روانشناسی و روانپزشکی

وسواس و روش های درمانش

vasvas

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
همه چیزهایی که لازم است درباره وسواس بدانیم فردین رفیعی - سمیرا خسروبیگی
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
4929 بازدید, 98 دانلود

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “وسواس و روش های درمانش”

وسواس و روش های درمانش

اسلاید 1: فردین رفیعی سمیرا خسروبیگی (دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه همدان)عناوین پژوهش:وسواس در کودکاندرمان مبتنی بر ACTدرمان وسواس با کمک ACT

اسلاید 2: وسواس کودکان در فرد وسواسی اداره خویشتن از لحاظ روانشناختی از معنی طبیعی اش خارج میشودشخص وسواسی خودش را مقید به انجام وظایفی ، آداب ورسوم و . . .میکندبهترین روش برای درمان وسواس روش شناختی-رفتاری که در مورد کودکان《درمانگری منطقی هیجانی》نام داره ، بهترین نتیجه رو داشته

اسلاید 3: هرچه والدین نسبت به فرزندان خودشان سختگیری بیشتری داشته باشند ، احتمال اینکه فرزندان ترسو، دچار وسواس و. . .داشته باشند زیاده دائما به فرزندانتان نگید:اینو تمیزکن، زیاد به مرتب بودن وسایلش امر و نهی نکنید، بسیاری از فرزندان از ترس والدین رومیارن به سمت اعمال وسواس گونه

اسلاید 4: ocdنام اختصاریش OCDهست، که باعث از دست دادن انعطاف پذیری و کارایی میشهوسواسهای عملی کارهایی وسواس گونه/تکراری/کلیشه ای وغیرارادی اندریشه ی بیماری وسواس اضطراب است و به 2شکل(عملی-رفتاری)بروز پیدامیکنداگر بیمار در برابر عمل وسواس مقاومت کنه، اضطرابش بیش تر میشود

اسلاید 5: در کودکانگاهی اوقات کودکان هم دچار وسواس میشن که نشانه هاش رفتارهای پرخاشگرانه+تکرارکلمات+لجبازی با اطرافیان است 🔵وسواسها سبب اتلاف وقت و کاهش حافظه ی کودک می شوند 🔵وسواس ها باعث اختلال قابل ملاحظه ای در روند معمولی و طبیعی زندگی+کارکرد کودک در محیط مدرسه و. . .میشوند

اسلاید 6: جنسیت و نشانه هاپسرها بیشتر از دختران دچار وسواس میشوند 🔵نشانه های اختلال وسواس درکودکان بطور کلی شبیه به نشانه های آن در بزرگسالی است 🔵رفتارهای تشریفاتی (مثل شستن-بازبینی و منظم کردن به ویژه در کودکان) شایع هستند 🔵به طور کلی کودکان تقاضای کمک نمیکنند و نشانه ها ممکن است ناهمخوان باشند 🔵دراغلب موارد مشکل توسط والدین تشخیص داده میشود و کودک را برای درمان نزد متخصص میبرند

اسلاید 7: نکتهدر گروه اندکی از کودکان، اختلال وسواس ممکن است با عفونت ▫استرپتوکوکی بتا هملتیک گروهAارتباط داشته باشد.مثال: مخملک وگلو درد چرکی

اسلاید 8: 🔵ویژگی این نوع اختلال 👇آغاز پیش از سن بلوغ☑️نابهنجاری های عصبی☑️حرکات کره ای شکل☑️فزون کاری حرکتی☑️می باشند

اسلاید 9:  🔵در بررسی اجتماعی کودکان و نوجوانان میزان شیوع کلی درطول زندگی از 1تا 2/3درصد و شیوع یکساله را70درصد برآورد کرده اند 🔵میزان شیوع دربسیاری از فرهنگهای گوناگون دنیا شبیه یکدیگراست 🔵متوسط سن شروع درمردان پایینتر از زنان است 🔵یعنی بین 6تا15سالگی برای مردانوبین 2تا25سالگی برای زنان 🔵ازنظروراثت شناسی احتمال بروز وسواس در بستگان افراد مبتلا بهOCD 3تا5 برابر است 🔵در کودکانی که اختلال وسواس شدید دارند، 50%درصد احتمال بهبودی وجود ندارد

اسلاید 10: بخش دوماکت (ACT) چیست؟

اسلاید 11: اکت در اصل نوعی رفتار درمانی است و موضوع آن عمل است اما نه هر نوع عملی، بلکه عملی که اولا ارزش محور باشد، در ثانی عملی که ذهن آگاهانه باشد.ACT به مراجع کمک می کند آنچه واقعا برایش مهم است را بشناسد و سپس از او می خواهد از این ارزش ها برای تغییرات رفتاری در زندگی استفاده کند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نامش را از پیام اصلی اش می گیرد: آنچه را که خارج از کنترل شخصی ات است بپذیر و به آنچه که زندگی ات را غنی می سازد متعهد باش.اقتباس از کتاب اکت به زبان ساده نوشته راس هریسact

اسلاید 12: اکت به شما مهارت های روانشناختی را یاد می دهد که بتوانید افکار و احساسات دردآور را به طور موثر تحمل کنید به طوریکه تاثیر و نفوذ کمتری بر شما داشته باشند و از طرف دیگر به شما کمک می‌کند تا بفهمید واقعا چه چیزی برای شما مهم و معنادار است؟ اینکه واقعا در اعماق قلبتان به چه چیزی اهمیت می دهید؟ می خواهید در مراسم تشییع جنازه تان چگونه از شما یاد کنند؟ اینکه دوست دارید چه کسی باشید و در طی عمر کوتاهتان در این کره خاکی چه کاری انجام دهید؟

اسلاید 13: همه ما موقعیت هایی را تجربه کرده ایم که پنداشته ایم از پس انجام کاری بر نمی آییم. ذهنمان به شکل غیر منصفانه ای ما را با دیگران مقایسه کرده و یا تلاش های ما را نادیده گرفته است و یا ذهنمان خاطرات دردناک گذشته را چنان با شفافیت و وضوح به ما یادآور کرده که گویی هم اکنون در حال تجربه آن رنج ها هستیم. اگر ذهن شما نیز چنین است، به نظر می رسد که شما ذهن عادی ای دارید. اکت معتقد است که فرآیند های روانشناختی ذهن انسان ویرانگر هستند و چنانچه افراد این افکار و احساسات را جدی بگیرند در وضعیت ناراحت کننده ای قرار خواهند گرفت. مبنای نظری اکت این است که ریشه این مشکلات ذهنی در ارتباط دو سویه ای است که میان ذهن و زبان قرار دارد!

اسلاید 14: تاکید زیادی وجود دارد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد( ACT ) ، اکت خوانده شود و نه ای سی تی.زیرا ACT در زبان انگلیسی به معنای عمل است و این درمان نیز نوعی درمان رفتاری است که تاکید زیادی بر عمل متعهدانه دارد.

اسلاید 15: زمان حال بسیار ارزشمند است. همین حالا است که همه چیز واقعیت دارد. تنها زمان حال است که تغییر را ممکن می سازد،اما ما از قدرت جادویی زمان حال بی خبریم! یا به طور مداوم غرق در اشتباهات گذشته هستیم و بی رحمانه خودمان را سرزنش می کنیم و یا در آینده غرق می شویم و نگران فرداهای نیامده هستیم و در این بین جادوی زمان حال را از دست می دهیم.اکت با استفاده از تکنیک ها و استعاره ها به دنبال آن است که ذهن را از زندان گذشته و آینده رها سازد. منبع: رهایی از زندان ذهننویسنده: متیو مک کی و همکاران

اسلاید 16: چشمان خود را ببندید و یک دقیقه در سکوت کامل بنشینید. چه چیزی در ذهنتان می گذرد؟ نگران کارهای انجام نشده در محل کارتان هستید؟ نگران تکالیف انجام نشده دانشگاه هستید؟ نگران مشکلات ارتباطی پیش آمده با همسرتان هستید؟ حال چشمان خود را باز کنید. آیا تغییر خاصی در این یک دقیقه رخ داده است؟ هنوز همان طور آنجا نشسته اید و افکارتان چیزی را تغییر نداده است. یا برای مثال اگر به خود بگویید که یک نابغه هستید، آیا در کسری از ثانیه تبدیل به یک نابغه می شوید؟افکار تنها افکار هستند و برابر با واقعیت نیستند!! یک مهارت مهم در اکت این است که خودتان را با افکارتان یکی ندانید.

اسلاید 17: تمام آن چیزی که در اکت باید آموخته شود تغییر نحوه تعامل با افکار، احساسات و خاطرات است.هیچ درمانی تا به حال به وجود نیامده است که بتواند از یادآوری خاطرات دردناک گذشته جلوگیری کند! یا یادآوری آن ها را محدود کند! در اکت به شما کمک می شود به خاطرات بد به گونه ای متفاوت پاسخ دهید که تاثیر کمتری بر شما داشته باشد.

اسلاید 18: چگونه؟؟استعاره فیلم ترسناک:تصور کنید در انتهای شب و در تاریکی در خانه ای متروک در جنگل که همه چراغ هایش خاموش است ، فیلمی ترسناک را به تنهایی تماشا می کنید! حال موقعیتی را در نظر آورید که همان فیلم در روز در نور آفتاب و با حضور دوستان و خانواده و در شلوغی صحبت ها و خنده های آنان در حال پخش است. فیلم حتی یک ذره هم تغییر نکرده است!!! اما حالا کمترین تاثیر را روی شما دارد.هیچ راهی وجود ندارد که خاطرات دردناک را برای همیشه محو کند اما می توانید با تغییر دادن نحوه تعاملتان با این خاطرات از تاثیر آن ها کاسته و به حرکت به سوی ارزش هایتان ادامه دهید.

اسلاید 19: کل مدل ACT بر مفهوم کلیدی کارآیی استوار است. این مفهموم را خوب به خاطر بسپارید چرا که در قلب هر مداخله ای که در ACT انجام می دهیم مفهوم کارآیی وجود دارد. در ACT ما روی اینکه فکری درست یا غلط است تمرکز نمی کنیم بلکه در مورد کارآمد بودن آن فکر می کنیم. به عبارت بهتر می خواهیم بدانیم که فکری که درسر ما وجود دارد ما را به سمت یک زندگی غنی تر، کامل تر و معنادارتر پیش می برد یا خیر؟برای تشخیص این موضوع می توانیم از خودمان بپرسیم اگر قرار باشد این فکر مرا هدایت کند آیا به من کمک می کند آن آدمی بشوم که می خواهم؟ آیا باعث می شود آن کارهایی را بکنم که می خواهم؟

اسلاید 20: در اکت، هدف کاهش علائم نیست. چرا که ممکن است سبب افزایش اجتناب تجربه ای شود. از سوی دیگر تلاش برای کاهش علائم می تواند به شکل پارادوکس گونه ای آن ها را افزایش دهد.بنابراین یکی از مولفه های مرکزی در پروتکل های اکت رساندن افراد به جایی است که هزینه ها و بیهودگی اجتناب تجربه ای را لمس کنند.به شکل غم انگیزی هر چقدر ما از اضطراب اجتناب کنیم، اضطراب ما درباره اضطرابمان بیش تر می شود.

اسلاید 21: ما در زندگی با دو نوع الگو مواجه هستیم: الگوهای محتوایی و الگوهای فرآیندی.الگوهای محتوایی به ما یاد می دهند که چه کارهایی مناسب اند و الگوهای فرآیندی تشخیص مناسب بودن کارها را بر عهده خود ما می گذارند و چگونگی انجام آن کار را گوشزد می کنند.حال به نظر شما الگوی اکت کدام است؟ بله دقیقا درست حدس زدید! الگوی اکت الگویی فرآیندی است که به القای محتوا نمی پردازد، زیرا ما محتوای مناسب را از فرهنگ خود و با توجه به ارزش های خود انتخاب می کنیم و هنگامی که در به کار بستن آن ها دچار مشکل می شویم اکت به یاری ما می شتابد.

اسلاید 22: لحظه ای در این مورد تامل کنید که ذهن شما چه کارهای بی فایده‌ای انجام می دهد! به عنوان مثال آیا تا به حال با بی انصافی شما را با دیگران مقایسه کرده است؟ آیا تا به حال از تلاش‌های شما انتقاد کرده یا به شما گفته که نمی توانید کاری که می خواهید را به خوبی انجام دهید؟ آیا تا به حال خاطرات ناخوشایندی را برای شما زنده کرده است؟تا به حال سناریوی وحشتناکی درباره آینده ترسیم کرده و به شما درباره خطرات هشدار داده است؟اگر جواب شما به این سوالات مثبت است پس شما یک ذهن هنجار و عادی دارید!فرض زیربنایی اکت این است که ذهن انسان در حالت عادی و نرمال تولید رنج روانشناختی می کند! و یکی از کارهایی که درمانگر اکت انجام می دهد این است که عادی سازی انجام می دهد. مراجعان وقتی که می فهمند افکار منفی عادی هستند اغلب احساس آرامش می کنند و کمتر به دنبال مبارزه با این افکار و هیجانات منفی می روند.

اسلاید 23: هر مسیری که در آن قدم می گذاریم مقداری «درد» به همراه دارد، حال تلاش بیهوده ما برای حذف این درد، « رنج» را برای ما به ارمغان می آورد. در واقع درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بین «درد» و «رنج» تفاوت قائل می‌شود. درد جز جدایی ناپذیر تجربه انسانی است در حالیکه که رنج تلاش بیهوده ما برای مبارزه و از بین بردن این درد است.

اسلاید 24: گذشته مهی است که روی ذهنمان را پوشانده. آینده نیز پس پرده خیال است. نه آینده مان مشخص است، نه گذشته مان را می توانیم عوض کنیم. صوفی همیشه حقیقت زمان حال را در می یابد.ملت عشقالیف شافاک #گزیده_کتاب

اسلاید 25: از منظر اکت ما انسان ها کنترلی بر دنیای درون مانند افکار، هیجانات، خاطرات و غیره نداریم. فقط هیجانات منفی نیستند که نمی‌توان کنترل کرد. حتی در حیطه هیجانات مثبت نیز وضع همین است.برای مثال فرض کنید به شما گفته می‌شود که مبلغ ١٠ میلیارد به شما داده می‌شود چنانچه عاشق فرد خاصی شوید! آیا شما می توانید با انگیزه پول عاشق فردی شوید؟!!! بله شاید بتوانید ادعا کنید که عاشق او شده اید ولی آیا واقعا عاشقش شده اید؟این استعاره که موسوم به «استعاره عاشق شدن» است، نشان می دهد که حتی در حوزه هیجانات مثبت نیز ما کنترل کمی را می توانیم اعمال نماییم.

اسلاید 26: اکت به دنبال آن است که به افراد آموزش دهیم که صرفا افکار را به عنوان افکار، احساسات را به عنوان احساسات، خاطرات را به عنوان خاطرات درک کنند. هیچ یک از این رویدادهای شخصی، اگر چنانچه صرفا آنگونه که هستند تجربه شوند، برای سعادت و بهزیستی انسان، ذاتا ضرری ندارند! زهر آگینی آنها ناشی از درک آنها به عنوان تجارب منفی، مضر، آسیب رساننده و ناسالمی است که باید کنترل گردند!📖 راهنمای عملی درمان مبتنی بر پذیرش و پای بندی، تالیف استیون هیز و کریک استروسالهرچه اندوه درون شما را بیشتر بکاود، جای شادی در وجود شما بیشتر میشود. مگر کاسه ای که شراب شما را در بردارد همان نیست که در کوزه‌ی کوزه گر سوخته است؟ مگر آن نی که روح شما را تسکین می دهد، همان چوبی نیست که درونش را با کارد خراشیده اند؟ هرگاه شادی می‌کنید ، به ژرفای خود بنگرید تا ببینید که سرچشمه شادی به جز سرچشمه اندوه نیست…پیامبر و دیوانهجبران خلیل جبران

اسلاید 27: در شروع روابط و مرحله‌ی آشنایی:۱. به حرف‌های من گوش نمی‌دهد. ۲. دائم حرف می‌زند.۳. برای بوسیدن یا تماس بدنی با من راحت نیست.۴. پرمشغله است. وقت کمی برای من می‌گذارد.۵. نجوش، بی‌مهر و درون‌گراست.۶. شما بیشتر از او مایل به برقراری رابطه‌ی صمیمانه هستید.۷. وقتی به او سخت نیاز دارید، در کنار شما نیست.۸. کمتر در کنار شماست، اما ذهن شما کاملاً مشغول اوست.۹. احساس‌های شما را درک نمی‌کند.۱۰. بیشتر، شما نیازهای او را برآورده می‌کنید تا این‌که او نیازهای شما را برآورده سازد.علائم خطر

اسلاید 28: پروتکل درمان وسواس کودکان با رويکرد ACTجلسه به جلسه توضیح داده می شود

اسلاید 29: جلسه اول(ذهن اگاهی)

اسلاید 30:

اسلاید 31:

اسلاید 32:

اسلاید 33:

اسلاید 34: جلسه سوم

اسلاید 35: جلسه چهارم ارزش های کودک

اسلاید 36:

اسلاید 37:

اسلاید 38:

اسلاید 39:

اسلاید 40: جلسه پنجم مفهوم سازی

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43:

اسلاید 44:

اسلاید 45:

اسلاید 46:

اسلاید 47:

اسلاید 48: جلسه هفتم

اسلاید 49:

اسلاید 50: جلسه هشتم

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان