کسب و کارعلوم انسانی و علوم اجتماعیمدیریت و رهبریفلسفه و حقوق

نیم نگاهی به مدیریت، مفاهیم، ابعاد و روش ها

صفحه 1:
نیم نگاهی به مدیریت» مفاهیم. ابعاد و روشها همایش معاونین برنامه ریزی وتوسعه قضایی - رشت - ۱۵ الی ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ معاونت حقوقی و توسعه قضایی مرکز مطالعات راهبردی وتوسعه قضایی - کمیسیون مدیریت و توسعه قضایی دکتر ناصر محمدی مثساور طرح و بینامه معاونت :01۵۳۷-06۲ با[ ۱۷۷/۱۷۷۷۷ ‎Email: info@judiciary-de.ir‏ ‎Email: nmohammadi@judiciary-de.ir‏

صفحه 2:
پیچیدگی در دانش وعلوم اجتماعی, رفتارهاء تعاملات» وظایف و مسئولیت هاء پاسخ گی قضا و قضاوت - دانش, استنباطء قضاوت. حکم» انسان» روانشناسی انسانی» سپ شناسی اجتماعی و ... .... 32 عدم قطعيت در بيامدها و عواقب تصميم كيريها و سياستكذاريهاء بعلت عدم اطلاع از حوادث و وقايع اجتماعى» سياسى و فرهنكى و احتمال وقوع آنها عدم دانش در سازه هاى ذهنى» زيرسازه هاى ذهنى و سازه هاى مجاور كستردكى و تنوع مسئوليت ها گستردگی نیازها و محدودیت منابع گستردگی دانش و رشد و سرعت توسعه آن

صفحه 3:
© مدیریت. هماهنگ سازی و هدایت برنامه ریزی» اجرا و ارزشیابی برنامه توسعه قضایی در سطح کشور ایجاد بسترها و زمینه های لازم برای : مر رم یت - مدي 6 ت دانش و دانایی محور سازی نظام تصمیم گیری واجرا - مدیریت در شرایط محدودیت منابع 7 تبدیل رویکرد سیستمی به خطا به جای برخورد فردی با خطا در دستگاه قضایی شناخت دردها و درمان دردهای سیستمی بجای دردهای فردی و بصورت ريشه ای بجای برخوردهای تسکینی و ایجاد ارزش افزوده سازمانی از طریق تحولات فرآیندی

صفحه 4:
| توسه هم دا باب تاه ای[ ‎RRAERRERERR‏ ‎ole!‏ سازماندهی توسعه کمی و کیفی شیکه های فکری و ارتباطى قوه قضابيه. ‎

صفحه 5:
مدیریت عبارت است از تصمیم گیری مدیریت در یک رویکرد سازمان یافته به مجموعه ای از اجزا تقسیم می شود که عبارت است از برنامه ریزی» ‎asl‏ کترل و ارزشیابی» هماهنگی» تخصیص منابع تعبیر می کنند که بیشتر ماهیت عملیاتی و کاربردی پیدا میکند. مدیریت عبارت است از طراحی» اجرا و ارزشیابی فرآیندهای سازمانی

صفحه 6:
۰ مديوية غبارت استا ل تسميم كبري ِ 3

صفحه 7:
* تصمیم گیری عبارت است از یک فرآیند علمی و منطقی و عمدتا ریاضی» که در طی آن گزینه های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار | گرفته و گزینه ها براساس اثرات و پیامدها مرتب شده و گزینه مطلوب | انتخاب میگردد. * تصمیم گیری در سطح کلان به تبیین سیاستها و راهبردها و در سطح عملیات به تخصیص منابع و اجرای فعالیتها منجر میشود.

صفحه 8:
مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی این مدل از اداره سازمان تحت عنوان ‎BS (Planning, Programming & Budgeting syste‏ نام برده ميشود سح رهبری سازمان

صفحه 9:
* این مدل در سیستم و نظام اجرائی یکپارچگی ایجاد میکند * اين مدل تئوريها و مدل ذهنی سازمان را در صحن عمل به نمايش می گذارد * این مدل ارتباط منطقی ‎Ge‏ اهداف و بودجه برقرار میکند

صفحه 10:
مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره ۳ : ‏سازمان‎ ‎Planning = طرح ریزی برنامه ریزی و بودجه ریزی طرح ارتباطات درون و برون سازمانی . سبک عملی سازی اهداف و استراتژیهای سازمان , | طرح ریزی عبارت از مدل ذهنی اداره سازمان و شامل ترسیم اهداف کلان. طرح استراتژیک سازمان. طرح مدیریت منابع انسانی یا به تعبیر بهتر سرمایه انسانی 7 رهبری سازمان

صفحه 11:
* طرح استراتژیک سازمان جهت گیری کلان سازمان را برای تحقق اهداف مشخص و شفاف می سازد * تفکر استراتژیک سازمان را به پویائی دائمی می کشاند و در تلاقی مستمر با تحولات اجتماعی اقتصادی و سیاسی آمادگی کامل به سازمان می بخشد

صفحه 12:
* مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : ۳ ریزی» برنامه ریز بودجه ریز ۰ 3 طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی ‎Programming‏ نامه ریزی عبارت است از نحوه اجرا و پیشبرد عملیات سیستم و شامل تدوین برنامه تفضیلی اجرائی. « پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم. ترسیم مسیرهای بحرانی در مدیریت عملیاتی پروژه ها رهبری سازمان

صفحه 13:
* مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره udgeting ae طرح ریزی برنامه ریزی و بودجه ریزی بودجه ریزی عبارت است از بر آورد منابع و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرحها و برنامه ها . نحوه تامین منابع و سازوکارهای کنترلی 7 رهبری سازمان

صفحه 14:
هدف مند سازی و یا بودجه ریزی مبتنی بر برنامه * تبدیل بودجه به ابزار ‎tel‏ و کنترل سیستم * ایجاد امکان تحلیل هزینه کارآتی» هزینه اثربخشی و بهره وری سازمانی

صفحه 15:
مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی - رهبری سازمان رهبری عبارت است از قدرت نفوذ بر باورهاء نگرشها و عملکرد کار کنان و ساير نهادها و موسسات توام با پذیرش آ گاهانه و داوطلبانه

صفحه 16:
* مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی - رهبری سازمان سبک تعاملات سازمانی در سبک رهبری سازمانی مشخص می گردد که براساس نوع سازمان, نوع ارتباطات درون و برون سازمانی می تواند متفاوت باشد

صفحه 17:
* مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازما طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی رهبری سازمان ‎Leadership‏ یکی از وظایف عمده رهبری ترسیم چشم انداز شفاف. انگیزاننده و دوربردی سازمان می باشد عاونین برنامه ریزی و

صفحه 18:
* مدیریت در یک رویکرد سازمان یافته به مجموعه ای از اجزا تقسیم می شود که عبارت است از برنامه ریزی؛ سازماندهی» کنتر لو ارزشیابی» هماهنگی» تخصیص منابع تعبیر می کنند که بیشتر ماهیت عملیاتی و کاربردی پیدا میکند.

