کسب و کارمدیریت و رهبری

پاورپوینت چگونه خلاقیت ونوآوری آوری را در محیط کار ایجاد وپرورش دهیم؟(تعداد اسلاید 90)

ویژگی های سازمان های خلاق 11- فرهنگ ارتقای بهره وری 12-مدیران همیشه در صحنه 13- توجه تمام و کمال به مشتریها 14-امکان گردش شغلی 15- فرهنگ کار تیمی 16- فرهنگ خود ارزیابی و خود کنترلی ويژگي هاي افراد داراي تفكر خلاق 1– راه هايي را جست و جو مي كنند كه از طريق آن بتوانند فكر خود را به سوي ايده هاي نو و تازه هدايت نمايند. 2 – به همه ي جوانب يك موضوع و مسئله توجه دارند ویژگیهای فرهنگ نوآور یک فرهنگ نوآور دارای هفت ویژگی زیر است: 1-پذیرش ابهام 2-شكیبایی در امور غیر عملی 3-كنترل های بیرونی كم 4-بردباری در مخاطره 5-شكیبایی در برخوردها 6- تاكید بر نتایج تا بر وسایل 7-تاكید بر نظام باز

fayigh50

صفحه 1:

صفحه 2:
پاورپوینت چگونه خلاقیت ونوآوري آوری با ۰ تعداد اسلاید ها ۹۰۶ ۱ ‎ina‏ ‎eens‏ ۱ به انتخاب محمد فايق مجيدى دهكلان

صفحه 3:
4 j 1 : 3 3 5 5 3 i 1

صفحه 4:
به انتخاب محمد فايق مجيدى چگونه خلاقیت ونوآور 1111 1 در محیط کار 1 جد وپرورش دهیم؟ نه انتخاب: محمد فانق مجبدن

صفحه 5:
ا ۱ فرایندهای ذهنی که به راهکارهاء اندیشه ها » نظریات با محصولانی منتهی میگردد که جدید یا منحصر بفرد هستند. ‎fe Se‏ 4 فردیاگروهی در یک زمان 5 به عنوان چیزی مفید ورضایتبخش عنوان گردد. -

صفحه 6:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی خلاقيت يعنى ارانه فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقای کمبت با کیفیت فعالیتهای سازمان «مثلا افزایش بهره وری. افزایش تولیدات با خدمات. کاهش هزینه = تولیدات یاخدمات از روش = تیان یا خدمات جدید و.. SS St:

صفحه 7:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ خرورت خلاقیت ۱-افرایش رشد اقتصادی ۲- افزایش بضره وری ۳-ایجاد تکنولوژی .کال وندمات جدید

صفحه 8:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ نواوری فرآیند اخذ ایده خلاق وتبدیل آن به مححول . خدمات وروشهای جدید عملیات است . (استین رابینز - ۱۹۹۱)

صفحه 9:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ تقسیم بندی سازمانها براساس مبزان خلاقيت وتوجه آنهابه توسعه وتغيير الف- خلاق ونو آور ب- تقلید کننده ونوآور ج- محافظه کار وسنتی د- خلاق در امور نظری ونه عملی

صفحه 10:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ وییژگی های سازمان های خلاق ۱- رقابت کامل و فشرده است : در یک سازمان درصورتی خلاقیت صورت می‌پذیرد که رقابت کامل طر آن قاکم باشد؛ ۳- فرهنگ : یکی از عوامل عمده ای كه به بالندگی مدیریت کمک می كند فرهنك مردم است .

صفحه 11:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگی های سازمان های ‎SUB‏ ‏بويايه یک فرهنگ خوب . اتلاف وقت گناه محسوب می شود . . بدیهی است درچنین بستر مناسبی جهت رقابت. خلاقیت یا سازمانهای پویا بفتر شکل می‌گیرد. - دسكوسين به مدیران : : سازمانهای خلاق بر این اعتقاد هستند که ‎fils‏ در سطح سازمان به وفور پراکنده شده است و مدبران به راحتى می توانند افکار و نظرات دیگران رامستقیم و بدون واسطه دریافت کنند.

صفحه 12:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگی های سازمان های خلاق - احترام به افراد: ویژگی دیگر سازمان خلاق احترام به افراد است و آنها باور دارند که می نوانند همگا با نیازهای سازمان . رشد.....

صفحه 13:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ‎١‏ ظ ‏ویژگی های سازمان های خلاق 0- ارائه خدمات مردمی : هدف نهایی در اين سازمانها توجه به نیازمندیهای جامعه وجلب رضایت احاد مردم است . 1- كاركروهى در اين نوع سازمانها و ‏درنتیجه برخورد اری آنها ازامنیت نز از دیگر ویژگیهای اين سازمانهاست ز ‎ ‎

صفحه 14:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگی های سازمان های خلاق ۳5 استقبال مدیران از عامل تغییر: در این سازمانها مس مدیران . مسئله تغيير را به عنوان عامل گریزنایذیر می دانند و با خشنودی آن را پذیرفته ‎g‏ ‏در برابر آن مقاومت نمی کنند. طبیعی است در چنین سازمانی خرورت ندارد که مدیر بخش زیادی از وقت خود را برای جلوگیری برخورد با تغییرات اختحاص ‎alia‏ يه اين باور رسیحه اند که نغییر یک ارزش مثبت است . ۱

صفحه 15:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ وینژگی های سازمان های خلاق ۸- ارائه نظرات جدید الف- به جریان اطلاعات وارتباطات بین سازمان ومدیط بستگی دارد. ب- مشاوران خارجی ومتخححان از منابع احلی اطلاعات برای مدیران هستند . - امکان ورود 9 وروش جدید توس نان جديد

صفحه 16:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ وینژگی های سازمان های خلاق 9- بسط وگسترش نظرات جدید الف- فرایندهای سازمانی ‎a)‏ فرهنگ سازمانی رتسا پیت کرامت انسانی و ‎oe pa‏ ‎AG:‏ اقراد 5

صفحه 17:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگی های سازمان های خلاق ۱ - فرهنگ ارتگای بهره وری ۲-عدیر ان هميشه در صحنه ۳- توجه تمام و کمال به مشتریها ۶-امکان گردش شغلی 0- فرهنظ کار تیمی ۱ - فرهنگ خود ارزیابی و خود کنترلن"

صفحه 18:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ نقش‌های نوآور در سازمان ایجاد کنندهی فکر حفظ اطراعات قهرمان محصول مدبر پروژه رشبر نوآوری

صفحه 19:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ عوامل موثر بر خلاقیت( استرنبرگ و اوهارا) انگیزش : افراد خلاق عموما برای به ‎ee‏ درآوردن ایحه های خود برانگیخته شخحصیت: افرادخلاق عموما دارای ویزگیهای شخحیتی مانند محر بودن. عقاوم بودن در مقایل فشارهای بیرونی و داخلی و نیز مگاوم بودن در مقابل وسوسه همرنگ جماعت شدن هستند؛ محیط : افراد خلاق عموما در داخل محیحطاهای حماد ‎A‏ بیشتر امکان ظضور می‌یابند 1

صفحه 20:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ انواع تفکر ۱ - تفکر واگرا ۲- تفکر فمگرا تفکر خلاق با نفکر واگرا سعی می کنند پدیده ها و امور و افکار را آن چنان که هستند به راحتی نپذیرند. بلکه نگاه متفاوت نری داشته باشند و از قالب های فکری همسان ده شوند. به عبارتی پدیده ها را با منظر دیگری جترشا,ا بايت بست . زيو باوان باب اما در تفكر شمكرا. فكرفاى جد 2-2 بيدا مى كند. امور و يديده ها را آن جنان كه هستند مى بينند و

صفحه 21:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ مراحل تفکر خلاق ۱- آمادگی :در این مرحله شخص به نوع روابط بین پدیده ها که ذهن او را به خود مشغول کرده اند پی برده و با ‎ee‏ سؤال های مختلف در ذهن به نقد و بررسى آن مى پرد ازد.

صفحه 22:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ مراحل تفكر خلاق ۲- پختگی : در اين مرحله شخص با كذار از مراحل قبلى به درك و شناخت عميق ترى از روابط ببن يديده ها مى رسد و گویی پدیده ها جزنی از وجودش شده است. -

صفحه 23:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ مراحل تفكر خلاق ‎-٠“‏ روشنكرى : در اين مرحله شخص به ياسخ های ناگهانی دست پیدا می کند. معمولا با کلماتی نظیر آهان . یافتم .. . متجلی می شود. eps WY ew

صفحه 24:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ مراحل تفكر خلاق 5- وارسى : در اين مرحله فرد به بررسى بهترين ايده ای که در مراحل قبلی به آن رسیده است می پردازد تا صحت و سقم و درستی آن را مشخص نماید . 0- اجرا : در این مرحله فرد افکار پا ایده هایی که مورد تأیید واقع شده اند را به مرحله اجرا در می آورد .

صفحه 25:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ وبوكى هلي اقزاء اراي تقض كلاق ‎-١‏ واه هابى را جست و جو مى كنند كه از طريق آن بتوانند فكر ذود را به سوى ايده هاى ‎gi‏ و نازه هدایت نمایند. ] حية :همهي جوائب بيك موظوع :و مصئلة توجه دارند.

صفحه 26:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویذگی های افراد دارای تفکر خلاق ۳ - در حل یک مسئله تمرکز حواس بیشتری را از خود نشان می دهند. ۶ - فصرهایی بکر (دست نخورده و نو) را بیشتر از دیگران از خود نشان می دهند YZ,

صفحه 27:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگی های افراد داراى تفكر خلاق 0 - به رأه حل هابى مى انديشند كه ممكن است از دید دیگران اهمیت چندانی نداشته باشد. 1 - از یبط ایده ها و تجربیات مختلف. نتایج جدیدی را می گیرند. ۷ - افکار و عقاید خود را به راحتی مطرح می کنند

صفحه 28:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگی های افراد داراى تفكر خلاق ۸- برای حل مسایل و مشکلات راه های مختلف را بررسی و تا یسیدن به نتیجه دلخواه تلاش می کنند . ‎٩‏ - خود را محدود به نظرات دیگران نمی نمایند. ححار هر آن چه بود و هست را می شکنند .

صفحه 29:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگی های افراد دارای تفکر خلاق ۰ - همواره کنجکاو بوده و در جست و جوی اطلاعات جدید و نو هسنند . ‎II‏ - از قدرت تصویر سازی ذهنی بالایی برخودارند. تا حدی که به تقکرات خود . می بخشند . ‎or‏ - مثبت نكر و پرانرژی هستند. - معمولا برای هر سوّالی آمادگی ارائه پاسخ های مختلف را دارند. ‎Ig‏ سؤال وجواب هاى غير عادى و عجيب و غريب در آیژ بیشتر دیده می شود . #7

صفحه 30:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ چگونه تفصر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم ؟ ‎-١‏ اطلاعات و تجارب خود را در موقعیت های نئلة = ‎ull‏ دهیم . ۲ - از ديكران سؤال هابى را بيرسيم که . پاسخ های متعدد داشته باشد. ‎x‏ مد

صفحه 31:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ چگونه نفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم ؟ ۳ - اگر سوّال های غیرمعمولی از سوی دیگران مطرح می شود. سعی كنيم تا با همکاری خودشان پاسخ های جدید و نو را کشف کنیم. 5 - رفتارها و الگوهای افراد خلاق مثل ابوعلی سینا. دکتر حسابی و ... را سرمشق زندگی قرار دهیم. ,- از کنون ویژه نفکر خلاق مانند «بارش فکری» بظ: 1 خوبی استفاده نماییم.

صفحه 32:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ چگونه تفصر خلاق با در خود و دیگران پرورش دهیم 7 - آن چه را که می خوانیم. می بینیم و می شنویم مهمترین نکات آن را بادداشت نماییم. ۷ - هر فکر جدیحی که به ذهن ما می رسد. بنویسیم ( افکار خود را روی کاغذ بیاوریم) اجازه دهيم شر سؤالى را از ما بيرسند و سوّالات آنان را ‎we‏

صفحه 33:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ چگونه تفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم ؟ ۸-سعی کنیم پاسخ های ما در مقابل سوّالات دیگران به ‎aig‏ ای باشد که او را به سوّال های جدیدتری هدایت ۹-از موقعیت های مانند مسافرت. بازدید از موزه ها. رفتن به مکانهای تفريدى و فرهنگی جفت آموزش تفکر خلاق استفاده کنیم.

صفحه 34:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ چگونه تفکر فاق را در خود و دیگران پرپرش دهیم ؟ ۰ - احساس امنیت. شادی و آرامش از عوامل شکوفایی تفکر خلاق است. آن عوامل را از خود و دیگران دریغ ۱۱ - هوش . استعداد . مهارت و تلاش جدی. بخشی از عوامل رشد خلاقیت است اما خروری است به ایجاد انگبزه نیز توجه ویژه ای داشته باشیم. .

صفحه 35:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ چگونه تفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دفیم ؟ - توانایی دیگران را بیذیریم باور داشته باشیم که هر فد موجودی منححر به گرد است و مثل و مانند ندارد. - وقتی كار و فكر يديد و خلاقانه ای را از دیگران ‎Sail‏ کردیم . با تشویق. خوشحالی و شادی خود را ابراز

صفحه 36:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ نقش مدیران در ایجاد سازمان خلاق مدیران خلاق دارای خحوحیات منعددی هستند که به پاره ای از آنها اشاره می کنیم: ایجاد همسویی بین اهداف فردی و اهد اف سازمانی ‎aul,‏ کردن نظام آموزشی مستمر و همگانی ترویج کار تیمی و ‎oe‏ بر قراری ارتباطات همه جانبه

صفحه 37:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ نقش مدیران در ایجاد سازمان خلاق تموکز روی فرایندها و ترویج تفكر سيستميك به جای تمركز روى افرا د و گروهها ریسک پذیری و فرصت تلقی کردن اشتباهات (از بين بودن ترس از پیامدهای اشتباهات) به حداقل رساندن کنترل از بیرون و ترویج خود ارزیابی محدود نکردن کارکنان با کاهش تقسیم کار و دادن حد اکثر آزاعس عمل يه آنها

صفحه 38:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ نقش عمدبران در ایجاد سازمان خلاق تمرکز روی مشتری و ترویج قرهنگ مشتری مداری در سازمان تحمل راهها و ييشنهادات غير عملى و حتى دور از ذهن تحمل تضاد در آرا و عقايد كاركنان و فرصت تلقى كردن آنها مدير خلاق كسى است كه كار ها را توسط همه كاركنان به انجام مى رساند مد

صفحه 39:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ۳ بروز فلاقیت در هر فعالیتی قابل انتظار است و مفرور به هیچ نوع فاصبی 71 ‎a ha ys 1‏ 3 مک 2 ده ا مد بر ‎Paes 52 a 5‏ هر ۱ 1 ‎

صفحه 40:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ نوآوری در سازمان نوآوری در سانمان به دو صورت انجام میگیرد: - نوآوری در فراگرد : که موجب بهینه شدن رافهای انجام کار میگردد. ۲- نوآوری در محصول : که به تولید محصولات با ایانه خدمات جدیدو بهبود یافته منجر می شود .

صفحه 41:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ احول مدیریت برای نوآوری اصول مدیریت برای نوآوری شامل ۳ اصل عمده است : ۱ - جداسازی افراد از یکدیگر جورکردن افراد با هم ؛ ؟ - نظارت و كوشزد كردن ۳ - پاداش به افرادی که چندین نقش را ایفا

صفحه 42:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸

صفحه 43:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ | پورش فکری اس تن مس کرد وچنان عورد استفاده مردم قرار گرفت که جزنی از زندگی نها شده است يورش فكرى اجرلى تكنيك گردهمایی که از طريق آن كروهى مى كوشند راه حلى براى يك مسئله بخصوص با:اتباشتن تماغ ايده فايى كه حرجا بوسيله اعضاء ارائه مى كردد ببابند . 59 6 4G

صفحه 44:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ چهارقانون اساسی برای تکنیک بورش فکری ۱- انتقاد ممنوع است خش آزاد اشد احتمال ظطور ايده هاى مفيد ۳- هرچه تعداد ایده ها ۶- شرکت کنندگان باید پیشنهاد کنند چگونه می نوان ایدء های دیگران را به ایده های بفتری تبدیل نمودیا آنکه چگونه دویاچندایده را می توان ترکیب نمود وبه ایده های دیگری تپجیل 2 ۳ 3 كرد 0

صفحه 45:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ۲- تکنیط ‎vile‏ ‏در اين تکنیک افراد هیچگاه بصورت گروه در یک جلسه ودوریک میز گرد یکدیگر جمع نمی آیندوروبارویی مستقیم رخ نمی دهد .این تكنيك متشکل از ‎٩‏ مرحله است : ۱- هریک از اعضاء گروه مستقلا وسنفیانه عقیده ونظر ویا راه حلی را که درباره موخوع تحمیم گیری دارد می نویسد . ۲- نظرات کنبی به یک ایستگاه مرکزی ارسال می گردد .دراینجا نظرات گرداوری وتکثیر می شوند. "- بواى شريك ‎gene‏ تمامی نظرات ارائه شده فرستاده می =“

صفحه 46:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ؟- تكنيك دلفى ۶- هرعضودرباره نظرات دیگران اظهار عقیده می نمایدوهرفکرجدیدی را که احتمالا در اثر آگاهی از عقاید دیگران دراوبوجود آمده باشد.می نویسد ونتیجه را به ایستگاه مرکزی برمی گرداند. 0- مراحل ۳وة آنقدر تکرار می شود تا اتقاق آرا بدست ابد.

صفحه 47:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ۳- تکنیک گروه اسمی اين تکنیک متشکل از امرحله است : الف- اعضاء گروه روبروی یکدیگر ودور یک میز جمع می شوند ومسئله یا موضوع تصمیم گیری بصورت كتبى به هربك از اعضاءداده مى شود وانها بايد در سكوت مستقلا وبدون مشورت با ديكران عقيده ونظرات خودرا درباره جكونكى حل. مسئله بنويسند .

صفحه 48:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ۳- تکنیط گروه اسمی ابن تكنيك متشکل از امرحله است : ب- هریگ از اعضاء بنوبه . یک عقیده را به گروه اوانه مى دهد . تا زمانی که تمامی اعضا فرصت ارائه عقیحه خود را نیافته باشند بحث آغاز نمی گردد .

صفحه 49:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ “- تكنيك كروه اسمى تكنيك متشكل از 0مرحله است : ج- عقاند ثبت شده در گروه به بحث كذارده مى شود تا مقاهيم برای ارزیابی در مرحله د روشن تر وكاملتر شود . د- هریگ از اعضا مستقلا وسنفیانه عقایدرا درجه بندی می نماید. ه- تصمیم گروه آن تصمیمی خواهد بود كه در مجموع بیشترین امتیاز را بدست آورده باشد.

صفحه 50:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری ۱- فخای خلاق ؟-دادن وقت برای خلاقیت ۳-برقراری سیبستم پیشنهادات 2-ایجاد واحد مخصوص خلاقيت

صفحه 51:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری ‎-١‏ فضاى خلاق مديريت بايد هميشه اماده شنيدن ايده هاى جديد از فركس در سازمان باشد . در واقع سازمان بايد در جستجوى اين كونه فكرها باشد . به كاركيرى.سيستم .مديريت . استعداد ‎TALENT MANAGEMENT SYSTEM)‏ 5 -<) ابزار موثری در سازمان به شمار می رود .

صفحه 52:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری ‎-١‏ فضاى خلاق مديران با به كاركيرى اين ابزار مى توانند مهارتهای كاركنان مستعد را به طرز هدیدی گسترش دهند . ممکن است شما باافراد مستعد زيادى برخورد كنيد كه در سازمانى مشغول بکارند ولی نمی توانند نتایج قابل توجهی تولید کنند. اين ‎ay‏ خاطر فقدان سیستم مدیریت استعداد مناسب روی می حهد.

صفحه 53:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ عناهر ۲/5" سیستم مدیریت استعداد چهار عنصر دارد: الف - كشف كردن استعدادها ب- جذب استعدادها ج- حفظ استعدادها داره ومدبریت استعد ادها

صفحه 54:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری ۲-دادن وقت برای خلاقیت موسسات برای این منظور می توانند شرایط خاصی را برای کارکنان مضیا سازند.

صفحه 55:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری ۳-برقر اری سیستم یکی از روشهای ترغیب خلاقيت برقراری سیستم دریافت پیشنهادات است بدین ترتیب روشی برای ارائه

صفحه 56:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری ء- ایجاد واحد مخصوص خلاقیت گاهی گروه خاحی از کارکنان برای نوآوری و خلاقبت استخد ام می شوند و در بعخضی از سازمانها اين گروه را واحد تحقیق و توسعه می نامند. این گونه واحدها وقتشان را صرف يافتن ابده های جدید برای ارائه خدمات یا ساختن محصول,

صفحه 57:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگیهای فرهنگ نوآور يك فرهنك نوآور دارای هفت ویژگی زیر است: ۱-پذیرش ابضام ۲-شکیبایی در امور غیر عملی ۳-کنترل های بیرونی کم ۶-بردباری در مخاطره 0-شکیبایی در برخوردها 1- تاکید بر نتایج تا بر وسایل ۷-تاکید بر نظام باز

صفحه 58:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگیهای افراد ‎BY‏ ‏روانشناسان سعی داشته اند تامشخصات افرادی که دارای سطح بالابی از خلاقیت هستند مشخص کنند. «استیز» عوامل زیر را برای افراد خلاق بیان داشته است ۱ - سلامت روانی و ادراکی : توانایی ایجاد تعداد زیادی ايده به طور سریع

صفحه 59:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگیهای افراد خلاق ۳ - ابتکار: توانایی در ایجاد و ارانه ء - ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی: توجه کردن و درنظرگرفتن چالشهای جدیدمسائل پبچیده ۵ - استقلال رای و داوری

صفحه 60:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگیهای افراد خلاق 7- خصوحیات ذهنی - کنجکاوی - دادن ایده های زياد درباره بك مسئله - ارائه ایده های غیرعادی - توجه جدی به جزنیات - دقت و حساسیت نسبت به محیط به خحوص به نکاتی که درنظر دیگران عادی به شمارمی روند- روحیه انتقادی - قه وافر به آزمایش کردن و تجربه ‎Nips Gp Sai‏ نسبت به نواگریبنی

صفحه 61:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگیهای افراد خلاق ۷ - خصوصیات عاطفی - آرامش و آمودگی یال - شوخ طبعی - علاقه به سادگی و بی تکلمی در نوع لباس و جنبه‌های گوناگون زندگی - دلگرمی و امید به آینده - توانابی برقراری ارتباط عمیق و حمیمانه با دیگران - اعنماد به نفس و ی خود - شهامت Io

صفحه 62:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ویژگیهای افراد خلاق ۸ - خصوحیات اجتماعی - پیش قدمی در قبول و بویبارویی با مسایل - مسئولیت پذیری و توانایی سانمان دادن به فعالیت های گوناگون - قحرت جلب حس اعتماد و اطمینان دیگران فرهتهای خلاقیت

صفحه 63:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ فرحتهای خلاقیت در ۷ گروه فرصت : الف- وقایع غیرمنتظره : مثل شکستها یا موفقیتهای غیرمنتظره ب- ناسازگاریها ج- نیازهای فرایندی د-تغبيرات در صنايع و بازارها. ه- تغييرات جمعیتم و- تغيير نكرش ز- دانش جديد

صفحه 64:
أويذكيهاى مديران كارآفرين .از توان نعود اطمینان دارد؛ ؟. به قبول مخاطره تمايل دارد؛ ۴ فرصتها را تشخیص مى دهد؟ ؟. اتتظا انجام كارهاى شگفت‌انگیز دارد؛ ۵ توان به انجام رساندن کارها را دارد. توضيح: مديران كار 'كارافرين نوآوری را تشویق می‌کنند و از وآورا اد حمایت می‌گند؟ دز 77 ‎Sy‏ ‏متولى حفظ وضع موجود از نوآورئ اجتتناب مىكيند و توآوران را مأبوس موسازئد. ۲. عدم اطمينان وى را آزار

صفحه 65:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ فراگرد های خلاقیت ۱-ایجاد نگرش موافق برای پذیرش افکار و طرحهای جدید. ۳- آفزایش حصانسیت افرات نضبت به فضاله . ۳- مهیا ساختن شرایط خلاقیت از طریق فراهم ساختن مواد خام. ع-ایجات ضاانتت فک . 0- استمرار فعالیبت خمیر ناخودآگاه بر روی مساله * 17- در خشش ناگفانی یک فرد.

صفحه 66:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ۱-ایجاد نگرش موافق برای پذیرش افکار و طرحهای جدید تقويت تكوش مثبت ‎١!‏ ۰۱۱۱۱ ر اراثه طرحهاى جدید( ۱( ۱ ۰.۰۱۰۱ استعداد بالقوه خلاقیت ر سار ر اعتماد به نفس راز ‎soa‏ و قرصهای مانع حلافت ثرار بگبرنه بر _ ۰ ., دست انواور ‏ریا را ل سالا ‎fa 908 cata dole‏ فسان" تهادهای موثر بر الکوهای رفتاری فرد ‎

صفحه 67:
۱۱۱/۱۱۸ ۱۱۱۱ به التخاب: محمد فاق مجيدى فراكرد هاى خلاقيت رز ان ‎J)‏ ‏تفت تتعص ال موانه ,71 زم ((. بل دی قوف رز مطلونی زر لاش خلافاه از تمرکز کامل بریک و روز براه ت است. سه ررس فكرى حور

صفحه 68:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ۳- مهیا ساختن شرایط خاقیت بتنی بر دانش تجربیات واندیشه افراد

صفحه 69:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ -ایجاد سلاست فکر سلاست فکری بر توان گردآوری فکرها و طرحهای مننوع ومتعدد در مورد مساله دلالت دارد. با افزايش تعداد فكرهاى موجود احتمال ‏ یافتن راه حل عملى افزايش مى يابد. 1

صفحه 70:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ - ایجاد سلاست فکر از عوامل مهم محرک خلاقیت تعیین کردن یک (موعد و قرار زمانی برای ایجاد و گردآوری فکرها. طرحها و قکرهای جمع آوری شده را نباید تا زمانی که تعداد ابن فكرها زياد نشده مورد ارزیابی قرار داد. يك اصل خلاقيت : تا يك موعد معين بايد تلاش شود كه تى المقدور طرحها و فکرهای مفید گردآوری شوند.

صفحه 71:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ بیشتضات‌هان لین برای اگزایش سلاست

صفحه 72:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ پیشنفاد‌های عملی برای افزایش سلاست فکر- یادداشت برداری فکرها و اندیشه های نو از زودگذرترین چیزها هستند .که در طی چند لحظه به ذهن خطور می کنند و به سرعت فراموش می شوند. بهترين راه براى حفظ فكرها و انديشه هاى نو ثبت كردن آنها در هنكام بروزشان است. در حدود ۲۵ درصد از اطلاعاتی که فرد از طريق مطالعه كردن با شنیدن کسب می کند و برایش ارزش متوسطی دارد در ۶ ساعت اول فراموش میکند .

صفحه 73:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ پیشنفادهای عملی برای افزایش سلاست فکر- ب- انتخاب زمان و مکان مناسب ساعات خاحی از شبانه روز قابل تعیین هستند که در آن ذهن آدمی بفتر می تواند به فعالیتهای خلاقانه بپردازد. باید بفترین زمان باروری ذهنی خود را تشخیص دفیم و اين زمان را به اندیشیدن و خلاقیت اختصاص دهيم . مکان نیز نقش موّثری در ایجاد تمركز و خلاقیت دارد..

صفحه 74:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ پیشنهاد‌های عملی برای افزایش سلاست فکر- ج- تقویت حس کنجکاوی و توان يرسش كردن در پاسخ به سوّالات چرایی و چگونه " چیزهایی مطرح می شود که در تقويت فراگرد خلاقیت موْثر است" مانند: جرا اين كار از اين طريق انجام ميشود ؟ آيا انجام اين كار واقعا لازم است؟ جرا ابن راه حل كارساز است؟ ‎ua aig‏ توان اين كار را انجام داد ؟ ‎ ‎

صفحه 75:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ پیشنفاد‌های عملی برای افزایش سلاست فکر- د- استفاده از روابط سیان افکار افکار انسان به هم ارتباط دارند و عجموعه ی به هم پیوسته ای را تشکیل میدهند. ۱ قدرت تداعی نقش کارساز و موثری در ایجاد فكرها و طردهای جدید دارد. با توجه به شباهتها و روابط موجود میان رخ دادها به ظضور اهيم جديدى كه معرف فكرفا و طرحفاى جديد

صفحه 76:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ پیشنفادهای عملی برای افزایش سلاست فکر- و- تهیه فهرست وییژگی ها گاهی از طریق تحلیل " ترکیب و تنظیم مجدد و نوبن طرحها و افکار قبلی می توان به طرحضا و فکرهایی جدید دست یافت. راففای گوناگون تفییر وضع موجود : ‎-١‏ تجدید - ۲- جایگزینی ۳- افزودن يا کاستن 5 - تغيبر جهت دادن

صفحه 77:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ پیشنهادهای عملی برای اقزايش سلاست فكر- ه- تفییر شکل وضع موجود در اين روش ویژگیهای مختلك اشیا با مغاهیم ممکن است شامل رن اندازه" اجزا" قيمت " و سایر ۰ خصوهیات هر کال باشد. 1/۹

صفحه 78:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ادهای عملی برای افزایش سلاست فکر- 6- اشتیرار فعالیت ضییر تأخید که بر ریق ال انسان بعد از کار و فکر زیاد بر روی یک مساله بعد از مدتی دچار خستكى ميشود . بهترين كار در اين مواقع ابن است كه به ذهن ذوداكاه ذود فراغت كافى داده شود . در اين مدت ذهن ناخودآگاه به یافتن راه حل برای مساله مورد نظر فص يرد ازد . اين زمان از فراگرد نوآوری را خواب بر روی مساله می نامند:

صفحه 79:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ پیشنهادهای عملی برای افزایش سلاست فکر- 7- در خشش ناگهانی یک فرد اکنر ابتکارات و نوآوری های افراد خلاق حاصل جرقه زدن یک فکرجدید در حالت غير قابل انتظار بوده است. اين امر به شرایط محیط و میزان توجه و دقت افراد به جهان پیرامون بستگی دارد. نمی توان با اعمال زور موجب ارائه طرحهای جدید شد .

صفحه 80:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ موانع خلافیت ونوآوری فرسازمانها

صفحه 81:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ۱-عدم اعتماد به نگس وترس از تمسذر دیگران این امر سازمان رااز دو نعمت اساسى محروم میسازد : اعتماد به نقس کارکنان و پیشنهادات سازنده. ۲-محافظه کاری مديريت بارى به هر جهت وعدم استقبال از تغییر موچب. ود و رخوت در سیستم و کارکنان و در نتیجه زو خلاقیت می گردد.

صفحه 82:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ احل اولیه و خروری سازمانها جهت قدم نفادن در عرصه تعهد مدیران و کارکنان میباشد بدون اين تعهد همه فعالیتها در زمينة ارتقا و بهبود فعالیتها علیرغم اساسی و مهم بودن , روزی شکست را زبه کرده و ره به جایی نخواهند برد *

صفحه 83:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ 2- وابستگی و جمود فصری نبودن تفکر و انديشه جدید و وابستگی به غیر و تبعیت بی چون و چرا از آنان مانعی عمده در سر راه تفکر خلاق و بروز نو آوری است .

صفحه 84:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ 0-نداشتن دانش و مهارت کافی همانگونه که اشاره شد خلاقیت برای شعله ور شدن نیازمند تمرین و ممارست و کسترش دامنه دانش و مهارت است سازمانهایی که در آنضا آموزش همگانی رایج نبوده و ارتقای دانش و مهارت وا اوزش تلقی نمی کنند , جوشش ‎Saath‏ ‎AY‏ را تجربه نخواهند کرد . 2

صفحه 85:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ 1- نداشتن صبر و حوحله تعجیل در دستیابی به اهداف و نداشتن برنامه بلند مدت برای رسیدن به سازمانی خلاق و پویا مانعی عمده در راه بروز خلاقیت است

صفحه 86:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ ۷- عدم تمرکز ذهنی پریدن از موضوعی به موخوع ديكر , نداشتن ماموریت و رسالت سازمانی روشن , بر گزیدن اهداف متعدد و غیر مرتبط و تم تمرگز بر موضوعی ویژه مانع ظهور ‎x‏

صفحه 87:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ 0-تفکر خط تراموایی این تفصر مانع عمده در مقابل تغییر خلاقيت هاست جرا كه طريق از قبل پیموده شده را توحهیه مى كند و آنها را تنها راه انجام فعالیتها می پندارد ‎oes‏ ۹

صفحه 88:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ 9-عدم انعطاف پذیری بتدریج مشارکت کارکنان را به حداقل رسانده و آنها را از ارائه اندیشه ای نو دلسرد می کند در نتیجه افکار و عقایدی جدید زمینه ظهور را نمییابند.

صفحه 89:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ -قضاوت و ارزیابی قوری نظرات جدید بدون داشتن فرصت ارزیابی با موضع كيرى مدیران با مشکل روبرو ميكردد .

صفحه 90:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ (- محدود بودن طرق ارتباط با مدیر عالی ۳-حاکمیت جو عدم تحمل اختلاف سلیقه ۳-وضعیت افراد در حفظ وضع موجود ۶-تأکید بر افق زمانی کوتاه‌مدت 0-تصمیم گیرندگان بیش از حد حسابگر -اعطاى پاداش‌های نامناسب 1 ۷-تأکید بیش از حد بر الزامات بوروکرانیک ۱

صفحه 91:
۱۱۱۱ ۱۱۱/۱۱۸ واين پایان نیست آغاز خلاقیت در سازمان ماست.

39,000 تومان