ورزش و رادیو
اسلاید 1: 11399/3/14
اسلاید 2: موضوع: فعاليت هاي رسانه اي در ورزشعنوان:ورزش ورادیومدرس: دانشجویان :2
اسلاید 3: فهرستموضوع ................................................................................................2 مقدمه................................................................................................... 4رادیو چیست؟.......................................................................................... 5مثالی از یک رادیو برای ارسال و دریافت صدا................................................... 6تاریخچه رادیو......................................................................................... 9ایستگاه رادیویی...................................................................................... 12 تاریخچه ایستگاه رادیویی........................................................................... 13تاریخچه رادیو در ایران............................................................................. 14مقدمات تاسیس رادیو................................................................................ 16توسعه رادیو در ایران............................................................................... 21اهداف و تشکیلات رادیو............................................................................ 22رادیو اینترنتی........................................................................................ 26اولین ها در رادیو.................................................................................... 27ورزش ورادیو........................................................................................ 38 راهبردهای رادیو ورزش............................................................................ 42ساختار اجرایی رادیو................................................................................ 45نتیجه گیری .......................................................................................... 49منابع.................................................................................................. 503
اسلاید 4: مقدمهعصر حاضر راعصر ارتباطات ناميده اند .يعني در اين عصر به دليل وجود كاربرد وسايل ارتباط جمعي كه وسعت، نفوذ و تأثيرات آن ها بسيار زياد است، ارتباطات جمعي شكل نويني يافته و تحولات جامعه بشري را تحت الشعاع قرار داده است. رسانه ها به عنوان بخشي از ساختار نوين جامعه و يكي از دستگاههاي فراگير و گسترده در دسترس همگاني، در تمامي كشورها نقش حساس و مهمي را در زمينه هاي مختلف سياسي، فرهنگي – اجتماعي، اقتصادي و ... ايفا ميكنند.يكي از مسائل اجتماعي و فرهنگي كه در سالهاي اخير رشد چشمگير داشته و آحاد مردم را تحت تأثير قرار داده است تربيت بدني و ورزش است؛ عادات و رفتار ورزشي افراد جامعه،نگرشها و باورهاي آنان در مسائل ورزشي، همگاني شدن وتوسعه ورزش، همگي تحت تأثير متقابل گرايش هاي جامعه ورسانه ها قرار گرفته است ، يكي از راههاي حمايت از توسعه ورزش و اين باورها و نگرش ها، رويكرد و مطالب رسانه هاي جمعي مي باشد مهم ترين وسيله ارتباطي كه ميتوان در بين اقشار جامعه نفوذ كند، راديو و تلويزيون است. با در نظر گرفتن درصدي ازجمعيت جهان كه بي سوادند و همچنين كودكان جهان كه فقط از راديو و تلويزيون ميتوانند استفاده كنند، به اهميت اين وسايل ارتباطي جمعي بيشتر پي ميبريم. در اين ميان نقش راديو، به دليل امكانات فني كمتر كه نياز دارد ، نسبت به تلويزيون از اهميت بيشتري برخوردار است.واژه هاي كليدي: رسانه هاي جمعي، ورزشهاي همگاني، راديو و تلويزيون، مطبوعات.4
اسلاید 5: رادیو به سیستم یا دستگاهی گفته میشود که صدا، پیام، یا در حالت کلی، یک سیگنال را به وسیله امواج رادیویی منتقل میکند. ارتباط رادیویی، ارسال سیگنالها روی یک سیگنال دیگر که معمولاً فرکانس بالاتری دارد .امواج الکترومغناطیسی و در فرکانسهای رادیویی است. امواج الکترومغناطیسی میتوانند از هوا و خلأ بگذرند. اطلاعات (صدا، تصویر، پیام) با استفاده از روشهای معین و با تغییر بعضی از مشخصههای امواج منتشر شده مانند دامنه، فرکانس، فاز یا پهنای پالس منتقل میشوند. رادیو چیست؟ 5
اسلاید 6: اجزای یک رادیوفرستندهشامل یک منبع سیگنال (اُسیلاتور)، که موج حامل با فرکانس معیّنی تولید میکند، و نیز فرایندی برای تغییر بعضی از خصوصیات موجِ حاملِ تولیدشده (مانند دامنه، فرکانس، فاز یا ترکیبی از اینها) بر اساس اطلاعات (صدا، تصویر و …) است. به این فرایند، مُدولاسیون میگویند. فرستنده، موجِ حاملِ مُدولهشده را پس از تقویت به آنتن میدهد که آن را به یک موج الکترومغناطیسی تبدیل میکند که میتواند از هوا و خلأ عبور کند (گاهی با یک پولاریزاسیون مشخص).گیرندهامواج الکترومغناطیس به وسیلهٔ آنتن گیرنده دریافت میشوند. آنتن گیرنده، امواج را گرفته و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند. گیرنده این سیگنال را آشکار کرده و اطلاعات آن را (صدا، تصویر و …) استخراج میکند.6
اسلاید 7: مثالی از یک رادیو برای ارسال و دریافت صدااجزای فرستندهمیکروفون: صدا را به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند.نوسانساز: موج حامل را تولید میکند.مدولهکننده(Modulatedیعنی زیر و بم ساختن): موج حامل را با سیگنال خروجی میکروفون مُدوله میکند (مثلاً دامنه آن را بر اساس سیگنال میکروفون تغییر میدهد).تقویتکننده: توانِ موج حامل مدولهشده را قبل از ورود به آنتن تقویت میکند.آنتن فرستنده: موجِ حاملِ مُدولهشده را به امواج الکترومغناطیسی تبدیل و منتشر میکند.اجزای گیرندهآنتن گیرنده: امواج رادیویی را میگیرد. این امواج در آنتن، سیگنالهای ضعیفالکتریکی تولید میکنند.تنظیمکننده (تیونر): سیگنال یک ایستگاه رادیویی را انتخاب میکند و سایر سیگنالها را حذف میکند.آشکارساز (دِمُدولاتور): سیگنال صوتی را از موجِ حاملِ مُدوله شدهاستخراج میکند.تقویتکننده: سیگنال صوتی را برای بلندگو تقویت میکند.بلندگو: سیگنال الکتریکی را به ارتعاشات صدایی مشابه آنچه به میکروفون رسیده بود تبدیل میکند.7
اسلاید 8: 8تاریخچه پیدایش رادیو
اسلاید 9: تاریخچه رادیودر سال ۱۸۶۰ ميلادي (جيمز كلارك ماكسدل) فيزيكدان و رياضيدان اسكاتلندي، تئوري امواج الكترومغناطيسي را براي اولين بار عرضه كرد. مگاهرتزدر سال ۱۸۸۷ (هنريشن هرتز)، مهندس وفيزيكدان آلماني نظريه ماكس دل را تاييد نمود.او موفق شد از نوسانات الكترونيكي براي انتقالامواج از محلي به محل ديگر بدون سيم استفاده كند. وي براي اولينبار موفق شد، امواج راديوييرا در آزمايشگاه توليد كند. نام (هرتز) به صورتواژهاي بينالمللي براي بيان فركانسهايراديويي به كار ميرود. پس از او (برانلي) فرانسوي درسال ۱۸۹۰ آزمايشهايي در اين زمينه انجام داد و بالاخره دانشمندي روسي به نام (الكساندر پوپوف) موجي را با دستگاهي كه شبيه دستگاه هرتز و برانلي بود اختراع و آنتن را به وجود آورد و به اين صورت يك دستگاه تلگراف مورس را ايجاد نمود. در مارس ۱۸۹۶ پوپوف اولين پيغام تلگرافي را به مسافت ۲۵۰ متري فرستاد9
اسلاید 10: اولين كسي كه متوجه شد، ميتوان از بيسيم به عنوان يك وسيله ارتباطي استفاده نمود، (ماركوني) ايتاليايي بود كه بعدها به نام مخترع راديو معروف گرديد. وي در سال ۱۸۹۵ اولين خبر راديويي خود را به وسيله بيسيم در يك فاصله ۳ كيلومتري فرستاد. در ژوئن سال ۱۸۹۶ در لندن اولين ايستگاه تلگرافي بدون سيم به كمك امواج الكترونيكي نمايش داده شد. او در سال ۱۸۹۷ به ايتاليا برگشت و يك ارتباط بيسيم بين دو كشتي جنگي در يك مسافت ۱۲كيلومتري ايجاد نمود و بالاخره در سال ۱۹۰۱ درتكميل اختراع خود موفق گرديد، علائم بيسيم را از يك طرف اقيانوس اطلس يعني از شهر (پلدو) در انگلستان به آن طرف اقيانوس اطلس، شهر(سن ژان) آمريكا بفرستد.مردم از اختراع ماركوني چنان به شور و هيجانآمده بودند، كه خواستار پخش صداي انسان از راديو شدند، اما چون لامپهاي راديو ضعيف بود سازندگان راديو بايد فكر بهتري ميكردند. به همين منظور در سال ۱۹۰۶ يك فيزيكدان آمريكايي به نام (دو فورست) لامپ سه الكتروني را اختراع كرد كه براي راديو الكتريسيته خيلي قابل استفاه بود. بعد از آن (روبرت فون ليئن) موفق به ساخت لامپهاي قوي شد، اين لامپها تحول بزرگي در زمينه دستگاههاي الكترونيكي به وجود آوردند در سال ۱۹۱۰ براي اولين بار صداي موسيقي و آواز اپراي (متروپولتين نيويورك) در سراسر آمريكاي شمالي شنيده شد در سال ۱۹۱۳ جمعي از دانشمندان سعي كردند كه صداي موزيك درتمام نقاط جهان كاملا شنيده شود، ولي جنگ جهاني اول زحمات آنها رابي نتيجه گذاشت. احتياجات نظامي در دوران جنگ، استفاده از بيسيم را گسترش داد و در تاريخ ۱۱ نوامبر سال ۱۹۱۸ تلگراف بيسيم نويد پايان جنگ را به همه جهانيان اعلام نمودتاريخ شروع بهره برداري عمومي از راديو درسال ۱۹۲۰ ميباشد.10مارکونی، گولیلمو (۱۸۷۴ـ۱۹۳۷)
اسلاید 11: نخستين دستگاه پخش راديواولين دستگاههاي پخش منظم راديويي در سال۱۹۲۰ در انگلستان به كار افتاد و در سال ۱۹۲۶اولين كنفرانس بين المللي راديويي با شركت ۲۷كشور جهان، در برلين برپا شد و آيين نامه مقررات ارتباطات راديويي به تصويب رسيد. رشد فزاينده راديو و مخاطبانش، آن را تبديل به رسانهاي جمعي و فراگير نمود. ارزاني بهاي راديوهاي ترانزيستوري نيز به پيشرفت اين رسانه در كشورهاي توسعه نيافته كمك كرد.در هر حال در دنيا تقريبا يك ميليارد گيرنده راديويي وجود دارد، يعني براي هر چهار نفر يك گيرنده راديويي موجود ميباشد11
اسلاید 12: 12ایستگاه رادیویییک «ایستگاه رادیویی» یک سرویس پخش و انتشار صدا و گفتگو است که بهطور معمولی از طریق هوا به صورت موجهای رادیویی، (شکلی از تشعشع الکترومغناطیسی از یک فرستنده توسط یک آنتن پخش میشود و توسط دستگاههای گیرنده دریافت میشود. ایستگاهها میتوانند در شبکه رادیویی برای پخش برنامه ریزیهای عمومی یا در تشکیلات یا تشکیلات آزمایشی یا هردو بهم ملحق شوند. امروزه ایستگاهها همچنین از طریق کابل (برق)، سیمکشی محلی شبکهها، ماهوارهها و اینترنت پخش میشوند.
اسلاید 13: 13تاریخچه ایستگاه رادیویی اولین ایستگاههای رادیویی بهطور ساده فقط سیستمهای رادیوتلگراف بودند و صدا را منتقل نمیکردند. اولین ارسال ثبت شدهٔ صدا که میتوانست به عنوان «پخش» نامیده شود، در یک عصر کریسمس در سال ۱۹۰۶ توسط رجینالد فسندن انجام شد. وقتی که بسیاری از مبتکران اولیه سعی میکردند که سیستمی مشابه دستگاههای رادیو تلفن که دو طرف بتوانند مکالمه کنند، محققان دیگر در فکر تهیه سیستمی برای ارسال صدا و گفتگوها برای تعداد وسیعی از شنوندگان بودند. چارلز هارولد کار پخش صدا و گفتگو را در کالیفرنیا در سال ۱۹۰۹ شروع کرد و یک سال بعد پخش صدا و گفتگو آغاز شد.برای یک دهه بعد، مبتکران رادیو باید دستگاههای گیرنده خود را اختراع میکردند.KDKA(AM) KDKA AM پیتزبورگ، پنسیلوانیا که تحت مالکیت واداره وستینگهاوس بود، پخش رادیویی را با اولین مجوز و پروانه ایستگاه رادیویی «تجاری» در ۲ ماه نوامبر، سال ۱۹۲۰ شروع کرد. طراحی تجاری از نوعی پروانه و مجوز، ایجاد شد ولی آنها پخش آگهیهای رادیویی را تا چند سال بعد شروع نکردند. اولین پخش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، در سال ۱۹۲۰ بود. ایستگاه مونترال که بعداً یکCFCF-AM شد پخش برنامه را در ۲۰ ماه مه سال ۱۹۲۰ و ایستگاه دیترویت که بعداً WWJ(AM)شد پخش برنامه را از اول ۲۰ ماه اوت شروع کرد، گرچه بعداً مجوز و پروانه مورد نیاز در آن زمان را کسب کرد.رادیو آرژانتین پخش «منظم برنامه ریزی شده» خود را از تئاتر و کولیسئو در بوئنس آیرس در ۲۷ ماه اوت، سال ۱۹۲۰ با ارائه اولویت خود شروع کرد. این ایستگاه مجوز و پروانه خود را در ۱۹ ماه نوامبر، سال ۱۹۲۳ دریافت کرد. این تأخیر به علت عدم وجود عملیات صدور پروانه رسمی در آرژانتین در آن زمان بود. این ایستگاه به پخش منظم و مداوم برنامههای سرگرمی وفرهنگی تا چندین دهه ادامه داد.
اسلاید 14: 14
اسلاید 15: 15
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.