صفحه 1:
0 00 PF a پرخاشکری دکتر زهرا امینی- روانپزشک

صفحه 2:
:Anger حالت هیجانی و دهنی است که با برانكيختكى فيزيولوزيك و افكار ستيزه ۳ همراه است. طبیعی: اختلال عملکرد (براساس شدت, طول مدت و دفعات تكرار) :Aggression از ‎a‏ رفتار دارد که مى تواند کلامی ‎.uwL Physical..S% 5.9 L Verbal‏ Violence py Sdof css aS dga no Lol Joba ‏صدمه ی فیزیکی وجود دارد.‎

صفحه 3:

صفحه 4:
Aggression-Adolescent dle BL ad ناهماهنكى در حركات, احساس دره عضلانى, خستكى زودرسء ترشح هورمونهاى جنسى بلوغ شناخد 0 گذر از تفکر عینی به تفکر انتزاعی, شکل گیری مفهوم خود و خود محوری بلوغ روانی و اجتماعی: تا منجر به یروز رفتارهای گستاخانه و پرخاشگری می شود پنهان کاری

صفحه 5:
‘We must to Know - پرخاشگری عمدتاً در یک شب اتفاق نمی افتد بلکه در طول زمان ترش می یابد. ار ای ی اد ی ار زا ۶ ما ‎cere‏ های فیَرّیکی خود ادامه می دهند. ۳ ‎Pee‏ 1 ا ا ل ۱ از ار ا ۱:70 eee ne ne SC SNCs te eae

صفحه 6:
ضظج1]ث]كهً_ء_,ث,ثئزئزّؤئ“ء“ئغكخ+“إ٠آْ_غظ+_"ك87]أ_©#١آ“#9جل'©إز(جعزجكى_ؤغ|خ|ؤ+ثجثجئثئىئزشقز_صعغظس_آ>"“قكقل“*ُك_+لللكككل“ب+بسكسكل“"“"76“٠““خ+قظخ‏ 0000 عوامل مؤثر در بروز برخاشكرى: ‎Biology -\‏ Psych -y 50» ۳ Disoder CUS ne nee Pes Warres cnc ‏مشخص‎

صفحه 7:
‘Biology. ‏کورتکس:‎ ‎0 ie sy Renee ‏برنامه ریزی راهبردی‎ ۲ ‏یادگیری اجتماعی‎ -۳ el ‏لك‎ ey =f ‏۵-پیش بینی پیامدهای رفتاری‎ ‏باتولوزى:‎ ‎Fe Nn ‏و ا‎ - )18 12 ‏مضر- فلزات سنكين - كمبود,ويتامين ها(‎

صفحه 8:
- سیستم لیمییک ‎-١‏ هييوتالاموس 8 ‏- مرکز عواطف - رفتازهاى تكانشى(اقدامات سريع بدون تفكر)!

صفحه 9:
BD ee eT ed Fee ‏ل‎ oem ee are Pe NN (2 ot als به محض ايجاد خطر- ترشح- تحريك سمياتيك:جنك يا كريز - یت قستوستر كن oe PSE mse er) تستوسترون به خودی خود منجر به خشونت نمی شود.

صفحه 10:
ماء لاوط: - رفتار غریزی(نظریه فرویدی) اختلالات مرحله ی 31981 را ال - رفتار نشأت گرفته از غریزه ی جنگ (نظریه لورنز) یک ‎oe Re eee Ee‏ ۱ تابع وجَوَد محرى هاى آزاد كنندهى اين يرخاشكرى است.

صفحه 11:
۹ 000 ا ا ل ۴ شرط: - به شرط شديدابودن - فرد آن را دل بخواهی یا ناموجه تلقی کند. نه شروع یا منصفانه 0 eas 0 ‏ا‎

صفحه 12:
ضظج1]ث]كهً_ء_,ث,ثئزئزّؤئ“ء“ئغكخ+“إ٠آْ_غظ+_"ك87]أ_©#١آ“#9جل'©إز(جعزجكى_ؤغ|خ|ؤ+ثجثجئثئىئزشقز_صعغظس_آ>"“قكقل“*ُك_+لللكككل“ب+بسكسكل“"“"76“٠““خ+قظخ‏ 0000 ۳- خشونت در رسانه - بتدریج می پذیرند خشونت راهی برای حل مشکل است. - تقليد و الكوبردارى - ترس از خشونت - همانند سازی با قربانی یا جانی. ‎Peay here weer eas‏ ‎fee Ca eee ay Ree eRe Sete Sol 0c.e B91 a)‏ اها

صفحه 13:
Areas ot ‏حاصاو0 موق‎ Common Associa Conc Pobom 4 Impact Outcomes ‘Adverse influences Diagnases & Processes Outcomes

صفحه 14:
$055 wh a> management-treatment ‏اخذ شرح حال كامل‎ -١ ‏رفتارها تا چه حد جدی هستند؟ چه مدت طول می کشد؟ آیا چیزی می شکند و به‎ - ‏كسى أسيب مى رساند؟‎ 6000 ‏ب۰ ا ا ا‎ - خانه و مدرسه - تداوم علايم ‎come‏ ار 00 اد - رفتارهای ضداجتماعی مشاهده شده؟ - فرار از خانه - آتش بازى - خرابكارى و دزدى - اخذ شرح حال روانى - دسترسى به سلاح هاى مركبار

صفحه 15:
مقباس حملات برخاشكرى - فرم باسخ دهى والدين 0 ‏ا ا ا ا‎ Pen ‏تخریب اموال, آسیب به خود یا دیگران ی باشد)؟‎ -يله سس ا ل ل ل ل ۱ - حمله کردن - تخريب اموال - لگد زدن گا زگرفتن - کله زدن اش ۳- معمولا در طول,هفته فرزند شما چه مقدار خشونت نشان می دهد؟ ‎ET hee‏ ا ل م - هر روز - حداقل ۲-۳ بار در هفته - یک یا دو بار در ماه - کمتر از یکبار در ماه

صفحه 16:
0 ‏کاهش در تعداد‎ - Oe Nepean is ‎Cea rere | CC)‏ دیگران --- داشته است3. ‎Cr eC‏ ‎TS ene ‏۶- چه مقدار دز موزد آسیب به دیگران توسط کودکتان نگران هستید؟ ‎ed i‏ اند ; -خیلی کم ‎eae‏ ‏۷- چه مدت طول می کشد تا بچه شما کنترل خوه را بدست آورد؟ ‎aS —‏ )5 0 0 ‏تب ۵ قیقد - ‎—o‏

صفحه 17:
sn ‏بر ار دوه‎ ‏ا انا‎ ‏صحبت با بجه‎ - ‏سایر (لطفاًتوضیح دهيد)‎ - ‏ا ا ا ا‎ el ew eas ‏تغییر (از یک فعالیت به فعالیت دیگر)‎ - 2 ‏محدوديت ها(شامل مؤزة«نه» واقع شدن يا درخواست براى انجام فعاليتى توسط بزركترها)‎ - 5 ar Ce c= ‏خسته شدن با تکالیف‎ - ; ‏انتقام گیری‎ - ‏اعتماد به نفس شکسته(مانند صدازدن به اسم. شرمنده و خجالت زده کردن و غیره)‎ ‏ناراحتی در تعامل با دیگران‎ -

صفحه 18:
| POV pear eR Yee) jo ‏ل م‎ بزنيد). ژن ها - تشنج - مشکلات عاطفی - تغذیه ج سایر بیمار بهای طبی - افسردكى - بدخوابی ‎ee ae‏ 0 كه ‎ore‏ _آزار كودى - سايرين ۱ رات دب ۳ - خوب - بدون برقراری محدودیت a ‏بزرگترها قوانین‎ m ea

صفحه 19:
را - تقريباً در همه مواقع - اكثراً موافق نيستند - در اكثر مواقع - هرگز er eee ۱ - تقریاً در همه مواقع - اکترادنبال نمی کنند ان - هیچ وقت دنبال نمی کنند. - گاهی اوقات

صفحه 20:
فقط مراقبت و تحت نظر كرفتن علايم: 8) کودکانی‌که رفتار پسرخاشگرلنه کم و متناسیساسن‌خود دارند 0) رفتارهاىخشزلكر بدونسسابقه ى يرخاشكرىبروز كند © كودكانؤكه در.متقر ضسوء لستفلاده جنسىيا جسم هستند 4) كودكائىكه ۳[ ‎ADHD,LD, MR,CP‏

صفحه 21:
tn ‏آموزش خانواده:‎ ee CINE aN eI SST ‏نظارت غیرمستقیم بر فعالیت نوجوان که استقلال بیشتری را می طلبد.‎ -۱ ۱

صفحه 22:
OB eo Bed eC eee ا از ار ۱ ل ل ل 0 ؟- راهنمايى و مشاوره با دانش آموزان در خصوص عواقب پرخاشگری و آثار اجتماعی آن ا ا اك ‎Pee ee ae reser ae)‏ ۴- خودداری مدرسه از به کاربردن روش های انضباطی غلط و ایجاد فضاى صميمى بين معلمان و دانش آموزان

صفحه 23:
خشونت و رسانه اد در ی ‎kay‏ ‎mes‏ - فيلم هاء تصاوير و روزنامه ى كود را با دقت انتخاب كنيد. ‎ere bee‏ ا ا ل الم ‏- همدلی راافزایشن دهید. آگاهی کودک را نسبت به رنجی که بر اثر سمل را ‎rer Proc re‏ لاس ‎Se ace‏ ‎Bw blr ee emer rere ree ee ‏- فرصت تخلية ىق هيجانات رايه كودك بدهيد. ‏- اكر قرار است كودى به خاظن.رفتارش تنبيه شودء به طريقى باشد كه منجر به حمله ى انتقامى و تلافى جويانه نشود.

صفحه 24:
3لنلبثنان وْ٠_”<ل‏ ب ا لللْتحكك|ب|ك|“ ‎ttt‏ ‏000 ‏- كودكانى كه دجار بدخلقى شديد يا متناوب باشند. - کودکانی که پرخاشگری شان منجر به آسیب فیزیکی دیگران می شوة: [1 Serle RCC eae Ce Re CMP CH ICeS ‏تکرار می شود.‎ سد ,۱۳۳

صفحه 25:
شکایت از پرخاشگریِ پرخاشگری فیزیکی گاهگاهی با پرت کردن اشیاء خاشگری بدون تخریب وسایل و آسیب دیگران سر مصرف مواد و دار برخاشكرى کلامی شدید و مکرر همراه با توهین و ناسزا پرخاشگری فیزیک بصورت کتک کاری شدید پرخاشگری فیزیکی با پرت کردن اشیاء و تخریب شدید وسایل

صفحه 26:
افزایش مراقبت های محیطی نوجوان افکار خود کشی دارد 1 ارجاع به مراکز تخصصی و اورژانس قصد آسیب به دیگران دارد هشدار به خانواده احتمال تکرار پرخاشگری وجود دارد در صورت لزوم از داروهای آرام بخش استفاده احتمال اختلالاتروانپزشکی بررسی شوا اختلال دو قطبی- افسردگی اساسی اختلال اضطرابی- اختلال 020 اختلال سلوک همچنان احتمال اختلال روانپزشکی وجود دارد ابی وضعیت های ارتباطی و بين فردی اجتماعی و تربیتی و آموزش روش های پرخاشگری بدون وجود اختلالات روانیزشکی رفتاری کنترل و مهارخشم

صفحه 27:
FA os ‏به‎ st ete Sen? | متس مرح كابر ى سي نايدو مهب ورور ebb) ‏زناه مرا‎ PET er, ۳1 ره ‎AEG Eee Sie te‏ ۶ Where Gp tp aes ‏کت‎ ‎۳ گس سردو نبي عرس بل بترا فت 0 1 oop Gia ole کم رورم رف ‎CF ie AI)‏ رح دورو ‏الى حم ا روت ‎Fine eh Sand‏ ‎ ‎ ‎ch ‏«ختد و رشلريب -«غة لص وه‎ suas ‎ ‎ ‎2-2 ‎ee | owner tind sid HID = ie ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
:Drugs داروها روش درمان قطعی برای پرخاشگری نیستند مگر اين که با ناهنجاری دیگری همراه باشد(مثل ,۷۲۲91 ,۸۵۲111 ‎Seizure‏ ..( - آنتىبشايكوتيك ها - ضد تشنج ها و تثبيت كننده هاى خلق - بنزوديازييق.ها ا ل ‎Forney‏

صفحه 29:
۱۱۱۷۱۱۱۵۱۵۰۰0۱ e oppositional defiant disorder -\ Conduct disorder -;

صفحه 30:
Oppositional defiant disorder(ODD) - از کوزه دررفتن.های کودک. امتناع قعالانه از رعایت مقررات و رفتارهاى ايذايى در مقایسه با.سایر کودکان همسن فراتر از انتظارات. POLES Com Sar os or ane Sec PP ULC cS 0 ‏ا ل‎

صفحه 31:
ملاک های تشخیصی 1۳ - 15۷۲-1۷ الف- الكوى رفتار منفى کارانه. خصومت آمیز و گستاخانه که حداقل ۶ ماه طول کشیده و در خلال ان جهار مورد يا بيشتر از موارد زير وجود داشته باشد: ۱ غالبا از کوره در می رود. ‏ 0 ۳) غالبا فعلانه از درخواست های بزر گسالان یا مقررات سرپیچی کرده و یا حاضر به همکاری ۴ غالباًتعمداً باعی ناراحتی دیگراق می شود. ۵) اغلب به خاطز اشتباهات یا سوء‌رفتارهای خود دیگران را سرزنش می کند. ع) غالباً زودزنج است و از دست دیگران زود عصبانی می شوة: Rom rear ‏غالا كنك توز يا‎ ١ 0000 ‏ا ل ا الا‎ DLCs Ree Ponts SEP <7 (ey BOSTON ‏ا‎ eS SC Pap rea Pane Prete FON [OOTY cd PE 2 ‏ل‎ Ob OC Ree ee ec nee eter a)

صفحه 32:
sn :Epidemiology wo FEY ل ‎ea‏ و | - قبل از سن بلغ در يسران شايعتر است و يس البَلوَغْ نسبت.جنسى برابر می شود.

صفحه 33:
:Pathology On acne ne erear as aie Tribble two ۱ - اين مرحلة'ى رشدى به شكلى نابهنجار تداوم يابد. - صاحبان قدرت يعنى والدين واكنش افراطى نشان دهند. ل ل ا ل

صفحه 34:
عوامل مستعد کننده ی دیگر: - ضربات محیطی و خانوادگی - بیماری یا ناتوانی مزمن مثل عقب ماندگی ذهنی به عنوان دفاعی در ‎emcee Rt re oe See Reese‏ 20 e EDS eto bo nin era CEE Ce DIESE Cee eB) 1 CD ene Se dr Fe] BRO i ‏را کنترل می کند.‎

صفحه 35:
:Diagnosis ‏رفتارهاى از كوره در رفتن‎ - ‏فعالانه نافرمانی کردن‎ - ‏تعمدا باعث ناراحتی کر‎ ‏دیگران را برای اشتباه خود. سرزنش. کردن‎ - ‏اين اختلال بدون استثناء در خانه بروز مى كند.‎ :١ ‏نكته‎ ‏موارد سرايت كننده به خارج از خانه ! زنك خطر‎ ‏ال‎ CIs ND aD ore ‏رک رن يت‎

صفحه 36:
:Differential Diagnosis Perper mre fet te] LSM Fee Fe ee ‏موقتی در واکنش به استرس(اختلال انطباقی)‎ - ‎RR AS‏ و از سایر اختلالات روانی اسکیزوفرنی و ‎JMsl‏ ۳۳۹ - اختلالات شناختی و کم توانی ذهنی

صفحه 37:
:Course and Prognosis ‎pee ey ry) 3‏ اختلال سلوک- سوء مصرف مواد - در مواردی که تداوم علایم وجود دارد:پیش آگهی ‎12545 ono ODD yousuisi aS sry g0 Po) een url Jgcsite 2 JLw ri 54> cul ySoo sodas Les 56 ‏مم ا 7 لل ا جدی کودک پروگنوز خوب دارد.

صفحه 38:
‘treatment ‏آموزش مستقيم والدين در زمينه ى فرزند‎ - ‏پروری‎ ‏تأکید بر تقویت انتخابی رفتاری مناسب و‎ - 0 BL ‏ا‎ es a eel a ‏حذف روش های تربیتی تنبیهی و خشن‎ - ‏حذف تعارض والد-کودک‎ - ۱ ۰ ا ال ‎Pp] ee Oe ee Oe Pe] er‏ و بازیهای جالب و گوش دادن فعال به کودک

صفحه 39:

بسم الله الرحمن الرحیم پرخاشگری دکتر زهرا امینی -روانپزشک :Anger حالت هیجانی و ذهنی است که با برانگیختگی فیزیولوژیک و افکار ستیزه جویانه همراه است. طبیعی :اختالل عملکرد (براساس شدت، طول مدت و دفعات تکرار) :Aggression اشاره به رفتار دارد که می تواند کالمی Verbalیا فیزیکی Physicalباشد. :Violence شامل اعمالی می شود که سعی عمدی بر صدمه ی فیزیکی وجود دارد. Aggression-Adolescent جهش در رشد جسمی: ناهماهنگی در حرکات ،احساس درد عضالنی ،خستگی زودرس ،ترشح هورمونهای جنسی بلوغ شناختی: گذر از تفکر عینی به تفکر انتزاعی ،شکل گیری مفهوم خود و خود محوری بلوغ روانی و اجتماعی: تمایل به استقالل طلبی که مقاومت گسترده خانواده در مقابل این ها منجر به بروز رفتارهای گستاخانه و پرخاشگری می شود -پنهان کاری و مخالفت با منابع قدرت :We must to Know پرخاشگری عمدت ًا در یک شب اتفاق نمی افتد بلکه در طول زمانگسترش می یابد. اکثر کودکان پس Gاز 6سالگی دیگر پرخاشگر نیستند و انهایی که پس از 6سالگی به پرخاشگری های فیزیکی خود ادامه می دهند ،پرخاشگری نوجوانی خطر بزرگی است که آنها را تهدید می کند. یکی از شاخص های بسیار نگران کننده ،عدم بروز پشیمانی یا نگرانیاست. ‏Gت ‏GالعGاریاز اGحGساساتو مGرو ): (Callous-unemotionalکGGام ً در معرض خطر بعدی رفتارهای ضداجتماعی عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری: ‏Biology -1 ‏Psych -2 ‏Social -3 ِ:Disoder اختالل فانکشن در عملکرد فردی ،شغلی ،اجتماعی در مدت زمانی مشخص :Biology کورتکس: -1به دست آوردن اطالعات از طریق حواس -2برنامه ریزی راهبردی -3یادگیری اجتماعی -4قضاوت اخالقی -5پیش بینی پیامدهای رفتاری پاتولوژی: نارسائی های بدو تولد -ویروس ها -آسیب های مغزی -عوامل شیمیاییمضر -فلزات سنگین -کمبود ویتامین ها(– )B12 اختالالت روانی :افسردگی ،بای پالریتی ،بیش فعالی ،عقب ماندگی ذهنی سیستم لیمبیک -1هیپوتاالموس -2آمیگدال مرکز عواطف -رفتارهای تکانشی(اقدامات سریع بدون تفکر)! ناقل های شیمیایی و هورمونها : دو انتقال دهنده ی مهم عصبی در شکاف سیناپسی :اپی نفرین،نوراپی نفرین به محض ایجاد خطر -ترشح -تحریک سمپاتیک:جنگ یا گریز -تستوسترون: افزایش Gانرژی ،جرأت و برانگیختگی جنسی تستوسترون به خودی خود منجر به خشونت نمی شود. :Psych رفتار غریزی(نظریه فرویدی) اختالالت مرحله ی anal رفتار آموخته شده (نظریه آلبرت بندورا) رفتار نشأت گرفته از غریزه ی جنگ (نظریه لورنز) یکغریزه ی مشترک بین انسان و حیوان :انرژی ذخیره شده ای که تابع وجود محرک های آزاد کننده ی این پرخاشگری است. :Social -1ناکامی: قویترین ابزار منفردی که انسان را به پرخاشگری وادار می کند. دو شرط: به شرط شدید بودن -فرد آن را دل بخواهی یا ناموجه تلقی کند ،نه شروع یا منصفانه -2رنجاندن مستقیم: شروع با بدرفتاری جسمی و تمسخر از سوی دیگران -3خشونت در رسانه بتدریج می پذیرند خشونت راهی برای حل مشکل است. تقلید و الگوبرداری ترس از خشونت همانند سازی با قربانی یا جانی. -4آلودگی هوا ،سروصدا ،ازدحام ‏group effect peer -5پذیرش از طرف گروههای همسال -هنجارشکنی ها چه باید کرد؟ ‏management-treatment -1اخذ شرح حال کامل رفتارها تا چه حد جدی هستند؟ چه مدت طول می کشد؟ آیا چیزی می شکند و بهکسی آسیب می رساند؟ چه زمانی رفتارها شروع شده اند؟ -استرسورها خانه و مدرسه تداوم عالیم چگونه با پرخاشگری مدارا شده؟ فرار از خانه رفتارهای ضداجتماعی مشاهده شده؟ آتش بازی خرابکاری و دزدی اخذ شرح حال روانی -دسترسی به سالح های مرگبار مقیاس حمالت پرخاشگری -فرم پاسخ دهی والدین - 1آیا فرزند شما دوره هایی از پرخاشگری را دارد(که شامل تهدید کالمی ،لگد زدن ،گازگرفتن، تخریب اموال ،آسیب به خود یا دیگران می باشد)؟ خیر بله -2اگر بچه ی شما دوره هایی از پرخاشگری را دارد ،رفتارهایی را که واضح هستند ،عالمت بزنید: تخریب اموال حمله کردن آسیب به دیگران لگد زدن آسیب به خود گازگرفتن آسیب به حیوانات کله زدن پرتاب اشیاء -3معموال در طول هفته فرزند شما چه مقدار خشونت نشان می دهد؟ تعدادی در یک روز -یک بار در هفته یا کمتر حداقل 2-3بار در هفته هر روز -یک یا دو بار در ماه -کمتر از یکبار در ماه -4در طول 6ماه Gگذشته چه تغییری در پرخاشگری را داشته است؟ افزایش در تعداد کاهش در تعداد به همان تعداد قبلی باقی مانده است -5آیا کودک آسیب به خود ــــــ یا دیگران ــــــ داشته است؟ هیچ وقت -خیلی اوقات اکثراً هر روز یک بار در هفته -6چه مقدار در مورد آسیب به دیگران توسط کودکتان نگران هستید؟ گاهی اوقات هرگز خیلی کم -اکثراً نگران هستم -7چه مدت طول می کشد تا بچه شما کنترل خود را بدست آورد؟ بین 30-60دقیقه کمتر از 5دقیقه کمتر از 15دقیقه -بیشتر از یک ساعت -کمتر از 30دقیقه -8چه چیزی کمک به آرام گرفتن کودک می کند؟ فاصله فیزیک(برای مثال )time out صحبت با بچه سایر (لطف ًا توضیح دهید) -9همه آنهایی که در پایین در حمالت پرخاشگری رخ می دهند را عالمت بزنید تغییر (از یک فعالیت به فعالیت دیگر) تغییرات روزمره محدودیت ها(شامل مورد«نه» واقع شدن یا درخواست برای انجام فعالیتی توسط بزرگترها) تحریک بیش از حد(مانند صداهای اضافی ،شلوغی و غیره) خسته شدن با تکالیف انتقام گیری اعتماد به نفس شکسته(مانند صدازدن به اسم ،شرمنده و خجالت زده کردن و غیره) ناراحتی در تعامل با دیگران -سایرین(لطف ًا مشخص کنید) -10به نظر شما چرا این بچه مستعد حمالت پرخاشگری است؟(در صورت وجود همه را عالمت بزنید). مشکالت عاطفی تشنج ژن ها افسردگی Gسایر بیمار یهای طبی تغذیه نحس یا بد بودن -استرس بدخوابی نداشتن نظم و مقررات مهارت های کالمی ضعیف -آسیب مغزی سایرین_آزار کودک آلرژی - 11به نظرتان ،بزرگترها چه مقدار مقررات را در منزل خوب اعمال می کنند؟ خیلی خوب -بسیار ناکارا بدون برقراری محدودیت خوب -12آیا بزرگترها قوانین را به صورت واضح برای کودکان ترسیم می کنند؟ نه خیلی واضحال واضح کام ً بدون قوانین در منزل -خیلی واضح -13آیا بزرگترها موافق قوانین و عواقب رفتارهای نادرست در منزل هستند؟ تقریب ًا در همه مواقع -اکثراً موافق نیستند هرگز در اکثر مواقع گاهی اوقات -14آیا بزرگترها عواقب شکستن قوانین را پیگیری می کنند؟ تقریب ًا در همه مواقع -اکثراً دنبال نمی کنند هیچ وقت دنبال نمی کنند در اکثر مواقع -گاهی اوقات فقط مراقبت و تحت نظر گرفتن عالیم: ) aکGGودGکانGیکGGه رفGتار پGGرخاشGگراGنGه کGGم و مGتناسGببGGا سGGنخGود دارند )bرفGتارهایخGشناGگر بGGدوGنسGGابGقه ی پGGرخاشGگریبGGروز کGGند )cکGGودGکانGیکGGه در مGعGرضسGGوء اGسGتفادGه GجGنسییGGا جGسمیهGستند )dکGGودGکانGیکGGه نGاهGنجاریهایدGیGگریدارند ‏ADHD,LD, MR,CP آموزش خانواده: تقویت رفتارهای مثبت و نادیده گرفتن رفتارهای منفی - 1نظارت غیرمستقیم بر فعالیت نوجوان که استقالل بیشتری را می طلبد. -2نظارت بر استفاده ی فرزندان از برنامه های رسانه بهترین راه پیشگیری از خشونت در نوجوان-مسامحه و سازگاری - 1اغماض و گذشت و نادیده گرفتن رفتارهای او همراه با آرامش ،در اغلب مواقع -استمرار و پیشروی خشم - 2راهنمایی و مشاوره با دانش آموزان در خصوص عواقب پرخاشگری و آثار اجتماعی آن - 3ایجاد زمینه های مؤثر در خانه و مدرسه برای مشغولیت بیشتر نوجوان و تخلیه ی انرژی های جسمی و روانی -4خودداری مدرسه از به کاربردن روش های انضباطی غلط و ایجاد فضای صمیمی بین معلمان و دانش Gآموزان خشونت و رسانه ساعاتی را که کودک فیلم های خشن می بیند محRدود و Rبه مرور حذفکنید. فیلم ها ،تصاویر و روزنامه ی کودک را با دقت انتخاب کنید. همراه کودک ،برنامه های تلویزیون را ببینید و صحRنه های آن را تفسیرکنید. همدلی را افزایش دهید ،آگاهی کودک را نسبت به رنجی که بر اثرپرخاشگری او در افراد یا حیوانات به وجود می آید ،افزایش دهید. الگوها و فیلم های با موضوعات عاطفی در اختیار او قرار دهید. فرصت تخلیه ی هیجانات را به کودک بدهید. اگر قرار است کودک به خاطر رفتارش تنبیه شود ،به طریقی باشد کهمنجر به حمله ی انتقامی و تالفی جویانه نشود. مداخالت جدی تر کودکانی که دچار بدخلقی شدید یا متناوب باشند. کودکانی که پرخاشگری شان منجر به آسیب فیزیکی دیگران می شود. کودکانی که رفتارهای خشونت آمیز آنها در داخل یا خارج خانه ،مرتب ًاتکرار می شود. -زورگویی و بی رحمی مداوم نسبت به خواهر و برادر یا همساالن شکایت از پرخاشگری ارزیابی وضعیت هوشیاری نوجوان در صورت کاهش هوشیاری:بررسی از نظر ضربه به سر ،مصرف مواد و دارو ارزیابی شدت پرخاشگری پرخاشگری کالمی -کوتاه و گذرا پرخاشگری فیزیکی بصورت کتک زدن خفیف پرخاشگری فیزیکی گاهگاهی با پرت کردن اشیاء پرخاشگری بدون تخریب وسایل و آسیب دیگران پرخاشگری کالمی شدید و مکرر همراه با توهین و ناسزا پرخاشگری فیزیک بصورت کتک کاری شدید پرخاشگری فیزیکی با پرت کردن اشیاء و تخریب شدید وسایل افزایش مراقبت های محیطی نوجوان افکار خودکشی دارد بله ارجاع به مراکز تخصصی و اورژانس قصد آسیب به دیگران دارد هشدار به خانواده احتمال تکرار پرخاشگری وجود دارد خیر در صورت لزوم از داروهای آرام بخش استفاده شود. احتمال اختالالت روانپزشکی بررسی شود : اختالل دو قطبی -افسردگی اساسی بله اختالل اضطرابی -اختالل ODD درمان اختالل روانی اختالل سلوک خیر ارجاع همچنان احتمال اختالل روانپزشکی وجود دارد خیر بله پرخاشگری بدون وجود اختالالت روانپزشکی ارزیابی وضعیت های ارتباطی و بین فردی اجتماعی و تربیتی و آموزش روش های رفتاری کنترل و مهارخشم :Drugs داروها روش درمان قطعی برای پرخاشگری نیستند مگر این که با ناهنجاری دیگری همراه باشد(مثل ADHD، MDD، )... ،Seizure آنتی سایکوتیک ها ضد تشنج ها و تثبیت کننده های خلق بنزودیازپین ها -آلفا -آگونیست های مرکزی مانند کلونیدین Disruptive behavior Disorder oppositional defiant disorder -1 Conduct disorder -2 Oppositional defiant )disorder(ODD از کوره دررفتن های کودک ،امتناع فعاالنه از رعایت مقررات ورفتارهای ایذایی در مقایسه با سایر کودکان همسن فراتر از انتظارات. الگوی پایداری از رفتارهای منفی گرایانه ،خصومت آمیز و گستاخانهبدون وجود نقض جدی هنجارهای اجتماعی یا حقوق دیگران. مالک های تشخی]صی DSM-IV-TR الف -الگوی رفتار منفی کارانه ،خصومت آمیز و گستاخانه که حداقل 6ماه طول کشیده و در خالل آن چهار مورد یا بیشتر از موارد زیر وجود داشته باشد: )1غالب ًا از کوره در می رود )2 .غالب ًا با بزرگساالن به مشاجره می پردازد. )3غالب ًا فعاالنه از درخواست های بزرگساالن یا مقررات سرپیچی کرده و یا حاضر به همکاری نیست. )4غالب ًا تعمداً باعث ناراحتی دیگران می شود. )5اغلب به خاطر اشتباهات یا سوءرفتارهای خود دیگران را سرزنش می کند. )6غالب ًا زودرنج است و از دست دیگران زود عصبانی می شود. )7غالب ًا کینه توز یا انتقام جو است. ب) آشفتگی رفتاری موجب اختالل چشمگیری در عملکرد اجتماعی ،تحصیلی یا شغلی می شود. پ) رفتارهه منحصراً در جریان یک اختالل خلقی یا روانپریشی روی نمی دهد. ت) مالک های اختالل سلوک وجود ندارد و اگر سن فرد باالی 18سال باشد ،مالک های اختالل شخصیت ضداجتماعی موجود نیست. :Epidemiology 2تا 16درصد نوع ًا تا 8سالگی شروع می شود اما از 3سالگی همچنین گزارش شدهاست. قبل از سن بلوغ در پسران شایعتر است و پس از بلوغ نسبت جنسی برابرمی شود. :Pathology رفتار مقابله جویانه ی طبیعی 18 :تا 24ماهگیTribble two حالت غیرطبیعی: این مرحله ی رشدی به شکلی نابهنجار تداوم یابد. صاحبان قدرت یعنی والدین واکنش افراطی نشان دهند. -بیشتر از آنچه در کودکان با سن عقلی مشابه دیده می شود ،ظاهر گردد. عوامل مستعد کننده ی دیگر: ضربات محیطی و خانوادگی بیماری یا ناتوانی مزمن مثل Gعقب ماندگی ذهنی به عنوان دفاعی درمقابل Gدرماندگی ،اضطراب و فقدان عزت نفس ال بحث های طوالنی در مورد این رفتار) توجه زیاد والدین(مث ً تعارضات حل نشده ی دوره ی مقعدی(نظریه ی فرویدی) تقویت رفتار آموخته شده ی قبلی که کودک از طریق آن صاحبان قدرترا کنترل می کند. :Diagnosis رفتارهای از کوره در رفتن فعاالنه نافرمانی کردن تعمداً باعث ناراحتی دیگران شدن دیگران را برای اشتباه خود ،سرزنش Gکردننکته :1این اختالل بدون استثناء در خانه بروز می کند. موارد سرایت کننده به خارج از خانه ! زنگ خطر نکته : 2معمو ًال عالیم این اختالل در تعامل با بزرگساالن یا افراد همسالی ظاهر می شود ،که کودک به خوبی با آنها آشناست. :Differential Diagnosis رفتار منفی کاری طبیعی -در سیر رشد موقتی در واکنش به استرس(اختالل انطباقی) به عنوان عالمت و تظاهری از سایر اختالالت روانیمثل اختالل سلوک، اسکیزوفرنی و اختالل خلقی اختالالت شناختی و کم توانی ذهنی -بیش فعالی :Course and Prognosis تداوم عالیم :خطLر اختالل Lسلوک -سوء مصرف مواد دLر مواردی که تداوم عالیم وجود دارد:پیش آگهیخوب نیست. یک چهارم مواردی که تشخیص ODDمی Lگیرند،ممکن است در چند سال بعد مشمول این تشخیص نباشند. عملکرد Lخوب خانواده و عدم بروز آسیب روانیجدی کودک پروگنوز خوب دارد. :treatment آموزش مستقیم والدین در زمینه ی فرزندپروری تأکید بر تقویت انتخابی رفتاری مناسب Lونادیده گرفتن و عدم تقویت Lرفتار نامطلوب. حذف روش های تربیتی Lتنبیهی و خشن حذف تعارض والد-کودک درمانهای عالمتی برای پرخاشگری ثبت Lوقایع روزانه ،بازی درمانی ،جمله سازیو بازیهای جالب و گوش دادن فعال به کودک خسته نباشید

51,000 تومان