صفحه 1:
0 و
پردیس تحصیلات تكميلى علوم و تحيقيقات آذربايجان غربى
es
=p nteioatellimelligence
استاد راهنما : جناب آقای د کتر رقبه سرباز
KLAN;
صفحه 2:
TT ar 0
-
واژه هوش کیفیت پدیده ای را بیان می کند که ۱ لت انتزاعی بوده و قابل رویت نیست. به علت دارا
بودن چنین ویژگی تعریف آن مشکل است و از این رو تعاریف متعددی از آن ارائه شده است.
- برخی هوش را کنش مغزی و توان روانی موجود زنده می دانند.
ج عده ای هوش را بیشتر درحل مسایل وامور تلقی می کنند.
<< به نظرافرادی دیگرهوش ترکیبی از تفکر و تخیل است.
i نظر اشخاصی دیگر هوش درک روابط علت و معلولی میان پدیده ها است.
صفحه 3:
بينه وسيمون - ٠
0
کار بینه برآاین فرض استوار بود که هوش قابلیت عمومی درک و استدلال است و این قابلیت می تواند به شکلهای گوناگون
جلوه گر شود. وی مدعی بود که هوش یک قوه ذهنی بنیادی است این قوه ذهنی همان قضاوت است که گاه از آن تحت
عنوان عقل سلیم . عقل عملی وتوانایی انطباق باشرایط ياد مىشود. بینه و سیمون درست قضاوت کردن» درست درك كردن
00-5 لال گردن را فعالیت های بنیادی هوش می دانند و بر همین اساس هوش را توابی فرد درا ۲
تير بك نكنسديرويته معتقد شنت ساختمان"هوش ازچهار استعداد فهم و اکار ان ر نان تو چیه ککر در
"جهت معین ترکیب يافته است.
(By Draw Warpapercom—)
صفحه 4:
4
ثورندایک > سح ۷
st
تا . ae
۳ وى فعاليتهاى هوشى را در سه كروه جاى داده است: بيه
هوش اجتّماعی - توانایی درک اشخاص و ایجاد رابطه با آنهاست. -۱
١ موش عینی اي درک ان كار تردن با آنها مانند تجارب ماهراله و کار با زار عامی است.
وانشناسان مشهوّر درباره v ب
6 انتراعى - كه اخنصاص به انسان دارد توانابی درک علايم کلامی و ریاضی و کار کین با آنها می با
6
By ol eee ils ee اموحيد ها در سارك تا als | asta قور fol. ل لاد
ي-
١ كو آقابلیت تغییر با انعطاف در سازگاری اسنت. وى المعتقدياست كه هوت ازیگ عده استسدادهای ذهنی اولیه
2
ees SEU inte eae od مكاي القاطى استعةا تيعد ی 4استتاه تصووری نم روط مکانی اعدا
اذراک» اننتعداد یاد آوری یا شناخت مستقیم کلمات يا اعداد و ...
(By Draw Warpaper.com |
صفحه 5:
وانشناسان مشهوّر درباره و0 اقب ~ ۲
x FU ۷
هوش نتيجه تأثير دائمى و متقابل فرد با محیط است و اگر این ژابطه متقابل به طور متعادل صورت گیرد موجب توانایی سازگاری
با محیط و پیشرفت هوش می شود . کودک در مراحل یر ذهنی مختلفی دارد که از تصاویر ساده شروع شده و به
©
تصاویر پیچیده تری می رسد .بنظر وی گذشتن از اين مراحل یعنی از مراحل پائین و رسیدن به مراحل بالاتر بستگی به رشد هوش
مان عصیی و دی روابط اجتماعی زر تجارب زندگی فرد دارد .
آهمیت و ارزش نظربه پیاژه در هوش این است که پدیده های روانی و بخصوص هوش دارای الگوی مخصوص و از یک نظام کلی که
وله و عضس انتقلهای کودک آویدو تلد عتی قبل از آنکه قدر به کلم پاش شروع مي شود
Leslee سس و درتتی هستند که موجب می شوند کندکه بشواند روالط مسوس عی و علی بین شماء و حوادت
3
تور د اليا ا ار
. باثين ارشد هوشی متیقفمی خونموور آنها کی ۱ نوی وا اس ros مى داند els aaie
| ممم سوه ]
صفحه 6:
صفحه 7:
یعنی توانایی | ده آشیا و کنترل ماهرانه بدن كه برآنتاتن لبیستم! ای عصبی مغز مشخص مي شوند. در واقع اين هوش
ایتدایی نرین کانون ند( به خر 0
0 یاهوشعقللن -
که مربوط به مهارت های منطقیء حل مساله ریاضی و مهارت های زبان شناسی افراد است که بیش از سایر هوش ها به
عنوان ملاک موفقیت آموزشی محسوب می شود.
0 باهوشعاطفیبا هیجانیهوشن
که به آقراد کمک می کند تا به مدیریت و کنترل عواطف خود و دیگران بپردازند و تعیین کننده موفقیت حرفه ای و شخصی
اد ات این هوش به افرآدآذر برقراری ارتباط,با دیگران کمک می کند.
هوش معنوی یا 50 :
که برخلاف هوش عقلانی((16) که امروزه در کامپیوترها هم مشاهده مى شود و نیز هوش عاطفی(20) که در برخی از
پستانداران رده بالا دیده می شود. این هوش مختص انسان است و برای حل مسائل مفهومی و ارزشی استفاده می شود. SQ
در ارتباط با تمام چیزهایی است که ما به آنها اعتقاد و باور داریم و منجر به حفظ تعادل فکری و آرامش درونی و بیرونی و
ار 2
صفحه 8:
مفهومی او توسعه می ۱ اصلی در مدرسه بر روی همین نوع از
هوش است؛ اما بعد از مدتی که افراد پی بردند که نیاز به بهبود روابط عاطفی و
. ارتبّاط با ديكران دارند. هوش عاطفی پر رنگ می شود و در نهایت 500 یا هوش
منوی زمانی مورد توجه قرار می گیرد که فرد به جست وجوی معنا و مفهوم
صفحه 9:
ss
انتى ) جيست ؟ /ر
یجانی مجموعه ی گسترده ای از مهارت ها و ae ky بر گرفته و معمولا به آن دسته از مهارت هاى
درون فردی و برون فردی اطلاق می شودکه فراتر از حوزه ی,محََنَ دانش های پیشین مهارت های فنی یا حرفه ای است.
هوش هیجانی از آخرین مباحث متخصصین در خصوص درک تمایژ ین منطق و هیجان بوده و بر خلاف مباحث اولیه در
اینجا فکر و هیجان به عنوان موضوعاتی برای سازگاری وهوشمندی تلقی شده است.
از دیدگاه گلمن هوش هیجانی اینگونه تعریف می شود:
مجموعه ی مهمی که آن را هوش هیجانی می نامیم شامل توانایی هایی است که فرد بتواند انگیزه ی خود را حفظ نماید و در
با ناملایمات پایداری نمایدو تکانش های خود را کنترل کند و کامیابی را به تعویق بياندازده حالات روحی خود را تنظیم
asad ilies SEs. تاودا دیگران همدلی کد واموار با
طرفداران هوش هیجانی بر
دارد. همچنین, گلمن معتقد هست که هوش هیجانی بالا می تواند کیفیت عمومی زندگی و موفقیت های اجتماعی و شخصی
لدم وت
باورند که برای پیش بینی عملکرد فردی ۰ هوش هیجانی نسبت به هوش عمومی توان بیشتری
صفحه 10:
-خود (]561)
-دیگران (01675 )
-آگاهی Awareness) ۲
-قدام ر طمتاعض)
که با ترکیب این ها, مولفه های بنیادی هوش هیجانی (عاطفی) به دست می آید .
