صفحه 1:
بسم الّه الرحمن الرحیم
صفحه 2:
صفحه 3:
مدیریت قارچی روشی Gal در مدیریت است که بر مبنای ن کارکنان از اهداف, راهبردها و ایدههای کلی شرکت
مطلع نیستند و ارتباط میان کارهای محوله با لهداف شرکت نیز برای آنها مشخص نیست. در واقع؛ درست شبیه به
به مانند قارچ در تاریکی: در اینجا یعنی عدم دسترسی و آگاهی از اهداف کاری و ا
پرورش قارج؛ کا
شرکت. قرلر میگیرند و نیز به شیوهای که از کود برای پرورش و رشد قارچ استفاده میشود آنها فقط به اطلاعات
و منایعی دسترسی دارند که برای به انجام رساندن کار و وظیفه به عهدهی ایشان سپرده شده ا
صفحه 4:
بر مبنای یکی از تحقیقات مرتبط با مدیریت سازمانی:
۰ ۸ درصد کارکنان خواهان این هستند که مدیران اطلاعات بیشتری در مورد سازمان در اختیار آنها قرار
بیش از ۲۵ درصد پرسش شوندگان در اطرافیان خود کسانی را میشناسند که کار خود را بهدلیل نبود شفافیت لازم
در مورد رویکرد و راهبرد سازمان ترک کردهاد.
بیش از ۵۰ درصد کارکنان باور دارند که دسترسی به اطلاعات و دادههای مرتبط با سازمان» تاثیر زیادی در افزایش
عملکرد و بهرهوری آنها داشته است.
صفحه 5:
صفحه 6:
انه های مدیریت قارچی
شاید در نگاه اول هیچ مدیری نپذیرد که با مشکل مدیریت قارچی روبرو است. بنابراین شناخت نشانههای آن به درک
مساله و بالتبع حل آن کمک میکند.
* عدم تمرکز کارکنان در راستای اهداف و راهبردهای سازمان
وقنی کارکنان از اهداف و شاخص های اصلی عملکرد موردنظر از
همراستا شوند. تببین اهداف شرکت. لین امکان رابه کارکنان میدهد که کارها را در راستای اهداف و مسیر شر:
ان آگاهی پیدا نمیکنند: درنتبچه نمیتو
تمرکزه نوآوری و بهرهوری بیشتری به لنجام برسانند. همچنین دسترسی دایمی به دادههای مرتبط با شاخصهای
عملکرد. کارکنان را قادر میسازد تا اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهند و از فرصتهای موجود بهتر بهرهبرداری کنند؟
صفحه 7:
کارکنان خودشان بدنبال اطلاعات در مورد عملکرد سازمان هستند
ال ل سي وقد عديريت شفاف نيست بيش از +8 درصد كاركنان درصدد يافتن دادههای مرتبط با
عملکرد سازمان هستند. یکی از رلههای شناسایی مدیریت قارچی بررسی رفتار کارکنان در مواجهه با مدیرا
وقتی به درخواستهای متعدد کارکنان برای دسترسی به اطلاعات در مورد وضعیت شرکت بیتوجهی صورت:
آنها در مواجهه با مدیریت درصدد یافتن هر نوع اطلاعات یا حتی سرنخهایی مرتبط با عملکرد سازمان هستند. روش
موثرتر آن است که در مواقع لزوم. مدیران بصورت خود جوش, شرلیط را برای کارکنان توضیح و اطلاعات لازم را در
اختیار آنها قرار دهند.
صفحه 8:
ان شما در تصیمیم گیری خود استقلال ندارند و دایماً از شما کسب تکلیف می کنند
در نبود آگاهی از رویکردها و راهیردها. کار کنان ابزار لازم برای گرفتن تصمیمات جامع را ندارند. بههمین دلیل دایما
از مديران کسب تکلیف میکنند چون آنها را مطلع میدانند. حتی در سازمانهایی که تصمیمگیری 59 YAY
بالای مدیریت انجام میشود. انتقال بهینمی دادهها و اطلاعات به کارکنان یعنی دست یافتن به راهحلهایی که در
مرحلهی تصمیمسازی در اختیار شما قرار میگیرد؛ بیشک» این موثرتر از
اختيار دلشتن اطلاعات لازم در مورد یک موضوع از سوی کارکنان پيشنهاد دلده مى شود
Sol pleas; که در بیخبری و بدون در
صفحه 9:
صفحه 10:
منشاً مدبربت قارچی
مدیریت قارچی از دو مشکل اصلی نشات میگیرد: فقدان اطلاعات و عدم دسترسی همگانی به آنها. یک
موقعیت نسبتا رایج این است که اساسا دادههای منسجم در مورد عملکرد سازمان وجود ندارند تا بتولن.
آنها را در اختیار کارکنان گذاشت. سازمان» لشراف درستی بر عملکرد خود ندارد چون دادهه ا بیسن
بخشها و ابزلرهای مختلف پراکنده هستند و روشی برای انسجام و تبدیل آنها به اطلاعات مفید وجود
ندارد.
صفحه 11:
منشاً مدیریت قارچی
در وهلمی بعدی ممکن است دادهها موجود باشند ولی به دلایل مختلف در اختیار کارکنان قرار نگيرند.
يكى از دلايل اين موضوع ترس از به اشتراك كذاشتن اطلاعات با كاركنان بهدلیل نگرانی از نتايج,
bol ارزش و اولویت کمی برای این موضوع قلیل هستند.
بنابراین هزینه و زمان لازم را برای آمادهسازی دادهها و اطلاعات اختصاص نمیدهند و این منجر به نبود
پیشبینی نشدهی آن است. در موارد دیگر
روشی موثر برای به اشتراک گذاری اطلاعات با کارکنان میشود.
صفحه 12:
راههای کنترل مدبریت قارچی
0 کاهت مور قارجی, اننزهگیری,به اشتراک گذاری و قابلفهم کردن دادهها و آمارها
۳
اندازهگیری؛ هر کار قابل سنجشی, انجامشدنی است
صفحه 13:
اندازه گیری: هر کار قابل سنجشی انجامشدنی است
قدم اول. تبیین شاخصهای سنجش است. شاخصهای اصلی عملکرد سازمان باید بر مبنای اهداف و
راهبردهای کلی سازمان تبیین شود. همچنین شاخصهای معین شده باید بر مبنای وضعیت کنونی؛
بر دستیابی به اهداف برای موفقیت سازمان را هموار کنند. علاوه بر مشخص کردن شاخص های اصلی
در سطح کلان, هر بخش و واحد نیز باید شاخص های اصلی عملکرد خود را منطیق با شاخصهای کلان
تعريف و اندازهكيرى كند. اين سبب میشود که هر بخش از سازمان بتوانند عملکرد خود را بر مبنای
شاخص های کلان بسنجد. همچنین این امکان میسر میشود تا اطلاعات جمع آوری شده از همصی
بخشها به صورت متسجم. عملکرد کلی سازمان در راستای امدلف و راهبردها را قابل اندازه گیری کند.
صفحه 14:
مرحله بعد. تصمیم بر نحومی اندازهگیری و سنجش شاخصهای اصلی عملکرد است. امروزه حجم دلدهها
و اطلاعات بیش از هر زمان دیگری است که تا کنون تجربه کردهاب
برای اندازگیری و انسجام دادهها برای استخراج نتایج همواره در دسترس باشد. به همینخاطر. سرماب
ت اما بازكشت این سرمایه قطعی است زیرا بر مبنای
از کارکنان دراختیار داشتن اطلاعات را عامل ب
بنابراین اهمیت دارد که ابزار لازم
گذاری روی یکپارچهسازی دادهها غیرقابل اجتنا
در بهره وری و اشت
صفحه 15:
اشتراک گذاری: در اختیار قراردادن اطلاعات برای همه و بدون محدودیت
پس از تولید اطلاعات. یکپارچهسازی و به اشتراک گذاری دادهها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نکتهی مهم
لین ااست که دادهها بلید حتیالامکان همواره در اختیار هممی کارکنان قرار بگیرد. تولید گزارشهای ماهلنه یا
| بسیاری از آمارها ممکن است در همان دورمی زمانی
گزارشها دستخوش تغییر شود و این باعث می شود که کارکنان نتونند نوسانات را درست مورد ارزيابى قرار دهند.
بنابراين بايد دادهها را تا جای ممکن همواره به اشتراک گذا
و ارسال آنها در ایمیل روش چندان موثری نی
صفحه 16:
اطلاعات مربوط به عملکرد سازمان باید در اختیار همه باشد. نه فقط مدیر عامل. هر یک از کارکنان باید امکان
دسترسی به دادهها را داشته باشند تا بتوانند به شیومی موثر عمل کنند. این به کارکنان اجازه میدهد تا به
«در تاریکی شمشیر نزنند» و اقداماتشان را بهطور مداوم اندازهگیری کنند و برای رفع نواقص بهطریق بهتری اق
صفحه 17:
بهترین راهکار طراحی یک صفحهی اعلان مجازی(035۳003۳0) است که شامل همه شاخصهای اصلی عملکره
باشد. نصب یک صفحهی نمایش دیواری و نمایش این اعلان به صورت دایمی این انگیزش را ایجاد میکند که تیم
همواره دادهها را رصد کند و نسبت به آن واکنش لازم را نشان دهد.
صفحه 18:
صفحه 19:
قابل فهم کردن: دادهها را قابل فهم کنید
قلبل فهم کردن دادههاپیچیدهتر از آن است که بهنظر میرسد. بسیاری از شرکتها هنوز هم به نرملفزار
اکسل کمینی مایکروسافت اتکا میکنند که روشی وقتگیر و به شدت غیرموثر است. خواندن دادههای
ار ات اه دهد و حتي به سوء برداشت و تفسير غلط تيز
اله
الدی دبک ر بسریکردن اطلاعات است. مفز انسان توانایی استنباط سریع و دقیق از بسیاری از
روشهای رایج نمایش اطلاعات را ندارد. به همین دلیل قابل فهم کردن دادهها از طریق نمایش بهینه از
اهمیت فوقالعاده ای برخوردار است.
صفحه 20:
اشتباهات رایج در بصری کردن
در اینجا به چند مورد از اشتباهات رایج در بصری سازی و نحوهی پرهیز از آنها اشاره میکنیم:
I فهم بودن أهميت دهيد.
* تنوع بيش از حد رنك باعث كاهش عملكرد مفز در درك اطلاعات مىشود. سعى كنيد از رنگها صرفا برای
كردن اطلاعات مهم استفاده كنيد.
*؟ استفاده زياد از تكنيكهاى بصرى مانند اندازه: رنك و نوع قلم هاى مختلف و يا متحرك كردنهاى زياد. باعث كمراه
شدن از نكات اصلى مىشود.
در نهايت به تعداد محدودى از تكنيكهاى بصرى سازى از جمله رنگ. Lal
و نوع قلم اكتفا كنيد تا مخاطب از منظور اصلى
دور نشود.
صفحه 21:
ی
ت قارچی همانطور که در بالا اشاره شد به راحتی قابل شناسایی هستند. هرچنده با
در نی
بکارگیری روشهایی که توضیح داده شد. میتوان به روش موثری از مدیریت قارچی پرهیز کرد و با اندازه گیر"
دادهها و به اشتراک گذاری. ذهن کارکنان را روی اهداف سازمان متمرکز کرد.
صفحه 22:
