صفحه 1:
نیم نگاهی به مدیریت» مفاهیم. ابعاد و روشها
همایش معاونین برنامه ریزی وتوسعه قضایی - رشت - ۱۵ الی ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶
معاونت حقوقی و توسعه قضایی
مرکز مطالعات راهبردی وتوسعه قضایی - کمیسیون مدیریت و توسعه قضایی
دکتر ناصر محمدی مثساور طرح و بینامه معاونت
:01۵۳۷-06۲ با[ ۱۷۷/۱۷۷۷۷
Email: info@judiciary-de.ir
Email: nmohammadi@judiciary-de.ir
صفحه 2:
پیچیدگی در دانش وعلوم اجتماعی, رفتارهاء تعاملات» وظایف و مسئولیت هاء پاسخ
گی قضا و قضاوت - دانش, استنباطء قضاوت. حکم» انسان» روانشناسی انسانی» سپ
شناسی اجتماعی و ... .... 32
عدم قطعيت در بيامدها و عواقب تصميم كيريها و سياستكذاريهاء بعلت عدم اطلاع
از حوادث و وقايع اجتماعى» سياسى و فرهنكى و احتمال وقوع آنها عدم دانش در
سازه هاى ذهنى» زيرسازه هاى ذهنى و سازه هاى مجاور
كستردكى و تنوع مسئوليت ها
گستردگی نیازها و محدودیت منابع
گستردگی دانش و رشد و سرعت توسعه آن
صفحه 3:
© مدیریت. هماهنگ سازی و هدایت برنامه ریزی» اجرا و ارزشیابی برنامه توسعه قضایی در سطح
کشور
ایجاد بسترها و زمینه های لازم برای :
مر رم یت
- مدي
6
ت دانش و دانایی محور سازی نظام تصمیم گیری واجرا
- مدیریت در شرایط محدودیت منابع
7 تبدیل رویکرد سیستمی به خطا به جای برخورد فردی با خطا در دستگاه قضایی
شناخت دردها و درمان دردهای سیستمی بجای دردهای فردی و
بصورت ريشه ای بجای برخوردهای تسکینی
و ایجاد ارزش افزوده سازمانی از طریق تحولات فرآیندی
صفحه 4:
| توسه هم دا باب تاه ای[
RRAERRERERR
ole! سازماندهی توسعه کمی و کیفی شیکه های فکری و ارتباطى قوه قضابيه.
صفحه 5:
مدیریت عبارت است از تصمیم گیری
مدیریت در یک رویکرد سازمان یافته به مجموعه ای از اجزا تقسیم
می شود که عبارت است از برنامه ریزی» asl کترل و
ارزشیابی» هماهنگی» تخصیص منابع تعبیر می کنند که بیشتر ماهیت
عملیاتی و کاربردی پیدا میکند.
مدیریت عبارت است از طراحی» اجرا و ارزشیابی فرآیندهای سازمانی
صفحه 6:
۰
مديوية غبارت استا ل تسميم كبري
ِ
3
صفحه 7:
* تصمیم گیری عبارت است از یک فرآیند علمی و منطقی و عمدتا
ریاضی» که در طی آن گزینه های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار |
گرفته و گزینه ها براساس اثرات و پیامدها مرتب شده و گزینه مطلوب |
انتخاب میگردد.
* تصمیم گیری در سطح کلان به تبیین سیاستها و راهبردها و در سطح
عملیات به تخصیص منابع و اجرای فعالیتها منجر میشود.
صفحه 8:
مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره
سازمان :
طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی
این مدل از اداره سازمان تحت عنوان
BS (Planning, Programming & Budgeting syste
نام برده ميشود
سح
رهبری سازمان
صفحه 9:
* این مدل در سیستم و نظام اجرائی یکپارچگی ایجاد میکند
* اين مدل تئوريها و مدل ذهنی سازمان را در صحن عمل به
نمايش می گذارد
* این مدل ارتباط منطقی Ge اهداف و بودجه برقرار میکند
صفحه 10:
مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره
۳ : سازمان
Planning
= طرح ریزی برنامه ریزی و بودجه ریزی
طرح ارتباطات درون و برون سازمانی . سبک عملی سازی اهداف و استراتژیهای سازمان ,
| طرح ریزی عبارت از مدل ذهنی اداره سازمان و شامل ترسیم اهداف کلان. طرح استراتژیک سازمان.
