (نامه 53). سپاهیان به اذن خداوند، دژهای محکم مردم و پاسداشت امت و زینت فرمانروایان و عزت دین و افزار امنیت اند که مردم بدون یاری آنان آسایس نخواهند یافت.الف) دفاع از مکتب: « در تشکیل و تجهیز نیروهای دفاعی کشور توجه بر آن است که ایمان به مکتب اساس و ضابطه باشد (مقدمه قانون اساسی). ب) دفاع از میهن : میهن اسلامی شامل همه سرزمین های اسلامی می شود و حفظ و مراقبت از آن در مقابل هجوم دشمن بر همه از جمله نیروهای مسلح بر اساس آیه قرآنی « و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» لازم است. ج) حفظ امنیت: حفظ امنیت و مقابله با شورشهای داخلی و سرکوب توطئه عوامل خارجی بر اساس کلام علی(ع) «فیامن المظلومون من عبادک.»

اسلاید 18: نظام دفاعی اسلام : ضرورت آمادگی دفاعی در برابر دشمنان 1- آمادگی نظامی: بر اساس آیه واعدوا لهم مااستطعتم من قوه آمادگی از لحاظ تسلیحات و توانمندی های نظامی لازم است.2- آمادگی فکری: بر اساس آیه ود الذین کفروا لو تغفلون عن اسلحتکم و امتعتکم (نساء-102) کافران انتظار دارند که شما از اسلحه و امکانات خود غفلت کنید.وضع اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی و توانمندی های دشمن مورد رصد و توجه قرار گیرد.3- آمادگی اقتصادی: بر اساس آیه و ما تنفقوا من شی فی سبیل الله یوف الیکم (انفال- 60) هر جه در راه خدا(و تقویت بنیه دفاعی) انفاق کنید به صورت کامل به شما بازگردانده خواهد شد توان اقتصادی جامعه تقویت گردد.4- آمادگی روحی: بر اساس آیه قل هل تربصون بنا الا احدی الحسنیین( توبه 54)(به دشمنان) بگو آیا غیر از یکی از دو نیکی برای ما انتظار می کشید.لازم است امادگی روحی از را معارف اسلامی ایجاد شود.

اسلاید 19: انواع تهاجم های دشمن و انواع دفاع ها بر اساس آن انواع تهاجم های دشمن1- تهاجم نظامی2-تهاجم سیاسی3- تهاجم اقتصادی4- تهاجم فرهنگیانواع جهاد1- جهاد اکبر(جهاد با دشمن درونی)2-جهاد اصغر(جهاد با دشمن بیرونی) - جهاد کبیر - جهاد قلبی - جهاد زبانی(امر به معروف و نهی از منکر) - جهاد قلمی - جهاد با مال - جهاد نظامی در مقابل دشمن با اهدای جان

اسلاید 20: ابعاد بیداری و هوشیاری نیروهای مسلح 1- هوشیاری فرهنگی: - شناخت فرهنگ انقلاب اسلامی -مکتبی بودن (خودسازی،ساده زیستی، روحیه شهادت طلبی، نه ظالم ، نه مظلوم) - تبعیت از ولایت فقیه - مردمی بودن بسیجی بودن :2-هوشیاری نظامی - آموزش نظامی - برخورداری از نیروی انسانی کافی و کارامد - به کارگیری تکنولوژی پیشرفته نظامی - آمادگی روحی و رزمی برای دفاع :3- هوشیاری سیاسی - آشنایی با اهمیت ژئوپلتیک ایران در منطقه - آشنایی با نقش ایران درامنیت منطقه - آشنایی با اهمیت ایران به عنوان ام القرای انقلاب اسلامی - دشمن شناسی

اسلاید 21: 4- هوشیاری اطلاعاتی و امنیتی - شناخت سازمانهای اطلاعاتی - آشنایی با شیوه های اطلاعاتی دشمن - آشنایی با روشهای مصونیت بخشی امنیتی به سازمان و فردمهم ترین خلا فکری و معنوی که سبب نفوذ دشمن در نیروهای مسلح می شود:نفوذ اندیشه های بیگانه و التقاطی در سیستم فکری قوای مسلحرخنه فرصت طلبان و افراد ظاهرالصلاح به اسم اسلامجدایی اسلام نیروهای مسلح از اسلام روحانیت خط امامجدایی نیروهای مسلح از اسلام فقاهتی و ناب محمدی(ص)گروه گرایی و تحزبعدم اتکای به مردم و از دست دادن این پشتوانه عظیماز دست دادن روحیه انقلابی پاسداری از انقلاب اسلامیتردید در اطاعت از ولی فقیهعدم تلاش برای حفظ تزکیه، تصفیه و تهذیب نفس قوای مسلحابعاد بیداری و هوشیاری نیروهای مسلح

اسلاید 22: جایگاه نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران جـوامـع انسانى براى حفظ حکومت ، استقلال و تمامیت ارضى و تامین امنیت خود ناگزیر از فـراهم نمودن نیروى نظامى هستند. استقلال و امنیت هر کشور و دولت اعم از داخلى و خارجى نیز در پرتو قدرت و توان نظامى تامین مى گردد. مقابله با مهاجمان خارجى یا کسانى کـه در داخـل کـشـور بـا نـقـض قـوانـیـن، امـنـیـت اجـتـمـاعـى را مـخـتـل مـى کـنند، جز با توان نظامى حل نمى شود. از این رو کشورهاى مختلف بدین منظور تشکیل و سازماندهى نیروهاى مسلح خود را در راستاى دفع خطرهاى خارجى و داخلى طراحى مـى کـنـنـد و بـا تـشـکـیـل سـازمـانها و نهادهاى نظامى خاص ، افراد کارآمد و توانا را به استخدام در مى آورند.

اسلاید 23: جایگاه نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران در نـظـام جـمـهورى اسلامى ایران، موضوع نیروهاى مسلح از نظر اعتقادى نیز مورد توجه قـرار گـرفـتـه است ؛ زیرا مبناى حکومت ایران ، اعتقادات اسلامى است و یکى از تفاوتهاى اسـاسـى حـکـومـت اسلامى با سایر نظامهاى سیاسى ، امور نظامى آن است . دیدگاه اسلام نـسـبت به دفاع و جهاد، زیربناى ساختار نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران است . بر اسـاس عقاید اسلام ، امور نظامى منحصر به ارگان و یا افراد خاصى نیست، بلکه عموم مـردم وظیفه دارند براى حفظ و حراست از اسلام و مرزهاى حکومت اسلامى بکوشند. در حالى کـه در غـالب کـشـورهـا ایـن امر به عنوان شغل براى گروهى از مردم یا با دیدى آرمانى تـر، بـه عـنـوان یـک امـر مـلى و با انگیزه میهن پرستى و وطن دوستى تلقى مى شود، در اسلام از منظرى بالاتر و والاتر به عنوان یک وظیفه الهى محسوب مى گردد. قـرآن مـجـیـد، ارزش والاى جهاد: َفَضَّلَ اللّهُ الُمجَاهِدِینَ عَلَى القَاعِدِینَ اجْرا عَظِیما. (نساء: 95) و خداوند، مجاهدان را بر نشستگان ، با پاداش عظیمى برترى بخشیده است .

اسلاید 24: 1. نیروهاى مسلح در قانون اساسی 1 ـ 1. پاسدارى از استقلال و تمامیت ارضى کشور بـه اسـتـقـلال کـشـور بـایـد بـه عـنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر توجه نمود. حفظ و حـراسـت از حـدود و ثـغـور مـرزهـا، ضـامـن اسـتـقـلال کـشـور اسـت . اسـتـقـلال یـکـى از اهداف متعالى جمهورى اسلامى است 158 و دولت موظف است همه امکانات خـود را بـراى تـقـویـت بـنـیـه دفـاع مـلى و بـراى حـفـظ اسـتـقـلال و تـمـامـیـت ارضـى کـشـور... بـه کـار بـرد.159 در مـقـابـل ، هـیـچ فـرد یـا گـروه یـا مـقـامـى حـق نـدارد بـه اسـتـقـلال و تـمـامـیـت ارضـى کـشـور خـدشـه اى وارد کـنـد.160 بـنـابـرایـن ، اسـتـقـلال اصـل مـقـدسـى بـه شـمـار مى رود که براى حفظ آن ، بى هیچ مضایقه اى باید عمل کرد. قانون اساسى ، پاسدارى از استقلال و تمامیّت ارضى کشور را بر عهده ارتش قرار داده تا بر اساس ضوابط مقرّر انجام وظیفه نمایند. گذشته نموده است.

اسلاید 25: 2 ـ 1. پاسدارى از انقلاب و نظام جمهورى اسلامى ایران انـقـلاب اسـلامـى ایـران از مـشـارکـت و مـبـارزه ایـثـارگـرانـه و هـمـه جـانـبـه مـردم شـکـل گـرفـت و حـرکـت کـرد و بـه ثمر نشست . یکى از زمینه هاى مشارکت مردم ، همکارى و هـمـیارى گروهها و اقشار مستعدّ و مؤ من به انقلاب بود که با تواناییها و امکانات محدود، قـبـل از پـیـروزى انـقـلاب ، خـود را براى جهادى که ممکن بود در پیش باشد، آماده کردند. بسیارى از آنها در مبارزات مسلحانه جریان انقلاب به شهادت رسیدند و بسیارى دیگر در پـیروزى انقلاب و استقرار نظام ، بیشترین مساعدتها را نمودند و بعد از پیروزى ، سپاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامـى را تـشـکـیـل دادنـد. قـانـون اساسى جمهورى اسلامى ایران ، «نـگـهـبـانـى از انـقـلاب اسـلامـى و دسـتاوردهاى آن را به عهده این نهاد مردمى و انقلابى گذاشته است» . مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامى ، نظام مقدس جمهورى اسلامى است . بـنـابـرایـن دفاع از این نظام نیز بر عهده سپاه پاسداران مى باشد. دفاع از انقلاب و دستاوردهاى آن به طور مسلم محدود به دفاع از مرزها و دشمنان خارجى نیست ؛ بلکه دفاع از انقلاب هم در مرزها و در داخل و شامل تمام ابعاد نظامى ، امنیتى ، سیاسى ، فرهنگى و... است .گذشته نموده است. 1. نیروهاى مسلح در قانون اساسی

اسلاید 26: 3 ـ 1. ممنوعیت عضویت بیگانگان در ارتش و نیروى انتظامى نـیـروهـاى مـسـلح ، در مـقـام دفـاع از حـاکـمـیت ملى و استقلال و وحدت و تمامیّت ارضى ، در مـقـابـل بـیـگـانـگـان قـرار دارد. انـجـام وظیفه توسط این نیروها، بیش از آنکه انتخاب یک شـغـل بـاشـد، مـتـکى بر عشق و علاقه به آب و خاک و میهن و سرباختن در راه حفظ مقدسات کـشور است . بدین معنى که مردم یک کشور هم از نظر سابقه طولانى سکونت و هم از نظر وابستگیهاى آبا و اجدادى ، به سرزمین خود علاقه مند مى شوند و براى حفظ آن در صحنه هـاى نـبـرد و در دفـاع از اسـتـقلال و تمامیت ارضى کشور و دین و مذهب خود جان مى بازند. بـدون شک ، وابستگیهاى مذکور در وجود بیگانگان یافت نمى شود. علاوه بر آن ، حضور آنـان در نـیـروهـاى مـسـلح مـمکن است به نفع دشمن و به ضرر کشور باشد. به همین دلیل ، قانون اساسى ، عضویت بیگانگان در ارتش و نیروى انتظامى را ممنوع کرده و مى گوید: هیچ فرد خارجى به عضویت در ارتش و نیروهاى انتظامى کشور پذیرفته نمى شود .گذشته نموده است. 1. نیروهاى مسلح در قانون اساسی

اسلاید 27: 4 ـ 1. ممنوعیت استقرار پایگاه نظامى خارجى در حـال حـاضـر هـر چـنـد بـه ظـاهـر دوره اسـتـعـمـار بـه سـر رسـیـده اسـت ، امـا اشـکـال جـدیـدى از سـلطـه جـایـگـزیـن آن شـده است که خطرش نه تنها دست کمى از خطر اسـتـعـمـار در گـذشته ندارد، بلکه بسیار خطرناک تر و شدیدتر از آن است . کشورهاى بـزرگ هـمیشه سعى مى کنند در کشورهاى دیگر براى گسترش سلطه سیاسى ، نظامى ، اقـتـصـادى ، فـرهـنـگـى ، امـنیتى و.... پایگاههاى نظامى داشته باشند. پایگاه نظامى یک کـشـور در کـشـور دیـگـر، جـزئى از حـاکـمـیـت نظامى آن در کشور مستقر بوده و در نتیجه ، تـجـاوز آشـکـار بـه حـاکـمـیـت مـلى کـشـور مذکور مى باشد. با توجه به سابقه حضور نـظـامـیـان آمـریـکـا در ایـران و مـوقعیت مهم جغرافیایى برجسته ایران در منطقه ، ممکن است درآیـنـده نـیـز کـشـورهـاى اسـتعمارگر و زورگو، خواستار داشتن پایگاه نظامى در ایران بـاشـنـد. از ایـن رو، تـدویـن کـنـنـدگـان و تصویب کنندگان قانون به آن توجه کرده و اسـتـقـرار هـر گـونـه پـایـگـاه نـظـامـى در کـشـور را مـمـنـوع سـاخـتـه انـد بـه هـمـیـن دلیل ، در قانون آمده است . استقرار هر گونه پایگاه نظامى خارجى در کشور هر چند به عنوان استفاده هاى صلح آمیز ممنوع مى باشد .گذشته نموده است. 1. نیروهاى مسلح در قانون اساسی

