چالش های حسابرسی مالیاتی
اسلاید 1: 1چالشهای حسابرسی مالیاتیغلامحسین دوانی عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایرانChalenge in Tax AuditingBy: Gh. Davani
اسلاید 2: 2اندیشه نظارت مردم بر منابع و مصارف دولت زائیده مشروطیت بود که منجر به تشکیل دیوان محاسبات و رسیدگی به حسابهای دولتی شد.از اختیارات مالی قوه مقننه نظارت بر اجرای درست بودجه بود. حق تصویب منابع و مخارج و نظارت بر بودجه دولت در سال 1807 در فرانسه در دوران حکومت ناپلئون بناپارت بود که منجر به تشکیل دیوان محاسبات در فرانسه و سپس در سایر کشورها شد.در امریکا دفتر محاسبات عمومی General Accounting Office (GAO) که رئیس آن توسط رئیس جمهور با موافقت سنا برای مدت 15 سال انتخاب می شود. در ایران دیوان محاسبات عمومی باستناد مواد 101، 102، 103 متمم قانون اساسی مصوب 1386 تشکیل شده است.
اسلاید 3: 3سیر تطور قانون گذاری در ایراناندیشه نظارت مردم بر منافع و مصرف دولت مواد 101، 102 و 103 متمم قانون اساسی مصوب 12861290 تصویب اولین قانون محاسبات عمومی در 141 ماده1311 قانون تجارت1312 قانون دیوان محاسبات عمومی قانون مالیات بر عایدات1315 تصویبنامه مجازات متخلفین از نظامنامه مالیات بر درآمد1319 مالیات بر درآمد1324 تجدیدنظر در قانون مالیات بر درآمد1325 تصویبنامه مالیاتهای مستقیم1325 مالیات بر درآمد مقاطعه کاران1345 قانون مالیاتهای مستقیم3/12/1366 اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم7/2/1371 اصلاح قانون مالیاتهای مستقیماصلاحیه قانون تجارت 134727/11/1380 اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم
اسلاید 4: 41290 اولین قانون محاسبات عمومی در 141 ماده1313 قانون دیوان محاسبات عمومی1352 اصلاحیه قانون دیوان محاسبات عمومی1358 اصلاحیه قانون دیوان محاسبات1359 قانون تجدید نظر در قانون دیوان محاسبات عمومی1361 قانون دیوان محاسبات عمومی1362 اصلاحیه قانون دیوان محاسبات1363 اصلاحیه قانون دیوان محاسبات1370 اصلاحیه قانون دیوان محاسبات 13701372 قانون آئین نامه مالی، محاسباتی و معاملاتی دیوان محاسبات کشورسیر تحول قانون دیوان محاسبات
اسلاید 5: 5نقش نظارتی دولتوزارتخانه ها و موسسات دولتیوزارت امور اقتصادی و دارایی معاون کلبنگاههای اقتصادی دولتی و موسسات دولتیوزارت امور اقتصادی و داراییمعاونت هزینهسازمان مدیریت و برنامه ریزیبنگاههای اقتصادی خصوصیشرکاء و صاحبان بنگاهبانک مرکزی حسابهای ملیوزارت امور اقتصادی و داراییمعاونت شرکتهای دولتیوزارت امور اقتصادی و داراییرئیس سازمان مالیاتی کشوربازار سرمایه(شرکتهای پذیرفته شده)بنگاهها و موسسات عمومی غیردولتیبانکها و موسسات مالی اعتباری غیرمجاز
اسلاید 6: 6نوع موسسهسازمان کنترل کنندهوزارت امور اقتصادی و دارایی ذیحسابینظارت بر اعتبارات و اجرای مقررات مالی وزارتخانه ها و موسسات دولتیدیوان محاسباتکنترل بودجه ای و انحراف از مقرراتبازرسی کل کشورکنترلهای موردی تخلفاتبنگاههای اقتصادی دولتی و عمومی غیردولتیسازمان حسابرسیحسابرسی عملیاتیبنگاههای اقتصادی خصوصیاعضای جامعه حسابداران رسمی ایرانحسابرسی عملیاتیصاحبان و شرکای بنگاهکنترل مدیریتحسابرسی مفید راهبرحسابرسی ویژهنهادهای اقتصادی عمومی غیردولتیسازمان حسابرسیجامعه حسابداران رسمی ایرانحسابرسی عملیاتیشهرداریهانهادهای نظارتی و کنترلی در نظام مالی ایران نوع نظارت یا کنترل
اسلاید 7: 7قوانین اثرگذار حاکم بر شرکتهای دولتیقانون اساسیقانون دیوان محاسباتسازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگانقوانین بودجهقانون گمرکیمقررات پولی و بانکیقانون تجارت قانون تامین اجتماعی قانون مالیاتها قانون و اساسنامه سازمان حسابرسیقانون بورس اوراق بهادارسازمان بازرسی کل کشورسازمان تعزیراتقوانین برنامه توسعه (1،2،3،4)جامعه حسابداران رسمی ایران
اسلاید 8: 8سیر پیدایش حسابرسی1311 قانون تجارت (ماده 61) «انتخاب یک یا چند بازرس مفتش»1328 (ماده 30) قانون مالیات بر درآمد «انجمن محاسبین قسم خورده»1335 قانون مالیات (ماده 33) «انجمن محاسبین قسم خورده»1342 اساسنامه انجمن محاسبین قسم خورده1345 قانون مالیاتهای مستقیم (کانون حسابداران رسمی)1347 قانون تجارت تبصره (1) ماده (242)1346 آیین نامه نحوه انتخاب حسابداران رسمی 1350 تشکیل شرکت سهامی حسابرسی1359 لغو عنوان حسابدار رسمی اصلاح پاره ای از مواد قانون مالیاتها1351 اساسنامه کانون حسابداران رسمیماده 161 اصلاحیه سال 1359 تغییر عنوان حسابدار رسمی به ”حسابدار مورد قبول وزارت امور اقتصادی و دارائی“
اسلاید 9: 922 بهمن 1357تشکیل موسسات حسابرسی بنیاد مستضعفان، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد شهید1362 قانون تشکیل سازمان حسابرسی از ادغام چهار شرکت و موسسه فوق 1366 تاسیس سازمان حسابرسی1372 تصویب ماده واحده استفاده از خدمات تخصصی 1378 اساسنامه جامعه حسابداران رسمیشهریور 1380 تولد جامعه حسابداران رسمیجامعه حسابداران رسمی ایران IACPAانجمن حسابداران خبره ایران IICAانجمن حسابداری ایران IAA
اسلاید 10: 10رویدادهای تاریخی حرفه حسابداری در ایران
اسلاید 11: 11قانون مالیاتهامالیاتهای مستقیممالیاتهای غیرمستقیم
اسلاید 12: 12انواع مالیاتهای مستقیممالیات بر دارائیمالیات بر درآمدمالیات سالانه املاکمالیات مستغلات خالیمالیات بر اراضی بایرمالیات بر ارثمالیات بر حق تمبرمالیات بر درآمد املاک(مواد 81-52)مالیات بر درآمد کشاورزی (ماده 81)مالیات بر درآمد حقوق(مواد 92-82)مالیات بر درآمد مشاغل(مواد 104-93)مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی(مواد 118-105)در اصلاحیه 27/11/1380 حذف شده استمالیات بر درآمد اتفاقی(مواد 128-119)مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف(مواد 131-129)
اسلاید 13: 13مالیاتهای غیرمستقیم(قانون تجمیع عوارض)مالیات بر وارداتمالیات بر مصرف و فروشحقوق گمرکیسود بازرگانی30% اتومبیل های وارداتی15% حق ثبتمالیات بر فرآورده های نفتیمالیات تولید اسکل طبی و صنعتیمالیات نوشابه های غیرالکلیمالیات بر فروش سیگارمالیات اتومبیلدر قانون تجمیع عوارض ادغام شده اندمالیات حق اشتراک تلفنمالیات نوار ضبط صوت و تصویرمالیات فروش خاویار
اسلاید 14: 14مختصات قانون مالیاتهای مستقیمپنج بابباب اول اشخاص مشمول مالیاتباب دوم مالیات بر دارایی (5 فصل که فصول 1 تا 3 حذف شده است)باب سوم مالیات بر درآمد باب چهارم مقررات مختلفهباب پنجم سازمان تشخیص
اسلاید 15: 15باب اول 100اشخاص مشمول مالیاتباب دوم 204مالیات بر دارائیفصل (1، 2 ، 3 ) از باب دوم در اصلاحیه 27/11/1380 حذف شده است.204 مالیات بر ارث205 حق تمبر
اسلاید 16: 16باب سوم – مالیات بر درآمد305فصل 301 مالیات بر درآمد املاک (اجاره و نقل و انتقال املاک)فصل 302 مالیات بر درآمد کشاورزیفصل 303 مالیات بر درآمد حقوق دولتی غیردولتی 10%فصل 304 مالیات بر درآمد مشاغل ماده 131فصل 305 مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی ماده 105 – 25%فصل 306 مالیات بر درآمد اتفاقی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول نرخ ماده 131 فصل 307 مالیات بر مجموع درآمد ناشی از منابع مختلف ماده (129 حذف شده است)
اسلاید 17: 17باب چهارم: مقررات مختلفه409فصل 401 معافیتهافصل 402 هزینه های قابل قبول و استهلاکاتفصل 403 قرائن و ضرایب مالیاتی (خرید،فروش،درآمد ناویژه، میزان تولید،ارزش واگذاری حق کسب، جمع وجوه حق التحریر، سایر عوامل)فصل 404 مقررات عمومیفصل 405 وظایف مودیانفصل 406 وظایف اشخاص ثالثفصل 407 تشریفات و جرائم مالیاتیفصل 408 ابلاغفصل 409 وصول مالیات
اسلاید 18: 18باب پنجم506فصل 501 مراجع تشخیص مالیات و وظایف و اختیارات آنهافصل 502 ترتیب رسیدگیفصل 503 مرجع حل اختلاف مالیاتیفصل 504 شورای عالی مالیاتیفصل 505 هیأت عالی انتظامیفصل 506 دادستانی انتظامی
اسلاید 19: 19مستخرجه از قانون مالیاتهای مستقیم مصوبه 1345فصل هفتم – حسابداران رسمی و وظایف آنهاماده 275- بمنظور استفاده از نتایج حسابرسی حسابداران متخصص در امور رسیدگی بدفاتر و حساب سود و زیان و ترازنامه برای تشخیص درآمد مشمول مالیات مودیان عده ای به عنوان حسابدار رسمی بر طبق مقررات این فصل تعیین می شوند.ماده 276- اعضاء کانون کسانی هستند که از طرف شورا به عنوان حسابدار رسمی انتخاب می شوند.تبصره 1- رسیدگی به دفاتر و حساب سود و زیان و ترازنامه برای تشخیص درآمد مشمول مالیات در صورتی به اعضاء کانون یا به موسسات حسابرسی موضوع تبصره مادۀ 277 واگذار خواهد شد که واجد شرایط خاص مقرر در آیین نامه مربوط باشند.تبصره 2- کارشناسان رسمی حسابداری دادگستری در تهران از بین اعضاء کانون با رعایت سایر مقررات مربوط به امور کارشناسی انتخاب خواهند شد و در صورتی که تعداد متقاضیان از اعضاء کانون تکافوی احتیاجات وزارت دادگستری را نکند میتوان از حسابرسان آزاد استفاده نمود.
اسلاید 20: 20ماده 279- گزارش حسابدار رسمی باید طبق نمونه مخصوص حاوی نکات زیر تنظیم و به ممیز مالیاتی تسلیم گردد:الف – اظهارنظر نسبت به قانونی بودن دفاتر مودی طبق مقررات قانون تجارت و سایر مقررات این قانون و کافی بودن دفاتر و اسناد و مدارک مودی برای امر حسابرسی و تعیین درآمد واقعی و انطباق ترازنامه و حساب سود و زیان و اقلام مذکور در آنها با مندرجات دفاتر قانونی و اسناد مربوط و همچنین به طور کلی رسیدگی و اظهارنظر نسبت به مندرجات دفاتر و اظهارنامه های سایر مودیانی که دفاتر نگاهداری می کنند و ذکر اینکه تمام اطلاعات و توضیحات لازم که حسابرس خواسته است به او داده شده و همچنین اظهارنظر راجع به اینکه ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر صورتحسابها و دفاتر و اسناد منطبق با وضع واقعی می باشد. ب- تعیین میزان درآمد مشمول مالیات مودی بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی.تبصره- ممیز مالیاتی گزارش حسابدار رسمی را در مورد بند الف بدون رسیدگی قبول و در مورد بند ب در صورتی که ایرادی داشته باشد نظر خود را ذکر دلائل نسبت به گزارش حسابدار رسمی اظهار و درآمد مشمول مالیات را طبق نظر خود تشخیص خواهد داد.
اسلاید 21: 21تبصره ماده 279 اصلاحی 1351گزارش حسابدار رسمی در مورد بند الف بدون رسیدگی از طرف ممیز مالیاتی قابل قبول است و در صورتی که ممیز مالیاتی نسبت به گزارش حسابدار رسمی اعم از بند الف یا ب توضیحات و اطلاعات اضافی بخواهد میتواند حداکثر، در مدت سه ماه پس از تسلیم گزارش یا ذکر مورد کتباً از حسابدار رسمی مطالبه نماید و حسابدار رسمی مکلف است حداکثر در مدت 15 روز از تاریخ ابلاغ توضیحات و اطلاعات خواسته شده را جهت ممیز ارسال دارد مگر آنکه تهیه اطلاعات و توضیحات خواسته شده احتیاج به وقت اضافی داشته باشد که در این صورت با توجه به مدت مرور زمان مالیاتی مهلت متناسبی به حسابدار رسمی داده خواهد شد. در صورتی که ممیز مالیاتی به اطلاعات و توضیحات حسابدار رسمی ایرادی داشته باشد طبق مادۀ 280 اقدام خواهد شد.
اسلاید 22: 22ماده 280 – هرگاه به تشخیص سرممیز مالیاتی گزارش حسابدار رسمی در مورد بند الف ماده 279 برخلاف واقع باشد با اظهارنظر صریح سرممیز مالیاتی و با ذکر مورد و میزان زیان وارده به دولت از طرف دادستان انتظامی مالیاتی به هیأت رسیدگی حسابداران رسمی موضوع ماده 278 اعلام و تقاضای رسیدگی میشود. اگر به موجب رای صادره ادعای سرممیز مالیاتی رد شود دادستان انتظامی مکلف است اقدام به تعقیب سرممیز مالیاتی در هیئت عالی انتظامی نماید و در صورتی که هیئت ادعای سرممیز را وارد تشخیص دهد با توجه به نوع و درجه قصور و تقصیر حسب مورد حسابدار رسمی را به مجازات انتظامی که حداقل آن سلب عنوان حسابدار رسمی برای مدت 3 ماه است و پرداخت جریمه و خسارتی متناسب با زیان وارده به دولت محکوم خواهد کرد. رای هیأت در مورد مجازات انتظامی به طور کلی و از لحاظ جریمه و خسارت تا مبلغ دویست هزار ریال باشد. حسابدار رسمی حق دارد ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ رای هیئت فقط نسبت به جریمه و خسارت از دادگاه شهرستان حوزه سرممیز مربوط تقاضای تجدیدنظر کند. دادگاه شهرستان خارج از نوبت به شکایت رسیدگی و رای مقتضی صادر خواهد کرد. رای دادگاه مزبور در این باره قطعی و لازم الاجرا است.تبصره – آراء قطعی هیئت رسیدگی و احکام دادگاه شهرستان در مورد جریمه و خسارت طبق مقررات اجرائی مالیاتها اجراء خواهد شد.