طرح مدیریت منابع انسانی یا به تعبیر بهتر سرمایه انسانی
7 رهبری سازمان
صفحه 11:
* طرح استراتژیک سازمان جهت گیری کلان سازمان را برای
تحقق اهداف مشخص و شفاف می سازد
* تفکر استراتژیک سازمان را به پویائی دائمی می کشاند و در
تلاقی مستمر با تحولات اجتماعی اقتصادی و سیاسی آمادگی
کامل به سازمان می بخشد
صفحه 12:
* مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازمان :
۳ ریزی» برنامه ریز بودجه ریز ۰ 3
طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی Programming
نامه ریزی عبارت است از نحوه اجرا و پیشبرد عملیات سیستم و شامل تدوین برنامه تفضیلی اجرائی.
« پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم. ترسیم مسیرهای بحرانی در مدیریت عملیاتی پروژه ها
رهبری سازمان
صفحه 13:
* مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره
udgeting ae
طرح ریزی برنامه ریزی و بودجه ریزی
بودجه ریزی عبارت است از بر آورد منابع و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرحها و برنامه ها .
نحوه تامین منابع و سازوکارهای کنترلی
7 رهبری سازمان
صفحه 14:
هدف مند سازی و یا بودجه ریزی مبتنی بر برنامه
* تبدیل بودجه به ابزار tel و کنترل سیستم
* ایجاد امکان تحلیل هزینه کارآتی» هزینه اثربخشی و بهره وری
سازمانی
صفحه 15:
مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره
سازمان :
طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی
- رهبری سازمان
رهبری عبارت است از قدرت نفوذ بر باورهاء نگرشها و عملکرد کار کنان
و ساير نهادها و موسسات
توام با پذیرش آ گاهانه و داوطلبانه
صفحه 16:
* مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره
سازمان :
طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی
- رهبری سازمان
سبک تعاملات سازمانی در سبک رهبری سازمانی مشخص می گردد که براساس نوع سازمان,
نوع ارتباطات درون و برون سازمانی می تواند متفاوت باشد
صفحه 17:
* مدیریت عبارت است از تصمیم گیری در رابطه با الگوی اداره سازما
طرح ریزی» برنامه ریزی و بودجه ریزی
رهبری سازمان
Leadership
یکی از وظایف عمده رهبری ترسیم چشم انداز شفاف. انگیزاننده و دوربردی سازمان می باشد
عاونین برنامه ریزی و
صفحه 18:
* مدیریت در یک رویکرد سازمان یافته به مجموعه ای از
اجزا تقسیم می شود که عبارت است از برنامه ریزی؛
سازماندهی» کنتر لو ارزشیابی» هماهنگی» تخصیص منابع
تعبیر می کنند که بیشتر ماهیت عملیاتی و کاربردی پیدا
میکند.
صفحه 19:
نحوه اجرا و شیوه کنترل و ارزشیابی
* برنامه» سازمان را هدفمند» وظایف و مسئولیت ها را تنظیم و مسئولیت
پذیری و جوابگویی را نهادینه می سازد.
صفحه 20:
برنامه ریزی مبتنی بر ساختار
برنامه ریزی ماتریسی
0
122
oe
aa a
صفحه 21:
* برنامه ریزی کلی
- این نوع برنامه ریزی شامل اهداف کلان؛ اهداف اختصاصی و اهداف عملیاتی و عملیات آن می باشد
سازمان اهداف کللان را تنظیم کرده هر کدام از اهداف کلان بطور نظام مند به اجزای تخصصی و هر
کدام از اهداف اختصاصی به اهداف عملیانی تقسیم می گردد. اهداف عملیاتی در سطح وظایف واحد ها و
افراد در می آید.
برنامه ریزی استراتژیک»
* برنامه ریزی توسعه
* برنامه ریزی مبتنی بر ساختار
۰
برنامه ریزی ماتریسی
صفحه 22:
|
(Ga)
صفحه 23:
* برنامه ریزی است
برنامه ریزی کلی
- در این نوع برنامه ریزی همه مسائل سازمان پیشش داده نمی شود بلکه براساس تحلیل عوامل Bap
(نفاط قوت و ضعف) و برونی (فرصتها و تهدید) چالشهای استراتژیک سازمان شناخته شده و طرح
استراتژیک سازمان نوشته شده و برای پیاده سازی آن برنامه عملیاتی نوشته میشود.
برنامه ریزی توسعه
برنامه ریزی مبتنی بر ساختار
برنامه ریزی ماتریسی
صفحه 24:
صفحه 25:
* برنامه ریزی کلی
* برنامه ريزى است
برنامه ریزی توسعه
— در این نوع برنامه, با توجه به شناخت توانمندیها و فرصتها برای توسعه سازمان اقدامات از نوع توسعه ای
تنظیم می شود.