صفحه 19:
نحوه اجرا و شیوه کنترل و ارزشیابی * برنامه» سازمان را هدفمند» وظایف و مسئولیت ها را تنظیم و مسئولیت پذیری و جوابگویی را نهادینه می سازد.

صفحه 20:
برنامه ریزی مبتنی بر ساختار برنامه ریزی ماتریسی 0 122 oe aa a

صفحه 21:
* برنامه ریزی کلی - این نوع برنامه ریزی شامل اهداف کلان؛ اهداف اختصاصی و اهداف عملیاتی و عملیات آن می باشد سازمان اهداف کللان را تنظیم کرده هر کدام از اهداف کلان بطور نظام مند به اجزای تخصصی و هر کدام از اهداف اختصاصی به اهداف عملیانی تقسیم می گردد. اهداف عملیاتی در سطح وظایف واحد ها و افراد در می آید. برنامه ریزی استراتژیک» * برنامه ریزی توسعه * برنامه ریزی مبتنی بر ساختار ۰ برنامه ریزی ماتریسی

صفحه 22:
| (Ga)

صفحه 23:
* برنامه ریزی است برنامه ریزی کلی - در این نوع برنامه ریزی همه مسائل سازمان پیشش داده نمی شود بلکه براساس تحلیل عوامل ‎Bap‏ ‏(نفاط قوت و ضعف) و برونی (فرصتها و تهدید) چالشهای استراتژیک سازمان شناخته شده و طرح استراتژیک سازمان نوشته شده و برای پیاده سازی آن برنامه عملیاتی نوشته میشود. برنامه ریزی توسعه برنامه ریزی مبتنی بر ساختار برنامه ریزی ماتریسی

صفحه 24:

صفحه 25:
* برنامه ریزی کلی * برنامه ريزى است برنامه ریزی توسعه — در این نوع برنامه, با توجه به شناخت توانمندیها و فرصتها برای توسعه سازمان اقدامات از نوع توسعه ای تنظیم می شود. برنامه ریزی مبتنی بر ساختار برنامه ریزی ماتریسی

صفحه 26:

صفحه 27:
* برنامه ریزی کلی * برنامه ریزی است برنامه ریزی توسعه برنامه ریزی مبتنی بر ساختار -- دراين نوع برنامه ریزی» بر اساس ساختار و لایه های سازمانی» اهداف کلان (درسطح مدیریت کلان). اهداف اختصاصی (در سطح مدیران میانی) و اهداف عملیاتی (درسطح مدیران اجرایی) و برنامه عملیاتی ( درسطح كاركتان) تنظيم مى كردد. برنامه ريزى ماتريسى

صفحه 28:
ee ‏پروره‎ Y of ‏پروره‎ و۳ پروره مع پروره ناظر

صفحه 29:
* برنامه ریزی کلی برنامه ریزی استراتژیک» برنامه ریزی توسعه برنامه ریزی مبتنی بر ساختار برنامه ریزی ماتریسی - شاید پویاترین و متکاملترین نوع برنامه ریزی باشد برنامه ریزی از نوع خطی در آمده و در قالب مدیریت پروژه هاء مدیریت اجرایی پروژه: به یک مدیر ارشد. میانی؛ اجرایی یا حتی یک کارشناس بر حسب سنخیت آن محول گردیده و فعالیتها با توجه به ماهیت آن. به مناسبت ترین فرد که می تواند از لایه های بالای سازمنی باشد توزیع میشود.

صفحه 30:
به راه پادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم

صفحه 31:
سازماندهی عبارت است از - تحلیل شغل - شناخت» لايه يا سطح بندى و توزیع وظایف و مسئولیت ها - نظام كنترل عملكرد کارکنان - ارتقاى مستمر عملكرد

صفحه 32:
* هماهنگی عبارت است از هم راستاسازی عملیات در لایه های سازمانی و حوزه های اجرایی سازمان. * هماهنگی را در بعضی از مکاتب از وظایف و مسئولیت های رهبری می دانند اين گروه اعتقاد دارند که هماهنگی یک وظیفه درونی و تكرقى اسة وان يقس أ صاجب راب آن رک مقولهمذیریت تعریف میکنند و اعتقاد دارند که هماهنگی قابل برنامه ریزی و پیاده سازی است و بیشتر آن را در ارگانیسم سازمان و در تفکیک مطلوب وظایف تعریف میکنند.

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:
* حاسبوا قبل ان تحاسبوا - اول خود را محاسبه كنيد (ارزيابى درونى) - قبل از اينكه محاسبه شويد (ارزيابى بيرونى) من حاسب نفسه ربح و من غفل عنها خسر خود ارزیابی سبب سود و غفلت از آن سبب زیان است

صفحه 37:
سیستم پایش, نظارت و ارزشیابی برای ایجاد اطمینان از طراحی صحیح. اجرای مطلوب و تحقق اهداف و مقاصد مورد انتظار ایجاد قيقنوة كنترل و ارزشيابى عبارت است از يك روش سازمان يافته و هدفمند كه ميزان اجراى صحيح برنامه و تحقق اهداف و برنامه ها را مشخص مى سازد. سيستم مطلوب با رويكرد سيستمى به نقد عملكرد مى يردازد

صفحه 38:
* تعریف: استاندارد عبارت است از حد قابل قبول و مبنای اصلی برای قضاوت * انواع استاندارد: - استاندارد الزامی: * استاندارد الزامی به استانداردی اطلاق میشود که وجود يا عمل به آن ضروری و عدم آن به معنای نفی موضوع و مشروعیت آن می باشد . بطور مثال یک قاضی عادل نباشد صلاحیت قضاوت نخواهد داشت. - استاندارد عمومی: * استاندارد عمومی به استانداردی اطلاق میشود که وجود آن مطلوب ولی عدم آن نفی مشروعیت نمی کند

صفحه 39:
* استاندارد از نظر اندازه گیری می تواند کمی باشد در اینصورت : - استاندارد یا حداقل قابل قبول دارد و حداکثر ندارد بطور مثال حداقل سواد قابل قبول برای قضاوت ول سطح ذانشن و سواذ سقف-خاص ندارد فر ایتصورت برای: اسقائنارة فقط حداقل تعیین می شود - احتمال دارد یک استاندارد فقط حداکثر داشته باشد و حداقل معنا نداشته باشد - احتمال دارد یک استاندارد هم حداقل داشته باشد و هم حداکثر(کمیته و بیشینه) در اینصورت هر دو حد تعیین می گردد مثل حداقل و حداکثر تعداد پرونده یک قاضی که کمتر از آن قابل قبول نبوده و بیشتر از آن سبب افت کیفی قضاوت خواهد بود. 11 +

صفحه 40:
* استاندارد می تواند کیفی باشد دراینصورت: - تعيين حدقابل قبول استاندارد ضرورت دارد مثل اينكه بكوييم قاضى بايد عاال باشد اكر معيار اندازه كيرى براى آن وجود نداشته باشد (اكرجه بايد به كميت قابل اندازه كيرى تبديل كردد) از عبارت عادل بودن مى توان استفاده كرد . - احتمال دارد ببضی از استانداردهای کیفی سطح بندی شده باشد مثل ضعیف متوسط و قوى در عين اينكه اين استاندارد عددی نیست ولی قابل درجه بندی کیفی است. در این حالت حداقل قابل قبول بصورت کیفی تعیین می شود مثلا متوسط به بالا.

صفحه 41:
مقدمه تخصیص منابع: - مدیریت مالی عبارت است که شناخت نیازهاه اولویت ها و انطباق اولویتها با الزامات بومی و منطقه ای. برنامه ریزی برای تامین و جمع آوری منابع, مدیریت صندوق های مالی و نظام خرید خدمت و کالای مطلوب برای تحقق اهداف سازمانی * تخصیص منابع عبارت از توزیع منابع برای انجام خرید خدمات و کالاها بر اساس نظام چیره بندی تعریف شده

صفحه 42:
* تخصیص منابع کارآمد مبتنی بر هدف طراحی میشود ۰ تخصیص منابع کارآمد منجر به بهبود کارآئی و اثربخشی میشود * تخصیص منابع یکی از مهم ترین استراتژیهای بهبود رفتار سازمانی است

صفحه 43:
ابعاد بهره وری سازمانی * کارآئی عبارت است از بهره گیری از ‎ale‏ * اثربخشی عبارت است از تحقق اهداف * بهره وری عبارت است از میزان تحقق اهداف براساس مقدار استفاده از منابع

صفحه 44:
* شاخص عبارت است از ابزاری که ‎Cums‏ اجرا یا میزان تحقق هدف را نشان. مى دهد * شاخص نشان گر است و نشان, می دهد *؟ شاخص خودش هدف نیست نشانگر تحقق هدف است

صفحه 45:
‎)١‏ موضوعات كيف ت: - وجود و عدم (بودن يا نبودن ) (داشتن و نداشتن ) يا *_رتبه ای (کم» متوسط زیاد) (ضعیف متوسطء قوى) ‏؟ ۲) موضوعات کمی بصورت: ‏- تعداده ‏— درصد» نسبت و ‏میزان.

صفحه 46:
‎.١‏ شاخص پایه ‎3 ‎ ‎

صفحه 47:
به شاخصی اطلاق میشود که مستقیما از داده ها استخراج می شود شاخصهای پایه بیشتر ماهیت تخصصی و سازمانی دارند و شاخص های پایه بیشتر یک هدف و مقصد یا موضوع خاص را اندازه گیری و نشان می دهد. شاخص پایه را می توان معادل سنجه تعریف کرد مثال: — در صد رضایت مندی مردم. درصد دادگاههای استاندارد شده. سرانه بودجه دستگاه قضایی به جمعیت. سرانه بودجه پرونده مختومه, متوسط سواد قضات» نسبت قضات به جمعیت

صفحه 48:
* به شاخصی اطلاق میشود که از حاصل ترکیب تعدادی از شاخص ها بدست می آید * شاخصهای ترکیبی بیشتر ماهیت ملی دارند و همه سونگر یا حداقل چند جانبه نگر است شاخص ترکیبی معمولا در سطح اهداف کلان و استراتژیک می توان تبیین کرد - مثال: * شاخص امنیت اقتصادی» شاخص سرمایه اجتماعی» شاخص عدالت اجتماعیء شاخص عدالت قضایی» شاخص ‎Glee‏ اعتماد اجتماعی به حاکمیت» شاخص اعتماد به دستگاه قضایی و س

صفحه 49:
* بايد اطلاعات مفید و مناسبی را در اختیار سیاستگذاران قرار دهد *_باید داده های پراکنده را به واحدهای اطلاعاتی مفید تبدیل کند قابلیت مقایسه داشته باشد اعتماد باشد ( در تکرار نتایج یکسان حاصل گردد) * قابل تکرار باشد * با شاخصهای دیگر قابلیت ترکیب داشته و بتواند شاخصهای کلان تر ایجاد کند *_قابلیت اندازه گیری داشته و دقیقا اهداف و سیاستهای مورد نظر را اندازه گیری کند * شرايط تامطلوب:و مسعله ساورا نشان دهد * به دغدغه هاى سياستكذاران جواب بدهد

صفحه 50:
* استاندارد حد قابل قبول شاخص است و مبنای قضاوت عملکرد یا وضعیت - مثال: درصد پرونده تایید شده در دادگاههای تجدید نظر ( شاخص) * حد قابل قبول۶۵ درصد (استانداره) * ميانكين تعداد يرونده مختومه در دادكاه تجديد نظر (شاخص) * حدود قابل قبول بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ يرونده (استاندارد)

