پرخاشگری
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمپرخاشگری دکتر زهرا امینی- روانپزشک
اسلاید 2: Anger:حالت هیجانی و ذهنی است که با برانگیختگی فیزیولوژیک و افکار ستیزه جویانه همراه است. طبیعی: اختلال عملکرد (براساس شدت، طول مدت و دفعات تکرار)Aggression:اشاره به رفتار دارد که می تواند کلامی Verbal یا فیزیکیPhysical باشد.Violence:شامل اعمالی می شود که سعی عمدی بر صدمه ی فیزیکی وجود دارد.
اسلاید 3:
اسلاید 4: Aggression-Adolescentجهش در رشد جسمی: ناهماهنگی در حرکات، احساس درد عضلانی، خستگی زودرس، ترشح هورمونهای جنسیبلوغ شناختی: گذر از تفکر عینی به تفکر انتزاعی، شکل گیری مفهوم خود و خود محوریبلوغ روانی و اجتماعی: تمایل به استقلال طلبی که مقاومت گسترده خانواده در مقابل این ها منجر به بروز رفتارهای گستاخانه و پرخاشگری می شود- پنهان کاری و مخالفت با منابع قدرت
اسلاید 5: We must to Know:- پرخاشگری عمدتاً در یک شب اتفاق نمی افتد بلکه در طول زمان گسترش می یابد.- اکثر کودکان پس از 6 سالگی دیگر پرخاشگر نیستند و انهایی که پس از 6 سالگی به پرخاشگری های فیزیکی خود ادامه می دهند، پرخاشگری نوجوانی خطر بزرگی است که آنها را تهدید می کند.- یکی از شاخص های بسیار نگران کننده، عدم بروز پشیمانی یا نگرانی است.Callous-unemotional(کاملاً عاری از احساسات و مروت):در معرض خطر بعدی رفتارهای ضداجتماعی
اسلاید 6: عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری:1- Biology 2- Psych3- SocialِDisoder:اختلال فانکشن در عملکرد فردی، شغلی، اجتماعی در مدت زمانی مشخص
اسلاید 7: Biology: کورتکس:1- به دست آوردن اطلاعات از طریق حواس2- برنامه ریزی راهبردی3- یادگیری اجتماعی4- قضاوت اخلاقی5-پیش بینی پیامدهای رفتاری پاتولوژی:- نارسائی های بدو تولد- ویروس ها- آسیب های مغزی- عوامل شیمیایی مضر- فلزات سنگین- کمبود ویتامین ها(B12) – اختلالات روانی: افسردگی، بای پلاریتی، بیش فعالی، عقب ماندگی ذهنی
اسلاید 8: - سیستم لیمبیک1- هیپوتالاموس2- آمیگدال- مرکز عواطف- رفتارهای تکانشی(اقدامات سریع بدون تفکر)!
اسلاید 9: ناقل های شیمیایی و هورمونها :- دو انتقال دهنده ی مهم عصبی در شکاف سیناپسی: اپی نفرین، نوراپی نفرینبه محض ایجاد خطر- ترشح- تحریک سمپاتیک:جنگ یا گریز- تستوسترون:افزایش انرژی، جرأت و برانگیختگی جنسیتستوسترون به خودی خود منجر به خشونت نمی شود.
اسلاید 10: Psych:- رفتار غریزی(نظریه فرویدی) اختلالات مرحله ی anal- رفتار آموخته شده (نظریه آلبرت بندورا) - رفتار نشأت گرفته از غریزه ی جنگ (نظریه لورنز) یک غریزه ی مشترک بین انسان و حیوان: انرژی ذخیره شده ای که تابع وجود محرک های آزاد کننده ی این پرخاشگری است.
اسلاید 11: Social:1- ناکامی: قویترین ابزار منفردی که انسان را به پرخاشگری وادار می کند.دو شرط:- به شرط شدید بودن- فرد آن را دل بخواهی یا ناموجه تلقی کند، نه شروع یا منصفانه2- رنجاندن مستقیم: شروع با بدرفتاری جسمی و تمسخر از سوی دیگران
اسلاید 12: 3- خشونت در رسانه- بتدریج می پذیرند خشونت راهی برای حل مشکل است.- تقلید و الگوبرداری- ترس از خشونت- همانند سازی با قربانی یا جانی.4- آلودگی هوا، سروصدا، ازدحام5- group effect peerپذیرش از طرف گروههای همسال- هنجارشکنی ها
اسلاید 13:
اسلاید 14: چه باید کرد؟ management-treatment1- اخذ شرح حال کامل- رفتارها تا چه حد جدی هستند؟ چه مدت طول می کشد؟ آیا چیزی می شکند و به کسی آسیب می رساند؟- چه زمانی رفتارها شروع شده اند؟- استرسورها - خانه و مدرسه- تداوم علایم- چگونه با پرخاشگری مدارا شده؟- رفتارهای ضداجتماعی مشاهده شده؟- فرار از خانه- آتش بازی- خرابکاری و دزدی- اخذ شرح حال روانی- دسترسی به سلاح های مرگبار
اسلاید 15: مقیاس حملات پرخاشگری- فرم پاسخ دهی والدین1- آیا فرزند شما دوره هایی از پرخاشگری را دارد(که شامل تهدید کلامی، لگد زدن، گازگرفتن، تخریب اموال، آسیب به خود یا دیگران می باشد)؟- بله- خیر2- اگر بچه ی شما دوره هایی از پرخاشگری را دارد، رفتارهایی را که واضح هستند، علامت بزنید:- حمله کردن- تخریب اموال- لگد زدن- آسیب به دیگران- گازگرفتن- آسیب به خود- کله زدن- آسیب به حیوانات- پرتاب اشیاء3- معمولا در طول هفته فرزند شما چه مقدار خشونت نشان می دهد؟- تعدادی در یک روز- یک بار در هفته یا کمتر- هر روز- حداقل 3-2 بار در هفته- یک یا دو بار در ماه- کمتر از یکبار در ماه
اسلاید 16: 4- در طول 6 ماه گذشته چه تغییری در پرخاشگری را داشته است؟- افزایش در تعداد- کاهش در تعداد- به همان تعداد قبلی باقی مانده است5- آیا کودک آسیب به خود ــــــ یا دیگران ــــــ داشته است؟- هیچ وقت- خیلی اوقات- یک بار در هفته- اکثراً هر روز6- چه مقدار در مورد آسیب به دیگران توسط کودکتان نگران هستید؟- هرگز- گاهی اوقات- خیلی کم- اکثراً نگران هستم7- چه مدت طول می کشد تا بچه شما کنترل خود را بدست آورد؟- کمتر از 5 دقیقه- بین60-30 دقیقه- کمتر از 15 دقیقه- بیشتر از یک ساعت- کمتر از 30 دقیقه
اسلاید 17: 8- چه چیزی کمک به آرام گرفتن کودک می کند؟- فاصله فیزیک(برای مثال time out) - صحبت با بچه- سایر (لطفاً توضیح دهید)9- همه آنهایی که در پایین در حملات پرخاشگری رخ می دهند را علامت بزنید- تغییر (از یک فعالیت به فعالیت دیگر)- تغییرات روزمره- محدودیت ها(شامل مورد«نه» واقع شدن یا درخواست برای انجام فعالیتی توسط بزرگترها)- تحریک بیش از حد(مانند صداهای اضافی، شلوغی و غیره)- خسته شدن با تکالیف- انتقام گیری- اعتماد به نفس شکسته(مانند صدازدن به اسم، شرمنده و خجالت زده کردن و غیره)- ناراحتی در تعامل با دیگران- سایرین(لطفاً مشخص کنید)
اسلاید 18: 10- به نظر شما چرا این بچه مستعد حملات پرخاشگری است؟(در صورت وجود همه را علامت بزنید).- ژن ها - تشنج- مشکلات عاطفی - تغذیه - سایر بیمار یهای طبی - افسردگی- بدخوابی - نحس یا بد بودن - استرس- مهارت های کلامی ضعیف - آسیب مغزی - نداشتن نظم و مقررات- آلرژی _آزار کودک- سایرین11- به نظرتان، بزرگترها چه مقدار مقررات را در منزل خوب اعمال می کنند؟- خیلی خوب- بسیار ناکارا- خوب- بدون برقراری محدودیت12- آیا بزرگترها قوانین را به صورت واضح برای کودکان ترسیم می کنند؟- کاملاً واضح- نه خیلی واضح- خیلی واضح- بدون قوانین در منزل
اسلاید 19: 13- آیا بزرگترها موافق قوانین و عواقب رفتارهای نادرست در منزل هستند؟- تقریباً در همه مواقع- اکثراً موافق نیستند- در اکثر مواقع- هرگز- گاهی اوقات14- آیا بزرگترها عواقب شکستن قوانین را پیگیری می کنند؟- تقریباً در همه مواقع- اکثراً دنبال نمی کنند- در اکثر مواقع- هیچ وقت دنبال نمی کنند- گاهی اوقات
اسلاید 20: فقط مراقبت و تحت نظر گرفتن علایم:a ) کودکانی که رفتار پرخاشگرانه کم و متناسب با سن خود دارندb) رفتارهای خشن اگر بدون سابقه ی پرخاشگری بروز کندc) کودکانی که در معرض سوء استفاده جنسی یا جسمی هستندd) کودکانی که ناهنجاری های دیگری دارندADHD,LD, MR,CP
اسلاید 21: آموزش خانواده:- تقویت رفتارهای مثبت و نادیده گرفتن رفتارهای منفی1- نظارت غیرمستقیم بر فعالیت نوجوان که استقلال بیشتری را می طلبد.2- نظارت بر استفاده ی فرزندان از برنامه های رسانه
اسلاید 22: بهترین راه پیشگیری از خشونت در نوجوان-مسامحه و سازگاری1- اغماض و گذشت و نادیده گرفتن رفتارهای او همراه با آرامش، در اغلب مواقع- استمرار و پیشروی خشم2- راهنمایی و مشاوره با دانش آموزان در خصوص عواقب پرخاشگری و آثار اجتماعی آن3- ایجاد زمینه های مؤثر در خانه و مدرسه برای مشغولیت بیشتر نوجوان و تخلیه ی انرژی های جسمی و روانی4- خودداری مدرسه از به کاربردن روش های انضباطی غلط و ایجاد فضای صمیمی بین معلمان و دانش آموزان
اسلاید 23: خشونت و رسانه- ساعاتی را که کودک فیلم های خشن می بیند محدود و به مرور حذف کنید.- فیلم ها، تصاویر و روزنامه ی کودک را با دقت انتخاب کنید.- همراه کودک، برنامه های تلویزیون را ببینید و صحنه های آن را تفسیر کنید.- همدلی را افزایش دهید، آگاهی کودک را نسبت به رنجی که بر اثر پرخاشگری او در افراد یا حیوانات به وجود می آید، افزایش دهید.- الگوها و فیلم های با موضوعات عاطفی در اختیار او قرار دهید.- فرصت تخلیه ی هیجانات را به کودک بدهید.- اگر قرار است کودک به خاطر رفتارش تنبیه شود، به طریقی باشد که منجر به حمله ی انتقامی و تلافی جویانه نشود.
اسلاید 24: مداخلات جدی تر- کودکانی که دچار بدخلقی شدید یا متناوب باشند.- کودکانی که پرخاشگری شان منجر به آسیب فیزیکی دیگران می شود.- کودکانی که رفتارهای خشونت آمیز آنها در داخل یا خارج خانه، مرتباً تکرار می شود.- زورگویی و بی رحمی مداوم نسبت به خواهر و برادر یا همسالان
اسلاید 25: شکایت از پرخاشگریارزیابی وضعیت هوشیاری نوجوان در صورت کاهش هوشیاری:بررسی از نظر ضربه به سر، مصرف مواد و داروارزیابی شدت پرخاشگریپرخاشگری کلامی- کوتاه و گذراپرخاشگری فیزیکی بصورت کتک زدن خفیفپرخاشگری فیزیکی گاهگاهی با پرت کردن اشیاءپرخاشگری بدون تخریب وسایل و آسیب دیگرانپرخاشگری کلامی شدید و مکرر همراه با توهین و ناسزاپرخاشگری فیزیک بصورت کتک کاری شدیدپرخاشگری فیزیکی با پرت کردن اشیاء و تخریب شدید وسایل
اسلاید 26: بلهنوجوان افکار خودکشی داردقصد آسیب به دیگران دارداحتمال تکرار پرخاشگری وجود داردافزایش مراقبت های محیطیارجاع به مراکز تخصصی و اورژانسهشدار به خانوادهاحتمال اختلالات روانپزشکی بررسی شود :اختلال دو قطبی- افسردگی اساسیاختلال اضطرابی- اختلال ODDاختلال سلوکدرمان اختلال روانیبلهدر صورت لزوم از داروهای آرام بخش استفاده شود.خیرهمچنان احتمال اختلال روانپزشکی وجود داردپرخاشگری بدون وجود اختلالات روانپزشکیارزیابی وضعیت های ارتباطی و بین فردیاجتماعی و تربیتی و آموزش روش های رفتاری کنترل و مهارخشمارجاعبلهخیرخیر
اسلاید 27:
اسلاید 28: Drugs:داروها روش درمان قطعی برای پرخاشگری نیستند مگر این که با ناهنجاری دیگری همراه باشد(مثل ADHD، MDD، Seizure، ...)- آنتی سایکوتیک ها- ضد تشنج ها و تثبیت کننده های خلق- بنزودیازپین ها- آلفا- آگونیست های مرکزی مانند کلونیدین
اسلاید 29: Disruptive behavior Disorder1- oppositional defiant disorder2- Conduct disorder
اسلاید 30: Oppositional defiant disorder(ODD)- از کوره دررفتن های کودک، امتناع فعالانه از رعایت مقررات و رفتارهای ایذاییدر مقایسه با سایر کودکان همسن فراتر از انتظارات.- الگوی پایداری از رفتارهای منفی گرایانه، خصومت آمیز و گستاخانه بدون وجود نقض جدی هنجارهای اجتماعی یا حقوق دیگران.
اسلاید 31: ملاک های تشخیصی DSM-IV-TRالف- الگوی رفتار منفی کارانه، خصومت آمیز و گستاخانه که حداقل 6 ماه طول کشیده و در خلال آن چهار مورد یا بیشتر از موارد زیر وجود داشته باشد:1) غالباً از کوره در می رود.2) غالباً با بزرگسالان به مشاجره می پردازد.3) غالباً فعالانه از درخواست های بزرگسالان یا مقررات سرپیچی کرده و یا حاضر به همکاری نیست.4) غالباً تعمداً باعث ناراحتی دیگران می شود.5) اغلب به خاطر اشتباهات یا سوءرفتارهای خود دیگران را سرزنش می کند.6) غالباً زودرنج است و از دست دیگران زود عصبانی می شود.7) غالباً کینه توز یا انتقام جو است.ب) آشفتگی رفتاری موجب اختلال چشمگیری در عملکرد اجتماعی، تحصیلی یا شغلی می شود.پ) رفتارهه منحصراً در جریان یک اختلال خلقی یا روانپریشی روی نمی دهد.ت) ملاک های اختلال سلوک وجود ندارد و اگر سن فرد بالای 18 سال باشد، ملاک های اختلال شخصیت ضداجتماعی موجود نیست.
اسلاید 32: Epidemiology:- 2 تا 16 درصد- نوعاً تا 8 سالگی شروع می شود اما از 3 سالگی همچنین گزارش شده است.- قبل از سن بلوغ در پسران شایعتر است و پس از بلوغ نسبت جنسی برابر می شود.
اسلاید 33: Pathology:- رفتار مقابله جویانه ی طبیعی: 18 تا 24 ماهگیTribble two- حالت غیرطبیعی:- این مرحله ی رشدی به شکلی نابهنجار تداوم یابد.- صاحبان قدرت یعنی والدین واکنش افراطی نشان دهند.- بیشتر از آنچه در کودکان با سن عقلی مشابه دیده می شود، ظاهر گردد.
اسلاید 34: عوامل مستعد کننده ی دیگر:- ضربات محیطی و خانوادگی- بیماری یا ناتوانی مزمن مثل عقب ماندگی ذهنی به عنوان دفاعی در مقابل درماندگی، اضطراب و فقدان عزت نفس- توجه زیاد والدین(مثلاً بحث های طولانی در مورد این رفتار)- تعارضات حل نشده ی دوره ی مقعدی(نظریه ی فرویدی)- تقویت رفتار آموخته شده ی قبلی که کودک از طریق آن صاحبان قدرت را کنترل می کند.
اسلاید 35: Diagnosis:- رفتارهای از کوره در رفتن- فعالانه نافرمانی کردن- تعمداً باعث ناراحتی دیگران شدن- دیگران را برای اشتباه خود، سرزنش کردننکته 1: این اختلال بدون استثناء در خانه بروز می کند.موارد سرایت کننده به خارج از خانه ! زنگ خطرنکته2: معمولاً علایم این اختلال در تعامل با بزرگسالان یا افراد همسالی ظاهر می شود، که کودک به خوبی با آنها آشناست.
اسلاید 36: Differential Diagnosis:- رفتار منفی کاری طبیعی - در سیر رشد - موقتی در واکنش به استرس(اختلال انطباقی)- به عنوان علامت و تظاهری از سایر اختلالات روانی مثل اختلال سلوک، اسکیزوفرنی و اختلال خلقی- اختلالات شناختی و کم توانی ذهنی- بیش فعالی
اسلاید 37: Course and Prognosis:- تداوم علایم: خطر اختلال سلوک- سوء مصرف مواد- در مواردی که تداوم علایم وجود دارد:پیش آگهی خوب نیست.- یک چهارم مواردی که تشخیص ODD می گیرند، ممکن است در چند سال بعد مشمول این تشخیص نباشند.- عملکرد خوب خانواده و عدم بروز آسیب روانی جدی کودک پروگنوز خوب دارد.
اسلاید 38: treatment:- آموزش مستقیم والدین در زمینه ی فرزند پروری- تأکید بر تقویت انتخابی رفتاری مناسب و نادیده گرفتن و عدم تقویت رفتار نامطلوب.- حذف روش های تربیتی تنبیهی و خشن- حذف تعارض والد-کودک- درمانهای علامتی برای پرخاشگری- ثبت وقایع روزانه، بازی درمانی، جمله سازی و بازیهای جالب و گوش دادن فعال به کودک
اسلاید 39: خسته نباشید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.