علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

چارچوب معماری سازمانی TOGAf – TOGAF framework

27-TOGAF-framework

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چارچوب معماری سازمانی TOGAf – TOGAF framework”

چارچوب معماری سازمانی TOGAf – TOGAF framework

اسلاید 1: چارچوب معماری سازمانی TOGAfTOGAF frameworkMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانچارچوب معماری سازمانی TOGAfنوعمدلمراحل استفادهطراحیموضوعتغییرات و سازمانسطحفردیپیچیدگیزیاد

اسلاید 3: چارچوب معماری TOGAF در سال 1995 توسط موسسهOpen Group ارائه شده و در واقع بر اساس چارچوب قدیمی تر)TAFIM منتشر شده توسط وزارت دفاع آمریکا) شکل گرفته است. ھدف اصلی TOGAF ارائه یک روش استاندارد و عملی برای طراحی یک معماری سازمانی است. در واقع این چارچوب یکی از قدیمی ترین چارچوبھایی است کھ توسط یک موسسھ مستقل ارائه شده و پیوسته به روز نگه داشته شده است. اگر بخواھیم زكمن و TOGAF را مقایسه كنیم، زكمن چگونگي دسته بندي آنچه را كه باید معماري شود، مي گوید و TOGAF پروسه اي براي ایجاد آن را ارائه مي دھد. بنابراین Zachman ،TOGAF را كامل مي كند. در این متدولوژي، معماري سازمان به چھار گروه تقسیم مي شود: معماري كسب و كار : پروسه ھایي را كه كسب و كار براي رسیدن به ھدفھا مورد استفاده قرار مي دھند، تشریح مي كند. معماري نیازھا: تشریح مي كند كه چگونه نیازھا طراحي مي شوند و چگونه با یكدیگر تعامل دارند. معماري داده: تشریح مي كند که داده ھاي سازمان چگونه سازماندھي شده و قابل دسترسي اند. معماري تكنولوژي: به توصیف زیربناي نرم افزاري و سخت افزاري، كه نیازھا و تعاملات آنھا را پشتیباني مي كند، مي پردازد. توگف یک چارچوب معماری سازمانی است. توگف ابزاری برای کمک به پذیرش، تولید، استفاده و نگهداری طرح‌های معماری سازمانی می‌باشد. توگف بر پایه یک مدل فرایندی تکرار پذیر می‌باشد، که توسط بهترین راهکارهای عملی و مجموعه‌ای از اجزای معماری با قابلیت استفاده مجدد، پشتیبانی می‌گردد. چرا توگف به عنوان یک چارچوب برای معماری سازمانی مناسب است؟ توگف به واسطه تلاش های مشترک بیش از 300 شرکت عضو انجمن معماری و برخی از فروشندگان و مشتریان فناوری اطلاعات دنیا ایجاد شده و بهترین راهکارهای عملی در توسعه معماری را ارائه می‌کند. استفاده از توگف به عنوان چارچوب معماری به معماری‌هایی اجازه توسعه می‌دهد که: - سازگار هستند، - نیازهای ذینفعان را منعکس می کنند، - بهترین راهکارهای عملی را بکار می‌گیرند، - و توجه را هم به سمت نیازمندی‌های جاری و هم به نیازهای آتی کسب‌وکار می‌دهند. توسعه معماری سازمانی از لحاظ فنی یک فرایند پیچیده است و به طور ویژه طراحی معماری‌های ناهمگن و چند عامله، کار پیچیده‌ای است. توگف نقش مهمی را در کمک به آشکارسازی و حذف ریسک فرایند توسعه معماری بازی می‌کند. همچنین بستری را برای ارزش آفرینی فراهم می‌کند؛ و کاربران را در ساخت راه‌حل‌های مبتنی بر سیستم‌های باز در جهت رسیدن به اهداف و نیازهای کسب‌و‌کارشان توانمند می‌سازد. در هسته توگف روش توسعه معماری (Architecture Development Method )قرار دارد. توانمندی معماری (Architecture Capability) روش توسعه معماری را به اجرا درمی‌آورد. AD بوسیله تعدادی از دستورالعمل‌ها و تکنیک‌ها پشتیبانی می‌شود. این دستورالعمل‌ها، محتوای معماری(Architecture Content) را جهت ذخیره‌شدن در مخزن (Repository) تولید می‌کنند. محتوای معماری طبق زنجیره سازمانیEnterprise Continuum) ) دسته‌بندی می‌شود. مخزن معماری در ابتدا توسط مدل‌های مرجع توگف پر می‌شود. روش توسعه معماری (ADM :(ADM فرایندی را برای دستیابی به یک معماری سازمانی ایده‌آل، مختص سازمانی مشخص که نیازمندی‌های کسب و کار را مورد توجه قرار می‌دهد، تشریح می‌کند.

اسلاید 4: ADM مولفه اصلی توگف است و در سطوح زیر راهنمایی، برای معماران فراهم می‌کند: •تعدادی از مراحل توسعه معماری (شامل: معماری کسب و کار، معماری‌های سیستم‌های اطلاعاتی و معماری فناوری) را در یک چرخه، به عنوان قالب کلی فرایند برای فعالیت توسعه معماری فراهم می‌کند. •شرح مختصر هر یک از مراحل معماری را فراهم می‌کند. هر مرحله را بر حسب اهداف، رویکردها، ورودی‌ها، گام‌ها و خروجی‌ها تشریح می‌کند. بخش‌های ورودی و خروجی تعریفی از ساختار و خروجی‌های محتوای معماری را فراهم می‌کنند (تشریح تفصیلی مرحله ورودی و مرحله خروجی در چارچوب محتوای معماری ارائه شده است). • خلاصه‌های فرامرحله‌ای که مدیریت نیازمندی‌ها را پوشش می‌دهند، فراهم می‌کند. ToGAF براساس چھارستون اصلی (pillar) تدوین شده است: Business Application pillar : BAP -1 این ستون برشناسایی فرایندھای کلیدی سازمان ، استراتژی کسب وکار، ساختارسازمانی و وضعیت حکمرانی اشاره می کند. Application Architecture pillar : AAP -2 این ستون یک نقشه جامع (Blueprint) ازتک تک سیستم ھای نرم افزاری مورد نیاز، نحوه رابطه و تعامل بین این سیستم ھا وھمچنین نوع ارتباط با فرایندھای اصلی کسب وکار رامشخص میکند. Data Architecture pillar : DAP -3 این ستون به ساختارمنطقی وفیزیکی دارائی ھای اطلاعاتی یک سازمان و ارتباط آنھا با منابع مدیریتی سازمان اشاره میکند. ساختارفیزیکی : به نحوه ذخیره سازی (فایل ، جدول ، بانک توزیع شده ....) اشاره میکند ھمچنین دراین ساختار به نوع Media ذخیره سازی، محل ذخیره سازی، owner دارائی ھای اطلاعات و........ اشاره میکند. ساختار منطقی : اطلاعات درقالب منطقی ممکن است ازیک یا چند نھاد فیزیکی تولید شود . Technical Architecture pillar : TAP -4 این ستون در مجموعه TOGAF دارای اھمیت بالایی می باشد. وظیفه این ستون بررسی وضعیت فعلی تکنولوژی دریک سازمان وطراحی ساختارتکنولوژیک مورد نظر با توجه به اجزا این Pillar میباشد.

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطچارچوب معماری سازمانیDODAF DODAF Architecture Frameworkچارچوب معماری سازمانی EA Enterprise Architecture Framework(EA Frameworke) چارچوب معماری سازمانیFEAF Federal Enterprise Architecture Framework چارچوب معماری سازمانی BSP Business Systems Planning (BSP)چارچوب معماری سازمانی زکمن Zachman Frameworkمتدولوژي برنامه‌ريزي معماري سازماني ((EAP Enterprise Architecture Planning (EAP) methodologyمعماری سازمانی زکمن Enterprise Architecture Zachmanمزایا این چارچوب بر خلاف اکثر چارچوب‌های معماری وابستگی مستقیم به نهادهای آمریکایی ندارد و به همین جهت قابلیت تطابق و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سایر چارچوب‌های معماری سازمانی دارا می‌باشد. پشتیبانی کامل از مفاهیم سرویس‌گرایی بروز رسانی متناوب توسط موسسه Open Group و اعضای آن. دارا بودن انجمن ھای گفتگوی اختصاصی برای اعضا/سازمان ھا. پشتیبانی فنی موسسه Open Group از مشتریان خود.کاربردهاایجاد یک معماری سازمانی مناسب تغییر ساختاری شرکتمعایبپیچیده بودن مفاهیم نسبت به سایر متدهای معماری سازمانی

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان