پوکایوکه درس نگهداری تعمیرات دوره کارشناسی

فاطمه دهقانی

18 صفحه
512 بازدید
12 آذر 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
لاپوکا یوکه در فارسی به معنای پوکا( خطاهای غیر عمدی) و یوکه (پرهیز) است. لا پوکایوکه معادل0۳00۴09 ۱5۵16 میباشد, به معنای واضح تر یعنی از کارهایی که ناخواسته باعث نقصان در کار مي‌شود جلوگیری کنیم. لاپوکایوکه سیستمی است که از هدر رفتن انرژی, زمان و منابع قبل از بروز خطا در آینده تلو گیرق میکتد: ‎Yoke‏ ‏3

صفحه 3:
" پوکایوکه توسط یک مهندس تولید ژاپنی به نام شی جی یو شینگو ابداع شد. ۷ او کسی است که باعث ایجاد تحولات عظیمی در بسط مفهوم کنترل کیفیت در ژاپن شد. "وی ابتدا این سیستم را 0۲00۴9 ۴00۱ یا اشتباهات احمقانه نام گذاشت که چون برای کارگران خوشایند نبود, نام آن را به پوکایوکه که در انگلیسی به ‎Mistake proofing‏ ترجمه شده تغییر داد.

صفحه 4:
پوکایوکه, سیستمی است که به جای اینکه از دانط 2 و جامعه راه پیدا نماید. از دل صنعت و توسط یک مه به جامعه ی علمی معرفی شده است. اين روش بر اساس جلوگیری از روش‌های ناخواسته که باعث نقصان در کار و کاهش تولید و افزایش هزینه‌های سربار تولید می‌شود, استوار است. در روش پوکایوکه برای پیشرفت و رقابت در سطح جهانی, به خواست مشتری توجهی خاص شده است و بر اساس این روش, نباید حنی یک محصول, نقص يا عیبی داشته باشد که منجر به ناامیدی مشتری و دور شتون از تخصولات: نهر کت گردد. پوکایوکه زیر مجموعه ای از نت بهره ور فراگیر (۲۳۱) است.

صفحه 5:
1. آیا می‌توان از کارگران انتظار داشت که اشتباه نداشة ۳7 2. آيا انسان‌ها هميشه دارای روحیه و شرایط مساعد ۱ مسلما پاسخ به اين سوالات, خیر می‌باشد. | در این روش بیان میکند که باید کاری کنیم که کارگران حد ناخواسته, نتوانند حرکتی را که باعث نقصان در کار می‌شود انبم دهند؛ به عبارتی برای کار با دستگاه, طوری برنامه ریزی شده یا عمل شده باشد که امکان خطا به صفر میل کند.

صفحه 6:
برای گسترش این سیستم, تمامی کسانی که در یک سیستم و برای تولید یک محصول کار میکنند, باید با هم همکاری داشته باشند. وقتی بخواهیم یک محصول بدون عیب یا با کمترین درصد عیب به دست مشتری برسد و رضایت مشن ي ۱ باید کل سیستم, از عوامل طراحی گرفته تا انتقال و عرضه و خدمات 1 پس از فروش محصول, دارای عملکردی بی نقص و قابل قبول ‎sh‏

صفحه 7:
5 ‎Ls‏ شی جلو ی فرامو ‎lbs‏ ‏ی از گر 6 فير ات 9 ۳ دق خطا , مل 7 رت ;

صفحه 8:
ترمزهای هوشمند هنگام خواب آلودگی راننده خودرو و نزدیک شدن خودرو به خودروی جلویی. يا بسته شدن درهای پارکینگ‌ها و یا حتی چراغ‌های ساختمان که بطور خودکار روز و شب روشن میشوند. و خیلی موارد دیگر که کاملا تاثیر آن‌ها در کاهش هزینه و اتلاف انرژی مشخص است.

صفحه 9:
همانطور که از اسم اين روش مش برای جلوگیری از خطا, تمامی قطعاد اند بظوز کامل پارزشی:شوند. مانند استفاده از روش‌های التراسونبٌ عیب یابی بدنه خودرو و هواپیما و یا استفاده از اشعه ایکس در ‎neg ous BW‏

صفحه 10:
این روش, استفاده از شرایطی است که امکان خطا را بطور عملی به صفر نزدیک می‌کند. مانند استفاده از پریزهایی که دارای سه سوراخ هستند تا از خطای قرارگیری سیم تلفن در پریز برق بجای تلفن جلوگیری کند يا استفاده از پرسش‌های گوناگون هنگام ارسال یک دستور عملی برای یک سیستم, مانند " آیا شما مطمین هستین؟ *

صفحه 11:
صدای خاص, چراغ‌های روشن و خاموش و یا با رنگ خاص, استفاده از پیغام‌های هشدار دهنده و ... ,همه و همه سعی در جلوگیری از خطا و هشدار دادن به اپراتور مربوطه دارند. برای مثال, وقتی سرعت ماشین از حدی بالاتر رود. ماشین اخطار می‌دهد, با هنكام كاهش باطری موبایل, دستگاه با پیفام هشدار و بوق اخطار می‌دهد. در کارخانه ها, استفاده از دماسنج و فشار سنج‌های هوشمند در دستگاه‌هاء کوره‌ها و مخازن استفاده می‌شوند که اهمیت حضور و هشداردادن آن‌ها بر کسی پوشیده نیست و ...

صفحه 12:
(a (b (c (d (e (f (g (h (i ‏زا‎ خطاهاى غير عمد خطاى ناشى از فقدان استاندارد و دستورالعمل خطاهای غیرمنتظره (مثلا قطع شدن برق یا بسته شدن مسیر انتقال کالا به هردلیل) خطای شناسایی (پس از بررسی, اعداد را به علت خستگی اشتباه. مشاهده و ثبت می‌نمایند) خطای ‎ae‏ ازاستنباط اشتباه (بررسی عجولانه و بی‌دقت بررسی یکنواخت رنگ شدن بدنه خودره بی توجهی یا فراموشکاری (فرد اپراتور فراموش می‌کند که آیا کاری را انجام داده با نه) خطای ناشی از نداشتن تجربه کافی خطای ناشی از بی‌توجهی به قوانین خطای ناشی از کندی (شک داشتن در انجام یک عمل یا تاخیر در زمان انجام کارا خطای عمدی (ناشی از خصومت‌های شخصی, حسادت و بددلی)

صفحه 13:
بهترین راه, همواره بدست آوردن منشا عیوب و تصحیح آن می‌باشد. اما منشا عيوب * خطاهای فرایندی * اشتباه حین عملیات نمونه بردارو * فرایند بر روی آزمایشات مشابه * از قلم افتادن آزمایش * خطاهای تنظیم * آماده‌سازی نادرست ابزارها رو ه22

صفحه 14:
۲ یی طاهایی که مطرح شد 3 يا امکان اتفاق افتادن ‎bul‏ 9 00 يا درحال وقوع هستند و اتفاظ سیستم پوکایوکه برای هردو نوع. روش 3 دارد كه به نوع اول پیشگیری و به نوع دوم, تشخیص و کشف می گویند. که در حالت اول سعی در آگاهی دادن و جلوگیری از اتفاق دارد و در نوع دوم, دادن هشدار و اخطار و خنثی سازی رخداد می‌باشد.

صفحه 15:
لا وجود خطا و نقص در فرآیند تولید و کالا موجب نقصان در عملکرد محصول می‌شود و نارضایتی مشتری به همراه ضررهای مالی و حتی جانی در فرآیند تولید, باعث ایجاد ضرر به عملکرد شرکت., کارخانه و .. خواهد شد. لا از حدود دهه‌ی ۵۰ تا ۸۰ میلادی, سعی در کاهش عیوب و خطا در کار, باعث افزايش میزان رضایت‌مندی و بازده کار تا ‎۹٩‏ درصد شد. ‎۹٩‏ درصد مقدار بسیار خوبی است و نشان‌دهنده‌ی میزان پیشرفت بالای عملکرد و مثبت بودن رویکرد شرکت‌ها بود. لا اما وقتی این ‎۹٩‏ درصد یعنی فقط ۱درصد خطا را در صنایع حساسی مانند هواپیماسازی و هواپیمایی در نظر بگیریم يا ۱ درصد خطا در مثلا ترمز خودروها, یا ... , به میزان بالای آسیب دیدگان و ضررهای جبران ناپذیر ناشی از آن پی میبریم. پس از آن بود که به دنبال رفع حتی همان ۱ درصد خطا

صفحه 16:
** يس از بررسی, به سيستم جدیدی به نام خطای صفر 06۲66 26۲0), رسیدند. * در لغت 06۲66۲ 26۲0 را حرکت به تولید بدون نقص می‌نامند. * یکی از روش‌های مورد استفاده برای رسیدن به خطای صفر در سیستم,

صفحه 17:
۶پوکایوکه دارای قوانین و تکنیکهای ساده ای است که می تواند صرفه جویی های کلانی را برای سازمان داشته باشد. * يوكايوكه با حذف کارهای تکراری و فعالیتهایی که وابسته به حافظه و احتیاط هستند. وقت و فکر کارگران را آزاد می کند تا ایشان بتوانند وقت خود را به انجام فعالیتهای ارزش آفرین اختصاص دهند.

صفحه 18:

39,000 تومان