کسب و کاربرنامه‌ریزی

پست مدرنیسم در برنامه درسی

پست مدرنیسم در برنامه درسی درس مبانی روانشناختی واجتماعی در برنامه درسی

حامد

21 صفحه
420 بازدید
24 تیر 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
مبانى ام واجتماعى هه در برنامه درسی 7 پست مدرنیسم در برنامه درسی

صفحه 3:
پست مدرن, عصیان اندیشه متفکرانی است که می پندارند مکتب ها و دستگاه های فلسفی مدرن و کلاسیک پاسخگوی انسان امروزی نیست. ايده جهانى بست مدرن منعكس كننده تغييرات اساسى در نگرش ها سبك ها و رشته های علمی است که بعد از جنگ جهانی دوم در فرهنگ غرب پدیدر گشه است . پست مدرنیسم با نفى ذكرش به جهان به مثابه كليتى به هم ييوسته. منسجم و فراكير, نفى انتظار هركونه راه حل هاى نهايى و ياسخ هاى قطعى و بالاخره به عنوان روحيه كثرت كرايى و بلوراليسم و ناباورى به مدرنیسم و با زير سؤال بردن مشروعيت دانش. مرجعيت عقل. 3 محوريت انسان در جهان و طبيعت و حاكميت انديشه هاى مسلط. تحولى در افكار جهانيان يديد آورده است.

صفحه 4:
نخستین متفکرانی که در قرن نوزدهم مفاهیم مدرنیستی را نقد کردند: از هی دای تابر ‎eo‏ مدرنیسم را فواهم کرد ‎

صفحه 5:
اما اوج شكوفايى يست مدرن در دهه هفتاد ميلادى بود كه فيلسوفان فرانسوى نظير: ليوتار. فوكو و دريدا. مدرنیسم را مورد انتقاد قرار دادئد. هرچند که پست مدرنیسم بیشتر در فرانسه و آن هم در ارتباط با هنر آغاز گردید. ولی به سرعت به خارج از اروپا و نيز علاوه بر هئر. به ساير رشته ها و علوم نیز گسترش یافت و اکنون پست مدرنیسم در آمریکا کاربردعملی و حرفه ای يافته و در نظام آموزشی. مدیریت. برنامه ريزى. سازماندهی, محیط زیست و صنایع, سیاست گذاری های هنری- فرهنگی و جنبش هاى زئان نقش مؤثرى دار - در ایران» اندیشه پست مدرنیسم هنوز جنبه کاربردی نيافته, ولی بتدریج مضامین . آن در افکار و اندیشه های متفکران بروز یافته است >09

صفحه 6:
امروزه نگرش پست مدرنيسم تمام زندكى بشر را تحت تأثير قرار داده استة این نگرش یک جریان فلسنی, یک نیروی فرهنگی و یک چارچوب ذهنی است. که گزینش گرایی, ابهام. عدم قطعیت. پیچیدگی, چندفرهنگ گرایی و اشکال متعدد درک و فهم از جهان و و با جع الآ اين ديدكاه. همچنان که در قلمرو مختلفی چون: فلسفه. سیاست. هنر. فرهنگ و علوم اجتماعی به مسایل و مباحث تازه ای پرداخته. در عرصه تعلیم و تربیت نیز پرسش ها و نگرش های جدیدی را به میان آورده است

صفحه 7:
ویژگی های پست مدرنیسم الم سح پست مدرنیسم اندیشه‌ای مبتنی بر انگره‌های متضاد است. اندیشه پست مدرن. تمایل ارزش‌ها و ضد ارزشها را از میان می‌برد؛ بدین معنی که هیچ هنجار ارزشمند و معتبری و هیچ واقعیت خارجی معتبر وجود ندارد که بتوند به هدایت رفتارها و اعمال ما کمک کند. فرض اصلی پست مدرنیسم. عدم اعتقاد به كليت يا فراروايت هاست.

صفحه 8:
ویژگی های پست مدرنیسم سح بدين معنى. تصويرى كه ما از حقيقت داريم. محصول داستان هایی است كه ما مى كوييم. بنابراين. جون داستانهايى كه ما خلق مىكنيم. متفاوت است. يس جهان نيز متعدد است؛ و جون داستان هاى ما مفاوت است, .بس ممكن است اين داستانها همديكر را ثفى و رد كنند. بر این اساس. حقایقی که درباره جهان وجود دارد. کشف شده است. | 3.0 2 سح + به عقیده پست مدرنیسم بنياد. نگرش و ذهنیت انسان را می بایست بر پایهزبان گزارش کرد. یعنی انسانها از طریق اقص و واقعیات نیز غیر مشترک خواهد بود. جهان, ساخته زبان انديشه مى كنند و از طريق زبان دارای ذهنیت می شوند. از نظر پست مدرن ها معناتنها وابسته به کلمات تیست. لفات به خودی خود معنا را بهدنبالندارندبلکه معنا به نحوه ارتباطی است که ما بین لقات و کلمات برقرار يكيم

صفحه 9:
ویژگی های پست مدرنیسم کثرتا ابی و مخالفت با هرگونه وحدت‌گرایی در وقع. از بين رفتن کلیت گرایی راه گشای نگرش به دیگران و مهم دانستن دیگر فرهنگ ها پست مدرنیسم با گونهگونی فرهنگی گره خورده است. wae ‏چوهره اصلی انديشه تنوع فرهنگی, پذیرفتن هویت و فرهنگ دیگر است. اگرچه خرده فرهنگ به شمار آید.‎ ‏بدین سان, فرهنگ خرد و ویژه؛اهیت بسیار مى يابد و کثرت گرایی بر جامعه چیرهمی‌شود‎ از اين رو, پست مدرنیست‌ها با تأکید بر تنوع.تکثر انشعاب؛ توجه به دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و گروه های مختلف انسانی و فرهنگی و تکثر موجود در جوامع. دفاع از مظلومان و ستمديدكان. زنان. نزاد هلى اقليت و... را شعار خود قرار داده. با هر كونه ‎gl EIS pa‏ اقتدار كرايى و مرجعيت باورى مخالفت مى ورزند.

صفحه 10:
ec V ۱ - در روانشناسی منکر فاعل عاقل و منطقى ۲ - نفی دولت به عنوان سمبل هویت ملی ۳ - نفی ساختارهای حزب و اعمال سیاسی آنها؛ به عنوان کانالهای یگانگی و تصورات جمعی ۴ - ترفیع و ترویج نسبی بودن اخلاقیات ۵ - مخالفت با قدرت یا بی اساسی دولت متمرکز ۶ - مخالفت با رشد اقتصادی به بهای ویرانی محیط زیست ۷ - مخالفت با حل شدن خرده فرهنگها در فرهنگی مسلط

صفحه 11:
ب ۳ ۸ - مخالفت با نژاد پرستی - مخالفت با نظارت بوروکراتیک بر تولید ۰ - زیر سوال بردن همه برداشتهای اساسی مورد قبول اجتماع ۱۱ -شک به عقل انسان و رد عقلگرایی و طفیان همه جانبه علیه روشنگری ۳ - مخالف برنامه ریزی و متمرکز با تکیه بر متخصصان ۳ - به رسمیت شناختن نسبیت گرایی ‎١1‏ - اعتقاد به بايان يافتن مبارزه طبقه كاركر و مستحیل شدن آن در دل نظام سرمایهداری ۵ - اعلام ورود به يك دوره جديد فراتاريخى

صفحه 12:
اهمیت دادن به تفاوت ها منعطفه بودن زمان يادكيرى مکان یادگیری برداشتن محدودیت ها باید اذعان نمود که معلمان باید در مواجهه با مباحث پست مدرنیستی با احتیاط رفتار نمایند. برخى ادعا كردند كه موقعيت يست مدرنيسم بسيار فرد كرا بوده. بيش از حد بر خط مشى هاى شخصيت, مصرف گرایی, چندگانگی و انتخاب. تأكيد و بازتوليد قدرته و ساختارهاى حاكم بر جامعه را رد مى کند. قدر مسلم ايده هاى مطرح در نظريه يست مدرنيسمى مى توائد القا كتنده نكرش تغبير كامل بيش فرض هاى مسلم در برنامه درسى تلقى شود. > دوابزر اساسی پست عدرن برای ۲ نظریه پردازی خود انعکاسی

صفحه 13:
بر اساس نظر پست مدرنیسم. از طریق شالوده شکنی برهان و معکوس کردن پیش فرض های بنيادین آن, می‌توان فضا را برای پیش فرض هایی که قبلاً مورد توجهی قرار نگرفتهان.باز کرد. شالودهشکنی مدعی است که هر نظامفکری مبتی بر یک سسلهتضادهاست. بنبراین؛ هر بيانى در بردارنده بيانهاى متعدد و متضادى است. بس متون نه يك جيز خاص» بلكه جيزهاى مختلفى pee ‏گفتمان (گفتمان عموهی) به عنوان روشی برای مطرح شدن پیش فرض های جدید اصرار دارد. چرا که در گفتمان یک‎ ‏گروه موضوع های بحت انگیزپیچیده‌ای را از منظرهای گوناگون می‌شکافند.‎ افراد نسبت به پیش فرض های خود مردد می‌شوند. اما پیش فرض های خود را آزادانه انتخاب می‌کنند. 4 در كفتمان اقراد مشاهده كران انديشه خود مى شوند؛ بنابراين. يك ايده براى خلق نوآورى و ايجاد تغيير و تحول. استفاده از گفتمان است. _گفتمان فرصت های بیشتری را برای برنامه درسی و در نتب مجدد فراهم می‌آورد. ” _گفتمان از آن جهت مورد تأکید پست مدرنیست هاست که وسیله ای برای تقویت و گسترش تعامل-های اجتماعی است.

صفحه 14:
نظریه پردازی خود انعکاسی: حاى خود(بارادايوهاى ذهنى) را نقد وار ** برنامه درسى بيش فرض ها و ارزش هاى زير بنابى خود را زير سؤال برده. آموختن را ياد مى كيرد. بر ين اساس. همه دائش ماء دائش از خود یا خود. انشى است كه براى شناخت يديدههاى بيرامون خود. آن را باز توليد مى: همه أينها مستلزم اين امر است كه فرد با توجه به وجود ديدكاه هاى متناقض و يارادوكس كونه با داشتن تفكر خود نكرائه وبه کارگیری شیوههای خاص براى درك و كشف جهان يبرامون (به جاى ييروى محض از یک پاردام ذهنیواحد) به موجودی فرصت طلب (به معناى مثبت) و خواهان تغيير و تحول مداوم تبديل شود. | اين هدف, به خصوص نزد فوكو بيشتر به جشم مى خورد. أو ابراز وجود را از طریق خودانعكاسى امكان يذير مى داند و معتقد | است كه خودانعكاسى از طريق نقد فرهنگ و نقد خود بایدبهعنوان یک هدف مهم تربیتی مورد توجه قرار بگیرد. از نظر فوكو ذات يايدار وابدى براى بشر وجود ندارد. ما انسان ها آزاديم که داد خود را از نو دریافت کنیم و بقهمیم

صفحه 15:
به نظر می رسد پست مدرنیست ها به نوعی طرفدار برنامه درسی بین رشته ای هستند. شود از جمله صاحب نظران پست مدرن مرزيندى هاى فرهتكى مانند: تقسيم حوزه هاى تحقيقى به روانشناسى: جامعه شناسى: مردم شناسی علوم سیاسی. ‎Sse oe Grn sg a lee eee oes a airy‏ ۲ > ‏یک‎ — Sea

صفحه 16:
پست مدرنیسم و توجه به برابری اگر نقش یک مدرسه به عنوان پروژه ای مدرن کمک به تمام دانش آموزان برای رسیدن به استعدادهای بالقوه فردی آنهاست؛ تاکنون مدارس در ایفای چنین نقشی به طور آشکارا شکست خورده اند. در نگاه پست مدرنیسمی, حقيقت این است که آموزش و به موجب آن برنامه های درسی مدارس, به طور کلی فرآیندی بازتولیدی هستند که در بازتولید روند اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جامعه فعالیت می کنند . از نظر آنان. هيج مكان يا جايكاه خنثى و بى طرفى و هيج متن فوق العاده اى در برنامه درسى وجود ندارد. آنچه واضح و بدیهی به نظر می رسد. به وسیله زبان و دیگر نظام های نشانه ها ایجاد شده و به آنها وابسته است. ” بنابراین, دست اندرکاران تعلیم و تربیت باید فضاهای جدیدی را برای دانش آموزان ایجاد نمایند که موثرتر و درگیر كننده تر باشندا اما بايد توجه شود که برای دستيابى به اين فضاهاى جديد به چیزی فراتر از بنامه ریزی درسی رسمی فعلی و پروژه های اصلاحی با روندهایی تزه نیز است.. اگر قرار باشد برنامه درسی مدارس برای هر گروه از دانش آموزان یک تجربه آژادی بخش باشد. این امر مستلزم دخالت افراد بیشتری مثل: والدین. کارمندن, معلمان و دانش آموزان است که در برنامه های اخیر ارتباط مستقیمی با برنامه درسی مدرسه نداشته اند

صفحه 17:
این نگرش, در واقع مبین این نکته است که برنامه های درسی رسمی که توسط متخصصان (استادان دانشگاه ها) تهیه می شوند. تغییر یابد و با دخیل نمودن افراد بیشتری از اجتماع (آن هم از طریق گفتمان) به همراه متخصصان | برای غنی نمودن یادگیری افرد قدام شود. پروژه هلی اصلاح برنلمه هاى درسى بايد با دخيل نمودن :» تلاش نمایند فضاهای جدیدی برای یادگیری فراگیران | افرادییشتری فرآیند برنامه ریزی را وسعت بخ ate | 8 1 | i | | | | | | | | | | 1 — / تحولی باشد که موجب شود معلمان و دانش آموزان در | ان پست مدرنیست ها معتقدند که برنامه درسی باید از | 2 | از نظر اينان. برنامه درسى بايد به دنبال نوعی ت \ 0 | یک سفر اکتشلفی به بررسی مسایل بپردازند .۰ انحصاری و متمر کز خارج شود تا بتوان صداهای مختلف و غالبا فراموش شده را هم شنید. بنابراین؛ از نظر این عده برنامه درسی باید منعطف سازگار و مشارکتی باشد. ب ۳

صفحه 18:
تکنولوژی جهانی و یادگیری آزادانه زشى ديدكاهى ذوكانه دارند. برخى از متفكران بست مدرن. از جمله: ابل پست مدونیت ها در موردفناوری های [ ال دانش از پیش انتخاب شده در آذهان فراگیران می دانند و معتقدند که فناوری های آموزشی را نکرده است. ارتباط هاى قراوان و جند منظوره را در اختبار يادكيرنده قرار مى دهد كه تداوم آن به شكل كيرى اجتماع هاى كوجى ,تمد دو ريده يثري ام رساي یکی از انگیزه های اصلی تلقیق فناوری اطلاعات در آموزش این است که یادکبری مستقل را در دانش آمو تمایند تا زاين طریق آنها دانش خود را ساخته. خود را در اعمال شناختی درگیرنمایند؛چیزی که انجام آن در یک کلاس درس به شیوه سنتی میسر نیست.

صفحه 19:
برنامه درسی پست مدرن بر مباحثی تأکید دارد که موجب. ”3 اين نوع برنامه درسی به بافت و شرایط کلی حياته انسان متکی است. ” محتوای برنامه درسی باید به گونه ای باشد که افراد را در فرآیند «شدن, قرار 5 برنامه درسى بايد به دنبال نوعى تربيت تحولی باشد. كه باعث شود معلمان و دانش آموزان در يك سفر اكتشافى و اميدوارى به كشفه به بررسى مسايل ببردازفد

صفحه 20:
خطوط کلی برنامه درسی را از دیدگاه پست مدرنیسم فش ست مدریست هاء ریت ‎edaae‏ ید ‎usd‏ مت سر ۳ ‎Basco‏ رس + پستمدریست اين نش رکه 0 ‎eee‏ ‎OTe‏ ۳ با ت مدرئيست ها بر لین طیده لد که ره ود رای تن سای ag ‏مریان ندوین کندگان‎ Sst عرسي و تسدکی ای کوش وی 0 ah; ۳ ۳ مدرئيسه هنر وزييليى شناسيبب انام ‎١‏ “طرفداران بست مرتیسم می وید ‎PROS SOS ETS‏ بت میت رای دی رمع حوره ها قراس ۳ اارظاق أطلافان اوش وبرورضرة له ملطه ود درد مايه مطوم دوبع عد فاورق جديد آزادي ب لست ون چه هد در دمت حال ارت من برهك

صفحه 21:
”3 شناخت و بررسی پارادایم های پست مدرن این فرصت را برای متخصصان تعلیم و ترییت و برنامه درسی فراهم می کند تا به پینش های جدیدی دست یابند که در سایه انهابتوان تراژدی های تاریخ معاصر که در دوران مدرنیته اصلاح نشده اند مشخص گردند . ۲ مواردی چون قتل عام های وحشیانه. بردگی . تخریب محیط زیست , نؤاديرستى . تخريب اتمى . سلاح های کشتار جمعی , شکنجه , تفتیش عقاید مذهبی و سیاسی . نابرابری های اقتصادی ازان جمله اند که در دوران مدرن لاینحل باقی مانده اند. و بينش و نكرش بست مدرن در حوزه مطالعه برنامه درسی و فعالیت های کلاس درس می تواند موجب ایجاد تغيبرات مثبت و موثری جمله تمرکز زدایی و ایجاد تغییرات و توجه به نظرات و نیاز های افراد و جامعه گردد. ef

20,000 تومان