اسلاید 23: 23ماده 280- هرگاه ممیز مالیاتی به گزارش حسابدار رسمی ایرادی داشته باشد نظر خود را با ذکر دلائل به سرممیز گزارش خواهد داد و در صورتی که مراتب مورد تأیید کتبی او قرار گیرد ممیز مالیاتی بر اساس مقررات این قانون و حسب مورد با رعایت تبصرۀ 1 مادۀ 81 درآمد مشمول مالیات را تشخیص خواهد داد. در صورتی که رد گزارش حسابدار رسمی در مورد بند الف مادۀ 279 باشد و به موجب رای قطعی کمیسیون تشخیص که با حضور یکی از حسابداران رسمی تشکل می شود ادعای سرممیز و ممیز مالیاتی قبول نشود دادستان انتظامی مالیاتی مکلف است اقدام به تعقیب نامبردگان در هیأت عالی انتظامی نماید و درغیر اینصورت حسابدار رسمی با مودی متضامناً مسئول پرداخت مابه التفاوت مالیات و جرائم و زیان دیرگرد متعلق بوده و نسبت به لغو کارت شناسائی حسابدار رسمی بر اساس مقررات آیین نامه موضوع تبصرۀ یک مادۀ 276 اقدام و مراتب برای تعقیب نامبرده به کانون حسابداران رسمی اعلام خواهد شد.عدم حضور حسابدار رسمی در جلسه کمیسیون تشخیص در صورتی که قبلاً دعوت شده باشد مانع رسیدگی و صدور رای نخواهد بود.تبصره – اعضاء کانون از نظر تخلفات و مجازاتها و نحوه رسیدگی به تخلفات آنان باستثناء تخلفات انتظامی که در اساسنامه کانون پیش بینی خواهد شد تابع مقررات مربوط به کارشناسان رسمی خواهند بود.
اسلاید 24: 24حق الزحمه حسابرسی 1345ماده 9- آیین نامه انتخاب حسابداران رسمی موضوع ماده 277 قانون مالیاتهای مستقیم1- حسابدار رسمی 1200 ریال در ساعت2- کمک حسابدار500 ریال در ساعت3- سایر کارکنان حسابرسی 250 ریال در ساعتضریب تبدیل دلار سال 1384 به سال 1345 150 = 60 ÷ 9100حداقل نرخ ساعتی مورد انتظار حسابدار رسمی 180.000 = 1200 × 150حداقل نرخ مورد انتظار کمک حسابدار 75.000 = 500 × 150حداقل نرخ مورد انتظار سایر کارکنان 37.500 = 250 × 150
اسلاید 25: 25رسیدگی به تخلفات1- تخلفات مالیاتی اعلام تخلف توسط مراجع مالیاتی به دادستان انتظامی مالیاتی ارجاع تخلف به هیأت سه نفره متشکل از یکی از اعضای هیأت مدیره کانون حسابداران رسمی، یک نفر حسابدار متخصص عضو شورای عالی کانون حسابداران رسمی به انتخاب رئیس شورای کانون حسابداران رسمی رئیس شورای عالی مالیاتی2- تخلفات غیرمالیاتیرسیدگی در کانون حسابداران رسمی مطابق آیین نامه ای که به تصویب شورای کانون خواهد رسید.تخلفات انتظامی حسابداران رسمی1- تخلفات مالیاتی2- تخلفات حسابرسیتخلفات مالیاتی حسابداران رسمی1- اظهارنظر خلاف واقع در مورد تحریر و تنظیم دفاتر قانونی مودی در حدود آیین نامه تبصره یک ماده 58 قانون مالیاتهای مستقیم و عرف حسابرسی.2- عدم تنظیم کامل گزارش رسیدگی به دفاتر مودیان طبق نمونه های تهیه شده از طرف وزارت دارایی و عدم رفع نقائص با وجود تذکر کتبی ماموران تشخیص.3- استفاده از عنوان حسابدار رسمی توسط کسانی که بیش از یکسال از شغل حسابدار رسمی محروم میشوند.4- تسلیم گزارش که مندرجات آن خلاف واقع باشد.5- رسیدگی به حساب مالیاتی مودیانی که حسابدار رسمی در سرمایه و یا منافع آنان شریک یا سهیم بوده و یا معاملات بازرگانی با آنان دارند یا در اداره موسسه مربوط دخالت دارند.
اسلاید 26: 26ماده 12- مواد 227- 237 و 275 الی 281 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیه های بعدی آن لغو و مواد 61- 116- 149 و 173 اصلاح می گردد.لایحه قانون مربوط به اصلاح پاره ای از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مورخ 3/3/1359 شورای انقلابروزنامه رسمی 10299/16/4/1359 مورخ 8/4/13591- تبدیل موسسات حسابرسی موضوع تبصره ماده 277 به موسسات حسابرسی مورد قبول وزارت امور اقتصادی و دارایی2- تبدیل «حسابدار رسمی» به حسابدار متخصص
اسلاید 27: 27سیر گردش تشخیص مالیاتتسلیم اظهارنامه در موعد مقررصدور برگ تشخیص مالیات یکسال پس از انقضای مهلت قانونی 31/4/×138ابلاغ برگ تشخیص تا سه ماه پس از صدور برگ تشخیص 30/7/×138قبولی برگ تشخیص و ختم پروندهاعتراض به برگ تشخیص ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ ماده 238رسیدگی ممیز کل به اعتراض مودی ظرف مدت سی روز از تاریخ مراجعه توافق با ممیز کل و ختم پروندهادامه اعتراض و انعکاس به هیأت حل اختلافشورای عالی مالیاتی60 روزدیوان عدالت اداریهیأت موضوع ماده 251 مکرر
اسلاید 28: 28مشخصه ماده 147 هزینه های قابل قبولدر حدود متعارف متکی به مدرک باشد.منحصراً برای تحصیل درآمد موسسه در دورۀ مالی با رعایت نصاب مقرر انجام شده باشد.هزینه هایی که به موجب سایر قوانین جامعه به هیأت وزیران انجام شده ولی بیش از نصاب های مقرر و یا در قانون مالیاتها پیش بینی نشده باشد مثل هزینه های مسافرت خارج کشور مدیران دولتی
اسلاید 29: 29مبانی حسابرسی مالیاتیقانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380سایر قوانین مطروحهقانون تجارتقانون کارقانون محاسبات عمومیقانون برنامه و بودجهاستانداردهای حسابداریدر موارد عدم صراحت قانون مالیاتهاحکم معین در سایر قوانین ملاک عمل است.در موارد سکوت و ابهام در قانون مالیاتهای مستقیمآرای شورایعالی مالیاتیبخشنامه ها و دستورالعملهای سازمان امور مالیاتیاستانداردهای حسابداری
اسلاید 30: 30درآمد مشمول مالیات(سهم هزینه های متعلق به درآمدهای معاف + برگشت هزینه های غیرقابل قبول مالیاتی) + سود حسابداری(خالص اقلام بدهکار و بستانکار حساب تعدیلات سنواتی موثر بر درآمد مشمول مالیات +(درآمدهای با مالیات مقطوع + درآمدهای معاف از مالیات) – (استهلاک زیان احراز شده سنوات قبل + موارد تبصره (5) ماده (105)) +درآمد مشمول مالیات (زیان تایید شده) =
اسلاید 31: 31شرحقانون مالیاتهای مستقیماستاندارد حسابداریسود حسابداری، سود مالیاتیسود مالیاتیسود حسابداریاستهلاکاتجدول استهلاکاتروش مورد تصویب هیأت مدیره بند 16 استاندارد 11تجدید ارزیابی (زیان حاصل غیرقابل قبول)زیان غیرقابل قبولبند 45 استاندارد 11 زیان قابل قبولکاهش ارزش سرمایه گذاریها غیرقابل قبولاستاندارد شمارۀ 15 قابل قبولهزینه های حسابداری و هزینه های مالیاتی (هزینه های قابل قبول ماده 148)ماده 148استانداردها مغایر استذخیره مطالبات مشکوک الوصولمشروطقابل قبولزمان تحقق درآمدبند (15) استاندارد شمارۀ 3هزینه های شرکتهای سرمایه گذاریغیرقابل قبولقابل قبولهزینه های مربوط درآمدهای معاف و غیرمعافحق السهم هزینه هاقابل قبولصادرات کالا و خدمات و عدم پذیرش هزینه های صادرات کالا و خدماتماده 141قابل قبولمعافیت هابا قید شرط و بخشنامه های متعارض---معافیت افزایش سرمایه ناشی از ماده (4) قانون نوسازی و بازسازی صنایعنقد و سود انباشته قابل قبول---مالیات حقوق ماده (85) 10%ابهام دارد---درآمد اتفاقی (کمکهای بلاعوض) نرخ یکسان برای اشخاص حقیقی و حقوقی------چالش های قانون مالیاتها ی مستقیم مصوب 27/11/1380 از دیدگاه حسابداری(1)
اسلاید 32: 32چالش های قانون مالیاتها ی مستقیم مصوب 27/11/1380 از دیدگاه حسابداری(2)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.