کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

پیاده سازی موفق سیستم های مدیریت دانش

صفحه 1:
Le ۳ ۱

صفحه 2:
فهرست مطالب > مقدمه 2 مفاهیم پایه (داده. اطلاعات. دانش) < مدیریت دانش و سیستم های مدیریت دانش 7 مزلیای پیاده سازی مدیریت دانش ۶ دلایل شکست پروژه های مدیریت دانش 7 عوامل موفقیت پروژه های مدیریت دانش ۶ دلایل بکارگیری مدیریت دانش در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تا < متدولوژی لنجام پژوهش

صفحه 3:
ات سریع و دأنمی در زمینه فناوری اطلاعات و اینتینت سازمان ها را مجبور ساخته تا از روش های سنتی تجارت فاصله گرفته و در جهت بکارگیری روش های نوین گام بردایند تا در محیط رقابقی جدید جایگاه خود را حفظ نغایند.باتوجهبه افزلیش اهمیت دانش ر ی تجری موز ‎hye‏ كه بتواننسية يتين الحو كنجينه انش خود امد یت و ~ ن سرمایه های نسازقالی-کودیده الست که در شور که بسيارى از بت وه فا بدالئیل مختلف یا با شکست مواچه ویا متوفق شده لد که لین امر خود دلیلی بر قترورت انجام مطالعات در زمینه شناسایی عوامل و فاکتورهای موثر بر موفقیت و شکست پرو کردههن است: 3

صفحه 4:

صفحه 5:
۶ داده بارنی می گوید داده ها همان اعداد خام. اشکال فاقد زمینه و تفسیره نمودارها و یا سمبل هایی از واقعیت های عینی و مجرد و نظایر اینها هستند که به خودی خود تولید معنی زمانی ایجاد می شود که انسان به داده ها معنی: مفهوم ار خاصی می نه أى؛ مرتبط و قابل اجرا است و عناصر تجربه ای و انعکاسی قوی در خود دارد خرد وقتی که دللش برای بهبود تصمیمات. فرآ: دانش, اطلاعاتی است که معتی داره ز

صفحه 6:
—— نحوه ارتباط دادم اطلاعات و دانش با یکدیگ وه از و دانش با یکدیگر با حوزه خاص إداؤش شده مرتبط با حوزه خاص و قابلیت عملی

صفحه 7:
کح مدیربت دانش ۲ مدیریت دانش مجموعه ای از فرایندها است شامل شناسایی» کسب. تولید. سازمان دهی و به اشتراک گذاری دانش اشکار و ضمتی یک سازمان که اين فرآیندها به منظور پاسخگویی به نیازهای سازمان انجام می شوند. مدیریت دانش, یمنی اراد ذانشن مناسب درا زمان و مکان مناسب وبا هزيتة مناسب يه شیوه ای مناشب يه اقرف مناسب (16مم10158]) 32 سيستم هاى مديريت دانش 7" كوثاداس .مى كويد اين سيستمهاى اطلاعاتى مبتنى بر فناوری اطلاعات هستند و به منظور پشتیبانی و ارتقای « بازيلبى. انتقال و بکارگیری دانش, ایجاد می شوند. لبتهراگلس .بیان می کند که سیستم های مدیریت دانش فناوری هایی هستند که مدیریت دانش و یه طور خاص ایجادمستندسازی و انتقال داش را در سازمانها پشتیبانی می

صفحه 8:
تعاریف ارائه شده برای مدیریت دانش ‘Wiig (2004) ‏مور‎ and ‘Armacost 2002) ‘ee (1907) Davenport (1998) ‘Alavi and. Leldaer (G00) Nonaka and ‏مه‎ (1991) ‏مهم‎ (1990) ‘Macintosh (1996) Snowden (1998) )2003( ومد Demarest (1997), ‎and Young‏ تمصع )1998( ‎ ‎ ‏اتمركز بر شناسابى. سازماندهى. هدايت. تسيهيل و بالايش فعاليت هلى مرتيط با دائش و فعاليت هلى موردنيا براى رسيدن به اهداف كسب و كلر ‏فرأيتد خلق. استخراج, انقال و خيره دانش و اطلاعات صحيح بمنظور يهينه سازى سياستكقارى ها و ال نیع ‏مديريت دانش سازمان از طريق فرابندهاى سيستماتيك بمنظور اكتساب. سازماندهى. نكهدارى. اشتراك و تجديد دانش أشكار و تهان كارمتدان در جهت أفرايش بازدهى وارزش سازمان يك مجموعه از فعاليت هل تبديل دانش بمنظور خلق دائش ‏عديريت دافن را وسمى كردن لمستوسي بيه تجربياتء انش ها و عهارتها بمتظور خلق توتطندى هلى ‎ee‏ ‎she‏ ‏مديريت دانش شامل تشخيص و تجزيه و تحليل دلنش موردنيز و در دستوسى. و برنلمه ريزى و كنترل فعاليتهليى جهت توسعه سرمايه هاى دانشى بمنظور مدبييت دقش شامل تشخيص و تجزيه و تحليل دائش موردنيز و در دستوسي. زى و كنترل فعاليتهليى جهت ‎tis‏ بمنظو, ‏مديريت دائش مى تود بعنوان شناسابى؛ بهينه ساز و مديريت فعال سرمايه ها فكرى همبيه شكل ١ل‏ اراد جوم اد ‏مدیریتدانش را شامل انتقال الكترونيكى اطلاعات. بررسى و مميزى منابع اطلاعاتى و خدمات. تجديد ساختار در ليزارهاى يشتيبانى تصميم كيرى مى دا مشاهده تنظيم و هينه سازى دائش سازمان. ‎ ‏آشکار بصورت مشهود و هم دائش ضمنى درون ‎al ey alm te‏ به استراتزى هلى كسب و كار منند دسترسى وارائه دوماره دائش.

صفحه 9:
ضرورت پیاده سازی مدیربت دانش پیاده سازی نظام مدیریت دانش در محیط کسب و کار برای اطمینا دسترسی به دالش, مبادله دانش © نگهداری از منابع دانش * استفاده از دانش آنكه © توليد دانش جدید al ol ‏به مناسبترین شکل ممکن صورت پذیرد.‎

صفحه 10:
افزایش سطح آگاهی و بهره وری کار ایجاد مزیت ره تصمیم گیری های اثربخش بهبود بهره وری در ارائه محصولات و خدمات به مشتر: افزايش خلاقيت ایجاد انگیزش در کارکنان: توانمندسازی کارکنان كاهش هزينه ها ‎sl‏ ترعت انجام فریتتها کاهش دوباره کاری ها ‎

صفحه 11:
دلایل شکست پروژه های مدیربت دانش دانش به‌طور خلاصه ‎he‏ از از عوامل عمده شکست پروژه مدیری ت دانش و الزامات پیاده سازی آن در سازما - آشنا نبودن مدیریت ارشد با ابعاد مد؛ ف دانش جهت رهبری ت ۲- انتصاب افراد تازه کاره کم تجربه و فاقد تخصص در زمینه مد؛ ۳- انتخاب نادرست افراد تيم مديريت دان ۴- برنامه ریزی نادرست و پیش بینی نامناسب. جهت اجرای پروژه؛ ۵- عدم تخصیص بودجه جداگانه جهت پروژه مدیریت دانش: ۶- عدم نهادینه شدن فرهنگ سازمانی جهت پذیرش سیستم مدیریت دانش: ۷- عدم تعهد و حمایت مدیریت آرشد از پروژه؛ ۸ مقاومت سازمانی در برایر تفییر؛ +- عدم آشنايى و ناتوانى تيم مديريت دانش در ‎-٠١‏ بررسى ناقص سيستم هاى موجود وعدم تطابق سيستم هاى جديد با سيستمهاى جارى.

صفحه 12:
عوامل موفقیت پروژه های مدبربت دانش با بررسی پژوهش های مختلف انجام شده در این زمینه مهمترین فاکتورهای موثر بر موفقیت پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش عبارتند از: ۱- فرهنگ ۲- استراتزی ۳- فناوری اطلاعات ۴- منبع مالی ۵- مدیریت متابع ااسانی ۶ حفف محدودیت های سازماني

صفحه 13:
‘Chon Choi(2005), Davenport(1998), Buckman(1999), Greco(1999), Ryan & Prybutok(2001), Wild et al(2002), Moffett et al(2003), Skyrme & Amidon(1997), Liebowitz(1999), Hasanali(2002), APQC(1999), McDermott & O'Dell(2001) , Chong(2006), Choi(2000), Gupta ct al(2000), Jager(1999), Mabrouk(2006) CChon & Choi(2005), Davenport(1998), Van Buren(1998), Greco(1999), Dess & Pickens(2000), Ryan & Prybutok(2001), Moffett et al(2003), Skyrme & Amidon(1997), Holsapple & ‘Joshi(2000), Licbowitz(1999), Hasanali(2002), APQC(1999), Ribiere & Sitar(2003), CChong(2006), Choi(2000), Kalling(2003) Chon & Choi(2005), Martinox{1998), Bassi & Ven Buren(1999), Pearson(1999), Barsky(2000), Moffett et al(2003),Holsapple & Joshi(2000), Davenport 1998), Hasanali(2002), APQC(1999), Ahmed(1999), Chong(2006), Choi(2000), Martinez(1998), ‘Mabrouk(2006), Akhavan & Hosnavi(2009) Chon & Choi(2005), Greengard(1998), Cohen & Bcker(1999), Moffett ot al(2003), Horak(2001), Yahya & Goh(2002), Mentaz(2001), Chong(2006), Choi(2000), Mondy ot al(2002), Hong et al(2005), Hwang(2003), Mabrouk(2006) Chon & Choi(2005), Davis(1996), Drew(1997), Day & Wendler(1998), O'Dell & Grayson(1998), Moffett ot al(2003), Chong(2006), Choi(2000), Akhavan & Hosnavi(2009) Skyrme & Amidon(1997), Davenport(1998), Letbowitz(1999), APQC(1999), Zack(1999), Mabrouk(2006) ‘Mabrouk(2006),Chon & Choi(2005), King(1996), Davenport(1998), Greco(1999), Bourdreau & Couillard(1999), Savary(1999), Ryan & Prybutok(2001), Lee & Hong(2002), Paiva ot al(2002), Wang(2002), Moffett et al(2003), Skyrme & Amidon(1997), Leibowitz(1999), Hasanali(2002), APQC(1999), Alavi & Leidner(2001), Bhatt(2001), Choi(2000) Holsapple & Joshi(2000), Davenport & Volpel(2001), Wong & Aspinwall(2004), Mabrouk(2006) Yahya & Goh(2002), Wong & Aspinwall(2004), Brelade & Harman(2000), Mabrouk(2006), ‘Akhavan & Hosnavi(2009) ‘Chon & Choi(2005), chong(2006), Bonaventura(1997), Choi(2000), Clark & Rollo(2001), حمایت و پشتیبانیمدیان ارشد. ext aa آموزش الكويردارى استرتوی فناوری اطلاعات منابع مالى وي ع اي محدوديت هاى سازماتي

صفحه 14:
ولوژی انجام پژوهش ابتدا فاکتورهای بدست آمده از مطالعه پژوهش های مختلف به تائید خبرگان داخل و خارج از شرکت رسید. در مرحله بعد تعداد ۱۰۰ پاسخ نامه میان کارکنان شرکت که عمدتا از کارشناسان درگیر در پروژه های شرکت انتخاب ده بودند ارسال گردید که ۶۲ پرسشنامه جمع آوری گردید. آلفای کرونباخ معادل ‎۰.٩‏ بدست آمد که قابلیت اعتماد مناسب پرسشنامه تهیه شده می باشد. بمنظور تحلیل داده های بدست آمده از نرم افزار 17 85 8۳3 استفاده گرد:

صفحه 15:
میانگین وضعیت هر یک از فاکتورها در شرکت ret are era. Toy TOMY reve تس فناورى اطلامات ات هي مرن[ ‎ieee‏ حذف محدوديت هاى سازمائتى استرازی یی مديريت متاع اسان shel آموزش و تحمیلات