برنامه ریزی مبتنی بر ساختار
برنامه ریزی ماتریسی
صفحه 26:
صفحه 27:
* برنامه ریزی کلی
* برنامه ریزی است
برنامه ریزی توسعه
برنامه ریزی مبتنی بر ساختار
-- دراين نوع برنامه ریزی» بر اساس ساختار و لایه های سازمانی» اهداف کلان (درسطح مدیریت کلان).
اهداف اختصاصی (در سطح مدیران میانی) و اهداف عملیاتی (درسطح مدیران اجرایی) و برنامه عملیاتی
( درسطح كاركتان) تنظيم مى كردد.
برنامه ريزى ماتريسى
صفحه 28:
ee
پروره
Y of
پروره
و۳
پروره
مع
پروره
ناظر
صفحه 29:
* برنامه ریزی کلی
برنامه ریزی استراتژیک»
برنامه ریزی توسعه
برنامه ریزی مبتنی بر ساختار
برنامه ریزی ماتریسی
- شاید پویاترین و متکاملترین نوع برنامه ریزی باشد برنامه ریزی از نوع خطی در آمده و در قالب مدیریت
پروژه هاء مدیریت اجرایی پروژه: به یک مدیر ارشد. میانی؛ اجرایی یا حتی یک کارشناس بر حسب
سنخیت آن محول گردیده و فعالیتها با توجه به ماهیت آن. به مناسبت ترین فرد که می تواند از لایه های
بالای سازمنی باشد توزیع میشود.
صفحه 30:
به راه پادیه رفتن به از نشستن باطل
که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم
صفحه 31:
سازماندهی عبارت است از
- تحلیل شغل
- شناخت» لايه يا سطح بندى و توزیع وظایف و مسئولیت ها
- نظام كنترل عملكرد کارکنان
- ارتقاى مستمر عملكرد
صفحه 32:
* هماهنگی عبارت است از هم راستاسازی عملیات در لایه های
سازمانی و حوزه های اجرایی سازمان.
* هماهنگی را در بعضی از مکاتب از وظایف و مسئولیت های رهبری
می دانند اين گروه اعتقاد دارند که هماهنگی یک وظیفه درونی و
تكرقى اسة وان يقس أ صاجب راب آن رک مقولهمذیریت
تعریف میکنند و اعتقاد دارند که هماهنگی قابل برنامه ریزی و پیاده
سازی است و بیشتر آن را در ارگانیسم سازمان و در تفکیک مطلوب
وظایف تعریف میکنند.
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
* حاسبوا قبل ان تحاسبوا
- اول خود را محاسبه كنيد (ارزيابى درونى)
- قبل از اينكه محاسبه شويد (ارزيابى بيرونى)
من حاسب نفسه ربح و من غفل عنها خسر
خود ارزیابی سبب سود و غفلت از آن سبب زیان است
صفحه 37:
سیستم پایش, نظارت و ارزشیابی برای ایجاد اطمینان از طراحی
صحیح. اجرای مطلوب و تحقق اهداف و مقاصد مورد انتظار ایجاد
قيقنوة
كنترل و ارزشيابى عبارت است از يك روش سازمان يافته و هدفمند
كه ميزان اجراى صحيح برنامه و تحقق اهداف و برنامه ها را مشخص
مى سازد.
سيستم مطلوب با رويكرد سيستمى به نقد عملكرد مى يردازد
صفحه 38:
* تعریف: استاندارد عبارت است از حد قابل قبول و مبنای اصلی برای
قضاوت
* انواع استاندارد:
- استاندارد الزامی:
* استاندارد الزامی به استانداردی اطلاق میشود که وجود يا عمل به آن ضروری و عدم آن
به معنای نفی موضوع و مشروعیت آن می باشد . بطور مثال یک قاضی عادل نباشد
صلاحیت قضاوت نخواهد داشت.
- استاندارد عمومی:
* استاندارد عمومی به استانداردی اطلاق میشود که وجود آن مطلوب ولی عدم آن نفی
مشروعیت نمی کند
صفحه 39:
* استاندارد از نظر اندازه گیری می تواند کمی باشد در اینصورت :
- استاندارد یا حداقل قابل قبول دارد و حداکثر ندارد بطور مثال حداقل سواد قابل قبول
برای قضاوت ول سطح ذانشن و سواذ سقف-خاص ندارد فر ایتصورت برای: اسقائنارة
فقط حداقل تعیین می شود
- احتمال دارد یک استاندارد فقط حداکثر داشته باشد و حداقل معنا نداشته باشد
- احتمال دارد یک استاندارد هم حداقل داشته باشد و هم حداکثر(کمیته و بیشینه) در
اینصورت هر دو حد تعیین می گردد مثل حداقل و حداکثر تعداد پرونده
یک قاضی که کمتر از آن قابل قبول نبوده و بیشتر از آن سبب افت کیفی قضاوت
خواهد بود.
11 +
صفحه 40:
* استاندارد می تواند کیفی باشد دراینصورت:
- تعيين حدقابل قبول استاندارد ضرورت دارد مثل اينكه بكوييم قاضى بايد عاال باشد اكر
معيار اندازه كيرى براى آن وجود نداشته باشد (اكرجه بايد به كميت قابل اندازه كيرى
تبديل كردد) از عبارت عادل بودن مى توان استفاده كرد .
- احتمال دارد ببضی از استانداردهای کیفی سطح بندی شده باشد مثل ضعیف متوسط و
قوى در عين اينكه اين استاندارد عددی نیست ولی قابل درجه بندی کیفی است. در این
حالت حداقل قابل قبول بصورت کیفی تعیین می شود مثلا متوسط به بالا.
صفحه 41:
مقدمه تخصیص منابع:
- مدیریت مالی عبارت است که شناخت نیازهاه اولویت ها و انطباق اولویتها با
الزامات بومی و منطقه ای. برنامه ریزی برای تامین و جمع آوری منابع,
مدیریت صندوق های مالی و نظام خرید خدمت و کالای مطلوب برای
تحقق اهداف سازمانی
* تخصیص منابع عبارت از توزیع منابع برای انجام خرید خدمات و
کالاها بر اساس نظام چیره بندی تعریف شده
صفحه 42:
* تخصیص منابع کارآمد مبتنی بر هدف طراحی میشود
۰ تخصیص منابع کارآمد منجر به بهبود کارآئی و اثربخشی میشود
* تخصیص منابع یکی از مهم ترین استراتژیهای بهبود رفتار سازمانی
است
صفحه 43:
ابعاد بهره وری سازمانی
* کارآئی عبارت است از
بهره گیری از ale
* اثربخشی عبارت است از
تحقق اهداف
* بهره وری عبارت است از
میزان تحقق اهداف
براساس مقدار استفاده از
منابع
صفحه 44:
* شاخص عبارت است از ابزاری که Cums اجرا یا میزان تحقق هدف را
نشان. مى دهد
* شاخص نشان گر است و نشان, می دهد
*؟ شاخص خودش هدف نیست نشانگر تحقق هدف است
صفحه 45:
)١ موضوعات كيف ت:
- وجود و عدم (بودن يا نبودن ) (داشتن و نداشتن ) يا
*_رتبه ای (کم» متوسط زیاد) (ضعیف متوسطء قوى)
؟ ۲) موضوعات کمی بصورت:
- تعداده
— درصد»
نسبت و
میزان.
صفحه 46:
.١ شاخص پایه
3
صفحه 47:
به شاخصی اطلاق میشود که مستقیما از داده ها استخراج می شود
شاخصهای پایه بیشتر ماهیت تخصصی و سازمانی دارند و شاخص های
پایه بیشتر یک هدف و مقصد یا موضوع خاص را اندازه گیری و نشان
می دهد.
شاخص پایه را می توان معادل سنجه تعریف کرد
مثال:
— در صد رضایت مندی مردم. درصد دادگاههای استاندارد شده. سرانه بودجه
دستگاه قضایی به جمعیت. سرانه بودجه پرونده مختومه, متوسط سواد قضات»
نسبت قضات به جمعیت
صفحه 48:
* به شاخصی اطلاق میشود که از حاصل ترکیب تعدادی از شاخص ها
بدست می آید
* شاخصهای ترکیبی بیشتر ماهیت ملی دارند و همه سونگر یا حداقل
چند جانبه نگر است
شاخص ترکیبی معمولا در سطح اهداف کلان و استراتژیک می توان
تبیین کرد
- مثال:
* شاخص امنیت اقتصادی» شاخص سرمایه اجتماعی» شاخص عدالت اجتماعیء
شاخص عدالت قضایی» شاخص Glee اعتماد اجتماعی به حاکمیت» شاخص اعتماد
به دستگاه قضایی و س
صفحه 49:
* بايد اطلاعات مفید و مناسبی را در اختیار سیاستگذاران قرار دهد
*_باید داده های پراکنده را به واحدهای اطلاعاتی مفید تبدیل کند
قابلیت مقایسه داشته باشد
اعتماد باشد ( در تکرار نتایج یکسان حاصل گردد)
* قابل تکرار باشد
* با شاخصهای دیگر قابلیت ترکیب داشته و بتواند شاخصهای کلان تر ایجاد کند
*_قابلیت اندازه گیری داشته و دقیقا اهداف و سیاستهای مورد نظر را اندازه گیری کند
* شرايط تامطلوب:و مسعله ساورا نشان دهد
* به دغدغه هاى سياستكذاران جواب بدهد
صفحه 50:
* استاندارد حد قابل قبول شاخص است و مبنای قضاوت عملکرد یا
وضعیت
- مثال:
درصد پرونده تایید شده در دادگاههای تجدید نظر ( شاخص)
* حد قابل قبول۶۵ درصد (استانداره)
* ميانكين تعداد يرونده مختومه در دادكاه تجديد نظر (شاخص)
* حدود قابل قبول بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ يرونده (استاندارد)
صفحه 51:
* مدیریت عبارت است از طراحی اجرا و ارزشیابی
فرآیندهای سازمانی
صفحه 52:
* فرآیند عبارت است از کار یا فعالیت که بصورت یک زنجیره بهم
پیوسته یک درون داد را در طی یک مجموعه عملیات به برون داد
تبدیل میکند
ae <<. 25
oa 2 &
ea D> &>
صفحه 53:
سیستم یک مجموعه بهم پیوسته و وابسته که ماحصل آن اجرای صحیح ماموریت و وظایف
سازمائی گردد
از مجموعه ای از فرآیندهای بهم پیوسته و بهم وابسته تشکیل شده است
* در نظریه سیستم ها پدیده ظروف مرتبط مطرح است و تغییرات در هر کدام از ظرف ها منجر
به تفییر در سایر ظروف میشود
* فرآیندها می توانند اصلی یا پشتیبانی باشند
* هر کدام از فرآیندها براساس جایگاه سازمانی» در جای خود اصلی محسوب میشود ولی در کل
سازمان فرآیند اصلی به فرآیندی اطلاق میشود که بر حسب وظیفه و ماموریت (های) اصلی
سازمان طراحی شده باشد و سایر فرآیندها پشتیبانی محسوب میشوند
- درقوه قضایبه. دادرسی فرآیند اصلی و مابقی فرآیندهء فرآیندهای پشتیبانی هستند
نی می توانند تخصصی (فنی) و عمومی باشند تدوین لایحه یک فرآیند پشتیبان از نوع
تخصصی و تامین منابع مالی فرآیند پشتیبان از نوغ عمومی است
- فرآیندهای
صفحه 54:
صفحه 55:
* شناخت سازمان و فرآیند ها (۸)ا)
برنامه ریزی Pianning
* ترسیم فرآیند ها
* تحلیل و عارضه یابی
* اصلاح
اجرا Doing
= کنترل و ارزشیایی Control
Acct cuts
صفحه 56:
علاوه بر کلی نگری در فرآیند سیستمی» در اجرا جزئی نظر است
* سطح مشارکت و درگیر سازی گسترده ای از کارکنان را فراهم می کند
* هر کس يا واحد مسئول کار یا فرآیند. مسئولیت طراحی و ارتقای آن را بر عهده
دارد با توجه به شناخت کامل صاحب فرآیند از فرآینده نحوه اجراه مشکلات اجرایی
و توانمندیهای محلی برای ارتقاء عملاه زمینه توانمندسازی مستمر ارتقای مبتنی بر
نیازهای محلی و بهبود تدریجی را فراهم می سازد.
* فرآیندی که بطور مستمر در حال ارتقا باشد بطور مستمر سیستم ها و سازمان را
توسعه می دهد
فرآیند محوری اصولا با مشتری محوری گره خورده است و به همین جهت. بطور
مستقیم وغیر مستقیم سبب افزابش رضایت مندی جامعه می شود.
صفحه 57:
* تعهد مدیران ارشد سازمان
- نه تنها از خود شروع کنند
- بلكه از تحولات سازمانى حمايت لازم را بعمل بیاورند
* نهادينه شدن مشترى محورى
- هر فرآيند بايد به اين سوال Gol دهد كه آيا نتايج حاصله منجر به رضايت مندى ميشود
Sab
— فرآیند می توانند مشتری درونی داشته باشند مقل فرآیندی که برونداد آن را مدیران یا
کارکنان درون سازمان استفاده میکنند
— فرآیند می تواند مشتری بیرونی داشته باشد مثل فرآیند پاسخ دهی به سوالات ارباب
رجوع یا ذینفعان پرونده ها
