پیکربندی سازمانی Organizational Configurations Mintzberg
اسلاید 1: پیکربندی سازمانیOrganizational Configurations Mintzberg
اسلاید 2: عنوانپیکربندی سازمانینوعابزارمراحل استفادهطراحیموضوعتغییرات و سازمان / منابع انسانیسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: شرکتها و مؤسسات ارائهدهندهی خدمات مالی فرایندها و سیستمهای کنترلی بسیار دقیق و جزئینگری دارند. از طرف دیگر کارکنان آژانسهای طراحی میتوانند در مواقعی آزادانه و بدون قید و بند فرایندها و چارچوبها، عمل کنند. سازمانهای بزرگ برای همافزایی هرچه بیشتر با یکدیگر ادغام میشوند اما در شرایط خاصی همین سازمانها، بخشهای خود را به شرکتهای جداگانهای که چابکتر هستند، تقسیم میکنند. به واقع چرا این سازمانها تا به این اندازه با یکدیگر تفاوت دارند؟ دلیل این تنوع این است که ساختار یک سازمان تفاوت قابلتوجهی در نحوهی عملکرد آن ایجاد میکند. به همین دلیل است که برخی شرکتها با کنترلها و سیستمهای سفت و سخت به موفقیت میرسند اما شرکتهای دیگری که از روی آنها الگو میگیرند، با نتایج بسیار بدی مواجه میشوند. این موضوع همچنین نشان میدهد که یک شرکت با تغییر استراتژی و محیط خود باید ساختارش را نیز به همان نسبت تکامل بخشد. براساس چارچوب پیكربندیهای سازمان، شش مكانیسم اصلی هماهنگی در سازمان وجود دارد. اول سرپرستی یا نظارت مستقیم كه معمولا برای سازمانهای كارآفرین به كار می رود. در اینجا وظیفه هماهنگی كارهای دیگران به یك نفر واگذار می شود كه از راه صدور دستور و نظارت بر عملیات این وظیفه را انجام میدهد. دوم استانداردكردن كار است كه معمولا برای سازمانهای ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد. فــــرایندهای كار زمانی استاندارد می شود كه محتوای كار نمایان و روشن باشد. سوم استــانداردكردن مهارتها كه برای سازمانهای حرفه ای به كار میرود. مهارتهای شغل زمانی استاندارد میشود كه آموزش مورد نیاز برای انجام كار روشن باشد. چهارم استانداردكردن خروجی و بازده كار است كه در سازمانهای متنوع اعمال می شود. بازده كار زمانی استاندارد می شود كه بهره های كار برای محصول یا خدمات مشخص باشد. پنجم تنظیم تعاملی و سازگاری رویاروی است كه در سازمانهای نوآور استفاده میشود. در این مكانیسم هماهنگی كارها از طریق ارتباطات غیررسمی تامین می شود.ششم استانداردكردن هنجارهاست كه معمولا در سازمانهای ماموریت مدار مورد استفاده است.این چارچوب که توسط مینتزبرگ(Mintzberg) ارائه شده است پیکره سازمان را در شش حالت مورد بررسی قرار میدهد:1. سازمان کارآفرینانه2. سازمان ماشینی3. سازمان حرفهای و تخصصی4. سازمان متنوع5. سازمان خلاق6. سازمان سیاسی
اسلاید 4: ابزارهای مرتبطدفتر مدیریت راهبردی Office of Strategy Management Kaplan Nortonمزایابر اساس نظریات هنری مینتزبرگ، متفکر بزرگ مدیریت در جهان، ساختار یک سازمان نتیجهی اثر متقابل استراتژی سازمان، نیروهای محیطی که سازمان تجربه میکند و خود ساختار سازمانی میباشد. وقتی این عوامل به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند، میتوانند سازمانی را خلق کنند که عملکرد قابل قبولی دارد اما وقتی با هم تناسبی نداشته باشند، سازمان به احتمال زیاد با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.کاربردهاتوجه به مدل پیکربندی سازمانی، هر سازمان میتواند حداکثر مرکب از شش قسمت اصلی باشد. این شش بخش عبارتند از:1. راس استراتژیک (مدیریت ارشد)2. خط میانی (مدیر میانی)3. مرکز عملیاتی (عملیات، فرایندهای عملیاتی)4. ساختار تکنولوژیک (تحلیلگران و کارشناسان طراح سیستمها، فرایندها و …)5. حمایت پرسنل و نیروی کار (پشتیبانی و حمایت خارجی از جریان کار عملیاتی)6. ایدئولوژی (باورها، سنتها، هنجارها، ارزشها و فرهنگ)و همچنین باتوجه به چارچوب پیکربندی سازمانی، شش مکانیزم معتبر هماهنگسازی در سازمان وجود دارد:نظارت مستقیم1. استانداردسازی کار2. استانداردسازی مهارتها3. استانداردسازی خروجیها4. سازگاری متقابل5. استانداردسازی قواعد و اصولمعایب
اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 6: برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.