همدلی و گوش دهی همدلانه
اسلاید 1: همدلی و گوش دهی همدلانهتهیه کننده: محسن نصیری 98-97
اسلاید 2: درک همدلانه بدین معنی است که درمانگر یا مشاور،دنیای مراجع را بدان طریقی که هست دقیقاً دریابد و با آن همدلی کند.درمانگر باید مراجع را به مثابه یک انسان آن طور که هست خوب یا بد با تمام مشکلات و ناسازگاری هایش بپذیرد.پذیرش،یک نگرش مثبت نسبت به فرد است.در این نگرش مثبت درمانگر مراجع را به منزله موجودی باارزش و صاحب شأن به حساب می آورد که حق تصمیم گیری درباره خود را دارد.چنین پذیرشی ایجاب می کند که به مراجع توجه مثبتی مبذول شود تا احساس ارزشمندی کند.درک همدلانه
اسلاید 3: همچنین درمانگر باید نسبت به مراجع گرم باشد و او را تشویق کند و از هر گونه ارزشیابی،خواه مثبت و خواه منفی احتراز کند.نتیجه آنکه درمانگر باید به طور غیرشرطی و بدون هیچ گونه قیدوبندی مراجع را بپذیرد.برای آنکه مراجع به توجه و احترام درمانگر اعتماد کند باید واقعی بودن و بی ریایی درمانگر را عملاً حس کند.درک همدلانه
اسلاید 4: درک همدلانه به طور کامل غیرممکن است و خوشبختانه ضرورتی هم ندارد.ولی همین که درمانگر می خواهد و مایل است که مراجع را درک کند،گام مهمی در جریان درمان به حساب می آید و موجب پیشرفت درمان می شود.برای آنکه درمانگر بتواند مراجع خود را به خوبی درک کند باید توجهش را به دنیای پدیده ای مراجع معطوف دارد.درک دنیای پدیده ای مراجع از جانب درمانگر از توجه صرف او به کلمات و بیانات مراجع عمیق تر و فراتر است.به عبارت دیگر درمانگر نه تنها به گفته های مراجع گوش فرا می دهد،بلکه در دنیای خصوصی و درونی او غوطه ور می شود و مسائل را از دیدگاه مراجع می نگرد.درک همدلانه
اسلاید 5: چنانچه مراجع پذیرش،هماهنگی و همسازی و درک همدلانه درمانگر را احساس و درک نکند تمام این صفات فاقد هرگونه ارزش درمانی خواهند بود.از این رو ضرورت دارد که مراجع در جریان درمان به طور درونی و قلباً به وجود چنین صفاتی در درمانگر پی ببرد.درمانگر در جریان درمان به طور کلامی و غیرکلامی باید دائماً به ارائه صفات فوق بپردازد.تکنیک درمان همان شیوه انجام و ارائه این صفات است.این تکنیک های ساختگی و تصنّعی،اجباری و یا آموخته شده نیستند.بلکه حالات درونی و نگرش های ذاتی درمانگر محسوب می شوند. با فراهم آمدن چنین صفات و مواردی مراجع محیط درمان را مطمئن،آرام و فارغ از هرگونه ترس و وحشت می انگارد و خود را مستقل، قابل اعتماد و ثابت قدم می پندارد و همین عوامل موجبات تغییر او را فراهم می آورند.درک همدلانه
اسلاید 6: نظریه مراجع-محوری راجرز اهمیت فوق العاده ای به وجود یک رابطه صمیمی و همدلانه با مراجع،می دهد. راجرز می گوید: « زمانی که درمانگر احساس ها و معانی شخصی را که مراجع در هر لحظه به تجربه درمی آورد،درک کند،زمانی که او بتواند این احساس ها و معناها را از درون به همانگونه که به نظر مراجع می آیند،دریافت کند و زمانی که بتواند با موفقیت چیزی از آن درک را به مراجع خود منتقل کند، در این حالت است که درک همدلانه تحقق می یابد.درک همدلانه
اسلاید 7: همدلی فنی مصنوعی نیست که درمانگران به طور معمول از آن استفاده کنند بلکه همدلی درک عمیق و ذهنی مراجع با درمانگر است.درمانگران می توانند با مراجعه به احساسات خودشان که شبیه احساسات مراجع است در دنیای ذهنی او سهیم شوند.با این حال درمانگران نباید جدایی را از دست بدهند».راجرز اظهار می دارد که چنانچه درمانگران بتوانند دنیای خصوصی مراجع را به صورتی که مراجع می بیند و احساس می کند درک کنند بدون اینکه جدایی هویت خود را از دست بدهند احتمالاً تغییر سازنده ای روی می دهد.همدلی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.