۱-خودآگاهی ( شامل: خود ارزيابى: اعتماد به نفس )
ا سای (شامل: خویشتن داری و قابل اعتماد بودن, وجدان سازکاری اگیزه بشرفت و بجر ؟
وی اجتماعی ( شامل: همدلیء آگاهی سازمانی و انگیزه خدمت )
۴-مهارت های اجتماعی (شامل: توان تاثیرگذاری» رهبری» مدیریت تعارض ایجاد رابطه و کار گروهی)
(By Draw Warpapercom—)
صفحه 11:
> a
1 _¢ (Self Awa: ne
خودآ هی به شخص کمک می کند تا هميشه بر افکار و E» توانایی فردی اسبتا برای درک احساسات و
احساسات خود نظر داشته و بنابراین در جهت درک آن ها به فرد نگ می کند.
Managing Emotions مدیریت عواطف( & (Self Management ),_ ilo 5045
مهارتی است که به افراد کمک می کند تا احساسات خود را به صورت مناسب و جامعه پسندانه نشان دهند. به زبان دیگر به
فرد درکنترل عصبانیت. ناراحتی و ترس کمک میکند.
آگاهی اجتماعی ( ۸۷/۵۲۵۴6۵55 ا1ع50):
عبارت | ت از توانایی درک احساسات دیگران و استفاده از احساسات خود در جهت دستیابی به اهداف.
مهارت های اجتماعی (516115 5011 ):
ت است از ارتباط,پاردیکران در موقعیت های مختلف اجتماعی و در اصل به معنای توانایی ادامه رابطه با توجه به
عباري ا es a جتماعی و در اصل به معنای توانایی ادامه رابطه با توجه ب
ا ا رو نت
(By Drawer warpaper.com |
صفحه 12:
4
۲ شود مدیریتی (حود کترای 1٠ و82 د يرىء اشتياق براق كسب موفقيت» ابتكاره حوش بینی)
۲- قابلیتهای اجتماعی:
۱-۲- آ گاهی اجتماعی (همدلی آگاهی سازمانی» آ گاهی از نیازهای دیگران)
c
ابلیت های ۳
قابلیت های فردی :
(موش دز وی ) برش مایا ماعی ( هوش ارتباطی »
=
۱-۱ خوداگاهی (شناخت احساسات تمایز احساسات؛ ابلیتها)
2
۲-۲- مدیریت روابط اجتماعی (گسترش توانائیهای دیگران رهبری القایی» توانایی سرعت بخشیدن به تغییر» تأثیر گذاری»
مدیریت تعارضات. کار گروهی و همکاری)
2<
(By Drawer warpaper.com |
صفحه 13:
ای امس ۸۳ ۴
a یت ill
a مديريت خود | مهارتهاى اجتماعى مديريت رابطه
Vi al
خودآگاهي وعدت رهبري | انگیزه
۳ هيجاني هي j
خودباوري سازماني
" خود سنجي خدمت
دقیق
صفحه 14:
a
افرادى كه مهارت هيجائى «ارند (يعنى كسانى كه احساسا. ( 77 ید وهی شناسند و هدایت می کنند و احساسات
em از زندگی ممتازند. افرادی که در مهارت های
دیگران را نیز هرک و به روش اثر بخش با آن برخورد می
عاطفیشان به خوبی رشد يافته اند. در زندگی خویش نیز خرسند و کارآمدند و عادات فکری را در اختیار دارند که موجب می
شود آنها افرادی مولد و کار آمد باشند. افرادی که نمی توانند در زندگی عاطفی خود تسلط داشته باشند» درگیر کشمکش
های درونی هستند همین از توانایی آنها در تمرکز تفکر روشن می کاهد. ( گلمن)
صفحه 15:
‘et
۳- تضاد ها و اختلافات را می توانند مدیریت و تحمل BS
۴- برای رسیدن به اهداف همکاری اثر بخشتری با افراد 8
: =
۵- در مواجهه با تنوع ها (نژاد ها . فرهنگ ها » ملیت
۶- میان هیجان و منطق تعادل برقرار می کنند .
۷- نسبت به احساسات خود و دیگران آگاه هستند.
, جنسیت ) دیدگاه مثبتی دارند.
۸- در مواقع لزوم با دیگران احساس همدردی و همدلی می کنند.
—
-٩ در مواجهه با فشار روانی انعطاف نشان می دهند.
T دونش رفتا لیگران را تحت تافیر قرار دهند.
۱- هیجان های منفی مثل ترس و خشم و ناکامی را کنترل می کنند و جهت مثبت به آن می دهند.
By Dra
a oe
3 Sy 9.2%, SD
صفحه 16:
33 Ss
۲- درگیر کشمکش های درونی هستند .
۳- درکار وزندگی عملکرد ضعیفی دارند .
83
ee حوب ا sa St
(
۵- قادر به درک احساسات دیگران نیستند .
. ور ونر آوخورد نمی کنند ec lala
صفحه 17:
Pg Bo wes oS مر # تاثيرات بيرونى از
جود انعطاف نشان دهند و تغییر شکل ده۲۳
براى افزايش هوش هيجانى بايد يك سرى مهارت ها و مین اجتماعی را در خود به وجود آوریم یا تقویت
©
a as
مهارت های شخصی :
۱- خو گرفتن به سختی و ناملایمت ها
۲*مدیریت گرایش ها و تمایلات
مهارت های اجتماعی:
۱ چگونه شنونده ی خوبی باشیم تا دیگران حرف خود را به راحتی بزنند.
۲- چگونه صحبت کنیم تا دیگران شنونده ی خوبی برای ما باشند
صفحه 18:
م7
blogfa.com
. 3 2
وبگاه روانشناسی دانشگاه آزاد ارومیه ورودی ٩۲
صفحه 19:
© ,ار | 0 60 3
اباباي 4 ایب بات مت امن
پردیس تحصیالت تکمیلی علوم و تحیقیقات آذربایجان غربی
استاد راهنما :جناب آقای دکتر
شاکر
رقیه سرباز
هوش چیست :
واژه هوش کیفیت پدیده ای را بیان می کند که دارای حالت انتزاعی بوده و قابل رویت نیست .به علت دارا
بودن چنین ویژگی تعریف آن مشکل است و از این رو تعاریف متعددی از آن ارائه شده است.
برخی هوش را کنش مغزی و توان روانی موجود زنده می دانند. عده ای هوش را بیشتر درحل مسایل وامور تلقی می کنند. به نظرافرادی دیگرهوش ترکیبی از تفکر و تخیل است. -به نظر اشخاصی دیگر هوش درک روابط علت و معلولی میان پدیده ها است.
دیدگاه برخی از روانشناسان مشهور درباره هوش
بینه و سیمون
کار بینه بر این فرض استوار بود که هوش قابلیت عمومی درک و استدالل است و این قابلیت می تواند به شکلهای گوناگون
جلوه گر شود .وی مدعی بود که هوش یک قوه ذهنی بنیادی است این قوه ذهنی همان قضاوت است که گاه از آن تحت
عنوان عقل سلیم ،عقل عملی وتوانایی انطباق باشرایط یاد میشود .بینه و سیمون درست قضاوت کردن ،درست درک کردن
و درست استدالل کردن را فعالیت های بنیادی هوش می دانند و بر همین اساس هوش را توانایی فرد درقضاوت ،ادراک
واستدالل تعریف میکنند .بینه معتقد است ساختمان هوش ازچهار استعداد فهم و ابتکار ،انتظار و استعداد توجیه فکر در
جهت معین ترکیب یافته است.
دیدگاه برخی از روانشناسان مشهور درباره هوش
ثورندایک
وی فعالیتهای هوشی را در سه گروه جای داده است:
-1هوش اجتماعی – توانایی درک اشخاص و ایجاد رابطه با آنهاست.
-2هوش عینی – توانایی درک اشیاء کارکردن با آنها مانند تجارب ماهرانه و کار با ابزار علمی است.
-3هوش انتزاعی – که اختصاص به انسان دارد توانایی درک عالیم کالمی و ریاضی و کار کردن با آنها می باشد.
به نظر وی هوش استعداد یادگیری و مورد استفاده قرار دادن آموخته ها در سازگاری با اوضاع تازه و حل مسایل جدید است و به
عبارت دیگر هوش قابلیت تغییر یا انعطاف در سازگاری است .وی معتقد است که هوش ازیک عده استعدادهای ذهنی اولیه
ترکیب یافته است .استعدادهایی مانند فهمیدن معانی الفاظ ،استعداد عددی ،استعداد تصور و تجسم روابط مکانی ،استعداد
ادراک ،استعداد یاد آوری یا شناخت مستقیم کلمات یا اعداد و ...
دیدگاه برخی از روانشناسان مشهور درباره هوش
پیاژه
هوش نتیجه تأثیر دائمی و متقابل فرد با محیط است و اگر این رابطه متقابل به طور متعادل صورت گیرد موجب توانایی سازگاری
با محیط و پیشرفت هوش می شود .کودک در مراحل مختلف رشد تصاویر ذهنی مختلفی دارد که از تصاویر ساده شروع شده و به
تصاویر پیچیده تری می رسد .بنظر وی گذشتن از این مراحل یعنی از مراحل پائین و رسیدن به مراحل باالتر بستگی به رشد هوش
،ساختمان عصبی و بدنی روابط اجتماعی و تجارب زندگی فرد دارد .
اهمیت و ارزش نظریه پیاژه در هوش این است که پدیده های روانی و بخصوص هوش دارای الگوی مخصوص و از یک نظام کلی که
اساس آن تجارب اولیه و عکس العملهای کودک از بدو تولد حتی قبل از آنکه قادر به تکلم باشد شروع می شود .
این عکس العملهای حسی و حرکتی هستند که موجب می شوند کودک بتواند روابط محسوس عینی و عملی بین اشیاء و حوادث
را بطور منظم یکی بعد از دیگری کشف کرده و پاسخهای عملی و درست به وضعیتهای مختلف می دهد .از همین جا پیاژه عقب
مانده را افرادی از جامعه می داند که در مراحل پائین رشد هوشی متوقف می شوند و در آنها کششهای نهاد قوی و زیاد است .
انواع هوش
انواع هوش
*ی
PQی*ا هوشج*سمان :
یعنی توانایی استفاده از اشیا و کنترل ماهرانه بدن که بر اساس سیستم های عصبی مغز مشخص می شوند .در واقع این هوش
ابتدایی ترین کانون توجه ما را به خود اختصاص می دهد.
*ی
IQی*ا هوشع*قالن :
که مربوط به مهارت های منطقی ،حل مساله ریاضی و مهارت های زبان شناسی افراد است که بیش از سایر هوش ها به
عنوان مالک موفقیت آموزشی محسوب می شود.
*ی
EQی*ا هوشع*اط*فیی*ا ه*یجان*یهوش :
که به افراد کمک می کند تا به مدیریت و کنترل عواطف خود و دیگران بپردازند و تعیین کننده موفقیت حرفه ای و شخصی
افرد است .این هوش به افراد در برقراری ارتباط با دیگران کمک می کند.
هوش معنوی یا : SQ
که برخالف هوش عقالنی( )IQکه امروزه در کامپیوترها هم مشاهده می شود و نیز هوش عاطفی( )EQکه در برخی از
پستانداران رده باال دیده می شود ،این هوش مختص انسان است و برای حل مسائل مفهومی و ارزشی استفاده می شودSQ .
در ارتباط با تمام چیزهایی است که ما به آنها اعتقاد و باور داریم و منجر به حفظ تعادل فکری و آرامش درونی و بیرونی و
عملکرد همراه با مهربانی و مالیمت می شود.
سطوح مختلف هوش را در یک هرم به صورت زیر است :
این هرم نشان دهنده این مساله است زمانی که یک نوزاد به دنیا می آید ابتدا بر
روی کنترل بدن خود؛ یعنی PQتمرکز می کند سپس مهارت های عقالیی و
مفهومی او توسعه می یابند( )IQو تمرکز اصلی در مدرسه بر روی همین نوع از
هوش است؛ اما بعد از مدتی که افراد پی بردند که نیاز به بهبود روابط عاطفی و
ارتباط با دیگران دارند ،هوش عاطفی پر رنگ می شود و در نهایت SQیا هوش
معنوی زمانی مورد توجه قرار می گیرد که فرد به جست وجوی معنا و مفهوم
زندگی خویش می گردد.
هوش عاطفی( هیجانی ) چیست ؟
هوش هیجانی مجموعه ی گسترده ای از مهارت ها و خصوصیات فردی را در بر گرفته و معموال به آن دسته از مهارت های
درون فردی و برون فردی اطالق می شودکه فراتر از حوزه ی مشخص دانش های پیشین مهارت های فنی یا حرفه ای است.
هوش هیجانی از آخرین مباحث متخصصین در خصوص درک تمایز بین منطق و هیجان بوده و بر خالف مباحث اولیه در
اینجا فکر و هیجان به عنوان موضوعاتی برای سازگاری وهوشمندی تلقی شده است.
از دیدگاه گلمن هوش هیجانی اینگونه تعریف می شود:
مجموعه ی مهمی که آن را هوش هیجانی می نامیم شامل توانایی هایی است که فرد بتواند انگیزه ی خود را حفظ نماید و در
برابر نامالیمات پایداری نمایدو تکانش های خود را کنترل کند و کامیابی را به تعویق بیاندازد ،حاالت روحی خود را تنظیم
نماید و نگذارد پریشانی خاطر ،قدرت تفکر او را خدشه دار سازد،با دیگران همدلی کند و امیدوار باشد.
طرفداران هوش هیجانی بر این باورند که برای پیش بینی عملکرد فردی ،هوش هیجانی نسبت به هوش عمومی توان بیشتری
دارد .همچنین گلمن معتقد هست که هوش هیجانی باال می تواند کیفیت عمومی زندگی و موفقیت های اجتماعی و شخصی
فردی را باال ببرد
هوش هیجانی (عاطفی) یا هوش اجتماعی شامل 4مهارت است:
خود ( ) Selfدیگران () Othersآگاهی () Awarenessاقدام ( )Actionکه با ترکیب این ها ,مؤلفه های بنیادی هوش هیجانی (عاطفی) به دست می آید .
-1خودآگاهی ( شامل :خود ارزیابی ،اعتماد به نفس )
- 2خودگردانی ( شامل :خویشتن داری و قابل اعتماد بودن ،وجدان سازگاری ،انگیزه پیشرفت و ابتکار )
-3آگاهی اجتماعی ( شامل :همدلی،آگاهی سازمانی و انگیزه خدمت )
-4مهارت های اجتماعی (شامل :توان تاثیرگذاری ،رهبری ،مدیریت تعارض ایجاد رابطه و کار گروهی)
خودآگاهی ( : )Self Awareness
یک نوع توانایی فردی است برای درک احساسات و حاالت خلقی .خودآگاهی به شخص کمک می کند تا همیشه بر افکار و
احساسات خود نظر داشته و بنابراین در جهت درک آن ها به فرد کمک می کند.
خودگردانی( )Self Managementیا مدیریت عواطف( :) Managing Emotions
مهارتی است که به افراد کمک می کند تا احساسات خود را به صورت مناسب و جامعه پسندانه نشان دهند .به زبان دیگر به
فرد درکنترل عصبانیت ،ناراحتی و ترس کمک میکند.
آگاهی اجتماعی ( :) Social Awareness
عبارت است از توانایی درک احساسات دیگران و استفاده از احساسات خود در جهت دستیابی به اهداف.
مهارت های اجتماعی (:) Social Skills
عبارت است از ارتباط با دیکران در موقعیت های مختلف اجتماعی و در اصل به معنای توانایی ادامه رابطه با توجه به
.احساسات افراد یا همان ظرفیت اجتماعی است
*لمن
EQاز د*یدگاه* گ* :
-1قابلیت های درون فردی (هوش درون فردی ) -2 ،قابلیت های اجتماعی ( هوش ارتباطی )
قابلیت های فردی :
1-1خوداگاهي (شناخت احساسات ،تمايز احساسات ،اعتماد بر قابليتها)
1-2خود مديريتي (خود كنترلي ،پذيرش مسئوليت ،انعطاف پذيري ،اشتياق براي كسب موفقيت ،ابتكار ،خوش بيني)
-2قابليتهاي اجتماعي:
-1-2آگاهي اجتماعي (همدلي ،آگاهي سازماني ،آگاهي از نيازهاي ديگران)
-2-2مديريت روابط اجتماعي (گسترش توانائيهاي ديگران رهبري القايي ،توانايي سرعت بخشيدن به تغيير ،تأثير گذاري،
مديريت تعارضات ،كارگروهي و همكاري)
حيطه هاي هوش هيجاني
مهارتهاي فردي
مديريت خود
مهارتهاي اجتماعي
مديريت رابطه
خودآگاهي
هيجاني
خودباوري
خود سنجي
دقيق
خودداري
هيجاني
شفافيت
تطابق
پيشرفت
پيش قدمي
خوش بيني
همدلي
آگاهي
سازماني
خدمت
رهبري انگيزه
ساز
نفوذ
رشد و توسعه
ديگران
ايجاد تغيير
مديريت
تعارض
کارگروهي و
ویژگی افرادی که هوش هیجانی باالیی دارند.
افرادی که مهارت هیجانی دارند (یعنی کسانی که احساسات خود را به خوبی می شناسند و هدایت می کنند و احساسات
دیگvران را نیز درک و به روش اثر بخش با آن برخورد می کنند) در حیطه ای از زندگی ممتازند .افرادی که در مهارت های
عاطفیشان به خوبی رشد یافته اند ،در زندگی خویش نیز خرسند و کارآمدند و عادات فکری را در اختیار دارند که موجب می
شود آنها افرادی مولد و کار آمد باشند .افرادی که نمی توانند در زندگی عاطفی خود تسلط داشته باشند ،درگیر کشمکش
های درونی هستند همین از توانایی آنها در تمرکز تفکر روشن می کاهد ( .گلمن)
مهارت های های افراد با هوش هیجانی باال:
-1به دیگvران روحیه می دهند.
-2در کار های گروهی هماهنگvی بیشتری از خود نشان می دهند.
-3تضاد ها و اختالفات را می توانند مدیریت و تحمل کنند.
-4برای رسیدن به اهداف همکاری اثر بخشتری با افراد دارند.
- 5در مواجهه با تنوع ها (نژاد ها ،فرهنگ ها ،ملیت ها ،جنسیت ) دیدگاه مثبتی دارند.
-6میان هیجان و منطق تعادل برقرار می کنند .
-7نسبت به احساسات خود و دیگران آگاه هستند.
-8در مواقع لزوم با دیگران احساس همدردی و همدلی می کنند.
-9در مواجهه با فشار روانی انعطاف نشان می دهند.
-10می توانند رفتار دیگران را تحت تاثیر قرار دهند.
- 11هیجان های منفی مثل ترس و خشم و ناکامی را کنترل می کنند و جهت مثبت به آن می دهند.
مهارت های های افراد با هوش هیجانی پایین:
-1برزندگي عاطفي خود تسلط ندارند .
-2درگير كشمكش هاي دروني هستند .
-3دركار وزندگي عملكرد ضعيفي دارند .
-4قادر به درك خوب احساسات خود نيستند .
-5قادر به درك احساسات ديگران نيستند .
-6بااحساسات ديگران به طور مؤثر برخورد نمي كنند .
راه های افزایش هوش هیجانی :
مغز انسان پالستیکی است .مثل یک شی پالستیکی سلول های مغز شما قادرند .تا در واکنش به محرک ها و تاثیرات بیرونی از
خود انعطاف نشان دهند و تغییر شکل دهند.
برای افزایش هوش هیجانی باید یک سری مهارت ها و توانایی های شخصی و اجتماعی را در خود به وجود آوریم یا تقویت
کنیم.
مهارت های شخصی :
-1خو گرفتن به سختی و نامالیمت ها
-2مدیریت گرایش ها و تمایالت
مهارت های اجتماعی:
- 1چگونه شنونده ی خوبی باشیم تا دیگران حرف خود را به راحتی بزنند.
-2چگونه صحبت کنیم تا دیگران شنونده ی خوبی برای ما باشند
http://www.ravan9211.blogfa.com
وبگاه روانشناسی دانشگاه آزاد ارومیه ورودی 92