اسلاید 28: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 5 ـ 1. استفاده از امکانات نیروهاى مسلح در زمان صلح نـیـروهـاى مـسـلح بـه دلیـل اهـمـیـت امـور نـظامى ، داراى تجهیزات پیشرفته و توان فنى بـالایـى هـسـتـند. معمولاً در کشورهاى مختلف ، صنعت نظامى از پیشرفته ترین صنایع آن کشور مى باشد و بهترین متخصصین بویژه در زمینه هاى فنى و صنعتى را جذب مى کنند. در زمـان صـلح ایـن تـوان و اسـتعداد، قابل استفاده در امور غیر نظامى است . از این رو، با رعـایـت جـنـبـه هـاى مـنـطـقـى و حـفـظ تـوان و هـدف اصـلى از تـشـکـیـل نیروهاى نظامى که همانا آمادگى رزمى است ، مى توان از این توان در زمینه هاى تولیدى و عمرانى بهره جست و به همین دلیل قانون در این باره مى گوید: دولت بـایـد در زمان صلح از افراد و تجهیزات فنى ارتش در کارهاى امدادى ، آموزشى ، تـولیـدى و جـهـاد سـازنـدگـى بـا رعـایـت کـامـل مـوازیـن عدل اسلامى استفاده کند، در حدّى که به آمادگى رزمى ارتش آسیبى وارد نیاید. مـاده ده اسـاسـنـامـه سـپـاه پـاسـداران انـقلاب اسلامى نیز، انجام خدمات امدادى ، آموزشى ، تـولیـدى و جـهـاد سـازنـدگـى را بـه درخـواسـت دولت در زمـان صلح به عنوان یکى از ماءموریتهاى سپاه پیش بینى نموده است . نموده است.

اسلاید 29: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 6 ـ 1. منع بهره بردارى شخصى از امکانات ارتش سـابـقـه تـاریـخـى ایـن مـوضـوع را بـایـد در پـیـشـیـنـه تـاریـخـى قـبـل از انقلاب پى جست . در رژیم پهلوى ، براى جذب اُمرا و فرماندهان ارتش شاهنشاهى از روشـهـاى مـادىِ صـرف و ایـجـاد تـمـایـزات کـاذب اقـدام مـى گـردیـد. بـه هـمـیـن دلیل ، افسران و فرماندهان نظامى به راحتى از امکانات ارتش که با هزینه ملت و براى اسـتـفـاده در امـور نظامى فراهم شده بود، به صورت شخصى استفاده مى کردند. حتى از سـربـازان تـحـت عـنـوان گـمـاشـتـه بـه صـورت خـدمـتـکـار در مـنـزل خود استفاده مى کردند و عده اى از جوانان ایران که به نام خدمت به کشور به خدمت نـظـام، اعـزام مـى شـدنـد، در عـمـل بـه عـنـوان خـدمـتـکـار شـخـصـى بـه مـنـازل افـسـران ارشـد، مـعـرفـى مـى شـدنـد. مـفـهـوم خدمت وظیفه به نوعى بهره کشى از فـرزنـدان مـردم ایـران تـبـدیـل شـده بـود. ایـن امـر به نحوى یادآور نوعى برده دارى و بـربـریـت تـاریـخى بود. به همین دلیل و براى جلوگیرى از سوء استفاده این چنینى در آینده در قانون آمده است : هـر نـوع بـهـره بـردارى از وسـایـل و امـکـانات ارتش و استفاده شخصى از افراد آنها به صورت گماشته ، راننده شخصى و نظایر اینها، ممنوع است .گذشته نموده است.

اسلاید 30: 2. تعریف نیروهاى مسلح و ساختار آن نـیـروهـاى مـسـلّح ((بـه سـتاد فرماندهى کل قوا، ارتش ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و نیروى انتظامى و وزارت دفاع و سازمانهاى وابسته ، اطلاق مى شود.)) 1 ـ 2. ستاد فرماندهى کل قوا سـتـاد فـرمـانـدهـى کـل قـوا ((بـه مـجـمـوعـه سـازمـان سـتـاد فـرمـانـدهـى کـل قـوا و سـازمـانـهـا و دفاتر پیوسته و وابسته و قسمتهایى که بنابر امر فرماندهى مـعـظـم کـل قـوا، پـشـتـیـبـانـى آنـهـا بـه سـتـاد فـرمـانـدهـى کـل قـوا، مـحـول شـده اسـت ، اطـلاق مـى گـردد.)) ((سـتـاد فـرمـانـدهـى کـل قـوا، سـتـاد فـرمـانـدهى معظم کل قوا در نیروهاى مسلح بوده و معظم له را در اداره امور نیروهاى مسلح ، یارى مى نماید.)) سـتـاد فـرمـانـدهـى کـل قـوا در طـول سـتـاد مـشـتـرک ارتـش جـمهورى اسلامى ایران ، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، ستاد نیروى انتظامى و در رده بالاتر از آنهاست و بر حـسـب مـاءمـوریـت و فـرامـیـن و تـدابـیـر ابـلاغـى مـقـام مـعـظـم فـرمـانـدهـى کل قوا انجام وظیفه مى کند. فرماندهى کل نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران با مقام معظم رهبرى است . فرماندهان ، رؤ سا و مدیران در تمام سلسله مراتب در حدود اختیارات مصوب سازمانى از طرف معظم له ، فـرمـانـدهـى ، ریـاسـت و یـا مـدیـریـت خواهند داشت ؛ امّا چنانچه مقام معظم فرماندهى کل قوا، تمام یا قسمتى از اختیارات خود را به شخص دیگرى تفویض فرمایند، دستورات آن شخص در حدود اختیارات تفویض شده لازم الاجراء خواهد بود.

اسلاید 31: 2. تعریف نیروهاى مسلح و ساختار آن دفـتـر عـقـیـدتـى سـیـاسـى فـرمـانـدهـى کـل قـوا، دفـتر عمومى حفاظت اطلاعات فرماندهى کـل قـوا، سـازمان عقیدتى سیاسى و حفاظت اطلاعات ارتش ، نمایندگى ولى فقیه و حفاظت اطـلاعـات در سـپاه ، عقیدتى سیاسى و حفاظت اطلاعات در نیروى انتظامى و وزارت دفاع و پـشـتـیـبـانـى نـیـروهـاى مـسـلح بـه عـنـوان بـخـشـى از سـتـاد فـرمـانـدهـى کل قوا، ارتش جمهورى اسلامى ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ، نیروى انتظامى و وزارت دفـاع و پـشـتـیـبـانـى نـیـروهـاى مـسـلح هـسـتـنـد کـه بـا سـلسـله مـراتـب مـسـتـقـل و مـتمرکز مستقیماً تحت امر مقام معظم رهبرى و در کنار نیروهاى مسلح انجام وظیفه مى نمایند. نـیـروهـاى مـسـلح جـمـهورى اسلامى ایران از بالاترین مقام تا پایین ترین رده به وسیله فـرمـانـدهـان، رؤسـا یـا مـدیـران کـه از طـرف مـقـام مـعـظـم فـرمـانـدهـى کل قوا، فرماندهى یا ریاست یا مدیریت دارند مانند حلقه هاى زنجیر به هم پیوسته بوده که در اصطلاح آن را سلسله مراتب گویند.

اسلاید 32: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 2 ـ 2. ارتش جمهورى اسلامى ایران ارتـش جـمـهورى اسلامى ایران ((به مجموعه ستاد مشترک ، نیروى زمینى ، نیروى هوایى ، نیروى دریایى و سازمانهاى وابسته به آنها اطلاق مى گردد.)) 1 ـ 2 ـ 2. ویژگیهاى ارتش جمهورى اسلامى ایران بنابر قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران : ارتش جمهورى اسلامى ایران باید ارتشى اسلامى باشد که ارتشى مکتبى و مردمى است و بـایـد افـرادى شـایسته را به خدمت بپذیرد که به اهداف انقلاب اسلامى ، مؤ من و در راه تحقق آن فداکار باشند.2 ـ 2 ـ 2. ماموریت و وظایف ارتش جمهورى اسلامى ایران بنابر ماده هفت قانون ارتش جمهورى اسلامى ایران ، مصوب 7 / 7 / 1366، مجلس شوراى اسلامى و اصلاحات بعدى آن ، وظایف و ماءموریتهاى آن عبارت اند از: 1. آمـادگـى و مـقـابـله در بـرابـر هـر گـونـه تـجـاوز نـظـامـى عـلیـه استقلال ، تمامیت ارضى ، نظام جمهورى اسلامى ایران و منافع کشور؛ 2. همکارى با نیروى انتظامى و سپاه پاسداران در مقابله با اشرار، یاغیان ، قاچاقچیان ، تجزیه طلبان و جریانات براندازى در مواقع ضرورى بنا به دستور؛ 3. آمـادگـى بـراى هـمـکـارى بـا سـپـاه پـاسـداران در کـمـک بـه مـلل مـسـلمـان و مـسـتـضعف غیر معارض با اسلام در دفاع از خود در برابر تهدید و تجاوز نظامى بنا به درخواست آنان و بنا به دستور؛

اسلاید 33: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 2 ـ 2 ـ 2. ماموریت و وظایف ارتش جمهورى اسلامى ایران 4. در اخـتـیـار قرار دادن افرادى که در استخدام ارتش هستند و تجهیزات فنى خود بنا به درخـواسـت دولت در اجـراى اصـل 147 قـانـون اسـاسـى و بـا رعـایـت کامل موازین عدل اسلامى در حدى که به آمادگى رزمى ارتش آسیبى وارد نشود؛ 5. سـازمـاندهى ، آموزش ، تجهیز و گسترش نیروهاى زمینى ، هوایى و دریایى متناسب با امکانات و تهدیدات ، براى انجام ماءموریتهاى محوله ؛ 6. تلاش پیوسته براى حاکمیت کامل فرهنگ و ضوابط اسلامى در سازمانهاى وابسته به آنها؛ 7. آمـاده سـاخـتـن مـردم بـراى دفـاع مـسلحانه از کشور و نظام جمهورى اسلامى در چارچوب قانون خدمت وظیفه عمومى ؛ 8. کمک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در آموزش و سازماندهى بنا به دستور؛ 9. اقـدامـات لازم در جـهـت نـیـل بـه خـودکـفـایـى در کـلیـه زمـیـنـه هـا از قبیل صنعتى ، آموزشى ، تدارکاتى ، اطلاعاتى ، روشها و سازماندهى ؛ 10. اقدام لازم براى کسب اطلاع از اوضاع ، رویدادها و تحولات سیاسى ، نظامى آشکار و نـهـان مـنـطـقـه و جـهـان و ارزیـابـى مـسـتـمـر تـهـدیـدات و تـوان رزمـى دشـمـنـان بالفعل و بالقوه ؛ 11. تـلاش مـداوم و مـسـتـمـر در جـهت حفظ و صیانت ارتش و سازمانهاى وابسته به آنها در زمینه هاى امنیتى ؛ 12. ایـجـاد تـسـهیلات لازم براى همکارى سپاه پاسداران با ارتش در مواقع ضرورى که شوراى عالى امنیت ملى ، تعیین مى نماید.

اسلاید 34: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 3 ـ 2. سپاه پاسداران انقلاب اسلامى پـس از پـیـروزى انـقلاب اسلامى در سال 1357 ه‍.ش ، عده اى از نیروهاى انقلابى براى دفـاع مـسـلّحانه از انقلاب اسلامى و تداوم آن به صورت خود جوش و مردمى جمع شدند و بـه مـقـابـله با ضد انقلاب و پس مانده هاى رژیم شاه برخاستند. در همین زمان چند نفر از ایـن افـراد در قـم به ملاقات حضرت امام خمینى (ره ) رفتند. امام خمینى (ره ) در این دیدار دسـتـور تشکیل یک نیروى مسلح مکتبىِ مستقل از دولت موقت را صادر کردند. این دستور عملاً فـرمـان تـشـکـیـل سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسلامى بود. در پى این فرمان ، گروهى از بـنـیـانـگـذاران سـپـاه ، اسـاسـنامه اى را در نُه ماده و نُه تبصره تهیه کرده ، به تصویب شـوراى انـقـلاب رسـانـدنـد و سپس احکام شوراى فرماندهى سپاه از سوى شوراى انقلاب صادر شد و در دوم اردیبهشت 1358 ، این نهاد انقلابى و مردمى با انتشار بیانیه اى به طور رسمى اعلام موجودیت کرد. سـپـاه پـاسداران به عنوان یک نهاد انقلابىِ خودجوش، آن چنان موجودیتى پیدا کرده بود کـه هیچ کس نمى توانست آن را نادیده بگیرد. علاوه بر این ، جذب این نیروى انقلابى در سـازمـان و تـشـکـیـلات در هـم ریـخـتـه و در حـال بـازسـازى ارتـش نـیـز بـه دلیـل تـفـاوتـهـاى فکرى و نهادى ، غیر ممکن به نظر مى رسید. بدین جهت بود که مجلس خـبـرگـان تـصـویـب قـانـون اسـاسى با درک مراتب پایدارى ، حراست و حفاظت از انقلاب اسـلامـى و دسـتـاوردهاى مهم آن بر موجودیّت سیاسى و واقعیت اجتماعى آن صحّه گذاشت و بـر تـاسـیـس آن بـه عـنـوان یـکـى از نـیـروهـاى مـسـلح قـانـونـى در اصل 150 قانون اساسى، مهر تایید نهاد.

اسلاید 35: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 1 ـ 3 ـ 2. تعریف سپاه پاسداران انقلاب اسلامى سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامـى بـه مـجـمـوعـه سـتـاد کـل ، حـوزه نـمـایندگى ولى فقیه در سپاه ، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه ، نیروى زمینى ، هـوایـى ، دریـایـى و مـقـاومـت بـسـیـج و قـدس و سـازمـانـهـاى وابـسـتـه به آنها اطلاق مى گردد. 2 ـ 3 ـ 2. هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامـى کـه در نـخـسـتـیـن روزهـاى پـیـروزى ایـن انـقـلاب تـشکیل شد، براى ادامه نقش خود در نگهبانى از انقلاب و دستاوردهاى آن پابرجا مى ماند. حدود وظایف و قلمرو مسئولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهاى مسلح دیـگـر بـا تـاءکـیـد بـر هـمـکـارى و هماهنگى برادرانه میان آنها بوسیله قانون تعیین مى شود. بـا تـوجـّه بـه اصل فوق تا کنون دو قانون درباره سپاه پاسداران به تصویب رسیده است. اول ، اساسنامه سپاه پاسداران است . دوم ، قانون مقررّات استخدامى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى که در تاریخ 21/7/1370 به تصویب مجلس شوراى اسلامى رسیده و در تـاریـخ 26/8/1370 از طـرف سـتـاد فـرمـانـدهـى کل قوا جهت اجرا ابلاغ شده است .

اسلاید 36: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 3 ـ 3 ـ 2. وظایف و ماءموریتهاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى پس از پیروزى انقلاب اسلامى تاکنون در چارچوب هدف مهم سپاه پاسداران که نگهبانى از انـقـلاب و دسـتـاوردهـاى آن اسـت ، وظـایف و ماءموریتهاى فراوانى به این نهاد انقلابى محول شده است . مهم ترین آنها عبارت اند از: الف . مـاءمـوریت نظامى : مقصود از ماءموریت نظامى ، مجموعه ماءموریتهایى هستند که سپاه در قالب یک ارتش منظم انجام مى دهد. این ماءموریت از ابتداى انقلاب تا کنون بسیار متنوع و متعدّد بوده است که از جمله آنها سرکوب ضد انقلاب و وابستگان رژیم شاه ، گروهکهاى ضد انقلاب ، خنثى کردن کودتا، سرکوب گروهها و افراد تجزیه طلب قومى و منطقه اى ، گروههاى برانداز مسلحانه ، مقابله با تجاوز رژیم بعث صدام و... است. ب . ماءموریتهاى انتظامى : به دلیل ناامنى اوایل انقلاب به وسیله افراد و گروههاى ضد انـقـلاب و عـدم توانایى نیروهاى انتظامى یعنى شهربانى و ژاندارمرى ، مسئولان انقلاب اسـلامـى ، ایـن وظـیـفه و ماءموریت را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى واگذاشتند. از آن زمـان تـاکـنـون ، ایـن نـیـروى انـقـلابـى و مـردمـى تـوانـسـته است تمام افراد، گروهها و گروهکهاى ضدانقلاب را سرکوب کرده ، نظم و امنیت را به کشور بازگرداند و هم اکنون همه مردم ایران در نقاط دوردست تا مرکز کشور از این جهت احساس امنیت و آرامش خاطر دارند.

اسلاید 37: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 3 ـ 3 ـ 2. وظایف و ماءموریتهاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ج . مـامـوریـتـهـاى اطـلاعـاتـى سـپـاه : پـس از پـیـروزى انـقـلاب اسـلامـى و انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک )، ایران عملاً فاقد نیروى اطلاعاتى بود. از یـک سـو، افـراد و نـیـروهاى اطلاعات سابق قابل اتّکا و اطمینان نبودند و از سوى دیگر، هـنـوز هـیـچ سـازمـان اطـلاعـاتـى نـیـز تـشـکـیـل نـشـده بـود. بـه هـمـیـن دلیـل ، مـاءمـوریـت اطـلاعـات بـه سـپـاه واگـذار شـد و تـا زمـان تـشـکـیـل وزارت اطـلاعـات و تجمع وظایف اطلاعاتى و امنیتى در این وزارتخانه ، سپاه این وظیفه مهم را انجام مى داد و سپس این ماءموریت به وزارتخانه جدید واگذار شد. د. مـاموریت فرهنگى سپاه : از آغاز تشکیل سپاه ، یکى از وظایفى که این نهاد مقدس براى خـود بـه رسمیت مى شناسد، دفاع فرهنگى و تبلیغاتى از انقلاب اسلامى و ارزشهاى آن اسـت ؛ زیـرا نـگـهـبـانـى از انـقـلاب و دسـتـاوردهـاى آن صـرفـاً مـحـدود بـه مـسـائل نـظـامـى ، انـتـظـامـى و امـنـیـتـى نـیـسـت ، بـلکـه دفـاع هـمـه جانبه از جمله دفاع در مـقـابـل تـهـاجـم فـرهـنـگـى اسـت . عـلاوه بـر ایـن ، در حـال حـاضـر تـهـدیـدات را بـه سـه دسـته تهدیدات سخت (نظامى ) تهدیدات نیمه سخت (امـنـیتى ) و تهدیدات نرم (فرهنگى ـ تبلیغاتى ) تقسیم مى کنند. بدیهى است با توجه بـه ایـن گـونـه تـهـدیـدات (فـرهـنـگـى )، دفـاع در مقابل آن نیز لازم و ضرورى است و از این رو، یکى از وظایف ذاتى سپاه ، دفاع فرهنگى و تـبـلیـغاتى از انقلاب و دستاوردهاى آن در داخل و خارج از کشور است ؛ زیرا راه مهم مقابله با تهدیدات فرهنگى ، دفاع با روشهاى فرهنگى و تبلیغاتى است .

اسلاید 38: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 3 ـ 3 ـ 2. وظایف و ماءموریتهاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ایـنـک سـپاه پاسداران چه در حوزه فرماندهى و چه در حوزه نمایندگى رهبرى بر اساس ‍ ابـلاغـیـه ها و تدابیر و رهنمودهاى مقام معظم رهبرى کارهاى فرهنگى انجام مى دهد. این امر نـشـان مـى دهـد کـه وظیفه سپاه ، صرفاً دفاعى نظامى ، انتظامى و یا امنیتى نیست ، بلکه دفاع در مقابل تهدیدات فرهنگى هم از جمله وظایف و ماءموریتهاى این نهاد مقدس است . ه‍. سـازمـانـدهـى و آمـوزش بـسـیـج : به دلیل بروز مشکلات متعدد در سازمان بسیج ملّى در اوایل انقلاب ، مجلس شوراى اسلامى در تاریخ 19/11/1359، قانون ادغام سازمان بسیج مـلى (مـسـتـضـعفین ) را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به تصویب رساند. به موجب این قـانون ، از تاریخ تصویب آن ، سازمان بسیج ملّى ، تحت عنوان ((واحد بسیج مستضعفین )) در سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامـى ادغـام شد و مسئولیت اداره و فرماندهى آن به سپاه واگـذار گردید. علاوه بر این کلیه اعتبارات و امکاناتى که از طرف سازمانهاى دولتى و غیر دولتى و افراد که در اختیار آن بود، در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت . به موجب تصویب لایحه قانونى تشکیل سـازمـان بـسـیـج مـلّى مـورخـه 24/4/1359، ایـن سـازمـان داراى وظـایـف و اختیارات زیادى بـود.185 عـلاوه بـرایـن ، بـه مـوجب قوانین مصوب 1366 ه‍.ش ، 1370 و 1375، وظایف دیـگـرى نـیـز بـه ایـن سـازمـان افـزوده شـد.186 بـدیـن تـرتیب ، بسیج داراى وظایف و مـاءمـوریتهاى زیادى است که این ماءموریتها شامل ماءموریت فرهنگى ، سیاسى ، اجتماعى و نـظـامـى اسـت . بـسیج یکى از ماءموریتهاى سپاه است و سپاه پاسداران از آن در جهت حفظ و پـاسـدارى از کـشـور و انـقـلاب اسـلامـى و دسـتـاوردهـاى آن اسـتـفـاده مـى کـنـد. هـشـت سـال دفـاع مـقـدس در مـقـابل جنگ تحمیلى صدام ، نشان دهنده ضرورت و لزوم وجود این دو نیرو در کنار یکدیگر براى دفاع از انقلاب و دستاوردهاى آن مى باشد.

اسلاید 39: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 4 ـ 2. نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران قـبـل از پـیـروزى انـقـلاب اسـلامـى دو نـیـروى شـهـربـانـى و ژانـدارمـرى مسئول حفظ امنیت و نظم در شهرها، روستاها و مرزها بودند. پس از پیروزى انقلاب اسلامى ، بنابر اقتضاى زمان نهادى برخاسته از مردم در محلات مختلف شهرها تحت عنوان ((کمیته انـقـلاب اسـلامـى )) شـکـل گـرفـت . از ایـن زمـان تـا سـال 1369، ایـن سـه نـیـرو مـسـئول بـرقـرارى نـظـم و امـنـیـت مـردم بـودنـد؛ امـا بـه دلیـل مـشـکـلاتـى کـه بـه عـلت تـعـدّد نـیـروهـاى امـنـیـتى بین این سه نیرو (شهربانى ، ژاندارمرى و کمیته ) به وجود آمد، تصمیم گرفته شد که این نیروها با هم ادغام شوند و یک نیروى جدید تشکیل شود. سـرانـجـام در تـاریـخ 9/5/1369 ه‍.ش ، قانون نیروى انتظامى از تصویب نهایى مجلس گـذشـت و وزارت کـشـور را مـوظـف کـرد کـه ظـرف مـدت یـک سـال نـیـروهاى انتظامى موجود را ادغام کند و سازمانى تحت عنوان نیروى انتظامى جمهورى اسـلامى ایران تشکیل دهد. علاوه بر این ، تمام نیروهاى مسلّحى که در جهت امور انتظامى در ارتـبـاط با قوه قضائیه ، وزارتخانه ها و سازمانها، نهادها و مؤ سسات مختلف ، فعالیت مـى کردند، در نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران ادغام شدند و از طریق وزارت کشور و نیروى انتظامى تحت امر این نیرو قرار گرفتند.

اسلاید 40: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 4 ـ 2. نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران بـه مـوجب این قانون ، نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران ، سازمانى مسلّح است که در تابعیت فرماندهى کل قوا و وابسته به وزارت کشور مى باشد. فرمانده نیروى انتظامى از طـرف فـرمـانـده کـل قـوا مـنـصـوب مـى گـردد. هـدف از تشکیل نیروى انتظامى ، استقرار نظم و امنیت و تاءمین آسایش عمومى و فردى و نگهبانى و پـاسـدارى از دسـتاوردهاى انقلاب اسلامى در چارچوب این قانون در قلمرو کشور جمهورى اسلامى ایران است . 1 ـ 4 ـ 2. ماءموریت و وظایف نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران بر اساس ماده چهار این قانون وظایف نیروى انتظامى عبارت اند از: 1. استقرار نظم و امنیت و تاءمین آسایش عمومى و فردى ؛ 2. مـقـابـله و مـبـارزه قـاطـع و مـسـتـمـر بـا هـر گـونه خرابکارى ، تروریسم ، شورش و عوامل و حرکتهایى که مخل امنیت کشور باشد با همکارى وزارت اطلاعات . 3. تـاءمـیـن امنیت براى برگزارى اجتماعات ، تشکلها، راهپیماییها و فعالیتهاى قانونى و مـجـاز و مـمـانعت و جلوگیرى از هر گونه تشکل و راهپیمایى و اجتماع غیر مجاز و مقابله با اغتشاش ، بى نظمى و فعالیت غیر مجاز؛ 4. اقـدام لازم در زمـیـنـه کـسـب اخـبـار و اطلاعات در محدوده وظایف محوله و همکارى با سایر سازمانها و یگانهاى اطلاعاتى کشور در حدود وظایف آنها.

اسلاید 41: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 1 ـ 4 ـ 2. ماءموریت و وظایف نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران 5. حـراسـت از اماکن ، تاءسیسات ، تجهیزات و تسهیلات طبقه بندى شده غیرنظامى و حفظ حـریـم آنها به استثناى موارد حساس و حیاتى به تشخیص شوراى عالى امنیت ملى که به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى خواهد بود. 6. حـفـاظـت از مـسـئولیـن و شـخـصـیـتـهـاى داخـلى و خـارجـى در سراسر کشور به استثناى داخـل پـادگـانـهـا و تاءسیسات نظامى ، مگر در مواردى که بنابه تشخیص شوراى عالى امـنـیـت مـلى اصـل انـقـلاب و یـا دسـتـاوردهـاى آن در مـعـرض خـطـر باشد که به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى خواهد بود. 7. جـمـع آورى سـلاح و مـهـمـات و تـجـهـیـزات و صـدور پـروانـه نـگـهـدارى و حمل سلاح شخصى و نظارت بر نگهدارى و مصرف مجاز مواد آتش زا (ناریه ) با هماهنگى وزارت اطلاعات برابر طرحهاى مصوب شوراى امنیت ؛ 8. انـجـام وظـایـفـى کـه بـر طـبـق قانون به عنوان ضابط قوه قضائیه به عهده نیروى انـتـظـامـى مـحـول شـده است . از جمله این موارد عبارت اند از: مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با قـاچـاق ، مـبـارزه با منکرات و فساد، پیشگیرى از وقوع جرائم ، کشف جرائم ، بازرسى و تحقیق ، حفظ آثار و دلایل جرم ، دستگیرى متهمین و مجرمین و جلوگیرى از فرار و اختفا آنها و اجرا و ابلاغ احکام قضایى . 9. انجام امور مربوط به تشخیص هویت و کشف علمى جرایم .

اسلاید 42: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 1 ـ 4 ـ 2. ماءموریت و وظایف نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران 10. مراقبت و کنترل مرزهاى جمهورى اسلامى ایران ، اجراى معاهدات و پروتکلهاى مصوبه مـرزى و اسـتـیـفـاى حـقوق دولت و اتباع مرزنشین جمهورى اسلامى ایران در مرزها و محدوده انحصارى اقتصادى دریاها. 11. اجـراى قـوانـیـن و مقررات مربوط به گذرنامه (به جز گذرنامه سیاسى و خدمت ) و ورود و اقامت اتباع خارجى با هماهنگى وزارت اطلاعات . 12. اجـراى قـوانـیـن و مـقـررّات راهـنـمـایى و رانندگى و امور توزین و حفظ حریم راههاى کشور. 13. اجراى قوانین و مقررات وظیفه عمومى . 14. نـظـارت بـر اماکن عمومى و انجام سایر امور مربوط به اماکن مذکور برابر مقررات مصوب . 15. هـمـکـارى بـا سـایـر نـیـروهـاى مسلح جمهورى اسلامى ایران در مواقع لزوم و بنابه دستور. 16. همکارى با دبیرخانه پلیس بین الملل (اینترپل ). 17. هـمـکـارى بـا وزارتـخانه ها، سازمانها، مؤ سسات و شرکتهاى دولتى و وابسته به دولت ، بانکها و شهرداریها در حدود قوانین و مقررّات مربوط.

اسلاید 43: وظایف نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران 1 ـ 4 ـ 2. ماءموریت و وظایف نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران 18. هـمـکـارى با سازمانهاى ذى ربط در جهت ایجاد و توسعه زمینه هاى فرهنگى لازم به منظور کاهش جرائم و تخلفات و تسهیل وظایف محوله . 19. انجام امور امدادى و مردم یارى در مواقع ضرورى ، ضمن هماهنگى با مراجع ذى ربط. 20. سـازمـانـدهـى ، تـجـهـیـز، آمـوزش یـگـانـهـاى انـتـظـامـى و آمـاده کردن آنها جهت اجراى ماءموریتهاى محوله . 21. تاءمین و حفاظت تاسیسات ، سربازخانه ها و قرارگاههاى مربوط. 22. تاءمین نیازهاى پزشکى پرسنل و اداره بیمارستانها و درمانگاههاى مربوط. 23. تـهـیه طرح نیازمندیهاى لجستیکى و اقدام در جهت تهیه و خرید اقلام و خدماتى که از سـوى فـرمـانـدهـى کـل نیروهاى مسلّح به عهده نیروى انتظامى واگذار مى گردد. همچنین ، اقدام جهت خرید املاک و احداث تاسیسات مورد نیاز برابر طرحهاى مصوب . 24. تلاش مداوم و مستمر در جهت حفظ و صیانت سازمان در زمینه هاى امنیتى . 25. تلاش مداوم و مستمر در جهت حاکمیت کامل فرهنگ و ضوابط اسلامى در نیروى انتظامى .

اسلاید 44: 3. اصول و کلیات مربوط به نیروهاى مسلح جمهوری اسلامی ایران مسائل و مطالب مربوط به نیروهاى مسلح در قانون اساسى ، قوانین عادى و آیین نامه هاى انـضـبـاطـى بـه دو دسـتـه تـقـسـیـم مـى شـونـد: دسـتـه اوّل شـامـل مـطـالب اخـتـصـاصـى هـر یـک از آنـهـاسـت. بـراى مـثـال ، مـسـائل و مـطـالب مـربـوط بـه ارتـش جـمهورى اسلامى ، سپاه پاسداران ، نیروى انتظامى و وزارت دفاع و پشتیبانى نیروهاى مسلّح ، ساختار سازمانى ، وظایف و اختیارات ، مـاءمـوریـتـهـا و سـلسـله مـراتـب فـرمـانـدهـى آنـهـا و رابـطـه آنـهـا بـا سـتـاد فـرماندهى کـل قـوا، در قـانـون بـه صـورت جـداگـانـه مـشـخـص شـده اسـت .عـلاوه بر این ، برخى مـسـائل و مـطـالب مـربوط به نیروهاى مسلّح کلّى است و اختصاص به همه آنها دارد که در ایـنـجـا مـا از آنها با عنوان اصول و کلّیات مربوط به نیروهاى مسلّح ، یاد می شود.

اسلاید 45: 3. این اصول و کلیّات عبارت اند از: 1 ـ 3. ویژگیهاى کلى و اساسى نیروهاى مسلح 1 ـ 1 ـ 3. اسـلامـى بـودن : در تـشـکـیـل و تجهیز نیروهاى مسلح ، اساس و ضابطه ، مکتب اسـلام اسـت ، بـه نـحـوى کـه بـر هـمـه شئون و ابعاد آن ، ضوابط و مقررات شرع حاکم بـاشـد. نـیـروهـاى مـسـلح ، رسـالت مـکـتـبى جهاد در راه خدا را بر عهده داشته ، پیروى از اصول اخلاقى اسلام و احترام به شخصیت انسانى افراد را وظیفه خود مى دانند. 3. اصول و کلیات مربوط به نیروهاى مسلح جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 46: 3. این اصول و کلیّات عبارت اند از: 1 ـ 3. ویژگیهاى کلى و اساسى نیروهاى مسلح 2 ـ 1 ـ 3. ولایـى بـودن : نـیـروهـاى مـسـلح تـحـت فـرمـان فـرمـانـدهـى کـل قـوا بـوده ، اصـل وحـدت فـرمـانـدهـى در تـمـامـى رده هـاى آن حـاکـم اسـت و نـیـل بـه فـرمـانـدهى در تمامى رده ها براساس ‍ شایستگى و کارآیى صورت مى گیرد. دسـتـور فـرمـانـده در صورتى که مغایر با دستورات مسلم شرع ، فرمانهاى فرماندهى کـل و حـاکـمـیـت نـظـام و قـوانـیـن جـمـهورى اسلامى ایران نباشد، لازم الاجرا است . کارکنان نـیـروهـاى مـسـلح در خـط سـیـاسى مقام رهبرى بوده ، عضویت و وابستگى آنان در تشکلهاى سـیـاسـى بـا تـوجـه بـه فـرمـان مـقـام رهـبـرى مـطـلقـاً مـمـنـوع اسـت .195 فـرمـانـدهـى کـل نـیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران مقام ولایت فقیه یا رهبرى است . همه فرماندهان ، رؤ سـا و مـدیـران مـوظـف انـد از ولى امـر اطـاعـت و پیروى نمایند و هیچ فرمانده ، مدیر یا فـردى از نـیـروهـاى مسلح حق ندارد خلاف دستورات ، فرامین و تدابیر مقام ولایت دستورى صادر کند یا از چنین دستورى اطاعت کند. 3. اصول و کلیات مربوط به نیروهاى مسلح جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 47: 3 ـ 1 ـ 3. مـردمـی بـودن : نیروهای مسلح ، همواره در کنار مردم و در جهت مصالح و آرمانهای امـت اسـلامـی ، انـجـام وظـیـفـه مـی کـنـند و در زمان صلح نیز به درخواست دولت ، افراد و تـجـهـیـزات فنی خود را در حدی که به آمادگی رزمی آنها آسیبی وارد نیاید، در جهت خدمت بـه مـردم در زمـیـنـه کـارهـای امـدادی ، آمـوزشـی ، تـولیـد و جهاد سازندگی به کار می گیرند. 4 ـ 1 ـ 3. خـودکـفـایـی : نـیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از تمامی تـوان خـود در جـهـت رسـیـدن بـه خـودکـفـایـی در کـلیـه زمـیـنـه هـا از قـبـیـل سـازماندهی ، آموزشی ، تدارکاتی ، اطلاعاتی و صنعتی می کوشند. تحریم جـمـهـوری اسـلامی ایران از سوی دشمنان اسلام از یک سو و کمکهای تسلیحاتی ، مالی ، اقـتـصـادی و اطـلاعـاتـی آنـهـا بـه رژیـم بـعـث عـراق در هـشـت سـال دفـاع مـقـدس از سـوی دیگر، ضرورت خودکفایی در عرصه علوم و فنون و تجهیز نظامی را هر چه بیش تر نمایان ساخت . 3. اصول و کلیات مربوط به نیروهاى مسلح جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 48: 5 ـ 1 ـ 3. انـضـبـاط: انـضـبـاط دارای دو جنبه است : جنبه معنوی و جنبه ظاهری . جنبه معنوی انضباط بر اثر ایمان و اعتقاد به خدا و مبانی دین مبین اسلام و انجام فرائض دینی و پای بـنـد بـودن بـه احـکـام و ارزشـهـای اخـلاق اسـلامـی ، احـسـاس مـسـئولیـت مـعـنـوی در قبال نظام جمهوری اسلامی ، میهن و ملت ایثارگر ایران ، قانون و وظایف محوله ، اعتقاد به مـنـطـقـی و عـادلانـه بـودن مـقـرّرات و اعـتـقاد به فرماندهان ، رؤ سا، مدیران و همکاران در پـرسـنـل پـدیـد می آید به گونه ای که حتی اگر تمام نظارتها، برداشته شود، جنبه مـعـنـوی انـضـبـاط همچنان پابرجا و برقرارمی ماند. جنبه معنوی انضباط، پایه و اساس تـربـیـت نـیـروهـای مـسـلح مـکـتـبـی ، فـداکـار و وظـیـفـه شـنـاس را تشکیل می دهد. جنبه ظاهری انضباط با حفظ احترامات و آراستگی ظاهری ، دقت در اجرای قوانین و مقررات و دستورات ، تحقق می یابد. 6 ـ 1 ـ 3. سـادگـی : در نـیروهای مسلح در تمامی زمینه ها، اعم از طرح ریزیهای ستادی ، اعمال مدیریت ، به کارگیری سیستمها و روشها، گزینش فنّاوری و صدور دستورالعملها، بـایـد اصـل سـادگـی رعایت شود و تشکیلات غیرضروری وتشریفات بی مورد، حذف و روشهای یکنواخت سازی مورد توجه قرار گیرد. 3. اصول و کلیات مربوط به نیروهاى مسلح جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 49: 3. اصول و کلیات مربوط به نیروهاى مسلح جمهوری اسلامی ایران 7 ـ 1 ـ 3. اقـتـدار: نـیـروهـای مـسـلح بـایـد از چنان آمادگی ، تحرک و اقتداری برخوردار باشند که بتوانند با بهره گیری از تمامی امکانات جمهوری اسلامی ، جرئت تعرض را از دشمنان آشکار و پنهان سلب نمایند. 8 ـ 1 ـ 3. تـدافـعی بودن : نیروهای مسلح با بهره گیری از تمامی توان خود، دشمن را از تـعـرض ‍ بازداشته ، در برابر هرگونه تجاوز به انقلاب اسلامی و کشور ایران ، دفـاع مـی کـنـنـد و مـتـجـاوز را تـنـبـیـه و سـرکـوب مـی نـمـا یـنـد و در عـیـن اعـتـقـاد بـه اصل عدم تعرض ، ملل مسلمان یا مستضعف غیرمعارض با اسلام را برای دفاع از خود، یاری می کنند.

اسلاید 50: 3. اصول و کلیات مربوط به نیروهاى مسلح جمهوری اسلامی ایران

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید