صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ماده۷۱- و ظایف شورای اسلامی شهر
- انتخاب شهردارو خاتمه خدمت شهردار.
- شناخت کمبودها و نیازها درزمینه های اجتماعی فرهنگی آموزشی
بهداشتی و ارائه راه حل های کاربردی:
- همکاریبا مسئولین اجرلیی .نهادها. سازمانها درزمینه های مختلف
وبرنامه ریزی جهت مشارکت مردم.
- نظارت بر امور بهداشتی و اماکن عمومی.
- انتشار صورت بودجه و هزینه در پایان هر سال مالی.
-تصویب مقررات لازم.
صفحه 4:
ماده۷۲-شرایط احراز تصدی سمت شهردار.
ماده ۷۳-اعتراض به عملکرد شهردار يا عملیات شهرداری.
ماده؟۷-عدم دخللت در نصب وعزل کارکنان دهیاری ها .شهرداری ها و
هو
ماده۷۵-آئین نامه سازمانی تشکیااتی توسط شوراى عللى استانها تهيه وبه
ام در جهت اطلاع مردم از مصوبات,عملکرد و بودجه شوراها:
ماده۷۷-وضع عوارض جهت تامین هزینه های خدماتی وعمرانی .
ماده۷۸(مکرر۴)ارسال مصوبات شوراها به مقامات زیربط.
ماده۷۸(مکرر۵)-دعوت_از نمایندگا اها.توسط استانداران. فرماندرا
هدزای در کید دراه نیم رم هدرن کرمانداران
ماده ۸ ۷(مکرر ۶)-الزام به رعایت تصمیمات قانون شوراها توسط مقامات دولتی.
صفحه 5:
ماده ۷۱- وظایف شورای اسلامی شهر به شرح زیر است
۱- انتخاب شهردار برای مدت چهارسال
تبصره ۱- شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط
اقدام نماید .
تبصره ۲- شهردار نمیتواند همزمان عضو شورای شهر باشد
تبصره ۳ ( اصلاحی ۴/۸/۱۳۸۲ ) - نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان بنا
يه بيشتهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می
8
شوراى شهر براساس ضولبط و شرليط احراز صلاحیت شهرداران مندرج در 1
مورد نظر خود را انتخاب می کند . وزیر کشور و استانداران موظفند حکم شهر
روز صادر نمایند
در صورتی که وزیر کشور یا استاندر . شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیین شده نداند . مرلتب را با ذکر دلیل و
مستندات به شورای شهر منعکس می نماد در صورت آصرار شورای شهر برنظر قبلی خود و عدم صدور حكم
شهردار . موضوع توسط شورای شهر به هیأت حل اختلاف ذی ربط ارجاع خواهد شد .
هپت مذکور ظرف یانزده روز مکلف به تصمیم گیری بوده و تصمیم آن هپت برای طرفین ( وزارت کشور و شورای
اسلامی شهر ) لازم الاجرا می باشد . چنانچه در مدت مقررء هیلت حل اختلاف نظرر
شويلى شهر متبع خواهد بود و شهردار میتواید احسیرات قانوی خود را اعمال و ۳
بن نامه مصوب این قانون . شهردار
معرفی شده را ظرف مدت ده
صفحه 6:
:ادامه ماده۱۷۱
تبصره ۴- دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه می پذیرد :
الف - استعفای کتبی با تصویب شورا .
ب - برکناری توسط شورای شهر با رعایت مقررات قانونی .
ج - تعلیق طبق مقررات قانونی .
د - فقدان هرییک از شرلیط احراز سمت شهرداربه تشخیص شورای
شهر .
۲- بررسی وشناخت کمبودها . نیازها و نارسائیهای اجتماعی .
فرهنگی . آموزشی . بهداشتی . اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه
و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در
لین زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارلنه لن جه مقا
ذیربط .
صفحه 7:
:ادامه ماده۱۷۱
۳ 3 ۳ 1 اري
سايم سأر EE SEL در سور لله لين ارت مطل جر يه
نهادها و سازمانهای معلکتی در زمینه
رحس + آموزشی + اقتصادی و عمرانی لبا رق
ع 9
tt
“3
۵- برنامه ریزی در خصوص مشار کت مردم در انجام خدمات احتماعي . اقتصادی
es » فرهنكى stint” و ساير آمور رقاهیبا موافقت دستگاههای
رده OF eee at مراکز تفربحی ورزشی و
مت ۵ مامت
دعس تن اتسیو ادن ی اجتماعی . امدادی» ارشادی و
تعاونیقای کر اوه توزيع و مصرف . نيز انجام امار كيرى *
و لوزیع ارراق عمومی با توافق دستگاههای دیرب
صفحه 8:
دامه ماده۷۱
۸- نظارت بر حسن اداره و حقظ سرمایه و دارایبهای نقدی ۰ جنسی و اموال منقول و غیر
منقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنهابه گونه ای که مخل
جریان عادی امور شهرداری نباشد .
9- تصويب آیین نامه های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت
دستورالعملهای وزارت کشور ,
۰- تأْیید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یک بار توسط شهرداری
تهیه می شود و انتشار آن برای اطلاع عموم و ارسال نسخه ای از آن به . وزارت کشور
۱- همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعلیت طرحهای هادی و جامع
شهرسازی پس از تهیه لن توسط شهرداری با تأیید وزارت کشور و وزارت مسکن و
شهرسازی
صفحه 9:
:ادامه ماده۷۱
۲- تصویب بودجه . اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و
موّسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با رعلیت آیین نامه مالی
شهرداریها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر .
تبصره - کلیه در آمدهای شهرداریبه حسابهایی که با تأیید شورای شهر در
بانکها افتتاح می شود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد .
۳- تصویب وامهای پیشنهادی شهرداریپس از بررسی دقیق نسبتبه مبلغ .
مدت و میزان کارمزد .
۴- تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید . فروش ۰ مقاطعه . اجاره و
استیجاره که به نام شهر و شهرداری صورت می پذیردبا در نظرگرفتن صرفه
و صلاح و با رعایت مقررات آئین نامه مالی و معاملات شهرداری .
تبصره - بمنظور تسریع در پیشرفت امور شهرداری . شورا میتواند اختیار
تصویب و انجام معاملات را تا میزان معینی با رعلیت آیین نامه معاملات
شهرداری به شهردار واگذار نماید..
صفحه 10:
دامه ماده۷۱
۵- تصویب اساسنامه مسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با تأیید و موافقت وزارت
کشور .
۶- تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان ن با در
نظرگرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود
۷- نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری .
۸- نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر
۹- نظارت بر امور تماشاخانه ها . سینماها : و دیگر اماکن عمومی » که توسط بخش
خصوصی » تعاونى و يا دولتى اداره می شود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن
nga J نظافت و بهداشت این قبهل مؤسسات يطبق بيشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر
احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش سوزی و مانند آن
۰- تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیر محصور شهری از نظربهداشت و آسایش عمومی و
عمران و زیبایی شهر
صفحه 11:
:ادامه ماده۷۱
ان . غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطلبق با اصول بهداشت و توسعه
۱- نظارت بر ایجاد گورستا
شهر
۲- وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تأسیسات شهری .
۳- نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر . خیابانها ۰ ميادین و فضاهای سبز و
تأسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه
۴- تصویب نامگذاری معابر. میادین . خیابانها , کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها
۵- تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هرنوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و
آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و آنتشار آر ن برای اطلاع عموم
۶- تصویب نرخ خدمات ارئه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به ن با رعلیت آیین نامه مالی
و معاملات شهرداریها .
۷ تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری .
۸ وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش
مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه
صفحه 12:
:ادامه ماده۱۷۱
۹- وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعي شهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط برای دایرکردن
نمایشگاههای کشاورزی ۰ هنری » بازرگانی و غیره .
۰ ( الحاقی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - نظارت بر حسن اداره امور مللی شهرداری و کلیه سازمانها . مقسسات .
شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه . دارلیی ها . اموال عمومی و اختصاصی شهرداری
همچتین نظارت بر حساب درآمه و هزیته آنه با انتخاب حسایزس رسمی و اعلام:موارد: نقض و تخلف
به شهردار و پیگیریهای لازم براساس مقررات قانونی
تبصره - کلیه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و با رعایت مقررات مالي و
معاملاتی شهرداری به عمل می آید که این اسناد باید به امضای شهردار و ذی حساب یا قائم مقام OUT
که مورد تایید شورای شهر باشند برسد
۱( الحاقی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - شورا موظف است در پایان هر سال مللی صورت بودچه و هزینه خود را جهت
اطلاع عموم نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند
صفحه 13:
:ادامه ماده۷۱
۲( الحاقی ۶۱۷/۱۳۸۲ ) - ولحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و مقسسات دولتی و مژسسات عمومی
غیردولتی که در زمینه ارلئه خدمات شهری وظایفی را به عهده دارند . موظفند برنامه سالانه خود
درخصوص خدمات شهری را که در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه
نمایند
۳ الحاقی ۶۱۷/۱۳۸۲ ) - همکاری با شورای تأمین شهرستان در حدود قوانین و مقررات
۴ الحاقی ۶۱۷/۱۳۸۲ ) - بررسی و تأیید طرح های هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و
محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذیربط قانونی جهت تصویب
نهایی .
تبصره ۱ - در کلیه قوانین و مقررلتی که انجمن شهر عهده دار وظایفی بوده است شورای اسلامی شهر با
رعایت مقررات این قانون بعد از یک سال از تاریخ تصویب جانشین انجمن شهر خواهد بود
تبصره ۲ - وزارتخانه ها و مؤسسات دولتى و وابسته به دولت و سازمانهایی كه شمول قانون بر آنها مستلزم
ذکر نام است ۳۴ موظفند در طول مدت یک سال مذکور در تبصره فوق با بررسی قوانین و مقررات
مربوط به خود هر کجا نامی از انجمن شهر سابق آمده و وظایفی رابه ُن محول نموده است جهت
اصلاح این گونه موارد لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی ارآئه نمایند .
صفحه 14:
ماده ۷۲ - شرایط احراز تصدی سمت شهردار طبق آیین نامه ای خواهد بود که بنا به پیشتهاد وزارت
کشور به تصویب هیأت دولت خواهد رسید
ماده ۷۳ - چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعترااض
یا ایرادی داشته باشند آبتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد
در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر . موضوع به صورت سوال مطرح می شود که در لین صورت
رئیس شورا سوال را کتبا به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ . شهردار
موظف به حضور درجلسه عادی یا فوق العاده شورا و پاسخ به سوال می باشد
چنانچه شهردار از حضور لستنکاف ورزیده یا پاسخ وی قلنع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه
موضوع مجدداًبه صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد .
شود . فاصله بين ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ده روز
خواهد بود . شورا يس از طرح سؤال يا سؤالات و جواب شهردار رأى موافق يا مخالف خواهد دأد
در صورتی که شورا با اکثریت دوسوم کل اعضا رأی مخللف دهد شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از
سوی شورا انتخاب خواهد شد
تبصره - در فاصله بین صدور رأی عدم اعتماد و برکناری شهرداری و یا خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب
رد جدید که نباید بیش از سه ماه به طول انجامد یکی از کارکنان شهرداری با انتخاب شورای شهر
عهده دار و مسئول اداره آمور شهرداری خواهد بود .
صفحه 15:
ماده ۷۴ ( اصلاحی ۶۱۷/۱۳۸۲ ) - شوراهای موضوع این قانون یا هر یک از اعضاء آنها حق
ندارند در نصب و عزل کارکنان دهیاری ها . شهرداری ها و و با شركتها و مؤسسات وایسته به
آنها دخالت نمایند بابه آنها دستور دهند و واکذاری مسئولیت اجرایی : عضویت هیأت مدیره
ومدیریت ام a a شوراها مكبر لل لساري شهراريه رکته و سازمانهای
تابعه ممتوع می باشد .
تبصره ۱ ( الحاقی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - اعضاء شوراهای مذکور و بستگان درجه یک آنها به هیچ وجه
حق انجام معامله با دهيارى ٠ شهردارى ٠ سأزمانها و شر كتهاى وابسته به أن را نخواهتد
داشت و انعقاد هر نوع فرارداد با آتها ممنوع می باشد
۰ ۲ ( الحاقی ۶۱۷/۱۳۸۲ ) - هرگونه استفاده از اموال . al Jo ها و امکانات
تبصر هر شخصی از اموال . دارايي
شرا ری . شهرداری ۰ موسسات و شرکتهای وابسته توسط أعضاء شوراها ممنوع می
ماده ۷۵ ( اصلاحی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - آیین نامه سازمان تعداد و نحوه تشکیل
تجلسات شور مالی دبیرخانه کلیه شوراها و ود ان آنها و هزینه های
مربوط و هرگونه پرداختی به اعضای شوراها توسط شورای عالي أستانها نهيه و به تصویب
هيات وزيرا wes . به کارگیری کارگنان و هرگونه پرداختی خارج از این آیین نامه
ممنوع می باشد" ۳۶
صفحه 16:
ماده ۷۶ ( اصلاحی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - شورای شهر و شهرداری وشرکتها و سازمانهای وابسته
موظفند به نحو مقتضی و در صورت امکان با راه اندازی پایگاه رایلنه ای » زمینه اطلاع عموم
مردم را به طور مستمر از مصوبات . تصمیمات . عملکرد . بودجه . هزینه و درآمد خود فراهم
نمایند.
ماده ۷۷- شورای اسلامی ee دهنتان میتوانند تسسبت به وضتغ عوارض عتناسب با تولیدات و
درآمدهای اهللی به منظور تأمین بخشی از هزینه های خدماتی و عمرلنی مورد نیاز شهر و
روستا طبق آیین نامه مصوب هیأت وزیران اقدام نمایند
- عوارض یک ماه پس از ارسال هر مصوبه به وزارت
لند در هر مقطعی که وصول هر نوع عوارض را منطبق بر
به اصلاح یا لغو آن اقدام نماید .
صفحه 17:
ماده ۷۸ مکرر ۴ ( الحاقی ۶۷/۱۳۸۲) - کلیه شوراهای موضوع این قانون مکلفند حداکثر
ظرفت عحت ده :زور صوبات خود را جه لمایتدگان حوزه انتخابیه و شورای مافوق :-عنتتولین
اجرایی ذیربط و عالیترین مقام اجرایی مربوط و در مورد شورای علی استانها به مجلس
شورای اسلامی و وزارت کشور ارسال نمایند .
ماده ۷۸ مکرر ۵ ( الحاقی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - استانداران . فرمانداران و بخشداران موظفند در کلیه
شوراها و کمیته های تخصصی مرتبط با وظایف شوراها ( بجز کمیته برنامه ریزی شهرستان )
که در سطح منط بکیل می دهند از نماینده شوراهای بخش ۰ شهر ۰ شهرستان و استان
به عنوان ناظر جهت شرکت در جلسات دعوت به عمل آورند .
ماده ۷۸ مکرر ۶ ( الحاقی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - استانداران ۰ فرمانداران . بخشداران و سایر مقامات
کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت
تصمیمات آنها هستند . موارد تخلف به مقامات مافوق اعلام و در مراجع ذی صلاح رسیدگی
می شود .
صفحه 18:
رسیدگی به تخلفات(خلاصه مطالب)
ماده۷۹-رسیدگی به شکایات ازشوراها درهیاتهای حل اختلاف.
ماده ۸۰ -لازم الاجراء بودن مصوباتی که مورد اعتراضی ندارند دو هفته پس از ابلاغ.
ماده۸۱- انحلال شورا به پيشنهاد فرماندار ۰
ماده۸۲-سلب عضویت اعضاء شورا.
ماده ۸۲(مکرر ۱)غیبت غیرموجه اعضاء شورا در طول یکسال.
ماده ۸۲(مکرر ۲) رسیدگیبه تخلفات اداری کارکنان دبیر خانه شوراها ۰
صفحه 19:
:فصل جهارم - ترتيب رسیدگی به تخلنات
ماده VA ( اصلاحی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - بمنظور رسيدكى به شكايات مبنى بر انحراف شوراها از وظايف
قانونی ۰ هیأت هایی a نام هیأت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات به ترتیب زیر تشکیل می ۵
۱ هيأت مركزى حل اختلاف و رسيدكى به شكابات با عضويت يكي از معاوئین رئیس جمهور به انتخاب
و معرفى رئيس جمهور » معاون ذی ربط وزارت کشور » رئیس ونین دیوان عدالت اداری
به اتتخاب لین این دیوان» یکی آز ره دادستان كل كشور به انتخاب داد ستان کل کشور. دو
نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون ام و سیاست خارجی و
high. gales caged اسلامى gl hare أعضاى شوراى عالى استانها به انتخاب ن شوراً جهت
رسیدگی به شکایات از شورای استان و شورای عالی استانها وشورای شهر تهران تشکیل می شود .
هيأت در اولين جلسه يك رئيس و يك نايب رئيس از بين خود انتخاب خواهد نمود .
7- هيأت حل اختلاف و رسيدكى به شكايات استان به عضويت و رياست استاندار و عضويت رئي
دادگستری استان ۰ دو نفر از اعضای شورای استان به انتخاب آن شورا و یک نفر از نمایندگان استا
مربوطه در مجلس شورای اسلامی جهت رسیدگی به شکایات از شورای شهر و شورای شهرستان
می شود
صفحه 20:
۳- هیأت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شهرستان به عضویت و ریاست فرماندار و عضویت
رئیس دادگستری شهرستان و دو نفر از اعضای شورای شهرستان به انتخاب آن شورا و یک
نفر به انتخاب هیأت حل اختلاف استان جهت رسیدگی به شکایات از شورای استان و بخش
تشکیل می شود
تبصره ( اصلاحی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - دبیرخانه هیأت های حل اختلاف مرکزی استان و شهرستان به
ترتیب در وزارت کشور . استانداری و فرمانداری مستقر می شود . معاون ذیربط وزارت کشور
دبیر هیأت مرکزی خواهد بود . ۳۹
صفحه 21:
ماده ۸۰ ( اصلاحی ۶۱۷/۱۳۸۲ ) - مصوبات کلیه شوراهای موضوع لين قانون در صورتی که پس از دو هفته از
تاريخ ابلاغ مورد اعتراض قرار نگیرد لازم الاجراه می باشد و در صورتی که مسئولین ذی ربط أن را مغلير با
قوانین و مقررات کشور و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات شوراها تشخیص دهند میتوانند با ذکر مورد و
به طور مستدل حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ مصوبه اعتراض خود را به اطلاع شورا رسانده و
درخواست تجدیدنظر نمایند . شورا موظف است ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض تشکیل جلسه داده و
به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نملید . در صورتی که شورا در بررسی مجدد از مصوبه مورد اختلاف عدول
ننملید موضوع برای تصمیم گیری نهلیی به هیلت حل اختلاف ذیربط ارجاع می شود . هیلت مزبور مکلف
است ظرف پانزده روز به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید .
تبصره ( الحاقی ۶۱۷/۱۳۸۲ ) - اعتراض به مصوبات شوراهای روستا و بخش توسط بخشدار یا شورای شهرستان
» در مورد مصوبات شوراهای شهر و شهرستان توسط فرماندار یا شورای استان و در مورد مصوبات شورای
استان توسط استاندار . مسئولین دستگاههای اجرایی ذیربط یا شورای عللی استانها و در مورد مصوبات
شورای عللی استانها توسط وزیر کشور یا عالیترین مقامات دستگاههای ذیربط صورت می گیرد . رسیدگی
به اعتراض موضوع لین قانون مانع از رسیدگی به شکایات سایر اشخاص در محاکم صلاحیت دار نخواهد بود
صفحه 22:
ماده ۸۱- هرگاه شورا اقداملتی برخلاف وظلیف مقرر یا مخللف مصالح عمومی کشور و یا حیف و
میل و تصرف غیرمجاز در اموللی که وصول و نگهداری ن را به نحوی به عهده دارد انجام
دهد به پیشنهاد کتبی فرماندار موضوع جهت انحلال شورا به هیأت حل اختلاف استان ارجاع
می گردد و هیأت مذکور به شکایات و گزارشها رسیدگی و در صورت احراز انحراف هر یک از
شوراهای روستاه لّن را منحل می نماید و در مورد سایر شوراها در صورت انحراف از
وظلیف قانینی . بنا به پیشنهاد هیلت استان و تصویب هیلت حل اختلاف مرکزی eyed
گردند
- هر یک از شوراهای منحل شده در صورت اعتراض به انحلال میتوانند به دادگاه صالح
شکایت نمایند و دادگاه مکلف است خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و ری قطعی صادر
نماید
صفحه 23:
ماده ۸۲ ( اصلاحی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - چنانچه هر یک از اعضای شوراهای موضوع لین قانون شرایط
عضویت را از دست داده و پا در انجام وظایف قانینی خود مرتکب قصور با تقصیر شود یا
اقدامی که موجب توقف یا اخلال در انجام وظلیف شوراها گردد یا عملی خلاف شنون اعضای
شورا انجام دهد به شرح زیر به صورت موقت پا برای مدت باقیمانده دوره شورا . سلب
عضویت می گردد
۱- در مورد اعضاء شوراهای روستا و بخش به پیشنهاد شورای شهرستان و يا فرماندار در مورد
شورای شهر و شهرستان به پيشنهاد شورأی استان و یا استاندار و تصویب شورای حل
۲- در مورد اعضاء شورای استان به پیشنهاد شوراي عللی استانها و یا استاندار و در مورد شورای
عالی استانها به پیشنهاد وزیر کشوروتصویب هیأت حل اختلاف مرکزی. ۴۱
تبصره ۱ ( الحاقی ۶۷/۱۳۸۲ ) - سلب عضویت اعضاء شورای مافوق موجب سلب عضویت از
شورای مادون نمی گردد مگر به تشخیص هیأت حل اختلاف ذیربط .
تبصره ۲ ( الحاقی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - ف
صالح شکایت نمایند . دادگاه
لازم الاجراء خواهد بود
یا افرادی که که سلب عضویت می گردند میتوانند به دادگاه
خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و ری آن قطعی و
صفحه 24:
ماده ۸۲ مکرر ۱ ( الحاقی ۶/۷/۱۳۸۲ ) - غیبت غیرموجه اعضاء شورا در طول يك سال با
تشخیص و تصویب شورا به شرح زیر منجر به سلب عضویت می شود :
۱- شورای روستا و شهر دوازده جلسه غیرمتوالی و یا شش جلسه متوالی
۲- شورای بخش هشت جلسه غیرمتوالی و یا چهار جلسه متوالی
۳- شورای شهرسان. شش جلسه غیرمتولی و یا سه جلسه متولی
۴- شورای استان چهارجلسه غیر متوالی و یا دو جلسه متوالی
۵- شورای عالی استانها سه جلسه غیر متوالی و یا دو جلسه متوالی
صفحه 25:
ماده ۸۲ مکرر ۲ ( الحاقی ۶۷/۱۳۸۲) - رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دبیرخلنه شوراها
طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۷/۹/۱۳۷۲ و آیین نامه اجرایی آن صورت می
گیرد
تبصره ۱ - هیّت بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان شوراها در مرکز هر
استان تشکیل و اعضای ّن با حکم رئیس شورای استان منصوب می شوند . رسیدگی به
تخلفات کارکنان شورای عللی استانها در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری شورای استان
تهران صورت می گیرد .
تبضره ۷-رسیدگی به تخلفات ادارن شهرداران +طبق قانون زسیدگی به تظفات اداری مضوب
۲ در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان وزارت کشور انجام می شود
صفحه 26:
سایر مقررات(خلاصه مطالب)
ماده۹۳-وجوهی که در اختیار شوراها قرار میگیرند تا در جهت عمران وآبادی و مصالح
مردم صرف گردند.
ماده۹۴-وزارت کشور مسئول اجرای قانون شوراهاست.
صفحه 27:
فصل پنجم - سایر مقررات
ماده -٩۳ کلیه وجوه و سپرده های انجمنهای منحله ده و شهرستان نزد بانکها و نیز اموال منقول
و غیر منقول آنها حسب مورد در اختیار شوراهای اسلامی روستا و شهر قرار میگیرد تا در
جهت عمران و آبادی و مصالح مردم همان محل صرف گردد .
ماده -٩۴ وزارت کشور مسئول اجرای لین قانون است و موظف است ظرف دو ماه آیین نامه های
اجرلیی مورد نیاز را تهیه و هیلت وزیران موظف است ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این
قانون خارج از نوبت آیین نامه های مذکور را تصویب نماید .
صفحه 28: