صفحه 1:
هنر رفتار با ی دشواره 5 Goyer WAY

صفحه 2:
۴ مقدمه اداره موقعيتهاي دشوار. بخشي از زندگي روزانه ماست . همه ما هر روز با افرآد دشوار سر و کار داریم و این افراد را مي شناسیم . شاید هیچ چیز به اندازه برخورد با این افراد . خسته کننده و ملال آور نباشد . این افراد انرژی ما را تحلیل می برند. احساساتمان را تحریک می کنند . حوصله همه را سر میبرند و ما را در حالتي نامطلوب قرار میدهند . این رفتارها در محل کار براحتي میتوانند یک محیط شاد را نابود کنند . كارايي را کاهش دهند و روحیه افراد را پایین آورند.

صفحه 3:
- زورگو و متخاصم این شخصیت عصباني و متخاصم است و عصبانيت خود را با اعمال زور نشان مي دهد . خصومت,. كينه توزي . استفاده از كلمات نيشدار . امتناع از كارهاي كروهي و خوديسندي و تكبر از جمله ويزكيهاي ابن افراد است . آنها دلشان مي خواهد هميشه غالب و مسلط باشند و سعى ميكنند با توسل به هر شیوه و روشي به خواسته هاي خود برسند . راه حل : در مقابل آنها بایستید .اما سعي نکنید با آنها بجنگید . هرگز رفتار آنها را تحمل نکنید بلکه در مقابل آنها قاطع . محکم . جسور و با اعتماد به نفس باشید.

صفحه 4:
همینه شاکی از نظر این افراد تنها چيزي که زندگي به آنها عطا کرده . بدشانسي است . آنها به جاي پیدا کردن راه حل براي مسائل و مشکلات عادت کرده اند که شکایت کنند و بهانه بگیرند . نگرشهاي این افراد مسموم و متاسفانه بيماري آنها واگیر است . این افراد بندرت سعي مي کنند شرایط ناخواسته را تغییر دهند , در عوض دائم دقيقا" مثل بچهاي که به أو اجازه كاري داده نمي شود رفتار مي کنند. اجازه ندادن" باعث منفي بافي او مي شود . جمله معروف آنها این است : " هیچ کس مرا دوست ندارد" راه حل : به این افراد نشان دهید که مسائل آنها را میبینید دارند . همچنین باید سطح فشار و استرس را براي اين افراد پایین آورد . علاوه بر اين به آنها اجازه شکایت کردن ندهید . مگر زماني که راه حلي براي مشکل پیش آمده داشته باشند.

صفحه 5:
-وسواسی و کمال گرا اين افراد دلشان می خواهد کارها به بهترين نحو ممكن انجام كيرد . چنین افرادي در عين حال كه ممكن است خسته كننده و ملال آور به نظر برسند .اما داراي مهار تيهاي تجزیه و تحليلي هستند که مستلزم توجه زیاد به جزئیات است . استاندارهای عملکرد این افراد در سطح بسیار بالايي قرار دارد . در برخي مواقع کار خوبي که توسط دیگران مورد تمجید واقع مي شود از نظر این افراد قابل قبول نیست. جمله معروف آنها این است : " این کار می توانست بهتر انجام شود راه حل : در صورتي که در برخورد با اين افراد . واقعیتها و منطق را ارائه دهید . مي توانید بهترین بهره را از آنها ببرید در عین حال حرفيهاي این افراد را درباره بهتر انجام شدن کارها جدي نگیرید. آنها معمولا" نقاط ضعف خودشان را بیان میکنند نه نقاط ضعف شما را . سعي کنید با اين افراد به گونه اي کار کنید تا بتوانند انتظارات واقعي براي خود و دیگران داشته باشند و مطابق انتظارات واقعي عمل کنند.

صفحه 6:
-افراد بخی اين افراد براي تغيير Crt ‏هر‎ ges ssl “sili ‏.هر چند کوچک مي‎ ‏آنها را نگران و آشفته سازد‎ ‏و آغازي براي رفتار منفي‎ ‏در آنها باشد. جمله معروف‎ ‏آنها این است:‎ " راه قدیمی بهتر است" براي آنهااستفادهکنید.. ‎٠‏ زيرا ممكن است در ‏إين افراد را

صفحه 7:
- افراد بسته راههاي برقراري ارتباط با اين افراد مسدود است . این افراد بسیار تودار و دیرجوش هستند و تنهايي و خلوت را به بودن در ميان جمع ترجيح مي دهند . آنها هركز درباره تفكرات و احساسات خود صحبت نمي كنند و به همین دلیل ارتباطات محدودي دارند . « حوصله ندارم » یا « فعلا" وقت ندارم » از جملاتی است که آنها براي فرار از جمع از آنها راه حل : براي برقراري ارتباط با اين افراد بايد حوصله كنيد استفاده مي کنند . ممکن است مدتي طول بکشد تا این گونه افراد احساس راحتي بکنند و با شما راحتتر و بهتر برخورد کنند . هنكام صحبت با این افراد از سوالات باز استفاده کنید و آنها را به شرکت در بحثها تشويق كنيد

صفحه 8:
کم حرف و منفعل em: Se eee cel زماني كه بايد از حقوق خود ‎ww gs‏ ساکت مي مانند . در نتیجه غالبا" مورد ظلم قرار مي گیرند . فرد منفعل هميشه احساس نا امنی میکند و اعتماد به نفس پائيني دارد . آنان غالبا" از شرکت در تصمیم گیریها امتناع میکنند و با نظري ارائه نمیدهند . راه حل : این افراد شدیدا" به اعتماد به نفس و حمایت احتیاج دارند و باید بطور مستقیم از آنها انجام اموري را كه مي توانند انجام دهند خواسته شود . تشوبق نیز در ایجاد اعتماد به نفس آنها بسیار موثر است.

صفحه 9:
افرادي که می گویند : « کار من نیست » اين افراد دائم از زیر بار قبول مسئوليتهاي بیشتر شانه خالي کرده و منفي بودن خود را با رد کردن انجام کارهايي که باید برعهده بگیرند. ظاهر ‎AAS age‏ معمولا" دوستان و همکاران این افراد باید كارهاي مربوط به آنها را انجام دهند و این درحالي است که این افراد انجام آن کارها را جزء وظایف آنها میدانند نه وظایف خودشان! جمله معروف آنها این است : « اين كار جزء وظايف و شرح شغلي كه من بايد انجام دهم نيست » رأه حل : سعى كنيد شرح شغل اين افراد در اختيار آنها قرار دهيد .تا جايي براي توجیهات آنها باقي نماند . بازرسي و کنترل غیرمحسوس نیز در برخي مواقع مي تواند کارساز باشد.

صفحه 10:
شایعه پراکن ها این افراد از شایعه بعنوان سلاح قوي جهت کنترل روي دیگران و محیط استفاده مي کنند . آنها با پخش شایعه و دركير كردن ديكران در مسائل مربوط به آن لذت میبرند و احساس مهم بودن میکنند . جمله معروف آنها این است: « اجازه بده من بگویم چه اقى دارد میافتد». راه حل : بهترین راه جلوگيري از شایعه سازي در سازمان. دادن اطلاعات و حقایق لازم و کافي به افراد است . وقتي افراد سازمان از کلیه اطلاعات مربوط به مسائل سازمان آگاهي داشته باشند. به شایعه و افراد شایعه پراکن توجهي نمي کنند . در نتیجه انگيزهاي براي این افراد بمنظور ایجاد شایعه و پخش آن باقي نمي ماند .

صفحه 11:
-افراد منفي گرا این افراد نگرش بدي نسبت به دنیا دارند . آنها فکر مي کنند که دنیا بر سرشان خراب شده است. آنها از شیوه انجام امور ناراضي هستند و مهم نيست شما جقدر تلاش كنيد تا كاري برايشان انجام دهيد. در واقع اين افراد هميشه نيمه خالي ليوان را مي بينند و براي انجام يك كار بر عواقب منفي آن تاكيد دارند تا نتايج مثبت . اين افراد اعضاي خوبي براي كارهاي كروهي نيستند . جمله معروف آنها اين است : راه حل : تغيبر تكرش افراد منفى كرا كار آسانى فيست. اما « من مي دانم اين كار شدني نيست » شم بايد آنها را مجبور به تطبيق با عادتهاى مثبت كنيد قا از 5 3 عادتهاى منفى دور شوند. ايجاد تفكرات مثبت و نشان دادن ايج خوب كارهايى كه او اميدى به انجام آنها نداشته است » مى تواند به ابن اشخاص كمك كند.

صفحه 12:
-افراد غير متعهد اين افراد آن قدر براي انجام كاري بهانه مي آورند تا شخص ديكري آن را انجام دهد و يا آن قدر در انجام تصميمي تعلل مي كنند كه ارزش أن از بين مي رود . آنها کار خود را بطور جدي انجام نمي دهند. زیرا کار براي آنها اولوبت ندارد . انجام امور شخصي و پرداختن به مسائل غيركاري براي آنها مهمتر از انجام كارهاي سازماني است. جمله معروف أنها اين است ‎١:‏ راوحل :دليل اصلى تاخير و تعلل آنها را سوال كنيد. لين « او میتواند منتظر شود ». افراد معمولا" احتیاج به اهداف و استانداردهای واضح و انتظارات رسمی دارند و اینها باید به او ابلاغ شود . همچنین آنها به یک سيستم نظارتی بسته نیازمندند تا نتوانند براحتی از زیر کار شانه خالی کنند.

صفحه 13:
ن افراد هميشه با کلمات نیشدار و ادات بي مورد خود. دیگران را آزار مي دهند . آنها درباره هر ایده اي. انتقادات خاص خود را دارند؛ چه آن ایده . خوب باشد یا بد ! هدف این افراد مخالفت با تمام چیزهاپی است که گفته مي شود. آنها هرجا مي روند مشکلات را پیدا کنند. جمله معروف این افراد این است: « ايده بدي است ‎ol‏ حل : در مذا کره و گفتگو با افراد انتقاد کننده بر اطلاعات تم ركز کنید. از آنها درباره علت انتقاد و خالفتشان سوال کنید و هميشه آنها را برای اطلاعات تحت فشار قرار دهید . ه رگز رفتارهای نامناسب افرادى را تأييد تكنيد. ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
افراد خودخواه افراد خودخواه. هميشه مي خواهند راه خود را ادامه دهند و فکر مي کنند همه چیز را مي دانند. در واقع ين افراد مس خواهند نداشتن امنيت خود را به گونه اي پنهان کنند راه حل : با اين افراد تنها براساس حقایق و واقعیتها رفتار کنید. قبل از ملاقات با آنها تمام اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید و خود را برای پاسخ به سوالات آنها آماده كنيد. به ياد داشته باشيد برخورد تهاجم آميز يا تسليم در برابر آنها كارساز نخواهد بود.

صفحه 15:
افراد فداکار(قربانی) ۱ اين افراد قلب خونين سازمان هستند. 00 آنها زود سركار ميايند و دير مي روند و 4 یار و پشتیبان همکاران و دوستانشان هستند. از آنها هركاري که بخواهید انجام ميدهند. زيرا اين افراد معمولا" به دليل اوقات زندكي خود را در محيط سازمان بكذرانند . در صورتى كه از خدمات آنها قدرداني نكنيد. منفي كري آنها آغاز مي شود. . جمله معروف افراد فداکار این راه حل : به حرفهاي این افراد گوش دهید و به آنها نشان دهید که وجودشان تا چه اندازه براي سازمان ‎ww lf we 1‏ اهمیت دارد. از تلاش ها و همكاري آنها صمیمانه « من زندگیام را وقف این شرکت کردم. قدرداني کنید واين کار را ۳ جضوردیگزان: انجام ولي براي هيج كس مهم نيست » دهید. است :

صفحه 16:
افراد خود سرزنش كن اين افراد همواره كمبودهايي را در عملكرد كاري و رفتاري خود خ خواهم شد. من مي توانستم اين كار را بهتر انجام دهم » راه حل: اعتماد به نفس آن ها را بالا ببرید و از کارهاي مثبت و خوب آن ها قدرداني کنید. به آنها نشان دهید آن طور که خودشان فکر مي کنند بیدست و پا و کارخرابکن نیستند.

صفحه 17:
افراد پر حرف این افراد به قدري حرف میزنند که اجازه صحبت به افراد دیگر نمیدهند. جالب اینجاست که بیشتر حرفهاي آنها اصلا ربطي به موضوع مورد بحث ندارد وصرفا" از دست دادن وقت و زمان مفید است. راه حل : براي برخورد با اين افراد به آنها تنها چند دقيقه فرصت صحبت كردن داده شود. در صورتي که باز هم به حرف زدن ادامه دادند. به هیچ وجه رفتار آنها را تحمل نکنید. به آنها بگوئید. باید بروید و فرصتي براي كوش كردن به حرف هاي آنها نداريد.

صفحه 18:
افراد نامنظم این افراد در انجام وظایف و شرکت در جلسات. نظم و تر تیب را رعایت نمي کنند و نوعي آشفتگي در رفتار و کردار آنها دیده ميشود. آنها دائم به دنبال وسائل خود میگردند و هميشه در جلسات تاخیر دارند. راه حل : براي برخورد با این افراد نظم و انضباط را عامل مهمي در ارزيابي عملکردشان اعلام کنید و آنه را به مرتب بودن تشویق کنید.

صفحه 19:
افراد بي مسئولیت این افراد تحمل قبول مسئولیت یا توبیخ بابت اشتباه را ندارند. آنها از زیر بار مسائل شانه خالي می کنند و انگشت اتهام خود را هميشه به سمت دیگران نشانه ميروند. جمله معروف آن ها اين است: «من این کار را نکردم. فلاني آن کار را انجام داد » راه حل: با آنها قاطع برخورد کنید و به طور مستقیم اشتباهاتشان را با دلیل برایشان توضیح دهید تا نتوانند اشتباه را به ديگري منتقل کنند.

صفحه 20:
- افراد ریزنگر این افراد همواره می گویند: « من احتیاج به چک کرن مجدد کار دارم. شاید چيزي از زير دستم رد شده باشد ». آن ها به ترین و ریزترین موارد یک مسئله توجه مي کنند و گاهي به خاطر یک مسئله کوچک اوقات دیگران را تلخ مي لا ‎ol,‏ حل : آن ها را عادت دهيد در كنار توجه به جزئيات به مسائل كلي و اصلي توجه كنند. آنها بايد ياد بكيرند كليات و جزئيات را با هم در نظر بكيرند و به دليل مسائل جزئي كل بروزه را به تاخير و خطر نياندازند.

صفحه 21:
- افراد پوست تخم مرغي این افراد بسیار حساس هستند و بي اهمیت تربن مسائل آنها را ناراحت مي کند. روحیه حساس آن ها باعث مي شود دیگران در برخورد با آنها بسیار محتاط باشند و از برقراري ارتباط با آنها احساس راحتی نکنند. ‎ol‏ حل : بازخورد. به اين افراد بايد سريع و مستقيم نباشد. بلكه به آرامي و با توجه به شخصيت آنها باشد . در برقرارى ارتباط با آنها شخصیت حساسشان را در نظر بگیرید.

صفحه 22:
افراد خيلي خوب این افراد به نظر میرسد که با شما موافق هستند. اما چنانچه كاري را كه آنها از شما خواسته اند انجام ندهيد. مسئله ساز مي شوند. راه حل : اين افراد به تاييد بسيار نياز دارند. به انها نشان دهيد. دوستشان داريد و برايشان ارزش قائليد.

صفحه 23:
نكاتي در برخورد با افراد دشوار ۰ همه افراد در برخى شرايط غير قابل پیش بینی و تحریکپذیر می شوند. در برخورد با افراد مسئله ساز موارذ زیر را همواره به خاطر داشته باشید: ۰ تفاوت های افراد را بیشتر و بیشتر بشناسید. تفاوتها همواره همواره منجر به اصطکاک می شود. اگر تفاوت میان آنسان ها را بك موهبت - نه یکت مسئله- بدانید. میتوانید به خوبی موقعیتهای دشوار را اداره کنید. * مطمئن باشید که همه افر اد سازش و هماهنگی را دوست دارند. این اندیشه که دیگران به دنبال تحقیر و صدمه زدن به ما هستندء» درست نيست. مطمئن باشيد همه توافق و كدي ل دوست دارند. با اعتقاد به این مسئله شما فرصت ‎a Neale piculig wid) cia G wear cas‏

صفحه 24:
نكاتي در برخورد با افراد دشوار باور کنید که می توانید در کنار افراد مسئله ساز بدون تنش و اصطکاکت کار کنید. شما ممکن است که با افراد دشوار دوست و صمیمی نباشید. اما می توانید با آنها رفتار مسالمت آمیز داشته باشید. سعى كنيد به خواستههای هم احترام بگذارید. -در تله افراد دشوار گرفتار نشوید. وقتی دیگران به گونهای رفتار می کنند که شما عصبانی و خشمگین میشوید. در واقع شما را در تله خود کرفتار کرده اند. ما اغلب در تله رفتارهاء گفتارهاء لبخندها و نگاه های افراذ گرفتار می شویم. نباید اجازه دهیم رفتارهای افراد مسئله ساز, ما را در کنترل رفتارمان دچار مشکل سازد و آن ها را بر ما مسلط گرداند.

صفحه 25:
نكاتي در برخورد با افراد دشوار كوش كنيد؛ ش کنید؛ گوش کنید! وقتی دیگران بدانند شما حرف های ن هارا مى شنويد و به مسائلشان اهميت مى دهید. کمتر رفتارهای دشوار را از خود بروز می دهند. -برای ابجاد دابطه | بتر افراد را با نام صدا بزنید (نام هر گرمترین آهنگی است روموت وزو لش دا -آفراد را سرزنش نکنید. سرزنش افراد. آنها را برای بروز رفتارهای مسئله ساز مستعد می سازد. -مراقب بلندی و لحن صدا و زبان بدن خود باشید. استفاده از زبان بدن به شما کمک می کند ارتباط بهتری را با دیگران برقرار سازيد. با برقراری ار تباطات عمیق و اصولي. فرصت كمترى براى نشان ذادن تعارضات و رفتارهاى دشوار ايجاد مى شود.

صفحه 26:
نکاتی در بر خورد با افراد دشوار از به کار بردن این کلمات پرهیز کنید: باید» ولی» من می خواهم .... متاسفم. نمی توانی و موه )گر داوطلب صداقت هستید با دیگران نیز صادقانه برخورد كنيد و به تعهدات خود عمل کنید. -استفاده از كلمات جادوثيرا بياموزيد. دردامنه لغات ماء كلمات زيادى وجود دارند كه اثرات فوق العادذه اى بر جاى مى كذارند.اين كلمات را بيابيد و از آنها استفاده كنيد. -فنون مذاكره را ياد بكيريد جرا كه موفقيت در زندكى امروز در كرو ارتباطات خوب است و مذاكره در اين راه به شما كمك مى كند.

صفحه 27:
۳ dake - ae TA

صفحه 28:

• مقدمه اداره موقعيتهاي دشوار ،بخشي از زندگي روزانه ماست .همه ما هر روز با افراد دشوار سر و کار داريم و اين افراد را مي شناسيم .شايد هيچ چيز به اندازه برخورد با اين افراد ، خسته کننده و مالل آور نباشد .اين افراد انرژي ما را تحليل مي برند ،احساساتمان را تحريک مي کنند ،حوصله همه را سر مي­برند و ما را در حالتي نامطلوب قرار مي­دهند .اين رفتارها در محل کار براحتي مي­توانند يک محيط شاد را نابود کنند ،کارايي را کاهش دهند و روحيه افراد را پايين آورند. زورگو و متخاصماين شخصيت عصباني و متخاصم است و عصبانيت خود را با اعمال زور نشان مي دهد . خصومت ،کينه توزي ،استفاده از کلمات نيشدار ،امتناع از کارهاي گروهي و خودپسندي و تکبر از جمله ويژگيهاي اين افراد است .آنها دلشان مي خواهد هميشه غالب و مسلط باشند و سعی مي­کنند با توسل به هر شيوه و روشي به خواسته­ راه حل :در مقابل آنها بايستيد ،اما سعي هاي خود برسند . نکنيد با آنها بجنگيد .هرگز رفتار آنها را تحمل نکنيد بلکه در مقابل آنها قاطع ،محکم ،جسور و با اعتماد به نفس باشيد. هميشه شاکياز نظر اين افراد تنها چيزي که زندگي به آنها عطا کرده ،بدشانسي است .آنها به جاي پيدا کردن راه حل براي مسائل و مشکالت ،عادت کرده اند که شکايت کنند و بهانه بگيرند .نگرشهاي اين افراد مسموم و متاسفانه بيماري آنها واگير است . اين افراد بندرت سعي مي کنند شرايط ناخواسته را تغيير دهند ،در عوض دائم دقيقا" مثل بچه­اي که به او اجازه کاري داده نمي شود رفتار مي کنند .اجازه ندادن باعث منفي بافي او مي شود .جمله معروف آنها اين است : " هيچ کس مرا دوست ندارد" راه حل :به اين افراد نشان دهيد که مسائل آنها را مي­بينيد و مي­شنويد ،زيرا آنها به محيط حمايتي و تشويق احتياج دارند .همچنين بايد سطح فشار و استرس را براي اين افراد پايين آورد .عالوه بر اين به آنها اجازه شکايت کردن ندهيد ، مگر زماني که راه حلي براي مشکل پيش آمده داشته باشند. وسواسي و کمال گرااين افراد دلشان مي خواهد کارها به بهترين نحو ممکن انجام گيرد .چنين افرادي در عين حال که ممکن است خسته کننده و مالل آور به نظر برسند ،اما داراي مهارتهاي تجزيه و تحليلي هستند که مستلزم توجه زياد به جزئيات است .استاندارهاي عملکرد اين افراد در سطح بسيار بااليي قرار دارد .در برخي مواقع کار خوبي که توسط ديگران مورد تمجيد واقع مي شود از نظر اين افراد قابل قبول نيست .جمله معروف آنها اين است : " اين کار مي توانست بهتر انجام شود" راه حل :در صورتي که در برخورد با اين افراد ،واقعيتها و منطق را ارائه دهيد ،مي توانيد بهترين بهره را از آنها ببريد .در عين حال حرفهاي اين افراد را درباره بهتر انجام شدن کارها جدي نگيريد .آنها معموال" نقاط ضعف خودشان را بيان مي­کنند نه نقاط ضعف شما را .سعي کنيد با اين افراد به گونه اي کار کنيد تا بتوانند انتظارات واقعي براي خود و ديگران داشته باشند و مطابق انتظارات واقعي عمل کنند. افراد يخياين افراد براي تغيير آمادگي ندارند و هر تغييري ،هر چند کوچک مي تواند آنها را نگران و آشفته سازد و آغازي براي رفتار منفي در آنها باشد .جمله معروف آنها اين است: " راه قديمي بهتر است" راه حل :در مقابل اين افراد صبور باشيد ،زيرا ممکن است در مسير انجام تغييرات مانع تراشي کنند .اين افراد را در تغيير درگير کنيد يا از تغييرات تدريجي براي ايجاد فرصت مناسب براي آنها استفاده کنيد.. افراد بستهراههاي برقراري ارتباط با اين افراد مسدود است .اين افراد بسيار تودار و ديرجوش هستند و تنهايي و خلوت را به بودن در ميان جمع ترجيح مي دهند . آنها هرگز درباره تفکرات و احساسات خود صحبت نمي کنند و به همين دليل ارتباطات محدودي دارند . « حوصله ندارم » يا « فعال" وقت ندارم » از جمالتي است که آنها براي فرار از جمع از آنها استفاده مي کنند . راه حل :براي برقراري ارتباط با اين افراد بايد حوصله کنيد . ممکن است مدتي طول بکشد تا اين گونه افراد احساس راحتي بکنند و با شما راحت­تر و بهتر برخورد کنند .هنگام صحبت با اين افراد از سواالت باز استفاده کنيد و آنها را به شرکت در بحثها تشويق کنيد . کم حرف و منفعل اين افراد زياد سخن نمي گويند .حتي اگر اصرار کنيد ،فرياد بکشيد يا از آنها خواهش کنيد ،جوابي بيشتر از آري يا خير نخواهيد شنيد .اين افراد حتي زماني که بايد از حقوق خود دفاع کنند، ساکت مي مانند .در نتيجه غالبا" مورد ظلم قرار مي گيرند .فرد منفعل هميشه احساس نا امني مي­کند و اعتماد به نفس پائيني دارد .آنان غالبا" از شرکت در تصميم گيريها امتناع مي­کنند و يا نظري راه حل :اين افراد شديدا" به اعتماد به نفس و ارائه نمي­دهند . حمايت احتياج دارند و بايد بطور مستقيم از آنها انجام اموري را که مي توانند انجام دهند خواسته شود .تشويق نيز در ايجاد اعتماد به نفس آنها بسيار موثر است. افرادي که مي گويند « :کار من نيست » اين افراد دائم از زير بار قبول مسئوليتهاي بيشتر شانه خالي کرده و منفي بودن خود را با رد کردن انجام کارهايي که بايد برعهده بگيرند ،ظاهر مي کنند. معموال" دوستان و همکاران اين افراد بايد کارهاي مربوط به آنها را انجام دهند و اين درحالي است که اين افراد انجام آن کارها را جزء وظايف آنها مي­دانند نه وظايف خودشان! جمله معروف آنها اين است : راه حل :سعي کنيد شرح شغل اين افراد « اين کار جزء وظايف و شرح شغلي که را واضح و روشن در اختيار آنها قرار دهيد من بايد انجام دهم نيست » ،تا جايي براي توجيهات آنها باقي نماند . بازرسي و کنترل غيرمحسوس نيز در برخي مواقع مي تواند کارساز باشد. شايعه پراکن ها اين افراد از شايعه بعنوان سالح قوي جهت کنترل روي ديگران و محيط استفاده مي کنند .آنها با پخش شايعه و درگير کردن ديگران در مسائل مربوط به آن لذت مي­برند و احساس مهم بودن مي­کنند .جمله معروف آنها اين است « :اجازه بده من بگويم چه اتفاقي دارد مي­افتد». راه حل :بهترين راه جلوگيري از شايعه سازي در سازمان ،دادن اطالعات و حقايق الزم و کافي به افراد است .وقتي افراد سازمان از کليه اطالعات مربوط به مسائل سازمان آگاهي داشته باشند ،به شايعه و افراد شايعه پراکن توجهي نمي کنند .در نتيجه انگيزه­اي براي اين افراد بمنظور ايجاد شايعه و پخش آن باقي نمي ماند . افراد منفي گرااين افراد نگرش بدي نسبت به دنيا دارند .آنها فکر مي کنند که دنيا بر سرشان خراب شده است .آنها از شيوه انجام امور ناراضي هستند و مهم نيست شما چقدر تالش کنيد تا کاري برايشان انجام دهيد .در واقع اين افراد هميشه نيمه خالي ليوان را مي بينند و براي انجام يک کار بيشتر بر عواقب منفي آن تاکيد دارند تا نتايج مثبت . اين افراد اعضاي خوبي براي کارهاي گروهي نيستند .جمله معروف آنها اين است : راه حل :تغيير نگرش افراد منفي گرا کار آساني نيست .اما « من مي دانم اين کار شدني نيست » شما بايد آنها را مجبور به تطبيق با عادتهاي مثبت کنيد تا از عادتهاي منفي دور شوند .ايجاد تفکرات مثبت و نشان دادن نتايج خوب کارهايي که او اميدي به انجام آنها نداشته است ،مي تواند به اين اشخاص کمک کند. افراد غيرمتعهداين افراد آن قدر براي انجام کاري بهانه مي آورند تا شخص ديگري آن را انجام دهد و يا آن قدر در انجام تصميمي تعلل مي کنند که ارزش آن از بين مي رود .آنها کار خود را بطور جدي انجام نمي دهند ،زيرا کار براي آنها اولويت ندارد .انجام امور شخصي و پرداختن به مسائل غيرکاري براي آنها مهمتر از انجام کارهاي سازماني است. جمله معروف آنها اين است : « او مي­تواند منتظر شود ». راه حل :دليل اصلي تاخير و تع?لل آنها را سوال کنيد .اين افراد معموال" احتياج به اهداف و استانداردهاي واضح و انتظارات رسمي دارند و اينها بايد به او ابالغ شود .همچنين آنها به يک سيستم نظارتي بسته نيازمندند تا نتوانند براحتي از زير کار شانه خالي کنند. افراد هميشه منتقد اين افراد هميشه با کلمات نيشدار و انتقادات بي مورد خود ،ديگران را آزار مي دهند .آنها درباره هر ايده اي ،انتقادات خاص خود را دارند؛ چه آن ايده ،خوب باشد يا بد ! هدف اين افراد مخالفت با تمام چيزهايي است که گفته مي شود. آنها هرجا مي روند مشکالت را پيدا مي کنند .جمله معروف اين افراد اين است: « ايده بدي است ». راه حل :در مذاکره و گفتگو با افراد انتقاد کننده بر اطالعات تمرکز کنيد .از آنها درباره علت انتقاد و مخالفتشان سوال کنيد و هميشه آنها را براي اطالعات بيشتر تحت فشار قرار دهيد .هرگز رفتارهاي نامناسب چنين افرادي را تأييد نکنيد. افراد خودخواه افراد خودخواه ،هميشه مي خواهند راه خود را ادامه دهند و فکر مي کنند همه چيز را مي دانند .در واقع اين افراد مي خواهند نداشتن امنيت خود را به گونه اي پنهان کنند. راه حل :با اين افراد تنها براساس حقايق و واقعيتها رفتار کنيد .قبل از مالقات با آنها تمام اطالعات مورد نياز را بدست آوريد و خود را براي پاسخ به سواالت آنها آماده کنيد .به ياد داشته باشيد برخورد تهاجم آميز يا تسليم در برابر آنها کارساز نخواهد بود. افراد فداکار(قرباني) اين افراد قلب خونين سازمان هستند. آنها زود سرکار مي­آيند و دير مي روند و يار و پشتيبان همکاران و دوستانشان هستند .از آنها هرکاري که بخواهيد انجام مي­دهند ،زيرا اين افراد معموال" به دليل مسائل شخصي ترجيح مي­دهند بيشتر اوقات زندگي خود را در محيط سازمان بگذرانند .در صورتي که از خدمات آنها قدرداني نکنيد ،منفي گري آنها آغاز مي شود .جمله معروف افراد فداکار اين است : « من زندگي­ام را وقف اين شرکت کردم، ولي براي هيچ کس مهم نيست » راه حل :به حرفهاي اين افراد گوش دهيد و به آنها نشان دهيد که وجودشان تا چه اندازه براي سازمان اهميت دارد .از تالش ها و همکاري آنها صميمانه قدرداني کنيد و اين کار را در حضور ديگران انجام دهيد. افراد خود سرزنش کن اين افراد همواره کمبودهايي را در عملکرد کاري و رفتاري خود مي يابند و دائم خود را مالمت مي کنند .آنها از هيچ يک از جنبه هاي زندگي شخصي و کاري خود راضي نيستند .جمله معروف آن ها : « من توبيخ خواهم شد .من مي توانستم اين کار را بهتر انجام دهم » راه حل :اعتماد به نفس آن ها را باال ببريد و از کارهاي مثبت و خوب آن ها قدرداني کنيد .به آنها نشان دهيد آن طور که خودشان فکر مي کنند بي­دست و پا و کارخراب­کن نيستند. افراد پر حرف اين افراد به قدري حرف مي­زنند که اجازه صحبت به افراد ديگر نمي­دهند .جالب اينجاست که بيشتر حرفهاي آنها اصال ربطي به موضوع مورد بحث ندارد وصرفا" از دست دادن وقت و زمان مفيد است. راه حل :براي برخورد با اين افراد به آنها تنها چند دقيقه فرصت صحبت کردن داده شود .در صورتي که باز هم به حرف زدن ادامه دادند ،به هيچ وجه رفتار آنها را تحمل نکنيد .به آنها بگوئيد ،بايد برويد و فرصتي براي گوش کردن به حرف هاي آنها نداريد. افراد نامنظم اين افراد در انجام وظايف و شرکت در جلسات ،نظم و ترتيب را رعايت نمي کنند و نوعي آشفتگي در رفتار و کردار آنها ديده مي­شود .آنها دائم به دنبال وسائل خود مي­گردند و هميشه در جلسات تاخير دارند. راه حل :براي برخورد با اين افراد نظم vو انضباط را عامل مهمي در ارزيابي عملکردشان اعالم کنيد و آنها را به مرتب بودن تشويق کنيد. افراد بي مسئوليت اين افراد تحمل قبول مسئوليت يا توبيخ بابت اشتباه را ندارند. آنها از زير بار مسائل شانه خالي مي کنند و انگشت اتهام خود را هميشه به سمت ديگران نشانه مي­روند .جمله معروف آن ها اين است: « من اين کار را نکردم ،فالني آن کار را انجام داد » راه حل :با آنها قاطع برخورد کنيد و به طور مستقيم اشتباهاتشان را با دليل برايشان توضيح دهيد تا نتوانند اشتباه را به ديگري منتقل کنند. افراد ريزنگراين افراد همواره مي گويند « :من احتياج به چک کرن مجدد کار دارم ،شايد چيزي از زير دستم رد شده باشد » .آن ها به جزئي ترين و ريزترين موارد يک مسئله توجه مي کنند و گاهي به خاطر يک مسئله کوچک اوقات ديگران را تلخ مي کنند. راه حل :آن ها را عادت دهيد در کنار توجه به جزئيات به مسائل کلي و اصلي توجه کنند .آنها بايد ياد بگيرند کليات و جزئيات را با هم در نظر بگيرند و به دليل مسائل جزئي کل پروژه را به تاخير و خطر نياندازند. افراد پوست تخم مرغياين افراد بسيار حساس هستند و بي اهميت ترين مسائل آنها را ناراحت مي کند .روحيه حساس آن ها باعث مي شود ديگران در برخورد با آنها بسيار محتاط باشند و از برقراري ارتباط با آنها احساس راحتي نکنند. راه حل :بازخورد ،به اين افراد بايد سريع و مستقيم نباشد ،بلکه به آرامي و با توجه به شخصيت آنها باشد . در برقراری ارتباط با آنها شخصيت حساسشان را در نظر بگيريد. افراد خيلي خوب اين افراد به نظر مي­رسد که با شما موافق هستند ،اما چنانچه کاري را که آنها از شما خواسته­ اند انجام ندهيد ،مسئله ساز مي شوند. راه حل :اين افراد به تاييد بسيار نياز دارند .به آنها نشان دهيد ،دوستشان داريد و برايشان ارزش قائليد. نکاتي در برخورد با افراد دشوار • همه افراد در برخي شرايط غير قابل پيش بيني و تحريک­پذير مي شوند .در برخورد با افراد مسئله ساز موارد زير را همواره به خاطر داشته باشيد: • تفاوت هاي افراد را بيشتر و بيشتر بشناسيد .تفاوت­ها همواره همواره منجر به اصطکاک مي شود .اگر تفاوت ميان انسان ها را يک موهبت -نه يک مسئله -بدانيد ،مي­توانيد به خوبي موقعيت­هاي دشوار را اداره کنيد. • مطمئن باشيد که همه افراد سازش و هماهنگي را دوست دارند .اين انديشه که ديگران به دنبال تحقير و صدمه زدن به ما هستند ،درست نيست .مطمئن باشيد همه توافق و يکدلي را دوست دارند .با اعتقاد به اين مسئله شما فرصت پيدا مي کنيد، درهاي گفتگو را براي رسيدن به توافقات دو جانبه باز کنيد. نکاتي در برخورد با افراد دشوار • -باور کنيد که مي توانيد در کنار افراد مسئله ساز بدون تنش و اصطکاک کار کنيد .شما ممکن است که با افراد دشوار دوست و صميمي نباشيد ،اما مي توانيد با آنها رفتار مسالمت آميز داشته باشيد .سعي کنيد به خواسته­هاي هم احترام بگذاريد. • -در تله افراد دشوار گرفتار نشويد .وقتي ديگران به گونه­اي مي­شويد ،در رفتار مي کنند که شما عصباني و خشمگين واقع شما را در تله خود گرفتار کرده اند .ما اغلب در تله رفتارها ،گفتارها ،لبخندها و نگاه هاي افراد گرفتار مي شويم. نبايد اجازه دهيم رفتارهاي افراد مسئله ساز ،ما را در کنترل رفتارمان دچار مشکل سازد و آن ها را بر ما مسلط گرداند. • • • • نکاتي در برخورد با افراد دشوار گوش کنيد؛ گوش کنيد؛ گوش کنيد! وقتي ديگران بدانندشما حرف هاي آن ها را مي شنويد و به مسائلشان اهميت مي دهيد ،کمتر رفتارهاي دشوار را از خود بروز مي دهند. براي ايجاد رابطه بهتر افراد را با نام صدا بزنيد (نام هر فردگرمترين آهنگي است که او مي­شنود و دوست دارد بشنود). افراد را سرزنش نکنيد .سرزنش افراد ،آنها را براي بروزرفتارهاي مسئله ساز مستعد مي سازد. مراقب بلندي و لحن صدا و زبان بدن خود باشيد .استفاده اززبان بدن به شما کمک مي کند ارتباط بهتري را با ديگران برقرار سازيد .با برقراري ارتباطات عميق و اصولي ،فرصت کمتري براي نشان دادن تعارضات و رفتارهاي دشوار ايجاد مي شود. • • • • نکاتي در برخورد با افراد دشوار از به کار بردن اين کلمات پرهيز کنيد :بايد ،ولي ،من مي خواهم ،...متاسفم ،نمي تواني و ...... اگر داوطلب صداقت هستيد با ديگران نيز صادقانه برخوردکنيد و به تعهدات خود عمل کنيد. استفاده از کلمات جادوئي­را بياموزيد .دردامنه لغات ما ،کلماتزيادي وجود دارند که اثرات فوق العاده اي بر جاي مي گذارند.اين کلمات را بيابيد و از آنها استفاده کنيد. فنون مذاکره را ياد بگيريد چرا که موفقيت در زندگي امروزدر گرو ارتباطات خوب است و مذاکره در اين راه به شما کمک مي کند.

51,000 تومان