صفحه 16:
رتبه بندی هر یک از فاکتورها در شرکت با استفاده از آزمون فربدمن ‎٠‏ فناورى اطلاعات و ۱ 0 ملع الى ‎aw‏ حذف محدودیت های سازمتی ‎a ane‏ عله ‎eit‏ ‎hi! ar‏ ذا ‎het‏ ‎Ace "‏

صفحه 17:
رتبه بندی هر یک از فاکتورها از دید کارکنان با استفاده از آزمون فریدمن در لین مرحله از کارمندان خواسته شد بدون در نظر گرقتن وضعیت شرکت. میزان اهمیت هر یک از فاکتورها را تعیین نمایند که در ادامه رتبه هر فاکتور بر این اساس نمایش داده شده است. تسه dae و ‎fr‏ ow ‎av‏ مب ای ‎one‏ یرت ملع ی ‎as‏ آموزش و تحسیلات © الگوردری ‎sl ™‏

صفحه 18:
بررسی وضعیت هر یک از فاکتورها در مقایسه با وضعیت مطلو: با توجه به آمارهای ارائه شده در بالا در رابطه یا ميانگین وضعیت هر یک از فاکتورها در شرکت و درجه اهمیت هر یک از آنان از دیدگاه پاسخ دهندگان نموداری در ادامه ارلئه شده است که با استفاده از آن براحتی مي توان وضعیت شرکت و میزان فاصله ن با وضعیت مطلوب را درک نمود وبا استفاده از درجه اهمیت هر یک از فاکتورها تعيين کرد که شرکت بهتر است در ابتدا برروی کدامیک از این فاکتورها سرمایه گذاری نموده و آن را بهینه سازی نماید. وضعیت موجود ه درجه اهمیت هر فاکتور 6 وضعیت مطلوب ‎A‏ عديريت منايع اتسقى

صفحه 19:
بررسی وضعیت تاثیر فاکتورها بر روی یکدیگر بمنظور بررسى اينكه آيا اين فاكتورها علاوه بر تاثير بر موفقیت پیاده سازی سیستم مدیریت دانش, بر روی یکدیگر نیز تاثیر می گذارند و اینکه این تاثیر در جهت مثبت است یا متفی از آزنون همیستگی اسپیرمن استفاده شده اننت. 5 سم ود ت ی وه

صفحه 20:
نتیجه گیری وجمع بندی پس از ارلئه فاکتورهای موثر بر مو نتیجه گرفت که: اده سازی سیستم مدیریت دانش, براساس آمارهای بدست آمده می توان شرکت در ز تمامی فاکتورها بهجز فناوری اطلاعات دارای ضف می باشد مهمترین فاکتورهیی که بليد يسترهاى لازم براى آن ها در شركت فراهم شود عبارتند از فرهنگ, استراتزی و حمايت و بشتيبانى مديران ارشد 7 اگرچه فناوری اطلاعات يكى از فاكتورهاى مهم مى باشد اما در شرکت به اندازه کافی با توجه به ماهیت خود شرکت. به آن توجه شده است و شرکت در این زمینه دارای زیرساخت های مناسب می باشد بنابرلین این فاکتور یکی از فاکتورهای انتهایی است که باید شرکت بدان توجه نماید 7 فاکتورهای بدست آمده به جز چند مورد. همگی دارای تاثیر متقابل بر روی یکدیگر می باشند

ششمين کنفرانس بين المللي مديريت فناوري اطالعات و ارتباطات 6th International conference on Information, Communication Technology management پیاده سازی موفق سیستم های مدیریت دانش های کلیدی) (بررسی عامل ‏Implementing ‏successful ‏knowledge ‏management systems: Critical Success ‏Factors نغمه الوندی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطالعات ،دانشگاه شیراز رحمت میرزائی سروکالئی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطالعات ،دانشگاه شیراز دکتر محمد جعفر تارخ دانشیار دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی دکتر زرین تاج برنائی دانشیار سازمان پژوهش های علمی و تکنولوژی ایران فهرست مطالب ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مقدمه مفاهیم پایه (داده ،اطالعات ،دانش) مدیریت دانش و سیستم های مدیریت دانش مزایای پیاده سازی مدیریت دانش دالیل شکست پروژه های مدیریت دانش عوامل موفقیت پروژه های مدیریت دانش دالیل بکارگیری مدیریت دانش در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین متدولوژی انجام پژوهش مقدمه تغییرات سریع و دائمی در زمینه فناوری اطالعات و اینترنت سازمان ها را مجبور ساخته ت000ا از روش های سنتی تجارت فاصله گرفته و در جهت بکارگیری روش های نوین گام بردارند ت00ا بتوانند در محیط رقابتی جدید جایگاه خود را حفظ نمایند .با توجه به افزایش اهمیت دانش در سازمان ها و ظهور روش های نوین بمنظور استفاده از این دانش که منجر به دستیابی ب00ه مزیت رقابتی برای سازمان ها می گردد تنها سازمان هایی قادر ب00ه باقی مان00دن در فض00ای رقابتی تجاری امروز می باشند که بتوانند به بهترین نحو گنجینه دانش خ00ود را م00دیریت و استفاده نمایند .همین امر منجر به افزایش تعداد پروژه هایی بمنظور م000دیریت این سرمایه های سازمانی گردیده است که در کشور ما بسیاری از این پروژه ها ب000دالیل مختل000ف یا با شکست مواجه و یا متوفق شده اند که این امر خود دلیلی ب0000ر ضرورت انجام مطالعات در زمینه شناسایی عوامل و فاکتورهای موثر بر موفقیت و شکست پروژه های م000دیریت دانش گردیده است. تت اسس تتا ددرر شقق نش دادنا ی:ی: یدیمم رققد فککر است قدرتاست دانشقدرت گذاریدانش اشتراکگذاری جدید:اشتراک تفکرجدید: تفکر تتف گیری تصمیمگیری ها،تصمیم فعالیتها، فعالیت مفاهیم پایه داده بارنی می گوید داده ها همان اعداد خام ،اشGGکال فاقGGد زمینGGه و تفسیر ،نمودارها و یا سGGGمبل هایی از واقعیت های عیGGGنی و مجرد و نظایر اینها هستند که به خGGودی خGGود تولیGGد معGGنی نمی کنند اطالعات اطالعات ،زمانی ایجاد می شود که انسان به داده ها معنی ،مفهوم و ساختار خاصی می بخشد دانش دانش ،اطالعاتی است که معنی دار ،زمینه ای ،مرتبط و قابل اجرا است و عناصر تجربه ای و انعکاسی قوی در خود دارد خرد وقتی که دانش برای بهبود تصمیمات ،فرآینGGدها و بهGGره وری بGGه کارگرفته می شود تبدیل به خرد یا معرفت می شود. نحوه ارتباط داده ،اطالعات و دانش با یکدیگر مرتبط با حوزه خاص دانش اطالعات پردازش شده مرتبط با حوزه خاص و قابلیت عملی داده مدیریت دانش مدیریت دانش مجموعه ای از فرایندها است شامل شناسایی ،کسب ،تولیGGد ،سازمان دهی و بGGه اشGGتراک گGGذاری دانش اشکار و ضمنی یک سازمان که این فرآیندها به منظور پاسخگویی به نیازهای سازمان انجام می شوند. مدیریت دانش یعنی ارائه دانش مناسب در زمان و مکان مناسب و با هزینه مناسب ،به شGGGیوه ای مناسب بGGGه فرد مناسب ()Holsapple سیستم های مدیریت دانش کوئاداس ،می گوید این سیستمهای اطالعاتی مبتنی بر فناوری اطالعات هستند و بGGه منظGGور پشGGتیبانی و ارتقGGای فرآیندهای سازمانی ساخت ،ذخیره ،بازیابی ،انتقال و بکارگیری دانش ،ایجاد می شوند .البته راگلس ،بیان می کنGGد که سیستم های مدیریت دانش فناوری هایی هستند که مGGدیریت دانش و بGGه طGGور خGGاص ایجاد،مستندسازی و انتقال دانش را در سازمانها پشتیبانی می کنند تعاریف ارائه شده برای مدیریت دانش نویسنده )Wiig (2004 ‏Horwitch and )Armacost (2002 )Allee (1997 )Davenport (1998 ‏Alavi and Leidner )(2001 تعریف مدیریت دانش تمرکز بر شناسایی ،سازماندهی ،هدایت ،تسهیل و پاالیش فعالیت های مرتبط با دانش و فعالیت های موردنیاز برای رسیدن به اهداف کسب و کار فرآیند خلق ،استخراج ،انتقال و ذخیره دانش و اطالعات صحیح بمنظور بهینه سازی سیاستگذاری ها و انتقال نتایج مدیریت دانش سازمان از طریق فرآیندهای سیستماتیک بمنظور اکتساب ،سازماندهی ،نگهGGداری ،اشGGتراک و تجدیGGد دانش آشGGکار و نهان کارمنGGدان در جهت افزایش بازدهی و ارزش سازمان ‏Nonaka and )Takeuchi (1991 یک مجموعه از فعالیت های تبدیل دانش بمنظور خلق دانش )Beckman (1999 مدیریت دانش را رسمی کردن دسترسی به تجربیات ،دانش ها و مهارتها بمنظور خلق توانمندی های جدید ،توانمندسازی عملکرد بهGGتر و افزودن ارزش بGGرای مشتری می داند. )Macintosh (1996 مدیریت دانش شامل تشخیص و تجزیه و تحلیل دانش موردنیاز و در دسترسی ،و برنامه ریزی و کنترل فعالیتهایی جهت توسعه سرمایه های دانشGGGی بمنظGGGور دستیابی به اهداف سازمان می باشد. )Snowden (1998 مدیریت دانش می تواند بعنوان شناسایی ،بهینه سازی و مدیریت فعال سرمایه های فکری هم به شکل دانش آشکار بصGGورت مشGGهود و هم دانش ضGGمنی درون افراد یا جوامع باشد. )Huosong (2003 مدیریت دانش را شامل انتقال الکترونیکی اطالعات ،بررسی و ممیزی منابع اطالعاتی و خدمات ،تجدید ساختار در ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری می داند. )Demerest (1997 ‏Ernst and Young )(1998 مشاهده ،تنظیم و بهینه سازی دانش سازمان ایجاد فرآیندهایی برای پیوند نیازهای دانش به استراتژی های کسب و کار مانند دسترسی و ارائه دوباره دانش ضرورت پیاده سازی مدیریت دانش پیاده سازی نظام مدیریت دانش در محيط كسب و كار برای اطمینان از آنکه دسترسي به دانش، مبادله دانش نگهداري از منابع دانش استفاده از دانش توليد دانش جديد ارزيابي دانش به مناسبترين شكل ممكن صورت پذيرد. مزایای بکارگیری مدیریت دانش مزایای بکارگیری مدیریت دانش افزایش سطح آگاهی و بهره وری کارکنان ایجاد مزیت رقابتی تصمیم گیری های اثربخش بهبود بهره وری در ارائه محصوالت و خدمات به مشتریان افزایش خالقیت ایجاد انگیزش در کارکنان توانمندسازی کارکنان کاهش هزینه ها تغییرات فرهنگی مثبت افزایش سرعت انجام فرآیندها حفظ کارکنان دانشی کاهش دوباره کاری ها دالیل شکست پروژه های مدیریت دانش عوامل عمده شكست پروژه مديريت دانش به‌طور خالصه عبارتند از: -1آشنا نبودن مديريت ارشد با ابعاد مديريت دانش و الزامات پياده سازي آن در سازمان؛ -2انتصاب افراد تازه كار ،كم تجربه و فاقد تخصص در زمينه مديريت دانش جهت رهبري تيم؛ -3انتخاب نادرست افراد تيم مديريت دانش؛ -4برنامه ريزي نادرست و پيش بيني نامناسب ،جهت اجراي پروژه؛ -5عدم تخصيص بودجه جداگانه جهت پروژه مديريت دانش؛ -6عدم نهادينه شدن فرهنگ سازماني جهت پذيرش سيستم مديريت دانش؛ -7عدم تعهد و حمايت مديريت ارشد از پروژه؛ -8مقاومت سازماني در برابر تغيير؛ -9عدم آشنايي و ناتواني تيم مديريت دانش در شناخت درست سازمان و ارتباطات سازماني؛ -10بررسي ناقص سيستم هاي موجود وعدم تطابق سيستم هاي جديد با سيستم‌هاي جاري. عوامل موفقیت پروژه های مدیریت دانش با بررسی پژوهش های مختلف انجام شده در این زمینه مهمترین فاکتورهای موثر بر موفقیت پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش عبارتند از: -1فرهنگ -2استراتژی -3فناوری اطالعات -4منابع مالی منابع انسانی مدیریت منابع --55مدیریت انسانی سازمانی های سازمانی محدودیت های حذف محدودیت --66حذف --77الگوبرداری الگوبرداری اندازه گیری --88اندازه گیری تحصیالت کارکنان آموزش وو تحصیالت --99آموزش کارکنان ارشد مدیران ارشد پشتیبانی مدیران حمایت وو پشتیبانی --10حمایت 10 عامل های تاثیرگذار نویسنده فرهنگ Chon& Choi(2005), Davenport(1998), Buckman(1999), Greco(1999), Ryan & Prybutok(2001), Wild et al(2002), Moffett et al(2003), Skyrme & Amidon(1997), Liebowitz(1999), Hasanali(2002), APQC(1999), McDermott & O'Dell(2001) , Chong(2006), Choi(2000), Gupta et al(2000), Jager(1999), Mabrouk(2006) Chon & Choi(2005), Davenport(1998), Van Buren(1998), Greco(1999), Dess & Pickens(2000), Ryan & Prybutok(2001), Moffett et al(2003), Skyrme & Amidon(1997), Holsapple & Joshi(2000), Liebowitz(1999), Hasanali(2002), APQC(1999), Ribiere & Sitar(2003), Chong(2006), Choi(2000), Kalling(2003) Chon & Choi(2005), Martinez(1998), Bassi & Ven Buren(1999), Pearson(1999), Barsky(2000), Moffett et al(2003), Holsapple & Joshi(2000), Davenport(1998), Hasanali(2002), APQC(1999), Ahmed(1999), Chong(2006), Choi(2000), Martinez(1998), Mabrouk(2006), Akhavan & Hosnavi(2009) Chon & Choi(2005), Greengard(1998), Cohen & Bcker(1999), Moffett et al(2003), Horak(2001), Yahya & Goh(2002), Mentaz(2001), Chong(2006), Choi(2000), Mondy et al(2002), Hong et al(2005), Hwang(2003), Mabrouk(2006) Chon & Choi(2005), Davis(1996), Drew(1997), Day & Wendler(1998), O'Dell & Grayson(1998), Moffett et al(2003), Chong(2006), Choi(2000), Akhavan & Hosnavi(2009) حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد اندازه گیری آموزش الگوبرداری استراتژی فناوری اطالعات منابع مالی مدیریت منابع انسانی محدودیت های سازمانی Skyrme & Amidon(1997), Davenport(1998), Leibowitz(1999), APQC(1999), Zack(1999), Mabrouk(2006) Mabrouk(2006),Chon & Choi(2005), King(1996), Davenport(1998), Greco(1999), Bourdreau & Couillard(1999), Savary(1999), Ryan & Prybutok(2001), Lee & Hong(2002), Paiva et al(2002), Wang(2002), Moffett et al(2003), Skyrme & Amidon(1997), Leibowitz(1999), Hasanali(2002), APQC(1999), Alavi & Leidner(2001), Bhatt(2001), Choi(2000) Holsapple & Joshi(2000), Davenport & Volpel(2001), Wong & Aspinwall(2004), Mabrouk(2006) Yahya & Goh(2002), Wong & Aspinwall(2004), Brelade & Harman(2000), Mabrouk(2006), Akhavan & Hosnavi(2009) Chon & Choi(2005), chong(2006), Bonaventura(1997), Choi(2000), Clark & Rollo(2001), متدولوژی انجام پژوهش ابتدا فاکتورهای بدست آمده از مطالعه پژوهش های مختلف به تائید خبرگان داخل و خارج از شرکت رسید. در مرحله بعد تعداد 100پاسخ نامه میان کارکنان شرکت که عمدتا از کارشناسان درگیر در پروژه های شرکت انتخاب ده بودند ارسال گردید که 62پرسشنامه جمع آوری گردید .آلفای کرونباخ معادل 0.9بدست آمد که نشان دهنده قابلیت اعتماد مناسب پرسشنامه تهیه شده می باشد. بمنظور تحلیل داده های بدست آمده از نرم افزار SPSS 17استفاده گردیده است. میانگین وضعیت هر یک از فاکتورها در شرکت میانگین وضعیت هر فاکتور در شرکت 2.9065 2.5484 2.5242 2.3602 2.2930 2.2258 2.2258 2.0887 2.0887 2.0323 فاکتورهای موفقیت فناوری اطالعات حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد منابع مالی حذف محدودیت های سازمانی فرهنگ استراتژی ارزیابی مدیریت منابع انسانی الگوبرداری آموزش و تحصیالت رتبه بندی هر یک از فاکتورها در شرکت با استفاده از آزمون فریدمن رتبه هر فاکتور فاکتورهای موفقیت 8.16 فناوری اطالعات 6.66 حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد 6.30 منابع مالی 5.77 حذف محدودیت های سازمانی 5.16 فرهنگ 5.16 استراتژی 5.02 ارزیابی 4.40 الگوبرداری 4.31 مدیریت منابع انسانی 4.02 آموزش و تحصیالت رتبه بندی هر یک از فاکتورها از دید کارکنان با استفاده از آزمون فریدمن در این مرحله از کارمندان خواسته شد بدون در نظر گرفتن وضعیت شرکت ،مGGGیزان اهمیت هر یGGGک از فاکتورها را تعGGGیین نمایند که در ادامه رتبه هر فاکتور بر این اساس نمایش داده شده است. رتبه هر فاکتور فاکتورهای موفقیت 8.16 فرهنگ 6.66 استراتژی 6.31 حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد 5.77 حذف محدودیت های سازمانی 5.17 منابع مالی 5.16 مدیریت منابع انسانی 5.02 آموزش و تحصیالت 4.40 الگوبرداری 4.31 ارزیابی 4.02 فناوری اطالعات بررسی وضعیت هر یک از فاکتورها در مقایسه با وضعیت مطلوب با توجه به آمارهای ارائه شده در باال در رابطه با میانگین وضعیت هر یک از فاکتورها در شرکت و درجGGGه اهمیت هر یGGGک از آنان از دیدگاه پاسخ دهندگان نموداری در ادامه ارائه شده است که با استفاده از آن براحتی می توان وضGGGعیت شرکت و میزان فاصله آن با وضعیت مطلوب را درک نمود و با استفاده از درجه اهمیت هر یک از فاکتورها تعیین کرد که شرکت بهتر است در ابتدا برروی کدامیک از این فاکتورها سرمایه گذاری نموده و آن را بهینه سازی نماید. بررسی وضعیت تاثیر فاکتورها بر روی یکدیگر بمنظور بررسی اینکه آیا این فاکتورها عالوه بر تاثیر بر موفقیت پیاده سازی سیستم مدیریت دانش ،بر روی یکدیگر نیز تاثیر می گذارند و اینکه این تاثیر در جهت مثبت است یا منفی از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتیجه گیری وجمع بندی پس از ارائه فاکتورهای موثر بر موفقیت پیاده سازی سیستم مدیریت دانش ،براساس آمارهای بدسGGت آمGGده می تGGوان نتیجه گرفت که: شرکت در زمینه تمامی فاکتورها به جز فناوری اطالعات دارای ضعف می باشد مهمترین فاکتورهایی که باید بسترهای الزم برای آن ها در شرکت فراهم شGGود عبارتنGGد از فرهنGGگ ،اسGGتراتژی وحمایت و پشتیبانی مدیران ارشد اگرچه فناوری اطالعات یکی از فاکتورهای مهم می باشد اما در شرکت به اندازه کGGافی با توجGGه بGGه ماهیت خGGودشرکت ،به آن توجه شده است و شرکت در این زمینه دارای زیرساخت های مناسب می باشد ،بنابراین این فGGاکتور یکی از فاکتورهای انتهایی است که باید شرکت بدان توجه نماید -فاکتورهای بدست آمده به جز چند مورد ،همگی دارای تاثیر متقابل بر روی یکدیگر می باشند

51,000 تومان