صفحه 51:
* مدیریت عبارت است از طراحی اجرا و ارزشیابی فرآیندهای سازمانی

صفحه 52:
* فرآیند عبارت است از کار یا فعالیت که بصورت یک زنجیره بهم پیوسته یک درون داد را در طی یک مجموعه عملیات به برون داد تبدیل میکند ae <<. 25 oa 2 & ea D> &>

صفحه 53:
سیستم یک مجموعه بهم پیوسته و وابسته که ماحصل آن اجرای صحیح ماموریت و وظایف سازمائی گردد از مجموعه ای از فرآیندهای بهم پیوسته و بهم وابسته تشکیل شده است * در نظریه سیستم ها پدیده ظروف مرتبط مطرح است و تغییرات در هر کدام از ظرف ها منجر به تفییر در سایر ظروف میشود * فرآیندها می توانند اصلی یا پشتیبانی باشند * هر کدام از فرآیندها براساس جایگاه سازمانی» در جای خود اصلی محسوب میشود ولی در کل سازمان فرآیند اصلی به فرآیندی اطلاق میشود که بر حسب وظیفه و ماموریت (های) اصلی سازمان طراحی شده باشد و سایر فرآیندها پشتیبانی محسوب میشوند - درقوه قضایبه. دادرسی فرآیند اصلی و مابقی فرآیندهء فرآیندهای پشتیبانی هستند نی می توانند تخصصی (فنی) و عمومی باشند تدوین لایحه یک فرآیند پشتیبان از نوع تخصصی و تامین منابع مالی فرآیند پشتیبان از نوغ عمومی است - فرآیندهای

صفحه 54:

صفحه 55:
* شناخت سازمان و فرآیند ها (۸)ا) برنامه ریزی ‎Pianning‏ ‏* ترسیم فرآیند ها * تحلیل و عارضه یابی * اصلاح اجرا ‎Doing‏ ‏= کنترل و ارزشیایی ‎Control‏ Acct cuts

صفحه 56:
علاوه بر کلی نگری در فرآیند سیستمی» در اجرا جزئی نظر است * سطح مشارکت و درگیر سازی گسترده ای از کارکنان را فراهم می کند * هر کس يا واحد مسئول کار یا فرآیند. مسئولیت طراحی و ارتقای آن را بر عهده دارد با توجه به شناخت کامل صاحب فرآیند از فرآینده نحوه اجراه مشکلات اجرایی و توانمندیهای محلی برای ارتقاء عملاه زمینه توانمندسازی مستمر ارتقای مبتنی بر نیازهای محلی و بهبود تدریجی را فراهم می سازد. * فرآیندی که بطور مستمر در حال ارتقا باشد بطور مستمر سیستم ها و سازمان را توسعه می دهد فرآیند محوری اصولا با مشتری محوری گره خورده است و به همین جهت. بطور مستقیم وغیر مستقیم سبب افزابش رضایت مندی جامعه می شود.

صفحه 57:
* تعهد مدیران ارشد سازمان - نه تنها از خود شروع کنند - بلكه از تحولات سازمانى حمايت لازم را بعمل بیاورند * نهادينه شدن مشترى محورى - هر فرآيند بايد به اين سوال ‎Gol‏ دهد كه آيا نتايج حاصله منجر به رضايت مندى ميشود ‎Sab‏ ‏— فرآیند می توانند مشتری درونی داشته باشند مقل فرآیندی که برونداد آن را مدیران یا کارکنان درون سازمان استفاده میکنند — فرآیند می تواند مشتری بیرونی داشته باشد مثل فرآیند پاسخ دهی به سوالات ارباب رجوع یا ذینفعان پرونده ها

نیم نگاهی به مدیریت ،مفاهیم ،ابعاد و روشها همایش معاونین برنامه ریزی وتوسعه قضایی -رشت – 15الی 17اردیبهشت 1386 معاونت حقوقی و توسعه قضایی مرکز مطالعات راهبردی وتوسعه قضایی -کمیسیون مدیریت و توسعه قضایی دکتر ناصر محمدی مشاور طرح و بر$نامه معاونت ‏www.judiciary-de.ir :URL ‏Email: info@judiciary-de.ir ‏Email: nmohammadi@judiciary-de.ir 2 • پیچیدگی در دانش وعلوم اجتماعی ،رفتارها ،تعامالت ،وظایف و مسئولیت ها ،پاسخ دهی به نیازها و ..... – پیچیدگی قضا و قضاوت – دانش ،استنباط ،قضاوت ،حکم ،انسان ،روانشناسی انسانی ،آسیب شناسی اجتماعی و .... ..... .... .... .... ... • • • • عدم قطعیت در پیامدها و عواقب تصمیم گیریها و سیاستگذاریها ،بعلت عدم اطالع از حوادث و وقایع اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی و احتمال وقوع آنها ،عدم دانش در سازه های ذهنی ،زیرسازه های ذهنی و سازه های مجاور گستردگی و تنوع مسئولیت ها گستردگی نیازها و محدودیت منابع گستردگی دانش و رشد و سرعت توسعه آن همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مدیریت امروز مواج/ه است با: 3 • • مدیریت ،هماهنگ سازی و هدایت برنامه ریزی ،اجرا و ارزشیابی برنامه توسعه قضایی در سطح کشور ایجاد بسترها و زمینه های الزم برای : – – – – مدیریت در شرایط پیچیدگی و عدم قطعیت مدیریت دانش و دانایی محور سازی نظام تصمیم گیری واجرا مدیریت در شرایط محدودیت منابع تبدیل رویکرد سیستمی به خطا به جای برخورد فردی با خطا در دستگاه قضایی شناخت دردها و درمان دردهای سیستمی بجای دردهای فردی و بصورت ریشه ای بجای برخوردهای تسکینی و ایجاد ارزش افزوده سازمانی از طریق تحوالت فرآیندی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مسئولیت خطیر مجموعه مدیران برنامه ریزی وتوسعه قضایی کشور 4 کسب دانش و مهارت و توانمندیهای تخصصی مسئولیت پذیری و احساس تعهد درونی پذیرش جوابگویی در مقابل عملکرد توسعه همه جانبه و پایدار دستگاه قضایی ایجاد ،سازماندهی ،توسعه کمی و کیفی شبکه های فکری و ارتباطی قوه قضاییه همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت الزامات سازمانی موفقیت 5 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری • مدیریت در یک رویکرد سازمان یافته به مجموعه ای از اجزا تقسیم می شود که عبارت است از برنامه ریزی ،سازماندهی ،کنترل و ارزشیابی ،هماهنگی ،تخصیص منابع تعبیر می کنند که بیشتر ماهیت عملیاتی و کاربردی پیدا میکند. • مدیریت عبارت است از طراحی ،اجرا و ارزشیابی فرآیندهای سازمانی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت تعریف مدیریت 6 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری • مدیریت در یک رویکرد سازمان یافته به مجموعه ای از اجزا تقسیم می شود که عبارت است از برنامه ریزی ،سازماندهی ،کنترل و ارزشیابی ،هماهنگی ،تخصیص منابع تعبیر می کنند که بیشتر ماهیت عملیاتی و کاربردی پیدا میکند. • مدیریت عبارت است از طراحی ،اجرا و ارزشیابی فرآیندهای سازمانی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت تعریف مدیریت 7 • تصمیم گیری عبارت است از یک فرآیند علمی و منطقی و عمدتا ریاضی ،که در طی آن گزینه های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و گزینه ها براساس اثرات و پیامدها مرتب شده و گزینه مطلوب انتخاب میگردد. • تصمیم گیری در سطح کالن به تبیین سیاستها و راهبردها و در سطح عملیات به تخصیص منابع و اجرای فعالیتها منجر میشود. همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت تصمیم گیری 8 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : – طرح ریزی ،برنامه ریزی و بودجه ریزی این مدل از اداره سازمان تحت عنوان همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مفهوم کاربردی از مدیریت ‏PPBS (Planning, Programming & Budgeting system نام برده میشود – رهبری سازمان 9 همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت • این مدل در سیستم و نظام اجرائی یکپارچگی ایجاد میکند • این مدل تئوریها و مدل ذهنی سازمان /را در صحن عمل به نمایش می گذارد • این مدل ارتباط منطقی بین اهداف و بودجه برقرار میکند 10 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : – طرح ریزی ،برنامه ریزی و بودجه ریزی ‏Planning طرح ریزی عبارت از مدل ذهنی اداره سازمان و شامل ترسیم اهداف کالن ،طرح استراتژیک سازمان، طرح ارتباطات درون و برون سازمانی ،سبک عملی سازی اهداف و استراتژیهای سازمان ، طرح مدیریت منابع انسانی یا به تعبیر بهتر سرمایه انسانی – رهبری سازمان همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مفهوم کاربردی از مدیریت 11 همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت • طرح استراتژیک سازمان جهت گیری کالن سازمان را برای تحقق اهداف مشخص و شفاف می سازد • تفکر استراتژیک سازمان را به پویائی دائمی می کشاند و در تالقی مستمر با تحوالت اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی آمادگی کامل به سازمان می بخشد 12 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : – طرح ریزی ،برنامه ریزی و بودجه ریزی ‏Programming برنامه ریزی عبارت است از نحوه اجرا و پیشبرد عملیات سیستم و شامل تدوین برنامه تفضیلی اجرائی، نظارت ،پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم ،ترسیم مسیرهای بحرانی در مدیریت عملیاتی پروژه ها – رهبری سازمان همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مفهوم کاربردی از مدیریت 13 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان: / – طرح ریزی ،برنامه ریزی و بودجه ریزی ‏Budgeting بودجه ریزی عبارت است از برآورد منابع و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرحها و برنامه ها ، نحوه تامین منابع و سازوکارهای کنترلی – رهبری سازمان همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مفهوم کاربردی از مدیریت 14 همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت • هدف مند سازی و یا بودجه ریزی مبتنی بر برنامه • تبدیل بودجه به ابزار پایش و کنترل سیستم • ایجاد امکان /تحلیل هزینه کارآئی ،هزینه اثربخشی و بهره وری سازمانی 15 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : – طرح ریزی ،برنامه ریزی و بودجه ریزی – رهبری سازمان ‏Leadership رهبری عبارت است از قدرت نفوذ بر باورها ،نگرشها و عملکرد کارکنان و سایر نهادها و موسسات توام با پذیرش آگاهانه و داوطلبانه همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مفهوم کاربردی از مدیریت 16 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : – طرح ریزی ،برنامه ریزی و بودجه ریزی – رهبری سازمان ‏Leadership سبک تعامالت سازمانی در سبک رهبری سازمانی مشخص می گردد که براساس نوع سازمان، نوع ارتباطات درون و برون سازمانی می تواند متفاوت باشد همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مفهوم کاربردی از مدیریت 17 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان : – طرح ریزی ،برنامه ریزی و بودجه ریزی – رهبری سازمان ‏Leadership یکی از وظایف عمده رهبری ترسیم چشم انداز شفاف ،انگیزاننده و دوربردی سازمان می باشد همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مفهوم کاربردی از مدیریت 18 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری • مدیریت در یک رویکرد سازمان یافته به مجموعه ای از اجزا تقسیم می شود که عبارت است از برنامه ریزی، سازماندهی ،کنترل و ارزشیابی ،هماهنگی ،تخصیص منابع تعبیر می کنند که بیشتر ماهیت عملیاتی و کاربردی پیدا میکند. • مدیریت عبارت است از طراحی ،اجرا و ارزشیابی فرآیندهای سازمانی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت تعریف مدیریت 19 • برنامه ریزی عبارت است از ترسیم مدل ذهنی اداره سازمان ،تبیین نحوه اجرا و شیوه کنترل و ارزشیابی • برنامه ،سازمان را هدفمند ،وظایف و مسئولیت ها را تنظیم و مسئولیت پذیری و جوابگویی را نهادینه می سازد. همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت برنامه ریزی 20 • • • • • برنامه ریزی کلی برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی توسعه برنامه ریزی مبتنی بر ساختار برنامه ریزی ماتریسی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت انواع برنامه ریزی 21 • برنامه ریزی کلی – این نوع برنامه ریزی شامل اهداف کالن ،اهداف /اختصاصی و اهداف عملیاتی و عملیات آن می باشد سازمان اهداف /کالن را تنظیم کرده هر کدام از اهداف کالن بطور نظام مند به اجزای تخصصی و هر کدام از اهداف اختصاصی به اهداف عملیاتی تقسیم می گردد .اهداف عملیاتی در سطح وظایف واحد ها و افراد در می آید. • • • • برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی توسعه برنامه ریزی مبتنی بر ساختار برنامه ریزی ماتریسی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت انواع برنامه ریزی 22 هدف کلی هدف اختصاصی هدف اختصاصی هدف اختصاصی هدف اختصاصی هدف عملیاتی یا عینی هدف عملیاتی یا عینی هدف عملیاتی یا عینی برنامه عملیاتی برنامه عملیاتی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت برنامه ریزی کلی 23 • برنامه ریزی کلی • برنامه ریزی استراتژیک، – در این نوع برنامه ریزی همه مسائل سازمان پوشش داده نمی شود بلکه براساس تحلیل عوامل درونی (نقاط قوت و ضعف) و برونی (فرصتها و تهدید) چالشهای استراتژیک سازمان شناخته شده و طرح استراتژیک سازمان نوشته شده و برای پیاده سازی آن برنامه عملیاتی نوشته میشود. • برنامه ریزی توسعه • برنامه ریزی مبتنی بر ساختار • برنامه ریزی ماتریسی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت انواع برنامه ریزی 24 تحلیل نقطه قوت تحلیل فرصت ها هدف کلی تحلیل /نقاط ضعف تحلیل عوامل درونی تحلیل عوامل /بیرونی تحلیل تهد/یدها تحلیل و تبیین چالشهای استراتژیک سازمانی هدف استراتژیک هدف استراتژیک هدف استراتژیک هدف استراتژیک هدف عملیاتی یا عینی هدف عملیاتی یا عینی هدف عملیاتی یا عینی برنامه عملیاتی برنامه عملیاتی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت برنامه ریزی کلی 25 • برنامه ریزی کلی • برنامه ریزی استراتژیک، • برنامه ریزی توسعه – در این نوع برنامه ،با توجه به شناخت توانمندیها و فرصتها برای توسعه سازمان اقدامات از نوع توسعه ای تنظیم می شود. • برنامه ریزی مبتنی بر ساختار • برنامه ریزی ماتریسی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت انواع برنامه ریزی 26 شناخت پتانسیل /های بالفعل و بالقوه شناخت فرصتهای آتی شناخت آینده قابل /ساخت ترسیم چشم انداز و آینده سازمان تنظیم سند راهبردی توسعه تنظیم برنامه همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت رسالت و فسلفه وجودی سازمان 27 • • • • برنامه ریزی کلی برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی توسعه برنامه ریزی مبتنی بر ساختار – در این نوع برنامه ریزی ،بر اساس ساختار و الیه های سازمانی ،اهداف کالن (درسطح مدیریت کالن)، اهداف اختصاصی (در سطح مدیران میانی) و اهداف عملیاتی (درسطح مدیران اجرایی) و برنامه عملیاتی ( درسطح کارکنان) تنظیم می گردد. • برنامه ریزی ماتریسی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت انواع برنامه ریزی 28 مدیر اجرایی کارشناس و کارمند مدیر ارشد مدیر میانی پروژه 1 مدیر هماهنگ کننده عضو عضو پروژه 2 هماهنگ کننده عضو مدیر عضو پروژه 3 عضو ناظر مدیر عضو پروژه 4 ناظر عضو عضو مدیر همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت نقش ها در مدیریت ماتریسی 29 • • • • • برنامه ریزی کلی برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی توسعه برنامه ریزی مبتنی بر ساختار برنامه ریزی ماتریسی – شاید پویاترین و متکاملترین نوع برنامه ریزی باشد برنامه ریزی از نوع خطی در آمده و در قالب مدیریت پروژه ها ،مدیریت اجرایی پروژه ،به یک مدیر ارشد ،میانی ،اجرایی یا حتی یک کارشناس بر حسب سنخیت آن محول گردیده و فعالیتها با توجه به ماهیت آن ،به مناسبت ترین فرد که می تواند از الیه های باالی سازمانی باشد توزیع میشود. همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت انواع برنامه ریزی به راه باديه رفتن به از نشستن باطل كه گر مراد نيابم به قدر وسع بكوشم 31 • سازماندهی عبارت است از – تحلیل شغل – شناخت ،الیه یا سطح بندی و توزیع وظایف و مسئولیت ها. – نظام کنترل عملکرد کارکنان – ارتقای مستمر عملکرد همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت سازماندهی 32 • هماهنگی عبارت است از هم راستاسازی عملیات در الیه های سازمانی و حوزه های اجرایی سازمان. • هماهنگی را در بعضی از مکاتب از وظایف و مسئولیت های رهبری می دانند این گروه اعتقاد دارند که هماهنگی یک وظیفه درونی و نگرشی است ولی بعضی از صاحب نظران ،/آن را در مقوله مدیریت تعریف میکنند و اعتقاد دارند که هماهنگی قابل برنامه ریزی و پیاده سازی است و بیشتر آن را در ارگانیسم سازمان و در تفکیک مطلوب وظایف تعریف میکنند. همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت هماهنگی 33 روش کلی رئیس کل معاون 1 معاون 4 معاون 2 معاون 3 مدیر عملیاتی1 مدیر عملیاتی 4 مدیر عملیاتی 2 مدیر عملیاتی 3 همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت هماهنگی 34 روش نمودار گردش داده رئیس کل معاون 1 معاون 2 معاون 3 مدیر عملیاتی1 مدیر عملیاتی 2 مدیر عملیاتی 3 مدیر عملیاتی 4 همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت هماهنگی 35 پروژه 7 پروژه 6 پروژه 5 پروژه 4 روش ماتریسی پروژه 3 پروژه 2 پروژه 1 عضو ناظر مدیر رئیس کل عضو مدیر عضو معاون 1 عضو عضو ناظر معاون 2 عضو عضو عضو معاون 3 مدیر ارزیاب عضو مدیر عملیاتی1 عضو عضو عضو مدیر عملیاتی 2 ناظر عضو ارزیاب مدیر عملیاتی 3 ارزیاب عضو عضو مدیر عملیاتی 4 همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت هماهنگی 36 – اول خود را محاسبه کنید (ارزیابی درونی) – قبل از اینکه محاسبه شوید (ارزیابی بیرونی) • من حاسب نفسه ربح و من غفل عنها خسر – خود ارزیابی سبب سود و غفلت از آن سبب زیان است همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت • حاسبوا قبل ان تحاسبوا 37 • سیستم پایش ،نظارت و ارزشیابی برای ایجاد اطمینان از طراحی صحیح ،اجرای مطلوب و تحقق اهداف و مقاصد مورد انتظار ایجاد میشود • کنترل و ارزشیابی عبارت است از یک روش سازمان یافته و هدفمند که میزان اجرای صحیح برنامه و تحقق اهداف و برنامه ها را مشخص می سازد. • سیستم مطلوب با رویکرد سیستمی به نقد عملکرد می پردازد همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت پایش و نظارت و ارزشیابی 38 • تعریف :استاندارد عبارت است از حد قابل قبول و مبنای اصلی برای قضاوت • انواع استاندارد: – استاندارد الزامی: • استاندارد الزامی به استانداردی اطالق میشود که وجود یا عمل به آن ضروری و عدم آن به معنای نفی موضوع و مشروعیت آن می باشد .بطور مثال یک قاضی عادل نباشد صالحیت قضاوت نخواهد داشت. – استاندارد عمومی: • استاندارد عمومی به استانداردی اطالق میشود که وجود آن مطلوب ولی عدم آن نفی مشروعیت نمی کند همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت استاندارد 39 • استاندارد از نظر اندازه گیری می تواند کمی باشد در اینصورت : – استاندارد یا حداقل قابل قبول دارد و حداکثر ندارد بطور مثال حداقل سواد قابل قبول برای قضاوت ولی سطح دانش و سواد سقف خاص ندارد در اینصورت برای استاندارد فقط حداقل تعیین می شود – احتمال دارد یک استاندارد فقط حداکثر داشته باشد و حداقل معنا نداشته باشد – احتمال دارد یک استاندارد هم حداقل داشته باشد و هم حداکثر(کمیته و بیشینه) در اینصورت هر دو حد تعیین می گردد مثل حداقل و حداکثر تعداد پرونده مختومه بازای یک قاضی که کمتر از آن قابل قبول نبوده و بیشتر از آن سبب افت کیفی قضاوت خواهد بود. همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت حدود استاندارد 40 • استاندارد می تواند کیفی باشد دراینصورت: – تعیین حدقابل قبول استاندارد ضرورت دارد مثل اینکه بگوییم قاضی باید عادل باشد اگر معیار اندازه گیری برای آن وجود نداشته باشد (اگرچه باید به کمیت قابل اندازه گیری تبدیل گردد) از عبارت عادل بودن می توان استفاده کرد . – احتمال دارد بعضی از استانداردهای کیفی سطح بندی شده باشد مثل ضعیف ،متوسط و قوی در عین اینکه این استاندارد عددی نیست ولی قابل درجه بندی کیفی است .در این حالت حداقل قابل قبول بصورت کیفی تعیین می شود مثال متوسط به باال. همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت حدود استاندارد 41 • مقدمه تخصیص منابع: – مدیریت مالی عبارت است که شناخت نیازها ،اولویت ها و انطباق اولویتها با الزامات بومی و منطقه ای ،برنامه ریزی برای تامین و جمع آوری منابع، مدیریت صندوق های مالی و نظام خرید خدمت و کاالی مطلوب برای تحقق اهداف سازمانی • تخصیص منابع عبارت از توزیع منابع برای انجام خرید خدمات و کاالها بر اساس نظام جیره بندی تعریف شده همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت تخصیص منابع 42 • تخصیص منابع کارآمد مبتنی بر هدف طراحی میشود • تخصیص منابع کارآمد منجر به بهبود کارآئی و اثربخشی میشود • تخصیص منابع یکی از مهم ترین استراتژیهای بهبود رفتار سازمانی است همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت تخصیص منابع کارآمد موقعیت و جایگاه سازمانی ابعاد بهره وری سازمانی • کارآئی عبارت است از بهره گیری از منابع • اثربخشی عبارت است از تحقق اهداف • بهره وری عبارت است از میزان تحقق اهداف براساس مقدار استفاده از منابع 43 ابعاد بهره وری سازمانی کم اثربخشی سازمانی زیاد کارآئی سازمانی کم زیاد سازمان تالشگر سازمان بی ثمر بدون بهره وری تحقق اهداف با هزینه سنگین سازمان بهره ور 44 • شاخص عبارت است از ابزاری که کیفیت اجرا یا میزان تحقق هدف را نشان /می دهد • شاخص نشان گر است و نشان /می دهد • شاخص خودش هدف نیست نشانگر تحقق هدف است همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت شاخ/ص چیست؟ 45 )1موضوعات کیفی بصورت: – وجود و عدم (بودن یا نبودن ) (داشتن و نداشتن ) یا • رتبه ای (کم ،متوسط ،زیاد) (ضعیف ،متوسط ،قوی) • )2موضوعات کمی بصورت: – تعداد، – درصد، – نسبت و – میزان. همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت شکل شاخص: 46 .1شاخص پایه .2شاخص ترکیبی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت انواع شاخص: 47 • • • • به شاخصی اطالق میشود که مستقیما از داده ها استخراج می شود شاخصهای پایه بیشتر ماهیت تخصصی و سازمانی دارند و شاخص های پایه بیشتر یک هدف و مقصد یا موضوع خاص را اندازه گیری و نشان می دهد. شاخص پایه را می توان معادل سنجه تعریف کرد مثال: – در صد رضایت مندی مردم ،درصد دادگاههای استاندارد شده ،سرانه بودجه دستگاه قضایی به جمعیت ،سرانه بودجه پرونده مختومه ،متوسط سواد قضات، نسبت قضات به جمعیت همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت )1شاخص پایه : 48 • به شاخصی اطالق میشود که از حاصل ترکیب تعدادی از شاخص ها بدست می آید • شاخصهای ترکیبی بیشتر ماهیت ملی دارند و همه سونگر یا حداقل چند ج/انبه نگر است • شاخص ترکیبی معموال در سطح اهداف کالن و استراتژیک می توان تبیین کرد – مثال: • شاخص امنیت اقتصادی ،شاخص سرمایه اجتماعی ،شاخص عدالت اجتماعی، شاخص عدالت قضایی ،شاخص میزان اعتماد اجتماعی به حاکمیت ،شاخص اعتماد به دستگاه قضایی و .... همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت )2شاخص ترکیبی: 49 • • • • • • • • • باید اطالعات مفید و مناسبی را در اختیار سیاستگذاران قرار دهد باید داده های پراکنده را به واحدهای اطالعاتی مفید تبدیل کند قابلیت مقایسه داشته باشد قابل اعتماد باشد ( در تکرار نتایج یکسان حاصل گردد) قابل تکرار باشد با شاخصهای دیگر قابلیت ترکیب داشته و بتواند شاخصهای کالن تر ایجاد کند قابلیت اندازه گیری داشته و دقیقا اهداف و سیاستهای مورد نظر را اندازه گیری کند شرایط نامطلوب و مسئله ساز را نشان دهد به دغدغه های سیاستگذاران جواب بدهد همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت خصوصیات شاخص خوب: 50 • استاندارد حد قابل قبول شاخص است و مبنای قضاوت عملکرد یا وضعیت – مثال: • درصد پرونده تایید شده در دادگاههای تجدید نظر ( شاخص) • حد قابل قبول 65درصد (استاندارد) • میانگین تعداد پرونده مختومه در دادگاه تجدید نظر (شاخص) • حدود قابل قبول بین 600تا 800پرونده (استاندارد) همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت ارتباط شاخص و استاندارد 51 • مدیریت عبارت است از تصمیم گیری • مدیریت در یک رویکرد سازمان یافته به مجموعه ای از اجزا تقسیم می شود که عبارت است از برنامه ریزی ،سازماندهی ،کنترل و ارزشیابی ،هماهنگی ،تخصیص منابع تعبیر می کنند که بیشتر ماهیت عملیاتی و کاربردی پیدا میکند. • مدیریت عبارت است از طراحی ،اجرا و ارزشیابی فرآیندهای سازمانی همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت تعریف مدیریت 52 • فرآیند عبارت است از کار یا فعالیت که بصورت یک زنجیره بهم پیوسته یک درون داد را در طی یک مجموعه عملیات به برون /داد تبدیل میکند درون داد پردازش درون داد صدور حکم دادرسی پرونده وارده گزارش ورود و پردازش اطالعات جمع آوری دادها ها همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت تعریف فرآیند 53 • • • • • سیستم یک مجموعه بهم پیوسته و وابسته که ماحصل آن اجرای صحیح ماموریت و وظایف سازمانی گردد سیستم از مجموعه ای از فرآیندهای بهم پیوسته و بهم وابسته تشکیل شده است در نظریه سیستم ها پدیده ظروف مرتبط مطرح است و تغییرات در هر کدام از ظرف ها منجر به تغییر در سایر ظروف میشود فرآیندها می توانند اصلی یا پشتیبانی باشند هر کدام از فرآیندها براساس جایگاه سازمانی ،در جای خود اص/لی محسوب میشود ولی در کل سازمان فرآیند اصلی به فرآیندی اطالق میشود که بر حسب وظیفه و ماموریت (های) اصلی سازمان طراحی شده باشد و سایر فرآیندها پشتیبانی محسوب میشوند – درقوه قضاییه ،دادرسی فرآیند اصلی و مابقی فرآیندها ،فرآیندهای پشتیبانی هستند – فرآیندهای پشتیبانی می توانند تخصصی (فنی) و عمومی باشند تدوین الیحه یک فرآیند پشتیبان از نوع تخصصی و تامین منابع مالی فرآیند پشتیبان از نوع عمومی است همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت نظریه سیستم ها 54 تشکیل پرونده سیستم های مالی سیستم های فناوری منابع کالبدی سایر سیتم ها فرآیند های پشتیبانی سیستم های اداری بررسی و تحقیق دادرسی صدور حکم اجرای حکم همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت مدیریت فرآیندی 55 • شناخت سازمان و فرآیند ها ()PDCA ‏P – برنامه ریزی Planning ‏D ‏C • ترسیم فرآیند ها • تحلیل و عارضه یابی • اصالح ‏A – اجرا Doing – کنترل و ارزشیابی Control – تثبیت Act ‏P ‏D ارتقای مستمر کیفیت ‏C ‏A همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت فرآیند مدیریت فرآیند 56 • • • • • عالوه بر کلی نگری در فرآیند سیستمی ،در اجرا جزئی نظر است سطح مشارکت و درگیر سازی گسترده ای از کارکنان را فراهم می کند هر کس یا واحد مسئول کار یا فرآیند ،مسئولیت طراحی و ارتقای آن را بر عهده دارد با توجه به شناخت کامل صاحب فرآیند از فرآیند ،نحوه اجرا ،مشکالت اجرایی و توانمندیهای محلی برای ارتقا ،عمال ،زمینه توانمندسازی مستمر ،ارتقای مبتنی بر نیازهای محلی و بهبود تدریجی را فراهم می سازد. فرآیندی که بطور مستمر در حال ارتقا باشد بطور مستمر سیستم ها و سازمان را توسعه می دهد فرآیند محوری اصوال با مشتری محوری گره خورده است و به همین جهت ،بطور مستقیم وغیر مستقیم سبب افزابش رضایت مندی جامعه می شود. همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت نقاط قوت مدیریت از نوع مدیریت فرآیندی 57 • تعهد مدیران ارشد سازمان – نه تنها از خود شروع کنند – بلکه از تحوالت سازمانی حمایت الزم را بعمل بیاورند • نهادینه شدن مشتری محوری – هر فرآیند باید به این سوال پاسخ دهد که آیا نتایج حاصله منجر به رضایت مندی میشود یا نه؟ – فرآیند می توانند مشتری درونی داشته باشند مثل فرآیندی که برونداد آن را مدیران یا کارکنان درون سازمان استفاده میکنند – فرآیند می تواند مشتری بیرونی داشته باشد مثل فرآیند پاسخ دهی به سواالت ارباب رجوع یا ذینفعان پرونده ها همایش معاونین برنامه ریزی و توسعه قضایی – 15الی 17اردیبهشت 1386رشت الزامات مدیریت فرآیندی

51,000 تومان